eitaa logo
نباء عظیم
648 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
433 ویدیو
11 فایل
«نباء عظیم» مجموعه فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی هنری نباء عظیم دفتر حفظ و نشر آثار شیخ محمد علی منصوریان دامغانی ارتباط: @Ad_NabaeAzim
مشاهده در ایتا
دانلود
kargah mahdaviat_jalase1_64kb.mp3
36.01M
🔈 📌 🗒 و گام دوم انقلاب اسلامی ✔️جلسه اول 🖋رابطه مهدویت و گام دوم انقلاب 🖋دیدگاه های سه گانه به مهدویت 🔸حجت الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی @mahdaviat_gamdovom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اَلسَلامُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ 🏴 سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد. ▪️ ویژگی‌های شیعه در بیان امام صادق علیه‌السلام 🔹 حجت الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی @mahdaviat_gamdovom
هدایت شده از SAAFI.IR
🔰 پیشوای راستین. 📌 سروده آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف در وصف حضرت امام صادق علیه الصلاة و السلام. حضرت صادق، امام راستین پیشوا و مقتدای اهل دین درّ بحر اصطفا، شمس هُدا افتخار اصفیا و اولیا کرد احیا، شرع جدّش ‌مصطفی داد رونق، رسم و آئین ولا صیت فضلش عرصه‌ی غبرا گرفت نهضت او سر بسر دنیا گرفت مکتب فقه و فضیلت باز کرد دعوت مردم ز نو آغاز کرد ذو المکارم ذو الفضائل ذو الکمال عِدل قرآن، رهنمای بی‌هِمال مدرس او، مشعل تابان نور علم وحیانی در آن اندر ظهور صف‌‌به‌صف در آن رجال علم و دین از افاضات جنابش خوشه‌چین عالمان در مدرسش، چون مفلسان بر دَرِ اعیان و اشراف زمان از جهان شد سوی بستان وصال بارگاه قرب حیّ ذو الجلال متّصل گردیـد با غیب وجود گشت فارغ زین قیود و زین حدود 🌐 http://Saafi.com/news/8352 🆔 @Saafi_com
سلام برنامه این هفته به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ▫️پنج شنبه ۲۹ خرداد از اذان مغرب الی ۲۳ 🔘جلسه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد. ▪️اقامه نماز جماعت (۲۰٫۴۵ الی ۲۱) ▪️تلاوت قرآن کریم (۲۱ الی ۲۱٫۱۵) ▪️منبر: دشمن شناسی، حجت الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی (۲۱٫۱۵ الی ۲۲٫۳۰) ▪️توسل: کربلایی سید محمود حسینی و کربلایی وحید منیعی (۲۲٫۳۰ الی ۲۳) ▪️همچنین جلسه از طریق فضای مجازی(لایو اینستاگرام) به آدرس زیر پخش خواهد شد. 🆔http://instagram.com/m.a.mansourian ▫️تذکر: عزیزان دارای علائم بیماری از حضور در جلسه خودداری کنند. 💠 بيت الحسن عليه السلام 🔹 ان‌شاءالله @mahdaviat_gamdovom
✅ معنای ظهور 📚در منابع روایی، قیام، بعث، امر و ظهور کلماتی هستند که در مورد حرکت جهانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) استفاده شده است؛ که پرکاربرد‌ترین آنها کلمات "ظهور" و "قیام" می‌باشند. 📄ظهور در لغت به معنای آشکار شدن شیء پنهان بوده؛ که دارای دو معنای "عرفی" و "حقیقی" است. معنای عرفی ظهور آشکار شدن امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از غیبت کبری است. 🖋اما معنای حقیقی ظهور، در نسبت با «هدف خلقت» و در راستای موضوع آن که «انسان» است فهمیده می‌شود. در واقع ظهور برای تحقق هدف خلقت صورت خواهد گرفت. ↙️ پس ابتدا باید هدف خلقت را بدانیم تا نقش ظهور را بخوبی متوجه شویم... کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۱ @mahdaviat_gamdovom
🔰معنای حقیقی ظهور چیست؟ 🖋چون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قطعه نهایی جهت تحقق هدف خلقت می‌باشد، ابتدا باید اهداف خلقت را بدانیم تا معنای حقیقی ظهور مشخص گردد. اهداف خلقت طبق اجتهاد در  آیات قرآن کریم دارای سه مرتبه می باشد، که این اهداف به ترتیب مقدمه‌ی یکدیگر هستند. ☑️ هدف اولی: تزکیه و تعلیم 🔸هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ و (خداوند) کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند! سوره مبارکه جمعه، آیه ۲ 🖋بر اساس این آیه شریفه هدف اولی خلقت تزکیه و تعلیم قرآن و حکمت می‌باشد. لذا با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و برقراری حکومت الهی حضرت، تزکیه و تعلیم در حد اعلی برای انسان‌ها تحقق خواهد یافت. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۲ @mahdaviat_gamdovom
💠 یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 🔸ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد. 🔹امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است. و حرم امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه است. و حرم ما اهل البیت شهر قم است. و بزودی در قم، بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می‌گردد. راوی گوید: امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولّد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بیان کرد» ▪️بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶، ح ۴۱ @mahdaviat_gamdovom
🔰معنای حقیقی ظهور چیست؟ 🖋چون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قطعه نهایی جهت تحقق هدف خلقت می‌باشد، ابتدا باید اهداف خلقت را دانست تا معنای حقیقی ظهور مشخص گردد. اهداف خلقت طبق اجتهاد در آیات قرآن کریم دارای سه مرتبه می‌باشد، که این اهداف به ترتیب مقدمه‌ی یکدیگر هستند. ☑️ هدف میانی: حرکت برای اجرای قسط 🔸لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است! سوره مبارکه حدید، آیه ۲۵ 🖋بر اساس این آیه شریفه، هدف از ارسال رسل و انزال کتب، قیام به قسط (عدالت اجتماعی) توسط ناس (مردم)  می باشد، لذا میتوان گفت هدف میانی خلقت بعد از تزکیه و تعلیم، قیام به قسط توسط خود مردم است، چرا که مقدمه قیام به قسط، تزکیه و تعلیم انسان‌هایی است که در جهت اجرای عدالت حرکت نمایند. لذا با ظهور امام عصر ارواحنا فداه و تحقق هدف اولی (تزکیه و تعلیم انسان‌ها در حد اعلی)، اجرای قسط در سطح جهان توسط انسان‌های تربیت یافته، با رهبری حضرت صورت خواهد پذیرفت. ان‌شاءالله کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۳ @mahdaviat_gamdovom
🔰معنای حقیقی ظهور چیست؟ 🖋چون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قطعه نهایی جهت تحقق هدف خلقت می‌باشد، ابتدا باید اهداف خلقت را دانست تا معنای حقیقی ظهور مشخص گردد. اهداف خلقت طبق اجتهاد در  آیات قرآن کریم دارای سه مرتبه می‌باشد، که این اهداف به ترتیب مقدمه‌ی یکدیگر هستند. ▪️هدف اولی: تزکیه و تعلیم قرآن و حکمت ▪️هدف میانی: حرکت برای اجرای قسط و اما: ☑️ هدف غایی: تحقق عبودیت خداوند 🔸وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ و خلق نکردم جن و انس را مگر برای اینکه مرا بندگی کنند. (به مقام عبودیت برسند) سوره مبارکه ذاریات، آیه ۵۶ 🖋در این آیه شریفه، با توجه به بکاربردن صنعت ادبی حصر (خلق نکردن مگر برای عبودیت)، هدف غایی خلقت، عبودیت خداوند بیان می‌گردد. لذا با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از تحقق اهداف اولی و میانی، عبودیت واقعی خداوند تجلی پیدا خواهد کرد. به همین جهت است که در روایات مربوط به دوره حکومت حضرت آمده است که، مردم مزه حقیقی بندگی خداوند را خواهند چشید. ان‌شاءالله کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۴ @mahdaviat_gamdovom
🔰 مبارزه با فساد در این دوره به اوج خود رسیده 👈 بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون با فساد مبارزه کنید 🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در ارتباط تصویری با رئیس و مسئولان عالی قضایی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر، بر لزوم استمرار حرکت تحولی در قوه قضائیه به صورت متوازن و با محوریت مردمی بودن قوه تأکید کردند و گفتند: 🔹️ مبارزه با فساد که در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بیگناه با قدرت ادامه یابد. 🔹️ مبارزه با فساد از دوره قبل در قوه قضاییه آغاز شده بود و اکنون به اوج خود رسیده است. 🔹️ مردم از مبارزه بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد امیدوار می شوند زیرا فساد مالی و اقتصادی همچون ویروس کرونا، بسیار خطرناک و به‌شدت واگیردار و مُسری است. 🔹️ باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به صورت جدی و کارشناسی انجام شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاییه بسیار سنگین خواهد بود. 🔹️ ملاک در مبارزه با فساد باید فقط حق، عدل و قانون باشد و هیچ ملاحظه دیگری در کار نباشد. 🔹 البته همانطور که در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود. 🔹 یکی از نکات مهم در زمینه مبارزه با فساد «نظارتها و گزارش های مردمی» است. باید برای این موضوع زیرساخت‌های حقوقی در قوه قضاییه فراهم شود تا امنیت مادی و معنوی گزارشگر حفظ شود و آمر به‌معروف و ناهی از منکر دلگرم باشد که دستگاه قضایی پشتیبان او است، و در مقابل زمینه تهمت زنی نیز فراهم نشود. 🔹 فساد مالی مثل همین ویروس کرونا بشدت واگیردار و مسری است؛ یک مفسد، دیگران را هم به دلایل مختلفی به فساد سوق میدهد. در ویروس کرونا این دست آلوده را اگر صابون زدیم و شستیم مسئله تمام میشود، آنجا دیگر آن دست با صابون زدن و شستن تمام نمیشود، جز قطع شدن چاره‌ای ندارد. 🔹 رهبر انقلاب با گلایه از اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاکدست قبلی قوه قضائیه در جریان قضاوتها و اظهارنظرهایی که در خصوص دادگاه اخیر شده افزودند: خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم. 🔹 حرکت مبارزه با فساد که اکنون در قوه قضاییه به‌خوبی مشاهده می‌شود و خود را نشان داده است، از دوره آقای آملی لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع کننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد. ▪️متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45974 @mahdaviat_gamdovom
🔰 مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند 👈 همه دستگاهها باید به اقتصاد کشور کمک کنند 🔻 رهبر انقلاب: یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه در مبارزه با فساد «حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی» است. در شرایط کنونی که مردم از لحاظ معیشت دچار سختی هستند، هر دستگاهی که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند، باید این کار را انجام دهد و این اقدام قوه قضاییه در واقع کمک به اقتصاد کشور است. 🔺️ ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر اینکه برخی بانکها حق مصادره و تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند، کار بسیار درستی است چون برخی افراد با خرید واحدهای تولیدی و اخراج کارگران و فروش تجهیزات، کاربری این واحدها را تغییر می‌دهند. ۹۹/۴/۷ @mahdaviat_gamdovom
🔰نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده @mahdaviat_gamdovom
✅ معنای حقیقی ظهور 🖋همانطور که در بخش‌های قبلی عنوان گردید، طبق اجتهاد در آیات قرآن کریم هدف غایی خلقت، رسیدن به مقام "عبودیت" می‌باشد: 🔸وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ وخلق نکردم جن و انس را مگر برای اینکه مرا بندگی کنند. (به مقام عبودیت برسند) که نتیجه‌ی این هدف غایی، تکامل و "تقرب‌الی‌الله" است. یعنی اگر کسی به مقام عبودیت برسد، مراحل تکامل را طی نموده و فاصله خود با خداوند متعال را به لحاظ معنوی، کم خواهد نمود که به این نزدیکی، "تقرب‌الی‌الله" گویند. ❇️ لازمه‌ی رسیدن به تقرب‌الی‌الله، حضور ولی الهی یعنی "امام معصوم" است. به همین جهت است که تقرب به امام معصوم در منابع معتبر مثل زیارت عاشورا در طول تقرب الهی بیان شده است: 🔹يَا أَبَاعَبْدِاللَّهِ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إلَي اللَّهِ وَ إلَي رَسُولِهِ وَ إلَي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إلَي فَاطِمَهَ وَ إلَي الْحَسَنِ وَ إلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ ↙️ درنتیجه: معنای حقیقی ظهور، «تجلی حقیقت امام معصوم» درحد درک، فهم و ظرفیت انسان‌ها است. تا انسان‌ها با تقرب به حجت خدا، موفق به تقرب حقیقی خداوند شوند. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۵ @mahdaviat_gamdovom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 گفت‌و‌گوی جمعه اخبار قرآنی 🖋 سیره حضرت امام رضا علیه السلام در مناظرات 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی منصوریان دامغانی 🗓 جمعه ۱۳ تیر ۹۹ 🕙 ساعت ۱۰ صبح 📺 شبکه قرآن @mahdaviat_gamdovom
هدایت شده از SAAFI.IR
🔰 سروده مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌العالی در مدح حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه‌السلام: 📌 حریم خدا خدا را حريمی است اندر خراسان كه هر كار مشكل در آن سازد آسان حريمی ظهور عنايات الله حريمی به رفعت فراتر ز كيهان كمال ابد اندر آن در تجلّی جمال ازل اندر آنجا نمايان حريمی چو كعبه مطاف خلائق از آن آفتاب حقيقت فروزان هوايش چو خلد برين روح افزا نسيمش نشاط آور و عنبر افشان حريمی همه فيض بی حدّ باری حريمی همه رحمت و روح و ريحان 🆔 @Saafi_com
نباء عظیم
💠 گفت‌و‌گوی جمعه اخبار قرآنی 🖋 سیره حضرت امام رضا علیه السلام در مناظرات 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین م
🔰امام رضا (ع) قدرت نظام شیعی را بالا بردند. 🔹حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی منصوریان دامغانی در گفت‌وگوی ویژه قرآنی با اشاره به این که امام رضا (ع) در دوران ولیعهدی و در جلسات و مناظرات با مامون بدنه شبکه سازی تشیع را تقویت کردند افزود: مامون با زیرنظر گرفتن امام رضا (ع) در صدد تخریب شخصیت ایشان و شکستن تقدس نظام امامت بود، اما امام رضا (ع) در تمام مجالس در تبیین معارف حقه شیعه برآمدند. 🔹امام رضا (ع) در جلسه‌ای در پاسخ به مامون که اعلام کرد خلافت را به ایشان می‌بخشد، فرمودند مگر خلافت الهی نیست و اگر خدا به تو بخشیده به چه اجازه‌ای به دیگری می‌بخشی و اگر متعلق به فرزند پیامبر است چرا در اختیار تو است بدین ترتیب امام رضا (ع) از فرصت ایجاد شده در جلسات که با حضور علما و دانشمندان برگزار می‌شد، حق را به جامعه آن روز معرفی کردند. 🔹در جلسات و مناظرات که مامون برگزار می‌کرد امام رضا (ع) بهره بردند و معارف شیعه را تبیین و از فرصتی که دشمن ایجاد کرد برای احقاق حق تشیع استفاده کردند. 🔹تبدیل تهدید‌های دشمن به فرصت از درس‌های امام رضا (ع) است و ما امروز می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها درباره تاثیرات فضای مجازی گفتند که باید از این فضایی که پیش آمده است بهره برد و تاثیرات منفی آن را برعکس کرد. 🔹 در جلسات و مناظراتی که پیش می‌آید نباید حمله برد و گلاویز شد و بی ادبی کرد و متاسفانه امروز شاهدیم که در خانواده‌ها و محافل سیاسی تا یک صحبت مخالف بیان می‌شود برخورد می‌شود در حالی که حضرت امام رضا (ع) در تمام جلسات مناظره با مامون تمام مسائل را با برهان و استدلال فلسفی پاسخ می‌دادند. برهان و استدلال، موعظه و عطوفت و جدل علمی سه روشی است که امام رضا (ع) در مناظرات خود در پاسخ به مباحث استفاده می‌کردند و در این جلسات با استفاده از این روش‌ها امام واقعی را به جامعه معرفی کردند. 🔹حضرت امام رضا (ع) فرمودند اگر مردم حسن کلام را دریابند از ما پیروی خواهند کرد. اهل علم و سیاست امروز باید حرف‌های خود را با روش‌های مناسب به خوبی ارائه دهند تا مردم جامعه متوجه شوند و بپذیرند. با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و استفاده از روش‌های حضرت امام رضا (ع) و مقابله با جوسازی‌های دشمن برای انحراف ذهن ها، همیشه پیروزی با حق خواهد بود. @mahdaviat_gamdovom
💠 اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ. 🔹 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) جُعِلْتُ فِدَاكَ زِیَارَةُ الرِّضَا (علیه السلام) أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَقَالَ زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ [علیه السلام] یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ. 🔸 روایت شده از علی بن ابراهیم از پدرش از علی بن مهزیار که به امام جواد علیه السلام عرض کردم فدای شما شوم آیا زیارت امام رضا علیه السلام افضل است یا زیارت ابی عبدالله الحسین علیه السلام ؛ ایشان فرمودند : زیارت پدرم امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام افضل است؛ زیرا امام حسین علیه السلام را عامّه و خاصّه زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خاصّه (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمی‌کنند. ▪️الكافی، ج۴، ص۵۸۴، باب فضل زیارة أبی الحسن الرضا علیه السلام @mahdaviat_gamdovom
🔰 چگونگی و حالات ظهور 🖋از دیرباز در رابطه با نحوه ظهور امام عصر ارواحنا فداه نظرات متعددی مطرح بوده، که این دیدگاه‌ها بیشتر مبتنی بر علائم ظهور شکل گرفته است. اما با مراجعه و تفحص اجتهادی در روایات مربوطه، برای ظهور سه حالت یا سه صورت قابل تصور است؛ که یکی از آنها تحقق علائم ظهور می‌باشد. حالات سه گانه ظهور که نسبت به هم جنبه تقدم و تأخر دارند، عبارتند از: 1⃣ حالت بداء 2⃣ حالت تحقق علائم ظهور 3⃣ حالت روز آخر دنیا کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۶ @mahdaviat_gamdovom
🔰 چگونگی تحقق ظهور 🔹 طبق اجتهاد در منابع روایی برای ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سه حالت قابل تصور است؛ ▪️حالت اول: بداء 🔺 بداء اصلی کلامی است که به تغییر مقدرات از سوی خداوند بر اساس پاره‌ای حوادث و وقایع تحت شرایط و عوامل ویژه گفته می‌شود. این اصل در قرآن کریم در سوره مبارکه الرعد در آیه ۳۹ بصورت کلی مطرح گردیده است: 🔸 يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى ‏كند و اصل كتاب نزد اوست. 🖋 براساس آیه شریفه و روایات معتبر، خداوند بر اساس ضوابط و شرایطی مقدرات و سرنوشت افراد، اقوام و ملتها را تغییر میدهد. در روایات مربوط به موضوع مهدویت هم، اصل بداء مطرح شده و این معنا از روایات قابل استفاده است که ظهور امام زمان علیه السلام هم، مشمول بداء میشود. لذا بحث، پیرامون امکان و یا عدم امکان بداء در ۱- اصل ظهور ۲- زمان ظهور ۳- علائم ظهور ۴- شرائط ظهور مطرح می‌باشد که در متن‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۷ @mahdaviat_gamdovom
🔰 چگونگی تحقق ظهور ▪️حالت اول: بَداء 1⃣ بَداء در اصل ظهور 🔺 بداء در اصل ظهور بدین معناست که اراده الهی (بنابر شرایط و ضوابطی)، بر عدم ظهور امام عصر علیه السلام تحقق یافته و با حذف حکومت جهانی ایشان، دنیا متصل به قیامت شود. ❓حال، سؤال اساسی این‌جاست که آیا این نوع از بداء، امکان وقوع و تحقق دارد؟ 🖋 بداء در اصل ظهور امکان ندارد چرا که اگر در موضوعی وعده قطعی الهی وجود داشته باشد، بداء منتفی است.(ان الله لا یخلف المیعاد) قاطبه علمای شیعه مخالف این نوع از بداء هستند، چرا که در آیات سه گانه مهدویت (جلسه اول کارگاه_فیش شماره ۶)، اراده، وعده و حکم قطعی الهی به صراحت بیان گردیده است. در آیه شریفه: 🔸وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ سوره مبارکه قصص _ آیه ۵ ▪️اراده الهی بر امامت و وراثت مستضعفین بر " الارض" قطعی است. در آیه شریفه: 🔸وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ سوره مبارکه نور _ آیه ۵۵ ▪️وعده قطعی الهی برای اهل ایمان و عمل صالح جهت خلافت بر " الارض" تذکر داده شده است. در آیه شریفه: 🔸وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ سوره مبارکه انبیاء_ آیه ۱۰۵ ▪️حکم قطعی الهی (کتابت)، پیرامون به ارث بردن حکومت برای عباد صالح خداوند در" الارض" واضح است. ✅ لذا، اصل ظهور حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه مشمول اصل بداء نمی‌شود. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۸ @mahdaviat_gamdovom
🔰چگونگی تحقق ظهور ▪️حالت اول: بداء 2⃣ بداء در زمان ظهور 🔺 بداء در زمان ظهور بدین معناست که اراده الهی (بنابر شرایط و ضوابطی)، بر جابجایی زمان ظهور امام عصر علیه السلام تعلق گیرد. ❓حال، سؤال اساسی این‌جاست که آیا این نوع از بداء، امکان وقوع و تحقق دارد؟ ❔و یا سؤال مهم‌تر آنکه، آیا برای ظهور زمانی قطعی از طرف پروردگار مشخص گردیده‌ است؟ بدین معنا که عالم در پیشروندگی زمانی خود، به زمان ظهور رسیده و در آن زمان مشخص ظهور محقق می‌شود. 🖋 در این موضوع دو نظر وجود دارد: نظر اول: قائل به وجود زمان قطعی برای ظهور بوده و بداء را در این بخش جاری نمی‌دانند. نظر دوم: قائل به بداء در زمان ظهور بوده چرا که تحقق ظهور را مستلزم تحقق شرایط ظهور (بداء نوع چهارم) و نه لزوماً تحقق علائم ظهور (بداء نوع سوم) می‌دانند. یعنی زمان واقعی ظهور، زمان تحقق شرایط ظهور می‌باشد، نه اینکه یک زمانی در تاریخ عالم مشخص گردیده و عالم پس از رسیدن به آن زمان، به ظهور متصل می‌گردد. ❇️ در این دیدگاه، آنچه که موجبات ظهور را فراهم می‌کند، تحقق شرایطی است که فقدان آن شرایط تاکنون، ظهور را به تأخیر انداخته و چنانچه آن شرایط حاصل گردد، بداء در زمان ظهور (به معنای جلو افتادن ظهور) اتفاق افتاده و ظهور محقق می‌شود. ولی در صورت عدم تحقق شرایط، ظهور دائما مشمول تأخیر می‌گردد. 📋 از مستندات دیدگاه دوم: ۱- عدم وجود دلیل قطعی بر زمان‌دار بودن(زمان مشخص) ظهور در قرآن و روایات. ۲- وجود قرائن قابل قبول روایی و تاریخی بر جلو و عقب افتادن حضور و ظهور اولیای الهی در پرتو عملکرد انسان‌ها مثل جلو افتادن ۱۷۰ ساله‌ی ظهور حضرت موسی علیه السلام به جهت انابه شدید بنی اسرائیل، طبق روایت ۳- حکم و فهم عقل از مهندسی تربیت انسان‌ها از طرف پروردگار ✅ دیدگاه دوم، اجتهاد و قرائت امامین انقلاب اسلامی ایران در موضوع مهدویت بوده، و بیانیه گام دوم در همین راستا صادر گردیده است. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۹ @mahdaviat_gamdovom
هدایت شده از نباء عظیم
🔰نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده @mahdaviat_gamdovom
🔰 سؤال و تفحص حق مجلس است اما توهین و دشنام جایز نیست 🔹 رهبر انقلاب صبح امروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود. از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد. مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن را دارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاهها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است. 🔹 مجلس یازدهم از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب است. حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است. حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها باعث خرسندی است. مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است. 🔹 مشکلات فراوانی در کشور از لحاظ اقتصادی هست ولی بنیه‌ی کشور قوی است و قدرت دفاعی او زیاد است و توان غلبه‌ی بر بیماری در او وجود دارد. 🔹️ عمده‌ترین مشکلات اقتصادی کشور، تورّم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی، وجود تحریمهای خارجی است و نتیجه‌ی اینها هم سختی معیشتِ طبقاتِ پایین و متوسّط است.اما بنیه‌ی کشور قوی است؛ به خاطر ظرفیّتهای گسترده‌ای که در کشور وجود دارد. لذا می‌بینید به خاطر همین ظرفیّتها است که ما در دوران سخت‌ترین تحریمها، سخت‌ترین تحریمها و فشارهای همه‌جانبه‌ای که علیه کشور در زمینه‌ی اقتصاد به وجود می‌آید، در همین دوران، کشور توانسته چند هزار شرکت دانش‌بنیان به وجود بیاورد، صدها طرح زیربنایی ایجاد کند در همین دوران تحریم. با وجود کاهشِ درآمدِ نفت، کارهای بزرگ و افتتاحهای فراوانی انجام میگیرد. 🔹کسانی که این تحریمها را تحمیل کرده‌اند، امیدوار بودند که ایران را به خاطر این تحریمها به زانو دربیاورند، امروز همانها دارند اقرار میکنند، اعتراف میکنند که نتوانسته‌اند و کشور سرپای خودش ایستاده؛ این نشان‌دهنده‌ی این است که کشور بنیه‌اش خیلی قوی است. 🔹ما مشکلاتمان هم حقیقتاً ناشی از این است که خودمان کم‌توجّهی کردیم؛ «ظَهَرَ الفَسَادُ فِي البَرِّ وَالبَحرِ بِمَا كَسَبَت أَيدِي النَّاسِ». خود ما یک جاهایی بی‌توجّهی کردیم، کم‌توجّهی کردیم. به تولید و سرمایه‌گذاری اهمّیّت ندادیم، ناگهان مواجه شدیم با شکست کارخانجات. 🔹️ وقتی انسان کار نکند، نتیجه‌ی کار نکردن مشهود است. آنجاهایی که خود ما، مسئولین، بی‌توجّهی کردیم، کم‌توجّهی کردیم -در طول سالهای مختلف البتّه- نتایجش این خواهد بود. 🔹️ اگر چنانچه این تفکّر خوداتّکایی که امروز خوشبختانه عمومیّت پیدا کرده، بخصوص در بین قشرِ جوانِ تحصیلکرده‌ی با عزم و اراده، اگر این اعتماد به نیروی داخلی در اقتصاد به همین شکل پیش برود و امیدهای واهی‌ای که گاهی انسان مشاهده میکند به بیرون از مرزها وجود دارد، بعد اقتصاد کشور را شرطی میکند نسبت به تصمیم‌گیری بیگانگان، این اگر چنانچه وجود نداشته باشد یا ضعیف بشود و اعتماد ملّی افزایش پیدا کند، به نظر بنده همه‌ی این مشکلاتی که امروز در اقتصاد وجود دارد قابل رفع و برطرف کردن است. ان‌شاء‌اللّه مشکلات برطرف خواهد شد. بنده خاطرم جمع است که این مشکلات همه‌اش قابل برطرف شدن است. ▪️متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46045 @mahdaviat_gamdovom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خدمت مؤمنانه‌ای را که در آستانه‌ِی ماه رمضان شروع شد باید رشد پیدا کند سعی بشود نیازمندی از قلم نیفتد 🔻 رهبر انقلاب، امروز: در این قضایای کرونا به طبقاتی از لحاظ زندگی و معیشت واقعاً ضربه خورد. طبقات ضعیف بلکه طبقات متوسّط؛ آن کاری که در آستانه‌ِی ماه رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانه‌ای که همه در او شرکت کردند، خیلی کار باارزشی بود، توانست غمهای خانواده‌هایی را کم کند. 🔹️ امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند؛ البتّه قطع نشده لکن خب لازم است یک مقداری رشد پیدا کند، یک مقداری توسعه پیدا کند و بار دیگر فضای کشور را طراوت بدهید، کودکانی را شاد کنید، خانواده‌هایی را برخوردار کنید، پدر مادرهایی را از دغدغه‌ی معاش فرزندانشان نجات بدهید؛ این کاری است که مردم میتوانند بکنند. 🔺️ حالا کیفیّتش چگونه باشد، چه جوری مدیریّت بشود، اینها قابل مدیریّت متمرکز نیست؛ هر کسی هر مقداری که میتواند، هر جوری که میتواند به این کار کمک کند. این هم نگویند که حالا مثلاً به فلان خانواده از دو طریق، سه طریق یک چیزی رسید، خب برسد، بهتر؛ اگر چنانچه بتوانند با نظم و ترتیبی انجام بدهند که منظّم و مرتّب باشد، خب البتّه بهتر است، اگر هم نشد، اشکالی ندارد؛ فقط سعی بشود کسی از قلم نیفتد، فقط همین. ۹۹/۴/۲۲
🔰 چگونگی تحقق ظهور ▪️حالت اول: بداء 3⃣ بداء در علائم ظهور 🔺 بداء در علائم ظهور بدین معناست که اراده الهی (بنابر شرایط و ضوابطی)، به ظهور امام عصر علیه السلام قبل از تحقق علائم ظهور تعلق گیرد. ❓حال، سؤال اساسی این‌جاست که علائم ظهور چیست و نسبت آن با ظهور چگونه است؟ ❔و یا سؤال مهم‌تر آنکه، برای ظهور، چه میزان از تحقق علائم شرط است؟ 🖋 بنابر روایات متعدد وارده پیرامون مسأله ظهور، دو دسته از علائم توسط ائمه طاهرین علیهم السلام نقل گردیده است: 🔻 علائم حتمیه: علائمی است که تحقق همه آن‌ها در فرآیند ظهور (بنابر دیدگاه مشهور) لازم است که مشتمل بر پنج مورد می‌باشد؛ ۱- خروج یمانی ۲- خروج سفیانی ۳- صیحه آسمانی ۴- قتل نفس زکیه؛ فرزندی است از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم که بین حجر الاسود و مقام حضرت ابراهيم علیه السلام کشته می‌شود. ۵- خسف بیداء؛ فرو رفتن لشکر سفیانی در بیداء که زمینی ما بین مکه و مدینه است. 🔻 علائم غیرحتمیه: علائمی که تحقق همه آنها در فرآیند ظهور، بنابر دیدگاه قاطبه علماء شیعه لازم نیست؛ که در روایات به موارد فراوانی اشاره گردیده است. ازجمله: ۱- شبیه شدن زنان به مردان و بالعکس ۲- ترویج رباخواری ۳- فراگیری دروغ و ریا ۴- سست شدن بنیان‌های خانواده ۵- حضور بدون حریم و حدود زنان در بین مردان نامحرم 🖋 باتوجه به توضیحات فوق در مورد علائم، دو دیدگاه عمده پیرامون بداء در علائم وجود دارد: ▪️دیدگاه اول (و مشهور): بداء فقط در علائم غیرحتمیه ممکن است و باید در فرآیند ظهور، تمام علائم حتمیه تحقق یابد. ▪️دیدگاه دوم: بداء در علائم حتمیه هم امکان دارد، چرا که لازمه‌ی اصلی ظهور تحقق شرایط چهارگانه ظهور است؛ و در فرآیند تحقق علائم، تحقق شرایط موجب ظهور می‌شود و صرف تحقق علائم حتمی ظهور، ظهور محقق نمی‌شود. ❇️ به بیان دیگر، در صورت تحقق شرایط ظهور قبل از تحقق همه یا بخشی از علائم حتمیه، ظهور ممکن الوقوع می‌شود و این همان بداء در علائم حتمی است. ✅ این نظر ناشی از اجتهاد و نگاه همه جانبه به موضوع مهدویت بر اساس قرآن و روایات مرتبط می‌باشد. در متن‌های بعدی پیرامون شرایط ظهور سخن خواهیم گفت. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۱۰ @mahdaviat_gamdovom
🔰چگونگی تحقق ظهور ▪️حالت اول: بداء 4⃣ بداء در شرایط ظهور 🔺 بداء در شرایط ظهور بدین معناست که اراده الهی (بنابر شرایط و ضوابطی)، به ظهور امام عصر علیه السلام  قبل از تحقق شرایط ظهور تعلق گیرد. ❓حال شرایط ظهور چیست و نسبت آن با ظهور چگونه است؟ ❔و سؤال مهم‌تر آنکه، برای ظهور، چه میزان از تحقق شرایط لازم است؟ 🖋 براساس دیدگاه سوم (نگاه حداکثری و پویا) به ظهور (کارگاه اول_فیش شماره ۵)، ظهور امام عصر علیه السلام با تحقق شرایط چهارگانه ذیل به وقوع می‌پیوندد و چنانچه در سیر تحقق علائم ظهور (حتمیه و غیرحتمیه) این شرایط حاصل شود، ظهور اتفاق افتاده و در صورت عدم تحقق این شرایط دچار تأخیر در ظهور یا بداء منفی می‌شویم. آن شرایط عبارتند از: 1⃣ وجود عنصر رهبری (فقیه عادل)، قبل از ظهور در بین شیعیان که استعداد موجود را به سمت ظهور هدایت نماید. 2⃣ ایجاد بستر لازم جهت حضور و ظهور امام عصر علیه السلام در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی؛ که همان ایجاد تمدن نوین اسلامی است. 3⃣ وجود نیروی انسانی مورد نیاز جهت مدیریت جهان (تربیت کادر ونیرو) 4⃣ آمادگی و تشنگی جهانی جهت اجرای عدالت. ❇️ با تفحص اجتهادی و همه جانبه در منابع مرتبط با موضوع مهدویت، بداء در شرایط امری محال است؛ چرا که هدف غائی ظهور (کارگاه دوم_فیش شماره ۴ و ۵) رسیدن به مقام عبودیت و نتیجه آن تقرب الهی می‌باشد، که این مهم نه با جبر بلکه با اراده و انتخاب انسان تحقق می‌یابد. به همین دلیل است که می گوییم در سیر تحقق علائم ظهور (حتمیه و غیرحتمیه)، تحقق شرایط چهارگانه موجبات ظهور را فراهم می‌کند و نه صرف تحقق علائم. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۱۱ @mahdaviat_gamdovom
🔷نامه حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی به ریاست محترم جمهوری در مورد گرانی های اخیر و بی ثباتی قیمت ها 🔶حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی: ناله های قشر مستضعف و متوسط جامعه از فشار گرانی و بی ثباتی قیمت ها قلب هر انسان دلسوز نسبت به مملکت را می آزارد. بسمه تعالی ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای روحانی زید عزه سلام علیکم شرایط فعلی جامعه و ناله های قشر مستضعف و متوسط جامعه از فشار گرانی و بی ثباتی قیمتها قلب هر انسان دلسوز نسبت به مملکت را می آزارد. افزایش بی حساب و کتاب قیمت ارز و سکه و افزایش اجاره بها در کنار کوتاهی برخی مدیران در سالهای گذشته برای حل مشکلات مردم و دلبستگی بیش از حد به خارج از کشور، مردم را دلسرد کرده است. گر چه مدیران دولتی و مسئولین امر با توجه به فشارهای تحریم تلاشهایی را مبذول داشته اند، لکن این تلاشها برای مردم ملموس نبوده و مردم از ضعف نظارت و افزایش بی رویه قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی سخت آزده خاطر گشته اند که باید هر چه سریعتر فکر عاجلی برای آن بشود. تلاش برای افتتاح طرحهای نیمه تمام و تأمین کالاهای اساسی گر چه لازم و ضروری است اما بسنده کردن به این مسائل و آمارهای مدیران و بی توجهی به کف بازار و خواسته های به حق مردم موجب پشیمانی خواهد بود، لذا لازم است هر چه سریعتر فکری کرده و با تقویت نظارت بر بازار و کاهش قیمت دلار به قیمتهای سابق و ثبات بخشی به اقتصاد کشور جبران کاستی ها شود . والسلام علی من اتبع الهدی ٩٩.۴.٢۴ https://eitaa.com/alavigorgani http://sapp.ir/alavigorgani
📌 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدّ ظلّه) درباره گرانی های اخیر 🔹مسألۀ مهم، خونسردی مسئولین است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی کنند!‌ بسم الله الرحمن الرحیم در این ایام، بسیاری از مردم نسبت به گرانی روزافزون کالاها که برخی چندین برابر شده است، به شدت اعتراض دارند. دیگر اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام های سنگین ممکن نیست. از سوی دیگر، برخی بیان می کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند؟! ما نه تنها سکوت نکرده ایم، بلکه بارها در این باره سخن گفته ایم و باز هم می گوییم. مسألۀ مهم، خونسردی مسئولین است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی کنند! و غالباً با پرداختن به مسائلی همچون برخی دستاوردها یا افتتاح پروژه ها، کشف داروهای جدید، تأمین آب و برق برای برخی مناطق و ...که در جای خود قابل تقدیر است، عملاً خود را از زیربار مسئولیت سنگین گرانی سرسام آور، کنار می‌کشند. مشکل مهم دیگر این است که این گرانی های لجام گسیخته متوقف نمی شود و همچنان افزایش ها ادامه دارد و مجلسیان محترم نیز جز انتقاد، چندان که لازم است، راهکارهای عملی ارائه نداده، و حتی بعضاً به امور حاشیه ای می پردازند. در این میان، برخی سودجویان نیز از این وضع سوء استفاده کرده و سیلی به روی هموطنان ضعیف خود می زنند. به یقین، این مشکل تنها با اعتراض و انتقاد حل نمی شود بلکه باید قوای سه گانه عوامل گرانی را پیدا کرده، با توجه به محدودیت های موجود همچون تحریم های ظالمانه، با ارائۀ راهکارهای مناسب، جلوی این وضع نابسامان را بگیرند و تا آنجا که امکان دارد در حل این مسأله اجتماعی که خدای نکرده ممکن است منشأ سوء استفاده دشمنان و ضد انقلاب گردد، بیاندیشند و به جای سخن، بر عمل بیافزایند؛ ان شاء الله http://mk6.ir/EcTxQ @mahdaviat_gamdovom
هدایت شده از نباء عظیم
🔰نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده @mahdaviat_gamdovom
🔰 چگونگی تحقق ظهور حالت اول: بداء که در چهار نوع زیر مورد بررسی قرار گرفت. ۱.اصل ظهور ۲.زمان ظهور ۳.علائم ظهور ۴.شرایط ظهور ▪️حالت دوم: علائم ظهور 🖋همانطور که در فیش شماره ۱۰ اشاره شد، از مجموعه روایت دو دسته علائم به‌ دست می‌آید: 🔻علائم حتمیه: علائمی که به علت به کار رفتن کلمه محتوم (قطعی) در روایات به این نام خوانده می‌شود. علائمی است که در فرآیند ظهور (بنابر دیدگاه مشهور) تحقق همه آنها لازم است؛ که مشتمل بر پنج مورد می‌باشد. ۱- خروج یمانی ۲- خروج سفیانی ۳- صیحه آسمانی ۴- قتل نفس زکیه؛ فرزندی است از آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم که بین حجر الاسود و مقام حضرت ابراهيم علیه السلام کشته می‌شود. ۵- خسف بیداء؛ فرورفتن لشکر سفیانی در بیداء که زمینی است ما بین مکه و مدینه است. 🔻علائم غیرحتمیه: علائمی که تحقق همه آن‌ها در فرآیند ظهور، بنابر دیدگاه قاطبه علماء شیعه لازم نیست؛ که در روایات به موارد فراوانی اشاره گردیده است. ازجمله: ۱- شبیه شدن زنان به مردان و بالعکس ۲- ترویج رباخواری ۳- فراگیری دروغ و ریا ۴- سست شدن بنیان‌های خانواده ۵- حضور بدون حریم و حدود زنان در بین مردان نامحرم 🔺 در حالت علائم ظهور بنابر دیدگاه مشهور، ظهور منوط به تحقق علائم حتمیه و پاره‌ای از علائم غیرحتمیه می‌باشد. بنابر آنچه که در فیش شماره ۱۰ اشاره گردید، تحقق علائم طریقی برای رسیدن به شرایط ظهور است و نه از موضوعات (اصل در) ظهور. ❇️ به عبارت دیگر آنچه در فرآیند تحقق علائم ظهور مهم است، شکل گیری شرایط چهارگانه ظهور است؛ که درصورت بی‌توجهی به این نکته اساسی، دچار "نمادگرایی" می‌شویم. یعنی با صرف زمان و توجه بیش از حد به علائم، از زمینه سازی و انجام تکلیف در راه ظهور دور می‌گردیم. کارگاه مهدویت_جلسه دوم شماره ۱۲ @mahdaviat_gamdovom