eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
218 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول انکار می‌کردند دانشمند هسته‌ای است و اکنون اصرار دارند که شهید برجام است!!
۱. یک نکته عجیب در رفتار اهل بیت علیهم‌السلام آن است که هر گاه قصد ایراد خطبه و سخنرانی داشتند ابتدای سخن را با اندیشه‌های توحیدی و خداشناسی‌های جذاب و دلنشین است حتی اگر موضوع اصلی خطبه سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی باشد. از خطبه های بی‌نظیر نهج البلاغه گرفته تا خطبه‌فدکیه فاطمه زهرا سلام الله علیها و همین طور فرمایشات امام رضا علیه‌السلام. ۲. با این وجود و مع‌الاسف یکی از کاستی‌های مشهود در میان اهل ایمان، تعمیق نبخشیدن به اندیشه‌های توحیدی و نیز فقدان نگرش نظام‌مند به عالم بر اساس تفکر الهی است. گاه مشاهده می‌شود اشخاص مومن و مخلص که گاه اهل دانش و اندیشه هم هستند وقتی سخن می‌گویند و نگرش یا قضاوت‌شان را درباره موضوعی بیان می‌کنند در یک چارچوب کاملا «سکولار» می‌اندیشند. ۳. کتاب مزبور از آثار ارزشمند استاد طاهرزاده است که در عین اختصار و کم حجمی، به نحوی مؤثر می‌تواند اندیشه توحیدی را دگرگون کند. شاید مدت ها شما را به فکر فرو ببرد، شاید درصدد بازخوانی اعتقادات‌تان برآیید و شاید حتی گرفتار سؤال‌های جدی شوید اما بالاخره بایست تفکر نظام‌مند را از جایی شروع کرد. خواندن این کتاب همیشه ساده نیست و دشواری‌هایی دارد ولی ارزشش را دارد که آن را با تأمل و تفکر بخوانید و لذتش را ببرید.
◽️سنت دشمن تراشی! 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۱. سنت یعنی قانون و قانون دو گونه است: قانون شرعی و اعتباری، و قانون تکوینی و حقیقی، این دومی را خداوند سنت نامیده است و همین حقیقت است که تغییر و تبدیل بردار نبوده و برای همه جوامع و همه ملت‌ها ساری و جاری است. سنت الهی یعنی «نوعی قانونمندی حاکم بر جامعه انسانی که با تدبیر الهی پیش می رود». 🍃🍃 ۲. یکی از سنت‌های خداوند برای جامعه اسلامی این است که هر قدر جامعه اسلامی در مسیر توحید و ولایت قوی‌تر و قدرتمندتر گام بردارند دشمن‌های ایشان فراوانی بیشتری پیدا می‌کند. این سنت یعنی «دشمن تراشی» به محض ورود در مسیر مستقیم صورت می گیرد، فردی و اجتماعی هم نمی‌شناسد یعنی هم در مقیاس فردی صادق است و هم در مقیاس اجتماعی. 🍃🍃 ۳. در مقیاس فردی می توانید ابلیس ملعون را مشاهده کنید که سوگند یاد کرده فقط شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام را را از مسیر به در کند! این عجیب است اما امام باقر علیه السلام به آیه شریفه سوره اعراف برای این نکته استناد فرموده است: "يَا زُرَارَةُ إِنَّهُ[أی الإبلیس] إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ فَأَمَّا الْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ." "ای زراره! ابلیس متمرکز بر انحراف تو و سایر شیعیان نموده و از بقیه فارغ است"!! چرا؟ چون ابلیس سوگند خورده تنها در صراط مستقیم بنشیند و صراط مستقیم همان ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ، ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ (۱۶ و ۱۷اعراف) بنابراین عجیب نیست که شیعیان بیش از دیگران در معرض وسوسه غیراخلاقی و ارتکاب گناهان قرار میگیرند. در واقع «سنت دشمن تراشی» یک سنت الهی برای هدایت است و کسانی که در مسیر هدایت باشند را بیشتر در معرض دشمنان بیرونی و درونی قرار می دهد. 🍃🍃 ۴. در مقیاس اجتماعی نیز هم اینک، امر بر ما مشهودتر از هر زمان دیگر است. جنگ احزابی که ما را درگیر با ابرقدرت های دنیا و رژیم های نفتخوار و نیز منافقین داخلی کرده است. این را اگر یک توفیق الهی بدانیم زندگی را گونه ای دیگر خواهیم نگریست و الا عافیت طلبی و انجمن حجتیه ای شدن در کمین دینداری ماست.
◻️ چگونه بحث سیاسی کنیم؟(۵) ◽️ ایضاح مفهومی ۱. همایش درباره «علمِ دینی» بود و البته یک سؤال تقریبا قدیمی در اغلب نوشته ها و مقاله ها و ارائه‌ها بود: «آیا علمِ دینی ممکن است؟» چند روزی هم طول کشید و البته من فرصت نکردم همه مباحث را ببینم اما فی‌الجمله در جریان بودم. سخنران نهایی حضرت آیت الله مصباح -دام ظله- بود. ایشان وارد گود بحث که شد از نهایت تسلط بر مبحث گویی داشت تفریحی بحث می کرد! شروع کرد به تحلیل مفردات بحث: اول فرمود: «علم هشت معنا دارد» و دانه دانه شمرد و توضیح داد. سپس ادامه دادند: «برای دین هم قریب به ۱۲ معنا گفته شده است». و باز هم توضیح. در مرحله سوم فرمودند: «نسبت میان علم و دین که می شود علمِ دینی هم به مناسبت‌های مختلف مثل مکان، دانشمندان، موضوعات، مبانی، اهداف، روش، نتایج و .. مختلف می‌شود که ضرب این ها در آن ها نزدیک به 80 احتمال در معنای «علمِ دینی» درست می کند. آنها که «علمِ دینی» را منکرند علم و دین را به فلان معنا دانسته اند و آنها که معتقدند علم و دین را به بهمان معنا. پس یک جا صحبت نکرده اند و یک چیز را قبول و نکول نکرده‌اند!» صحبتشان که تمام شد گویی آب سردی روی همه ریخته شد، این همه نزاع و دعوای بعضا بی‌جهت، به دلیل آن که یک قاعده ساده منطقی را فراموش کردند: "اول به ایضاح مفهومی بپردازید سپس در صدد اثبات و ابطال برآیید". ۲. فرسایشی شدن بحث‌ها، خصوصا بحث‌های سیاسی بیشتر به دو جهت است: اول اختلاف مبانی، دوم عدم شفافیت واژگان. اگر می خواهید درباه «کارآمدی نظام» بحث کنید اول روشن کنید «کارآمدی» یعنی چه؟ اگر سخن از دیکتاتوری نظام «ولایت فقیه» است بایست معنای ولایتی که فقیه بر امور دارد روشن گردد و نیز مفهوم دیکتاتور واضح شود. همین طور اگر درباره «توسعه»، «تمدن»، «اصلاح طلبی»، «اصول گرایی» و حتی مفاهیم به ظاهر بدیهی مثل «عدالت» و «مساوات» بحث درگرفته است خوب است نخست روشن کنیم منظورمان چیست؟ شاید آنچه ما انکار می کنیم طرف مقابل به آن توجهی نداشته باشد و بالعکس. از جمله مفاهیم بسیار لغزنده به هنگام بحث، مفهوم آزادی است، برخی جامعه‌شناسان در حدود ۲۰۰ معنا برای آزادی گفته‌اند. واقعا آزادی به کدام معنا مطلوب و به کدام معنا نامطلوب است؟
◽️ شهوت یا تکبر؛ کدام خبیث‌تر است؟ ۱. در همیشه تاریخ انسان‌ها گرفتار شهوت و گناهان مربوط به آن بوده‌اند و زشت‌ترین کارها را حتی در مقدس‌ترین مکان‌ها و زمان‌ها مرتکب شده‌اند. ولی عاقلان این نکته را دریافته‌اند که بایست مراقب بود تا "گندش در نیاید". این موافق عقل نیست که گفتگوی شهوت آلود یک پسر بچه با یک زن نه چندان عفیف را بازنشر کنیم که مثلا پدر و مادرها بدانند چه خبرهاست در فضای مجازی؟ مگر نمی‌دانند؟ و حتی اگر هم ندانند مگر راهش انتشار و بی حیثیت کردن این بندگان خداست؟! اشاعه گناهان، حرمتی هم‌سان خود گناه دارد. ۲. هر چند گناهان شهوانی در نظر مومنین خیلی زشت است اما بزرگی این گناهان به هیچ وجه به اندازه گناه کسی نیست که در مقابل ولایت قد علم می‌کند. به قول مولوی: زَلّت آدم ز اشکم بود و باه وان ابلیس از تکبر بود و جاه لاجرم او زود استغفار کرد وان لعین از توبه استکبار کرد. اشتباه نشود؛ در صدد عادی سازی گناه شهوانی نیستم، مقصودم ایضاح بزرگی گناه تمرّد از ولایت است. لذا علمایی که ولایت مطلقه در زمان غیبت را قبول ندارند فرموده‌اند: موافقت واجب نیست ولی مخالفت حرام است.
336 عرفان دروادی عمل.mp3
2.67M
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔆 حاکم عادل بر اساس عدالت و تمسک به کتاب عمل کند، نماینده مستقیم خدا حساب می شود. اگر دل او به درد بیاید، دل خدا به درد می آید. اگر او را همراهی کنید، خدا را همراهی کرده اید. ✅ عزت حقیقی به دست خداست! حفظه الله https://eitaa.com/nasimehekmat
شب اول فاطمیه ۱۳۹۹.mp3
7.16M
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◻️ عینیت مراتب توحید در خطبه فدک فاطمه‌زهرا سلام الله علیها، جلسه اول ◽️اشاره‌ای به سه بخش کلی خطبه ◽️ اخلاص عینیت کلمه توحید است ◽️ اخلاص عامیانه، اخلاص عارفانه ◽️ اهمیت علوم اجتماعی در شناختن انگیزه‌های غیر الهی ◽️ راه‌کاری برای خرق حجب اجتماعی در کلام امیرالمومنین علیه السلام https://eitaa.com/elmetawhid
شب دوم فاطمیه ۱۳۹۹.mp3
8.38M
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◻️ عینیت مراتب توحید در خطبه فدک فاطمه‌زهرا سلام الله علیها، جلسه دوم ◽️ توصیه‌ای‌ به طلاب علوم دینی ◽️ ادراک قلبی توحید امر سرشتی در انسان‌ها ◽️ در هر ادراکی، خداوند هم درک می‌شود https://eitaa.com/elmetawhid
◽️ آزادی، آزادی، آزادی و دیگر هیچ! 🔹 یکی از دوستان غرب‌گرای داخلی گفته است انتخاباتی آزاد است که در آن یک قاتل هم بتواند گزینه ریاست جمهوری باشد، نوشته زیر به بهانه این ترّهات است. ۱. ابن سینا در «علم النفس» از کتاب شفا، توضیح می دهد که تمام قوای حیوانی در روح و نفس انسانی هم وجود دارند لکن با این تفاوت که امکان این که این قوا در خدمت عقل قرار بگیرند وجود دارد و همین تفاوت اصلی انسان با حیوانات است. مثال ۱: «حس» می تواند حیوانی باشد و نیز می تواند عقلانی باشد، حس حیوانی همواره آنچه را می بیند درست می داند اما حس عقلانی، داده های حسی را به عقل می دهد و از عقل می خواهد قضاوت کند. به طور مثال شما در جاده که می ایستید می بینید انتهای جاده به هم رسیده است (پرسپکتیو). این حس حیوانی من و شماست اما حس عقلانی می گوید هر چند که «می‌بینم» انتهای جاده به هم رسیده است اما «می‌دانم» که چنین نیست. مثال ۲. «قوه متخیله» که کارش ایجاد تصویرهای خیالی و فانتزی است اگر در مرتبه حیوانی باقی بماند کارش می شود تولید توهمات و خیالاتی که هیچ واقعیتی هم ندارند، اما اگر خادم عقل گردد می شود «متفکره». کارش می‌شود کنار هم قرار دادن مفاهیم و قضایا و حل مجهولات و مشکلات علمی. ۲. خلاصه این که قوای حیوانی انسان می توانند در مملکت روح و نفس رئیس باشند و انسان را در مرتبه حیوان نگاه دارند و می شود که مرئوس و خادم عقل گردند که در این صورت تعطیل نمی‌شوند بلکه تعدیل می‌شوند و تکامل می یابند. بلکه بالاتر از این را باید گفت؛ انسان است که می تواند بین «اسفل سافلین» و «احسن تقویم» باشد، یعنی هم خیلی پست شود چون قوای حیوانی را رئیس کرده و هم خیلی متعالی گردد چون از آنها استفاده کرده و عقلش را ارتقاء داده است. ۳. «آزادی» که ریشه در اختیار حیوان و انسان دارد از این قاعده مستثنا نیست، «آزادی وَهمانی» یا همان حیوانی همه گزینه ها را روی میز می گذارد و از طرح همه گزینه ها هیچ ابایی ندارد چون بالاخره آزاد است از همه چیز حتی از عقل! در «آزادی عقلانی» که ارزش آدمی بدان است برخی گزینه هایی که حتی به حسب اصل خلقت، در انجام آنها کاملا آزاد هستیم اساسا طرح نمی‌شود که بخواهد طرد شود. مثل این که گفته شود «آزادیم که بخوریم» حال یا غذای طیب و طاهر را و یا نجاسات خبیث و تهوع آور را. آزادی وقتی در خدمت عقل قرار می گیرد طرح بعضی از گزینه‌ها را توهین به شعور انسانیت می شمرد، آزاد گذاشتن انسان در آنها هیچ ارزشی ندارد و اگر کسی مردد در انجامشان شود فکر کردنش ارزش هفتاد سال عبادت را ندارد. او در مرتبه حیوانی گیر کرده است؛ به او بگویید که «قاتل» گزینه ای نیست که بخواهد درباره‌اش فکر کند. البته نمی‌گویم اگر کسی شبهه داشت پاسخ نگویید چون تشخیص مصداق گاهی مشکل است بلکه منظور کلی این نوشتار آن است که آزادی آن قدرها هم آزاد نیست اگر بخواهد ارزشمند و انسانی باشد.
خداوندا! حکمتت را سپاس! در شب شهادت سردار بی نظیر اسلام و تشیع، یک نفس مطمئنه دیگر را از ما گرفتی، لابد ما بی لیاقت شده‌ایم که دیگر این ستاره‌ها را بین ما بر نمی‌تابی! امشب خامنه‌ای باز هم تنهاتر شد! باز هم عماری دیگر و باز هم فرمانده‌ای دیگر! رکن رکینی دیگر، حکیمی بی‌بدیل، اندیشمندی بی‌نظیر برای اسلام و تشیع، پشتوانه‌ای سترگ برای انقلاب و نظام و پدری برای ما طلاب فلسفه از دنیای خاکی به عالم قدس عروج کرد. امشب همه داغداریم، اما حضرت آقایمان داغدارتر، همه دلمان گرفته اما مولایمان خسته‌دل‌تر به تک تک یاران و دوستانش که از کنار او پر می کشند نظر می‌کند و دلتنگی‌هایش را مرور می کند. خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را که نگه نداشتی، من حقیر التماس می کنم که این عالم فرزانه و بی نظیر تاریخ شیعه حضرت نائب الامام سید علی حسینی الخامنه ای را با دعای فرزند فاطمه عافیت و سلامت بدار تا با دست مجروحش پرچم انقلاب را به صاحب آن برساند! الهی آمین انا لله و انا الیه راجعون!