هدایت شده از هادیانه ها
⭕️ *نسبت فقه تربیت و نظام تربیت اسلام*
#گزیده_کتاب
♦️ آیةالله اعرافی #دانش_های_تربیتی_اسلامی را (در صفحه ۴۱۰)
👈 بر اساس موضوع
به دو بخش تقسیم می کند:
۱-فلسفه تربیت اسلامی و
۲_فقه تربیت (اخلاق تربیت را ذیل این بخش جایگذاری می کند)
👈 و بر اساس منبع
به سه بخش تقسیم می کند:
۱_تفسیر تربیتی
۲_ حدیث شناسی تربیتی
۳_ سیره تربیتی
♦️او در تبیین #جایگاه_فقه_تربیتی_در_نظام_تربیتی اسلام (در صفحه ۳۸۳و ۴۰۸) به تقسیم مذکور اشاره کرده و عناصر نظام تربیتی را اینگونه جایگذاری کرده هست:
۱_ *گزاره های توصیفی* مثل توصیف انسان، هستی، ارزش و معرفت(مبانی_اهداف) را بر عهده #فلسفه_تربیتی_اسلام دانسته و
۲_ *تجویزات و دستورات* (اصول، روش ها) را بر عهده #فقه_تربیتی می داند
👈 البته وی بحث از مبانی، اهداف، عوامل، مراحل و محیط تربیتی را در فقه تربیتی (به لحاظ تاثیرشان در احکام فقهی) مجاز دانسته است
♦️ایشان (در ص۳۷۱ و ۳۷۲) #مراحل #استنباط_معارف_نظام_مند از اسلام را در ۴ بخش تبیین کرده است
۱_ اجتهاد تک گزاره ای
۲_ تبویب فقهی
۳_ نظام سازی فقهی
۴_نظام سازی فرافقهی
👈نقش علوم توصیفی تربیتی در بخش چهارم تعریف شده و گزاره های خروجی آن ها در این بخش با گزاره های تجویزی فقه ارتباط گرفته و به یک نظام منتهی می شود
پ ن:
در نگاه طیفی از پژوهشگران تعبیر فقه تربیت اعم از احکام به کار رفته و شامل آنچه استاد اعرافی فلسفه تربیت اسلام می نامند هم می شود
#فقه_تربیت
@hadianeha
هدایت شده از ستاد مدارس مسجد محور کشور
میرباقری_مدارس مسجدمحور.mp3
12.31M
🔴 ترسیم نقشه راه اصلاح نظام تربیتی در تراز تمدنی
♦️ صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله میرباقری در سومین مجمع عمومی مدارس مسجدمحور کشور:
♦️ شما همت کردید و در پی خلق یک وضعیت برای جامعه جدید در موضوع تعلیم و تربیت هستید و کارهای خوبی در این زمینه انجام گرفته است.
♦️ این کار (اصلاح نظام تعلیم و تربیت) یک ضرورت است. متاسفانه در مدارس ما همان ایدههای تجدد (غربی) جاری است. کما اینکه در نظام سلامت و سایر بخشها نیز چنین است.
♦️ غایت این نظام آموزشی تربیت انسانهایی در تراز تجدد است. اما این باید تغییر بکند به نظامی که انسانهایی در تراز انقلاب و تمدن اسلامی و بلکه عصر ظهور تربیت بکند.
♦️ اما با نگاه سطحی نمیتوان با تمدن غرب برخورد کرد. بلکه یک نگاه عمیق تمدنی نیاز دارد. یکی از مهمترین عرصههای آن نیز تعلیم و تربیت رسمی است که طرح تحول آن نیز باید در تراز تمدنی باشد.
♦️ ما نیاز به یک زنجیره بهم پیوسته از عمیقترین لایههای فکری تا کنشگری میدان داریم.
♦️ این یک مسیر طولانی است اما در کوتاه نیز باید اقداماتی انجام دهیم. از جمله اینکه ما باید یک الهیات تمدنی را به نسل جدید منتقل کنیم. الهیاتی که فعلا آموزش داده میشود چنین نیست.
♦️ وقتی الهیات جوان ما تمدنی نیست نسبت به پیادهسازی الگوی توسعه، اشتغال، آموزش، شهرسازی، معماری، اقتصاد و ... غربی در جامعه موضع ندارد اما نسبت به مسئله پوشش حساس است. این به خاطر ضعف در اندیشه است. چون ریشه مشکل پوشش همان الگوهای غربی هستند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است.
هدایت شده از جایزه معلم - Muallem prize
🏆 همه قدردان معلم هستیم.
🔸مراسم اهدای دومین دورهٔ «جایزه معلم»
🗓️ دوشنبه، ۸بهمن۱۴۰۳، ساعت ۱۵
📲 پخش زنده از شبکهٔ آموزش و شبکهٔ امید سیما و برنامهٔ کاربردی شاد:
B2n.ir/Mpsh
📌جایزه معلم را دنبال کنید:
🌐 zil.ink/muallemprize
✨قال رسول اللّه صل الله علیه و آله و سلم:
🔺طوبی لِمَن مَنَعَهُ عَیبُهُ عَن عُیوبِ المُؤمِنینَ مِن إخوانِهِ.
پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم :
🔺خوشا به حال آن که عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های برادران مؤمنش باز دارد!
📗بحار الأنوار: ج ۷۷ ص ۱۲۶ ح ۳۲، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۵۴۲
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 در برنامههای اعتکاف، روحیه معنوی و اجتناب از گناه در جوان باید تثبیت شود
✏️ رهبر انقلاب: کاری کنید که این جوانی که [به اعتکاف] میآید سه روز آنجا توجه پیدا میکند و حال و توسّل و تضرّع و تغییر در او به وجود میآید، این بماند، این تثبیت بشود. یعنی این حالت ثبات پیدا کند.
✏️ خب پای منبر آقا مینشینیم مثلاً، تا نشستیم خوب است، تأثیر [دارد]، بعد که رفتیم بیرون، باید بماند آن مطلب، آن روحیه، آن حالت، آن اجتناب از گناه... لذا در برنامههای اعتکاف این نکته را باید در نظر گرفت. ۱۴۰۳/۱۱/۷
🔍 متن بیانات رهبر انقلاب در پایان مراسم روضه شهادت امام کاظم علیهالسلام در جمع مسئولان ستاد مرکزی اعتکاف👇
khl.ink/f/59119
هدایت شده از مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان
#طرح_بحث
💠 مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان تقدیم میکند.
🔴 طرح بحث آشنایی با الگوهای جامعه مؤمنانه
🖌 عنوان:
آینهای به نام محمد (صل الله علیه و آله وسلم)
🖋 نویسنده: محسن رحیمی
🔰طرح بحث پیشرو با توجه به عبارت «لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» در آیه 78 سوره حج، موضوع الگو بودن پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) برای جامعه مسلمین و همه جوامع را مورد بررسی قرار میدهد. در این طرح بحث مربی مسئلههایی مانند رهبران باید دارای چه ویژگیهایی باشند؟ آیا رهبران در هدایت و رشد جامعه نقش دارند؟ چگونه نوجوان میتواند از پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و معصومین (علیهم السلام) : الگوبرداری کند؟ چگونه نوجوان میتواند الگوی دیگران شود؟ و … را با دانشآموزان طرح و گفتگو میکند.
🔶 لینک دسترسی به فایل کامل طرح بحث
🔶 کانال مرکز آیندهسازان
🔹 پرتال مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان
.......... با ما همراه باشید
هدایت شده از تسبیحات
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 في لحظات تاريخية.. غزيون يكبرون وينشدون خلال رحلة عودتهم إلى شمال القطاع الذي نزحوا منه قسرا عقب العملية البرية لجيش الاحتلال الإسرائيلي.
🔺️در این شب عزیز با این مردم تاریخساز همصدا باشیم و تهلیل بگوییم.
در هرشب ماه رجب ۱۰۰۰ مرتبه ذکر شریف لا إله إلا الله وارد شده. برخی اساتید فرمودهاند چنانچه ختم هزار مرتبه میسر نشد، ۳۳۰ مرتبه انجام شود و بقیهاش در روز بعد تکمیل شود.
چون فرمود:
هُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا
▪️ @Tassbihat
هدایت شده از باور
.
🔹شما با اکراه، با انضباط شدید، با نمره، با سختگیری میتوانید یک دکتر یا یک مهندس به وجود بیاورید، اما متدین نه. متدین نیاز به «لا اِکراه» دارد. از این جهت، معلمهایی که به صورت رسمی سر کلاس درس میآیند، موفق نمیشوند بچههایشان را متدین کنند؛ اما معلمهایی که در زنگ تفریح یا در ساعتی که مدرسه تعطیل است، کلاس میگذارند و حضور و غیاب هم نمیکنند و بچهها با احساس مسئولیت میآیند، بچههایشان چیزی میشوند.
🔸شما در هیچ مدرسهای دیدهاید که معلم تعلیمات دینی یا معلم قرآن در غیر ساعت درسی کلاس بگذارد و حضور و غیاب هم نکند و افراد بیایند؟ این اساس تربیت است.
من در مدرسۀ حقانی با آن انضباط شدیدِ آقای قدوسی، چهار سال تدریس کردم و نه یک حضور و غیاب کردم و نه یک امتحان گرفتم؛ چرا؟ چون بچهها برای فهم میآمدند و جزء پروندۀ امتحانیشان نمیآمد. لذا با احساس مسئولیت میآمدند. این اثر میگذارد. به من میگفتند: چرا این کار را میکنی؟ گفتم: کلاس من کلاس دینی است. کلاس دینی که نیاز به حضور و غیاب ندارد. کلاس دینی «لا اکراه» میخواهد. حضور و غیاب یک نوع «اکراه» است. امتحان هفتگی یک نوع اکراه است.
🔹وقتی میخواهید متدین کنید، باید از احساس مسئولیت شروع شود. وقتی که شما تحمیلها را کنار میزنید، او آزاد میشود و نگاه میکند و مطالعه میکند. کافی است که بدبینش نکنید. ریشۀ کافر شدنها در عصر ما، بدبین شدن به اصل دین است.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۱۹
🕊 #اصل_آزادی 0⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat