حقّ گرفتنى است....
▫️لاَيَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ! وَ لاَيُدْرَکُ الْحَقُّ إِلاّ بِالْجِدِّ!
🟤افراد ضعيف و ناتوان، هرگز نمى توانند ستم را از خود دور کنند; و حق جز با تلاش و کوشش به دست نمى آيد
✍آرى، ستمگران جهان هرگز به افراد ذليل و ناتوان رحم نکرده و حقّ آنها را با ميل و رغبت به آنان تقديم نمى کنند. حق گرفتنى است و با تلاش و کوشش و ايثار و فداکارى بايد آن را به چنگ آورد. نبايد فراموش کرد که با زورمندان و ستمگران جز با زبان زور نمى توان سخن گفت.اصولا طبيعت زندگىِ اين جهان چنين است که در راه رسيدن به مقاصد عالى مادّى و يا معنوى، موانع فراوانى وجود دارد و آن کس که با اين موانع پيکار نکند و ضعف و سستى نشان دهد، هرگز به مقصد نخواهد رسيد.
📘#خطبه_29
🔶 @Nahj_Et
4_6001323850984326839.mp3
6.65M
🌺 شرح خطبه٨٣
🔴جلسه۱۰_ بخشدوّم
⏱زمان 13:22 حجم 6,3 MB
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
▫️وَ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ، فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً؛ وَ لَا تَرُدَّ عَلَى النَّاسِ كُلَّ مَا حَدَّثُوكَ بِهِ، فَكَفَى بِذَلِكَ جَهْلًا.
🟤آبروى خود را آماج تير گفتار ديگران قرار نده، و هر چه شنيدى باز گو مكن، كه نشانه دروغگويى است، و هر خبرى را دروغ مپندار، كه نشانه نادانى است.
✍نخستين مرحله بر اين معنا تأکيد دارد که انسان خود را از مواضع تهمت دور سازد و از اعمال و رفتار و گفتارى که موجب سوء ظن مردم مى شود و آنها را به غيبت و تهمت وا مى دارد بپرهيزد.وَلا تُحَدِّثِ ...» و جمله «لا تَرُدَّ ...» در واقع ناظر به نهى از افراط و تفريط است; از يک سو انسان نبايد آن قدر خوش باور باشد که هرچيزى را که مى شنود بپذيرد و همه جا نقل کند و از سوى ديگر نبايد آن قدر ديرباور و داراى سوء ظن باشد که هرچه را مى شنود در آن ترديد کند که اوّلى سبب اشاعه کذب و دومى نشانه جهل است.
📘#نامه_69
🔶 @Nahj_Et
💠حضرت امام علی عليه السلام
ـ لَمّا خُوِّفَ مِن الغِيلةِ ـ
و إنَّ عَلَيَّ مِن اللّه ِ جُنّةً حَصِينةً ، فإذا جاءَ يومي انفرَجَتْ عنّي و أسْلَمَتْني، فحينَئذٍ لا يَطِيشُ السَّهْمُ ، و لا يَبرأُ الكَلْمُ .;
🔹امام على عليه السلام
ـ چون او را از كشته شدن ناگهانى (ترور شدن) ترساندند ـ
فرمود:
خداوند براى من حفاظى محكم قرار داده است
و چون روز [مرگ ]من فرا رسد،
آن حفاظ كنار مى رود
و مرا تسليم [مرگ ]مى كند.
در آن هنگام، نه تير به خطا مى رود
و نه زخم بهبود مى يابد.;
📙نهج البلاغة : الخطبة ۶۲
🔶 @Nahj_Et
🔸خواص عاشورایی:
حُرّ بن یزید ریاحی اولین شهید عاشورا
🔻 حرّ بن یزید ریاحی از فرماندهان سپاه عبیدالله بن زیاد در واقعه کربلا بود که به دلیل ندامت از بستن راه امام حسین علیه السلام و یارانش، خود نیز به لشگر امام حسین (علیهالسلام) پیوست و در میان شیعیان احترام ویژهای یافت.
▪️ وی از بزرگان اهل کوفه بود و از سوی فرماندار کوفه با هزار سواره به سمت امام حسین (ع) فرستاده شد تا مانع ورود ایشان به کوفه شود. در روز عاشورا به امام علیه السلام پیوست و پس از پذیرش توبهاش، از امام اجازه گرفت تا با لشکریان کوفه سخن بگوید.
🔹او در دفاع از امام حسین علیه السلام خطابهای ایراد کرد، اما کوفیان به او حمله کردند تا صدای دفاع از امام را خاموش کنند. سپس به سوی امام بازگشت و اجازه رزم گرفت . وارد میدان نبرد شد و پس از رزمی نمایان به عنوان اولین شهید عاشورا به فیض شهادت نائل شد.
#تقویم_محرم
#امام_حسین_علیه_السلام
#دوم_محرم
#حر_بن_یزید_ریاحی
#خواص_عاشورایی
.🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒آن بزرگوار، امیال نفسانی را تابع هدایت الهی می کند(1)
📌 نهجالبلاغه/ خطبه138/ قسمت1 از 13 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_138
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️روضه شب دوم محرم
🔻 شب دوم محرم به ذکر مصائب کاروان امام حسین (علیهالسّلام) و پریشانی زنان و کودکان خیام، بهویژه حضرت زینب (علیهاالسلام) پس از محاصره توسط لشکر حرّ بن یزید ریاحی اختصاص دارد.
♦️ امام حسین (علیهالسّلام) پس از استقرار در کربلا، این اشعار را که در بیوفایی دنیا است زمزمه کردند:
یا دَهْرُ اُفٍّ لَکَ مِنْ خَلیلٍ کَمْ لَکَ بِالْاِشْراقِ وَ الْاَصیلِ
مِنْ صاحِبٍ وَ طالِبٍ قَتیلِ وَالدَّهْرُ لا یَقْنَعُ بِالبَدیلِ
🔺 ای روزگار! افّ بر تو باد. چه بد رفیقی هستی، چه بسیار دوستانت را در شامگاهان و صبحگاهان به قتل رسانیدهای. و روزگار در نزول بلا بر افراد هرگز به بدل قانع نمیشود.
#تقویم_محرم
#امام_حسین_علیه_السلام
#دوم_محرم
#روضه_شب_دوم_محرم
.
🔶 @Nahj_Et
👤 کارگزاران
💢مالک ! مهربانی را شعارت قرار ده
🌐 ای مالک ! مهربانى و محبت و لطف به رعيت را شعار قلب خود قرار ده، بر رعيت همچون حيوان درنده مباش كه خوردن آنان را غنيمت دانى، كه رعيت بر دو گروهند: يا برادر دينى تواند، يا انسان هايى مانند تو، كه خطاهايى از آنان سر مى زند، علل گناهى بر آنان عارض مى شود، و گناهانى از آنان به عمد يا اشتباه بروز مى كند، پس همان گونه كه علاقه دارى خداوند بخشش و چشم پوشى را به تو عنايت نمايد ، رعيت را مورد عفو و چشم پوشى قرار بده.
📚نهج البلاغة / ترجمه انصاريان، نامه 53
🔶 @Nahj_Et