#تفسیر_نور
🏷 نکته ها
📖 «قَیّوم» به كسى گفته مىشود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوامبخش همه چیز است.
خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیلهى پیدایش مىشوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
📖 در دعاى جوشنكبیر مىخوانیم: او قبل از هر زندهاى زنده و بعد از هر زندهاى زنده است. هیچ زندهاى شریك او نیست و به كسى نیاز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. او زندهاى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است.
📜 پيام ها
1- توحید، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خویش و بىنیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم»
✨ @Nafaahat
003_03-alemran (2).mp3
2.92M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 3
✨ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ اين كتاب را در حالى كه مؤيد آنچه [از كتابهاى آسمانى] پيش از خود مى باشد به حق [و به تدريج] بر تو نازل كرد و تورات و انجيل را .
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات : ...
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
نکته ها
كلمهى «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شریعت و قانون است. تورات كنونى داراى پنج بخش به نامهاى: 1- سِفر پیدایش 2- سِفر خروج 3- سِفر لاویان 4- سِفر اعداد 5 - سِفر تثنیه مىباشد. از آنجایى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسىعلیه السلام مطرح شده، معلوم مىشود كه این مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است.
كلمهى «انجیل»، ریشه یونانى دارد و به معناى بشارت است. انجیل نام كتاب مسیحیان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان كرده است، ولى امروزه در میان مسیحیان اناجیل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عیسى علیه السلام و بدست یاران و پیروان او نوشته شدهاند. این اناجیل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: 1- انجیل مَتّى. 2- انجیل مرقس. 3- انجیل لوقا. 4- انجیل یوحنّا.
✨ @Nafaahat
#تفسیر_نور
پيام ها
1- آمدن كتب آسمانى، جلوهاى از قیّومیّت خداست. «القیّوم نزّل علیك الكتاب»
2- نزول قرآن بر پیامبر، مربوط به شخصیّت او و تكریم خداوند از اوست. «نزل علیك الكتاب» كلمه «علیك» مقدّم بر كلمه «الكتاب» است.
3- قرآن از هرگونه باطلى مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بالحقّ»
4- كتابهاى آسمانى انبیا، مؤیّد یكدیگرند. «مصدّقا لما بین یدیه»
5 - تصدیق كتب آسمانى پیشین، عاملى براى وحدت خداپرستان و یكى از شیوههاى دعوت دیگران است. «مصدّقاً»
6- تصدیق قرآن نسبت به تورات و انجیل، حقّى بزرگ بر ادیان سابق است، و گرنه با خرافاتى كه وارد تورات و انجیل شده، آسمانى بودن آنها به كلّى فراموش مىشد. «مصدّقاً»
7- با آنكه مراحل تربیت الهى، ابزار و دستورالعملهاى آن در هر زمان و شرایط متفاوت بودهاند، ولى از آهنگ تكاملى ووحدت در هدف برخوردارند. «مصدقاً»
✨ @Nafaahat
004-03-alemran (3).mp3
2.7M
#سوره_مبارکه_آل_عمران | 4
✨ مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
♻️ پيش از آن (تورات و انجیل را) براى رهنمود مردم فرو فرستاد و فرقان [=جداكننده حق از باطل] را نازل كرد كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند بى ترديد عذابى سخت خواهند داشت و خداوند شكست ناپذير و صاحب انتقام است.
____________________________
﷽ ؛
📝 برخی نکات :
🔸 سنن الهی؛ بر عهده خدای متعال/ أحکام الهی بر عهده مردم
✨ @Nafaahat
نکته ها
یكى از نامهاى قرآن، فرقان است. فرقان، یعنى آنچه مایهى افتراق، جدایى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخیص حقّ از باطل، در همه امور، قرآن مىباشد، لذا به آن فرقان گفته شده است.
عذاب شدید مخصوص آخرت نیست. در این آیه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زیرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و #غفلت از خداوند و معنویات خود عذاب است. در آیه 85 سوره توبه مىفرماید: خداوند به گروهى مال و اولاد مىدهد تا بدانها عذابشان كند.
امام صادقعلیه السلام دربارهى «انزل الفرقان» فرمودند: هر امر محكم، فرقان است و كتاب در «انزل الكتاب»، مجموع قرآن است.[1]
___________________________
1) تفسیر عیّاشى، مجلد 1، صفحه 162.
✨ @Nafaahat
پيام ها
1- هدایت مردم، یك سنّت همیشگى الهى بوده است. «من قبل»
2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبیله و نژاد خاص. «للنّاس»
3- قرآن، وسیلهى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان»
4- هركجا میان سلیقهها، افكار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثى توجّه كنیم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان»
5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدایت، جزاى شخص لجوج، عذاب شدید است. «عذاب شدید»
6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذین كفروا... لهم عذاب شدید»
7- این آیه مایهى دلگرمى و تسلیت خاطر پیامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مىرسد. «عزیز ذوانتقام»
8 - سرچشمه كیفر و انتقام او، عملكرد ماست، وگرنه او عزیزى است كه هیچ كمبودى ندارد. «عزیز ذوانتقام»
9- كفر مردم در خداوند اثرى ندارد. «كفروا، و اللَّه عزیز»
✨ @Nafaahat