فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیای فانی خطبه ای بسیار زیبا از نهج البلاغه
خطبه173
🔶 @Nahj_Et
🐜🌼
✍امام علی علیه السلام
به خدا قسم!
اگر آسمانها و زمین را به من بدهند
تا پوست دانهای جو را از
به ستم از مورچهای بگیرم
هرگز چنین نخواهم کرد.
📚نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑در آیه 6 سوره حجرات ما وظیفه داریم که درباره درستی یا نادرستی اخباری که به ما می رسد تحقیق کنیم.
چند درصد ما به این دستور عمل می کنیم⁉️
{ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ إِن جَاۤءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإࣲ فَتَبَیَّنُوۤا۟ أَن تُصِیبُوا۟ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةࣲ فَتُصۡبِحُوا۟ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِینَ }
آگاه باشید که بین حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست‼️
[توضیح این سخن را از امام خواستند، حضرت انگشتان دست را به هم چسباند و بین گوش و چشم قرار داد، سپس فرمود:]
باطل آن است که بگویى شنیدم، و حق آن است که بگویى دیدم.
📚نهج البلاغه، خطبه 141
🔶 @Nahj_Et
💎 همگام با ولایت
🔹حضرت على عليهالسلام:«انْظُـرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّـكُمْفَالْزَمُـوا سَمْتَهُمْ، وَاتَّبِعُـوا أَثَرَهُمْ،فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى، وَلَنْ يُعيدُوكُمْ فِيرَدًى، فَإِنْ لَبَـدُوا فَالْبُدُوا، وَإِنْ نَهَضُـوا فـَانْهَضُـوا.وَلاَ تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا، وَلاَ تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا»
🔻 خاندان پيامبرتان را به دقت بـنگريد و خود را به همسويى با آنان ملزم كنيد و گامبـهگام از آنان پـيروى كنـيد، زيـرا كه آنان هرگز از راه هدايت بيرونتان نمیکنند و ديگر بار به پرتگاه جاهليت شما را نمیافكنند.
پس اگر نشستند، همراه آنان بنشينيد و اگر برخاستند با نهضـتشان هماهنگ شويد، نه بر آنان پيشى گيريد كه به گمراهى درافتيد و نه از آنان واپس مـانيد كه هـلاك شـويد.
خطبه۹۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپ زیبای خطبه 178 نهج البلاغه درباره رفتار انسان
🔹اگر بنده ای امور خویش را اصلاح نماید خدا نیز امر وی را اصلاح می کند؛ ویدئوی دلنشین خوانش خطبه صد و هفتاد و هشت نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع)
🔶 @Nahj_Et
💠مولاامیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹تن دادن به جنگ آسانتر از تن دادن به كيفر خداوند است .
رنجهای اين دنيا برايم آسانتر از تحمل مشقّتهاى آخرت است .
نهج البلاغه ،خطبه ۵۴
🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل حضرت علی علیه السلام كه نياز به تفسير دارد👇
🔹فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:فَاِذا كانَ ذلِكَ ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدّينِ
در گفتار آن حضرت است: چون زمانش فرا رسد یعسوب دین بر جای حکومتش
🔹بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ اِلَيْهِ كَما يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَريفِ.
استقرار یابد، پس همچنان که ابر پاییزی به هم بپیوندند اهل ایمان گرد او اجتماع کنند.
🔹 يَعْسُوبُ الدّينِ: السَّيِّدُ الْعَظيمُ الْمالِكُ لاُِمُورِ النّاسِ يَوْمَئِذ. وَالْقَزَعُ:
یعسوب سَرور بزرگ است که آن روز زمامدار امور مردم است. و قَزَع:
🔹قِطَعُ الْغَيْمِ الَّتى لاماءَ فيها.
پـاره های ابـر بـی بـاران اسـت.
🔶 @Nahj_Et
ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی-13-10-1400- حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.49M
✳️ ملاک عظمت اشخاص از منظر امیرالمؤمنین علی علیه السلام-سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
🔹شرح حکمت289 نهج البلاغه
🔈 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
🔹خانه ی وسیع
امیر مؤ منان على علیه السلام به عیادت یكى از دوستانش بنام (علاء بن زیاد) كه در بصره زندگى مى كرد رفت ، وقتى چشمش به خانه وسیع او افتاد فرمود: (این خانه با این همه وسعت را در این دنیا براى چه مى خواهى ؟ با اینكه در آخرت به آن نیازمندتر هستى ؟)
آرى مگر اینكه بخواهى به این وسیله به آخرت برسى مانند آنكه : 1- در این خانه از مهمان ، پذیرائى كنى 2 - صله رحم نمائى و حقوق (واجب ) خود را از این خانه خارج كرده و به اهلش برسانى ، فاذا انت قد بلغت بها الاخره : (كه در این صورت با این گونه خانه به آخرت نائل شده اى ) علاء عرض كرد: اى امیر مؤ منان ! از برادرم عاص بن زیاد، پیش تو شكایت مى كنم ، امام فرمود: براى چه ؟ مگر چه كرده ؟
علاء عرض كرد: عبائى (ناچیز) پوشیده و از دنیا كناره گرفته است . على علیه السلام فرمود: او را نزد من بیاور، وقتى كه عاصم به حضور على علیه السلام آمد، حضرت به او فرمود: (اى دشمنك جان خود، شیطان در تو راه یافته و تو صید او شده اى آیا به خانواده ات رحم نمى كنى ؟ تو خیال مى كنى خداوند خداوند كه طیبات (زندگى خوب ) رابر تو حلال كرده ، دوست ندارد كه از آنها بهره مند شوى ؟!
انت اهون على الله من ذلك : (تو بى ارزشتر از آنى كه خداوند با تو چنین كند).
عاصم عرض كرد: (اى امیرمؤ منان ! ولى تو با این لباس خشن و غذاى ناگوار بسر مى برى ) (و من از تو پیروى مى كنم )
امام فرمود: عزیزم ! من مثل تو نیستم ان الله تعالى فرض على ائمه العدل ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس ، كیلا یتبیغ بالفقیر فقره ، (خداوند متعال بر پیشوایان عدل و حق ، واجب شمرده است كه بر خود سخت گیرند، و شیوه زندگیشان را همآهنگ با وضع زندگى طبقه ضعیف مردم قرار دهند، تا نادارى فقیر موجب نافرمانى او از جدا نشود یا (- تانادارى فقیرى ، موجب آن نشود كه به او سخت بگذرد)(1)
به این ترتیب على علیه السلام یك درس مهم اقتصاد اسلامى را تعلیم داد و از افراط و تفریط شدیدا نهى كرد و وظیفه رهبران حق را مشخص نمود.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 210.
🔶 @Nahj_Et
✅علت ترس از مرگ چیست ؟
اصلا چرا باید از مرگ بترسیم ؟
🔸 عمدهترین عوامل ترس و نگرانی غیرطبیعی از مرگ عبارتاند از:
1. ناآگاهی از حقیقت مرگ:
حضرت امام هادی علیهالسلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بیتابی کرده و میگریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «ای بنده خدا، تو از مرگ میترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمیشناسی»(1). اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمیدهد .
2. دلبستگی شدید به دنیا:
انسانی که شیفتهی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهرهمند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می¬برد، زیرا چنین میپندارد که مرگ پایانبخش تمام لذتها و کامیابیهای اوست و او را از علایق و دلبستگیهایش، برای همیشه جدا میسازد .
حضرت امام علی علیهالسلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسانها این انگیزه را ایجاد میکند که به دنیای زودگذر دل نبندند . میفرمایند: «أیها الناس إنما الدنیا دار مجاز ، و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است». (2)
3. ترس از حسابرسی اعمال:
قرآن کریم میفرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آنها هرگز تمنای مرگ نمیکنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستادهاند و خداوند ظالمان را بهخوبی میشناسد».دين مقدس اسلام ، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید میکند .
📚1. معاني الأخبار، النص، ص ۲۹۰ .
📚2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص۳۲۰
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپی زیبا با صدای رضا ربوی از نامه پنجاه و سه نهج البلاغه حضرت علی امیرالمومنین علیه السلام در مورد بخشش مردم و پرهیز از خشم بی جا.
🔹فرازی از نامه 53 نهج البلاغه حضرت علی (ع)
🔶 @Nahj_Et
اوست خدایی که با همهی وسعتی که رحمتش دارد
کیفرش بر دشمنان سخت است...
📚نهج البلاغه، خطبه ۹۰
🔶 @Nahj_Et
💠نامه 57 - نامه به اهل كوفه، زمانی كه از مدينه عازم بصره بود
🔹وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ
از نامه های آن حضرت است
🔹اِلى اَهْلِ الْكُوفَةِ، عِنْدَ مَسيرِهِ مِنَ الْمَدينَةِ اِلَى الْبَصْرَةِ
بـه اهـل کوفه، زمانی که از مدینـه عـازم بصـره بـود
🔹اَمّا بَعْدُ، فَاِنّى خَرَجَتُ مِنْ حَيّى هذا، اِمّا ظالِماً وَ اِمّا مَظْلُوماً،
اما بعد، من از جایگاه قبیله ام بیرون شدم، و از دو حال بیرون نیست یا ستمگرم یا ستمدیده،
🔹وَ اِمّا باغِياً وَ اِمّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ، وَ اَنَا اُذَكِّرُ اللّهَ مَنْ بَلَغَهُ كِتابى هذا لَمّا
یا متجاوزم یا بر من تجاوز شده، در هر صورت من خدا را به یاد کسانی می آورم که نامه ام به آنان می رسد
🔹نَفَرَ اِلَىَّ، فَاِنْ كُنْتُ مُحْسِناً اَعانَنى، وَ اِنْ كُنْتُ مُسيئاً اسْتَعْتَبَنى.
که به جانب من بیایند، تا اگر نیکوکارم یاریم دهند، و اگر بدکارم مرا به بازگشت به راه حق وادارند
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام می فرمایند:
دنیا گذرگاه عبور است نه جای ماندن و مردم بر آن دو دسته اند یکی آنکه خود را در دنیا می فروشد و به تباهی میکشاند و دیگری آنکه خود را خرید و آزاد کرد...
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۳۳
🔶 @Nahj_Et
💢 حقیقت ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ، وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
🔹 ايمان معرفت با قلب (عقل) و اقرار به زبان و عمل به اركان (دين) است.
📚 حکمت 227 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ
از نامه های آن حضرت است
🔹اِلى مُعاوِيَةَ
بـه معـاویه
🔹فَاتَّقِ اللّهَ فيما لَدَيْكَ، وَ انْظُرْ فى حَقِّهِ عَلَيْكَ، وَ ارْجِعْ اِلى مَعْرِفَةِ
خدا را در آنچه نزد توست بپرهیز، و در حق پروردگار بر خود دقّت کن، و به شناخت آنچه که از
🔹ما لاتُعْذَرُ بِجَهالَتِهِ، فَاِنَّ لِلطَّاعَةِ اَعْلاماً واضِحَةً، وَ سُبُلاً نَيِّرَةً،
جهلِ به آن معذور نیستی بازگرد، که حقّاً برای طاعت نشانه های آشکار، و راههای روشن،
🔹وَ مَحَجَّةً نَهْجَةً، وَ غايَةً مَطْلُوبَةً يَرِدُهَا الاَْكْياسُ، وَ يُخالِفُهَا
و جادّه آشکار و هدفی مطلوب است، که زیرکان بر آن وارد می شوند، و مردم پست با آن
🔹الاَْنْكاسُ. مَنْ نَكَبَ عَنْها جارَ عَنِ الْحَقِّ، وَ خَبَطَ فِى التِّيهِ،
مخالفت میورزند. کسی که از طاعت روی بگرداند از حق روی گردانده، و قدم در وادی گمراهی گذاشته
نامه30
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خطبه 193 نهج البلاغه و سخنان استاد رفیعی
🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد👇
🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- هذَا الْخَطيبُ الشَّحْشَحُ.
در گفتار آن حضرت است: این گوینده ای شَحْشَح است.
🔹- يُريدُ الْماهِرَ بِالْخُطْبَةِ، الْماضِىَ فيها، وَ كُلُّ ماض فى كَلام اَوْ سَيْر فَهُوَ
منظورش این است که در گفتارْ ماهر و در بیان مطالبْ رسا و روان است، و هر تندرو در سخن و رفتار
🔹شَحْشَحٌ، وَ الشَّحْشَحُ فى غَيْرِ هذَا الْمَوْضِع ِ الْبَخيلُ الْمُمْسِكُ.-
«شحشح» است، و شحشح در غیر این مقام به معنای بخیل است.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
🌹امام على عليه السلام : .
از كارى كه خدا با ابليس كرد عبرت بگيريد ؛
چه كار دراز مدت و كوشش هاى توان فرساى او را به سبب لحظه اى تكبر باطل ساخت .
او شش هزار سال خدا را پرستش كرده بود كه معلوم نيست ، آيا از سالهاى دنياست يا از سالهاى آخرت .
📙( نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ )
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
🔴عملیات پنهانی و تدریجی شیطان برای تباهساختن عقاید انسان
✍علامه جعفری: امیر المؤمنین علیه السلام دو مسئله را دربارهی اغواهای شیطانی متذکر شده است: یکی اینکه شیطان طرق مختلف فریفتن مردم را میداند و میفهمد که از چه راهی به گمراهکردن انسان وارد شود. دوم اینکه شیطان برای سلب عقاید اولاد آدم دست به حملهی آشکار و ناگهانی بهیکبار نمیبرد، بلکه با نیرنگهایی بسیار پنهانی و تدریجی دستبهکار میشود و از اعمال کینهتوزی خود دربارهی فرزندان آدم خوشحال میگردد.
این روایت از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم نقل شده است که: إنّ الشّیطان یجری من ابن آدم مجری الدّم (شیطان در وجود اولاد آدم علیه السلام مانند خون در رگهایش در جریان است) بدانجهت که قدرت اغواگری شیطان در حد علت تامه نیست و انسان میتواند با قدرت شخصیت خود، شیطان را از خود دور نماید، لذا این موجود خبیث دفعتا و با یک حمله وارد عرصهی پیکار با عقاید انسان نمیگردد بلکه همچنانکه با مهارت در کیفیت اغواء دستبهکار میشود، حملهی خود را بهتدریج از نقاط ضعف آدمی شروع میکند و همانگونه که امیر المؤمنین علیه السلام فرمود، به تباه ساختن یکایک عقاید و باورهای آدمی میپردازد. شیطان نخست معاصی را در نظر انسان سبک جلوه میدهد و با تاریک ساختن تدریجی درون آدم، به دستبرد به عقاید او میپردازد.
📚 شرح نهجالبلاغه ج۲۱
🔶 @Nahj_Et
🔹وَ غَيَّرَ اللّهُ نِعْمَتَهُ، وَ اَحَلَّ بِهِ نِقْمَتَهُ. فَنَفْسَكَ! نَفْسَكَ!
و خداوند نعمتش را بر او دگرگون می کند، و عذابش را بر او جاری می سازد. خود را بپای، خود را بپای،
🔹فَقَدْ بَيَّنَ اللّهُ لَكَ سَبيلَكَ، وَ حَيْثُ تَناهَتْ بِكَ اُمُورُكَ،
که خداوند راهت را برای تو روشن کرده، و به تو وانموده است که عاقبت کارهایت به کجا می رسد،
🔹فَقَدْ اَجْرَيْتَ اِلى غايَةِ خُسْر، وَ مَحَلَّةِ كُفْر، وَ اِنَّ نَفْسَكَ قَدْ اَوْلَجَتْكَ
که مرکب زندگی را به منتهای خسارت و محلّ کفر رانده ای، نفس تو وجودت را به عرصه ضرر
🔹شَرّاً، وَ اَقْحَمَتْكَ غَيّاً، وَاَوْرَدَتْكَ الْمَهالِكَ، وَ اَوْعَرَتْ عَلَيْكَ الْمَسالِكَ.
افکنده، و در پرتگاه گمراهی انداخته، و در مهالک وارد نموده، و راهها را بر تو دشوار کرده است.
نامه30
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
🔹قاطعیت، برای اجرای عدالت
🖌پس از عثمان، مردم مسلمان اجتماع كردند و با علی (علیه السلام) به عنوان خلیفه و رهبر مسلمین، بیعت نمودند، و آن حضرت به خاطر برپائی حق و عدل و نابودی باطل و ظلم، زمام امور رهبری را بدست گرفت.
چندان نگذشته بود كه گروهی دنیاپرست كه رد بیعت خود با علی (علیه السلام) نیز هدفشان دنیا و امور مادی بود، وقتی دیدند، با برپائی حكومت علی (علیه السلام) به هدف نامشروع خود نمی رسند، بیعت خود را شكستند، و در هر فرصتی نغمه مخالفت با علی (علیه السلام) سر دادند، مانند: طلحه، زبیر، عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، محمد بن مسلمه و... .
پر واضح است كه علی (علیه السلام) بیعت آنها را بر این اساس كه حامی دین و عدالت باشند پذیرفته بود، ولی آنها هدف مادی داشتند، و هدفشان با هدف علی (علیه السلام) متفاوت بود، بنابر این پیوند آنها با علی (علیه السلام) در كانال دیگری بود، و طبیعی است كه چنین پیوندی، ناپایدار است، از این رو خواه ناخواه بزودی آنها از علی (علیه السلام) جدا می شدند و با مرام او مخالفت می كردند.
امام علی (علیه السلام) آنها را مورد سرزنش و خطاب قرار داد و فرمود: «لم تكن بیعتكم ایای فلته، ولیس امری و امركم واحدا انی اریدكم لله و انتم تریدوننی لانفسكم» «بیعت شما با من، بدون مطالعه و ناگهانی نبود، و اكنون هدف من و شما یكسان نیست، من شما را برای خدا و در خط خدا، می خواهم، ولی شما مرا برای اهداف(شوم) خود می خواهید».
بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد».[1]
امام علی (علیه السلام) در این ماجرا، كه بیعت شكنان و گمراهان را مورد خطاب قرار داده، به چند مطلب اشاره می كند:
1. شما با من از روی مطالعه و فرصت بیعت كردید، و مانند بیعت دیگران زور و شتابزدگی در كار نبود، بنابر این چرا به این زودی بیعت شكنی می كنید؟
2. هدف من خدا و اجرای فرمان اوست ، و شما راه دیگری می پیمائید.
3. بیائید و از مركب غرور پیاده شوید، و عاقلانه بیندیشید تا با هم و با كمك هم، به اصلاح جامعه بپردازیم و نابسامانی ها را سامان بخشیم.
4. این را بدانید كه قطعاً من به داد مظلوم می رسم، حق مظلوم را پایمال نمی كنم.
5. آن كس كه ظلم می كند (و می خواهد بیش از دیگران و شایستگی خویش از بیت المال و شئون دیگر حكومت، بهره مند شود) گلویش را می گیرم و او را به سوی آب زلال عدالت و حق می كشانم، گرچه او با كراهت به این راه آید.
به این ترتیب قاطعیت علی (علیه السلام) را در راه دفاع از حق، و سركوبی ظلم و ظالم، در این سخنان جاودانه مشاهده می كنیم.
پی نوشت :
[1] . نگاه كنید به خطبه 136 نهج البلاغه.
🔶 @Nahj_Et
🔴 خوشحالی عایشه از شهادت صدّیقه کبری حضرت #فاطمهزهرا سلاماللهعلیها!
ابن أبیالحدید معتزلی، ادیب و مورّخ نامی اهل تسنّن درقرن هفتم مینویسد:
👈 پس از شهادت حضرت #فاطمه سلاماللهعلیها تمام همسران پیامبراکرم صلّیاللهعلیهوآله برای عرض تسلیت، خدمت بنیهاشم حضور یافتند،
👌 به جز عایشه که خود را به مریضی زد! و از عرض تسلیت به #امیرالمؤمنین علیهالسلام امتناع ورزید
✍ همچنین عدهای از اُمناء، نزد حضرت علی علیهالسلام حاضر شدند و به ابراز خوشحالی عایشه از رحلت حضرت #فاطمه سلاماللهعلیها گواهی دادند.
📚 شرح نهجالبلاغة، ج۹، ص۱۹۸.
⭕️ همچنین#امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به اهل بصره درباره#عایشه (آتشافروز جنگ جمل) فرمودند:
♨️ بغض ما درسینهٔ عایشه،مانند دیگ جوشان آهنگری میجوشد!
📚 نهج البلاغة،خطبه ۱۵۵.
🔶 @Nahj_Et