12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش وضو با یھ لیوان آب . !
#اسراف_نکنیم
آیا واقعا استمنا ضرر دارد؟ضررهای دنیوی و اخروی ان چیست؟آیا میشود این نیرو را برگرداند؟
جواب
باسلام. بله واقعا ضرردارد هم دنیوی و هم اخروی و باید توبه کرد و سریعا آن را ترک کرد استمنا از گناهان کبیره است و روایات فراوانی از نبی اکرم و امامان معصوم ر این زمینه وارد شده است : رسول اکرم (ص): آگاه باشید لعنت خدا و ملائکه بر استمنا کننده (کسی که با دستش نکاح میکند)است. امام صادق (ع) : سه گروهند که خداوند در روز قیامت با آنان سخن نمی گوید و نظر رحمت نمی کند و برای آنان عذابی دردناک است یکی لواط کننده دیگری استمنا کننده و روایات فراوان دیگر (میزان الحکمه/جلد 9 / ص 221)
استمناء و خودارضایى داراى آثار سوء و پیامدهاى منفى زیادى مىباشد از جمله: تحلیل رفتن قواى جسمانى و آسیبپذیرى سریع در برابر بیمارىها ؛ ضعف بینایی ؛ ضعف مفاصل و پیرى زودرس ؛ ضعف شدید حافظه و ناتوانى در تمرکز حواس ؛ اضطراب و افسردگى ؛ یأس از زندگى و بىنشاطى ؛ رخوت و سستى و احساس کسالت دائمى ؛ ضعف اراده و عدم اعتماد به نفس شدید ؛ پرخاشگرى و عصبانیت زود و سریع ؛ ناتوانی جنسی و عدم تمایل به رابطه زناشویی که نتیجه اش از هم پاشیدن زندگی مشترک میباشد و ... در صورت استمرار حتى افکار و روحیات انسان را نیز تهدید مىکند به همین خاطر، اسلام خودارضایى را حرام و گناه شمرده است
.برای جلوگیری از ارتکاب مجدد آن دستور العمل زیر ارائه می شود:
سعى کنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه کنید. از پوشیدن لباسهاى تنگ و چسبان اجتناب ورزید. - هرگز فکر گناه را به ذهن خود راه ندهید و از تصور و تخیل امور جنسى و شهوانى سخت پرهیز کنید. - از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوتآفرین دورى کنید. از نگاه کردن و دستورزى به اندام جنسى خود پرهیز کنید. هرگز به رو نخوابید. - هیچگاه تنها در یک مکان نباشید تا فرصت و زمینه گناه از بین برود. - براى تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید. - هیچگاه بیکار نباشید و همیشه براى مشغول ساختن خود به فعالیتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید. - روزه مستحبى بگیرید و اگر قادر نیستید، روزه تربیتى بگیرید یعنى به کمترین مقدار غذا و کمحجمترین نوع غذاها اکتفا کنید و وعده غذایى خود را کم کنید. به بدى گناه و عواقب آن بیاندیشید و به محض لغزش فوراً توبه کنیدو سعى کنید که دیگر تکرار نشود. از کتبى که جنبه موعظه و بیدارگرى قلبى دارد بهره بگیرید و مقید باشید در روز چند ساعت به مطالعه اینگونه کتب بپردازید. براى مثال مجموعه کتابهاى شهید دستغیب توصیه مىشود به خصوص کتاب گناهان کبیره، قلب قرآن، ایمان، قلب سلیم و معاد و سرای دیگر ... به طور کلی برای ترک گناه توجه به امور زیر مفید است: 1- توجه به ناظر بودن خدا همیشه و در همه حال بر اعمال ونیات ما « هو اقرب الیکم من حبل الورید ؛ او از رگ گردن به شما نزدیکتر است » ، « ألم یعلم بان الله یری ، آیا ‹گنهکار› نمیداند که خدا میبیند » ، « أیحسب ان لم یره احد ، آیا میپنداردکسی او را نمیبیند.
2- توجه به اینکه هر لحظه ، حتی در همان لحظه گناه ممکن است مرگ فرا رسد و در آن حال خدا را ملاقات کند.
3-تلاوت آیات و روایات بیم دهنده از آثار گناه و سختی های برزخ و روز قیامت ، و تدبر در آن.
4- مطالعه کتب مربوط به قبر و قیامت و انذار دهنده در این زمینه معاد*/شهید دستغیب -سرای دیگر* /شهید دستغیب - منازل الاخرة ( داستانهایی از سفر آخرت) * /محدث قمی (حاج شیخ عباس قمی)( این کتاب به صورت الکترونیکی در کتابخانه تبیان وجود دارد) .
- بازگشت به خدا، على اکبر ناصرى
5- دعا . از خدا بخواهید شما را در طاعت و بندگی خودش یاری کند.
6- انس با مسجد و مجالس مذهبی و دوستان خوب. 7- اجتناب و دوری از زمینه های گناه و فراهم کردن شرایط اجتناب از گناه، مانند ازدواج برای کسی که به گناهان مربوط به غریزه جنسی گرفتار است.
و در پایان اگر در هر حال باز هم لغزشی حاصل شد از توبه و بازگشت هرگز ناامید نشوید چون این هم یکی از نقشه های شیطان است که انسان را از توبه ناامید کند. یکی از دامهای شیطان این است که بنده ی گنهکار را از رحمت خدا ناامید کند لذا هرگز ناامید نشوید و در هر حالی بنده خدا باشید و حتی اگر گناهتان را ترک هم نکردید فریب شیطان را نخورید که پس دیگر نماز هم نخوان خدا تو را دوست ندارد و ... اینها نقشه شیطان است لذا در هر حال حتی ارتکاب و گرفتاری به گناه باز هم رابطه ی خود را با خدا ترک نکنید و از توبه و استغفار دست نکشید. صدبار اگر توبه شکستی باز آی . موفق باشید.
🍀
#گم_شدن_مهر_در_نماز
#سجده_پشت_دست
❓سوال:
اگه بچه مهر را بردارد می توانیم پشت دست یا روی لباسمان سجده کنیم؟
🍁جواب:
نمازگزار در چنین شرایطی باید به ترتیب زیر عمل کند:
1⃣ اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است داشته باشد، مثلا تکه ی کاغذی در جیب خود دارد باید بر آن سجده کند.
یا روی برگ درخت یا سنگ یا چوب یا مهر دیگری که در آن نزدیکی وجود دارد، سجده نماید.
(برای اینکار، دو سه قدم حرکت کردن بدون ذکر گفتن و رو از قبله برگرداندن اشکال ندارد )
2⃣ چنانچه چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد و وقت نماز نیز تنگ نباشد، باید نماز را بشکند و دوباره نماز خود را با مُهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بخواند.
3⃣ اگر وقت نماز #تنگ است به طوری که فراهم کردن مُهر موجب قضای نمازش می شود باید نمازگزار بر لباسش سجده کند اگر از جنس پنبه یا کتان است.
4⃣ اگر لباسش از جنس دیگری غیر از پنبه و کتان است باید بر همان چیز سجده کند.
5⃣ چنانچه آن هم ممکن نباشد باید بر پشت دست خود سجده کند.
6⃣ اگر آن هم امکان ندارد باید بر چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده کند.
🍁نکته ی مهم:
در صورتی که وقت نماز وسعت دارد و نمازگزار چیزی را که سجده بر آن صحیح است ندارد، ولی مُهر نماز در فاصله نزدیکی در حدود یک یا دو قدمی نمازگزار وجود داشته باشد باید با رعایت جهت قبله و نگفتن ذکرهای نماز به طرف مهر نماز حرکت کند و سپس نمازش را ادامه دهد.
👈 مقلدین آیت الله مکارم باید در مرحله دوم، به احتیاط واجب نماز را نشکنند بلکه ادامه داده و بترتیب بر لباس یا پشت دست سجده کنند و نماز را دوباره نیز بخوانند.
🌷نغمه های فاطمیون🌷
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ 🔹خطبه ها 🔹حکمت ها 🔹نامه های مولا 🌻 شماره : ۱۶ با ما همراه باشید 😍😍 ┏━━
#هر_روز_با_نهج_البلاغـہ
🔹خطبه ها
🔹حکمت ها
🔹نامه های مولا
🌻 شماره : ۱۷
با ما همراه باشید 😍😍
┏━━━ 🌷🌷🌷━━━┓
@Nagmahyefatamion
┗━━━🌷🌷━━
🌷نغمه های فاطمیون
خطبه ۱۷⬇️
۱۷- و من كلام له ( عليه السلام )
> في صفة من يتصدي للحكم بين الأمة و ليس لذلك بأهل <
>و فيها أبغض الخلائق إلي اللّه صنفان <
>الصنف الأول:<
إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَي اللَّهِ رَجُلَانِ رَجُلٌ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَي نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ مَشْغُوفٌ بِكَلَامِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلَالَةٍ فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ مُضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدَي بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ .
>الصنف الثاني :<
وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلًا مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ الْأُمَّةِ عَادٍ فِي أَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ الْهُدْنَةِ قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعٍ مَا قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ حَتَّي إِذَا ارْتَوَي مِنْ مَاءٍ آجِنٍ وَ اكْتَثَرَ مِنْ غَيْرِ طَائِلٍ جَلَسَ بَيْنَ النَّاسِ قَاضِياً ضَامِناً لِتَخْلِيصِ مَا الْتَبَسَ عَلَي غَيْرِهِ فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَي الْمُبْهَمَاتِ هَيَّأَ لَهَا حَشْواً رَثًّا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الشُّبُهَاتِ فِي مِثْلِ نَسْجِ الْعَنْكَبُوتِ لَا يَدْرِي أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ فَإِنْ أَصَابَ خَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجَا أَنْ يَكُونَ قَدْ أَصَابَ جَاهِلٌ خَبَّاطُ جَهَالَاتٍ عَاشٍ رَكَّابُ عَشَوَاتٍ لَمْ يَعَضَّ عَلَي الْعِلْمِ
بِضِرْسٍ قَاطِعٍ يَذْرُو الرِّوَايَاتِ ذَرْوَ الرِّيحِ الْهَشِيمَ لَا مَلِيٌّ وَ اللَّهِ بِإِصْدَارِ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ وَ لَا أَهْلٌ لِمَا قُرِّظَ بِهِ لَا يَحْسَبُ الْعِلْمَ فِي شَيْءٍ مِمَّا أَنْكَرَهُ وَ لَا يَرَي أَنَّ مِنْ وَرَاءِ مَا بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اكْتَتَمَ بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضَائِهِ الدِّمَاءُ وَ تَعَجُّ مِنْهُ الْمَوَارِيثُ إِلَي اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَي ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفُ مِنَ الْمُنْكَرِ .
🍃داوران ناشايست
🌿شناخت بدترين انسانها
🌷🍃دشمن ترين آفريده ها، نزد خدا دو نفرند، مردي كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شيفته بدعت، و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزي مي كشاند، و راه رستگاري گذشتگان را گم كرده، و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است، بار گناه ديگران را بر دوش كشيده، و گرفتار زشتيهاي خود نيز مي باشد. و مردي كه مجهولاتي به هم بافته، و در ميان انسانهاي نادان امت، جايگاهي پيدا كرده است. در تاريكيهاي فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است، آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، چيزي را بسيار جمع آوري مي كند كه اندك آن به از بسيار است، تا آنكه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطلاعات بيهوده فراهم آورد.
🔹روانشناسي مدعيان دروغين قضاوت
در ميان مردم با نام قاضي به داوري مي نشيند، و حل مشكلات ديگري را به عهده مي گيرد، پس اگر مشكلي پيش آيد، با حرفهاي پوچ و توخالي، و راي و نظر دروغين، آماده رفع آن مي شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور مي كند، عنكبوتي را مي ماند كه در شبهات و بافته هاي تار خود چسبيده، نمي داند كه درست حكم كرده يا برخطاست؟ اگر بر صواب باشد مي ترسد كه خطا
كرده، و اگر بر خطاست، اميد دارد كه راي او درست باشد. ناداني است كه راه جهالت مي پويد، كوري است كه در تاريكي گمشده خود را مي جويد، از روي علم و يقين سخن نمي گويد، روايات را بدون آگاهي نقل مي كند، چون تندبادي كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو مي كند، كه بي حاصل است. به خدا سوگند نه راه صدور حكم مشكلات را مي داند، و نه براي منصب قضاوت اهليت دارد، آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمي آورد، و جز راه و رسم خويش، مذهبي را حق نمي داند، اگر حكمي را نداند آن را مي پوشاند تا ناداني او آشكار نشود، خون بي گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش، و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شكايت مي كنم از مردمي كه در جهالت زندگي مي كنند، و با گمراهي مي ميرند، در ميان آنها، كالايي خوارتر از قرآن نيست، اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند، و متاعي سودآورتر، گرانبهاتر از قرآن نيست، اگر آن را تحريف كنند، و در نزد آنان، چيزي زشت تر از معروف، و نيكوتر از منكر نيست
📚نهج البلاغه/خطبه ۱۷
✅پایان خطبه ۱۷
نامه ۱۷⬇️
۱۷- و من كتاب له ( عليه السلام )
>إلي معاوية جوابا عن كتاب منه إليه<
وَ أَمَّا طَلَبُكَ إِلَيَّ الشَّامَ فَإِنِّي لَمْ أَكُنْ لِأُعْطِيَكَ الْيَوْمَ مَا مَنَعْتُكَ أَمْسِ وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّ الْحَرْبَ قَدْ أَكَلَتِ الْعَرَبَ إِلَّا حُشَاشَاتِ أَنْفُسٍ بَقِيَتْ أَلَا وَ مَنْ أَكَلَهُ الْحَقُّ فَإِلَي الْجَنَّةِ وَ مَنْ أَكَلَهُ الْبَاطِلُ فَإِلَي النَّارِ وَ أَمَّا اسْتِوَاؤُنَا فِي الْحَرْبِ وَ الرِّجَالِ فَلَسْتَ بِأَمْضَي عَلَي الشَّكِّ مِنِّي عَلَي الْيَقِينِ وَ لَيْسَ أَهْلُ الشَّامِ بِأَحْرَصَ عَلَي الدُّنْيَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ عَلَي الْآخِرَةِ وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ فَكَذَلِكَ نَحْنُ وَ لَكِنْ لَيْسَ أُمَيَّةُ كَهَاشِمٍ وَ لَا حَرْبٌ كَعَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ لَا أَبُو سُفْيَانَ كَأَبِي طَالِبٍ وَ لَا الْمُهَاجِرُ كَالطَّلِيقِ وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ وَ لَا الْمُحِقُّ كَالْمُبْطِلِ وَ لَا الْمُؤْمِنُ كَالْمُدْغِلِ وَ لَبِئْسَ الْخَلْفُ خَلْفٌ يَتْبَعُ سَلَفاً هَوَي فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَ فِي أَيْدِينَا بَعْدُ فَضْلُ النُّبُوَّةِ الَّتِي أَذْلَلْنَا بِهَا الْعَزِيزَ وَ نَعَشْنَا بِهَا الذَّلِيلَ وَ لَمَّا أَدْخَلَ اللَّهُ الْعَرَبَ فِي دِينِهِ أَفْوَاجاً وَ أَسْلَمَتْ لَهُ هَذِهِ الْأُمَّةُ طَوْعاً وَ كَرْهاً كُنْتُمْ مِمَّنْ دَخَلَ فِي الدِّينِ إِمَّا رَغْبَةً وَ إِمَّا رَهْبَةً عَلَي حِينَ فَازَ أَهْلُ السَّبْقِ بِسَبْقِهِمْ وَ ذَهَبَ الْمُهَاجِرُونَ الْأَوَّلُونَ بِفَضْلِهِمْ فَلَا تَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيكَ نَصِيباً وَ لَا عَلَي نَفْسِكَ سَبِيلًا وَ السَّلَامُ .
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۱۷/در پاسخ نامه معاويه
🔴افشاي چهره بني اميه و فضائل اهل بيت (ع)
معاويه! اينكه خواستي شام را به تو واگذارم، همانا من چيزي را كه ديروز از تو باز داشتم، امروز به تو نخواهم بخشيد، و اما سخن تو كه جنگ، عرب را جز اندكي، بكام خويش فرو برده است، آگاه باش، آن كس كه بر حق بود، جايگاهش بهشت، و آنكه بر راه باطل بود در آتش است. اما اينكه ادعاي تساوي در جنگ و نفرات جهادگر كرده اي، بدان، كه رشد تو در شك به درجه كمال من در يقين نرسيده است، و اهل شام بر دنيا حريص تر از اهل عراق به آخرت نيستند.
🌸فضائل عترت پيامبر (ص)
و اينكه ادعا كردي ما همه فرزندان (عبدمناف) هستيم، آري چنين است، اما جد شما (اميه) چونان جد ما (هاشم) و (حرب) همانند (عبدالمطلب) و (ابوسفيان) مانند (ابوطالب) نخواهند بود، هرگز ارزش مهاجران چون اسيران آزادشده نيست، و حلال زاده همانند حرام زاده نمي باشد، و آنكه بر حق است با آنكه بر باطل است را نمي توان مقايسه كرد، و مومن چون مفسد نخواهد بود، و چه زشتند آنان كه پدران گذشته خود را در ورود به آتش پيروي كنند. از همه كه بگذريم، فضيلت نبوت در اختيار ماست كه با آن عزيزان را ذليل، و خوارشدگان را بزرگ كرديم، و آنگاه كه خداوند امت عرب
را فوج فوج به دين اسلام درآورد، و اين امت در برابر دين يا از روي اختيار يا اجبار تسليم شد، شما خاندان ابوسفيان، يا براي دنيا و يا از روي ترس در دين اسلام وارد شديد، و اين هنگامي بود كه نخستين اسلام آورندگان بر همه پيشي گرفتند، و مهاجران نخستين ارزش خود را باز يافتند، پس اي معاويه شيطان را از خويش بهره مند، و او را بر جان خويش راه مده. با درود.
#نامهها
📚نهج البلاغه/ حکمت۱۷
🍃ضرورت رنگ کردن موها
(بهداشتی،تحمل و زیبایی)
✨ وَ سُئِلَ ( عليه السلام ) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ ( صلي الله عليه وآله ) غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ ، فَقَالَ ( عليه السلام ) : إِنَّمَا قَالَ ( صلي الله عليه وآله ) ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ .
✅ و درود خدا بر او (از امام پرسيدند كه رسول خدا (ص) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ ) فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد
#حکمتها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولادت حقیقت همیشه فروزان
ولایت امام کاظم خاندان مهربانی و عطوفت💐
معیار درستی و صداقت🥀
مجمع الانوار امامت🌷امام موسی کاظم"ع"💖 مبارک باد🌸
هدیه به امام موسی کاظم (ع)
پنج صلوات