eitaa logo
محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
997 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی و نقد الگوی تربیت اخلاقی در کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی نویسندگان محمد حسنی 1 فاطمه وجدانی 2 1 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 2 شهید بهشتی چکیده یکی از مأموریتهای مهم نظام آموزش ‌و پرورش رسمی کشور تربیت اخلاقی است. برنامه درسی قرآن نقش مهمی را در این زمینه بر عهده دارد. این پژوهش به تحلیل محتوای کتابهای درسی قرآن دوره ابتدایی و کتاب راهنمای قرآن می‌پردازد تا در نهایت، الگوی تربیت اخلاقی را در این کتابها شناسایی کند و مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. یافته‌ها نشان داد که الگوی هدفگذاری در این کتابها از الگوی محتواگرا یا رویکرد کشکول ارزشها پیروی می‌کند و البته به‌صورت موزاییکی تنظیم‌شده است. شیوه سازماندهی محتوا، مارپیچی ساده و ابتدایی در چارچوب چهار عرصه ارتباطی است. روشهای پیشنهادی برای تبیین و تشریح مضمونهای ارزشی از جمله بحث و گفتگو، زمینه مناسبی را برای درگیری شناختی دانش‌آموزان ایجاد می‌کند که البته با اهداف شناختی هماهنگ نیست. رویکرد ارزشیابی درس قرآن بویژه ارزشیابی یادگیری در حوزه اخلاق نیز رویکرد مناسبی است. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی تحلیل محتوا https://iej.ihu.ac.ir/article_200929.html
کاوشی در عوامل اصلی تربیت اخلاقی: شناسایی ویژگیهای اخلاقی الگو مبتنی بر بافت شناسی عمل تربیت (مطالعه موردی بافت استادان، مربیان و مدیران آموزشی یک دانشگاه سازمانی) نویسندگان مرتضی کرمی 1 کیومرث فرح بخش 2 عباس عباس پور 2 عباس عباس پور 2 غلامحسین رضایت 3 1 علامه طباطبائی/ امام حسین (ع) 2 دانشگاه علامه طباطبائی (ره) 3 دانشگاه جامع امام حسین (ع) چکیده این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی/ استاد و مدیران آموزشی در یک دانشگاه سازمانی صورت گرفت. روش پژوهش از نظر ماهیت، کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه الف) صاحبنظران و خُبرگان تعلیم و تربیت و ب) مربیان / استادان و مدیران آموزشی الگو در دانشگاه سازمانی مورد مطالعه بود. روش نمونه‌گیری نیز به صورت هدفمند بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده شد که با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مهمترین ویژگیهای اخلاقی مؤثر بر الگوانگاری مربی / استاد و مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران آموزشی در بافت‌شناسی عمل تربیت عبارت است از قاطعیت، وجدانمندی، توکل، حق‌مداری، تکلیف‌گرایی، روحیه خدمتگزاری، تعالی معنوی، بصیرت، تعهد، تقوا، حسن خلق، صداقت، سعه صدر، عزت نفس و کرامت انسانی، اعتماد به نفس یا روح خودباوری، وظیفه‌شناسی، سختکوشی، شجاعت، ثبات در شخصیت، تواضع، گشودگی، اعتماد بین فردی و چندبعدی بودن شخصیت. آزمون دوجمله‌ای داده‌های دلفی نیز نشان داد که بجز عامل مراقبه همه عوامل دیگر در سطح 05/0 معنادار، و مورد تأیید خبرگان است. یافته‌ها، اهمیت یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر الگوانگاری یعنی همان عوامل اصلی تربیت اخلاقی را به سیاستگذاران، مدیران و رهبران آموزشی و استادان و مربیان بیان می‌کند. این تحقیق نشان داد که مطالعه ویژگیهای اخلاقی در بافت عمل تربیت نقش تعیین‌کننده‌ای در الگو انگاری مربیان / استادان و مدیران آموزشی دارد. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی مدیران آموزشی مربی الگو ویژگیهای اخلاقی مربیان https://iej.ihu.ac.ir/article_200916.html
تبیین نقش مزاج در تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت اخلاقی از دیدگاه حکمای اسلامی و صاحبنظران طب سنتی ایران نویسندگان مرضیه یثربی 1 محسن فرمهینی فراهانی 1 مجید اصغری 2 حسین خیراندیش 3 1 دانشگاه شاهد 2 دانشکده طب سنتی ایران 3 دانشگاه طب سنتی و مکمل چکیده انسان، موضوع تربیت است که باید مورد شناخت قرار گیرد. بسیاری از خصوصیات انسانی مشترک و بسیاری دیگر در میان انسان های مختلف متفاوت است. از مهمترین عوامل تفاوت انسان ها، نوع مزاج است. هدف این پژوهش، کاربرد مزاج شناسی در فرآیندهای تربیتی است تا با توجه به ویژگی های هر مزاج، رفتارهای مناسب تربیتی به ویژه در زمینه تربیت اخلاقی صورت پذیرد. در راستای هدف تحقیق، سه سوال مطرح شده است که سوال اول با روش اسنادی نقش مزاج را در اخلاق بررسی کرده و به این نتیجه می رسد که هر مزاج به طور طبیعی زمینه خصوصیات اخلاقی خاصی را دارد؛ سوال دوم و سوم با روش مصاحبه پژوهی کیفی پاسخ داده شده اند. جامعه آماری در این بخش، متشکل از صاحبنظران طب سنتی ایرانی بوده است که به عنوان نمونه 27 نفر از آنان مورد مصاحبه قرار گرفته اند و اطلاعات بدست آمده مورد تحلیل قرار گرفته است. سوال دوم به نقش مزاج در تعلیم و تربیت می پردازد و به این نتیجه می رسد که هر مزاجی قابلیت های ویژه ای دارد که آگاهی از این قابلیت ها سبب می شود بین نوع انتظارات مربیان و چگونگی عملکرد آنان با مزاج متربیان تطابق وجود داشته باشد تا افراد به رشد و تعالی همه جانبه دست یابند؛ سوال سوم رابطه میان مزاج و تربیت اخلاقی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن این است که هم دانستن خصوصیات اخلاقی مزاج ها در نحوه تربیت اخلاقی موثر است و هم تربیت اخلاقی می تواند سبب تغییر خصلت های هر مزاج باشد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان می دهد که مربی باید با مزاج های مختلف و استعدادهای گوناگون آشنا باشد تا بتواند تعلیم و تربیت را در جهت درست به کار گیرد. کلیدواژه‌ها مزاج تعلیم و تربیت تربیت اخلاقی https://iej.ihu.ac.ir/article_200901.html
الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس نویسندگان محمد شهریاری 1 محمدرضا شرفی 2 1 علامه طباطبایی 2 تهران چکیده «کرامت نفس» ازجملۀ مهمترین مبانی انسان‌شناختی تربیت اسلامی است. این مفهوم در اخلاق و تربیت اخلاقی اسلامی نقطه کانونی ایجاد تحول اخلاقی است. در این پژوهش با بررسی متون اسلامی، مفاهیم مرتبط با کرامت نفس شناسایی، و روشن شد این مفاهیم در ارتباطی منطقی باهم است و می‌توان الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت مفهوم کرامت نفس ارائه کرد. در آموزه‌های اسلامی، کرامت از وجهی ذاتی وجود انسان تلقی شده است که به این دلیل به‌عنوان مبنای تربیت اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد. مایه این نوع از کرامت، عقل و فطرت انسان یا به‌طورکلی روح الهی انسان است. از وجهی دیگر کرامت، اکتسابی نامیده شده است که به این دلیل هدف تربیت اسلامی تلقی می‌شود. علاوه بر این، مفاهیم دیگری چون «خودشناسی»، «احساس کرامت‌نفس» و «تقوا» در قرآن و روایات در ارتباط با مفهوم کرامت مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات مشتمل بر مفهوم کرامت انسان، به روش فقه‌الحدیث، تحلیل و استنتاج در پی شناسایی کارکرد این مفهوم در تربیت اخلاقی برآمده و بر این اساس الگویی از تربیت اخلاقی را با محوریت کرامت آدمی شامل پنج مبنا، یک هدف نهایی (کرامت اکتسابی)، سه هدف واسطی (خودشناسی، احساس کرامت نفس و تقوا) پنج اصل و پنج روش کلی ارائه کرده است. کلیدواژه‌ها تربیت اخلاقی کرامت ذاتی خودشناسی احساس کرامت نفس تقوا کرامت اکتسابی https://iej.ihu.ac.ir/article_200871.html
✨📗مشخصات نشریه: دو فصلنامه تفكر و كودك 16 دوره عنوان نشریه: تفكر و كودك درجه علمی: علمی پژوهشی زمینه تخصصی: روانشناسی زبان اصلی: فارسی زبان دوم: انگلیسی صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي مدیرمسئول: مهرنوش هدايتي سردبیر: مسعود صفايي مقدم :تارگاه http://fabak.ihcs.ac.ir تلفن: 88612873 (021) نشانی: تهران، بزرگراه كردستان، خيابان 64 غربي، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي کد ISSN: 2383-0700 نوع نشریه: دو فصلنامه
هدایت شده از تا انتهای افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غرب راه رفته است و امروز به این نقطه ترسناک رسیده است. دیر یا زود هر دختری می‌فهمد که دست و دلبازی درباره خودش در خصوص پوشش و روابط، اول از همه به خودش آسیب می‌زند. اما خب گاهی خیلی دیر می‌شود... کشوری که دختر حتی در مدرسه امنیت جسمی و روانی ندارد و حتی قاضی کشورش هم از او حمایت نمی‌کند چه نشانی از حرکتش به سمت رشد و تمدن دیده می‌شود؟ تلنگر نیست؟ در سرزمینی که خود را پیشرو در مسیر حمایت از حقوق زنان معرفی می‌کند، پسری که احساس می‌کند دختر است، از دختری که دختر است، دارای حقوق بیشتری است... به نظر نمی‌رسد همه چی بازی است؟ و همچنان زنان ابزار کامجویی مردانند؟ دوستی ایرانی که در غرب حجاب هم ندارد، از شوک شدنش هنگام ناخواسته مواجه شدنش با راهپیمایی این گروه خاص می‌گفت. فیلم‌هایی نشان داد که حتی امکان نشرش هم نیست. مردانی بدون هیچ لباس و دامن توری رنگین کمانی که احساس می‌کنند زن هستند... دوست دیگرشان که او هم طرفدار آزادی بوده با دیدن این صحنه‌ها حالش بد شده و گفته واقعا چنین تصوری نداشته و دیگر تا این حد نمی‌دانسته چنین صحنه‌هایی رقم می زنند و تا این حد فاسد و بیمارند... @ninfrance
🔹 نخستین رویداد بین المللی نوآوین با حضور حدود ۲۰۰ نوجوان از ۳۰ کشور در شهر مقدس قم برگزار شد. نوجوانان کشورهای حوزه مقاومت، کشورهای هند، پاکستان، سودان، عربستان، نیجریه، غنا، استرالیا، مراکش، اندونزی، مالزی، فرانسه، بلژیک، فیلیپین، امریکا، کانادا، بحرین، عمان، تاجیکستان و... در این رویداد بین المللی شرکت داشتند.✌️🏻 👥نوجوانان با شرکت در این رویداد به تولید آثار رسانه ای و هنری خود با موضوع 🇵🇸 می پردازند. نوجوانان فعال رسانه‌ای و بین المللی با شرکت در این رویداد، ضمن حمایت از عملیات طوفان الاقصی فلسطینیان و محکومیت جنایات اسرائیل، آثار خود را با زبان ملیت خود تولید خواهند کرد. 🎥 این آثار نوجوانان آوینی در فضای مجازی کشور خودشان و با هدف تبیین حقایق و مظلومیت های غزه منتشر خواهد شد. 🇮🇷🇵🇸 📲 به کانال ما بپیوندید «قرارگاه عملیاتی نوآوین»👇🏻👇🏻 @NoAvin_qarar 🔗لینک کانال «تشکل نوآوین»👇🏻👇🏻 @nojavan_avini_ir 🔸لینک کانال «نوجوون‌های بین المللی نوآوین»👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/Noavin_international_event/3
شعر میلاد عرفان‌پور برای کودکانِ شهید بیمارستان المعمدانی غزه در خون خویش ‌غلتان است دادگاه بزرگ وجدان است دل من بود زیر بمباران... سوخت جانم، چه جای کتمان است؟ هرطرف نعش طفلی افتاده دل من مثل کودکستان است آی دنیا نگاه کن! دل من مثل این خانه‌هاست ویران است مثل آن مادرِ پسرمرده زلف لالایی اش پریشان است دل من بس‌که خون از او رفته ست زرد مانند برگ‌ریزان است نیست باریکه ای غریب...ببین غزه دیگر برای من جان است پرچمی زنده، باد را لرزاند شک ندارم زمان طوفان است دل من، رنگ انتقام بزرگ رنگ خونخواهی شهیدان است دست و پا می زنند حرمله‌ها عمر این ظلم رو به پایان است هان! حقوق بشر چه شد؟! غزه دادگاه بزرگ وجدان است @Farsna
⭕ درخواست بسته نمایشگاهی نوجهان 🔵مخاطب: مدیران محترم مدارس 📌 مدیران محترم مدارس، جهت ثبت درخواست و ابراز تمایل جهت برگزاری رویداد نوجهان در مدرسه خود در روز ۷ آبان به صورت هم‌زمان در سراسر کشور و دریافت اقلام هویتی (سربند و پیکسل) و مجموعه نمایشگاهی به سامانه سیدا (سامانه پرورشی=> فعالیت ها => فرم‌های من => نوجهان) مراجعه نمایند. 🔴نکات مهم: بسته نمایشگاهی ویژه مدارس متوسطه اول و دوم است. با توجه به محدودیت در تعداد بسته ها، اولویت با مدارسی است که زودتر نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند. ⌛مهلت: پنجشنبه ۲۷ مهر ماه ⭐ کسب اطلاعات بیشتر در کانال نوجهان👇 @nojahan_net
🔖 طرح نامه «سفارت خانه مقاومت» 💎ویژه برنامه ای در راستای کنشگری نوجوانان در عرصه گفتمان مقاومت فلسطین 🔶نمایشگاه تاریخ فلسطین 🔸میز گفت و گوی نوجوانان 🔶همایش «سفیران مقاومت» 🔸تلویزیون مقاومت 🔶میثاق نامه سفیران 🏅همراه با اهدای نشان و جایزه «سفیر مقاومت» به برترین و فعال ترین گروه ها ⭕️معاونت پرورشی سازمان مدارس صدرا⭕️ 🌸☘️
🔖طرح نامه اولیه رویداد «نسل نو، حرف نو»🔺🔺🔺🔺 🔸اتصال رویداد به راهکارهای سند تحول 🔸اهداف تربیتی رویداد 🔸قالب ها و برنامه های اجرایی 🔸گام های اجرایی عملیات 📣این رویداد انشاء الله عملیات مشترک مجموعه مدارس صدرا در مهر ماه خواهد بود. 💎مدرسه تحول خواه، پیشرانی نوجوانان در گام دوم انقلاب اسلامی💎 ⭕️معاونت پرورشی سازمان مدارس صدرا⭕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوست دهه هشتادی من حالا دیدی چرا ۴۴ سال است مرگ بر این رژیم می گوییم!؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅ما فقط می‌خواهیم زندگی کنیم؛ ولی بدون بردگی، همین! 🔻می‌خواهیم زامبی نباشیم! 🔰