eitaa logo
نهج البلاغه
37.6هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹وَ عَزّی قَوماً عَن مَیّتٍ مَاتَ لَهُم فَقَالَ علیه السلام إِنّ هَذَا الأَمرَ لَیسَ لَکُم بَدَأَ وَ لَا إِلَیکُمُ انتَهَی وَ قَد کَانَ صَاحِبُکُم هَذَا یُسَافِرُ فَعُدّوهُ فِی بَعضِ أَسفَارِهِ فَإِن قَدِمَ عَلَیکُم وَ إِلّا قَدِمتُم عَلَیهِ 🍃🌹امام (علیه السلام) به قومی که کسی از آنها مرده بود، تسلیت گفته و امر به صبر نموده و فرمود: (مرگ او نه از شما شروع و نه به شما ختم یافته، فرض کنید این بار به سفری رفته است و این سفر را مانند سفرهای دیگرش بدانید که به سوی شما باز می گردد و اگر او باز نگردد شما به نزد او باز می گردید). عدوه یعنی: چنین فرض کنید. این نوع تسلیت، با عبارتی فصیح، و معنای بسیار برای قانع ساختن و آرامش مفید است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص361 🔶 @Nahj_Et
🔹قَالَ علیه السلام أَیّهَا النّاسُ لِیَرَکُمُ اللّهُ مِنَ النّعمَةِ وَجِلِینَ کَمَا یَرَاکُم مِنَ النّقمَةِ فَرِقِینَ إِنّهُ مَن وُسّعَ عَلَیهِ فِی ذَاتِ یَدِهِ فَلَم یَرَ ذَلِکَ استِدرَاجاً فَقَد أَمِنَ مَخُوفاً وَ مَن ضُیّقَ عَلَیهِ فِی ذَاتِ یَدِهِ فَلَم یَرَ ذَلِکَ اختِبَاراً فَقَد ضَیّعَ مَأمُولًا 🔹و آن حضرت فرمود:ای مردم،باید خداوند شما را به هنگام نعمت در ترس ببیند به همان صورت که در بلا هراسان می نگرد ،چرا که به هر کس نعمت وسیع بخشیده شود و آن را مقدمه کیفر تدریجی به حساب نیاورد از برنامه ترسناکی خود را ایمن دانسته ، و کسی که زندگی بر او تنگ گرفته شده و او آن را امتحان نداند پاداشی را که به آن امید می رفت ضایع نموده . 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص362 🔶 @Nahj_Et
💠امام عليه السلام در تفسير آيه شريفه إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ فرمود: عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است. 📘 🔶 @Nahj_Et
💢 دستورالعملی برای خوشنویسی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِكَاتِبِهِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ: أَلِقْ دَوَاتَكَ، وَ أَطِلْ جِلْفَةَ قَلَمِكَ، وَ فَرِّجْ بَيْنَ السُّطُورِ، وَ قَرْمِطْ بَيْنَ الْحُرُوفِ، فَإِنَّ ذَلِكَ أَجْدَرُ بِصَبَاحَةِ الْخَطِّ. 🔹امام عليه السلام به كاتب خود، عبيدالله بن أبى رافع فرمود: مركّب دوات خود را با گذاشتن ليقه در آن تنظيم كن و شكاف نوك قلمت را طولانى نما وميان سطرها فاصله بينداز و فاصله بين حروف را كم كن كه اين به جلوه وزيبايى خط مى افزايد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 315 نهج البلاغه.mp3
2.89M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
حکمت 248تا250.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
6.71M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۸تا۲۵۰ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام یَا أَسرَی الرّغبَةِ أَقصِرُوا فَإِنّ المُعَرّجَ عَلَی الدّنیَا لَا یَرُوعُهُ مِنهَا إِلّا صَرِیفُ أَنیَابِ الحِدثَانِ أَیّهَا النّاسُ تَوَلّوا مِن أَنفُسِکُم تَأدِیبَهَا وَ اعدِلُوا بِهَا عَن ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا 💠ضراوه: جرات بر شکار و علاقه مندی به آن، ضرایه: به فتح، لغتی در ضراوه می باشد، ضرایه به کسر: مصدر ضری به، است به هر سه روایت شده است، (ای گرفتاران هوای نفس باز ایستید که دلبسته ی دنیا را نمی ترساند مگر صدای به هم رسانیدن دندانهای مصائب ای مردم خود به ادب کردن نفسهایتان بپردازید و آنها را از جرات بر عادتهای نکوهیده باز دارید). کلمه ی اسرای را استعاره برای کسی آورده است که دنیا میل و علاقه ی او را به خود جلب کرده است. امام (علیه السلام) دستور به خودداری از زیاده روی در طلب دنیاداده و از دلباختگی و توجه بدان برحذر داشته است، با این عبارت: فان المعرج … و الحدثان، و لفظ صریف و انیاب را به جهت شباهت مرگ به هنگام فرا رسیدنش به شتر تندرو، استعاره آورده است. سپس خطاب به مردم، آنها را مامور فرموده است تا ادب و صلاح نفس خویش را به عهده گیرند و آن را در حد عدالت، از حرکات و افعال بازدارند، و از جرات و اقدام بر غرق شدن در هواهای نفس بازگیرند. و معنای ریاضت، قبلا روشن شد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص363 ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
✅ پس از دفن رسولخدا (ص) و ماجرای سقیفه، در دفاع از امیرالمومنین (ع) سخنان مبسوطی ایراد و با مردم اتمام حجت کرد، و در پایان سخنانش اعلام نمود که تابع امامت امام علی (ع) است. 🌷 درود خدا بر جناب سلمان 😔 اما وقتی مردم به ابوبکر رو آورده و بیعت کردند، امام علی (ع) ، علت کناره گیری از جنگ بخاطر بدست آوردن خلافت برحق خود را 👈«حفظ اسلام»👉 اعلام کرد و فرمود: 👌🏻همانا مى‏ دانيد كه سزاوارتر از ديگران به خلافت، من هستم. 👌🏻 سوگند به خدا به آنچه انجام داده ‏ايد گردن مى‏ نهم، تا هنگامى كه اوضاع مسلمين رو به راه شود و از هم نپاشد، و جز من به ديگرى ستم نشود 😔 👌🏻و پاداش اين گذشت و سكوت و فضيلت را از خدا انتظار دارم، و از آن همه زر و زيورى كه به دنبال آن حركت مى ‏كنيد، پرهيز میکنم . 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه نامه ها1.mp3
13.97M
📗کتاب صوتی نهج البلاغه بخش نامه ۱ تا ۶ ۱.به مردم کوفه هنگام خروج از مدینه به سمت بصره ۲.به مردم کوفه پس از پیروزى بصره ۳.به شریح، قاضى خویش ۴.به یکى از امیران سپاه ۵.به اشعث ابن قیس ۶.به معاویه 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام لَا تَظُنّنّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَت مِن أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنتَ تَجِدُ لَهَا فِی الخَیرِ مُحتَمَلًا 🍃🌹(به سخنی که از زبان کسی بیرون می آید نباید گمان بد ببری، در حالی که احتمال خوبی در آن می دهی.) یعنی: تا وقتی که برای کلام دیگری راه حمل و تاویلی می توانی پیدا کنی مبادا گمان بد ببری، زیرا نفسهای سالم به خداوند از نفوس دیگر نزدیکترند. واو در جمله، حالیه است. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص364 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
شرح 🔴تفاوت ميان عدالت و احسان ☀️فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) الْعَدْلُ: الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ: التَّفَضُّلُ. 💠امام عليه السلام در تفسير آيه شريفه إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ فرمود: عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است. ✍امیرالمومنین علیه‌السلام عدل را به معناى انصاف تفسیر فرموده، زیرا رعایت انصاف آن است که حق کسى را به او بپردازند (و به نظر مى رسد که این واژه از ماده «نصف» گرفته شده زیرا هرگاه انسان در حقوق مشترک آن را تنصیف کند رعایت عدالت را به طور کامل کرده است). سپس این واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است. 🔹«احسان» همان گونه که از مفهوم آن استفاده مى شود، نیکى کردن به دیگران است و این نیکى همان تفضل است که امام علیه السلام در کلام بالا فرموده است. بدون شک برقرار شدن نظم جامعه انسانى بدون عدل و انصاف و احسان و تفضل امکان پذیر نیست، زیرا ترک عدالت و انصاف سبب خشم کسانى مى شود که حقوقشان پایمال شده و طبعا برمى خیزند و نظم جامعه را به هم مى ریزند و اى بسا منجر به خون ریزى هاى وسیعى گردد. 🔹در مورد «احسان» بسیار مى شود که تنها با استفاده از اصل عدالت و انصاف مشکلات جامعه حل نمى گردد; مثلاً سیل عظیمى آمده و خانه هاى فراوانى را ویران کرده و یا زلزله شدیدى رخ داده و منجر به ویرانى هاى وسیعى شده است در اینجا نمى توان تنها با استفاده از حقوق واجب و حتى مالیات هاى معمولى مشکلات را حل کرد. اینجاست که اصل احسان و تفضل باید به میدان آید و نیکوکاران دامن همت به کمر بزنند، ویرانى ها را آباد و ضایعات را جبران و مشکلات ناشى از حوادث را حل کنند. ✔️گاه در یک خانواده نیز مشکلاتى به وجود مى آید مثلاً شوهر در حادثه اى از دنیا مى رود و اطفال صغیر او باقى مى مانند. اینجاست که باید افراد فامیل صرف نظر از اصل عدالت به سراغ احسان و تفضل بروند و ایتام را تحت حمایت خود قرار دهند و مشکلات آن خانواده را حل کنند; خواه یک نفر اقدام به این کار کند یا همه فامیل دست به دست هم دهند 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اشاره علمی امام علی (ع) و علم امروز به قلب محل اندیشیدن انسان ! 🔹«لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ» «زبان عاقل.پشت.قلب او قرار دارد در حالى که قلب احمق پشت زبان اوست» ( نهج البلاغه ) 🔶 @Nahj_Et
🍃قَالَ علیه السلام إِذَا کَانَت لَکَ إِلَی اللّهِ سُبحَانَهُ حَاجَةٌ فَابدَأ بِمَسأَلَةِ الصّلَاةِ عَلَی رَسُولِهِ صلی الله علیه و آله ثُمّ سَل حَاجَتَکَ فَإِنّ اللّهَ أَکرَمُ مِن أَن یُسأَلَ حَاجَتَینِ فیَقَضیِ َ إِحدَاهُمَا وَ یَمنَعَ الأُخرَی 🍃هرگاه از خداوند حاجتی داشتی، پس درخواست خود را با درود بر پیامبرش که سلام و درود خدا بر او و خاندان او باد، آغاز کن، زیرا خداوند بخشنده تر از آن است که دو حاجت از او درخواست شود و او یکی از آنها را روا سازد، و دیگری روا نسازد.) امام (علیه السلام) دستور فرموده است، که درخواست درود بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بر درخواست حاجت مقدم، بدارند، تا آمادگی برای آن پیدا شود، و با عبارت: (فان الله سبحانه … ) بر این مطلب ترغیب فرموده است، یعنی: این که درخواست اول به اتفاق اقوال از طرف خدا برآورده است، پس سزاوار کرم اوست که دومین درخواست را نیز برآورد، و این جمله مقدمه ی صغرا برای قیاس مضمری است که کبرای مقدرش چنین است: و هر کس کریمتر از اینها باشد پس سزاوار است که از او درخواست شود تا او هر دو را برآورد. 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص365 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
◼️حضرت علی علیه السلام فرمودند: ◾️وَاعْلَمُوا أَنَّ هذاالْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لاَيَغُشُّ، وَالْهادِيالَّذِيلاَيُضِلُّ، وَالُْمحَدِّثُ الَّذِيلاَيَكْذِبُ. وَمـا جالَسَ هذَا الْقُرْآنَ أَحـَدٌ إِلاَّ قامَ عَنْهُ بِزِيادَةٍ أَوْ نُقْصـانٍ: زِيادَةٍ فِيهُدًى، أَوْ نُقْصانٍ مِنْ عَمًى. ▪️و نيز بدانيد اين قرآن تنها ناصحى است كه نصيحت خود را به خيانت نمى آلايد، و تنها هدايتگرى است كه هرگز بگمراهى نمى كشاند و تنها سخنگويى است كه هيچگاه دروغ نمى گويد. كسى با قرآن هم نشين نشد مگر اينكه با فزونى و كاستى برخاست، فزونى هدايت و كاستى در كور دلى و ناآگاهى. 📚نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
🪐تفاوت افراد کریم و لئیم 📿احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ، وَاللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ 🌗بترسيد از حمله افراد با شخصيت به هنگام نياز و گرسنگى و از حمله افراد پست به هنگام سيرى ✍افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند; ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند. 📘 🔶 @Nahj_Et
🍃🌹قَالَ علیه السلام مَن ضَنّ بِعِرضِهِ فَلیَدَعِ المِرَاءَ 🍃🌹جدال، لجاجت و مراء این است که انسان روی حرف خود هر چند ناحق باشد ایستادگی کند و حاضر نباشد از حرف خود دست بردارد و برای اثبات مدعای خود دست به هر اقدامی می زند. نتیجه این روحیه این است که دوست و دشمن از انسان بیزار می شوند و آبروی انسان می رود. لذا علی (علیه السلام) می فرماید کسانی که علاقه به آبروی خود دارند باید لجاجت و ستیزه جوئی را کنار بگذارند اگر چه سفارش به انفاق شده اما نه انفاق به آبرو و هر چند مذمت از بخل شده اما نه در مورد آبرو بلکه در حفظ آبرو تا آنجا که می شود باید بخل ورزید 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص366 شرح زمانی 🔶 @Nahj_Et
حکمت 251و252.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
7.73M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۱و۲۵۲ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مِنَ الخُرقِ المُعَاجَلَةُ قَبلَ الإِمکَانِ وَ الأَنَاةُ بَعدَ الفُرصَةِ 💠خرق: حماقت، نادانی، (از نادانی است عجله به کاری پیش از توانایی، و همچنین، سستی نمودن پس از فرا رسیدن وقت مناسب). شتابزدگی برای رسیدن به حاجتی و شتافتن به سمت آن پیش از فرا رسیدن وقت ممکن، افراط در جستن آن است، و سستی در آن نیز در وقت ممکن تفریط است و این هر دو نکوهیده است و صاحب آنها نیز کار را بی موقع انجام داده است و این نادانی روشن و کاستی در عقل و کم تدبیری است. و راه درست همان میانه روی یعنی انجام کار در وقت ممکن و فرصت مناسب می باشد 📙شرح حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص 367 شرح ابن میثم 🔶 @Nahj_Et
💢 اختلاف در مسلمانان، انحراف در یهودیان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 يكى از يهوديان گفت: هنوز پيغمبرتان را دفن نكرده بوديد كه در او اختلاف نموديد در پاسخ او فرمود: ما درباره جانشينى او اختلاف كرديم نه در باره او. ولى شما هنوز پاهايتان از آب دريا خشك نشده بود كه به پيغمبرتان گفتيد: «براى ما هم بتى بساز همانگونه كه اين قوم بت پرست بت هايى دارند. (حضرت موسی) گفت: شما مردمى بی خرد هستيد». 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
حکمت 256 تا 259استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
9.19M
🌸🍃🌸🍃 🍃 📚شرح و تفسیر حکمت ۲۵۶و۲۵۹ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله . 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام علی (ع) میفرمایند: 🍁 و اللّه ، ما أرى عَبدا يَتَّقي تَقوىً تَنفَعُهُ حتّى يَخزِنَ لِسانَهُ . به خدا قسم هيچ بنده اى را نديده ام كه تقوايش سودمند باشد، مگر اينكه زبانش را نگه دارد. 📚 نهج البلاغة ، 🔶 @Nahj_Et