eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻توصیه کارشناس برنامه شبکه دو به نوجوانان: اهل بازی آنلاین باشید و زندگی کنید! 🔍 پرده اول/ رهبر معظم انقلاب: این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند. 🔎 پرده دوم/ علی اکبر زین العابدین(نویسنده حوزه نوجوان) در برنامه اقیانوس آرام (ویژه نوجوانان) در شبکه دو : 1️⃣ اصرار نداشته باشید قدر دقایق عمرتان را بدانید. 2️⃣ بازی آنلاین نکنید مغزتان رشد نمی کند، هر کس به شما گفت بازی نکنید علیه شما حرف می زند، چه کسی گفته اول درس بعد بازی؟ 3️⃣ افشین سال 87 شاگرد من بود و پدرومادرش آمدند گفتند این پسر ما فقط بازی می کند، درس نمی خواند، او حالا در کشور کانادا جزو متخصصین درجه یک IT شده و در مصاحبه ای گفت اینها را از بازی یاد گرفتم. 4️⃣ در ایران کمترین توجه به نوجوانان می شود، شما رسانه مخصوص خودتان را ندارید برخلاف کودکان و نونهالان. ➖ گفتنی است علی اکبر زین العابدین، معلم، نویسنده و روانشناس می باشد، او بعد از ماجرای مهسا امینی نوشت: "چرا در کلاسهایم کسی از کسی نمی‌خواهد که مثل من بپوش، مثل من فکر کن، مثل من زندگی کن؟ چرا آنان که می‌آیند نیز مرا بخاطر عقاید شخصی‌ام یا نوع پوششم انتخاب نمی‌کنند؟ چرا ما را که ایرانی هستیم روبه‌روی هم می‌گذارید؟" صدای_حوزه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ او آرزویش، سفر به کربلا را از مردی طلب کرد و پاسخ گرفت، که او خود آرزوی کربلا دارد. ✍علی صمدزاده
یک تجربه فرهنگی جالب در هلند ! دوستم گفت اسم این خیابان نام یکی از نویسندگان هلند است. و نام هر ساختمان در این راسته، نام یکی از کتبی است که نوشته است. خیلی برایم جالب آمد. یک کار قشنگ فرهنگی. اینکه نسل در نسل این شخصیت نویسنده را بشناسند و نام کتب او، هر روز مقابل چشمانشان باشد، کمک می‌کند که هم او، هم آثارش فراموش نشود و احتمال مطالعه این آثار بیشتر و بیشتر شود. 📚 ╔═ 🍃💠🍃 ════════╗ 💬 @ideavane |بانک ایده‌های فرهنگی ╚════════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ اولین ظالم بر محمد و آل محمد ﮺ 🎙 عین‌صاد #⃣ 📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🔗 لینک دانلود کیفیت‌های مختلف از آپارات: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.aparat.com/v/aHoe4 🌐سایت انتشارات لیله القدر WWW.EINSAD.IR ╭✤ @Einsad ✤╮
برخورد آیت الله خامنه ای با یک دوست دختر و پسر یکی از محافظان مقام معظم رهبری در خاطره ای گفت: یک روز که مقام معظم رهبری به کوههای اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند. آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع ظاهری خودشان نداشتند از رفتار آنها مشخص بود که خیلی ترسیده بودند و اینگونه به نظر می رسید که آنها تصور می کردند که الآن آقا دستور دستگیری آنها را فورا صادر خواهد کرد. ولی برخلاف تصور آنها آقا با آنها سلام و علیک گرمی کرد و پرسید که شما زن و شوهر هستید؟(البته آقا می دانست)؛ آن پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواجه شد، واقعیت را گفت؛ و جواب داد خیر من و این دختر دوست هستیم. آقا ابتدا درباره ورزش و مزایای آن با آنها صحبت کرد و بعد فرمود: بد نیست صیغه محرمیتی هم در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید. آقا به آنها پیشنهاد داد که اگر مایل بودید در فلان تاریخ بیائید، ومن هم آمادگی دارم که شخصاً خطبه عقد شما را بخوانم. آن دو خداحافظی کردند و طبق قرار ، همراه خانواده خود در همان تاریخ به محضر ایشان رسیدند. آقا هم خطبه عقد آن دو را جاری کردند. با برخورد کریمانه ایشان این دو جوان مسیر زندگی خود را تغییر دادند آن دختر غیر محجبه به یک دختر محجبه و معنوی و آن پسر دانشجو هم به یک جوان مذهبی مبدل شدند. (منبع: نشریه ماه تمام، شماره ۳،ص۱۷).
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨تصاویر منتشر نشده ای از دیدار خودمانی با نوجوانان و جوانان 🔹شهید : باید همه‌ی کسانی‌که به‌عنوان نخبه‌های فرهنگی در جامعه‌ی ما مطرح هستند و صدها هزار و میلیون‌ها و جوان ما در دامان آنها می‌شوند، باید بذر ایثار و را در دل آنها بکارند تا فردای این ملت یک حاصل ارزشمندی داشته باشد. 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از 
شما به ایشون؟
خانم صفری: باسلام واحترام تبریک عرض میکنم به سوال کننده محترم، که هم این کار پر مشغله رو پذیرفتن و هم دغدغه دارند که درست و اصولی انچام بشه. موفق و سربلند باشید. 🔹کار با نوجوان حساسیت فوق العاده ای داره، این سن رفتار خاصی رو میطلبه که اگر از راهش وارد بشیم ثمره های شیرینی خواهد داشت. با درک مسایل این مقطع سنی میشه در قلبشون نفوذ کرد و بعد به تعمیق دینداری پرداخت.روانشناسی نوجوان رو عمیق کار کنین. 🔹تفکر نقاد و فلسفی رو آموزش بدین تا بجای گرفتن خوراک آماده خودشون دنبالش برن و یاد بگیرن. 🔹حل مساله یاد بدین تامشکلات شخصی شون در حد امکان حل بشه و به شما نزدیک بشن و شما رو یه همراه و دوست بدونن. نیازهای اولیه تامین بشه بیشتر دل به مباجث میدن. 🔹 از کارگاه های مهارتی استفاده کنید.مثل سبک زندگی،سواد رسانه (خیلی مفیده و شبهات و منبعش رو میشناسن و آگاه میشن) 🔹کتابهای مفید این دوره بخصوص رمان (سازنده و بررسی شده باشن) معرفی کنید و به کتابخانه لیست بدید تهیه کنند. مسابقه بگذارید. 🔹بروز باشید و در حدامکان از کلیپ ها،پاورپوینت و استیکر و.... ساخت خودتون استفاده کنید برای نوجوان اهمیت داره و جذبتون میشن. 🔹تربیت دینی اگر با محبت و رفع نیازها کادوپیچ بشه براشون خوشاینده. 🔹کانالهای مفید در ایتا مانند؛ همراهان نوجوان(استاد اخوی به همراه پرسش و پاسخ) نو+جوان(کانال در ایتا و سایت و نرم افزار هم دارند با مطالب جالب فصل نوجوانی)🌐 رسانه اختصاصی نوجوانان و دانش آموزان سایت 🔗 Nojavan.Khamenei.ir ‌ دین فطری(استاد عظیمی) @ostad_azimi_din_fetri تربیت تاکتیکی @tarbiat_taktiki دین فطری( موسسه فرهنگی به سوی بی نهایت) https://eitaa.com/dinefetri روشنان(با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید همتی،دکترای روانشناسی،کارشناس پرسمان تربیتی رادیو معارف) میتونید سوال بپرسید. لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🆔️ @roshanan98 :راه ارتباطی چلکتاب(برای یافتن کتابهای مفید) @ketab_40 ماه نشان @mah_neshann کانال سید کاظم نوربخش (برای پاسخگویی به شبهات و حتی پخش برخی کلیپ ها برای مخاطبین) @seyyed_kazem_roohbakhsh نوجوون(استاد هادی و....) @nojavon موفق و سربلند باشید.
با ارسال پیشنهادات خوبتون به ادمین در کانال بنامتون به اشتراک گذاشته خواهد شد. کتاب کانال مستند حکایت و...
بسم الله البته باید درخور و مناسب انجام گیرد باید خوبی از بهترین کلیپها و مستندهای بصیرت افزا شکل بگیرد که متاسفانه نظام معرفی محصولات جبهه انقلاب بویژه برای مخاطب نوجوان ضعیف است. اما فعلا آنچه علی الحساب کوتاه بذهن حقیر میرسد این است که با جمع‌بندی در کنار نظرات و ایده‌های دیگران انشالله کامل گردد. باید کلاس به شکل با محوریت طرح یک یا یا پخش یک و و بچه‌ها در حول آن باشد... یا بخشی از کلاس به خواندن یک رمان یا داستان جذاب روشنگر باشد. شناسایی و انتخاب و مساله سازی و نوع طرح مهم است. 🔺سعی شود که این روزها گذاشته میشود گوش کنید تا با و و ذهن- آماده سر کلاس(خط_مقدم) بروید. 🔺سعی شود در نقشه بچه ها به بازی گرفته نشوید! بچه ها را به بازی بگیرید. با طرح شبهه از طرف بچه‌ها سعی کنید و شبهه را جویا شوید یا رتبه پرداختن به شبهه را به بحث بگذارید. سعی شود شیوه مواجهه با شبهه را آموزش دهید البته با مدیریت خودتان با شبهه 🔺سعی کنید مهمترین و ها را که گره گشای بقیه است انتخاب کنید برای هر جلسه یک مساله یا شبهه را با طرح بحث مشخص آماده داشته باشید. و خودتان با طرح یک پیش سازمان‌ده مناسب و پخش کلیپ گفتگو را آغاز کنید. 🔺یک تحلیل پهبادی مانند تحلیل حضرت آقا یا ..را انتخاب کنید محور باشد. 🔺پیشنهاد: ساختار و نقشه‌ی بحث و تحلیل آقای رائفی برنامه ثریا یکشنبه تا حدودی مناسب بود محور باشد تکمیل شود ایشان تقسیم خوبی از گروه‌های موثر در فتنه گفتن. 🔺مجموعه ای از کلیپهای خوبی که این روزها پخش میشود و در راستای روشنگری است را جمع کنید. تشکیل و توزیع بانک تولیدات هنری موثر 🔺 کلاس را مجهز به ویدیو پرژکشن کنید کلیپ را پخش کنید و در رابطه با آن سوال طرح کنید و به بحث بذارید. 🔺اتفاقا این جریان اخیر برکاتی هم داشته مانند اینکه بچه های بی مساله و لش و بی انگیزه را مساله دار و زنده کرده است! 🔺نوجوان مساله داشته باشد میشود از باب همان مساله میتوان گیرش انداخت و فتحش کرد. 🔺بهترین روش کلاس تفکر هم راه اندازی است. این حلقه با طرح مساله و درگیر کردن بچه ها آغاز و با مدیریت معلم بچه ها مشارکت میکنند. و معلم با تسلط محتوایی و مهارتهای خود زمینه را در بچه ها فراهم میکند تلاش میکنند هر دو طرف بحث روشن شود. طرح درس میتواند در حول یکی از این عناوین باشد: ۱- فرق با چند داستان از سادگی‌ها و سواستفاده‌ها آماده داشته باشید با یکی از آنها شروع کنید. انواع دروغها و که در شور دادن به اعتراضات بکار رفت را جمع کنید و در کانال یا گروه به اشتراک بذارید. طرح سوال: در این ایام چه چیزهایی دیدید و شنیدید که بعد فهمیدید دروغ بوده؟ چند نمونه بگید... هدف: شناخت راه‌های فریب ۲- شیوه‌های دشمنی دشمن در این اعتراضات را با کمک بچه ها جمع کنید؟ ۳- موضگیری در این ایام با چه همراه بود؟ ۴- لیست فوائد این اعتراضات چه میتواند باشد؟ و برای چه کسانی مفید بود و نفع داشت؟ ۵- لیست هزینه‌های این اعتراضات؟ در کنار موارد خوبی که دیگران مطرح کردند یک مستند خوب پیشنهادی 👇 https://www.aparat.com/v/BUY71 ۲۰ تا پیام آخر از این کانالها 👇شاید مفید باشد: @Roshdelmi موفق و سربلند باشید.
🔰 امام علی علیه السلام: 🔸 خردمندترينِ مردمان، كسانى اند كه بيشتر در عواقب كارها بينديشند. (غررالحكم، ح ۳۳۶۷)
هدایت شده از 
امان از همنشین بد....
هدایت شده از مغز خاکستری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وقتی یک دهه هشتادی کل ۸۰ سال نفرت‌پراکنی و دشمنی آشکار و پنهان فارسی با ایران و ایرانی را در دو دقیقه جمع‌بندی می‌کند. 🏷 دمت گرم 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 توماس شومن یکی‌ از افسران ک.گ.ب بود که به کانادا گریخت؛ و پس از آن یکی از تئوریسین‌های براندازی شد. 🔻نکته راهبردی و قابل توجه در این کلیپ، سرمایه گذاری روی طیف دانش آموزان جهت براندازی است!! ❗️ این فیلم را با دقت ببینید! صحبت های افسر اطلاعاتی در خصوص براندازی در ۴ مرحله (مدت:۱۳/۵۲)
هدایت شده از  عباس بابائی🚩
🔴 ناشنوایان 🖋عباس بابائی از سال ۷۷ به‌صورت میدانی وارد فعالیت‌های تربیتی شدم؛ آن‌هم با نوجوانان و جوانان. یکی از مهمترین راهبردهای تربیتی ما که برای متربیان جاذبه‌ی فوق‌العاده‌ای داشت، «تکریمِ مخاطب» بود؛ مسئولیت‌دادن، احترام‌کردن، مهرورزیدن و تشکرکردن بخشی از آن تکریم‌ها بود. اما تجربه‌ی شخصی خودم که بعد از گذشت ۲۴ سال از آن دوران، کماکان اثر حیرت‌انگیزی دارد، «گوش‌شدن برای مخاطب» بود؛ به‌ویژه اگر نوجوان و جوان باشد. بسیاری از کسانی‌که برای مشورت می‌آمدند، بیش از آن‌که بشنوند، می‌گفتند؛ و چه عجیب آرام می‌شدند و با احساس رضایت می‌رفتند! بعدها در سیره‌ی پیامبرِمهربانی‌ها دیدم که قرآن ایشان را «أُذُن» معرفی کرده‌است. ایشان شنونده‌ی فعالی بودند که برای سخنان افراد حرمت قایل‌بودند و چقدر این امر باعث جذب آنها و مانع ایجاد تنش درجامعه می شد. «گوش‌دادن» به سخنان مردم توسط بزرگان هر جامعه‌ای، جدا از آن‌که بارهای سنگین زندگی‌شان را سبک می‌کند، تکریم شخصیت آنان است. آن‌گاه ملتی که «باکرامت» شد، هیچ‌گاه کرامتش را در برابر سختی‌ها و کمبودها به حراج نمی‌گذارد. اتفاقات این روزها قطعاً دلایلی دارد که از نگاه نگارنده یکی از مهمترین آنها «گوش‌نبودن» بسیاری از بزرگان ماست؛ بسیاری از پدرها و مادرها در رتبه‌ی نخستِ ناشنوایان‌اند؛ چراکه اگر تعدادی از ایشان، «اقتصاد خانواده» را بهانه نمی‌کردند برای نپرداختن به «اعتقاد خانواده» و حداقل روزی نیم‌ساعت برای «گوش‌شدن» وقت می‌گذاشتند، امروز حال نوجوان و جوانمان بسیار بهتر بود. بعد از آنان، همه‌ی مدعیانِ تربیت و مدیریت باید به‌خاطر «گوش‌نشدن»شان، برای دنیا و آخرت‌شان پاسخی درخور آماده کنند. یکی از مهمترین اقشاری که باید به تاسی از امام جامعه بیشترین شنیدن را نسبت به مردم می‌داشت، «مدیران»اند. چگونه می‌شود که «رهبرجامعه» با آن همه مشغله‌‌های تمدنی و جهانی و اسلامی و ایرانی، بر خود فرض می‌دانند که در مناسبت‌های عدیده همچون ماه مبارک برای استادان و دانشجویان و کارآفرینان و کارگران و معلمان و هنرمندان و شاعران و ورزشکاران، «گوش» شوند، آن‌گاه مدیران کشور در دوره‌های مختلف حاکمیت، این شأن را برای خود، کسرشأن بدانند؟! وزرا و وکلا و ائمه‌جمعه و جماعات و استانداران و چند هزار مدیرکلی که در کشور هستند، اگر بر خود واجب می‌کردند که اقلا ماهی یکبار در میان مردم حاضرشوند و فقط «شنونده» باشند، قطعاً بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگیِ این روزها را نمی‌داشتیم. خدا نگذرد از صاحبانِ آن تفکری که مردم را «رعیت» فرض‌کردند و خود را «ارباب» و ناگوارتر آن‌که اگر مدیری میان مردم می‌رفت تا حرف‌شان رابشنود، برچسب عوام‌زدگی و عوامفریبی نثارش می‌کردند. یکی از وظایف مکتبی امت که در اصل هشتم قانون اساسی به صراحت بر آن تأکید شده، «شنواکردن» مدیرانی است که نمی‌خواهند برای مردم‌شان «گوش» شوند و این محقق نمی‌شود مگر با مطالبه‌ی قانونی از آنان در بسترهایی چون مسجد و حوزه و دانشگاه. اوایل انقلاب بود. در صفوف به‌هم‌فشرده‌ی نمازجمعه، شخصی به کناردستی‌اش گفت:«دوران عجیبی شده؛ آن شخص که در صف جلو کنار مردم نشسته یکی از وزرای دولت‌است.» کناردستی پاسخش داد: «من هم یکی از وزرای دولتم!» نسیمِ خوشِ مردمی‌بودن و گوش‌شنواداشتن، از دولت آقای رئیسی آرام آرام به مشام می‌رسد. امید آن‌که خناسان و حسودان و نفوذیان و دشمنان نتوانند این دولت را هم مثل بعضی از دولت‌ها «ناشنوا» کنند. @abas_babaeii
هدایت شده از فارس پلاس
▪️عکس را با دقت ببینید ایستاده در حال گفتگو و پاسخ به هزار و یک شبهه ای است که موسسات و سازمان ها و مراکزی ، قرار بوده کارفرهنگی کرده و به آن پاسخ دهند. این روایتی از پلیس ایران است که هیچ وقت نگذاشتند دیده شود. پلیسی که با چهار عکس و فیلم، بیرحمانه در مجازی ذبح شد. 💬 آقای تحلیلگر @Fars_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برگزاری مسابقه بزرگ فرهنگی و کتابخوانی پیامبر مهربانی در ۲ بخش( کودک و نوجوان ) و بز رگسال به گزارش مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی؛ علی اکبر روحی گل خطمی مدیرعامل کانون و موسسه فرهنگی هنری شهید روحی با بیان این مطلب گفت ؛ مجموعه ای از جوایز متبرک و فرهنگی رضوی جوایز این مسابقه می باشد. عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهر مشهد در ادامه گفت : در راستای برگزاری سلسه مسابقات فرهنگی و کتابخوانی با محوریت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی و با همکاری سایر دستگاه های فرهنگی؛ تا بحال 14 مسابقه در سطح کشور برگزار گردیده است. وی گفت : این مسابقه به مناسبت ولادت با سر سعادت پیامبر رحمت (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام در 2 بخش کودکان و نوجوانان و بزرگسالان برگزار می گردد و کتاب بخش کودکان و نوجوانان کتاب یک پنجره خورشید و کناب تفسیر سوره محمد نوشته استاد قرائتی ویژه بزرگسالان می باشد . وی ۲۹ مهر 1401 را آخرین مهلت شرکت در مسابقه گفت و افزود جهت شرکت در مسابقه و دریافت رایگان کتاب ها به سايت مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی Www.m-ketab.ir مراجعه نمائید. نحوه شرکت در مسابقات مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی : در صورتی که قبلا در یکی از مسابقات کتابخوانی ما شرکت نموده اید، احتمالا اطلاعات شما در سامانه موجود است، لذا جهت امتحان اینکه اطلاعات شما در سامانه موجود می باشد یا خیر، از طریق صفحه اصلی سایت وبا استفاده از کدملی به عنوان نام کاربری و رمز عبور اقدام به ورود نمایید. در صورت موفقیت در صفحه ی ابتدائی پروفایل خود اطلاعات مسابقه را دیده و می توانید در مسابقه شرکت نمائید.
ای دیدنت بهانه ترین خواهش دلم فڪری بڪن برای من و آتش دلم دست ادب به سینه ی بیتاب میزنم صبحت بخیر حضرت آرامش دلم السلام علیک یا صاحب الزمان
هدایت شده از 
تکریم شخصیت کودک🙇‍♀ روزی پیامبر اکرم (ص) در راه مسجد، به کودکانی برخوردند که بازی می‌کردند. کودکان گرد ایشان حلقه زدند و گفتند شتر ما باش تا بر دوشت سوار شویم. اصحاب که برای اقامه نماز در مسجد، منتظر پیامبر بودند بلال را به دنبال ایشان فرستادند. پیامبر به بلال فرمودند به منزل من برو و چیزی برای کودکان بیاور. بلال رفت و ۸ دانه گردو یافت. پیامبر (ص) به کودکان فرموند: آیا شتر خود را به این گردوها می‌فروشید؟ کودکان رضایت دادند و با خوشحالی پیامبر را رها کردند. بر این اساس اگر بخواهیم کودکان را از کاری به ویژه از بازی‌های مورد علاقه آنها باز داریم، باید به شیوه‌ای عمل کنیم که با رضایت خاطر به این کار تن دهند، نه با کراهت و اجبار و احیاناً خشونت. مانند پیامبر (ص) که متوسل به چیزی شد که مورد علاقه کودکان بود. 📖دکتر محمد داوودی. سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت صفحه ۸۷ @ganjinehasar
هدایت شده از 
🎁 (صلی الله علیه و آله) 0. بود. 1. هنگام راه رفتن با آرامی و راه می‌رفت. 2. در راه رفتن قدم‌ها را بر زمین نمی‌کشید. 3. نگاهش پیوسته به افتاده و بر زمین دوخته بود. 4. هرکه را می‌دید به سلام می‌کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. 5. وقتی با کسی دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی‌کشید. 6. با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد فرد نزد آن حضرت است. 7. هرگاه به کسی می‌نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد. 8. هرگز به روی مردم و خیره نگاه نمی‌کرد. 9. چون اشاره می‌کرد با اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو. 10. سکوتی طولانی داشت و تا نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود. 11. هرگاه با کسی، هم صحبت می‌شد به سخنان او فرا می‌داد. 12. چون با کسی سخن می‌گفت کاملا برمی‌گشت و می‌نشست. 13. با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت . 14. در مجلسی نمی‌نشست و برنمی خاست مگر با . 15. هنگام ورود به مجلسی در آخر و می‌نشست نه در صدر آن. 16. در مجلس جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهی می‌کرد. 17. هرگز در حضور مردم نمی‌زد. 18. اکثر نشستن آن حضرت رو به بود. 19. اگر در محضر او چیزی رخ می‌داد که ناپسند وی بود می‌گرفت. 20. اگر از کسی خطایی صادر می‌گشت آن را . 21. کسی را بر لغزش و خطای در سخن . 22. هرگز با کسی و منازعه نمی‌کرد. 23. هرگز سخن کسی را نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگوید. 24. پاسخ به سوالی را چند مرتبه می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. 25. چون سخن ناصواب از کسی می‌شنید. نمی‌فرمودـ «چرا فلانی چنین گفت» بلکه می‌فرمود «بعضی مردم را چه می‌شود که چنین می‌گویند؟» 26. با فقرا نشست و برخاست می‌کرد و با آنان می‌شد. 27. دعوت بندگان و غلامان را . 28. هدیه را می‌کرد اگرچه به اندازه یک جرعه شیر بود. 29. بیش از همه به جا می‌آورد. 30. به خویشاوندان خود می‌کرد بی آنکه آنان را بر دیگران برتری دهد. 31. کار نیک را تحسین و می‌فرمود و کار بد را می‌نمود و از آن نهی می‌کرد. 32. آنچه موجب صلاح و مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر می‌گفت هرآنچه حاضران از من می‌شنوند به غایبان برسانند. 33. هرکه عذر می‌آورد عذر او را می‌کرد. 34. کسی را نمی‌شمرد. 35. هرگز کسی را نداد و یا به لقب های بد نخواند. 36. هرگز کسی از اطرافیان و بستگان خود را نکرد. 37. هرگز عیب مردم را نمی‌کرد. 38. از شر مردم برحذر بود ولی از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه بود. 39. هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسیار آنان نمی‌گفت. 40. بر جسارت دیگران می‌فرمود و بدی را به نیکی جزا می‌داد. 41. از بیماران می‌کرد اگرچه دور افتاده ترین نقطه مدینه بود. 42. سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره آنان می‌شد. 43. اصحاب را به نام هایشان صدا می‌زد. 44. با اصحابش در کارها بسیار می‌کرد و بر آن تاکید می‌فرمود. 45. در جمع یارانش می‌نشست و اگر غریبه ای بر آنان وارد می‌شد نمی‌توانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است. 46. میان یارانش و الفت برقرار می‌کرد. 47. وفادارترین مردم به و پیمان بود. 48. هرگاه چیزی به فقیر می‌بخشید به می‌داد و به کسی حواله نمی‌کرد. 49. اگر در حال نماز بود و کسی پیش او می‌آمد نمازش را می‌کرد. 50. اگر در حال نماز بود و کودکی گریه می‌کرد نمازش را می‌کرد. 🌷🇮🇷🌷