💠خرد و زنان
🔹معَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ»
ای مردم ایمان زنان ناقص است برخورداری زنان از سهم الارث ناقص است عقول آنان ناقص است.
🔹« وَ لاَ تَهِیجُوا النِّسَاءَ بِأَذًی وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَکُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَکُمْ فَإِنَّهُنَّ ضَعِیفَاتُ الْقُوَی وَ الأَنْفُسِ وَ الْعُقُولِ»
و با وارد کردن اذیت بر زنان آنان را به هیجان درنیاورید هر چند آبروی شما را ببرند (به نوامیس شما دشنام بدهند) و به فرماندهان شما ناسزا بگویند زیرا آنان از حیث انواع نیروها و نفس و خرد دستخوش ناتوانی هستند.
📚خطبه 80.
📚نامه 14.
🔻پی نوشت:
از آنجا که زنان توان نبرد ندارند، کينه خود را با دشنام دادن ابراز مى کنند و از آنجا که روح و خردشان ضعيف است، انتقام جويى را در بدگويى و بدزبانى نشان مى دهند; به همين دليل افراد آگاه و بيدار نبايد در برابر بدزبانى آنها واکنش نشان دهند. بگذارند عقده دل را با اين سب و دشنام ها وا کنند و آرام بگيرند و به يقين اگر در برابر اين سخنان زشت عکس العملى نشان داده شود، هيجان آنها بيشتر مى شود و چه بسا سر از کفرگويى در آورند.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠خرد و زنان 🔹معَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ
🔻نکته:
💠 موقعيت زنان در نهج البلاغه:
در چندين مورد از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار نهج البلاغه نکوهشى از زنان ديده مى شود و بعضى از ناآگاهان آن را به عنوان زن ستيزى تفسير مى کنند در حالى که قرائنى همراه اين بيانات امام(عليه السلام) است که نشان مى دهد نظر امام(عليه السلام) به گروه خاصى است.
مثلا بعضى از اين عبارات بعد از جنگ جمل که يکى از آتش افروزانش يکى از همسران مشهور رسول خدا(صلى الله عليه وآله) بود، وارد شده که نشان مى دهد هدف امام(عليه السلام)
نکوهش از چنين زنانى است که مسير صحيح را رها کرده و آلت دست فرصت طلبان سياسى مانند طلحه و زبير مى شوند، کارى که منجر به ريخته شدن خون هزاران نفر از مسلمانان شد و امام(عليه السلام) در پايان جنگ، آن زن را به احترام پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با نهايت تکريم همراه برادرش و گروهى از محافظان به مدينه بازگرداند.
در نامه مورد بحث نيز از زنانى نکوهش شده که زبان آنها آلوده به دشنام و بدگويى و سخنان زشت و خشن مى شود. امام(عليه السلام) آنها را ضعيف العقل و ناتوان مى شمرد.
بنابراين اگر قراين حاليه و مقاليه را در همه جا در نظر بگيريم پاسخ اين گونه ايرادات روشن مى شود.
لذا در حديثى در اصول کافى از امام باقر(عليه السلام) آمده است که بعد از اشاره به عيب و نقصان گروهى از زنان در پايان مى فرمايد: «إِلاَّ الْمُسْلِمَاتُ مِنْهُنَّ; غير از زنان مسلمان»(کافى، ج 5، ص 505، ح 4)
در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «الاِمْرَأَةُ الصَّالِحَةُ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ رَجُل غَيْرِ صَالِح; يک زن صالحه برتر است از يک هزار مرد ناصالح».( وسائل الشيعه، باب 89 از ابواب مقدمات نکاح، ح 2)
در حديث مفصلى از امام صادق(عليه السلام) که در کتاب کافى آمده نيز تقسيم بندى روشنى درباره زنان ديده مى شود که امام(عليه السلام) گروهى از آنان را مايه سعادت مردان مى داند و گروهى را اسباب غبن مى شمارد; «فَمَنْ يَظْفَرْ بِصَالِحِهِنَّ يَسْعَدْ وَمَنْ يُغْبَنْ فَلَيْسَ لَهُ انْتِقَام».( کافى، ج 5، ص 323، ح 3 باب اصناف النساء.)
روايات سه گانه بالا و همچنين روايات ديگرى که در همان باب از کافى (باب اصناف النساء) آمده قرينه روشنى است بر تفسيرى که درباره سخنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه آورديم.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 حاکمیت امام(ع) به قیمت ظلم و ستم بر مردم نیست
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت4
🔶 @Nahj_Et
☄بلا در لباس نعمت و نعمت در شكل بلا
▫️أَيُّهَا النَّاسُ لِيَرَكُمُ اللّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ، كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ النِّقْمَةِ فَرِقِينَ إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذلِکَ ....
🟤اى مردم! بايد خداوند، شما را به هنگام نعمت ترسان ببيند همانگونه كه از بلا و نقمت ترسان مى بيند؛ زيرا كسى كه خدا به او نعمت گستردهاى بخشيده و آن را (احتمالا) استدراج (مقدمه مجازات تدريجى) نشمرد از امر خوفناكى خود را ايمن دانسته است
✍منظور از نعمت هاى استدراجى كه در قرآن به آن اشاره شده: اين است كه خدا افرادى كه طغيان را به مرحله شديد رسانده اند نخست مشمول نعمتهاى خودش قرار مى دهد و هنگامى كه غرق نعمت شدند ناگهان نعمت را از آنها مى گيرد و به سختى آنها را مجازات مى كند كه اين مجازات بعد از نعمت، بسيار دردناك است. همچون كسى كه از درختى بالا مى رود هرچه بالاتر رود به هنگام سقوط براثر طوفان يا لغزشى، به زمين خوردن او دردناكتر است امير مومنان عليه السلام در اين كلام پرمعنا به صاحبان نعمت هشدار مى دهد كه مراقب باشيد مبادا اين نعمتها مقدمه نقمت شديدى باشد. احتياط را از دست ندهيد، به اعمال خود مغرور نشويد و دائمآ از درگاه خدا عذر تقصير بخواهيد.
📚 #حکمت_358
🔶 @Nahj_Et
44.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گروه سرود:
🔹در مدح نهج البلاغه
🔹در آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر علیه السلام قم
🔰چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔹خداوند تعالى موجودات را ابداع كرد، موجوداتى شگفت انگيز. بعضى جاندار، بعضى بيجان. برخى ساكن و برخى متحرك. پس بر آفرينش لطيف و دقيق و عظمت قدرت خود شواهدى آشكار اقامه كرد. آنسان، كه عقلها به فرمانبرداريش اذعان نمودند و به وجودش معترف شدند و تسليم او گشتند و، در گوشهاى ما، دلايل يكتايى او آوازه افكند...
ابْتَدَعَهُمْ خَلْقاً عَجِيباً مِنْ حَيَوَانٍ وَ مَوَاتٍ وَ سَاكِنٍ وَ ذِي حَرَكَاتٍ، وَ أَقَامَ مِنْ شَوَاهِدِ الْبَيِّنَاتِ عَلَى لَطِيفِ صَنْعَتِهِ وَ عَظِيمِ قُدْرَتِهِ، مَا انْقَادَتْ لَهُ الْعُقُولُ مُعْتَرِفَةً بِهِ وَ مَسَلِّمَةً لَهُ، وَ نَعَقَتْ فِي أَسْمَاعِنَا دَلَائِلُهُ عَلَى وَحْدَانِيَّتِهِ...
📙از #خطبه_165 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
بکوشید فرزندان آخرت باشید
ای مردم همانا بر شما از دو چیز می ترسم : هواپرستی و آرزوهای طولانی ،اما پیروی از خواهش نفس ، انسان را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی ، آخرت را از یاد می برد .
به هوش باشید که آخرت به سوی شما می آید ، دنیا و آخرت هر یک فرزندانی دارند ، بکوشید فرزندان آخرت باشید ، نه دنیا ،
زیرا روز قیامت ، هر فرزندی به پدر و مادر خویش باز می گردد. امروز روز عمل است نه حسابرسی ، و فردا روز حسابرسی است نه عمل .
نهج البلاغه ؛ #خطبه_42
🔶 @Nahj_Et
💌امیرالمومنین علیه السّلام در وصفِ پرهيزگاران فرمود :
چند صباحى شكيبایی ورزيدند و در پىِ آن به آسايشى طولانى دست يافتند ..
📕 نهج البلاغه / خطبه ۱۹۳
🔶 @Nahj_Et
💢شرح حال خفتگان در خاک
▫️فَقَالُوا: کَلَحَتِ الْوُجُوهُ النَّواضِرُوَ خَوَتِ الاَْجْسَامُ النَّوَاعِمُ، وَ لَبِسْنَا أَهْدَامَ الْبِلَى، وَ تَکَاءَدَنَا ضِيقُ الْمَضْجَعِ، وَ تَوَارَثْنَا الْوَحْشَةَ، وَ تَهَکَّمَتْ عَلَيْنَا الرُّبُوعُ الصُّمُوتُ
🟤آنها مى گويند: چهره هاى خرم و زيباى ما زشت و پژمرده شد و بدنهاى نرم و نازک (که در ناز و نعمت پرورش يافته بود) بر زمين افتاد و از هم متلاشى شد، لباس کهنگى و فرسودگى بر تن پوشيديم و تنگى قبر، سخت ما را در فشار قرار داد. وحشت و ترس را از يکديگر به ارث برده ايم و خانه هاى خاموش قبر بر ما فرو ريخته است.
✍آرى! آنها گاه از سرنوشت بدنهايشان سخن مى گويند و گاه از جايگاهايشان. بدنها نخست پژمرده، چهره ها درهم کشيده، سپس از هم متلاشى شده و سرانجام پوسيده و خاک شده است. قبرها تنگ و تاريک و سرد و خاموش است وامواج وحشت آنها را در برگرفته و همگى در سکوت فرو رفته اند.
📘#خطبه_221
🔶 @Nahj_Et
💠وَ اِسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لاَ يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ اَلْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ اَلْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ اَلْأَرْزَاقِ
🔹و از گنجينههاى رحمت الهی چيزهايى را درخواست كن كه جز او كسى نمىتواند عطا كند، مانند عمر بيشتر، تندرستى بدن، و گشايش در روزى
📙#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
حجتالاسلام صالحی ساداتی ۲۱ دی.mp3
5.42M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #صالحی_ساداتی
💠 شرح خطبه متقین نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎تو اميد منى، تو پناه منى!
📿الَّلهُمَّ وَ هذَا مَقَامُ مَنْ أَفْرَدَکَ بِالتَّوْحِيدِ الَّذِي هُوَ لَکَ، وَ لَمْ يَرَمُستَحِقّاً لِهذِهِ المَحَامِدِ وَ الْمَمادِحِ غَيْرَکَ; وَ بِي فَاقَةٌ إِلَيکَ لاَ يَجْبُرُ مَسْکَنَتَهَا إلاَّ فَضْلُکَ، وَ لاَ يَنْعَشُ مِنْ خَلَّتِهَا إِلاَّ مَنُّکَ وَ جُودُکَ
🟤خداوندا! اين وضع کسى است که تو را در توحيد خاصِّ خودت، يکتا شمرده و غير تو را مستحقّ اين ستايش ها و مدح ها نمى داند. (خداوندا!) من به تو نياز دارم، نيازى که جز فضل تو نمى تواند آن را برطرف سازد و پريشانم، پريشانى و فقرى که جز بخشش و جود تو نمى تواند آن را برطرف سازد».
📘#خطبه_91
🔶 @Nahj_Et
💠جامعه به افراد مودب و با اخلاق، احترام می گذارد/ آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته نیز در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح #حکمت_126 نهج البلاغه پرداختند.
معظم له بیان داشتند: بیانات نورانی ائمه چند بخش است، برخی از آنها مربوط به اصل دعوت به یک کار خوب و پرهیز از کار بد است، یعنی تنها امر به شی ء و نهی از شیء دیگر است، بدون اینکه فایده و زیان آن را ذکر کنند، برخی دیگر از روایات که به «علل الشرایع» معروف است که در آن اگر به کاری امر شده، مصالح آن را نیز بیان می کنند و اگر از کاری نهی شده است، مفاسد آن را ذکر می کنند، برخی دیگر از روایات، در امر به فعل یا نهی از فعل دیگری، ثواب و عقاب افعال را نیز ذکر کرده اند و یک سلسله اموری هم هست که تحلیل است، فرموده اند اینکه مورد امر است موجب عظمت روح می شود و آن کار که مورد نهی است، موجب نزول و خفت روح است؛
پس گاهی تعالیم اخلاقی با تحلیل همراه است، گاهی با دستور، گاهی با ذکر ثواب و عقاب افعال!
🔹 گاهی انسان به خاطر انس با آداب بد، عقاید بد و اخلاق بد، یک آداب خوب، عقیده خوب و اخلاق خوب که ببیند تعجب می کند، گاهی هم از سنخ دیگری است در روایات هست که خیلی افراد پول می دهند که بنده بخرند، اما اخلاق به کار نمی برند که آزادها را بخرند، اخلاق به کار نمی برند که جامعه به اینها علاقه مند شوند، در حالی که همه افراد به کسی که مودب و با اخلاق است، نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندند، به او احترام گذاشته و علاقه مند هستند!
🔹 امیرالمومنین در این کلام خود، تحلیل یک سری مسائل اخلاقی را بیان می کنند که من تجب می کنم که برخی از افراد از یک کار زشت می خواهند پرهیز کنند، به دام کار زشت تری پناه می برند، این تحلیل است که اگر کسی بخیل بود، از چاه کوچک فرار می کند اما به چاه بزرگ تری می افتد، حضرت می فرماید من تعجب می کنم که چرا این کارها را انجام می دهند، اگر این کار را برای رهایی از فقر می کنید، به خطر بدتر دچار می شوید ... .
🔹 امیرالمومنین در ادامه کلام خود می فرماید من تعجب می کنم از انسان متکبر، در حالی که قبلا نطفه بوده و فردا نیز مرداری بیش نیست و تعجب می کنم از کسی که مخلوقات را می بیند، نظم را مشاهده می کند، اما در وجود خالق و ناظم شک می کند و تعجب می کنم از کسانی که به این فکر نیستند که بعد مرگ چه اتفاق می افتد... .
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای جلسه درس خود، مردم را به خواندن دعای استسقاء که در صحیفه سجادیه آمده است توصیه فرمودند و دعا فرمودند این دعاها به برکت خون پاک شهداء ـ ان شاء الله ـ مستجاب شود.
مطالعه کامل:
https://news.esra.ir/fa/w/2184715
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/10/21
🔶 @Nahj_Et
•┄┅═☆••✨﷽✨••☆═┅┄•
💥وجوب اطاعت از رهبری جامعه 💥
❇️ جایگاه رهبری جایگاهی است که برپایۀ اصول و ارزش استوار است و اگر بنیان های جامعه بر همین پایه تکیه داشته باشد، دوام آن بیشتر خواهد بود و در همین نگرش، جایگاه رهبری قابل تعریف خواهد بود.
♻️ فلذا، بایستی با چشمان باز و آگاهی و بصیرت تمام، نسبت به حفظ چنین جایگاه و شخص آن کوشید، به همین خاطر در صورتی که رهبردر چنین جایگاهی که حق وی است قرار نگیرد، بخاطر مصالح بزرگ تر مجبور به صیانت از جایگاه رهبری است. به فرموده آن حضرت، تشبیه به «خار در چشم» و «استخوان در گلو» شده است.
✳️با این نگاه مولاامیرالمومنین علیهالسلام در خطبه ۱۴۶ نهج البلاغه شریف، در پاسخ به مشورت خواهی خلیفه دوم که قصد داشت شخصاً در میدان نبرد حاضر شود، ضمن ممانعت، می فرماید؛
«… وَ مَکَانُ القیِّمِ بِالأَمرِ مَکَانُ النِّظَامِ مِنَ الخَرَزِ یَجمَعُهُ وَیَضُمُّهُ: فَإنِ انقَطَعَ النِّظَمُ تَفَرَّقَ الخَرَزُ وَ ذَهَبَ …»
(جایگاه رهبر چونان ریسمان محکم است که مُهره ها را متحد ساخته به هم پپیوند می دهد. اگر این رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده و هرکدام بسویی خواهد افتاد وهرگزجمع نخواهد شد.
📚سایت مقالات/رهبری ومدیریت از دیدگاه امیرالمومنین علیهالسلام
🔶 @Nahj_Et
🔹وَأُتِيَ بِجَان وَمَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ: لاَ مَرْحَباً بِوُجُوه لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَة.
(جنایتکاری را حضور امام آوردند، که جمعی اوباش همراه او بودند،) و حضرت فرمودند: مبارک مباد، چهرههایی که جز به هنگام زشتیها ديده نمیشوند.
✍ شرح حکمت:
اين كلام حكيمانه تكميلى است براى حکمت قبل، و ماجرا از اين قرار است كه جنايتكارى را خدمت آن حضرت آوردند و عدهاى از اوباش همراه او بودند (گويا میخواستند مجازات او را تماشا كنند) امام (ع) فرمودند: «خوشآمد مباد بر چهرههایی كه جز بههنگام حوادث بد ديده نمیشوند.
آرى همواره گروهى در جامعه در پى جنجال آفرينى يا حضور در حوادث جنجالى هستند؛ بهمحض اينكه ببینند دو نفر باهم دعوا میكنند جمع میشوند؛ نه براى ميانجيگرى، بلكه براى اينكه آن صحنه زشت را بنگرند، و يا هنگامیکه بشنوند بنا هست كسی را در ملأعام مجازات كنند، دوان دوان بهسوی آن صحنه میروند.
اميرمؤمنان على (عليهالسلام) از اين گروه متنفر بودند.
درست است كه در قرآن مجيد دستور داده شده اجراى حد در حضور جمعى باشد تا مايه عبرت گردد؛ اما اين گروه از افراد هرگز براى عبرت گرفتن نمیآمدند، بلكه هر جنجالى برپا شود در آنجا حضور مییابند و در صورتیکه فرصت پيدا كنند خودشان نيز وارد صحنه میشوند.
📙#حکمت_200
🔶 @Nahj_Et
003f.mp3
1.55M
🔰خطبه اي است از آن حضرت (علیه السلام): خطبه اي که به شقشقيه معروف است.
هان اي مردم، سوگند به خدا، آن شخص جامه خلافت را به تن کرد و او خود قطعا مي دانست که موقعيت من نسبت به خلافت، موقعيت مرکز آسياب به آسياب است که به دور آن مي گردد. سيل انبوه فضيلتهاي انساني- الهي از قله هاي روح من به سوي انسانها سرازير مي شود. ارتفاعات سر به ملکوت کشيده امتيازات من بلندتر از آن است که پرندگان دور پرواز بتوانند هواي پريدن روي آن ارتفاعات را در سر بپرورانند. (در آن هنگام که خلافت در مسير ديگري افتاد)، پرده اي ميان خود و زمامداري آويختم و روي از آن گردانيدم، چون در انتخاب يکي از دو راه انديشيدم:
يا مي بايست با دستي خالي به مخالفانم حمله کنم و يا در برابر حادثه اي ظلماني و پر ابهام شکيبايي پيشه گيرم. (چه حادثه اي؟!) حادثه اي بس کوبنده که بزرگسال را فرتوت و کم سال را پير و انسان باايمان را تا به ديدار پروردگارش در رنج و مشقت فرو مي برد. ارجح داشتن صبر به حکم عقل سليم بر آن شدم که صبر و تحمل را بر حمله با دست خالي ترجيح بدهم. من راه بردباري را پيش گرفتم، چونان بردباري چشمي که خس و خاشاک در آن فرو رود و گلويي که استخواني مجرايش را بگيرد. (چرا اضطراب سر تا پايم را نگيرد و اقيانوس درونم را نشوراند؟). مي ديدم حقي که به من رسيده و از آن من است، به يغما مي رود و از مجراي حقيقي اش منحرف مي گردد.
📙#خطبه_3
🔶#محمدتقی_جعفری
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ
💠 خداوند را بهوسيله بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم
✍اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است.
✅تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد وانسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود. كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست مىتوانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق اراده او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
📙#حکمت_249
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای پای ماه رجب به گوش میرسه🌱°
آمادهایم؟🌺
حلول ماه رجب بر همگان مبارک باد 😍❣
🔶 @Nahj_Et
✨حضرت محمد صلی الله و علیه و آله والسلم:✨
🌙رجب را «ماه ريزانِ خدا»
ناميدند؛ چون دراين ماه
رحمت بر امّت من
به شدّت فرو مى بارد.🌙
📚بحارالأنوارج۹۷ص۳۹
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 شرط ولایت و سرپرستی، عدالت و عدم ستم است
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت5
🔶 @Nahj_Et
امام و حجّت اهل یقینی
فروغ آسمان، مهر زمینی
گشادی بال دانش بر سر ما
گشودی راه دین در باور ما
از آن موجی که از علم تو برخاست
شریعت زنده و اسلام برجاست
ز دریای تو خیزد موج دانش
درخشد نام تو بر اوج دانش
💐 میلاد امام محمد باقر (ع) بر حضرت بقیة الله (عج) و همه ی شیعیان آن حضرت مبارک باد
🔶 @Nahj_Et