امیرالمومنین علیه السلام:
" قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ، وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ، حَتَّى دَقَّ جَلِيلُهُ وَ لَطُفَ غَلِيظُهُ وَ بَرَقَ لَهُ لاَمِعٌ کَثِيرُ الْبَرْقِ، فَأَبَانَ لَهُ الطَّرِيقَ، وَ سَلَکَ بِهِ السَّبِيلَ
او عقلش را زنده کرده و شهواتش را ميرانده است، تا آنجا که جسمش لاغر شده، و خشونت اخلاقش به لطافت مبدّل شده است.
در اين زمان برقى پر نور براى او مى درخشد، راه را براى او روشن مى سازد و او را به مسير حق (سلوک الى الله) مى برد»
منبع : نهج البلاغه _#خطبه_220
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به يكى از طرق مؤثر بازدارنده نسبت به بدكاران مى كند و مىفرمايد: «گنهكار را با پاداش دادن به نيكوكار (تنبيه كن و) از گناه بازدار»؛ (اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ) . به يقين براى بازداشتن بدكاران از كار بد راه هاى مختلفى است كه هر كدام از آنها براى بازداشتن گروهى از بدكاران مفيد است: نخست اينكه بدكار را مجازات كنند كه در كتاب حدود و تعزيرات اسلامى احكام گستردۀ آن با توجه به سلسله مراتب آمده است و در تمام دنيا اينگونه مجازاتها معمول است كه شامل زندان، جريمه مالى، مجازات بدنى و حتى مجازات روحى از طريق سرزنش و اعلام به اجتماع مىشود. قرآن مجيد نيز درباب قصاص و حد سارق و حد زانى و مجازات قذف اشارات روشنى به اين معنا دارد. نوع دوم آن است كه براى بازداشتن بدكاران از كار بد به آنها نيكى كند، همانگونه كه در آيات شريفه از جمله آيۀ شريفۀ 34 سورۀ «فصلت» مىفرمايد: «اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدٰاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» ؛ بدى را با نيكى دفع كن ناگهان (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است» به اين ترتيب مىتوان گروهى از بدكاران را شرمنده ساخت و از كار خود باز گرداند
#حکمت_177
🔶 @Nahj_Et
چیزی که حیرت من را برمیانگیزد...♨️
#علی_بن_ابی_طالب ❤️💯
مکتب علی همان است که سید رضی در هزار سال پیش درک کرده بود؛ میگوید وقتی من در خطبههای علی مطالعه میکنم چیزی که حیرت من را برمیانگیزد و من مکرر در جمع رفقا این را میگویم این است که میبینم من با صحنههای متناقض و متضاد روبرو میشوم و آدم باور نمیکند که یک انسان تا این اندازه جامعیت داشته باشد. یک جا وقتی آدم با سخنان علی روبرو میشود انسانی را میبیند که پوست شیر پوشیده و دندان پلنگ نشان میدهد و در صحنه کارزار است و گویی غیر از جنگ و خونریزی چیزی سرش نمیشود. ورق میزنی، میبینی با انسان دیگری روبرو شدهای که گویی عمرش را در دیرها و صومعهها و در خلوتها گذرانده، در خلوت شب است، او هست و خدای خودش و گویی غیر از معنویت چیزی سرش نمیشود. جای دیگر یک فیلسوف میبینی که دارد مسائل فلسفی را به دقیقترین شکل تجزیه و تحلیل میکند. جای دیگر میبینی با یک عالم حقوقی روبرو هستی که دارد راجع به حقوق و فلسفه اجتماعی بحث میکند. این است که علی امام است.
استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص170،171 🇮🇷🖇
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۶ توفیق.mp3
3.23M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 6⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(توفیق)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
#نهج_البلاغه
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌درمورد اخلاق و موعظه
شماره 4
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمعنا به نكتۀ مهمى دربارۀ مصرف شدن بعضى از سرمايهها و اموال اشاره كرده مىفرمايد: «آنچه از مال تو از دست مىرود و مايۀ پند و عبرتت مىگردد در حقيقت از دست نرفته است»؛ (لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ). همانگونه كه در بحث سند اين حكمت اشاره شد، اين جمله به قدرى در السنۀ مردم گسترش يافته كه به صورت يكى از ضرب المثلهاى عرب در آمده است. مىدانيد مال، وسيلهاى براى رسيدن به اهداف مختلف است. اگر در مسير اطاعت فرمان خدا و انجام كارهاى مثبت مادى و معنوى قرار گيرد بهترين وسيله به شمار مىآيد و اگر در مسير عصيان و گناه و كارهاى زيانبار به كار رود بدترين وسيله است و آنچه مىگوييم: مال دنيا بهترين و بدترين است اشاره به همين نكته است. مثال مال در جنبههاى مثبت فراوان است. گاهى مال براى نيازهاى معمولى مادى به كار مىرود، زمانى براى نيازهاى معنوى مانند صرف آن براى علم آموختن و يا در راه زيارت خانۀ خدا و يا جهاد فى سبيل الله به كار انداختن.
#حکمت_196
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و پرمعنا به نكتۀ مهمى دربارۀ مصرف شدن بعضى از سرمايهها و امو
💠🔹ولى گاه در راهى به كار انداخته مىشود كه ظاهراً از بين رفته و فانى مىشود؛ اما پندى به انسان مىآموزد؛ پندى كه گاهى انسان را از ضررهاى بسيار در آيندۀ زندگى حفظ مىكند و منافع گرانبهايى در بر دارد. اينگونه اموال اگر چه ظاهراً فانى شدهاند؛ اما نه تنها از بين نرفته بلكه بسيار پرسود بودهاند. آيا كسى كه سرمايهاى در امرى تجارى به كار مىبرد و ظاهرا زيان مىكند؛ اما راه و رسم تجارت را به وسيلۀ آن مىآموزد زيان كرده است؟ و يا كسى كه مالى را در اختيار دوستى مىگذارد تا او را بيازمايد و بعد آن مال از بين مىرود و در آينده از خطرات زيادى محفوظ مىماند زيان كرده است؟ آيا كسى كه بدون اخذ سند مالى در اختيار كسى مىگذارد و شخص بدهكار انكار مىكند و نتيجۀ آن اين مىشود كه در آينده هميشه با اسناد محكم اموالش را به ديگران بسپارد خسارت ديده است؟ آيا كسانى كه مثلاً براى يافتن داروى درمان يك بيمارى خطرناك مانند سرطان، سالها اموالى را هزينه مىكنند و به جايى نمىرسند؛ ولى سرانجام موفق به كشف آن مىشوند ضرر كرداند
#حکمت_196
🔶 @Nahj_Et
🗓حدیث روز
✍️ حضرت امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند:
🍀 شيعَتُنا أهْلُ الْهُدي وَ أهْلُ التُّقي وَ أهْلُ الْخَيْرِ وَ أهْلُ الإيمانِ وَ إهْلُ الفَتْحِ وَ الظَّفَرِ.
☘️ شيعيان ما أهل هدايت و تقوي و أهل خير و نيکي و أهل ايمان و أهل فتح و ظفرند.
📔الكافي، جلد 2، صفحه 233
فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر روز ملی مقاومت ،ایثار و پیروزی بر شما عزیزان مبارک باد 🎊🎉🌷
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به يكى از طرق مؤثر بازدارنده نسبت به بدكاران مى كند
🔹ادامه حکمت۱۷۷
💠راه سوم اين است كه نيكوكاران را مورد تشويق قرار دهى هنگامى كه بدكاران آن را ببينند گروهى دست از كار بد مىكشند به اميد اينكه پاداش نيكوكاران نصيب آنها گردد. اين كار در تمام دنيا معمول است كه هر سال گروهى از برترينها را در مسائل علمى، نوشتن كتاب هاى مفيد، امور كشاورزى و دامدارى و صنايع و اختراعات تشويق مىكنند و جوائز گرانبهايى به آنها مىدهند و نامشان را در رسانهها اعلام مىدارند تا سبب شود افراد سست و تنبل و بدكار و منحرف آن را ببينند و از كار خود پشيمان شوند و كم كاران نيز به كار بيشتر ترغيب گردند
#حکمت_177
🔶 @Nahj_Et
رسول اکرم (ص) فرمود: 🌷
جبرئیل به من گفت: ای محمد عِشْ ما شِئْتَ فَاِنَّک مَیت
ٌهرچه میخواهی زندگی کن، عاقبت میرنده هستی؛ عمر جاوید برای کسی نیست. وَ اَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَاِنَّک مُفارِقُةُ هرکه را دلت میخواهد دوست داشته باشی دوست داشته باش، اما این را هم بدان که از او جدا میشوی. معلوم است که در زیر اینها چه مستتر است؛ یعنی پس انسان باید کسی را دوست داشته باشد که از او جدا نمیشود. این حساب را داشته باش، هرکه را میخواهی دوست داشته باشی دوست داشته باش، اما بدان که تو از همه اینها جدا میشوی؛ فقط یک حقیقت است که از او جدا نمیشوی. وَ اعْمَلْ ما شِئْتَ فَاِنَّک مُلاقیه هرچه میخواهی عمل کنی بکن، اما این را هم بدان که تو به عمل خود خواهی رسید و با عمل خودت در یک وقتی ملاقات خواهی کرد. بعد فرمود: جبرئیل به من فرمود: شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیلِ وَ عِزُّهُ کفُّ الاَْذی عَنِ النّاسِ[1]. شرافت مؤمن در نمازی است که شب میخواند و عزت مؤمن در این است که اذیتش به هیچ انسانی نرسد.
وسائل الشیعه، ج 5 / ص 273.
استاد مطهری، آشنایی با قرآن🌷
✨🕋 @Ghebleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🌳 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :*
🌿 فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِعَيْنِهِ، وَ نَوَاصِيکُمْ بِيَدِهِ، وَ تَقَلُّبُکُمْ فِي قَبْضَتِهِ
*🦋 عالم محضر خداست :*
پس بترسيد از خدايى كه در پيشگاه او حاضريد، و اختيار شما در دست اوست، و همه حالات و حركات شما را زير نظر دارد.
📚 نهج البلاغه ،# خطبه_183
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و آثار هر يك از آنها اشاره فرموده و مركز آنها را قلب مىشمرد و مىفرمايد: «در درون سينۀ اين انسان قطعه گوشتى است كه به رگ مخصوصى آويخته شده و عجيبترين اعضاى او و همان قلب وى است»؛ (لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ: وَ ذَلِكَ الْقَلْبُ) . در اينكه چگونه قلب همان عضو صنوبرى كه مأمور رساندن خون به تمام اعضاست مىتواند مركز عواطف انسانى و فضايل و رذايل اخلاقى باشد در پايان اين بحث به طور مشروح از آن سخن خواهيم گفت. «نياط» همان رگى است كه قلب بهوسيلۀ آن در سينۀ انسان آويزان است كه اگر قطع شود در كمترين زمان حيات انسان پايان مىيابد
#حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و
💠🔹گاه آن را مفرد شمرده و زمانى جمع «نَوط» (بر وزن فوت) دانستهاند و هنگامى به معناى خود قلب نيز آمده است. به هر حال امام عليه السلام اين قلب آدمى را كه در درون سينهاش با رگى آويخته شده شگفتانگيزترين عضو بدن او مىشمرد. سپس به دليل آن پرداخته و در ادامۀ سخن چنين مىفرمايد: «اين شگرفى به خاطر آن است كه صفاتى از حكمت و ضد حكمت در آن جمع است»؛ (وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا) . حكمت اشاره به فضايل اخلاقى و اضداد آن اشاره به رذايل اخلاقى است و به اين ترتيب امام قلب انسان را مركزى براى فضايل و رذايل اخلاقى مىشمرد و اينكه مرحوم مغنيه در فى ظلال حكمت را به غير فضايل اخلاقى تفسير كرده كه نتيجۀ آن نوعى رذايل محسوب مىشود بسيار خلاف ظاهر است
#حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۴ ارزشهاي والای اخلاقی بخش ۷ عمل صالح.mp3
3.99M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 7⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(عمل صالح)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠🔹از خطبههاى امام عليه السّلام است (كه در آن به صفات گمراهان و غافلان اشاره شده است). خطبه در يك نگاه اين خطبه گلچينى است از چند بخش از خطبۀ مفصلى كه امام ايراد فرموده است: در بخش اوّل، برخى از صفات افراد فاسد و مفسد و گمراه را بيان مىكند تا مردم بدانند و از آنها فاصله گيرند. در بخش ديگرى، به صفات غافلان اشاره مىكند كه وقتى بيدار مىشوند كه كار از كار مىگذرد و گرفتار آثار سوء اعمال خود مىشوند. در بخش سوّم، همگان را مخاطب ساخته و اندرزهاى مفيد و مؤثر به آنها مىدهد تا از خواب غفلت بيدار شوند و به فكر آخرت خويش باشند. در بخش چهارم، به چند صفت خطرناك اشاره مىكند كه هر كس گرفتار آن باشد هر عملى انجام دهد، مقبول نخواهد شد و اهل نجات نخواهد بود.
#خطبه_153
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌درباره ی بخل
شماره5
🔶 @Nahj_Et