١٤» وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ
و چون با اهل #ايمان ملاقات كنند گويند:ما(نيز همانند شما)ايمان آوردهايم.
ولى هرگاه با(همفكران) شيطانصفت خود خلوت كنند، مىگويند: ما با شما هستيم، ما فقط(اهل ايمان را)مسخره مىكنيم.
02.Baqara.014.mp3
1.02M
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۴
______
📝
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
تلاوت
١٤» وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنّ
نكتهها:
😈 «شيطان» از«شَطَن»به معناى دور شده از خير است و به هركَس القاى انحراف كند، اطلاق شده و به انسانهاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مىشود.
پيامها:
١- منافق، نان را به نرخ روز مىخورد. «قالُوا آمَنّا... قالُوا إِنّا مَعَكُمْ»
٢- گرچه اظهار #ايمان براى مسلمانى كافى است، ولى بايد مواظب عوامل #نفوذى بود. «قالُوا آمَنّا»
٣-منافق، شهامتِ صداقت ندارد و از مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوْا»
تماس و ارتباط منافقان با مؤمنان،آشكار و علنى است ولى تماس آنان با كفّار يا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مىگيرد.
٤- دوستان منافقان، شيطانصفت هستند.«شياطينهم»
٥- كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مىگيرند.«شياطينهم»
٦- منافقان، مؤمنان را به استهزا مىگيرند. «إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ»
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
02.Baqara.015.mp3
1.42M
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۵
______
📝 انواع و اقسام برخورد؛ تفاوت تمیز کردن لکه چای بر روی عینک | پیراهن | فرش » فوری | بعداً خونه | شب عید
»» دستمال کاغذی | مشت و مال | دسته بیل
بچه شیطون نگه معلم من رو دوست داره کارم نداره!
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
تلاوت
نكتهها:
كلمه«يَعمهون»از«عَمَه»مثل«عَمى»مىباشد، لكن«عمى»كورى ظاهرى را گويند و «عمه»كورى باطنى است.
امام رضا عليه السلام در تفسير اين آيه مىفرمايد:خداوند، اهل مكر و خدعه و استهزا نيست،لكن جزاى مكر و استهزاى آنان را مىدهد. همچنان كه آنان را در طغيان و سركشى خودشان، رها مىكند تا سردرگم و غرق شوند.
و چه سزايى سختتر از قساوت قلب و تسلّط شيطان و وسوسههاى او، ميل به گناه و بىرغبتى به عبادت، همراهى و همكارى با افراد نااهل و سرگرمى به دنيا و غفلت از حقّ كه منافقان بدان گرفتار مىآيند.
منافقان،دوگانه رفتار مىكنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مىشود؛ در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مىبينند.
پيامها:
١- كيفرهاى الهى، متناسب با گناهان است. در برابر «إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ» ، «اَللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» آمده است.
٢- منافقان با خدا طرفند،نه با مؤمنان.(آنها مؤمنان را مسخره مىكنند،ولى خدا به حمايت آمده و پاسخ مسخرۀ آنان را مىدهد.) «اَللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ»
٣- استهزا، اگر به عنوان پاسخ باشد، مانعى ندارد.نظير تكبّر در مقابل متكبّر. «اَللّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ»
٤- از مهلت دادن و زيادهبخشىهاى خداوند، نبايد مغرور شد. «يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ»
٥- سركشى و طغيان، زمينهاى براى سردرگمىهاست. «فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ»
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
02.Baqara.016.mp3
1.44M
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۶
______
📝 شهید مطهری: دعای ″ خاب الوافدون علی غیرک″ را هر روز بخوان.
باختم باختم !!!!
چی شد؟؟
ده درهم خرج کردم ولی نهایت شش درهم به من دادند.
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
تلاوت
«١٦» أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُ
نكتهها:
منافقان، صاحب هدايتى نبودند كه آن را از دست بدهند؛ پس شايد مراد آيه اين است كه زمينههاى فطرى و عوامل هدايت را از دست دادند.
همچنان كه در آيات ديگر مىخوانيم:
«اِشْتَرَوُا الْكُفْرَ بِالْإِيْمانِ» گروهى ايمان را به كفر فروختند.
و يا «اِشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ» آخرت را به زندگى دنيوى فروختند.
و يا «وَ الْعَذابَ بِالْمَغْفِرَةِ» آمرزش و عفو الهى را با قهر و عذاب او معامله كردند.يعنى استعداد ايمان و دريافت پاداش و مغفرت را با اعمال خود از بين بردند.
عاقبت، نور الهى دود شد
فطرت حقجوى او،نمرود شد
پيامها:
١- منافق، سود و زيان خود را نمىشناسد و لذا هدايت را با ضلالت معامله مىكند. «اِشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى»
٢-انسان، آزاد و انتخابگر است. چون دادوستد،نياز به اراده و تصميم دارد.
«اِشْتَرَوُا الضَّلالَةَ...»
٣- دنيا همچون بازار است و مردمان، معاملهگر و مورد معامله، اعمال و انتخابهاى ماست. «اِشْتَرَوُا... فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ»
٤-عاقبتِ مؤمن، هدايت؛ «عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ» و سرانجام منافق،انحراف است.
«ما كانُوا مُهْتَدِينَ»
٥- منافقان به اهداف خود راهى نمىيابند. «ما كانُوا مُهْتَدِينَ» وبا توجّه به آيات بعد.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
«١٧» مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ
مَثل آنان(منافقان)، مَثل آن كسى است كه آتشى افروخته؛ پس چون آتش🔥 اطراف خود را روشن ساخت،خداوند روشنايى و نورشان را ببرد و آنان را در تاريكىهايى كه(هيچ)نمىبينند، رهايشان كند.
02.Baqara.017.mp3
1.67M
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۷
______
📝 اگر بخاطر مال و جمال بدان که اینها رفتنی است.
- اظهار علم می کند، با چند تا سؤال لو می رود.
- ریش مصنوعی گذاشته با یک عطسه می افتد.
میگه فلان سبزی را کاشتم، فردا در میاد معلوم میشه اسفناج بوده.
ممکن است با ریاکاری پیش بری ولی یه روز مشتت باز میشه
هویدا قبل اعدام فحش داد! گفت شاه سگ ها و دلار هاش رو با خودش برد ولی من رو نبرد .
تنها با ذکر خدا آرامش پیدا می شود و فقط خداست که می ماند.
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
تلاوت
«١٧» مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ
نكتهها:
مثال، براى تفهيم مطلب به مردم، نقش مؤثّرى دارد. مسائل معقول را محسوس و بدينوسيله راه را نزديك و عمومى مىكند؛ درجه اطمينان را بالا مىبرد و لجوجان را خاموش مىسازد.
در قرآن مثالهاى فراوانى آمده است از جمله:
مثال حقّ، به آب و باطل به كفِ روى آب.
مثال حقّ به شجرهى طيّبه و باطل به شجرهى خبيثه.
تشبيه اعمال كفّار به خاكسترى در برابر تندباد.
و يا تشبيه كارهاى آنان، به سراب.
تشبيه بتها و طاغوتها به خانه عنكبوت.
تمثيل دانشمند بىعمل به الاغى كه كتاب حمل مىكند.
و تمثيل غيبت، به خوردن گوشت برادرى كه مرده است.
اين آيه نيز در مقام تشبيهِ مجموعهاى از روحيّات و حالاتِ منافقان است.
آنان، آتش مىافروزند، ولى خداوند نورش را مىبرد و دود و خاكستر و تاريكى براى آنان باقى مىگذارد.
امام رضا عليه السلام فرمودند:معناى آيه «تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ...» آن است كه خداوند آنان را به حال خود رها مىكند.
پيامها:
١- منافق براى رسيدن به نور، از نار(آتش)استفاده مىكند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «اِسْتَوْقَدَ ناراً»
٢- نور اسلام عالمگير است، ولى نورى كه منافقان در سايهى آن تظاهر به اسلام مىكنند، در شعاعى كمتر و روشنايى آن ناپايدار است. «أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ»
٣- اسلام نور و كفر تاريكى است. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ»
٤- كسى كه از يك نور بهرهمند نشود،در ظلمات متعدّد باقى مىماند. «بِنُورِهِمْ... فِي ظُلُماتٍ» (كلمه«نور»مفرد و كلمه«ظلمات»جمع است.)
٥- نقشهها و توطئههاى منافقان، به اراده الهى ناتمام مىماند. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ»
٦- طرف مقابل منافقان، خداوند است. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ»
٧- عاقبت و آيندهى منافقان، تاريك است. «فِي ظُلُماتٍ»
٨- منافقان دچار وحشت و اضطراب، و در تصميمگيرىهاى دراز مدّت، سردرگم هستند. «فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ»
٩- گاهى در آغاز، ايمان واقعى است، ولى كمكم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق مىشود.(كلمه«نورهم»در اين آيه و جمله«لا يرجعون»در آيه بعد نشان مىدهد كه آنان نورى داشتند،ولى بهسوى آن نور برنگشتند.)
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
02.Baqara.018.mp3
787.4K
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۸
______
📝
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
تلاوت
«١٨» صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ آنان(از شنيدن حقّ)كر و(از گفتن حقّ)گنگ و(از
نكتهها:
قرآن در ستايش برخى پيامبران مىفرمايد: آنان دست و چشم دارند، «وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ»
💭 شايد مقصود آن است كه كسى كه دست بتشكنى دارد دست دارد،كسى كه چشم خدابين دارد چشم دارد؛ پس منافقان كه چنين دست و چشمى ندارند، در واقع همچون ناقصالخلقههايى هستند كه خود مقدّمات نقص را فراهم كرده و وسائل شناخت را از دست دادهاند.
لذا در اين سوره دربارهى منافقان تعابيرى همچون «لا يشعرون، ما يشعرون، لا يعلمون، لا يبصرون، يعمهون، صمّ، بكم، عمى، لا يرجعون»به كار رفته است.
نظر،غير از بصيرت است.در سوره اعراف مىخوانيم: «تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ» مىبينى كه به تو نگاه مىكنند،در حالى كه نمىبينند.يعنى چشم #بصيرت ندارند كه حقّ را ببينند.
عدم بهرهگيرى صحيح از امكانات و وسائل شناخت، مساوى با سقوط و از دست دادن انسانيّت است.
در سوره اعراف آيهى ١٧٩ مىخوانيم: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» آنان دل دارند، ولى نمىفهمند؛ چشم دارند ولى نمىبينند؛ گوش دارند ولى حقّ را نمىشنوند.
اين گروه همچون چهارپايان بلكه از آنها پستتر و گمراهترند،ايشان غافل هستند.
جزاى كسى كه در دنيا خود را به كورى و كرى و لالى مىزند،كورى و كرى و لالى آخرت است. «وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى وُجُوهِهِمْ عُمْياً وَ بُكْماً وَ صُمًّا»
#تفسیر_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
پيامها:
١-نفاق، انسان را از درك حقايق و معارف الهى بازمىدارد . «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ»
٢- كسى كه از عطاياى الهى در راه حقّ بهره نگيرد، همانند كسى است كه فاقد آن نعمتهاست. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ»
٣- حقْ نديدن منافقان دو دليل دارد:يكى آنكه فضاى بيرونى آنان تاريك است؛ «فِي ظُلُماتٍ» و ديگر آنكه خود چشم دل را از دست دادهاند. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ»
٤-منافقان، لجاجت و تعصّب دارند. «فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ»
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏳ #بحران_جمعیت فقط پنج سال دیگه وقت دارد. هر که به این سرزمین علاقه دارد باید نسبت به این بحران فکری کند... 🚨
💭 به نظر ارزش داره آدم الان یه مقدار سختی را تحمل کنه برا آیندش 😉
#ایران_جوان | #فرزند_آوری
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────