💥الامام علی علیهالسلام:
عِظَمُ الْخَالِقِ عِنْدَكَ يُصَغِّرُ الْمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ.
🌺امام علی(عليه السلام):
عظمت آفريدگار در نظر تو مخلوق را در چشمت كوچك مى كند.
📚( نهجالبلاغه،حکمت ۱۲۹)
🔶 @Nahj_Et
🔴چرا زندگى انبيا ساده بود⁉️
#نهج_البلاغه
وَ لَوْکَانَتِ الاَْنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّة لاَ تُرَامُ وَ عِزَّة لاَ تُضَامُ وَ مُلْک تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذلِکَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الإِعْتِبَارِ، وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الإِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَة قَاهِرَة لَهُمْ، أَوْ رَغْبَة مَائِلَة بِهِمْ، فَکَانَتِ النِّيَّاتُ مُشْتَرَکَةً، وَالْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَةً
🌐 «اگر پيامبران داراى قدرتى بودند که کسى را ياراى مخالفت با آنان نبود، و توانايى و عزتى داشتند که هيچ گاه مغلوب نمى شدند، و سلطنت و شوکتى که گردنها به سوى آن کشيده مى شد و از راههاى دور، بار سفر به سوى آنان مى بستند ـ اگر چنين بودند ـ پذيرش دعوت آنان براى مردم آسان تر و سرکشى در برابر آنان مشکل تر بود. و مردم به جهت ترسى که بر آنها مستولى مى شد، يا علاقه و انتظارى که آنان را متمايل به پيامبران مى ساخت به آنها ايمان مى آوردند. در اين حال نيّات و انگيزه ها خالص نبودبه همين دليل حسنات و پاداش آنان تقسيم مى شد
✍آرى آنچه در برنامه هاى دينى اهميّت فوق العاده دارد اخلاص و خلوص نيت است و به يقين اگر پيشوايان دين جلال و شکوه سلاطين را داشته باشند نيّتها غالباً آلوده مى گردد، گروه کثيرى از مردم براى تأمين دنيا و برخوردارى از امکانات آن پيشوايان به سراغ آنها مى روند که: «النّاسُ عَبيدُ الدّنيا» و گروه ديگرى با انگيزه هاى دوگانه; انگيزه هاى مادى و معنوى به سراغ آنها مى روند که اولى به يگانگى از خدا و دومى نوعى از شرک است.
📘خطبه 192
🔶 @Nahj_Et
شاهرگ:
💠 روزی مقدّر
🔹 امام علی علیه السلام:
هرگز کسی که در پی کسب روزی است، نمی تواند سهم تو از روزی ات را بگیرد و آنچه برای تو مقدر گشته، بی کم و کاست به تو خواهد رسید.
🔆 لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ، وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ، وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.
نهج البلاغه/حکمت379
✍🏼 این روایت به افراد تنگ نظری اشاره دارد که افراد جدید را در شغل و حرفه ی خودشان تحمل نکرده و آنها را باعث کاهش روزی می دانند.
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠وظیفه انسان در آشوب ها
پیکار دو قدرت طلب، برای ریاست دنیا بود که انسان مسلمان در این صورت تا آن جا که ضرری برای اسلام نباشد، باید مراقب باشد که از وجود او استفاده نکنند، بر همین اساس امام امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «كُنْ فِی الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنه (و آشوب ها) مانند شتر کم سن و سال (که به آغاز سال سوم زندگی رسیده) باش، نه پشتی بده که سوار شوند، و نه پستانی (داشته باش) که بدوشند»
🖌فتنه ها و حوادث و آشوب هایی که در جهان اتفاق می افتد، گوناگون است، اختلاف گاهی بین دو گروه منحرف می باشد و گاهی بین دو گروه مشکوک، و گاهی نیز بین دو گروه که یکی حق و دیگری باطل است.
از دیدگاه اسلام روشن است که باید از حق حمایت کرد و با باطل پیکار نمود، اما در فتنه ها و آشوب هایی که میان دو گروه در خط باطل و یا دو گروه مشکوک اتفاق می افتد و هیچ گونه امتیاز و ترجیحی در بین آنها نیست[1] اسلام در چنین موارد دستور توقف می دهد، البته منظور از توقف، عزلت و گوشه گیری نیست، بلکه منظور این است که یک انسان مسلمان پلی برای افراد منحرف یا مشکوک نشود نه پشتوانه آنها باشد و نه از او در جهت باطل بهره کشی کنند و از پستان او شیر بدوشند.
مثلاً پیکار «مصعب بن زبیر» با «عبدالملک» پنجمین خلیفه اموی، پیکار دو قدرت طلب، برای ریاست دنیا بود که انسان مسلمان در این صورت تا آن جا که ضرری برای اسلام نباشد، باید مراقب باشد که از وجود او استفاده نکنند، بر همین اساس امام امیر المؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «كُنْ فِی الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنه (و آشوب ها) مانند شتر کم سن و سال (که به آغاز سال سوم زندگی رسیده) باش، نه پشتی بده که سوار شوند، و نه پستانی (داشته باش) که بدوشند».[2]
منظور این است که به هیچ نحو از باطل گرایان حمایت نکن، به قول شاعر:
در فتنه چنان باش که بارت ننهند و زدست و زبانت استعانت نبرند
زین آتش تند در حذر باش و به هوش تا مدّعیان رند، جانب نخرند
[1]. در مواردی هر گاه مثلاً بین رژیم سلطان نشین عمّان با رژیم اسرائیل، جنگی واقع شود، در این گونه موارد، گرچه هر دو راه باطل را می پیمایند ولی ترجیح در نابودی اسرائیل است، بنابراین طرفداری از دشمن اسرائیل به جا است.
[2]. نهج البلاغه، حکمت 1 ـ متأسفانه، بعضی ناآگاهان، و بعضی دزدان دین، گاهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت شرکت در دفاع و جهاد مقدس، به سخن فوق تمسک می جویند. بر آگاهان پوشیده نیست، که گفتار علی (علیه السلام) به عکس پندار این افراد، درس تاکتیک و مبارزه می دهد که مراقب باشیم تا طرفداران باطل، به هیچ نحو از ما استفاده نکنند که انجام این کار خودش نوعی طرفداری حق است بنابراین در مواردی که حق روشن است، بدون تردید باید به حمایت از آن پرداخت.
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸از این اندوهناکم که روزگاری بیاید
که سرپرستی حکومت این امت،
به دست بی خردان و نابکاران افتد;
بیت المال را به انحصار در آورند،
آزادی بندگان خدا را سلب کنند
جامعه را بنده خویش سازند،
با صالحان نبرد کنند
و فاسقان را هم دستان خود قرار دهند!
👤امام علی
📚نهج البلاغه، نامه ی ۶۲ و ۶۷چ
🔶 @Nahj_Et
💠🔹در بخش کلمات قصار نهج البلاغه، کلمه 400 حضرت امیر(ع) در پاسخ به پرسش از واقعیت داشتن چشم زخم فرموده اند: «الْعَیْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ…» یعنی چشم زخم حقیقت دارد و دعا کردن و دعا همراه داشتن برای جلوگیری از چشم زخم درست است، ایشان سپس تصریح می کنند: فال بد زدن و خرافه داشتن و ارتباط غیرمنطقی بین دو چیز ایجاد کردن، حق نیست.
بنابر آنچه از مرور آموزه های دینی به دست می آید، چشم زخم واقعیتی است که شاید از حالات نفسانی انسان مثل حسادت ریشه بگیرد و می تواند آثار سوئی را بر زندگی انسان بگذارد لذا عمل به توصیه های دینی روایی برای دفع آن ضرورت دارد اما اینکه برخی برای دفع این پدیده به اعمالی همچون ، تخم مرغ شکستن، ریختن نمک و … اقدام می کنند خرافه ای است که نه تاثیری دارد و نه در هیچ منبع معتبری به آنها اشاره شده است.
🔶 @Nahj_Et
آیت الله العظمی جوادی آملی:
"شما نهجالبلاغه حضرت را كه ملاحظه ميكنيد؛ ميبينيد، وجود مبارك حضرت، اين جمله را هر شب بعد از نماز عشا كه جمعيت از مسجد كوفه ميخواست، خارج شود، ميفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛[۱]
آقايان! بارهاي خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده هستيد، فكر كنيد كه فردا روز رفتن است، طيّب و طاهر شده، بخوابيد، «تَجَهَّزُوا»؛ يعني جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»، اين از بيانات نورانی حضرت است كه در نهجالبلاغه آمده، حضرت هر شب بعد از نماز عشا به نمازگزارها ميفرمود: آقايان بارهای خود را ببنديد.
سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه ميكند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده ميكرد؛ امّا اين يك مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد."
[۱]نهج البلاغه، خطبه۲۰۴
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💎إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْيَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ
🌎تنها از دنيا آنقدر #مال تو خواهد بود که با آن سراى آخرتت را اصلاح کنى
🖊اشاره به اينکه ثروت هاى دنيا مى آيد و مى رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد که حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران. هيچ يک از اينها مال حقيقى انسان نيست. تنها آن مقدار که براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده است مال حقيقى اوست.
نامه 31
🔶 @Nahj_Et
💢 توجه به فناپذيرى دنيا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد.
🔹 كلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ، وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ؛
📚 نهج البلاغه حکمت 75
🔶 @Nahj_Et
✅ 👈 گوهر علم را به نااهلان نمى دهند👉✅
🌿جرعه ای از نهج البلاغه
🌿 إِذَا أَرْذَلَ اللّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَیْهِ الْعِلْمَ
🍂 هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار کند
دانش را از او دور سازد .
📚 حکمت 288
🔶 @Nahj_Et
خادمه اهل بیت 🌺:
🔴عوامل جهنمی شدن انسان ها از نگاه نهج البلاغه چیست؟
✅امام علی (ع) عوامل جهنمی شدن انسان ها را به شرح زیر بیان می کند :
۱_ لغزش ها
۲_اهمیت ندادن به نماز
۳_ نپرداختن زکات
۴_خیانت در امانت
۵_سرکشى و فساد در روى زمین
۶_ لغزش و گریز از میدان جهاد
۷_خشم
۸_انکار حقانیت ائمه علیه السلام
۹_دشمنى با بندگان خدا
۱۰_گناه پیشگی
📚 کتاب معاد در نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌺رابطه شکرگذاری و جلب رزق
إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.
حکمت ۱۳ نهج البلاغه
🔵هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»
نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد.
👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند;
👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.
همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
🔵این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است
که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ); به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».
🔶 @Nahj_Et
🍏 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍐 وَ قَالَ (عليه السلام): الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ
🍈 تنگدستی :
و درود خدا بر او فرمود: فقر مرگ بزرگ است.
حکمت ۱۶۳
🔶 @Nahj_Et
❓در ۲۴ رجب سال ۷ هجری قمری چه اتفاقی افتاد؟⁉️
🔶سالروز فتح خیبر
🔵…در چنین روزی در ماه رجب المرجب سال ۷ هجری قمری ، مَرحَب به دست امیرالمومنین علی علیه السلام کشته شد و قلعه خیبر به دست آن حضرت فتح گردید.(۱)
🔴چون پیامبر صلی الله علیه و آله به جنگ خیبریان رفت و قلعه " قموص" را محاصره نمود ابتدا پرچم را برای مبارزه به ابوبکر داد ولی او , چون نظر به سپاه دشمن و پهلوانان آنان نمود، فرار کرد و لشکریان نیز از پی او بازگشتند، سپاهیان، فرمانده را متهم به فرار کردند؛
روز بعد حضرت ختمی مرتبت سلام الله علیه و علی آله، پرچم را به عمر دادند و او هم از ترس کشته شدن به میدان جنگ نرسیده، از ترس بازگشت.(*)
🔵این بازگشت های بدون جنگ ، باعث ناراحتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می شود.(۲)
🔴از آنجایی که ماجرای خیبر نقطهای حساس در سیر پیشرفت اسلام محسوب می شد ، این فرار از سوی دو خلیفه و افتخار فتح خیبر به دست امیرالمومنین علی علیه السلام، توجه نکته سنجان را به خود جلب کرده است؛ هستند عالمان اهل تسنن، که به طعنه در این باب شعرها در مذمت فراریان سرودهاند(۳)
⬅️در پی این دو شکست که تاثیر بدی بر سپاهیان داشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
👈"فردا، پرچم را به مردی میدهم که حمله هایش را تکرار کند، کسی که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند؛ و خدا خیبر را به دست او فتح می کند ."
⬅️برخی از منابع این سخن نورانی رسول بزرگ خدا صلی الله علیه و آله از کتب معتبر اهل تسنن:
📚صحیح بخاری , ج۴, ص۱۲، ۲۰، ۲۰۷ و ج۵, ص۷۶
📚صحیح مسلم , ج۵,ص۱۹۵ و ج۷ , ص۱۲۲-۱۲۰
📚طبقات الکبری , ج۲ , ص۱۱۱
📚المصنف(ابن ابی شیبة) ,ج۷, ص۴۹۷ ، ۵۰۰و ج۸ , ص ۵۲۰ ، ۵۲۲
📚مسند احمد , ج۱ ، ص ۹۹ ، ۱۸۵و ج ۳، ص۱۶ ، ج۵ ، ص۵۲
📚انساب الاشراف , ص ۹۳ ، ۹۴
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید , ج۱۳ , ص ۱۸۶
📚کنز العمال , ج۱۳ , ص۱۲۱ ، ۱۶۲
📚تاریخ دمشق , ج۴۲ , ۱۲۳-۸۱
📚المناقب(خوارزمی) ص ۱۰۸ ، ۱۷۰ ، ۱۹۹
📚جواهر المطالب فی مناقب الامام علی علیه السلام , ج۱ ، ص۱۷۷، ۱۸۳
📚استیعاب , ج۲ ، ص ۷۸۷ ، ج۳ ، ص ۱۰۹۹
📚حلیة الاولياء , ج۱ ، ص ۶۲
📚المعجم الکبیر , ج۶ , ص ۱۵۲ ، ۱۸۷ ، ۱۹۸ ، ج۷ , ص۳۱ ، ۳۵ و ج۱۸ ، ص۲۳۷
📚ینابیع المودة ، ج١ ، ص ١٥٣ ، ١٦١ ، ج ٢ ، ص ١٢٠ ، ١٦٤ ، ٢٣١ ، ٢٩٠
📚سنن ترمذی , ج۵ ، ص ۳۰۲
📚مستدرک حاکم , ج۳ ، ص ۳۸ ، ۴۳۷
📚تاریخ طبری , ج۲ ، ص۳۰۰
1⃣ بحارالانوار ۱۶۸/۹۷
2⃣ بحارالانوار ۳/۲۱
3⃣ابن ابی الحدید معتزلی در ضمن قصیده ای در "علویات سبع"میگوید:
🔵 هر چه را فراموش کنم ، آن دو پیش افتاده را از یاد نخواهم برد و گریز ایشان را با آن که میدانستند آن فرار گناه است، و فراموش نمیکنم آن پرچم را که بردند و با پوششهایی لایه لایه از خواری ، بازگرداندند.
حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔶 @Nahj_Et
🌰 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💔 وَ قَالَ (عليه السلام): لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ
💚 دست اندازی به حق دیگران :
و درود خدا بر او فرمود:مرد را سرزنش نكنند كه حقش را با تاخیر گیرد بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نیست بگیرد.
📚 حکمت ۱۶۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفره موسی بن جعفر علیهالسلام
🏴نماهنگ به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (علیهالسلام) با صدای صابر خراسانی و محمدحسین پویانفر
🔶 @Nahj_Et
🏴امام كاظم عليه السلام فرمودند:
رَجُلٌ مِن اَهلِ قُم يَدعُو النّاسَ اِلَي الحَقِّ مُجتَمِعٌ مَعَهُ قَومٌ كَزُبُرِ الحَديدِ لاتَزَلَّهُمُ الرِياحُ العَواصِفُ و لايَمِلُّونَ مِنَ الحَربِ و لايَجبَنُونَ و عَلَي الّلهِ يَتَوَكَّلُونَ و العاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ
▪️ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت میكند، قومی همراه او جمع میشوند مانند پارههای آهن كه تند بادهای حوادث آنها را نمیلغزاند، از جنگ خسته و ملول نمیشوند و نمیترسند و به خداوند توكل میكنند و سرانجام نيک، برای پرهيزگاران خواهد بود.
بحارالأنوار، ج ۶۰ ص ۲۱۶.
زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.
📚اصول کافی، ج 4، ص 191
◼️ سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🥀
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت دوازدهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید:
✨أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا
🌐دنيا (با جلوه گريهايش) به سراغ آنها آمد; ولى آنها فريبش را نخوردند و آن را نخواستند. دنيا مى رفت که آنها را اسير خود سازد ولى آنان به بهاى جان، خويش را از اسارتش آزاد ساختند
✍اشاره به اينکه دنيا با زرق و برق هايى که دارد به سراغ همه مى رود و خود را چنان مى آرايد که نفوس انسانى را به سوى خود جلب کند. آنها که ناآگاه يا هوسبازند، در دام دنيا گرفتار مى شوند
✔️ ولى پرهيزگاران که سراب بودن متاع دنيا را مى دانند، هرگز فريب آن را نمى خورند. همچنين دنيا از طريق مال و ثروت و جاه و مقام و شهوات گوناگون انسان هاى بسيارى را در دام خود اسير مى سازد و راه آزادى و نجات را بر آنها مى بندد; ولى پرهيزگاران در همان گام هاى نخستين به اين معنا پى مى برند و به بهاى جان خود را از اين اسارت رهايى مى بخشند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥وَالصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ
🌐دوست آن است که در غياب انسان، حق دوستى را ادا کند
✍اشاره به اينکه کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند.
نامه31
🔶 @Nahj_Et
❤️ صفت خانمان سوز
به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را کوچک ببیند، مبتلا به چه مرضی شده است؟
کبر، صفتی خانمان سوز برای انسان است.
این صفت مخصوص خداوند است؛ اگرچه شاید متکبر، منکر خداوند نباشد، ولی مدعی صفتی میشود که مخصوص خداوند است.
امام علی میفرمایند:
«در شگفتم از متکبری که دیروز، نطفهای بی ارزش بود و فردا مرداری گندیده خواهد شد»
📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۴
🔶 @Nahj_Et