eitaa logo
قرارگاه فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع)
53 دنبال‌کننده
520 عکس
827 ویدیو
83 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۲۲۸ ارزش ها و ضد ارزش ها امام علی علیه السلام: کسی که از دنیا اندوهناک می باشد، از قضای الهی خشمناک است؛ و آن کس که از مصیبت واردشده شکوه کند از خدا شکایت کرده و کسی که نزد توانگری رفته و به خاطر سرمایه اش برابر او فروتنی کند، دو سوم دین خود را از دست داده است؛ و آن کس که قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود، حتما از کسانی است که آیات الهی را بازیچه قرار داده است و آن کس که قلب او با دنیاپرستی پیوند خورد، همواره جانش گرفتار سه مشکل است: اندوهی رهانشدنی، حرصی جدانشدنی و آرزویی نایافتنی.
حکمت ۲۲۹ ارزش قناعت و خوش خلقی امام علی علیه السلام: آدمی را قناعت برای دولتمندی و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها کافی است. ( از امام سؤال شد تفسیر آیه «فلنحیینه حیاة طیبة» چیست؟ فرمود: آن زندگی با قناعت است.
🌀چه شد که امام‌حسین(ع) به قتلگاه رفت؟ در اثر سازشِ ابوموسی‌اشعری‌ها! 🌀اگر ریشۀ تاریخی مظلومیت امام‌حسین(ع) را بررسی کنیم به «خط سازش» می‌رسیم 🔻 عزاداری سیدالشهدا(ع) و مکتب امام‌خمینی(ره)- ۲ 🔹 چه شد که امام‌حسین(ع) به قتلگاه رفت؟ آیا جز در اثر سازشِ اشعث‌ها و ابوموسی‌اشعری‌ها این اتفاق افتاد؟! در واقع این اشعث‌ها و ابوموسی‌اشعری‌ها بودند که مقدمات کربلا و غربت امام‌حسین(ع) را فراهم کردند. 🔹 چرا امیرالمؤمنین(ع) ابوموسی‌اشعری‌ها را لعنت می‌کرد؟! آیا جز این بود که آنها دم از صلح می‌زدند و می‌گفتند «علی(ع) همه‌اش جنگ راه می‌اندازد!» آیا واقعاً علی(ع) جنگ راه می‌انداخت یا اینکه جنگ را به ایشان تحمیل می‌کردند؟! 🔹 با اینکه ابوموسی‌اشعری، خودش رانت‌خوار بیت‌المال بود، مردم برخلاف نظر امیرالمؤمنین(ع)-که می‌فرمود: «او شایسته نیست»- به ابوموسی رأی دادند. 🔹 چرا ابوموسی‌اشعری رأی آورد؟ آیا مردم افراد رانت‌خوار را دوست داشتند؟! نه، به‌خاطر اینکه ابوموسی شعار دروغین «صلح» را مطرح می‌کرد. همین‌ها بودند که مقدمۀ کار یزید را فراهم کردند و یزید را به‌قدرت رساندند. 🔹 اگر ریشه‌های تاریخی مظلومیت امام‌حسین(ع) را بیان کنید، به خط سازش می‌رسید و به آن حدیث مشهور می‌رسید که می‌فرماید: این امت هم سامری دارد، سامری این امت، شعارش «لا قتال» است و نمونۀ سامری‌های امت پیامبر(ص) ابوموسی اشعری و کسانی مثل اشعث هستند. (امالی مفید/ص۳۰) 👤علیرضا پناهیان 🔻برنامۀ جهان‌آرا- ۹۸.۶.۶
🔰شما باید تبلیغ کنید آقا! است. 💢این را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و اوست. ما باید به عمق این شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی‌شد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند. 📅 امام خمینی(ره) | ۲۵ مهر ۱۳۶۱
🌀 آیا مستضعفین، بدون ظرفیت‌یافتن می‌توانند وارث زمین بشوند؟ 🌀 زحمت‌های قبل از ظهور برای این است که ظرفیت پیدا کنیم 🔻 (ج۱)- ۱ 🔹 طبق آیۀ قرآن، خداوند می‌خواهد در جریان ظهور، مستضعفین را وارثین زمین و ائمۀ زمین قرار بدهد! «نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ» 🔹 آیا مستضعفین بدون آماده‌شدن و ظرفیت‌یافتن، می‌توانند ائمۀ زمین و وارثین ثروت و قدرت زمین قرار بگیرند؟! 🔹 ظرفیت‌یافتن یک معنایش این است که وقتی به ثروت و قدرت رسیدند، ظلم نکنند و به دیگران کمک کنند نه اینکه بر سر غنائم به جان هم بیفتند! 🔹 «بنی‌اسرائیل» مستضعفینی بودند که ظرفیت نداشتند! حضرت موسی آنها را نجات داد و دشمنان‌شان درجا نابود شدند و نعمت از آسمان برایشان آمد، اما همین‌که موسی(ع) چند روز رفت که بازگردد، بلافاصله گوساله‌پرست شدند، این‌قدر بی‌ظرفیت بودند! 🔹 اما در آخرالزمان که خدا می‌خواهد آخرین امام را بفرستد، باید خودمان دشمنان را از سر راه برداریم تا آقایمان بیاید و طبق روایات، ظهور بدون پشت‌سر گذاشتن زحمات، اتفاق نخواهد افتاد! (غیبت نعمانی، ص۲۸۳) 🔹 زحمت‌های قبل از ظهور برای چیست؟ برای اینکه ظرفیت پیدا کنیم. الان در مملکت ما چرا مسئولین بعضاً خراب از آب در می‌آیند؟ ما بالاخره باید به یک ظرفیتی برسیم؛ مثلاً قدر یک مسئول خوب را دانستن، یک مسئول خوب را از یک مسئول بد، تشخیص‌دادن و حساس‌بودن نسبت به مسئولان جامعه! 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۹
🌀 همۀ ما باید اهل درک مدیریت باشیم تا هیچ مدیری سر ما را کلاه نگذارد 🌀 دو شرط برای اینکه مستضعفین از حالت استضعاف در بیایند: 🔻 (ج۱)- ۲ 🔹 اینکه مستضعفین بناست وارثین و ائمۀ زمین بشوند، یعنی قبل از ظهور، باید زمینه و ظرفیت آن را ایجاد کنند؛ الان زمان تمرین برای «وارثین شدن» و تمرین برای «ائمه شدن» است. 🔹 برای اینکه مستضعفین از حالت استضعاف در بیایند دو شرط وجود دارد؛ یکی اینکه زندگی مستضعفین، به سبک زندگی درست اسلامی باشد و معیشت آنها درست بشود. دیگر اینکه مدیران جامعه، لایق و شایسته باشند و مدیریت‌شان اصلاح بشود. 🔹 برای اصلاح مدیریت، همه باید اصول مدیریت را بلد باشند و بفهمند. البته بنا نیست همۀ ما مدیر و فرماندار بشویم، ولی اگر همه کفایت فرمانداری داشته باشند، دیگر فرماندار یک شهر نمی‌تواند گربه برقصاند! چون می‌داند که همۀ مردم، وارد هستند و فریب نمی‌خورند. 🔹 همۀ ما باید اهل درک مدیریت باشیم تا هیچ مدیری سر ما را کلاه نگذارد. در جامعه‌ای که مردم ساز و کار مدیریت را ندانند، مدیران جامعه می‌توانند مردم را فریب بدهند کمااینکه در غرب با فریب افکار عمومی بر مردم حاکم می‌شوند و افکار عمومی را ملعبه قرار می‌دهند. 🔹 مستضعفین اگر می‌خواهند مستضعف نباشند باید از جریان مدیریت خبر داشته باشند، به‌حدی که وقتی یک مدیر بر سر کار آمد، بگوید «سر این مردم را نمی‌شود کلاه گذاشت» نه اینکه با سلبریتی‌بازی و لودگی و تمسخر، بخواهد جامعه را اداره کند! 🔹 در دبستان ما باید اصول مدیریت یاد داده بشود، باید این اصول را همه بفهمند و همه مسئول بشوند و تبدیل بشوند به افرادی که مدیریت را درک می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۹
🌀 چرا آخرین آمادگی برای ظهور، اصلاح وضع مدیریت جامعه است؟ 🌀 پنج نمونه از آمادگی‌های ظهور که الان محقق شده است: 🔻 (ج۲)- ۱ 🔹 آخرین آمادگی برای ظهور این است که مدیران جامعه اصلاح بشوند. چون حکومت امام‌زمان‌(ع) و ظهور او چیزی از جنس مدیریت جامعه است؛ حضرت که برای دعا و ثنا نمی‌آیند، برای مدیریت جامعه می‌آیند! 🔹 وقتی می‌گوییم «آخرین آمادگی ما برای ظهور، اصلاح وضع مدیریت است» یعنی نقص بزرگ ما در اینجاست و در بخش‌های دیگر، آمادگیِ نسبی برای ظهور اتفاق افتاده است که در اینجا مهم‌ترین آنها را برمی‌شماریم: 🔹 اولین مقدمه برای ظهور، به ستوه آمدن از ظلم است و امروز می‌بینیم بشریت از ظلم‌ به ستوه آمده است؛ نمونۀ این ظلم‌ها در یمن، کشمیر و نقاط مختلف جهان و حتی فرانسه هم قابل مشاهده است. 🔹 مقدمۀ دوم، رسیدن بشریت به یک «خلأ تئوریک» است، یعنی دیگر کسی راه‌حلی برای ادارۀ جهان بشریت و رفع ظلم نداشته باشد. امروز می‌بینیم که این هم محقق شده و حتی اندیشمندان غربی هم می‌گویند که «دموکراسی، پایان جهان نیست!» متاسفانه ما هم بلد نیستیم الگوی خودمان را-با زبان بین‌المللی- برای جهانیان توضیح بدهیم. 🔹 مقدمۀ سوم این است که آدم‌ها «حسادت نسبت به ولیّ خدا» نداشته باشند که این عامل مخالفت با انبیاء و اولیاء از هابیل تا کنون بوده است. اما امروز مردم برای پذیرش ولایت ولی‌ّالله الاعظم، آمادگی روحی پیدا کرده‌اند؛ همین جلسات روضه و عزاداری و اربعین، نشانۀ احترام به ولیّ خداست. 🔹 مقدمۀ چهارم این است که معنویت و دین‌داری مردم به حدّ کافی برسد و الان مردم ما از نظر دین‌داری فردی به این حد رسیده‌اند، یعنی همین مقدار دین‌داری-با همۀ آسیب‌های موجود- برای اینکه جامعه را برای ظهور، آماده بدانیم، کافی است؛ نکند انتظار دارید که همه در حدّ آیت‌الله بهجت(ره) باشند؟! 🔹 آمادگی پنجم هم این است که «ظهور را تمنا کنیم و برایش ضجه بزنیم» شما آمار زائران جمکران را نگاه کنید. اگر ما هم کم ضجه می‌زنیم، به شام و عراق نگاه کنید، به بحرین یمن نگاه کنید که زیر بمباران هستند؛ مگر چقدر باید ضجه زد؟ 🔹 دربارۀ همۀ مقدمات فوق معتقدیم که به آمادگی در حد ظهور رسیده‌ایم (البته هرچه بیشتر در این زمینه‌ها رشد کنیم، بهتر است) ولی آن نقص کلیدی ما هیچ‌کدام از اینها نیست؛ نقص بزرگ ما در اصلاح وضع مدیریت جامعه است. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۰
🌀 آیا همین‌که یک مدیر دزد نباشد، کافی است؟! 🔻 (ج۲)- ۲ 🔹 برای اصلاح وضع مدیریت جامعه، اینکه با چهارتا مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، مدیران دزد را بگیریم، خوب است ولی این فقط 5درصد ماجراست! 🔹 صرفاً دزد نبودنِ مدیر کافی نیست! حالا این مدیری که دزد نیست، آیا برنامه‌ریزی و تدبیر هم باید بلد باشد یا نه؟ آیا همین که ادعایش را داشته باشد کافی است؟ 🔹 یک مربی فوتبال آیا همین‌که دزد نباشد، کافی است؟! نه؛ او باید بلد باشد زمین بازی را اداره کند و بازیکنان را درست بچیند و... 🔹 برای اینکه مدیریت در جامعه درست شود، مردم باید از شیوۀ مدیریت درست و مدیریت غلط سر در بیاورند. باید فرق مدیران درست را از مدیران ناصواب و غلط بدانند و الا برخی از مدیرها می‌آیند و با پوپولیسم، مردم را بازی می‌دهند. 🔹 این نقص امروز ما است و نقص ما در این زمینه بیشتر از بقیۀ بخش‌ها است. اما دلیلش چیست که نقص ما در اینجا بیشتر است؟ دلیلش همین وضع رأی دادن‌مان و این وضع مسئولین‌مان است! 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۰
حکمت ۲۳۴ تفاوت اخلاقی مردان و زنان امام علی علیه السلام: برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان، زشت ترین اخلاق مردان است، مانند تکبر، ترس، بخل، هر گاه زنی متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد و اگر بخیل باشد، اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان می رساند فاصله می گیرد.
🌀 چرا در آخرالزمان، مسئلۀ خانواده اولویت دارد؟ 🌀 اگر یک جامعۀ مستضعف بخواهد قوی بشود، باید خانواده‌ها قوی بشوند 🔻 (ج۳)- ۱ 🔹 امروز چه موضوعی در صدرِ اولویت‌های ما قرار دارد؟ یکی موضوع اصلاح مدیریت در جامعه است(که جلسه قبل مطرح شد) و دیگری «مسئلۀ خانواده» است. اما چرا مسئلۀ خانواده در آخرالزمان یک مسئلۀ دارای اولویت است؟ 🔹 دلیل اول: طاغوت جهان(یعنی صهیونیسم) برای اینکه بر جوامع بشری تسلط پیدا کند، خانواده‌ها را مضمحل می‌کند، چون می‌داند که اولاً انسان‌ها با انبوهیِ جمعیت، می‌توانند بر باطل غلبه پیدا کنند لذا با نابودی خانواه‌ موجب کاهش جمعیت می‌شود. ثانیاً وقتی در جامعه‌ای خانواده نابود شد، این جامعه ضعیف و زبون می‌شود و راحت می‌توان بر آن مسلط شد. 🔹 در پروتکل‌های دانشوران صهیون چند اصل مهم وجود دارد که به مضمحل‌کردن خانواده برمی‌گردد. البته یهودیان این سنت را از قدیم داشتند و در قرآن هم آمده که آنها-با یک روش‌هایی- بین زن و مرد اختلاف می‌اندازند (يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ) الان هم با ترفند‌های جدید، این کار را انجام می‌دهند. 🔹 وقتی یک جامعۀ مستضعف بخواهد قوی بشود باید خانواده در آن جامعه، قوی باشد! این آمار طلاق با جامعۀ منتظر و مهدوی جور در نمی‌آید! این وضع حجاب و این تعداد کمِ زاد و ولد با بیرون آمدن از استضعاف جور در نمی‌آید. 🔹 البته ما زیاد هم مقابل دشمنان، ضعیف نبوده‌ایم؛ اما همین هم صدقۀ سر خانواده‌های خوب است و آن مادرانی که شیران بیشۀ شجاعت را تربیت کردند. یک جوان شجاع و سلحشور که از زیر بُته در نمی‌آید؛ از یک خانوادۀ مستحکم در می‌آید. 🔹 دلیل دوم: بیش از نیمی از علائم فساد در آخرالزمان به اضمحلال خانواده مربوط می‌شود؛ دربارۀ بی‌بند و باری‌ها در آخرالزمان روایات بسیاری وجود دارد که ریشۀ این فسادها، ضعف بنیان خانواده است، یعنی نابودی خانواده منجر به فساد زنان و مردان می‌شود. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۱
🌀 آیا در قدیم که خانواده‌ها سنتی بودند، وضع خانواده خوب بود؟ 🌀 در خانواده‌های سنتیِ قدیم، خیلی از اوقات به زن ظلم می‌شد 🔻 (ج۳)- ۲ 🔹 یک ذهنیتی دربارۀ خانواده وجود دارد، آن هم اینکه: «اخیراً با فسادی که پیش آمده، خانواده تضعیف شده است، اما قدیم، خانواده وضعش خوب بوده است!» 🔹 ما قبول نداریم که قدیم وضع خانواده خوب بوده است! البته یک محسناتی در خانواده‌های قدیم بود؛ یکی از محسناتش-که الان خیلی کم‌رنگ شده- این بود که «مرد مقتدر بود» و این محسناتی برای نظام خانواده داشت، اما یک عیب بزرگ هم وجود داشت و آن اینکه خیلی از اوقات، به زن ظلم می‌شد. 🔹 قدیم‌ها اگر آمار طلاق بالا نبود دلیل بر این بود که مرد، صاحب‌اختیار بود. اینکه مرد صاحب‌اختیار باشد، تا یک حدی خوب و معقول است ولی قدیم‌ها مشکل ظلم‌ مرد به زن هم کم نبود! 🔹 ما نمی‌خواهیم به عصر حجر برگردیم و سنت قدیم را احیا کنیم؛ بلکه می‌خواهیم به یک خانوادۀ علوی، خانوادۀ مهدوی و خانوادۀ ولایی برسیم. در خانوادۀ ولایی، هم مادر سر جای خودش عزیز است، هم پدر. هرکدام موقعیت و جایگاه خود را دارند. 🔹 آن چیزی که دین دربارۀ خانواده گفته است، ما هنوز به آن نرسیده‌ایم. آنچه دین گفته است فقط در خانوادۀ اهل‌بیت(ع) و خانواده‌های آدم‌های بسیار خوب محقق شده است و ما دنبال چنین الگویی هستیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۱
🌀 خوارج‌مسلک‌ها می‌گویند «خانواده مدیر نمی‌خواهد!» 🌀 مهم‌ترین مشکل خانواده در ایران حل مسئلۀ مدیریت است 🔻 (ج۴) 🔹 در بحث مدیریت، باید روحیات مدیریت‌گریز و ضد مدیریتِ صحیح را هم بررسی کنیم. چه کسانی مدیریت‌گریز هستند؟ خوارج‌مسلک‌ها و هرزه‌ها! 🔹 خوارج می‌گفتند «اصلاً جامعه، مدیر و رئیس نمی‌خواهد!» اما وقتی خودشان دور هم جمع شدند که قیام کنند، گفتند «باید بین خودمان یک رئیس تعیین می‌کنیم!» 🔹 مدیریت، نیاز‌ ما انسان‌هاست. علی(ع) فرمود: جامعه حاکم می‌خواهد، ولو فاجر باشد (نهج‌البلاغه/خطبه۴۰) پیامبر(ص) می‌فرماید: وقتی سه نفر شدید، یک نفرتان رئیس بشود (كنزالعمّال/ج۶/ص۷۱۷) 🔹 یک خانواده هم وقتی تشکیل می‌شود، اول باید تکلیف مدیریت را روشن کنیم و اینکه مدیر کیست؟ امروز مهم‌ترین مشکل خانواده در ایران، حل مسئلۀ مدیریت است. 🔹 برخی آدم‌های به‌ظاهر باکلاس می‌گویند «خانواده مدیر نمی‌خواهد!» اینها در موضوع خانواده، خوارج‌مسلک هستند. هرکسی اصل مدیریت در خانواده را نپذیرد نادان است. 🔹 اگر مدیریت را در خانواده انکار کنیم، خوارج‌مسلکی است و اگر مدیریت را در خانواده در نظر نگیریم و همه‌اش-به زن و شوهر- توصیۀ اخلاقی کنیم، یک‌نوع سکولاریزم و حماقت است. 🔹 دین سکولار دینی است که هنوز تکلیف مدیریت را روشن نکرده، مدام حرف از اخلاق می‌زند و می‌گوید «اخلاق‌تان خوب باشد، باهم مهربان باشید، به‌هم ظلم نکنید، کلاً خوب باشید!» 🔹 بی‌بندوباری و فسادی که آخرالزمان در خانواده پدید می‌آورند، ، ناشی از مخدوش‌کردن مدیریت خانواده است. وقتی هرزگی‌ و بی‌دینی‌-در اثر میل نداشتن به مدیریت- وارد خانه بشود و «می‌خواهم هر کاری دلم خواست بکنم» در زندگی خانوادگی پدید آمد، آمار طلاق همین چیزی می‌شود که در تهران هست! 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۲
✅ می‌خواست ملّت را اصلاح کند 💢سید الشهداء- سلام اللَّه علیه- وقتی می‌بیند که یک حاکم ظالمی، جائری، در بین دارد حکومت می‌کند، تصریح می‌کند حضرت که اگر کسی ببیند که یک حاکم جائری در بین مردم حکومت می‌کند، ظلم دارد به مردم می‌کند، باید مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می‌تواند؛ با چند نفر، با چندین نفر، که در مقابل آن لشکر و بساط، هیچ نبود. لکن تکلیف این طور می‌دانست که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این عَلَم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیزهای خودش را داد در راه، برای اسلام. مگر خون ما رنگین‌تر از خون سید الشهداست؟ 📅 امام خمینی(ره) | ۳ آبان ۱۳۵۷
🌀 مدیریت خانه با کیست؟ مدیریت حقوقی با مرد است و مدیریت عاطفی با زن 🌀 مدیریت داخل خانه با زن است و مدیریت کلان با مرد است 🔻 (ج۵)- ۲ 🔹 دشمن دارد یک جریان سوءتدبیر را در خانواده تزریق می‌کند، آن‌هم اینکه جای نقش زن و مرد را عوض می‌کند، یا اینکه نقش‌ها را مساوی اعلام می‌کند! لذا مدیریت خانه معلوم نیست دستِ کیست؟ 🔹 براساس تفاوت‌هایی که بین زن و مرد وجود دارد (که در علوم شناختی و روانشناسی و... آمده است) طبیعتاً باید نقش‌های متفاوتی برای آنها قائل باشیم، اما بعضی‌ها اصلاً نمی‌‌خواهند تفاوت مرد و زن را قبول کنند! 🔹 «تالکوت پارسونز» که چهرۀ برجسته‌ای در جامعه‌شناسی است، این الگو را که کسب درآمد و رهبریِ خانواده بعهدۀ مرد باشد و وظائف خانه‌داری و کدبانو گری بعهدۀ زن باشد را بهترین الگو دانسته است. همچنین برخی اندیشمندان غربی می‌گویند: در هر نظام و سازمانِ انسانی می‌باید سلسله مراتب وجود داشته باشد و این سلسله مراتب در خانواده ضروری بوده، می‌بایست فردی از اعضای خانواده در نقش اول باشد و خانواده را مدیریت کند. 🔹 مدیریت خانه با کیست؟ به‌طور خلاصه می‌توان گفت: مدیریت حقوقی (مدیریتی که جنبۀ پشتیبانی و جنبۀ سرپرستی و هدایت کلی دارد) با مرد است. اما مدیریت عاطفی، با زن است. 🔹 «حرف آخر را در خانه، چه کسی باید بزند؟» آنجایی که پای دل در میان است مامان، آنجایی که پای مدیریت حقوقی در میان است بابا. چه کسی باید دلش در خانه رعایت بشود؟ زن! لذا باید به بچه‌ها گفت «مواظب باش دل مادرت را نشکنی!» و اینکه «مواظب باش غرور بابایت را نشکنی!» 🔹 مرد برایش این مهم است که همسرش از او اطاعت کند، زن هم برایش این مهم است که شوهرش به او علاقه داشته باشد؛ اگر این علاقه نباشد، دلش می‌شکند. باید این تفاوت‌ها را ببینیم! 🔹 هم خانم باید مدیریت کند و نقش‌های مدیریتی خودش را بشناسد، هم آقا. مدیریت کلان خانواده با مرد است و این چیزی است که روانشناس‌ها هم گفته‌اند. مدیریت خُرد(مدیریت در محیط خانه) با زن است؛ در دائرۀ داخلی خانه، بالاترین مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها به عهدۀ خانم است. 🔹 در داخل خانه، یکی از کارهایی که انجام می‌شود «تربیت انسان» است و این کار به‌قدری مهم و باارزش است که اگر مرد، صد سال هم زحمت بکشد، به شرفِ کار زن در این زمینه نمی‌رسد. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۳
📌 پیشنهاد علیرضا پناهیان دربارۀ شفافیت آراء نمایندگان مجلس 🔻تا وقتی آرا شفاف نشده، نمایندگان جوانمرد در هر رأی‌گیری، رأی خود را اعلام کنند 🔻آیا شفافیتِ رأی یعنی تفتیش عقاید؟! رأی نماینده باید بر اساس کارِ کاشناسی باشد نه عقایدش! 🔻 (ج۷) 🔸 یکی از راه‌های استخفاف ملت این است که رأی مجلس را پنهان کنند! چرا اکثریت نمایندگان مجلس رأی می‌دهند به اینکه «رأی نماینده‌ها نباید شفاف باشد»؟ آیا ملت را خوار و بی‌مقدار می‌دانند؟ بعد هم برخی به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند «مگر می‌خواهید تفتیش عقائد کنید؟!» 🔸 مگر شما در مجلس به عقائد رأی می‌دهید؟ شما بیخود می‌کنید بر اساس عقائد رأی بدهید، شما باید بر اساس کارِ کارشناسی رأی بدهید نه بر اساس عقائد! 🔸 مردم باید بتوانند بر وکلای خودشان مسلط باشند. مردم باید بدانند که نمایندۀ آنها به چه چیزی رأی داده و برای چه رأی داده است؟ ما کاری به عقیدۀ شما نداریم، می‌خواهیم شعور و درک کارشناسی شما را بفهمیم! 🔸 آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی‌دادن را تفتیش عقائد بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟ 🔸 مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند. البته اگر یک موضوع امنیتی مطرح بود، طبیعتاً باید پنهان باشد اما نه همۀ رأی‌گیری‌ها! 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۵ نماینده ی شهرضاودهاقان شماچگونه رای خودتان راشفاف میکنید؟؟؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آی مجلس! چه چیزی را از ملت پنهان می‌کنید؟ ➕پیشنهاد علیرضا پناهیان برای رسوا شدن مخالفین شفافیت آرای نمایندگان مجلس مجلس امام حسین(ع)اگرمجلس......... #تصویری
🌀 طبق آیۀ قرآن، چند قطبی‌کردن جامعه یک روش فرعونی برای تسلط بر جامعه است 🌀 برای هردو گروه که دوقطبیِ «اصلاح‌طلب اصول‌گرا» را پذیرفتند متأسفم! چون به ضعیف‌شدن جامعه کمک کردند 🔻 (ج۷)- ۲ 🔹 قرآن دربارۀ مدیریت فرعونی توضیح می‌دهد و می‌فرماید «جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» فرعون قومی را که می‌خواست بر آنها تسلط پیدا کند «چند قطبی» کرد! چند قطبی‌کردن جامعه یکی از رفتارهای فراعنه برای تسلط بر جامعه است. 🔹 برخی از سیاست‌مداران در جامعۀ ما اگر مقوله‌ای مثل «دوقطبی‌کردن جامعه به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا» نباشد اصلاً حیات سیاسی نخواهند داشت. 🔹 بنده برای هردو گروه که این دوقطبی را پذیرفتند کاملاً متأسفم! اگر کسی انقلابی بوده و به او گفتند «اصول‌گرا» حتماً اشتباه کرده که پذیرفته؛ چون به «شِیَعاً»شدنِ جامعه کمک کرده و این یعنی ضعیف‌شدن جامعه و امکان سلطه بر جامعه توسط فراعنه. 🔹 این دوقطبی‌سازی، از ابتدا یا دست افراد نادان بوده یا دست دشمنان دانا. صهیونیست‌ها تمام دنیا را به این شیوه دارند اداره می‌کنند، یعنی جامعه را پاره پاره و قطب‌بندی کرده و مردم را سر کار می‌گذارند که «یک‌دفعه‌ به این طرف رأی بده، یک‌دفعه‌ به آن طرف رأی بده!» جالب اینجاست که تهِ هر دو قطب هم خودشان هستند! 🔹 البته در جامعۀ ما نتوانستند این طرح را واقعاً خوب اجرا کنند و این طرح در جامعۀ ما، به‌شدت گیج اجرا شده است. همین رئیس‌جمهور ما یک زمانی جزء رئوس جریان اصول‌گرایی بود و همیشه اسمش در لیست‌ها بود ولی حالا آمده است این‌طرف! یا آن‌یکی می‌رود آن‌طرف و... 🔹 چرا در کشور ما نمی‌توانند این دوقطبی‌سازی را خوب اجرا کنند؟ چون اینجا یک جریان مدیریتی صحیح به نام «مدیریت ولایی» وجود دارد. اما وقتی ببینند بازی‌شان به نتیجه نمی‌رسد، یک دو قطبیِ دیگر درست می‌کنند. روزنامه‌های بی‌بی‌سی‌چی هم سعی می‌کنند همه‌چیز را دو قطبی کنند؛ همان‌طور که بی‌بی‌سیِ خبیث این کار را می‌کند! 🔹 بین مادر و نامادری اگر دعوا بشود، مادر از حق خودش می‌گذرد تا بچه سالم بماند، ولی اگر هردو طرفِ دعوا نامادری باشند چه؟ بچه شقّه می‌شود! این طرحی است که صهیونیست‌ها دارند آمریکا و اروپا را با آن اداره می‌کنند؛ خُب چرا همین را در ایران اجرا نکنند؟! شما فکر می‌کنید سیاست‌مدارهای ما خیلی باهوش هستند که بازی نخورند! 🔹 ما به این بازیِ کثیف «اصول‌گرا اصلاح‌طلب‌بازی» رسمیت داده‌ایم و این موجب خفقان روانی در جامعه شده است؛ چون هرکسی می‌خواهد حرفی بزند اول انگِ اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب به او می‌زنند تا نگذارند آن طایفۀ مقابل، حرفش را بشنود. وقتی دو گروه به همدیگر ناسزا می‌گویند؛ نه جای اظهار نظر و گفتگو باقی می‌ماند نه جای نقد علمی! 🔹 این خفقان موجب شده است در هر دو گروه، ضُعفای آنها بالا بیایند، چون می‌گویند: «این بالاخره آدمِ ما است و باید از او طرفداری کنیم و اِلا آبرویمان در خطر است!» مگر اینجا عصر جاهلیت است؟! 🔹 در تاریخ اسلام فقط یک‌بار پیامبر با امت خودش قهر کرد، آن هم زمانی بود که «عبدالله‌‌بن‌اُبی» مردم مدینه را به دو قسمت کرد و بر شقاق مهاجر و انصار تأکید کرد. گفت «ما انصار باید علیه مهاجرین قیام کنیم، آنها ما را قبول ندارند و ما آنها را قبول نداریم!» وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید آن‌قدر غضبناک شد که یک‌روز با کسی حرف نزد. سورۀ منافقین هم در همین باره نازل شد. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۵
💠 اولاد فاطمه همیشه در برابر دستگاه های ظالم ایستادند (ره): اولاد فاطمه(سلام الله علیها)در طول تاریخ اسلام همیشه در برابر دستگاه های ظالم و جائر ایستادند و از اسلام دفاع کردند؛ زجرها کشیدند، ناسزاها شنیدند؛ لای جرز قرار گرفتند؛ دسته جمعی سربریده شدند،قتل عام شدند، به شهادت رسیدند، مع الوصف مقاومت کردند و نگذاشتند که بدخواهان اسلام را از بین ببرند و احکام خدا را محو و نابود کنند 📚صحیفه امام، جلد ١،صفحه ١۶۴
🌀 چرا تئاتر بازی‌کردن برای بچۀ دبستانی لازم است؟ 🌀 در جریان مدیریت، نقش‌پذیری را هم یاد می‌گیریم 🔻 (ج۶)-۱ 🔹 از همان آغاز نوجوانی که انسان کم‌کم دارد متوجه دارایی‌ها و توانایی‌های خودش می‌شود و حتی قبل از این دوران، انسان باید با مدیریت آشنا بشود. 🔹 انسان باید بتواند خواسته‌هایش، روابطش و ابزار و امکاناتش را مدیریت کند و الا تبدیل می‌شود به یک موجود جذب‌شونده؛ یک موجودی که با ترس، منفعل می‌شود و به هر سو کشیده می‌شود. 🔹 بچه اگر از همان دوران کودکی، مدیریت را یاد گرفته باشد، نقش‌پذیری را هم یاد می‌گیرد. بچه‌ها باید در گروه شروع کنند به فعالیت‌کردن و تقسیم کارکردن باهمدیگر و هر دفعه یک نقشی را بپذیرند. 🔹 تئاتر بازی‌کردن برای بچه‌های دبستانی فوق‌العاده ضروری و لازم است. نگویید «مگر اینها می‌خواهد هنرپیشه بشوند؟!» مگر وقتی بچه‌ها در حیاط مدرسه توپ‌بازی می‌کنند، می‌خواهند فوتبالیست و عضو تیم‌ملی بشوند؟! 🔹 کسی که تئاتر بازی می‌کند، یعنی یک نقشی پیدا می‌کند و در این نقش، یک رفتاری را انجام می‌دهد. بعد هم کارگردان به او می‌گوید: «حالا از این نقش بیرون بیا و برو توی نقش بعدی!» او هم می‌رود توی نقش بعدی و دوباره یک نقش دیگر را تجربه می‌کند. 🔹 اگر یک طلبه‌ای بخواهد برای این بچه‌ها-که تئاتر کار کرده‌اند- دربارۀ نماز صحبت کند، خیلی راحت به آنها می‌گوید: «وقتی رفتید سر نماز، حسِ عبد بگیرید!» این بچه‌ها معنایش را می‌فهمند، اما بچه‌ای که تئاتر بازی نکرده اصلاً نمی‌فهمد «حس عبد بگیرید» یعنی چه؟ آن‌وقت فهماندن این معنا به او خیلی سخت، بلکه ناممکن است. 🔹 اگر نقش‌پذیری را تمرین کردیم و بعد به یک جایی رفتیم که یک‌کسی مدیر بود، از او می‌پذیریم که مدیریت کند، چون می‌دانیم یک مدیر باید همین رفتارها را انجام بدهد و ما الان نقش کارمند را خوب اجرا کنیم. یا اگر خودمان مدیر شدیم، می‌دانیم با کارمندهای خودمان چگونه باید برخورد کنیم. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۴
🌀 اولین اصل در مدیریت، رعایت کرامت و عزت انسان است 🌀 برای اینکه بچه‌ات درس‌خوان بشود، عزتش را لِه نکن! 🔻 (ج۶)- ۲ 🔹 اولین اصل مهم در مدیریت چیست؟ شما بگویید اولین و مهم‌ترین آسیب مدیریت چیست تا معلوم شود اولین اصلی که باید در مدیریت رعایت کنیم، چیست؟ 🔹 مدیریت یک‌جور قدرت، برتری و اختیار برای مدیر، پدید می‌آورد؛ باوجود این قدرت، اولین آسیب مدیریت این است که ممکن است به کرامت و عزت انسان‌ها لطمه بزند، لذا اولین اصل مدیریت، رعایت کرامت و عزت انسان‌هاست. 🔹 در هر سطحی از مدیریت (هم مدیریت جامعه، هم مدیریت خانواده و هم مدیریتِ خود) اصل اول «به هدف رسیدن» نیست؛ بلکه رعایت کرامت و عزت انسان است. 🔹 آقای مدیر کارخانه! یک‌وقت برای رسیدن به هدفت-که مثلاً بالابردن تولید است- عزت و کرامت کارگرها را له نکنی! از کارگرها، هرجوری کار نکشی که تولید کارخانه‌ات راه بیفتد! 🔹 آقای سیاست‌مدار! برای اینکه جامعه را به هدف مد نظرت برسانی، یک‌وقت عزت جامعه و کرامت انسان‌ها را از بین نبری! باید عزت و کرامت مردم را حفظ کنی! 🔹 در خانواده هم اصل اول مدیریت، حفظ عزت است. برخی پدر و مادرها برای اینکه در اهداف تربیتی به نتیجۀ خاصی برسند، بچه را پنهان‌کار یا ذلیل می‌کنند. بعضی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی، بچه‌شان در فلان رشتۀ کنکور قبول بشود! اگر می‌خواهید بچه‌تان درس‌خوان یا نمازخوان بشود یا هر افتخاری به‌دست بیاورد، باید با حفظ کرامت باشد. 🔹 در «مدیریتِ خود» هم اولین اصل، رعایت عزت است. شما در مدیریت خودت، درواقع چندتا «خواسته» را داری مدیریت می‌کنی. حالا اگر به حرف شرترین و بدترین خواسته‌های خودت گوش بدهی، آنها ذلیلت می‌کنند. امام‌صادق(ع) می‌فرماید: چقدر زشت است برای مؤمن، که یک میلی داشته باشد که این میل، او را ذلیلش کند(کافی/۲/۳۲۰) 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه امام‌صادق(ع)- ۹۸.۶.۱۴
نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص نهج البلاغه: باید با نهج البلاغه مأنوس شوید؛ توصیه به جوانان: عزیزان با نهج البلاغه انس پیدا کنید، نهج البلاغه خیلی بیدارکننده و هوشیارکننده و قابل تدبر است. در جلسات تان با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین ع انس پیدا کنید. در پاسخ به سؤال یکی از اهالی فرهنگ و هنر: چه کتابی بخوانیم که با توجه به راهبرد ائمه بتوانیم در تشخیص اولویت ها دچار انحراف نشویم؟ فرمودند: کتابی که به قول شما راهبرد ائمه را در هدایت مردم معین کرده باشد، من الان به ذهنم نمی رسد، منتهی اگر شما می خواهید در این- باصطلاح- اولویت شناسی و اولویت یابی عمق پیدا کنید؛ با نهج البلاغه انس پیدا کنید، نهج البلاغه خیلی خوب است، خیلی راه باز می کند برای ما و خوشبختانه ترجمه های خوبی هم از نهج البلاغه شده که می توانید پیدا کنید. ( آن را) با این نگاه بخوانید، با این نگاه که- به قول شما- اولویت ها را بتوانید از آن در بیاورید. نهج البلاغه خیلی خوب است، هم خطبه ها خیلی خوب است و هم آن حکمت ها خیلی خوب است در نامه ها هم خیلی چیزهای خوبی هست. نهج البلاغه ریشه باورهای انسان مؤمن و انقلابی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۲۴۱ آینده دردناک ستمکاران امام علی علیه السلام: روزی که ستمدیده از ستمکار انتقام کشد، سخت تر از روزی است که ستمکار بر او ستم روا می داشت.
▪️امام خمینی(ره): تا شرک و کفر هست، مبارزه هست؛ و تا مبارزه هست، ما هستیم. صحیفه جلد ۲۱ صفحه ۸۸ ....
🔻ایجاد «دوقطبی کاذب» در جامعه، رفتاری منافقانه است 🔻دیکتاتوری ناشی از دوقطبی‌سازی، شوم‌تر است یا دیکتاتوری رضاخان و آل‌سعود؟ 🔻 (ع)- ۱ 🔸یکی از ریشه‌های واقعۀ کربلا، جریان نفاقی بود که در همان دورۀ پیامبر(ص) شکل گرفت؛ زمانی که «عبدالله‌‌بن‌اُبی» در سخنرانی‌اش «دوقطبیِ مهاجرین و انصار» درست کرد. وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید، حضرت آن‌قدر غضبناک شد که یک‌روز با کسی حرف نزد. (تفسير قمي/۲/۳۶۹) 🔸«عبدالله بن ابی» جامعۀ مدینه را دوقطبی کرد و سورۀ منافقین، دربارۀ او نازل شد. البته اختلاف نظر در جامعۀ اسلامی مایۀ برکت است، اما ایجاد دوقطبیِ کاذب در جامعه، و ذلیل‌کردن یک قطب، و عزیز دانستن یک قطب دیگر، یک رفتار منافقانه است. 🔸 دوقطبی‌سازی موجب می‌شود خفقان روانی و دیکتاتوری رسانه‌ای در جامعه ایجاد بشود، چون هر کسی می‌خواهد انتقاد کند، می‌ترسد که او را منسوب کنند به یکی از دو قطب. لذا هر انتقادی، تلقّی به توهین می‌شود و با هر امر به معروف و نهی از منکری، خیلی سخت برخورد می‌شود. 🔸 تقاضا می‌کنم اندیشمندان بررسی کنند «دیکتاتوری رسانه‌ای» که معمولاً ذیل عملیات دوقطبی‌سازی کاذب انجام می‌گیرد، شوم‌تر است یا دیکتاتوریِ انواع دیکتاتورها مثل رضاخان قلدر و آل‌سعود؟ 🔸یکی دیگر از ضررهای دوقطبی‌سازی این است که موجب می‌شود شایسته‌سالاری از بین برود و کسانی بالا بیایند که شایسته نیستند، چون هر کسی از هر دو قطب بالا بیاید و شایسته نباشد، می‌گویند «دیگر این فرد مال قطب ما است و باید از او دفاع کنیم؛ چاره‌ای نیست!» 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه تهران- ۹۸.۶.۲۲
🔻انتخابات یکی از موقعیت‌هایی است که برخی می‌‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند 🔻رئیس‌جمهور، هم علیه دوقطبی سخن می‌گوید هم خودش دوقطبی برای انتخابات آینده می‌سازد! 🔻 (ع)-۲ 🔸دوقطبی‌سازی کاذب موجب دیکتاتوری روانی می‌شود. متأسفانه در جامعۀ ما هم سالهاست که یک دوقطبی کاذب شکل گرفته است. 🔸انتخابات یکی از موقعیت‌هایی است که بعضی‌ها می‌خواهند از آن سوءاستفاده کنند و جامعه را دوقطبی کنند. درحالی‌که انتخابات در یک جامعۀ سالم، باید طوری باشد که افراد و کاندیداها حرف‌های خودشان را بزنند و با جذابیتِ برنامه‌هایشان رأی جمع کنند، نه با تخریب کاندیداهای دیگر! 🔸اگر در یک انتخابات، همّت بر تخریب کاندیداهای دیگر باشد، این انتخابات نتیجۀ سالمی نخواهد داشت. ضمن اینکه تخریب با شیوۀ دوقطبی‌سازی، خیلی بدتر از تخریبِ یک فرد است. 🔸من تشکر می‌کنم که اخیراً رئیس‌جمهور علیه دوقطبی‌سازی صحبت کردند. ولی برای من خیلی عجیب بود که ایشان در یک سخنرانی می‌توانند هم یک دوقطبی برای انتخابات آینده بسازند، هم علیه دوقطبی صحبت کنند! 🔸هم دوقطبی در موضوع زن ایجاد کنند و به تبلیغاتچی‌ها گِرا بدهند که روی این دوقطبی برای انتخابات آینده، کار کنید، درحالی‌که واقعاً آنچنان دوقطبی‌ای در موضوع زن وجود ندارد و بعد در همان سخنرانی، علیه دوقطبی صحبت کنند. این یک‌مقدار عجیب است و البته از این‌جور اتفاق‌ها در سخنان ایشان زیاد اتفاق افتاده است. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه تهران- ۹۸.۶.۲۲
🔰 لزوم حفظ "نه گفتن" به 💢امام حسین با عده کم همه چیزش را فدای کرد؛ مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد و «نه» گفت؛ هر روز باید در هر جا این «نه» محفوظ بماند. و این مجالسی که هست مجالسی است که دنبال همین است که این «نه» را محفوظ بدارد. 📅 امام خمینی(ره |۳۰ مهر ۱۳۵۸
🎓 امام به دنبال چگونه دانشگاهی بود؟ ✅ ما انسان دانشگاهى می‌خواهيم، نه معلم و . دانشگاه بايد انسان ايجاد كند و انسان بيرون بدهد از خودش. اگر انسان بيرون داد از خودش، انسان حاضر نمی‌شود كه كشور خودش را تسليم كند به غير. انسان حاضر نمی‌شود كه تحت ذلّت برود و اسارت. آنها (ابرقدرت‌ها) هم از انسان می‌ترسند. 📅 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجويان| ۲۷ آذر ۱۳۵۹