eitaa logo
مشفقون
4.9هزار دنبال‌کننده
735 عکس
617 ویدیو
14 فایل
"و هُم مِن السّاعةِ مُشفِقون" هدف عمل به وظیفه است... و یقین داریم آنچه میدانیم در مقابل آنچه نمیدانیم مثل قطره ای از اقیانوس است والله المستعان طلبه ای در قم محمد صالح مشفقی پور طالقانی👇 (https://eitaa.com/MoshfeghipourSaleh )
مشاهده در ایتا
دانلود
صرفا جهت تأمل و 🔸 سال ها قبل در اولین حضورم در مسیر پیاده روی اربعین به عنوان مبلغ، این سؤال برایم ایجاد شد: آیا می توانم بانوان محترم‌ را دعوت به زیارت اربعین «به شکل پیاده روی» بکنم؟ آیا چنین کاری درست است؟ 🔸 دقت بفرمایید سؤال از اصل زیارت اربعین رفتن نیست، بلکه سؤال از شیوه آن (پیاده روی) برای بانوان است؟ پ.ن۱: منتظر بودم مراسم‌ اربعین تمام بشود و بعد در این موضوع بنویسم. پ.ن۲: شما با حضور بانوان محترم در «پیاده روی» اربعین موافقید یا مخالف؟ لطفا در نظر سنجی شرکت بفرمایید👇 https://EitaaBot.ir/poll/10r2k ان شاء الله به زودی نظر خودم را خواهم نوشت تا از نقد و‌ نظرات شما بزرگواران استفاده کنم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت اول] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. 🔸 در این موضوع، یک نظر سنجی انجام‌ شد 👈 اینجا 🔸 در چند قسمت و به تدریج سعی میکنم ادله مختلف موافقان و مخالفان را طرح و بررسی کنم تا ان شاء الله به نتیجه برسیم. 🔸 قبل از بیان ادله، به سه نکته توجه داشته باشیم: 👈 اولا افرادی هستند که متأسفانه از ریشه با زیارت اربعین مخالفند.🤦‍♂ خداوند مغرض هایشان را لعنت و جاهل هایشان را هدایت کند. واضح است که حساب ما در این بحث ها از آن ها جداست و قبلا نگاهم را در مورد معجزه اربعین گفته ام👈 اینجا 👈 ثانیا لطفا دقت بفرمایید که تمام بحث ما در مورد شیوه زیارت اربعین رفتن بانوان هست(پیاده روی) نه اصل زیارت رفتن آنان. (در بعضی اظهار نظرها نسبت به نظر سنجی، بعضی بزرگواران بین اصل زیارت رفتن و شیوه آن خلط فرموده بودند) 👈 ثالثا نگاه ما فقط به بانوان محترم ایرانی نیست بلکه نگاهمان به جامعه شیعی و در نتیجه هر بانوی شیعی است. 🔵 اصل بحث 🔺 یکی از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، سختی های زیاد مسیر و در نتیجه مریض و یا ضعیف شدن بانوان است. 🔸 در اینکه در پیاده روی سختی وجود دارد شکی نیست، اما انصافا سختی های مسیر و زیارت، غالبا در حدی نیست که مستلزم عسر و حرج شدید بشود یا مریضی های خاصی ایجاد کند. بنابراین به نظر می رسد چنین دلیلی نمی تواند مانع حضور بانوان به صورت پیاده روی برای زیارت اربعین بشود. 🔸 بله، اگر بانوی خاصی به دلیل شرایط ویژه خودش، چنین حالتی برایش ایجاد می شود، یا مریضی اش تشدید می شود و ... برای شخص او پیاده روی اشکال دارد ولی نمی شود به دلیل چند نفر استثناء، حکم عمومی داد که به دلیل سختی و مریضی کسی نرود! ✅ بارها دیده ایم که بانوان محترم در این مسیر، صبورانه تر و حتی گاهی با صلابت تر از آقایان، به عشق زینب کبری(س) و یادآوری مصائب ایشان، سختی ها را به جان خریده و می خرند. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید مخاطبینِ کانال مشفقون و این حقیر. نظرات قابل انتشار شما را بی کم و‌ کاست، در کانال خواهم گذاشت، ان شاء الله ___________ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour ______ 👈 آدرس کانال مشفقون در بله: https://ble.ir/moshfeghoun از همراهی شما ممنونم. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت دوم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت قبل را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، مسائل و مخاطرات امنیتی است. 🔸 حقیقت این است که با توجه به فضای کشور عراق، چنین دلیلی کاملا متین و قابل اعتنا است. 🔸 این دلیل عمومیت دارد و شامل حال غالب بانوان با ملیت های مختلف می شود. 🔸 اما نکته ای که در مورد مخاطرات امنیتی وجود دارد این است که این مخاطرات با انجام برخی اقدامات، تا حد زیادی قابل رفع است. 🔸 اقداماتی مثل کاروانی یا دسته جمعی رفتن، هم سفری با محارم، انتخاب موکب های مطمئن، از جاده اصلی رفتن، استفاده از ماشین های عتبه و ..‌. . ✅ بنابراین به نظر می رسد نمی شود به صرف این دلیل، از پیاده روی اربعین برای بانوان _ اگر اقدامات لازم را انجام دهند _ ممانعت کرد. 🔸 بله، اگر بانوی محترمی مخصوصا جوان، بدون این اقدامات و به تنهایی به زیارت اربعین برود، در صورت بروز مشکل، هیچ کس جز خودش را نباید ملامت کند، گرچه نسبت به غیرت همسر، برادر، پدر یا فرزندش هم تردید جدی به وجود می آید. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت سوم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان، بحث های مربوط به اختلاط و ارتباط با نامحرم و حجاب و عفاف است. 🔸 شاید بتوان گفت مهم‌ترین و جدی ترین دلیل برای مخالفت با پیاده روی اربعین، همین دلیل است. 🔸 اصل زیارت و‌ به تبع آن پیاده روی، مستحب است در حالی که حجاب و عفاف و حفظ حریم با نامحرم واجب است. 🔸 هیچ شکی وجود ندارد که اسلام بر عدم اختلاط زن و‌ مرد نامحرم، جدایی آنان، حتی جدایی مسیر رفت و آمد آنان در حد امکان، پرهیز از گفتگوی غیر ضروری آنان(۱)، عدم تماس بدنی بین آنان و به صورت کلی بر حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم در گفتار، رفتار و حتی نگاه، تأکید ویژه کرده است(۲)، و این ها را برای پاکی دلهای آنها بهتر می داند. (۳) 🔸 این دلیل انصافا قابل اعتنا است و بزرگوارانی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین داشته اند، حتما تصدیق می کنند که در مسیر، به ویژه در روزهای پایانی منتهی به اربعین و در اواخر مسیر، اتفاقات تلخی از این جهت رقم می خورد. 🔸 پوشش برخی بانوان؛ استفاده از کوله بر روی چادر که گاهی موارد موجب آشکار شدن برجستگی های بدن می شود؛ خوابیدن های در فضای باز و در معرض نامحرم از جانب زن و مرد؛ تماس های بدنی(گاهی با اتکا و فشار) که بعضا خستگی، حال و رمقی برای کنترل تماس پیدا نکردن نگذاشته است؛ بدن درد و‌ خستگی به ویژه در قسمت های پایانی مسیر که غالبا باعث می شود حالت اولیه نوع راه رفتن که با وقار و‌ متانت است، از بین برود و ... ✅ بنده این دلیل را می پذیرم اما دو‌ نکته وجود دارد: ۱. این دلیل عمومیت ندارد و باعث نمی شود به صورت کلی، از پیاده روی همه بانوان ممانعت کرد و‌ فقط مختص کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند شرایط لازم را مراعات کنند. ☘ بانوانی را دیده ایم که تا نزدیکی کربلا پیاده آمده اند، اما برای اینکه مبادا تماس بدنی با نامحرم پیدا کنند و یا اختلاطی بشود، از همان جا سلام داده و‌ برگشته اند👏 ۲. نگاه ما در این موضوع، باید مصلحانه باشد. یعنی به فکر اصلاح مرد، زن و همچنین اصلاح و توسعه امکانات و‌ زیر ساخت ها باشیم تا به تدریج بستر فراهم بشود که هر بانویی که مشتاق بود بتواند مشرف بشود. یاعلی🌹 ______________________ (۱) حتی در مواردی برای مقدار ضرورت هم حد مشخص کرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۶) (۲) به عنوان نمونه: در روایات هست که شایسته نیست که بانوان از وسط راه حرکت کنند بلکه باید در دو‌ طرف آن حرکت کنند.(کافی، ج۵، ص۵۱۸ و ۵۱۹) (۳) وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ(احزاب، ۵۳) محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی و لطف شما ممنونم. فقط در مورد روایتی که اشاره شده است، در کتاب مسأله حجاب شهید مطهری به شکل دیگری روایت شده است: روزی رسول خدا(ص) بیرون مسجد بودند و دیدند مردان و زنان با هم از مسجد بیرون می‌آیند، ایشان رو به زنان کردند و فرمودند: بهتر است صبر کنید ابتدا مردان بروند، سپس شما... در روایت[دیگری] آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) به یکی از درهای مسجد اشاره کردند و فرمودند: خوب است این در را به بانوان اختصاص دهیم. ______________ ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
رهبری، فعالیت های اجتماعی بانوان و مسأله اختلاط با نامحرم و حفظ حریم ها 🔸 «البته در عرصه‌ی این فعّالیتها [فعالیت های اجتماعی زنان]، اسلام حدودی را معیّن کرده است که این حدود، مربوط به زن و اجازه داشتن او برای فعّالیت نیست؛ مربوط به اختلاط زن و مرد است که اسلام روی این مسأله حسّاسیت دارد. 🔸 اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندی میان خودشان در همه جا -در خیابان، در اداره، در تجارتخانه- داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان، حجاب و مرزی معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد، مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند... 🔸 پس ... برای او[زن] میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد» (اسفند۷۵) _________________________ 🔹 «بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادی باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است. 🔹 زنها نصف جامعه‌اند و خیلی خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینه‌ی اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت 🔹 یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحت‌الشعاع قرار ندهد... 🔹 دومین مسئله، مسئله‌ی محرم و نامحرم است. مسئله‌ی محرم و نامحرم در اسلام جدی است.» (دی۹۰) _________________________ ✅ «ما مخالف زن یا حضور زنان در جامعه نیستیم و حتی در این حسینیه، خانم ها در مراسم ها شرکت می کنند و بحث می کنند و نظر می دهند ولی ملاحظات شرعی و حدود و حریم ها باید رعایت شود. الآن بعضی خانواده ها هستند که زن با برادر‌شوهر دست می دهند و سر سفره‌ها کنار هم می نشینند اما ما سفره هایمان جداست و این ها را نمی پسندیم.» (شهریور۹۷) یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت چهارم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 مخالفان پیاده روی اربعین توسط بانوان، ادله دیگری هم دارند که به نظرم رسید یا خیلی قابل اعتنا نیستند و یا استناد به برخی روایات است که به نظر می رسد به همان دلیل سوم(بحث عفاف و حجاب و عدم اختلاط و‌ حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم) بازگشت می کند،(۱) و به صورت کلی ناظر به آداب و شرایط حضور زنان در اجتماع است و اینکه چه بسا بانوان مؤمن(بخوانید شیعه) حتی المقدور حتی با حجاب هم در معرض دید نامحرمان قرار نگیرند.(۲) 🔸بنابراین بررسی ادله مخالفین را تمام کرده و به بررسی ادله موافقین می پردازم: 🔺 یکی از ادله موافقین این است که پیاده روی زیارت اربعین را با حج مقایسه می کنند و‌ علی رغم پذیرش اختلاط و‌ گاهی تماس بدنی در پیاده روی، می گویند این زیارت هم‌ مثل حج هست! 🔸 واقعیت این است که این دلیل به هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست _ اولا حج واجب است و‌ زیارت سیدالشهداء(ع) با همه عظمتی که دارد، مستحب است. _ ثانیا بر خلاف تصور برخی، تماس بدنی با نامحرم در حج نیز جایز نیست و حتی المقدور باید حریم ها مراعات شده و از اختلاط جلوگیری بشود و دست اندرکاران حج باید قضیه را مدیریت کنند که متأسفانه مدیریت حج به دست ما نیست. 🔸 شاهد این موضوع روایاتی است که مثلا لمس حجرالأسود، وارد شدن به کعبه، هروله و ... را برای زنان لازم نمی داند. (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۲۶۴) 🔸 بسیاری از بانوان مؤمنه، به جهت خوف از تماس بدنی با نامحرم، فقط به طواف واجب اکتفا کرده و طواف های مستحبی را انجام نمی دهند. ✅ بنابراین همان طور که در قسمت سوم اشاره شد(اینجا)، باید با حفظ شرایط و ضوابط به پیاده روی بروند. یاعلی🌹 _______________________ (۱) به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ای اهل عراق! به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها با نامحرمان برخورد می کنند، آیا حیا نمی کنید!؟ (کافی، ج۵، ص۵۳۷) (۲) به عنوان نمونه امام صادق(ع): بهترین مساجد برای زنان شما خانه ها است. (من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲۳۸) یا روایتی که رسول خدا(ص) می گوید زن وظیفه ای برای شرکت در نماز جمعه، جماعت، تشییع جنازه و ... ندارد. (همان، ج۴، ص۳۶۴) محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
بخشی دیگر از نظرات جدید از همراهی شما ممنونم. ✍ برای اظهار نظر، انتقاد، پیشنهاد و... 👈 اگر می خواهید شناخته نشوید: 👤 https://harfeto.timefriend.net/16770967336618 👈 اگر می خواهید شناخته بشوید: 🧔‍♂🧕 https://eitaa.com/Moshfeghipour یاعلی🌹 💎 @Moshfeghoun 💐
بانوان و پیاده روی اربعین [قسمت پنجم] در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم تأمل کنیم و به نتیجه برسیم. لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈 اینجا 🔺 شاید یکی از ادله موافقین که بیشتر از عراقی ها شنیده ام و البته در ایران هم برخی می گویند، این است که بانوان ما به تأسی از زینب کبری(س) در ایام اسارت پیاده روی می کنند. 🔸 هیچ وقت این بیان را متوجه نشدم؛ چرا که 👈 اولا تا به حال جایی ندیده ام که زینب کبری(س) چه قبل از اسارت و به سمت کربلا و چه بعد از اسارت و به سمت کوفه و شام و بعد از آن به سمت مدینه، پیاده بوده باشند. 👈 ثانیا به فرض که ایشان در ایام اسارت پیاده بوده باشند، قابل الگوگیری نیست چون در ایام اسارت بوده اند و آن اشقیاء (لعنهم الله) حضرت(س) را مجبور کرده بودند. ____ 🔺 یکی دیگر از ادله موافقین این است که اساسا خود سیدالشهداء(ع) خانواده و زن و بچه را همراه خود کردند، پس باید خانواده ها هم در زیارت اربعین باشند. اگر مشکلی داشت، پس چرا حضرت(ع) خانواده خود را آوردند؟ 🔸 این دلیل نیز، قانع کننده نیست؛ چرا که 👈 اولا کسی با اصل همراهی خانواده برای زیارت اربعین مخالفتی ندارد، بلکه بحث در شکل و شیوه آن (یعنی پیاده روی) برای بانوان است. سیدالشهداء(ع) خانواده را سواره آوردند نه پیاده! آن هم با پوشیده ترین حالت ممکن. 👈 ثانیا در مورد همراهی خانواده با حضرت(ع) علت های مختلفی ذکر شده است که چه بسا یکی از مهمترین دلیل های آن، کلام سید بن طاووس در لهوف، ص۵۱ باشد که می گوید: شاید یکی از علل این که حضرت(ع)، زنان و‌ فرزندان را با خود همراه فرمود این باشد که اگر آنان را در حجاز یا جای دیگر می گذاشت، یزید آنان را دستگیر کرده و آزارشان می داد و در نتیجه مانع جهاد و قیام‌ ایشان میشد. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐