29 شهریور 1401حجت الاسلام و المسلمین رفیعی.mp3
3.93M
#کلیپ_صوتی
▫️موضوع: فرهنگ اسلام میانهروی و اعتدال است
◽️نحن النُمرُقه الوُسطى، بها يلحق التالى، و إليها يرجع الغالى.
💠ما تكيه گاه اعتداليم كه بايد عقب ماندگان خود را بدان برسانند و تندروان بدان بازگردند.
📘#حکمت_109
🎤حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🔶 @Nahj_Et
🍉 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
✨ وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ
⚡️ یاد تنهایی قبر :
فردا به امروز نزدیك است، و امروز با آنچه در آن است می گذرد، و فردا می آید و بدان می رسد، گویی هر یك از شما در دل زمین به خانه مخصوص خود رسیده و در گودالی كه كنده اند آرمیده اید.
#خطبه_157
🔶 @Nahj_Et
💠اى مردم خوشا به حال كسى كه عيب شناسى نفس، او را از عيب جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند.*
🔹 يا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ.*
#خطبه176
🔶 @Nahj_Et
💢قال الامام علی علیهالسلام:
أَ مَا رَأَيْتُمُ اَلَّذِينَ يَأْمُلُونَ بَعِيداً
كَيْفَ أَصْبَحَتْ بُيُوتُهُمْ قُبُوراً؟
💫 آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند
چگونه خانههايشان گورستان شد؟
# خطبه_132
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود تفاوت ميان غيرت مرد و زن را بيان مىكند و مىفرمايد: «غيرت زن كفر است و غيرت مرد ايمان»؛ (غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ) . اشاره به اينكه زن اگر نسبت به همسر ديگرى براى شوهرش حسادت بورزد و عكس العمل تندى نشان دهد در واقع مخالفت با فرمان خدا كرده است، زيرا خداوند روى مصالح متعددى كه در جاى خود گفتهايم تعدد زوجات را با شرايطى مجاز شمرده است؛ ولى اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بيگانهاى حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگى خانوادهاش ناراحت گردد و عكس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا كرده و در مسير نهى از منكر گام برداشته است. در حالى كه زن اگر چنين كند در مسير نهى از معروف قرار گرفته است
#حکمت_124
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود تفاوت ميان غيرت مرد و زن را بيان مىكند و مىفرمايد: «غ
💠🔹البته انكار نمىكنيم كه تعدد زوجات نيز شرايطى دارد و نبايد وسيلهاى براى هوسرانى مردان گردد؛ ولى در صورتى كه آن شرايط جمع گردد زن بايد آن را تحمل كند و به فرمان خدا تن در دهد در حالى كه اگر زن شوهردار، با مرد ديگرى رابطه برقرار سازد، خواه به صورت فجور باشد يا ظاهراً صيغۀ عقد دائم يا موقتى با او جارى كند به يقين راه خلاف را پيموده است. «غيرت» حالتى است كه انسان را وادار مىكند از ورود ديگران در حريم زندگى شخصى او جلوگيرى كند، افتخارات او را سلب ننمايد، مواهبش را از دستش نگيرد و متعرض نواميس او نشود و منظور از «غيرت زن» در كلام حكيمانۀ بالا همان حسادتى است كه نسبت به زوجۀ ديگر همسرش پيدا مىكند و منظور از «غيرت مرد» در كلام بالا ممانعتى است كه مرد از ورود ديگرى به حريم خانواده و ناموس خود به عمل مىآورد. در ذيل حكمت 47 نيز بحثى دربارۀ تفسير غيرت و ارزش آن ذكر شد. تعبير به «كفر» در اين كلام حكمتآميز اشاره به كفر عملى است، زيرا كفر و ايمان معانى متعددى دارد كه در آيات قرآن نيز منعكس است
#حکمت_124
🔶 @Nahj_Et
💠علل پیروزى اسلام و مسلمین
◽️إنَّ هذَا الاَْمْرَ لَمْ يَکُنْ نَصْرُهُ وَلاَ خِذْلاَنُهُ بِکَثْرَة وَلاَ بِقِلَّة. وَهُوَ دِينُ اللهِ الَّذِي أَظْهَرَهُ، وَجُنْدُهُ الَّذِي أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ، حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ، وَطَلَعَ حَيْثُ طَلَعَ
🔹پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود، اسلام دین خداست که آن را پیروز ساخت، و سپاه اوست که آن را آماده و یارى فرمود، و رسید تا آنجا که باید برسد، در هر جا که لازم بود طلوع کرد، و ما بر وعده پروردگار خود امیدواریم که او به وعده خود وفا مى کند، و سپاه خود را یارى خواهد کرد.
🖌اشاره به اين که ما در بسيارى از جنگها در عصر پيامبر صلى الله عليه وآله در مقابل دشمن در اقليّت بوديم، با اين حال پيروز شديم، ما مشمول عنايات و الطاف الهى هستيم، و هميشه سايه اين عنايات را بر سر خود ديده ايم، بنابراين از فزونى لشکر دشمن نهراسيد، و با توکّل بر لطف خدا پيش رويد
#خطبه_146
🔶 @Nahj_Et
🍑 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌟 فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ وَ كَأَنَّ الصَّيْحَةَ قَدْ أَتَتْكُمْ وَ السَّاعَةَ قَدْ غَشِيَتْكُمْ وَ بَرَزْتُمْ لِفَصْلِ الْقَضَاء
⭐️ یاد تنهایی قبر :
وه! كه چه خانه تنهایی، و چه منزل وحشتناكی، و چه سیه چال غربتی، گویی هم اكنون بر صور اسرافیل دمیدند، و قیامت فرا رسیده، و برای قضاوت و حسابرسی قیامت بیرون شده اید.
#خطبه_157
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به پنج رذيلۀ اخلاقى و آثار سوء آن اشاره كرده نخست مىفرمايد: «كسى كه براى دنيا غمگين باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است»؛ (مَنْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً) . با توجه به اينكه آنچه در عالم رخ مىدهد به ارادۀ خداست و معناى توحيد افعالى همين است كه «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلَّا اللّٰهُ» بنابراين اگر بر اثر حوادثى بخشى از امكانات دنيوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر كسى به سبب آن اندوهگين گردد در واقع به قضاى الهى خشمگين شده است. به تعبير ديگر، گاه ضررها و زيانها و حوادث نامطلوب بر اثر كوتاهىها و ندانمكارىهاى خود ماست كه بايد خود را درباره آن ملامت كنيم و گاه بر اثر امورى است كه خارج از اختيار ماست و اين همان چيزى است كه به عنوان قضاى الهى تعبير مىشود. اندوهگين شدن براى اين امور در واقع اظهار ناراحتى در برابر قضاى الهى است
#حکمت_228
🔶 @Nahj_Et
💠وَ يَعْمِدُونَکُمْ بِکُلِّ عِمَاد، وَ يَرْصُدُونَکُمْ بِکُلِّ مِرْصَاد. قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌوَ صِفَاحُهُمْ نَقِيَّةٌ. يَمْشُونَ الْخَفَاءَ، وِ يَدِبُّونَ الضَّرَاءَ، وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ، وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ، وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ
🔹از هر وسيله اى براى فريفتن شما استفاده مى کنند، و در هر کمينگاهى به کمين شما مى نشينند. دلهايشان آلوده و بيمار، و ظاهرشان را پاک نگه مى دارند، در پنهانى گام بر مى دارند، و همچون خزنده اى در لابه لاى بوته هاى درهم پيچيده خود را مخفى ساخته، پيش مى روند، بيان آنها درمان، گفتارشان شفابخش; ولى کردارشان درد بى درمان است!
#خطبه_194
🔶 @Nahj_Et