17.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفره موسی بن جعفر علیهالسلام
🏴نماهنگ به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (علیهالسلام) با صدای صابر خراسانی و محمدحسین پویانفر
🔶 @Nahj_Et
🏴امام كاظم عليه السلام فرمودند:
رَجُلٌ مِن اَهلِ قُم يَدعُو النّاسَ اِلَي الحَقِّ مُجتَمِعٌ مَعَهُ قَومٌ كَزُبُرِ الحَديدِ لاتَزَلَّهُمُ الرِياحُ العَواصِفُ و لايَمِلُّونَ مِنَ الحَربِ و لايَجبَنُونَ و عَلَي الّلهِ يَتَوَكَّلُونَ و العاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ
▪️ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت میكند، قومی همراه او جمع میشوند مانند پارههای آهن كه تند بادهای حوادث آنها را نمیلغزاند، از جنگ خسته و ملول نمیشوند و نمیترسند و به خداوند توكل میكنند و سرانجام نيک، برای پرهيزگاران خواهد بود.
بحارالأنوار، ج ۶۰ ص ۲۱۶.
زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.
📚اصول کافی، ج 4، ص 191
◼️ سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🥀
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت دوازدهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید:
✨أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا
🌐دنيا (با جلوه گريهايش) به سراغ آنها آمد; ولى آنها فريبش را نخوردند و آن را نخواستند. دنيا مى رفت که آنها را اسير خود سازد ولى آنان به بهاى جان، خويش را از اسارتش آزاد ساختند
✍اشاره به اينکه دنيا با زرق و برق هايى که دارد به سراغ همه مى رود و خود را چنان مى آرايد که نفوس انسانى را به سوى خود جلب کند. آنها که ناآگاه يا هوسبازند، در دام دنيا گرفتار مى شوند
✔️ ولى پرهيزگاران که سراب بودن متاع دنيا را مى دانند، هرگز فريب آن را نمى خورند. همچنين دنيا از طريق مال و ثروت و جاه و مقام و شهوات گوناگون انسان هاى بسيارى را در دام خود اسير مى سازد و راه آزادى و نجات را بر آنها مى بندد; ولى پرهيزگاران در همان گام هاى نخستين به اين معنا پى مى برند و به بهاى جان خود را از اين اسارت رهايى مى بخشند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥وَالصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ
🌐دوست آن است که در غياب انسان، حق دوستى را ادا کند
✍اشاره به اينکه کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند.
نامه31
🔶 @Nahj_Et
❤️ صفت خانمان سوز
به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را کوچک ببیند، مبتلا به چه مرضی شده است؟
کبر، صفتی خانمان سوز برای انسان است.
این صفت مخصوص خداوند است؛ اگرچه شاید متکبر، منکر خداوند نباشد، ولی مدعی صفتی میشود که مخصوص خداوند است.
امام علی میفرمایند:
«در شگفتم از متکبری که دیروز، نطفهای بی ارزش بود و فردا مرداری گندیده خواهد شد»
📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۴
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
🔴عرق کار
✍امام کاظم(ع) در زمینی که متعلق به شخص خودش بود مشغول کار و اصلاح زمین بود. فعالیت زیاد، عرق امام را از تمام بدنش جاری ساخته بود. علی بن ابی حمزه بطائنی در این وقت رسید و عرض کرد:
- «قربانت گردم، چرا این کار را به عهده دیگران نمیگذاری؟»
- چرا به عهده دیگران بگذارم؟ افرادِ از من بهتر همواره از این کارها میکردهاند.
- مثلا چه کسانی؟
- رسول خدا و امیرالمؤمنین و همه پدران و اجدادم. اساسا کار و فعالیت در زمین از سنن پیغمبران و اوصیای پیغمبران و بندگان شایسته خداوند است.
📒 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۸۶
🔶 @Nahj_Et
تاسیس صندوق یا مکانی خاص، برای انتقادات و پیشنهادات، [برای اولین بار] توسط امیرالمومنین علی - علیه السلام - در دوره حکومت داری
قلقشندی گوید: نخستين كسى كه مكانى را بنياد كرد كه در آن، شِكوه داد خواهان افكنده مى شد، اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) بود. (۱)
ابن ابی الحدید گوید: براى اميرمؤمنان، خانه اى بود. آن را بيت القصص (صندوق گزارش ها و شكايات) ناميد و مردم، نامه هاى خود را در آن مى افكندند. (۲)
ابن عبد الربه نقل میکند: امام على (عليه السلام) میفرمود: هركس از شما از من خواسته اى دارد، آن را در كاغذى بنگارد تا چهره هاتان را از خواستن، مصون دارم. (۳)
📓کتاب صبح الاعشی جلد ۱ صفحه ۴۷۱
📓کتاب شرح نهج البلاغة جلد ۱۷ صفحه ۸۷
📓کتاب العقد الفريد جلد ۱ صفحه ۱۹۹
🔶 @Nahj_Et
💠حضرتِ علی (ع) فرمودند :
🖌به کسی که به تو علاقه ای ندارد ، دل نبند.
نهج البلاغه،نامه۳۱
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠مالک اشتر، فرمانده فرماندهان!
💠🔹امام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) لشکری را به فرماندهی دو نفر به نام های «زیاد بن نضر، و شریح بن هانی» به جبهه (سپاه معاویه) فرستاد، و دستور العمل های جالبی برای حفاظت لشکر اسلام، و غافلگیری دشمن به آنها آموخت. (چنان که در نامه 11 نهج البلاغه آمده است).
سپس مالک اشتر را به سوی آنها فرستاد، و برای آن دو فرمانده چنین پیام داد: «مالک بن حارث اشتر را امیر شما و آنان که تحت امر شما هستند نمودم. گوش به فرمانش دهید و از اوامر و دستورات او پیروی کنید، و اجعلا و درعاً و مجناً...: او را زره و سپر خود قرار دهید، زیرا او از کسانی است که گمان نمی برم، سستی نماید، و لغزش پیدا کند و او از کسانی نیست که در مورد سرعت، کندی کند و یا در مورد کندی شتابزدگی نماید».[1]
امام علی (علیه السلام) در مورد دیگر در پیام خود به مردم مصر، در شأن مالک اشتر چنین می گوید: «بنده ای از بندگان خداوند (مالک اشتر) را به سوی شما فرستادم که به هنگام وحشت جنگ، خواب او را فرا نمی گیرد و از دشمن نمی هراسد و نسبت به مجرمین و جنایتکاران، از شعله آتش سوزنده تر است، او مالک بن حارث از قبیله «مَذحِج» است، سخنش را بشنوید و فرمانش را آنجا که حق است، اطاعت کنید.
«فانّه سیف من سیوف الله، لاکلیل الظبّه، ولا نابی الضّریبه...؛ زیرا مالک اشتر، شمشیری از شمشیرهای خداوند است، آن شمشیر از تیزی به کندی بر نمی گردد، و ضربتش بی اثر نیست. اگر او به شما فرمان حرکت به سوی جنگ داد، حرکت کنید و اگر دستور توقف داد، توقف نمایید. هر گونه اقدام او همان اقدام من است، من شما را برگزیدم که چنین شخصیتی را به نزد شما فرستادم، تا شما را نصیحت کند و راه و چاره را به شما نشان دهد که نسبت به دشمنان تان، قاطع و سختگیر باشد».[2]
این است سیمای درخشان مالک اشتر در پیشگاه علی (علیه السلام) که حتی او را از هر جهت به جای خود معرفی می کند (با توجه به این که او در مصر نمی توانست در همه جزئیات به علی (علیه السلام) مراجعه کند زیرا فاصله مصر و عراق، بسیار است) و به راستی عجیب است آیا شخصی را (غیر از امامان) سراغ دارید که امام معصوم، این گونه به او در همه جهات اطمینان داشته باشد؟!
پی نوشت :
[1]. نگاه کنید به نهج البلاغه، نامه 13.
[2]. نگاه کنید به قسمت آخر نامه 38 نهج البلاغه.
🔶 @Nahj_Et