eitaa logo
تلاوت
311 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
128 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
┄═⊹❁❈【 ۱۷۴ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═══════════════════ وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ۱۷۹۝ جهنم، عاقبت خیلی از جنّیان و آدمیانی است که آفریده‌ایم؛ چون دل‌هایی دارند که با آن، حقیقت را نمی‌فهمند و چشم‌هایی دارند که با آن، نشانه‌های خدا را نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آن، تذکرات پیامبران را نمی‌شنوند. آن‌ها مثل چهارپایان‌اند؛ بلکه پست‌تر! غفلت‌زده‌های واقعی همان‌هایند. وَ لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ۱۸۰۝ بهترین نام‌ها مخصوص خداست. با آن‌ها عبادتش کنید و کسانی را که اسم‌ها و صفت‌های خدا را روی غیر‌خدا می‌گذارند یا مال غیرخدا را روی خدا می‌گذارند، به‌حال خودشان رها سازید. آن‌ها با کارهایی مجازات خواهند شد که دائم مشغولش بودند. وَ مِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ ۱۸۱۝ البته از میان آفریده‌هایمان، گروهی نیز هستند که هم دیگران را به حق راهنمایی می‌کنند و هم بر اساس‏ حق داوری می‌کنند. وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ۱۸۲۝ کسانى که آیه‌های ما را دروغ دانستند، کم‌کم از جایى گیرشان خواهیم انداخت که فکرش را هم نمى‌کنند! وَ أُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ۱۸۳۝ به‌اندازۀ کافی هم مهلتشان می‌دهم؛ چون نقشه‌ام حساب‌شده است. أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا ۗ مَا بِصَاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ ۱۸۴۝ چرا فکرشان را به‌کار نینداختند تا ببینند کسی که همیشه با او نشست‌وبرخاست داشته و دارند، یعنی پیامبر، نشانه‌ای از دیوانگی ندارد؟! او فقط هشداردهنده‌ای باصراحت است. أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ وَ أَنْ عَسَىٰ أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ ۖ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ۱۸۵۝ چرا به واقعیت‌های پشت‌صحنۀ آسمان‌ها و زمین و آنچه خدا آفریده است، توجه نکردند؟! اصلاً فکر نمی‌کنند که شاید أجلشان خیلی نزدیک شده باشد؟! بعد از این حرف‌های دلسوزانۀ قرآن، دیگر کدام حرف را باور می‌کنند؟! مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ ۚ وَ يَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ۱۸۶۝ کسانی را که خدا به‌حال خودشان رها سازد، دیگر کسی دستشان را نمی‌گیرد و خدا آن‌ها را در سرکشی‌شان رها می‌کند که کوردل باقی بمانند! يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ۚ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً ۗ يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ۱۸۷۝ پیامبر! دائم از تو می‌پرسند که حالا این قیامت کِی برپا می‌شود؟! بگو: «علمش فقط پیش خداست و جز او، کسی به‌وقتش آن را برپا نمی‌کند. تحمّل این حادثه بر آسمان‌ها و زمین سخت است و یک‌دفعه سراغتان می‌آید.» طوری از تو می‌پرسند که انگار تو هم از روی کنجکاوی زمانش را فهمیده‌ای! باز هم بگو: «علمش فقط پیش خداست؛ ولی بیشترِ مردم علّت مخفی‌بودنش را نمی‌دانند.» ═══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷۹ - وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الجن ... برداشت ناصحیح از این آیه موجب گمراهی فکری عده ای از مسلمین شده است و مانند فخررازی مفسر آن را سند جبری گری خود گرفته است. در آیه پیش به دو گروه از مردم در برابر پیامبران اشاره کرد. گروهی راه هدایت را گرفتند و مهتدی شدند و عده ای طریق ضلالت را پیمودند. در این آیه نیز میگوید برای هر دو گروه به عنوان جایگاه نتیجه اعمالشان دوزخ و بهشت را تهیه دیده ایم و بسیاری از جن و انس را که وصفش می آید برای جهنم آفریدیم چرا و به چه دلیل؟ برای آنکه آنها سه دریچه معرفت پذیری و حقیقت یابی خود را به خاطر عناد مسدود کرده اند. آنها قلب و عقل دارند ما به آنها برای دیدن و شنیدن چشم و گوش دادیم ولی کری میکنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸۰ -... يُلْحِدُونَ في أَسْمَائِهِ... منظور از الحاد در اسماء خدا آن است که مفاهیم آن را تحریف کنیم او را به اوصافی توصیف کنیم که در شأن خدایی او نیست؛ مانند مسیحیان که به سه گانگی خدا یا صاحب فرزند بودن خدا قائل شدند یا مانند بت پرستان که صفات خدا را به بت منسوب کردند و آنها را در ربوبیت عالم دخیل دانستند. اگر ما نامهای نیکوی خدا را کمال و تعالی میدانیم باید آن نام ها را تا آن جا که مقدور است در خود پدید آوریم تا خلق و خوی خدایی پیدا نکنیم در حریم خداوند که بهشت یکی از آن حریم ها است - قرار نخواهیم گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸۲ - وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بَايَاتِنا ... مجازات استدراج عبارت است از چیزی که به تدریج از انسان بگیرند و کسی را مرحله به مرحله گرفتار سازند. آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از راهی که متوجه نشوند در دام می اندازیم و زندگی اش را بر می چینیم به آنها مهلت می دهیم تا بیدار شوند و اگر نشدند گرفتارشان می سازیم و املی لهم ) بنابراین نقشه و طرح و کید من قوی و حساب شده است و کسی را امکان فرار از آن نیست مکر و کید وقتی به خدا منسوب شد. به مفهوم تدبیر و ابطال مکرهاست. لذا روی کرد دنیا گاهی از مکر الهی و استدراج نشأت میگیرد و انسان باید هوشیار باشد که از رویکرد دنیا ، سوء استفاده نکند. حدیث امام صادق (ع) در ذیل همین آیه فرمود: موقعی که خدا خیر بنده ای را بخواهد وقتی مرتکب گناهی میشود او را گوشمالی میدهد تا به یاد تو به بیفتد و چون شر بنده ای را به خاطر اعمال بدش بخواهد، چون گناه میکند نعمتی به او میبخشد ولی او استغفار را فراموش میکند و به گناه ادامه میدهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١٨٤ - أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةِ . شأن نزول پیامبر شبی بر کوه صفا برآمد و مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت نمود. او تمامی طوایف قریش را فراخواند و آنها را از مجازات الهی برحذر داشت مخالفان او گفتند: رفیق ما را جن زده است. این آیه نازل شد. آنان او را به خوبی می شناختند و او را محمد امین می نامیدند. لذا از او به صاحب و همنشین تعبیر آوردند؛ بنابراین آنها باید در قضاوت خود شک میکردند و احتمال میدادند تهدید او شاید درست باشد آن چنان که در دنبال آن می فرماید او فقط بیم دهنده آشکاری است: إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُبِينٌ)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا