اللّهُمَّ اجْعَلْ لى فى قَلْبى نُوراً✨
وَ فى بَصَرى نُوراً ✨
وَ عَلى لِسانى نوراً🌟
وَ فى سَمْعى نُوراً✨
👉وَ عَنْ يَمينى نُوراً✨
وَعَنْ يَسارى نوراً 👈✨
✨
وَ مِنْ فَوْقى نُوراً👆
وَ مِنْ تَحْتى نُوراً👇
✨
وَ مِنْ اَمامى نُوراً👈✨
✨👉 وَ مِنْ خَلْفِی نُوراً
وَ اجْعَلْ لى فى نَفْسى نُوراً✨
وَ عَظِّمْ لِىَ النُّورَ🤲
.پروردگارا! در قلب و چشم و زبان و گوش و طرف راست و چپ و بالاى سر زير پا و جلوى روى و پشت سر و در نفس من نور قرار ده و عظمت اين نور را بر من ظاهر كن.
عارفى میفرمود: اين نورى است كه در اين دعا به وسيله رسول خدا صلى الله عليه و آله از حضرت ربّ العزّه درخواست شده،
توجه عِلمى و عَملى به قرآن مجيد است
😊❤️
✨امام کاظم(ع)
بهای جان های شما،
جز #بهشت🌹 نیست؛
پس خود را
به کمتر از آن مفروشید.☘
کافی؛1:19📗📙
#یادداشت_رسانه
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
#مدیریت_ذهن_یک_ضرورت_اجتناب_ناپذیر_در_عصر_رسانه
🖌 #علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
#احکام_مسائل_شرعی
🔹 درس امروز :
راه های شناخت احکام
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
راههای شناخت احکام
۱ اجتهاد:
یعنی کسی که انقدر قدرت و سواد این را داشته باشد که احکام را خودش بداند
۲احتیاط :
یعنی کاری را که مراجعی حرام کردن ومراجعی حرام نکردن حرام بداند وکاری را که مراجعی واجب ومراجعی مستحب میداندد واجب بدارد
3تقلید:
یعنی از مرجعی اعلم تقلید کنیم
اجتهاد. واحتیاط. وتقلید
توضیح به طور کلی👇👇
1اجتهاد
اجتهاد یعنی استنباط واستخراج احکام شرعی وقوانین الهی از مدارک ومنابع معتبر نزد فقهای اسلام مقرر وثابت شده است
2احتیاط
احتیاط یعنی عمل کردن به طوری که مطمئن شود وظیفه شرعی خود را انجام داده است
مثلاکاری را که بعضی مجتهدین حرام میدانند وبعضی دیگر حرام نمیداندد به جا نیاورد وکاری را که بعضی واجب وبعضی دیگر واجب نمیدانند انجام دهد
3تقلید
تقلید یعنی در احکام دین به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کردن وبه عبارت دیگر بر طبق تشخیص وفتوای او اعمال شرعی را به جا آوردن
تقلید بر کسی واجب است که
این 3مورد را نداشته باشند
1مکلف باشد،
2مجتهد نباشد
3محتاط نباشد
مکلف به کسی گفته میشود
که واجد شرایط تکلیف باشد
شرایط تکلیف چیست ؟پاسخ 👇
1بلوغ
2 عقل
3قدرت
سوال: نشانه های بلوغ چیست
پاسخ :
نشانه های بلوغ 3چیز است
1 روییدن مو درشت زیر شکم و بالای عورت (شرمگاه)
۲ احتلام (بیرون امدن منی)
3 تمام شدن 15سال قمری در پسر و9سال قمری در دختر
هر زمانی که یکی از این نشانه ها در کسی دیده شد به بلوغ رسیده ونماز و بقیع واجبات را باید انجام دهد
3اقسام تقلید
تقلید از میت از یک نظر بردو قسم است
1تقلید ابتدایی
2تقلید بقایی
سوال تقلید ابتدایی یعنی چه
پاسخ: یعنی تقلید کردن از مجتهد مرده بدون آن که قبلا در زمان حیاط وی از او تقلید کرده از او تقلید کرده باشد که بنا به احتیاط واجب جایز نیست
سوال تقلید بقایی یعنی چه
پاسخ: ( یعنی باقی بودن بر تقلید از مجتهد مرده ای که در زمان حیاط وی از او تقلید کرده است)
ودر همه مسائل حتی درمسائلی که تاکنون مکلف به آنها عمل نکرده جایز ومجزی است
( یعنی میتوان بر تقلید بر او باقی ماند)
4اعمال بدون تقلید
اعمال افرادی که تقلید نمیکنند یا تقلید صحیح ندارند در صورتی محکوم به صحت است که
1موافق احتیاط باشد 2یا مطابق واقع باشد 3یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند
فصل یک درمورد راهای شناخت احکام اقسام تقلید اعمال بدون تقلید بود
♻راه های تشخیص مرجع تقلید اعلم ⬇⬇⬇
1⃣➖این که شخص (کسی که می خواهد تقلید کند) خودش اهل علم و خبره باشد و بتواند شخصا أعلم را تشخیص بدهد.
2⃣➖ از دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص بدهند و أعلم بودن کسی را تصدیق کنند، کمک و راهنمایی بگیرد. البته به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر، با گفته ی آنان مخالفت نکنند.
3⃣➖ عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص دهند، و از گفته ی آنان اطمینان پیدا می شود، أعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
⬅ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که متشکل از نخبگان و عالمان تراز اول هستند، به عنوان اهل علمی که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص دهند، جهت سهولت کار مردم در تشخیص مرجع تقلید أعلم، معمولا در این رابطه نظر خودشان را اعلام کرده اند.
✅✅ مراجع مورد تائید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 👇👇
♦ آیتالله خامنهای
🔶 آیتالله مکارم شیرازی
♦آیت الله سیستانی
🔷 آیتالله وحید خراسانی
♦آیت صافی گلپایگانی
🔶 آیتالله شبیری زنجانی
▪▪▪▪▪▪
#احکام_تقلید_انتخاب_مرجع
هدایت شده از غنچه های فاطمی
#آموزش
#مسائل_اعتقادی_کودکان
قسمت اول :
خدا چه رنگی
با ما همراه باشید 😍❤️
┏━━━ 👦 👧 ━━━┓
@Gonchehayefatamion
┗━━━ 👦 👧 ━━
👦 👧 غنچه های فاطمیون
هدایت شده از غنچه های فاطمی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی علی جمیع الانبیاء و المرسلین لا سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما افضل صلواة المصلین
عرض سلام و خدا قوت دارم خدمت همه حضار ارجمد حاضر در گروه حافظان کوچک
در مورد مسائل اعتقادی کودکان چند دقیقه ای براتون صحبت میکنم و میرم سر اصل مطلب
ببینید مادران عزیز کودکان در سن ۴ تا ۸ سال سوالاتی در مورد خدا میپرسن
که ما بعنوان والدین مادر و پدر کودک باید به نحو احسنت جوابگو باشیم .
زمانی که کودکان پیش ما میان و سوال های رو میپرسن در باره ی مفاهیم دین و معارف دینی فرصت خوبی است برای والدین که کودکان خودشون رو یک گام به هدف زندگی قدمی به قله ی کمال نزدیک کنند.
پس باید در این زمینه والدین اطلاعات کافی داشته باشند تا بهترین و سازنده ترین پاسخ ها رو برای کودکان آماده کنند ان شا الله
یکی از این روشها روش قصه گوی هست
که از طریق قصه کودکان رو با خداشناسی میتونیم آشنا کنیم
اونها رو به خدا نزدیکتر کنیم .
من قصد دارم امروز در مورد یکی از سوالات که کودکان زیاد میپرسن صحبت کنم و طریقه ی پاسخ گوی به سوال رو آموزش بدم
سوال اینکه خدا چه رنگیه ؟
این سوال رو بسیاری از کودکان میپرسن
هدایت شده از غنچه های فاطمی
دختر گلم به نظرت این درختان چه رنگیه ؟ این گل رز چه رنگیه ؟
پروانه ای که روی اوم گل نشسته چه رنگیه ؟ اصلا اسمان چه رنگی ؟
خورشید زیبا چه رنگیه ؟ صبر کنید تا خوب جوابتون رو بده و با حوصله گوش کنید :
🔹درختان سبز هستند
🔹این گل رز قرمز هست
🔹پروانه بالهای آبی داره باخال خال های زرد
🔹اسمان آبی هست
🔹خورشید هم زرد هست
چه خوبه که شما رنگها رو بلدی ..خداوند هم در قران اسم خیلی از رنگها رو مثل قرمز - زرد -سبز -سیاه سفید آورده است
و تو خیلی از ایه زیادی هم گفتند که ما جهان رو با رنگ های متنوعی افریدیم
هدایت شده از غنچه های فاطمی
پسرم ازت یک سوال دارم اگه خودت بخواهی اتاقت رو رنگ بزنی یا نقاشی کنی ...دوست داری فقط یک رنگ ساده سفید بزنی یا نه هر قسمتش رو یک رنگ کنی ❓
🔹 خب معلوم هست اگه یک رنگ کنم خسته میشم اگه من خودم بتونم یک روزی نقاشی کنم دوست دارم مثل دفتر نقاشیم هر دیوار اتاقم رو یک رنگی کنم
هدایت شده از غنچه های فاطمی
عزیزم تا حالا شده به این فکر کنی وقتی میری پارک برای بازی با دوستانت وقتی داری دوچرخه سواری میکنی اگه همه پارک و همه سایل بازی مثلا سیاه بودن دنیا چه شکلی میشد ؟
🔹 نه،الان که شما گفتی یک دفعه تصور کردم اگه همه چی مثل موی سرم سیاه بود دنیا چه وحشتناک میشد
واقعا اگه رنگ ها نبودند ماچیکار میکردیم ؟
دخترم به نظرت همه اینهایی که ما میبینیم باید رنگ داشته باشه تا ماحس خوبی داشته باشیم و از زیبایی این همه رنگ لذت ببریم
ولی آیا چیز هایی هم هست که رنگ نداشته باشه ولی وجود داشته باشه ❓
راهنماییت میکنم
مثلا شماوقتی میری پارک این کبوتر های زیبا رو میبینی که سفیدن نیمکت رو میبینی که رنگ چوب هست چمن پارک سبزه و.... چون اینهارو داری میبینی
اماسوال اینه وقتی چیزی رو نمیبینیم ایا میتونیم بگیم چه رنگیه ❓
🔹نه نمیتونیم ...مثلا مثل چی ؟
مثلا مثل مهربونی شما به برادر کوچیکت که هر وقت میری پارک ازش مراقبت میکنی باهاش بازی میکنی و بهش خوراکی میدی
🔹اره مهربونی رنگ نداره ولی چیزی هست که وجود داره
هدایت شده از غنچه های فاطمی
دخترم به نظرت مادرت برادر کوچکت رو دوست داره ؟
🔹بله این چه سوالی هست من همیشه دیدم که بغلش میکنه و دوستش داره
به نظرت دوست داشتن چه رنگیه ؟
وقتی مادرت با برادرت بازی میکنه و شاد میشه این سشاید چه رنگیه ؟
🔹 به نظرم رنگی نداره بیرنگ هست
یعنی شادی و دوست داشتن وجود نداره ؟
🔹چرا هست ولی رنگی نداره
⭕️ دقت کنید این روند رو با یک مثال دیگه ادامه میدهیم تا خوب حس کنیم که کودک به فکر رفته و داره در ذهنش این اطلاعات و مثال هایی که زدیم رو حلاجی میکنه
هدایت شده از غنچه های فاطمی
دخترم وقتی شما داری رو یک تابی تاب سواری میکنی و کتابی هم میخونی و به فکر میری ..این فکر کردن چه رنگیه ؟
🔹نمیدونم رنگ نداره..اصلا به من بگو یاد گرفتن❗️ عقل و هوش و دانش ❗️ چه رنگیه ❓
🔹اینها هستند ولی رنگ ندارند این مسئله رو خوب فهمیدم
⭕️ بعد از این سیری که داشتیم و از طریق عینیات و پرسش و پاسخ با کودک اطلاعاتی رو رد و بدل کردیم
حالا نوبت به اون می رسه که بریم سر مقوله خداوند