◽️ چگونه زمان جزء مطهرات میشود؟
برخی میگویند ببینید چه کار کردید که مردم میگویند صد رحمت به آن دزد قبلی!
ولی این نگاه صحیح نیست لزوما، پیشتر هم درباره #سندروم_نوستالژیک صحبت کردیم، علتش را هم بیان کردیم. (در اغلب کشورهای دنیا مردم فکر میکنند گذشته بهتر از اکنون است!!)
فقط مورد عراق را ملاحظه کنید؛ صدام حسین ظرف حدود یک هفته ۳۰۰ هزار نفر از شیعیان عراقی را در انتفاضه شعبانیه قتل عام کرد!
رقم عجیبی است!
مقایسه کنید این رقم را با شهدای دفاع مقدس که حدود ۲۰۰ هزار نفر در هشت سال بودند!
پیش کشیدن اوضاع گذشته یا به منظور سرکوفت زدن بر فعلیهاست، یعنی صرفا یک نوع غر زدن و نق زدن است
یا به دلیل فراموشی سنگین شرایط گذشته.
اینها موجب نمیشود ایرادهای جمهوری اسلامی را نادیده بگیریم اما با نفهمی و نادانی هم نباید جمهوری اسلامی را نقد کرد، نقد عالمانه و محققانه را هیچ کس بد نمیداند.
#لبیک_یا_خامنه_ای
چهل حدیث، سال دوم، ج ۸.mp3
2.51M
شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی سلام الله علیه
جلسه هفتم، حدیث دوم، چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱
⭕️ شروع حدیث سوم
🔺حدیث سوم: درباره عُجب
◽️ شرح اجمالی معنای عُجب
◽️ استفاده دو مرتبه عُجب از این معنا
◽️ آیا عُجب فقط اختصاص به اهل ایمان دارد؟
◽️ روایات عجیب و تکان دهنده درباره عُجب
#لبیک_یا_خامنه_ای
#چهل_حدیث
@elmetawhid
◽️ باتوم تبیین نیست! (۱)
🔸امروز در کلاس درس خارج اصول، استاد عزیز، با حرارت و گرمی مشغول بحث بودند و ضمن تسلط آراء و نظریات اصولیین درباره موضوع بحث را تقریر میکردند.
🔹طلاب کلاس درس که بیش از نیمی از آنها یا استاد بالفعل کفایه هستند یا قوه تدریس را دارند نیز مشتاقانه بحث را دنبال میکردند و اشکالها معمولا عالمانه و با مطالعه است.
🔺موضوع بحث چه بود؟
آیا اماره شرعی قائم مقام قطع موضوعی علی نحو الطریقیه میشود همان طور که قائم مقام قطع طریقی محض میشود یا خیر؟ 😄
(احتمالا برخی حوصله خواندنش را هم ندارند😁)
چقدر قلمبه سلمبه!!
🔻اصلا به ذهن عموم اهل ایمان هم خطور نمیکند مراجع عظام تقلید چه بحثهای عجیب و دقیقی را طرح کردهاند تا اقتدار بر استنباط برای فهم احکام شرعی برایشان حاصل شود!🔺
بگذریم!
🔰شور و نشاط و استعداد استاد و طلاب را که دیدم چقدر دلم خواست همین شور و نشاط و همین استعدادها سراغ معارف دیگر دین هم بروند:
👈مثل معارف عمیق، گسترده و لذت بخش اعتقادی و خداشناسی و اندیشههای عرفانی شریعت،
👈و مثل بحث از آزادی و ارزش اجتماعی آن،
👈و نیز بحث از انسانشناسی قرآنی با همه ابعاد وسیع و بینظیری که دارد،
👈همین طور بحث مبسوط درباره ایمان و عوامل و موانع معرفتی، انگیزشی و رفتاری آن.
و هکذا
🔰اشتباه نکنید! هرگز قائل نیستم که علم اصول و فقه رایج و دارج لازم نیست! ده برابر این بحثها هم لازم است.
حرف این است که کافی نیست.
خب چه ربطی به جهاد تبیین دارد؟
ربطش این است که فرق بسیار زیادی وجود دارد بین:
👈 زمانی که طلاب زمان حاشیهای و اندک به هنگام تبلیغ این معارف مورد نیاز بالفعل جامعه را یاد بگیرند
👈با زمانی که مثل رزق روزانه درباره موضوعاتی که تبیین نیاز دارند فکر و دانشورزی کنند
طبعا در حالت دوم برای تبیین اندیشههای دینی بسیار آمادهترند.
حال ما وقتی میگوییم کافی نیست علمای اعلام میفرمایند بروید خودتان بقیه موضوعات را مطالعه کنید! 🙁
نه دیگر! نشد!
این که خودمان مطالعه کنیم خیلی فرق دارد با این که موضوع بحث روزمره اکثر طلاب باشد.
فرق میکند که استعدادهای حوزه شبانه روز مشغول اندیشیدن و مباحثه و تولید دانش در این باره باشند و اساتید هم هدایت فکری و علمی کنند و علمشان را در محضر عموم استعدادها بگذارند.
در یک کلمه: "نهضت"ی رخ دهد و معارف مورد نیاز مردم که در کتاب و سنت آمده است را از مهجوریت در آورند.
چرا علما چنین نمیکنند؟
در شماره بعد به دلائلاش خواهیم پرداخت.
#لبیک_یا_خامنه_ای
@elmetawhid
◽️ واقعیت آن است که بر میل ما میگردد!!
(۱) همانهایی که در مقابل برهان نظم مقاومت میکردند و همه چیز این عالم را علیرغم نظم اعجاب آور "اتفاقی" میدانستند در روزهای اغتشاش همه چیز برایشان نشانه شده بود و هر عدد و رقمی که به انقلاب ربط داشت را برجسته میکردند و میگفتند مگر میشود اتفاقی باشد!!!
(۲) باز هم همانهایی که وقتی مثلا گفته میشد "خشکسالی به سبب گناهانی از جمله بیحجابی است" تمسخر میکردند و خرافه میدانستند اکنون میگویند "ببینید! حجابها که کنار رفت برف هم بارید!!"
عجب! ارتباط اطاعت از خداوند با برکات آسمان و زمین غیر علمی و خرافه است ولی آن طرفش عین علم و دانش است؟!
اصلا کی بی کیه؟!
من هم میگویم این برکات به دلیل اعدام محارب و قاتل است..
#لبیک_یا_خامنه_ای
@elmetawhid
◽️ کاش مادرش زنده بود!
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود:
مردى نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خدا! هيچ كار زشتى نبوده مگر اینکه مرتکب شده ام؛ آيا راهی به سوی توبه دارم؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله به او فرمود: آيا پدر و مادرت زنده اند؟
گفت: پدرم زنده است.
فرمود: برو و به او نيكى كن.
راوی گفت: هنگامی که آن مرد می رفت، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای كاش مادرش زنده بود!
#روز_مادر
◽️ مادرت را مراقب باش!
امام صادق عليه السلام:
مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلّم آمد و عرض كرد: اى رسول خدا، به چه كسى نيكى كنم؟
فرمود: به مادرت.
عرض كرد: سپس به چه كسى؟
فرمود: به مادرت.
عرض كرد: بعد از او به چه كسى؟
فرمود: به مادرت.
عرض كرد: سپس به چه كسى؟
فرمود: به پدرت.
#روز_مادر
◽️ نتیجه احترام علامه دهخدا به مادر
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🔹من مادر پيرى داشتم، مريض و ناتوان، و چندين سال زمين گير بود؛ خودم خدمتش را مىنمودم؛ و حوائج او را برميآوردم؛ و غذا برايش مىپختم؛ و آب وضو برايش حاضر مىكردم؛ و خلاصه به هر گونه در تحمّل خواستههاى او در حضورش بودم.
🔸و او بسيار تند و بداخلاق بود. بَعْضاً فحش ميداد؛ و من تحمّل مىكردم، و بر روى او تبسّم مىكردم. و به همين جهت عيال اختيار نكردم، با آنكه از سنّ من چهل سال مىگذشت. زيرا نگه دارى عيال با اين خلقِ مادر مقدور نبود.
🔹و من مىدانستم اگر زوجهاى انتخاب كنم، يا زندگانى ما را بههم خواهد زد؛ و يا من مجبور مىشدم مادرم را ترك گويم. و ترك مادر در وجدانم و عاطفهام قابل قبول نبود؛ فلهذا به نداشتن زوجه تحمّل كرده، و با آن خود را ساخته و وفق داده بودم.
🔸گهگاهى در اثر تحمّل ناگواريهایى كه از وى به من مىرسيد؛ ناگهان گویی برقى بر دلم ميزد، و جرقّهاى روشن مىشد؛ و حال خوش دست مىداد، ولى البتّه دوام نداشت و زود گذر بود.
🔹تا يك شب كه زمستان و هوا سرد بود و من رختخواب خود را پهلوى او و در اطاق او مىگستردم، تاتنها نباشد، و براى حوائج، نياز به صدا زدن نداشته باشد در آن شب كه من قلقلك را (كوزه را) آب كرده و هميشه در اطاق پهلوى خودم مىگذاردم كه اگر آب بخواهد، فوراً به او بدهم او در ميان شب تاريك آب خواست.
فوراً برخاستم و آب كوزه را در ظرفى ريخته، و بهاو دادم و گفتم: بگير، مادر جان!
🔸او كه خواب آلود بود؛ و از فوريّت عمل من خبر نداشت؛ چنين تصوّر كرد كه: من آب را دير دادهام؛ فحش غريب به من داد، و كاسه آب را بر سرم زد.
فوراً كاسه را دوباره آب نموده و گفتم: بگير مادر جان، مرا ببخش، معذرت مىخواهم! كه ناگهان نفهميدم چه شد؟
إجمالاً آنكه به آرزوى خود رسيدم؛ و آن برق ها و جرقهها تبديل به يك عالمى نورانى همچون خورشيد درخشان شد؛ و حبيب من، يار من، خداى من، طبيب من، با من سخن گفت. و اين حال ديگر قطع نشد؛ و چند سال است كه ادامه دارد.
🔰در اينحال گيوه خود را وَر كشيد؛ و كتابها را به دوش گرفت، و خداحافظى كرده و گفت: إنشاء الله پيش شما مىآيم؛ و به سمت دَرِ انبار براى خروج رفت. در اينحال روى خود را به طرف ما كرده؛ و اين غزل را با همان آهنگ خواند:
منم كه گوشه ميخانه خانقاه منست!
#روز_مادر
@elmetawhid
◽️ باتوم تبیین نیست !(۲)
🔰 آنچه در شماره پیش گفتیم بدین معنا بود که مانع جدی "جهاد تبیین" از سوی طلاب، ساختار سنتی تعلیم و تعلم در حوزه است.
👈طلاب اگر بخواهند نیاز فکری فرهنگی جامعه را پاسخگو باشند لازم است دست کم پایهها و ریشههای این مباحث را در کلاس درس فرا بگیرند.
👈اما چرا ساختار حوزه در مقابل تغییر مقاومت میکند؟
1⃣ دلیل اولش به علم رایج در حوزه بر میگردد؛ "فقه" علم اصلی و کارویژه حوزه است.
غلبه فرهنگ این علم بر حوزویان موجب شده دانشآموختگان حوزه بیشتر منتظر باشند مردم نزد آنها بیایند تا این که آنها نزد مردم بروند.
این نتیجه طبیعی دانش فقه است، فقه برای باورمندان به اسلام مفید است،
🔺حال اگر نیاز اصلی یا نیاز غالب جامعه سوالهای شرعی نباشد طبعا مراودات مردمی کاهش مییاید. 🔻
👈 همین روحیه موجب شده بزرگان حوزه عملا با بخش باورمند جامعه ارتباط بگیرند و از بخشهای دیگر تنها گزارشهای مبهم و کمفایده دریافت کرده و در نتیجه دغدغه تغییر به نفع نیاز فکری فرهنگی رایج را نداشته باشند.
(نقل است یکی از علمای نجف روزی زودتر از موعد سر درس رسید و دید چند جوان در مسجد و در مکان درس ایشان مشغول قمار هستند!
برای ایشان گران آمد که ما مشغول بحث از این هستیم که آیا اگر مگس بر نجاست بنشیند نجاست را منتقل میکند یا خیر آن گاه جوانهای مردم در مسجد قمار میکنند.
گویا ایشان از آن به بعد فقط به بحثهای کلامی اشتغال پیدا کرد)
2⃣ دلیل دیگرش آن است که معارف پیشگفته در شماره قبل منبع و مرجع مکتوب بالفعل ندارند، استادی که بخواهد این معارف را تدریس کند باید دهها برابر بیش از فقه و اصول مطالعه و تحقیق کند، تازه آن هم معلوم نیست به کیفیت و اتقان تولیدات فقها و اصولیین برسد.
اما در فقه و اصول آن قدر تولید علم داریم که به قول معروف گفته میشود کفایه چند لایه تدریس میشود!!
یعنی متن کفایه که یک لایه علم است،
یکی از علما نقدهایی وارد کرده،
عالم دیگر نقد او را نقد کرده،
عالم بعدی نقد نقد را نقد کرده،
و همین طور..
همه اینها هم جزء استعدادها و نوابغ طراز اول بودهاند مثل میرزای نائینی، محقق اصفهانی،آیت الله خوئی، آقا ضیاء عراقی، شهید صدر و ...
همین دو عامل باعث میشود هر کس در حوزه به چیزی غیر از فقه و اصول اشتغال پیدا کند در انظار عمومی حوزه باسواد و عالم شمرده نمیشود.
🔰 مرحوم استاد مطهری نقل میکند آیت الله خوئی مدتی تفسیر قرآن کریم شروع کردند و اتفاقا به دلیل نبوغ و نورانیت فهم مباحث دقیقی را هم مطرح میکردند اما ادامه ندادند، چرا؟
چون گفته بودند دارم تضحیه میشوم (قربانی میشوم) همه شاگردان طراز اول من درس من را ترک کردند!!
🔸عوامل موثر دیگری هم وجود دارد که در موقعیت مناسب بدان خواهیم پرداخت ان شاءالله.
#لبیک_یا_خامنه_ای
@elmetawhid
◽️ جامعیت در تدبیر منزل، سیاستورزی و عبودیت
🔺 یک نکته در زندگى زهراى اطهر (سلام الله علیها) هست که باید توجه کرد و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان [است] در:
👈رفتارش با شوهر، در رفتارش با فرزندان، در انجام وظایفش در داخل خانه از یک طرف،
👈و بین وظایف یک انسان مجاهد غیور خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسى،
👈و از جهت سوم یک عبادتگر که در محراب عبادت این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى راز و نیاز میکند با خدا و عبادت میکند.
این سه بعد را با هم جمع کردن، آن نقطهی درخشان زندگى فاطمهی زهرا (علیها السلام) است.
مقام معظم رهبری دام ظله (۱۳۶۸/۰۹/۲۲)
#روز_مادر
#لبیک_یا_خامنه_ای
@elmetawhid
◽️ باتوم تبیین نیست! (۳)
(در ادامه آسیب شناسی ناکارآمدی حوزه در رسالت تبیین)
🔰 تبیین به چه معناست؟
وقتی تبیین میکنیم یعنی چه میکنیم؟ چه کسی در حال تبیین است و چه کسی در حال توجیه؟
تبیین یک نوع زبان، ادبیات و شاکله فکری خاص میطلبد.
ببنیید!
اساسا کسی که مدام احتیاج میبیند از برچسب زنی استفاده کند معنایش این است که توان تبیین و تحلیل ندارد.
🔺تبیین یعنی بتوانیم پدیدههای انسانی، اجتماعی و سیاسی را به گونهای تحلیل و تفسیر کنیم که مخاطب اقناع شود نه این که ساکت شود.🔻
(یک وقت میگوییم دهان او را بستم! ولی یک وقت میگوییم او را راضی کردم)
طبیعتا برای تبیین احتیاج داریم به این که:
👈اولا مبانی نظری شناخت آن پدیده را بشناسیم (مثلا مبانی نظری شناخت انسان، یا مبانی نظری شناخت جامعه و سیاست)
👈 ثانیا زبان و ادبیات منطقی که برای تحلیلگری ضروری است (در مقابل زبان تعبدی)
👈ثالثا از جزئیات وقایع اتفاقیه هم با خبر باشد.
حال در ادامه نکته سابق درباره فرهنگ دانش فقه در حوزه عرض میکنم متاسفانه دانش آموختگان این علمِ ارزشمند لسان تبیین ندارند، یعنی با چنین رویکردی تربیت نمیشوند.
🔰 فقه علمی است که ساختار آن تعبد به احکام شریعت است و تبیین و تحلیل (به درستی) جایی در آن ندارد.
این علم هر چند ضروری است اما به سبب نوع مواجههای که با متن دینی دارد نوعا تبیینگر و تحلیلگر تربیت نمیکند.
🔰 در این حدود بیست و چند سالی که در حوزه هستم مشاهده کردم بر خلاف این علم شریف:
1⃣ هر کس با قرآن کریم و تفسیر انس خیلی زیاد دارد طبیعتا زبان تحلیلی و تبیینی پیدا میکند. قرآن کریم کتاب تبیین است.
2⃣ معمولا کسانی که فلسفه و کلام را خوب کار کرده باشد زبان تبیینی و تحلیلی خوبی پیدا میکند.
3⃣ نوعا طلابی که منطق را بسیار مسلط میشوند میتوانند بیشتر گفتگوی تبیینی داشته باشند.
حوزه لازم است از انحصار فقهورزی خارج شود تا امکان تبیین فراهمتر گردد.
#لبیک_یا_خامنه_ای
@elmetawhid
احتمالا این نوشته را دیدهاید، اگر هم ندیدهاید لابد این نوع حرفها را شنیدهاید..
چون این نوع استنتاجها کم و بیش درباره موضوعات نظیر برف و باران اخیر میشود لذا مغالطه موجود در آن را تحلیل کردیم.
از این که متن طولانی است عذرخواهی میکنم ولی اگر با دقت مطالعه شود به این نوع مغالطات پاسخی درخور داده میشود ان شاءالله 👇
◽️ مغالطه برف و باران!
این نوع قضاوتها درباره یک آموزه مسلم و متواتر به تواتر معنوی در دین اسلام، کم دیده نمیشود اما به زبان آوردنش از کسی که عمامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بر سر دارد جای تأسف فراوان دارد.
اما این گونه مطالب را چگونه باید تحلیل کرد؟
پیش از آن باید یک نکته منطقی را تذکر دهیم:
در استدلالی که جمله اول آن شرطی است (اصطلاحا قیاس استثنائی) نتیجه گیری مقداری دقیق است و در موارد فراوانی ذهن فریب می خورد.
به این گزاره دقت کنید:
"اگر باران ببارد زمین خیس می شود"
یک جمله شرطی صحیح است که دو نوع استنتاج صحیح از آن میسر است:
👈اول- [وضع مقدم] این که بگوییم باران می بارد پس زمین خیس است.
👈دوم- [رفع تالی] بگوییم زمین خیس نیست پس باران نباریده است.
اما دو استنتاج غلط هم از آن می شود داشت:
👈سوم- [رفع مقدم] باران نباریده است پس زمین خیس نیست. (این غلط است و ممکن است زمین به دلیل دیگری خیس شده باشد یعنی نمی شود لزوما نتیجه گرفت که زمین خیس نیست).
چهارم- [وضع تالی] زمین خیس است پس باران باریده است (این هم غلط است و احتمال دارد خیس بودن زمین به سببی غیر از باران باشد)
🔰 حال سراغ این جمله برویم،
حاصل این جمله این است که:
👈 "این که اگر حجاب رعایت نشود نزولات آسمانی قطع می شود خرافه است"
👈 چون دیدیدیم وضعیت حجاب نامطلوبتر شد ولی برف و باران هم بیشتر شد!
لذا اگر آن شرطی صحیح باشد باید دینداران به این لازمه هم تن بدهند که بی حجابی بد نیست و الا نزولات آسمانی قطع میشد و اکنون نه تنها قطع نشده بلکه بیشتر شده است!
🔹بررسی
این جمله تحریف شده یک آیه شریفه است، خداوند فرموده است : اگر تقوا و خداترسی داشته باشید برکات آسمان و زمین را نازل می کنم.(اعراف، ۹۶)
دو استنتاج صحیح از این جمله میتوان داشت (در صورت وجود شرایط):
👈۱. تقوا رعایت شده است پس برکات آسمان و زمین نازل شده است.
👈۲. برکات آسمان و زمین نازل نشده است پس تقوا رعایت نشده است.
دو استنتاج غلط از این جمله:
👈 ۳. تقوا رعایت نشده است پس برکات نازل نمی شود.
👈 ۴. برکات نازل شده است پس تقوا رعایت شده است.
🔰 مغالطه این شخص دقیقا همین گزاره چهارم است، چون برکات نازل شده است پس بی حجابی بی تقوایی نیست. (البته او می گوید چون کسی از دینداران این جمله را نمی پذیرد پس از اساس خرافه است اما او چون نتوانسته مدلول آن گزاره شرطی را دریابد این نتیجه غلط را گرفته است).
ذهن ما جمله دوم و چهارم را هم معنا میداند در حالی که این طور نیست!
🔺عین این استنتاج درباره وضعیت بسامان کشورهای غربی هم وجود دارد؛ می گویند اگر تقوا سبب برکات است پس آنها باتقواترند. این مغالطه وضع تالی است؛ تقوا یکی از اسباب برکات است و ممکن است خداوند به دلایل دیگری (از جمله سنت استدراج) برکات را بر آنها نازل کرده باشد.🔻
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب
@elmetawhid