eitaa logo
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
4.3هزار دنبال‌کننده
56.3هزار عکس
50هزار ویدیو
1.7هزار فایل
https://eitaa.com/joinchat/3122724864Cdeade52bf9 (لینک مادرتلگرام) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌http://کانال.شهیدنوری https://t.me/Noori82325 #یازهرای_مرضیه #حضرت_زهرا #زهرا #مادر #ایام_فاطمیه #فاطمیه #عزاداری #فاطمه_الزهرا #حضرت_فاطمه #فاطمه_پاره_تن_من_است_هرآنكس_كه.
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210216-WA0009.
3.34M
🎵 دعای مجیر این دعای قشنگ رو در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ رمضان 🌸☘ 🌙 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹 🌷 @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺سنگین‌ترین عمل در ترازوی اعمال 👈 اهمیت ذکر صلوات در سیره حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره « مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد ؛  در ترازوی اعمال، هیچ‌چیز سنگین‌تر از بر محمد و آل محمد نیست ». (( از جمله دعاها و ذکرهایی که در روایات ، دارای فضیلت و اهمیت بسیار زیادی است ، ذکر شریف بر محمد و آل محمد است . به همین دلیل است که عالمان وارسته‌ای چون حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره این عمل پر فیض را جزو اعمال ثابت و مهمِ روزانه خود قرار می‌دادند و دیگران ـ چه عموم مردم و چه شاگردان و خواص ـ را هم به انجام آن سفارش می‌کردند؛ آن هم سفارشی مؤکّد و مکرّر ! )) 📚 ویژه‌نامه عبد محبوب ۶، ص١٧ 🌺✨🌹✨🌺 🌹در ماه خدا نور ولا آمده است✨ 🌺خنده به لب آل ابا آمده است✨ 🌹بر حیدر و زهرا و محمد صلوات✨ 🌺میلاد امام مجتبی آمده است✨ 💥💥 عاشقان امام زمان به ما بپیوندید : 🌷 @NOORI82325
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا🤲 در چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان🌙 و آخرین شنبه فروردین ماه 🌸 برای دوستانم قرارده بی نیازی درنفسشان یقین دردلشان❤️ اخلاص درکردارشان روشنی دردیده شان بصیرت درقلبشان و روزى پر برکت درزندگیشان🌹🙏 آمیـــن یا رَبَّ الْعالَمین ای پروردگار جهانیان 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ✳️«» و رابطه آن با «» : 📌قسمت اول: ✔️سالها این پرسش مطرح است: «امام خمینی فرمود حفظ این نظام، از حفظ جان امام زمان واجب‌تر است». شهید سلیمانی نیز این دیدگاه، را بیان کرد. چه سنخیتی بین این سخن با جان‌فشانی برای ظهور حضرت حجت وجود دارد؟ با اینکه انقلاب مردم ایران در بهمن57 به هدف تسهیل در امر فرایند ظهور تشکیل شد. سالها شایع شده است «» در ایران قبل ظهور، متعلق به «» است که سرانجام با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و حکومت ایران، فرو می‌پاشد. شایسته است به جای نزاع سیاسی، به تراث مهدوی -که به صورت مستند، علمی و اجتهادی- «آغاز و پایان» آخرین حکومت در ایران قبل ظهور را ترسیم کرده است، مراجعه نماییم: ❓آیا «آخرین حکومت» در ایران متعلق به «بنی‌عباس قبل ظهور» است؟  در باورداشت مهدویت، ظهور امری دفعی و تصادفی تلقی نمی‌شود بلکه واقعه‌ای است که با زمینه‌سازی و تمهیدات ممهدون شکل می‌گیرد[1]  از این‌رو در منابع فریقین، قیام‏‌های حق قبل از ظهور (رجل من اهل قم، خراسانی و یمانی) معرفی شده و اوصاف "ممهدون و زمینه‏ سازان" ظهور در احادیث فریقین شیعه و اهل سنت نیز ذکر شده است.[2]  🔅از جمله: انقلاب ایران به رهبری مردی از قم (رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ)، پرچم هدایت وی و مشروعیت قیام (يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ)، خصوصیات یاران وی و صلابت و استواری آنان در پیشبرد اهداف انقلاب (يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ)، ایستادگی در برابر فتنه‌ها و طوفان‌های سخت (لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ) تحمیل جنگ بر آنان (وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ) و سرنوشت انقلاب ایران (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ) به روشنی سخن به میان آمده است.[3]  💠انقلاب ایران قبل از ظهور بنابراین قبل از ظهور، انقلاب و حکومت در ایران تشکیل خواهد شد که هدف اصلی خویش را زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر می‏داند و در مواجهه با دشمن، دو مرحله حق خویش را از دشمنان طلب می‌کنند (يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَايُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَايُعْطَوْنَهُ)  اما وقتی خواسته آنان برآورده نمی‌شود (فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ) این‌بار از راه قدرت‌ نظامی، حق خویش را از دشمن طلب می‌کنند (وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ) آنگاه دشمن مجبور به پذیرش مطالبات حق ایرانیان خواهد شد (فَيُعْطَوْنَ مَاسَأَلُوهُ) لکن ایرانیان به دلیل تغییر معادلات جهانی ازجمله وقوع واقعه هرج الروم از پذیرش حق خویش -علیرغم اصرار بر اخذ حق در دو مرحله قبلی- سرباز خواهند زد (فَلَايَقْبَلُونَه) و در مقابل آماده جنگ نهایی و سرنوشت ساز با دشمن در فلسطین در آستانه ظهور خواهند شد.  (يَقُومُوا ... قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء) و سرانجام انقلاب ایران به طلوع فجر حکومت جهانی مهدوی متصل خواهد شد (وَلا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ)[4] که عبارۀ اخری تعبیر قرآنی "وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين" در سرنوشت انقلاب "قیام مردی از قم" است که ذکر گردید. ❗️بنابراین آخرین حکومت در ایران، نه تنها متعلق به بنی‌‌عباس نیست بلکه زمینه‌ساز ظهور است.[5] ❓حفظ نظام یا حفظ جان امام زمان؟ ولیکن آنچه سالیان طولانی به‌عنوان «شبهه» مطرح است که امام خمینی گفتند: «نظام را حفظ کنیم ولو به قیمت کشته شدن امام زمان». در حالیکه در اندیشه فکری «امامین انقلاب»، حفظ اسلام بر حفظ نظام مقدم است و «نظام» بدون مبانی «انقلاب» یک چیز سطحی و صوری است. و نباید به هر قیمتی نظام را حفظ کنیم. ملاک حفظ اسلام است و نه حفظ نظام. و اما شبهه و پاسخ به آن: 🌱امام خمینی: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ـ ولو امام عصر(عج) باشد ـ اهمیتش بیشتر است».[6] ادامه دارد.... 📚پی نوشت: [1] . پورسیدآقایی، زمینه‌سازی ظهور، فصلنامه مشرق موعود، ش10، ص20-21. [2] . فتلاوی، رایات الهدی و الضلال فی عصر الظهور، ص63-126. [3] . مجلسی، بحارالأنوار، ج57، ص216. [4] . نعمانی، الغیبۀ، ص273. [5] . ایران قبل ظهور، مشرق نیوز [6] . امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۵ . 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ✳️آخرین «» و رابطه آن با «» : 📌قسمت دوم: ‍ صرفنظر از اینکه برخی عنوان می‌کنند امام خمینی می‌توانستند مقصود خویش را بهتر بیان کنند اما شهید سلیمانی که نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، آنچه که از رهبر خویش آموخته بود و به آن ایمان داشت را اینگونه بیان می‌کند: 🏝 «امام خمینی فرمود حفظ این نظام، از حفظ جان مقدس عجل الله تعالی فرجه الشریف واجب‌تر است. بعد استدلال می‌کند. میفرماید امام زمان هم که ظهور میفرمایند، این ظهور هدفش برای چیست؟ [برای] اسلام است. خب امام خمینی پیش از ظهور، برای زمینه آن ظهور، برای مقدمه آن ظهور این حکومت را بوجود آورد و من و شما را سفارش کرد به[حفاظت از] این نظام».[7] 🔅البته مقصود شهید سلیمانی از حفظ نظام، حفظ مبانی انقلاب بوده است و نه حفظ ساختار سیاسی. و مقصود امام خمینی، حفظ انقلاب بوده است و نه حفظ نظام به هر قیمتی؛ 🍃 کما اینکه رهبری امام خامنه‌ای نیز به صراحت فرمودند: «بعضی تصوّر می‌کنند که منظور از نظام که در اینجا گفته می‌شود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست».[8]  ❓حال در هنگام تزاحم بین حفظ نظام یا حفظ اسلام کدام مقدم است؟  ⭐️امام خمینی می‌فرمایند حفظ اسلام، مقدم‌تر است: «ما و شما دو مسئولیت داریم؛ یک مسئولیت کوچک و یک مسئولیت بزرگ. مسئولیت کوچک حفظ کشور، حفظ نظام و پیشبرد و رعایت جهات نظمی و تربیتی افراد [است] که این مهم است، لکن کوچکتر از آن دومی است. دوم، حفظ مکتب و چهرۀ اسلام».[9] بنابراین سخن اول امام خمینی را در کنار این سخن دوم، باید نگریست و در واقع مکمل یکدیگر هستند. 🌾 حمایت از انقلاب در راستای زمینه سازی ظهور، واجب است و نه هر رطب و یابسی از سوی برخی مسئولین نظام به نام اسلام. کما اینکه خود اینجا شعار بدهند و فرزندان‌شان در آمریکا و انگلیس خوش‌گذاری می‌کنند و یا برخی با مسائل نجومی، شعارهای انقلاب را وارونه جلوه دهند.  🌕بنابراین، راز فهم این سخن امام خمینی در این نکته نهفته است که توجه داشته باشیم تمامی اولیای الهی وجود خود را در راه دین خدا و اجرای فرامین الهی وقف کردند و همه هستی خود از جمله مال، جان، آبرو و خویشان خود را فدای اوامر خداوند متعال نموده‌اند که واضح‌ترین آنها در ماجراهای زندگی امیرالمومنین و امام حسین در واقعه کربلا جلوه‌گر شده است.  🍀منظور امام خمینی از حفظ جمهوری اسلامی، حفظ انقلابی است که اگر از بین برود اصل اسلام مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت و مفروض این است که حضرت ولی عصر(عج) طبعا با چنین مقوله‌ای همچون جد شهیدش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رفتار خواهد کرد و به بهانه حفظ جان خود از حراست اسلام کوتاهی نخواهد کرد. 🌿 کما اینکه امام خمینی فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ـ ولو امام عصر(عج) باشد ـ اهمیتش بیشتر است؛ براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مى‌كند براى اسلام».[10] ادامه دارد... 📚پی نوشت: [7] . ویدئو سخن شهید سلیمانی [8] . امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان، سال95 [9] . امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۰، ص۱۰۶ . [10] . امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۵ . 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ✳️آخرین «» و رابطه آن با «» : 📌قسمت سوم: ☄تفاوت «نظام» با «انقلاب» در بیان امام خامنه‌ای:  مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای نیز در تفسیر سخن امام، می‌فرمایند: «اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است، بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعه‌ی اهداف و آرمانهایی که در آن است. حفظ نظام، یعنی حفظ همه‌ی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها میداند؛ مثل عدالت، مثل پیشرفت، مثل معنویّت، مثل علم، مثل اخلاق، مثل مردم‌سالاری، مثل قانون‌گرایی، مثل آرمان‌گرایی؛ آرمان‌گرایی جزو مؤلّفه‌های اصلی نظام اسلامی است و نظام اسلامی بدون آرمان‌گرایی یک چیز سطحی و صوری است».[11] اما سوگمندانه مشاهده می‌کنیم، سالها است برخی "جریان‌های داخل نظام" با ارائۀ عامدانۀ تفسیری غلط از عبارت صحیح و پر معنای "حفظ نظام از اوجب واجبات است"، حاشیۀ امنی برای سیاسی‌بازی، زراندوزی برای خود ایجاد کرده دایرۀ وسیع و عمیق مفهموم "انقلاب" را به دایرۀ بستۀ "نظام سیاسی"، محدود نموده تا بتواند با خیال راحت منافع نامشروع خود را پیگیری نمایند. و صدالبته بین انقلاب (مبانی، اهداف، آرمان‌ها) با نظام و برخی مسئولین فاسد نفوذی، به تصریح رهبری، فرسنگ‌ها فاصله است؛ همانطور که بین انقلاب پیامبر با نظام پیامبر که توسط بنی‌امیه (جریان نفوذی متمایل به رومی‌ها) و بنی‌عباس (جریان مدعی حمایت از حقوق اهل‌بیت) مصادره شد، فرق است. ❇️نگاه «حداقلی» به فرایند ظهور: برخی از «مدعیان» روشنفکری دینی (کاش واقعا روشنفکر بودند)، معتقد هستند «فرایند ظهور» نیاز به زمینه‌سازی ندارد بلکه احتمال دارد در بستر «اعجاز و معجزه» شکل بگیرد[12] و در واقع پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند: ❓ آیا با زمینه‌سازی، ظهور حضرت به تاخیر می‌افتد؟  آیا قیام و انقلاب در عصر غیبت به «نیت زمینه‌سازی»، مشروعیت دارد؟ البته انقلاب امام خمینی در برابر خورشید امام عصر، همچون نور شمع است[13]. اما آیا روا است در تاریکی شب عصر غیبت، همین شمع را هم خاموش کنیم با این استدلال چون قرار است فردا خورشید طلوع کند؟ این توهم اشتباه در میان برخی «شریعت‌گرای‌های سنتی» با نگاه «حداقلی» به فرایند ظهور، نضج و شکل گرفته است که امام عصر(عج) نیازی به زمینه‌سازی و حمایت نظامی ندارد؛ در ‌حالی که با اندکی تدبّر در تراث مهدوی، متوجه می‌شویم: غلبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بر «هیمنۀ پوچ استکبار» حتی بعد از ظهور که خود امام عصر(ع) نیز حضور دارند، با کمک ونصرت زمینه‌سازان اتفاق خواهد افتاد؛ و حضرت مهدی(عج) از نسل امام حسین(ع) با کمک سلاح یارانش و یاری زمینه‌سازان، دشمنان را شکست خواهند داد: مَهْدِیاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ یحَرِّفُهُمْ بِسُیوفِ أَوْلِیائِهِ‏ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ.[14] قوم زمینه‌ساز، که شعارشان «یا لثارات الحسین» است و آرزوی شهادت دارند و به وسیله آنان، امام مهدی(عج) یاری و نصرت خواهد شد: یتَمَنَّونَ اَنْ یقتَلُوا فِی سَبیلِ اللّه شِعارُهم یا لَثاراتِ الحُسَینِ‏... بِهِم يَنصُرُ اللَّهُ إمامَ الحَقِّ.[15] و همگان می‌دانند این مهم، یک‌شبه حاصل نخواهد شد‌، بلکه شیعه باید «اوج آمادگی و اقتدار نظامی» قبل ظهور را حفظ کند، زیرا مخاطرات فراوانی شیعه را تهدید می‌کند و از این رهگذر می‌توان برداشت غلط و اشتباه مخالفین «تشکیل قدرت منجسم شیعی» ـ تحت شعار واحد «زمینه‌سازی» در «جغرافیای ظهور» ـ را بیش از بیش احساس کرد؛ زیرا چگونه ممکن است نقشه‌های پیچیدۀ جبهۀ باطل را خنثی نمود، در ‌حالی که شیعۀ قبل ظهور از قدرت نظامی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به هدف یاری امام عصر(عج) برخوردار نباشد؟ ادامه دارد.... 📚پی نوشت:  [10] . امام خمینی، صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۵ [11] . امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان، سال95 [12] . کانال تلگرامی مهدی نصیری [13] . امام خامنه‌ای در دیدار با کارگزاران نظام، سال 72 [14]. بحرانی، تفسیر البرهان، ج1، ص368. [15]. نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان، ص97. مجلسی، بحارالأنوار، ج52، ص308. 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ‍ ✳️آخرین «» و رابطه آن با «» : 📌قسمت چهارم: 🌱درحالی‌که جبهه باطل و در رأس آن دشمن اصلی امام عصر[16] (سفیانی)[17] -که حمایت مثلث «غربی[18] ـ عبری[19] ـ عربی[20]» را به همراه خود دارد- تمام تلاش خویش را برای جلوگیری از ظهور امام عصر به کار خواهد بست، در مقابل باید جبهه حق و محور مقاومت شیعی نیز تحت پرچم واحد و شعار واحد «زمینه‌سازی ظهور»، قدرت نظامی خویش در «جغرافیای ظهور» و محیط پیرامونی را تحکیم بخشد. 🍃البته این مهم برعهده ایرانیان نهاده شده[21] که نقش مدیریت و سرپرستی جهان تشیع و رهبری امت در مواجهه با دشمن و جبهه استکبار (مثلث شوم غربی ـ عبری ـ عربی)[22] برعهده آنان نهاده شده که توانسته است تحت پرچم «جبهه حق» و شعار واحد «زمینه‌سازی» با گردهم آوردن شیعیان از مناطق مختلف جغرافیای ظهور ـ عراق (عصائب العراق)[23]، یمن (اهل الیمن)[24]، لبنان و فلسطین (ابدال الشام)[25] ـ در مثلث «کوفه، مکه و قدس»، فرایند امر ظهور را برای تشکیل حکومت حقه جهانی حضرت ولیعصر(عج) مهیا و فراهم سازند.  ادامه دارد... 🔸پیشنهاد مطالعه پی نوشت👇 📚پی نوشت: [16] . «السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِم»‏ (صدوق، معانی الأخبار، ص346). [17] . سفیانی، اسم رمز حاکم موقت منطقه شام در عصر ظهور برای بازه زمانی کمتر از دو سال که علاوه بر تسلط بر سوریه، به عراق حمله نظامی می‌کند. ضمن اینکه برای حمایت از حاکمان هم‌پیمان خویش در عربستان و در جهت مقابله با امام عصر نیز نیروی نظامی به مدینه و مکه اعزام می‌کند (کورانی، المعجم الموضوعی لإحادیث الإمام المهدی، ص380). [18] . سفیانی، موردحمایت غربی‌هاست: «يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ» (طوسی‏، الغیبة، ص463)؛ در عبارت «فِي عُنُقِهِ صَلِيب» دو احتمال مطرح است: سفیانی چون مسیحی و رومی است، صلیب بر گردن دارد و نماینده غربی‌هاست و یا به ظاهر مسلمان است، اما موردحمایت غربی‌هاست. [19] . سفیانی، موردحمایت یهود است: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» (اسراء: 8) يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّ» (قمی، تفسیر القمی، ج2، ص14). [20] . آل بنی‌فلان قبل از ظهور بر عربستان حکومت می‏کنند: «يَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِينَةِ...يَقْتُلُهُ جَيْشُ آلِ بَنِي فُلَان» (کلینی، الکافی، ج1، ص337)؛ سفیانی هم‌پیمان خاندان آل فلان حاکم در عربستان است: «فَيَبْتَدِرُ الْحَسَنِيُّ إِلَى الْخُرُوجِ فَيَثِبُ عَلَيْهِ أَهْلُ مَكَّةَ فَيَقْتُلُونَهُ وَ يَبْعَثُونَ بِرَأْسِهِ إِلَى الشَّامِيِّ... وَ يَبْعَثُ الشَّامِيُّ عِنْدَ ذَلِكَ جَيْشاً إِلَى الْمَدِينَة» (کلینی، الکافی، ج8، ص225). [21] . در احادیث، برای ایرانیان عبارت «لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم» و نقش زمینه‌سازی ذکر شده است (نعمانی، الغیبة، ص273). [22] . عبارت مثلث «غربی ـ عبری ـ عربی» و اصطلاحات مشابه دیگر در این نوشتار، برگرفته از احادیث است، به‌عنوان مثال در گذشته برای رومی‌ها، عنوان صلیبی اطلاق می‌شده است که معادل امروزی آن، «غربی‌ها» است و نیز سایر موارد در این نوشتار به همین منوال است. اصطلاح امروزی برای گفتار قرآنی «فساد بنی‌اسرائیل در فلسطین با محوریت مسجد الاقصی» نیز که در سوره اسراء به آن اشاره شده است، از آن به رژیم اسرائیل و یهود صهیونیسم یاد می‌شود. البته این رویه در مقالات پژوهشی در فصلنامه‌های علمی نیز متداول است (به‌عنوان نمونه: مؤدب، «واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنی‌اسرائیل»، فصلنامه مطالعات تفسیری، ش34، ص94-95؛ طباطبایی امین، «ارتباط سوره اسراء با مهدویت و نقد و بررسی آراء مفسران فریقین»، فصلنامه مشرق موعود، ش50، ص343). [23] . طوسی‏، الغیبة، ص477. [24] . طبری، دلائل الإمامة‏، ص466. [25] . ابن‌بطریق، عمدة عیون صحاح الاخبار، ص433. لازم به ذکر است «ابدال الشام» از بیعت‌کنندگان با امام عصر در هنگامه ظهور با اصطلاح «ابدال» در کتب برخی عرفا فرق دارد. توضیح اینکه: در احادیث متعددی ذکر شده است بعد از ظهور و قیام امام عصر از کنار کعبه در مکه، شیعیان مناطق مختلف همچون «رایات من خراسان»، «عصائب عراق»، «اهل یمن»، «نجباء مصر» و «ابدال شام» با حضرت بیعت خواهند نمود (مفید، الإختصاص‏، ص208) 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ‍ ‍ ✳️آخرین «» و رابطه آن با «» : 📌قسمت پنجم: 💥سخنی منصفانه با مخالفین انقلاب امام خمینی: در باب مشروعیت انقلاب و قیام در عصر غیبت، تاکنون دو دیدگاه وجود داشته است: الف. مشروعیت قیام در عصر غیبت ب. عدم مشروعیت قیام در عصر غیبت ⚡️اما دیدگاه سوم، دیدگاه برگزیده است و قائلین دو دیدگاه فوق ناگزیر به قبول آن هستند: ج. مشروعیت قیام و انقلاب زمینه‌ساز ظهور 🍃به عبارت دیگر: مخالفین انقلاب امام خمینی حتی اگر قائل به دیدگاه دوم باشند، بالاخره طبق احادیث معتبر از جمله در کتاب الغیبة نعمانی، قیامی توسط ایرانیان شیعی قبل ظهور قطعا و حتما شکل خواهد گرفت که آرمان این انقلاب، تقدیم پرچم به امام عصر است: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ ... وَ لَايَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ.[26] 🍂قومی در مشرق قیام و انقلاب می‌‏کنند ... و پرچم حکومت خویش را به امام عصر(عج) تحویل می‌‏دهند و کشته‌های این انقلاب و قیام، شهید محسوب می‌‏شوند. 🍀انقلاب ایران، نشانه «حتمی» ظهور تعبیر «كَأَنِّی‏، ‌رؤیت امام معصوم»، مشعر به «حتمیت» وقوع رخداد «انقلاب ایرانیان قبل ظهور» دارد. شایان ذکر است، هر جا تعابیر دیگری نیز افادۀ قطعی‌الوقوع نماید، جزو «نشانه‌های حتمی» ظهور است، هرچند لفظ «حتم» به کار نرفته باشد. برای مثال، از غیبت امام عصر(عج) که همگان می‌دانند جزو رخدادهای حتمی است، تعبیر «لابدّ» شده است: لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَيْبَة... وَ هُوَ الَّذِي يَشُكُّ النَّاسُ فِي وِلَادَتِهِ.[27] 🍃و نیز از اولین نشانۀ حتمی ظهور (سفیانی) و ظهور امام عصر(عج)، تعبیر به «لابدّ» شده است: لَا بُدَّ... السُّفْيَانِيُّ... وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ.[28] شاهد قوی‌تر این‌که، در احادیث از «حتمیت» صراحتاً به «لابدّ» تعبیر شده است و در واقع این دو واژه، فرقی با هم ندارند: حَتَمَ بِأَنَّهُ كَائِنٌ لَا بُدَّ مِنْه‏.[29] ⭐️هم‌چنین است تعبیر «لا یکون هذا الأمر»، که به حتمی بودن آن رویداد اشاره دارد: لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ... حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَلَا إِنَّ فُلَاناً صَاحِبُ الْأَمْر.[30] زیرا ثابت و یقینی است، ندای آسمانی ـ که به معرفی امام عصر(عج) می‌پردازد، جزو حتمیات است و از طرفی، در حدیث فوق به جای تعبیر «محتوم» از تعبیر «لا یکون هذا الأمر» برای ندای آسمانی استفاده شده است. 🌴و اگر اشکال شود:حتمیات فقط به «پنج نشانه در سال ظهور» منحصر می‌شود، پاسخ این است در احادیث معتبر از برخی نشانه‌های ظهور همچون: اختلاف بنی‌فلان و طلوع خورشید از مغرب نیز به «نشانۀ حتمی» یاد شده است: خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنَ الْمَغْرِبِ مِنَ الْمَحْتُومِ... وَ اخْتِلَافُ بَنِي فُلَانٍ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ مِنَ الْمَحْتُوم.[31] 💫از این‌رو، نشانه‌های حتمی منحصر در نشانه‌های پنج‌گانۀ سال ظهور نیست که با واژه «حتم» ذکر شده است (خَمسُ عَلاماتٍ مَحتُومات)‌، بلکه حوادثی که عبارت «لابدّ»، «كَأَنِّی‏» و تعابیر مشابه آن استعمال شده است، نیز جزو نشانه‌های حتمی است، و ذکر پنج نشانۀ حتمی در «سال ظهور» به معنای نفی نشانه‌های حتمیِ «پیش از سال ظهور» نیست. ادامه دارد... 📚 پی‌نوشت: [26] . نعمانی، الغیبة، ص273. [27]. کلینی، الکافی، ج1، ص342. [28]. طوسی، الغیبة، ص436. [29]. نعمانی، الغیبة، ص256. [30]. نعمانی، الغیبة، ص266. [31]. طوسی، الغیبة، ص435. حر عاملی، إثبات الهداة، ج5، ص133. 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ ‍ ‍ ‍ ✅آخرین «» و رابطه آن با «» : 📌قسمت ششم: بنابراین، تعبیر «كَأَنِّی‏» مبنی بر ‌رؤیت امام معصوم و خبر دادن امام معصوم از واقعه‌ای، بر حتمیت آن رخداد دلالت دارد: لَكَأَنِّي... قَائِماً بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَام[32]‏؛ كَأَنِّي بِالْقَائِمِ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَة.[33] 🌱زیرا مشاهده و ‌رؤیت امام معصوم، خطاناپذیر است و از وقوع حتمی آن رویداد خبر می‌دهد؛ همچون پیش‌گویی پیامبر(ص) از شهادت امام حسین(ع)، پیش‌گویی امام علی(ع) از نحوۀ شهادت میثم تمار[34] و یا پیش‌گویی امام باقر(ع) از نحوۀ شهادت زید بن علی بر بالای چوبه‌دار: دَخَلتُ عَلَى النَّبِيِّ... وَ الحُسَينُ(ع) عَلى فَخِذِهِ... قال ‏كَأَنّي بِهِ و قَد خُضِبَت شَيبَتُهُ مِن دَمِه[35]‏؛ دَخَلتُ عَلَى الباقِرِ(ع)... فَقالَ: ... أخي‏ زَيدٌ... كَأَنّي بِهِ و قَد صُلِبَ فِي الكُناسَة.[36] 🍃و از همین سنخ است رخداد «انقلاب ایرانیان قبل ظهور» که امام معصوم با تعبیر «كَأَنِّی‏» از حتمیت آن خبر می‌دهد؛ زیرا ‌رؤیت امام معصوم طبق «مبانی کلامی»[37]، خطاناپذیر است[38]؛ بلکه حاکی از یقین امام معصوم است که به صراحت از آن، خبر می‌دهد: كَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ... وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم‏ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء.[39] 🌿این واژه در لغت عربی نیز بر ادراک دلالت دارد.[40] بنابراین، چنین تعابیری دلالت می‌كند رخداد انقلاب ایرانیان قبل ظهور، وعدۀ حتمى الهى است، زیرا معصومین(ع)، تعبیر «كَأَنِّی‏، لكَأَنِّی‏» را زمانى به كار می‌بُردند كه امر قطعی‌الوقوع باشد، آن‌چنان‌كه گویا آن واقعه را با چشمان خود می‌بینند؛ بلكه می‌رساند امامان(ع) با دید نافذی كه خداوند آنان را بدان مخصوص كرده، آن واقعه را می‌بينند و خبر می‌دهند.[41] 🔹پرچم هدایت و فتوای رهبر ایران و باتوجه به عبارت "قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء" در گزاره قیام ایرانیان، وصول به مقام شهید و شهادت در عصر غیبت، باید با اجازه نائب عام امام عصر باشد. از این‌رو احتمال دارد رهبر ایرانیان، مرجع و نائب عام نیز است که اذن جهاد و جنگ توسط وی صادر می‏شود کما اینکه احتمال دارد قاطبه مرجعیت شیعه به عنوان نائبان امام عصر، اذن جهاد و قتال را صادر نمایند. ادامه... 📚پی‌نوشت: [32]. مفید، الإرشاد، ج2، 379. و مشابه آن: نعمانی، الغیبة، ص194 و 262. [33]. کلینی، الکافی، ج8، ص167. [34]. نحوۀ شهادت میثم تمّار از جمله اخبار غیبی امام علی(ع) بود که دقیقاً و مرحله به مرحله اتفاق افتاد (مفید، الإرشاد، ج1، ص323ـ325). [35]. خزار رازی، کفاية الأثر، ص17. [36]. خزار رازی، کفاية الأثر، ص310. [37]. طبق مبانی کلامی (علم و عصمت)، امام دچار خطا و اشتباه نمی‌شود (ر.ک: مفید، النکت الإعتقادیة، ص40. حسینی میلانی، عصمت از منظر فریقین، ص113ـ324). [38] . صحیفه نزد امامان است و از آینده مطلع هستند و وقتی خبر می‌دهند، آن رخداد، قطعی الوقوع است: كَأَنِّي بِجَعْفَرٍ ... فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِنَّ ذَلِكَ لَكَائِنٌ فَقَالَ إِي وَ رَبِّي إِنَّ ذَلِكَ لَمَكْتُوبٌ عِنْدَنَا فِي الصَّحِيفَةِ (صدوق، کمال الدین، ج1، ص320) [39]. نعمانی، الغیبة، ص273. [40]. «إدراك الشئ فالإنَى»‏ (فراهیدی، العین، ج8، ص400. ابن‌فارس، معجم مقاییس اللغة، ج1، ص143). [41]. «قد وصف الإمام الباقر(ع) حركتهم وصفاً دقيقاً فقال: "كأنی بقوم قد خرجوا بالمشرق" و هو يدل على أنه حدثٌ من وعد الله المحتوم و يعنی يقينهم به كأنهم يرونه» (کورانی، المعجم الموضوعی لأحاديث الإمام المهدی، ص495). 🌷 @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
(✌️تاظهور✌️)‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ﷼👆🙏👌👆﷼ قسمت سوم واول ودوم همه راباهم کامل بخونیدتامتوجه بشیدپیامهای بعضی کانالهای معانددروغ به خوردکاربرمیدهند @NOORI82325
(✌️تاظهور✌️) ‌‌‌‌‌‌‌‌
‍ چهاردهم ماه مضان شهادت جناب مختار ثقفی (رحمت‌الله‌علیه) چهاردهم ماه رمضان سال ۶۷ هجری قمری (رحمت‌الله‌علیه) مصعب بن زبیر ملعون به رسیدند و در قبر حضرت مسلم بن عقیل (علیه‌السلام) در دفن شدند، کامل ایشان جناب ابواسحاق مختار بن ابوعبیده ثقفی (رحمت‌الله‌علیه)، (رحمت‌الله‌علیه) در سال اول هجرت در بدنیا آمد، او از جانب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و امام حسن (علیه‌السلام) بود و در غیابش (رحمت‌الله‌علیه) را بجای خود می‌گذاشت، (علیه‌السلام) سفیر الحسین (علیه‌السلام) ابتدا در به منزل (رحمت‌الله‌علیه) وارد شدند و او نیز به دنبال اخذ برای حضرت مسلم بن عقیل (علیه‌السلام) و امام حسین (علیه‌السلام) بود، همزمان با حضرت مسلم بن عقیل (علیه‌السلام)، نیز شد و تا بعد واقعه عاشورا در ابن زیاد خبیث گرفتار بود، اما از جانب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) باخبر بود که توفیق کشتن قاتلان امام حسین (علیه‌السلام) را خواهد داشت، بالاخره پنج سال بعد از عاشورا برای قیام کرده و در طول زمان ۳۸۳ هزار نفر از قتله کربلا و انصار بنی امیه را به فرستاد، چنان بلایی به سر آورد که بعد از ، اهل خلاف بسیار دنبال برای مذمت آن بودند و دفاع از او امری غیرممکن بود، لذا بسیاری از عبارات در مورد وی، در مقام صادر شده است، اما روایات بسیاری نیز در آمده است، مختار به امام باقر (علیه‌السلام) عرضه داشت که درباره مردم صحبت‌هایی می‌کنند، (علیه‌السلام) فرمودند: سبحان الله، پدرم خبر داد كه مهريه مادر من از پولى بود كه آن را براى فرستاد، خانه‌هاى خراب ما را آباد كرد، و ما را به قتل رسانيد، و هر كه از ما شد را نمود، آنگاه فرمودند: خدا پدرت را بیامرزد همچنین هنگامى كه (رحمت‌الله‌علیه) سرهای نحس عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را براى (علیه‌السلام) فرستاد، آن حضرت گشته و فرمودند: خدا به مختار دهد، بزرگان شیعه و علمای رجال نیز (رحمت‌الله‌علیه) را کرده‌اند، مرحوم مامقانی و آیت الله خویی بر اساس روایات، را مورد امام سجاد (علیه‌السلام) می‌دانند، علامه مجلسی، سید بن طاووس و علامه حلی هم او را نموده‌اند، علامه_امینی نیز را برای دانسته و او را از به دور می‌دانند. منابع: تفسیر امام حسن عسکری (علیه‌السلام) ص ۵۴۹ ، بحارالانوار ج ۴۵ ص ۳۴۱ ، تنقيح المقال ج ۳ ص ۲۰۴ ، بحارالانوار ج ۴۵ ص ۳۳۹ ، معجم الرجال ج ۱۸ ص ۱۰۰ ، الغدير ج ۲ ص ۳۴۳ ، رجال کشی ص ۱۲۷ 🌷 @NOORI82325
امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: بنی هاشم (علیهم السلام) هیچ کدام بر سر نزدند و ننمودند تا زمانی که سرهای قاتلین امام حسین (علیه‌السلام) را برای خاندان ما فرستاد. منابع: بحارالانوار ج ۴۵ ص ۳۸۶ ، رجال کشى ص ۱۲۷ 🌷 @NOORI82325
امام سجاد (علیه‌السلام) هنگامی که سر عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد برایشان فرستاده شد، به سجده افتادند و خداوند را سپاس گفتند و فرمودند: خدا به (رحمت‌الله‌علیه) دهد و سپس فرمودند: خدا را شکر که من را زنده داشت تا پدرم را از ما درک کنم. منابع: رجال الکشى ص ۱۲۷ ، تتمه المنتهی، ص ۹۰ و ۹۱ ، بهجة الامال، ج ۷ ص ۴ 🌷 @NOORI82325