eitaa logo
تلاوت
311 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
126 فایل
﷽ تلاوت و ختم قرآن کریم ———————- ⏰ #قرار_روزانه ✨ دو صفحه از مصحف شریف + ترجمه خواندنی 🎧 صوت صفحه استاد پرهیزگار و منشاوی 📖 تفسیر صوتی آیات تلاوت شده 🎞️ کلیپ یا ... مرتبط با آیات 📲 در ثواب تبلیغ معارف قرآن سهیم باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
-
021-03-alemran (17).mp3
10.58M
| 21 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ كسانى كه به آيات خدا كفر مى ‏ورزند و پيامبران را بناحق مى ‏كشند و دادگستران را به قتل مى ‏رسانند آنان را از عذابى دردناك خبر ده. ____________________________ ﷽ ؛ 📝 برخی نکات : ➖ ✨ @Nafaahat
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ‏ ترجمه براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده. نکته ها در تفسیر كبیر ومجمع‌البیان وقرطبى مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آنهم در یك ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‌ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریك جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهدید قرار داده است. سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منكر آن است كه خطرى در كار نباشد، ولى در این آیه از كسانى كه براى نهى از منكر تا پاى جان ایستاده‌اند، ستایش شده است، علّت چیست؟ پاسخ: اوّلاً: شرایط افراد و نوع معروف ومنكر تفاوت مى‌كند؛ گاهى منكر، حكومت یزید است كه امام حسین‌علیه السلام براى نهى از آن به كربلا مى‌رود وشهید مى‌شود، مى‌فرماید: هدف من از این حركت و قیام، امر به معروف و نهى از منكر است، امّا گاهى منكر در این حدّ نیست، بلكه گناهى است كه باید میان خطر ومفسده‌ى گناه و از دست‌دادن مال وجان وآبرو مقایسه و با توجّه به اهمیّت و اولویّت عمل كرد. ثانیاً: شاید مراد از كسانى كه در این آیه مورد ستایش قرار گرفته‌اند آنهایى باشند كه خود پیش‌بینى شهادت نمى‌كردند، ولى ستمكاران آنان را به شهادت رساندند.
پيام ها 1- از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبیا سر مى‌زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» 2- در شرایطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. 3- دشمنان براى حق‌پوشى، دست به كشتن پیامبران مى‌زنند. «یقتلون النبیّین» 4- گاهى طاغوت‌ها براى كشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى‌دهند. «بغیر حقّ» 5 - نام كسانى كه به عدالت دعوت مى‌كنند وآمرین به معروف وناهیان از منكر، در ردیف انبیا برده شده است. لذا كیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم»
022-03-alemran (18).mp3
1.88M
| 22 ✨أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ آنان كسانى‏ اند كه در [اين] دنيا و [در سراى] آخرت اعمالشان به هدر رفته و براى آنان هيچ ياورى نيست. ✨ @Nafaahat
﷽ ؛ 📝 پيام ها 1- گاهى یك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه مى‌كند. «حبطت اعمالهم» 2- براى گناهانى همچون پیامبركُشى، شفاعتى در كار نیست. «ما لهم من ناصرین» ✨ @Nafaahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 053 آیه به آیه استاد حفظه‌الله‌تعالی ╭┅────────┅╮ ✨ @Nafaahat ╰┅────────┅╯ 👇👇👇
023-03-alemran (19).mp3
3.3M
| 23 ✨ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَى كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ ♻️ آيا داستان كسانى را كه بهره‏ اى از كتاب [تورات] يافته‏ اند ندانسته‏ اى كه چون به سوى كتابِ خدا فرا خوانده مى ‏شوند تا ميانشان حكم كند آنگه گروهى از آنان به حال اعراض روى بر مى‏ تابند. ✨ @Nafaahat
نکته ها در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. آنان مى‌بایست طبق قانون تورات سنگسار مى‌شدند، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند از اجراى دستور تورات بگریزند. آنها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، آن حضرت نیز فرمان سنگسار داده وفرمودند: حكم اسلام نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدك به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‌گذاشت تا آیه‌ى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد.[1] این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون قرآن، از دستور الهى رویگردان باشید ومیان مردم تبعیض قائل شوید. _____________________ 1) حكم اعدام وسنگسار زناكار، در سِفر تثنیه باب 22 وسِفر لاویان باب 20 آمده است. ✨ @Nafaahat
پيام ها 1- كتاب قانون و داورى و حكم، كتاب آسمانى است. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم» 2- اسلام، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علماى دیگر ادیان دعوت مى‌كند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «یُدعَون الى كتاب اللّه لیحكم» 3- همه‌ى علماى اهل كتاب بد نبودند. «یتولّى فریق منهم» 4- خطرناك‌تر از روى‌گردانى، قصد اعراض و لجاجت است. «یتولّى... معرضون» 5 - قانون باید در مورد همه‌ى افراد، بالسّویه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول) ✨ @Nafaahat