☝️👤تعبیر «جامع الاضداد بودن» که ما درباره انسان کامل میگوییم، صفتی است که از هزار سال پیش علی علیه السلام با آن شناخته شده است.
✍حتی خود سید رضی در مقدمه نهج البلاغه میگوید : مطلبی که همیشه با دوستانم در میان میگذارم
😧و اعجاب آنها را برمیانگیزم این موضوع است که جنبههای گوناگون سخنان علی علیه السلام [به گونهای است[ که انسان در هر قسمتی از سخنان او که وارد میشود،
🌇🤔میبیند به یک دنیایی رفته است: گاهی در دنیای عُبّاد است و گاهی در دنیای زهّاد، گاهی در دنیای فلاسفه است و گاهی در دنیای عرفا،
🧗♂⚖گاهی در دنیای سربازان و افسران است و گاهی در دنیای حکام عادل، گاهی در دنیای قضات است و گاهی در دنیای مفتیها.
⚠️👈علی علیه السلام در همه دنیاها وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست.
📚 #استاد_مطهری، انسان کامل، ص49 ✨
🔶 @Nahj_Et
صلوات، عامل استجابت دعا
🔸 علامه مصباح یزدی: در آداب دعا وارد شده که اگر ميخواهيد دعايتان مستجاب شود اول صلوات بفرستيد بعد دعايتان را ذکر کنيد و در پایان، دعایتان را با صلوات ختم کنید؛ وقتي سه دعا و درخواست از خدا دارید، خداي متعالی ميفرمايد: من خجالت ميکشم که از سه دعا، دو طرفش را مستجاب کنم و دعای وسط را مستجاب نکنم.
🔶 @Nahj_Et
❣قرآن شفاعت کننده روز جزاست...
امام علی(علیهالسلام) فرمودند:
❤️وَاعْلَمُوا أَنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ، وَ قَائِلٌ مُصَدَّقٌ، وَ أَنَّهُ مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ شُفِّعَ فِیهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ صُدِّقَ عَلَیْهِ، فَإِنَّهُ یُنَادِی مُنَاد یَوْمَ الْقِیَامَةِ: «أَلاَ إِنَّ کُلَّ حَارِث مُبْتَلىً فِی حَرْثِهِ وَ عَاقِبَةِ عَمَلِهِ، غَیْرَ حَرَثَةِ الْقُرْآنِ». فَکُونُوا مِنْ حَرَثَتِهِ وَ أَتْبَاعِهِ، وَاسْتَدِلُّوهُ عَلَى رَبِّکُمْ، وَ اسْتَنْصِحُوهُ عَلَى أَنْفُسِکُمْ، وَ اتَّهِمُوا عَلَیْهِ آرَاءَکُمْ، وَاسْتَغِشُّوا فِیهِ أَهْوَاءَکُمْ❤️
❇️بدانيد قرآن، شفاعت کننده اى است که شفاعتش مورد قبول و گوينده اى است که سخنش مقبول است. آن کس که قرآن در روز قيامت براى او شفاعت کند مشمول شفاعت مى شود و آن کس که قرآن در قيامت از وى شکايت کند گواهى اش بر ضد او پذيرفته خواهد شد ; چه اين که روز قيامت، منادى صدا مى زند: آگاه باشيد! امروز هر کس گرفتار بذرى است که افشانده و در گرو عاقبت اعمال خويش است ; جز آنان که جز آنان که بذر قرآن افشاندند. شما نيز از بذر افشانان قرآن و پيروان آن باشيد. پروردگارتان را با قرآن بشناسيد و خويشتن را با آن اندرز دهيد و در برابر قرآن، آراى خود را متهم کنيد و خواسته هاى نفسانى خويش را در برابر آن نادرست بشماريد.
📚نهجالبلاغه. خطبه ۱۷۶. بخش چهارم
🔶 @Nahj_Et
▫️وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِيئَةَ، وَ صَدَقَةُ الْعَلانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ
🟠«و صدقه پنهانى که کفّاره گناهان است و صدقه آشکار که از مرگ هاى بد پيشگيرى مى کند».
✍منظور از «صدقه سرّ» کمک هايى است که انسان به افرادِ نيازمند و آبرومند مى کند که هم خلوص نيّت بيشترى و هم حفظ آبروى افراد نيازمند در آن است و به همين دليل، برکات فراوانى دارد و اين تعبير هم شامل صدقات واجبه مانند کفّارات و نذورات مى شود و هم صدقات مستحبّه و انفاقات.
و منظور از «صدقه عَلانيه» کمک هايى است که آشکارا انجام مى شود و يکى از آثار و برکات آن تشويق ديگران به کار خير و دعاى مردم در حق صدقه دهنده است. اين سخن در واقع برگرفته از آيه شريفه «أَلّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ سِرّاً وَ عَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ; آنان که اموال خود را در شب روز، پنهان و آشکار انفاق مى کنند، پاداششان نزد پروردگارشان است; نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى شوند».
📘#خطبه_110
🔶 @Nahj_Et
آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ
⚡️ترجمه :
وسيله و ابزار رياست، سعه صدر (و تحمل بسيار) است.
🔴 كسى كه به رياست مى رسد، خواه رياست معنوى باشد يا مادى، کلان باشد یا جزئی،
🔸اولا با مخالفت هايى از سوى رقيبان روبرو مى شود
🔸و از سويى ديگر انتظارات و توقعات بسيار از سوى دیگران در برابر او آشكار مى گردد
🔸و براى انجام امور خود نياز به همراهان و مشاورانى دارد كه گاه از آنها خطاها و گاه خيانت هايى سر مى زند.
🔸اضافه بر همه اينها گاه مشكلاتى ناخواسته و غير منتظرانه براى حوزه رياست او به وجود مى آيد.
🍃که در برابر اين امور اگر داراى سعه صدر و تحمل بسيار و بردبارى توأم با تدبير و خونسردى همراه با شجاعت نباشد ادامه كار براى او بسيار مشكل خواهد شد.
📙حکمت ١٧۶
🔶 @Nahj_Et
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒پنهان بودن اسرار مرگ نزد امام علی(علیه السلام)
🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری
📌 نهجالبلاغه/ خطبه149/ قسمت2 از 11 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_149
🔶 @Nahj_Et
📌 ابن همام اسکافی، محدث برجسته شیعه
🔹محمد همام بن سهیل، مشهور به ابن همام اسکافی، از محدثان و علمای بزرگ شیعه در قرون سوم و چهارم هجری قمری بود. او در سال ۲۵۸ق متولد شد و در دوره غیبت صغری به یکی از شخصیتهای مهم علمی و مذهبی امامیه و یکی از بزرگترین محدثان بغداد شناخته میشد.
🔹 او در ترویج مبانی اعتقادی امامیه نقش اساسی داشت و کتابهای ارزشمندی همچون منتخب الانوار فی تاریخ الائمة الاطهار و المزار را تألیف کرد. ایشان در میان عالمان شیعه جایگاهی ویژه داشت و به دلیل دقت و امانتداری در نقل حدیث، به عنوان بزرگ صحابه شناخته میشد.
🔹 ابن همام رابطه نزدیکی با محمد بن عثمان عمری، دومین نایب خاص امام زمان (عج)، داشت و در جلسات مهمی، مانند تعیین نیابت حسین بن روح نوبختی، حضور داشته است. این ارتباط نشاندهنده جایگاه او در میان شیعیان عصر غیبت صغری است.
🔸️ این عالم برجسته در ۱۶ جمادیالثانی سال ۳۳۶ق در بغداد درگذشت و در مقابر قریش به خاک سپرده شد.
#تقویم_تاریخ
#جمادی_الثانی_۱۶
#ابن_همام_اسکافی
🔶 @Nahj_Et
☝️❤️ما اگر علی علیه السلام را الگو و امام خود بدانیم، یک انسان کامل و یک انسان متعادل و یک انسانی را که همه ارزشهای انسانی به طور هماهنگ در او رشد کرده است {پیشوای خود قرار دادهایم.}.
🌌وقتی شب میشود و خلوت شب فرا میرسد، هیچ عارفی به پای او نمیرسد. آن روح عبادت که جذب شدن و کشیده شدن به سوی حق و پرواز به سوی خداست، با شدت در او رخ میدهد،
🤬مثل آن حالتی که انسان در مطلبی داغ میشود؛ مثلًا وقتی در حالت جنگ و دعوا و ستیز است، چاقو قسمتی از بدنش را میبُرد و یک تکه گوشت از بدنش به طرفی انداخته میشود ولی آنچنان توجهش متمرکز مبارزه است که احساس نمیکند یک قطعه گوشت از بدنش جدا شده است.
🤲📿امام علی علیه السلام در حال عبادت چنان گرم میشود و آن عشق الهی چنان در وجودش شعله میکشد که اصلًا گویی در این عالم نیست. خودش گروهی را اینطور توصیف میکند :
☆هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلی حَقیقَةِ الْبَصیرَةِ وَ باشَروا روحَ الْیقینِ وَ اسْتَلانوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفونَ وَ انِسوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجاهِلونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْیا بِابْدانٍ ارْواحُها مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْاعْلی(1).
✈️🛫با مردماند و با مردم نیستند؛ در حالی که با مردماند، روحشان به عالیترین {محل {وابسته است. در حال عبادت تیر را از بدنش بیرون میآورند ولی او آنچنان مجذوب حق و عبادت است که متوجه نمیشود، حس نمیکند.
😭آنچنان در محراب عبادت میگرید و به خود میپیچد که نظیرش را کسی ندیده است.
🌇روز که میشود، گویی اصلًا این آدم آن آدم نیست. با اصحابش که مینشیند، چنان چهرهاش باز و خندان است(2)
👈(1) برخلاف زهّاد و عبّاد ما که وقتی زاهد و عابد می - شوند، خاصیت زهدشان این است که رویشان را ترش می - کنند، عبوس می - شوند و به همه مردم منت دارند.)
☝️که از جمله اوصافش این بود که همیشه قیافهاش باز و شکفته است. به قدری علی علیه السلام به اصطلاح خوش مجلس و حتی بذلهگو بود که عمروعاص وقتی علیه امام علی علیه السلام تبلیغ میکرد، میگفت: او به درد خلافت نمیخورد چون خنده روست،
😊آدم خنده رو که به درد خلافت نمیخورد؛ خلافت، آدم عبوس میخواهد که مردم از او بترسند. این را هم خودش در نهج البلاغه نقل میکند:
☆عَجَباً لِابْنِ النّابِغَةِ یزْعُمُ لِاهْلِ الشّامِ أنَّ فِی دُعابَةً وَ انِّی امْرُوٌ تِلْعابَةٌ(3).
🗣{از پسر نابغه تعجب میکنم که{ میگوید علی خیلی با مردم خوش و بش میکند، خیلی شوخی میکند، مزّاح است.
💪با دشمن که در میدان جنگ به صورت یک مجاهد روبرو میشود، باز چهرهاش باز و خندان است که دربارهاش گفتهاند:
🔻هُوَ الْبَکاءُ فِی الِمحْرابِ لَیلًا
هُوَ الضَّحاک اذَا اشْتَدَّ الضَّرابُ
💝🤷♂اوست که در محراب عبادت، بسیار گریان و در میدان نبرد، بسیار خندان است (1) او چگونه موجودی است؟ او انسانِ قرآن است. قرآن چنین انسانی میخواهد:
🔻انَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی اشَدُّ وَطْأً وَ اقْوَمُ قیلًا. انَّ لَک فِی النَّهارِ سَبْحاً طَویلًا (2).
🌚💫شب را برای عبادت بگذار و روز را برای شناوری در زندگی و اجتماع. علی علیه السلام گویی شب یک شخصیت و روز شخصیتی دیگر است.
👈حافظ چون مفسر است و پیچ و تابهای قرآن را خوب درک میکند، با زبان رمزی خود همین موضوع را که شب وقت عبادت و روز موقع حرکت و رفتن به دنبال زندگی است، در اشعارش آورده است(3) :
🔻روز در کسب هنر کوش که میخوردن روز
🔻دلِ چون آینه در زنگ ظلام اندازد آن
🔻زمان وقت میصبح فروغ است که شب
🔻گرد خرگاه افق پرده شام اندازد(1)
☝️علی علیه السلام روز و شبش این گونه است.
#استاد_مطهری، انسان کامل، ص46، 47، 48، 49 ✨
🔶 @Nahj_Et
📌درگذشت ملا محمد محمدی اشتهاردی
🔹 محمد ملا محمدی، معروف به «محمدی اشتهاردی»، در سال ۱۳۲۳ ش در اشتهارد، نزدیک کرج، متولد شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش و حوزه علمیه اشتهارد آغاز کرد. در سال ۱۳۴۸ ش به قم مهاجرت کرد و از اساتید بزرگی چون آیات عظام شبزندهدار، مکارم شیرازی، علی مشکینی، گلپایگانی و مهدی حائری بهره برد.
🔸 محمدی اشتهاردی با حضور در درس تفسیر ابوالقاسم خزعلی به نویسندگی علاقهمند شد. پس از آشنایی با آیتالله مکارم شیرازی، در جلسات نویسندگی ایشان شرکت کرد. اولین کتاب خود، شرح حال بلال حبشی، را در سال ۱۳۴۶ ش منتشر کرد و سال بعد پندهای جاویدان را در دو جلد نوشت.
🔹 او حدود ۱۵۰ جلد کتاب در موضوعات تفسیر، عقاید، امور سیاسی، اجتماعی، حدیث و تاریخ به رشته تحریر درآورد. همچنین در تألیف مجموعههای مهمی چون تفسیر نمونه و پیام قرآن همکاری داشت.
🔸 این عالم فرزانه در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ درگذشت و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.
#تقویم_تاریخ
#آذر_۲۸
#ملا_محمد_محمدی_اشتهاردی
🔶 @Nahj_Et