eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
616 عکس
220 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ دستاوردهای ندیدنی! (۱) گفت یک ایرانی و آمریکایی با هم کلکل داشتند سر قدمت تمدن! آمریکایی ایرانی را برد و در یک نقطه آمریکا زمین را کند و سیم‌های پوسیده را بیرون آورد و گفت این نشان می‌دهد ما از ۱۰۰ سال پیش تلفن داشتیم! ایرانی هم آمریکایی را آورد و نقطه‌ای از زمین را کندند ولی هر چه بیشتر حفر کردند به چیزی نرسیدند، ایرانی گفت این نشان می‌دهد ما از ۲۰۰ سال پیش بی‌سیم داشتیم!! (۲) این شبها تفریح کارمندان خبیث اینترنشنال و منوتو این است که شبها اعلام کنند فردا فلان اعدامی را می‌خواهند اعدام کنند.. بعد بیایند بگویند اکنون مردم در فلان نقطه و بهمان منطقه بیرون ریختند در اعتراض به حکم اعدام! سپس فردا ژست قهرمان می‌گیرند که ما مانع اجرای اعدام شدیم! دستاوردهای ندیدنی!!
اگر موشک سپاه به یک هواپیمای پر از زائر عتبات می‌خورد میشد سوژه جوک گفتن این حضرات... اطمینان دارم درد اینها آن مظلومان کشته شده نیست!
◽️ اراذل اجاره‌ای حقیقت دردناکی است! رژیم صهیونیستی شبکه مفصل و گسترد‌ه‌ای از اراذل و اوباش داخلی را اجیر کرده و آنها را پیش‌قراول اغتشاشات کرده بود. محسن شکاری و محمد مهدی کرمی سابقه شرارت‌های متعدد داشتند و برخی دیگر از محاربین و قاتلین نیز دارای همین نوع سوابق‌اند. استفاده از اراذل و اوباش به یک منظور عمده است: عموم مردم هر چند ناراضی باشند اما دست به آتش زدن و غارت و کشتن نمی‌زنند، لذا این گونه اشخاص با قیمت‌های گزاف یا بعضا با وعده اقامت خارج از کشور به سادگی جنایت می‌کردند. @elmetawhid
گذر زمان یکی از مطهرات است!! جلادترین چهره‌ها را می‌شود به همین سادگی تطهیر کرد. بعضی از مردم عراق هم فکر می‌کنند صدام حسین چقدر خوب بود(: همین معنا در مورد استالین روسیه هم وجود دارد، ۸۰ سال پیش استالین یک دیکتاتور خونریز بود، امروز در بعضی شهرهای روسیه مردم مجسمه‌اش را میسازند.
◽️ چگونه زمان جزء مطهرات می‌شود؟ برخی می‌گویند ببینید چه کار کردید که مردم می‌گویند صد رحمت به آن دزد قبلی! ولی این نگاه صحیح نیست لزوما، پیش‌تر هم درباره صحبت کردیم، علتش را هم بیان کردیم. (در اغلب کشورهای دنیا مردم فکر می‌کنند گذشته بهتر از اکنون است!!) فقط مورد عراق را ملاحظه کنید؛ صدام حسین ظرف حدود یک هفته ۳۰۰ هزار نفر از شیعیان عراقی را در انتفاضه شعبانیه قتل عام کرد! رقم عجیبی است! مقایسه کنید این رقم را با شهدای دفاع مقدس که حدود ۲۰۰ هزار نفر در هشت سال بودند! پیش کشیدن اوضاع گذشته یا به منظور سرکوفت زدن بر فعلی‌هاست، یعنی صرفا یک نوع غر زدن و نق زدن است یا به دلیل فراموشی سنگین شرایط گذشته. اینها موجب نمی‌شود ایرادهای جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم اما با نفهمی و نادانی هم نباید جمهوری اسلامی را نقد کرد، نقد عالمانه و محققانه را هیچ کس بد نمی‌داند.
چهل حدیث، سال دوم، ج ۸.mp3
2.51M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه جلسه هفتم، حدیث دوم، چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ⭕️ شروع حدیث سوم 🔺حدیث سوم: درباره عُجب ◽️ شرح اجمالی معنای عُجب ◽️ استفاده دو مرتبه عُجب از این معنا ◽️ آیا عُجب فقط اختصاص به اهل ایمان دارد؟ ◽️ روایات عجیب و تکان دهنده درباره عُجب @elmetawhid
◽️ باتوم تبیین نیست! (۱) 🔸امروز در کلاس درس خارج اصول، استاد عزیز، با حرارت و گرمی مشغول بحث بودند و ضمن تسلط آراء و نظریات اصولیین درباره موضوع بحث را تقریر می‌کردند. 🔹طلاب کلاس درس که بیش از نیمی از آنها یا استاد بالفعل کفایه هستند یا قوه تدریس را دارند نیز مشتاقانه بحث را دنبال می‌کردند و اشکال‌ها معمولا عالمانه و با مطالعه است. 🔺موضوع بحث چه بود؟ آیا اماره شرعی قائم مقام قطع موضوعی علی نحو الطریقیه می‌شود همان طور که قائم مقام قطع طریقی محض می‌شود یا خیر؟ 😄 (احتمالا برخی حوصله خواندنش را هم ندارند😁) چقدر قلمبه سلمبه!! 🔻اصلا به ذهن عموم اهل ایمان هم خطور نمی‌کند مراجع عظام تقلید چه بحث‌های عجیب و دقیقی را طرح کرده‌اند تا اقتدار بر استنباط برای فهم احکام شرعی برایشان حاصل شود!🔺 بگذریم! 🔰شور و نشاط و استعداد استاد و طلاب را که دیدم چقدر دلم خواست همین شور و نشاط و همین استعدادها سراغ معارف دیگر دین هم بروند: 👈مثل معارف عمیق، گسترده و لذت بخش اعتقادی و خداشناسی و اندیشه‌های عرفانی شریعت، 👈و مثل بحث از آزادی و ارزش اجتماعی آن، 👈و نیز بحث از انسان‌شناسی قرآنی با همه ابعاد وسیع و بی‌نظیری که دارد، 👈همین طور بحث مبسوط درباره ایمان و عوامل و موانع معرفتی، انگیزشی و رفتاری آن. و هکذا 🔰اشتباه نکنید! هرگز قائل نیستم که علم اصول و فقه رایج و دارج لازم نیست! ده برابر این بحث‌ها هم لازم است. حرف این است که کافی نیست. خب‌ چه ربطی به جهاد تبیین دارد؟ ربطش این است که فرق بسیار زیادی وجود دارد بین: 👈 زمانی که طلاب زمان حاشیه‌ای و اندک به هنگام تبلیغ این معارف مورد نیاز بالفعل جامعه را یاد بگیرند 👈با زمانی که مثل رزق روزانه درباره موضوعاتی که تبیین نیاز دارند فکر و دانش‌ورزی کنند‌ طبعا در حالت دوم برای تبیین اندیشه‌های دینی بسیار آماده‌ترند. حال ما وقتی می‌گوییم کافی نیست علمای اعلام می‌فرمایند بروید خودتان بقیه موضوعات را مطالعه کنید! 🙁 نه دیگر! نشد! این که خودمان مطالعه کنیم خیلی فرق دارد با این که موضوع بحث روزمره اکثر طلاب باشد. فرق می‌کند که استعدادهای حوزه شبانه روز مشغول اندیشیدن و مباحثه و تولید دانش در این باره باشند و اساتید هم هدایت فکری و علمی کنند و علم‌شان را در محضر عموم استعدادها بگذارند. در یک کلمه: "نهضت"ی رخ دهد و معارف مورد نیاز مردم که در کتاب و سنت آمده است را از مهجوریت در آورند. چرا علما چنین نمی‌کنند؟ در شماره بعد به دلائل‌اش خواهیم پرداخت. @elmetawhid
◽️ واقعیت آن است که بر میل ما می‌گردد!! (۱) همان‌هایی که در مقابل برهان نظم مقاومت می‌کردند و همه چیز این عالم را علیرغم نظم اعجاب آور "اتفاقی" می‌دانستند در روزهای اغتشاش همه چیز برایشان نشانه شده بود و هر عدد و رقمی که به انقلاب ربط داشت را برجسته می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود اتفاقی باشد!!! (۲) باز هم همان‌هایی که وقتی مثلا گفته میشد "خشکسالی به سبب گناهانی از جمله بی‌حجابی است" تمسخر می‌کردند و خرافه می‌دانستند اکنون می‌گویند "ببینید! حجاب‌ها که کنار رفت برف هم بارید!!" عجب! ارتباط اطاعت از خداوند با برکات آسمان و زمین غیر علمی و خرافه است ولی آن طرفش عین علم و دانش است؟! اصلا کی بی کیه؟! من هم می‌گویم این برکات به دلیل اعدام محارب و قاتل است.. @elmetawhid
◽️ کاش مادرش زنده بود! حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: مردى نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خدا! هيچ كار زشتى نبوده مگر اینکه مرتکب شده ‏ام؛ آيا راهی به سوی توبه دارم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: آيا پدر و مادرت زنده‏ اند؟ گفت: پدرم زنده است. فرمود: برو و به او نيكى كن. راوی گفت: هنگامی که آن مرد می رفت، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای كاش مادرش زنده بود!
◽️ مادرت را مراقب باش! امام صادق عليه ‏السلام: مردى خدمت پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم آمد و عرض كرد: اى رسول خدا، به چه كسى نيكى كنم؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: سپس به چه كسى؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: بعد از او به چه كسى؟ فرمود: به مادرت. عرض كرد: سپس به چه كسى؟ فرمود: به پدرت.
◽️ نتیجه احترام علامه دهخدا به مادر 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🔹من مادر پيرى داشتم، مريض و ناتوان، و چندين سال زمين گير بود؛ خودم خدمتش را مى‌نمودم؛ و حوائج او را برمي‌آوردم؛ و غذا برايش مى‌پختم؛ و آب وضو برايش حاضر مى‌كردم؛ و خلاصه به هر گونه در تحمّل خواسته‌هاى او در حضورش بودم. 🔸و او بسيار تند و بداخلاق بود. بَعْضاً فحش ميداد؛ و من تحمّل مى‌كردم، و بر روى او تبسّم مى‌كردم. و به همين جهت عيال اختيار نكردم، با آنكه از سنّ من چهل سال مى‌گذشت. زيرا نگه دارى عيال با اين خلقِ مادر مقدور نبود. 🔹و من مى‌دانستم اگر زوجه‌اى انتخاب كنم، يا زندگانى ما را به‌هم خواهد زد؛ و يا من مجبور مى‌شدم مادرم را ترك گويم. و ترك مادر در وجدانم و عاطفه‌ام قابل قبول نبود؛ فلهذا به نداشتن زوجه تحمّل كرده، و با آن خود را ساخته و وفق داده بودم. 🔸گه‌گاهى در اثر تحمّل ناگواريهایى كه از وى به من مى‌رسيد؛ ناگهان گویی برقى بر دلم ميزد، و جرقّه‌اى روشن مى‌شد؛ و حال خوش دست مى‌داد، ولى البتّه دوام نداشت و زود گذر بود. 🔹تا يك شب كه زمستان و هوا سرد بود و من رختخواب خود را پهلوى او و در اطاق او مى‌گستردم، تاتنها نباشد، و براى حوائج، نياز به صدا زدن نداشته باشد در آن شب كه من قلقلك را (كوزه را) آب كرده و هميشه در اطاق پهلوى خودم مى‌گذاردم كه اگر آب بخواهد، فوراً به او بدهم او در ميان شب تاريك آب خواست. فوراً برخاستم و آب كوزه را در ظرفى ريخته، و به‌او دادم و گفتم: بگير، مادر جان! 🔸او كه خواب آلود بود؛ و از فوريّت عمل من خبر نداشت؛ چنين تصوّر كرد كه: من آب را دير داده‌ام؛ فحش غريب به من داد، و كاسه آب را بر سرم زد. فوراً كاسه را دوباره آب نموده و گفتم: بگير مادر جان، مرا ببخش، معذرت مى‌خواهم! كه ناگهان نفهميدم چه شد؟ إجمالاً آنكه به آرزوى خود رسيدم؛ و آن برق ها و جرقه‌ها تبديل به يك عالمى نورانى همچون خورشيد درخشان شد؛ و حبيب من، يار من، خداى من، طبيب من، با من سخن گفت. و اين حال ديگر قطع نشد؛ و چند سال است كه ادامه دارد. 🔰در اين‌حال گيوه خود را وَر كشيد؛ و كتاب‌ها را به دوش گرفت، و خداحافظى كرده و گفت: إن‌شاء الله پيش شما مى‌آيم؛ و به سمت دَرِ انبار براى خروج رفت. در اين‌حال روى خود را به طرف ما كرده؛ و اين غزل را با همان آهنگ خواند: منم كه گوشه ميخانه خانقاه منست! @elmetawhid
◽️ باتوم تبیین نیست !(۲) 🔰 آنچه در شماره پیش گفتیم بدین معنا بود که مانع جدی "جهاد تبیین" از سوی طلاب، ساختار سنتی تعلیم و تعلم در حوزه است. 👈طلاب اگر بخواهند نیاز فکری فرهنگی جامعه را پاسخگو باشند لازم است دست کم پایه‌ها و ریشه‌های این مباحث را در کلاس درس فرا بگیرند. 👈اما چرا ساختار حوزه در مقابل تغییر مقاومت می‌کند؟ 1⃣ دلیل اولش به علم رایج در حوزه بر می‌گردد؛ "فقه" علم اصلی و کارویژه حوزه است. غلبه فرهنگ این علم بر حوزویان موجب شده دانش‌آموختگان حوزه بیشتر منتظر باشند مردم نزد آنها بیایند تا این که آنها نزد مردم بروند. این نتیجه طبیعی دانش فقه است، فقه برای باورمندان به اسلام مفید است، 🔺حال اگر نیاز اصلی یا نیاز غالب جامعه سوال‌های شرعی نباشد طبعا مراودات مردمی کاهش می‌یاید. 🔻 👈 همین روحیه موجب شده بزرگان حوزه عملا با بخش باورمند جامعه ارتباط بگیرند و از بخش‌های دیگر تنها گزارش‌های مبهم و کم‌فایده دریافت کرده و در نتیجه دغدغه تغییر به نفع نیاز فکری فرهنگی رایج را نداشته باشند. (نقل است یکی از علمای نجف روزی زودتر از موعد سر درس رسید و دید چند جوان در مسجد و در مکان درس ایشان مشغول قمار هستند! برای ایشان‌ گران آمد که ما مشغول بحث از این هستیم که آیا اگر مگس بر نجاست بنشیند نجاست را منتقل می‌کند یا خیر آن گاه جوان‌های مردم در مسجد قمار می‌کنند. گویا ایشان از آن به بعد فقط به بحث‌های کلامی اشتغال پیدا کرد) 2⃣ دلیل دیگرش آن است که معارف پیش‌گفته در شماره قبل منبع و مرجع مکتوب بالفعل ندارند، استادی که بخواهد این معارف را تدریس کند باید ده‌ها برابر بیش از فقه و اصول مطالعه و تحقیق کند، تازه آن هم معلوم نیست به کیفیت و اتقان تولیدات فقها و اصولیین برسد. اما در فقه و اصول آن قدر تولید علم داریم که به قول معروف گفته می‌شود کفایه چند لایه تدریس می‌شود!! یعنی متن کفایه که یک لایه علم است، یکی از علما نقدهایی وارد کرده، عالم دیگر نقد او را نقد کرده، عالم بعدی نقد نقد را نقد کرده، و همین طور‌.. همه اینها هم جزء استعدادها و نوابغ طراز اول بوده‌اند مثل میرزای نائینی، محقق اصفهانی،آیت الله خوئی، آقا ضیاء عراقی، شهید صدر و ... همین دو عامل باعث می‌شود هر کس در حوزه به چیزی غیر از فقه و اصول اشتغال پیدا کند در انظار عمومی حوزه باسواد و عالم ‌شمرده نمی‌شود. 🔰 مرحوم استاد مطهری نقل می‌کند آیت الله خوئی مدتی تفسیر قرآن کریم شروع کردند و اتفاقا به دلیل نبوغ و نورانیت فهم مباحث دقیقی را هم مطرح می‌کردند اما ادامه ندادند، چرا؟ چون گفته بودند دارم تضحیه می‌شوم (قربانی می‌شوم) همه شاگردان طراز اول من درس من را ترک کردند!! 🔸عوامل موثر دیگری هم وجود دارد که در موقعیت مناسب بدان خواهیم پرداخت ان شاءالله. @elmetawhid