eitaa logo
تلاوت
311 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
127 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
نکته ها چنانكه در تفاسیر مجمع‌البیان و كبیر و مراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانه‌ى صدق محمّد صلى الله علیه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مى‌شود. گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نكنید، شاید در جنگ‌هاى دیگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد و مسلمانان شكست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند. آیه نازل شد كه زود قضاوت نكنید، در آینده‌ى نزدیك، شما شكست مى‌خورید. طولى نكشید كه مسلمانان، یهود بنى‌قریظه و بنى‌نضیر مدینه را درهم شكستند و در فتح مكّه نیز مشركان را از بین بردند. پيام ها 1- دلدارى مؤمنان و تهدید كفّار، نشانه رهبرى صحیح و به هدف است. «قل للذین كفروا ستغلبون» 2- یكى از معجزات قرآن، پیشگویى‌هاى صادق آن است. «ستغلبون» 3- حق، پیروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون» 4- با شایعات وتبلیغات دشمن، برخورد كنید. «ستغلبون» 5 - از شكست‌هایى نگران باشید كه به جهنّم منتهى مى‌شود، والاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم» ✨ @Nafaahat
013-03-alemran (10).mp3
4.2M
| 13 ✨ قدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ قطعا در برخورد ميان دو گروه براى شما نشانه‏ اى [و درس عبرتى] بود. گروهى در راه خدا مى ‏جنگيدند و ديگر [گروه] كافر بودند كه آنان [=مؤمنان] را به چشم، دو برابر خود مى‏ ديدند و خدا هر كه را بخواهد به يارى خود تاييد مى ‏كند. يقينا در اين [ماجرا] براى صاحبان بينش، عبرتى است. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
نکته ها این آیه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر یكدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد وسیزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرین و دویست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على علیه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشكر كفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب‌سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید - 14 نفر از مهاجرین و 8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و 70 اسیر پیروز شدند. جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادره‌ى اموال مسلمین مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا» 🤔 سؤال: در این آیه مى‌خوانیم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى كه در آیه 44 سوره انفال مى‌خوانیم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «یقلّلكم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممكن است؟ ✔️ پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را كم دیدند تا جرأت هجوم پیدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین كم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.[تفسیر صافى] @Nafaahat
پيام ها 1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه» 2- رزمندگان مسلمان داراى یك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمده‌اند.) 3- آنجا كه خدا بخواهد دیدها، برداشت‌ها و افكار عوض مى‌شود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مى‌بیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین» 4- یكى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد» 5 - جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء» 6- گرچه خداوند هر كَس را بخواهد یارى مى‌كند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است كه مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند.[1] «فى سبیل اللّه» 7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة» 8 - گرچه حوادث براى همه مایه‌ى پند و عبرت است؛ «كان لكم آیة» ولى درس گرفتن از نشانه‌ها، بصیرت و بینش مى‌خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار» 9- كسانى كه از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار» _______________________ 1) در جاى دیگر نیز مى‌فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصركم» (محمّدصلی الله علیه و آله، 7) ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
014-03-alemran (11).mp3
4.06M
| 14 ✨ زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعَامِ وَ الْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ دوستى خواستنيها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسب‏هاى نشاندار و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [ليكن] اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
نکته ها «قَناطیر» جمع «قِنطار» به معناى مال زیاد است و آمدن كلمه‌ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكید بیشتر است. نظیر اینكه بگوییم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار. «خَیل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» یعنى نشاندار. اسب‌هایى كه به خاطر زیبایىِ اندام و یا تعلیمى كه مى‌دیدند، داراى برجستگى‌هاى خاصّى مى‌شدند، به آنها «خَیل مُسوّمة» مى‌گفتند. جلوه‌كردن دنیا در نظر انسان، گاهى از طریق خیالات شخصى و گاهى از سوى شیطان و گاهى از جانب اطرافیان متملّق صورت مى‌گیرد. از طریق اوهام شخصى: «یحسبون انّهم یُحسِنون صُنعاً»[كهف، 104] و «فرَآه حسَناً»[فاطر، 8] و از سوى شیطان: «زُیّن لهم الشیطان اعمالهم»[انعام، 43] و از طرف اطرافیان متملّق «زُیّن لفرعون سوء عمَله»[غافر، 37] مصادیق جلوه‌هاى دنیا كه در آیه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آیه است و مى‌تواند در هر زمانى مصادیق جدیدى داشته باشد. طلا و نقره، كنایه از ثروت اندوزى، و اسب كنایه از مركب و وسیله‌ى نقلیّه است. 🤔 سؤال: با اینكه خداوند زینت بودن مال و فرزند را پذیرفته است؛ «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا»[كهف، 46] پس چرا این آیه در مقام انتقاد است؟ ✅ پاسخ: زینت بودن چیزى، غیر از دلبستگى به آن است. در این آیه، انتقاد از دلبستگى شدید است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبیر مى‌كند. كلمه‌ى «بَنین» شامل دختران نیز مى‌شود، نظیر اینكه مى‌گوییم: عابرین محترم، از پیاده‌رو حركت كنند؛ كه شامل زنان عابر نیز مى‌شود. امام صادق‌علیه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنیا و آخرت از چیزى بیشتر از زنان لذّت نمى‌برند... اهل بهشت نیز بیش از هر چیز به نكاح تمایل دارند تا خوردنى‌ها و آشامیدنى‌ها.[كافى، ج 5، ص‌321] این روایت دلیل تقدّم «النساء» را بر دیگر موارد بیان مى‌كند. ✨ @Nafaahat
پيام ها 1- علاقه‌ى طبیعى به مادّیات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فریب خوردن از زینت‌ها وجلوه‌هاى آن، و عدم كنترل دلبستگى‌هاست. «زُیّن للنّاس...» 2- جلوه‌ى دنیا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[1] «زُیّن للناس» 3- علاقه‌ى بیش از حدّ به زن و فرزند، بیش از هر چیز مایه‌ى دلبستگى انسان به دنیا مى‌گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنین» 4- مراقب باشیم كه زینت‌ها و جلوه‌هاى دنیا، مقدّمه‌ى از آخرت است. «زُیّن للناس... واللّه عنده حسن المآب» 5 - یكى از عوامل بد عاقبت شدن، شیفتگى و دلبستگى به دنیاست. زیرا عاقبت نیكو تنها نزد خداست. «زُیّن للناس... و اللّه عنده حسن المآب» 6- یكى از ، تحقیر مادّیات و بیان عظمت معنویات است. «ذلك متاع الحیوة الدنیا و اللّه عنده حسن المآب» 7- بهترین راه براى كنترل علائق مُخرّب، مقایسه آن با الطاف جاودانه‌ى الهى است. «و اللّه عنده حسن المآب» —————————————————————- 1) در نظر همسر فرعون كه فرزانه‌ى تاریخ است، كاخ و طلاى او بى‌ارزش است. «نَجّنى من فرعون و عمله». تحریم، 11. ✨ @Nafaahat
015-03-alemran (12).mp3
2.18M
| 15 ✨ قُل أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَ أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ بگو آيا شما را به بهتر از اينها خبر دهم؟ براى كسانى كه پيشه كرده‏ اند، نزد پروردگارشان باغهايى است كه از زير [درختان] آنها نهرها روان است. در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاكيزه و [نيز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بيناست. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
نکته ها در آخرین جمله از آیه قبل خواندیم كه عاقبتِ نیك، نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» این آیه سیمایى از بهشت نیكوكاران را ترسیم مى‌كند. ✨ @Nafaahat
پيام ها 1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسه‌ى دنیا و آخرت دعوت كنیم. «قل أؤنبّئكم بخیر...» 2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا كجا؟ «ذلك متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئكم» 3- افراد با تقوا، شیفته‌ى زرق و برق دنیا نمى‌شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه‌ى قبل بكار رفته است. 4- ملاك رسیدن به نعمت‌هاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا» 5 - تشویق باید هماهنگ با خواسته‌هاى طبیعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین» 6- پاكدامنى و پاكیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة» 7- لذّت‌هاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه» 8 - ادّعاى تقوى را كم كنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد» ✨ @Nafaahat