eitaa logo
نهج البلاغه
36.9هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ 💠ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد. ✍در جهانى كه زندگى مى كنيم هم واعظان بسيارند و هم موعظه ها؛ تاريخ پيشينيان، واعظ بسيار گويايى است، حوادثى كه در طول تاريخ رخ مى دهد و دگرگونى قدرتها، سرنگونى دولت ها و از كار افتادن قهرمانان و فقر گروهى از ثروتمندان، هركدام واعظى هستند، حتى مردگان كه همه روزه مى بينيم بر دوش بستگان و عزيزانشان به سوى ديار خاموشان برده مى شوند ـ به فرموده اميرمؤمنان على عليه السلام ـ بهترين واعظانند. كاخهاى ويران شده شاهان مقتدر و قصرهاى آباد آنها همه در حال وعظند 👈اضافه بر همه اينها، خيل انبيا و اوليا و معصومان همگى واعظان بزرگى بودند كه در طول تاريخ به وعظ و اندرز انسانها پرداختند و امروز بسيارى از مواعظ آنها در اختيار ماست. با اين حال چرا اين موعظه هاى بسيار قوى در دلهاى گروهى تأثير نمى گذارد؟ قطعاً دليلى دارد؛ امام عليه السلام در اين بيان كوتاه به يكى از مهمترين آنها اشاره مى كند و مى فرمايد: «حجاب غفلت، جلوى تأثير اندرزها را مى گيرد ✔️اين غفلت ممكن است هنگام شنيدن مواعظ باشد كه انسان گوش دل به واعظ نمى سپارد و در فكر مال و منال و شهوت خويش است و يا اينكه همچون هارون موقتاً با شنيدن موعظه مردى الهى بيدار مى شود؛ اما به زودى حجاب غفلت بر دل او مى افتد و موعظه را به فراموشى مى سپارد. بسيارند كسانى كه در يك مجلس فاتحه كه براى دوست و يا يكى از بستگان نزديكشان برپا شده در فكر فرو مى روند و لحظاتى بيدار مى شوند، مخصوصاً اگر واعظ آگاهى در آنجا سخنرانى كند، اما هنگامى كه از آن مجلس پا بيرون گذاشتند همه چيز فراموش مى شود و به حال اول بازمى گردند. سرچشمه اين غفلت ممكن است 📚 حکمت 282 🔶 @Nahj_Et
📒کتاب: غدیر در آفاق حدیث (پرتوی از روایات غدیر) 📖تعداد صفحات : 211 🔹قطع : رقعی 🔸نوع جلد : شومیز 🔹سری : زلال عترت 💰قیمت : 42،000 تومان ☎️تلفن ثابت : 03135676860 📱تلفن همراه : 09131655170 🔶 @Nahj_Et
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ زندگی با نهج البلاغه 🔸 برگرفته از قسمت بیست و پنجم فصل دوم برنامه تلویزیونی “ماه من”؛ 🔶 @Nahj_Et
📌 شهادت میرزا علی آقا تبریزی (ثقه‌الاسلام)، مجاهد شهید مشروطه 🔹 میرزا علی آقا تبریزی، معروف به ثقه‌الاسلام، در سال ۱۲۳۹ شمسی در تبریز به دنیا آمد. او در ۲۳ سالگی راهی عتبات عالیات شد و در محضر علمای بزرگ به مقام اجتهاد رسید. وی پس از ۸ سال، به تبریز بازگشت و در هدایت مردم کوشید. 🔸 در دوران استقرار نظام مشروطه، روسیه که حامی استبداد بود، به بهانه استخدام مورگان شوستر آمریکایی توسط مجلس شورای ملی، نیروهای خود را به مناطق شمالی و غربی ایران اعزام کرد و بخشی از این مناطق را اشغال نمود. با ورود سپاهیان روس به تبریز، بسیاری از مردم قتل‌عام شدند و ثقه‌الاسلام تلاش کرد از طریق گفتگو مانع کشتار شود. 🔹 در نهایت، نیروهای روس ثقه‌الاسلام تبریزی را در روز نهم دی ۱۲۹۰ شمسی دستگیر کردند و از او خواستند برای حفظ جان خود، مجاهدان تبریزی را آغازگر جنگ معرفی کند. اما او این درخواست را قاطعانه رد کرد. 🔸 سرانجام، قوای روسیه پس از اهانت به ثقه‌الاسلام، او را در روز دهم دی ۱۲۹۰ شمسی به دار آویختند و به شهادت رساندند. وی مردی فاضل، بردبار و در عین حال شجاع و بی‌باک بود. از آثار برجسته این مجاهد انقلابی می‌توان به "مِرآهُ الکُتُب" و "مقتل سیدالشهداء" اشاره کرد. 🔶 @Nahj_Et
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عظمت و ولایت اميرالمؤمنين سلام الله علیه 📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «یک وقت در محضر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عدّه ای بودند، یکی از اصحاب یا دیگری، به حضرت عرض کرد اصحاب شما در چه حالتی هستند؟ نظر شما درباره صحابه چیست؟ وجود مبارک پیغمبر "صلی الله علیه و آله و سلم" نظرشان را درباره صحابه ذکر کردند. این شخص اصرار داشت و تعمدی داشت که ببیند نظر حضرت درباره حضرت علی(علیه السلام) چیست، به پیغمبر عرض کرد که چطور نام علی(ع) را نبردی؟ فرمود آخر سؤال تو درباره اصحاب بود، سؤال تو درباره نفس من که نبود، علی نفس من است...» ۱۳۹۴/٧/١۴ 🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_حکمت_۲۳۱.mp3
3.37M
شرح حکمت ۲۳۱ تنبلی و خبرکشی حق مردم را ضایع کنند تنبلان تن پرور مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ دوست خود را میدهند از دست ، جاسوس پروران بی عقل وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ 📙مجازی و تالیفات استاد 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️فَاللهَ اللهَ مَعْشَرَ الْعِبَادِ! وَ أَنْتُمْ سَالِمُونَ فِي الصِّحَّةِ قَبْلَ السُّقْمِ، وَ فِي الْفُسْحَةِ قَبْلَ الضِّيقِ. فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُغْلَقَ رَهَائِنُهَ 🟠خدا را، خدا را، اى بندگان خدا! اکنون که سالم و تندرست هستيد پيش از آنکه بيمار شويد و اکنون که در حال وسعت قرار داريد پيش از آنکه در تنگناى زندگى قرار گيريد، فرصت را غنيمت بشمريد و کوشش کنيد گردن خود را از زير بار مسئوليتها رها سازيد پيش از آنکه درهاى رهايى به روى شما بسته شود ✍در اينجا امام عليه السلام به دو نعمت بزرگ الهى اشاره مى کند که يکى سلامت و تندرستى و ديگر فراهم بودن امکانات که سبب مى شود انسان توانايى بر اقدام به هر کارى داشته باشد. آرى به همگان هشدار مى دهد که از اين فرصتها استفاده کنند و خود را از زير بار مسئوليت رها سازند. عبارت «فَاسْعَوْا فِي فَکَاکِ رِقَابِکُمْ» اشاره به اين است که ذمّه همه انسانها مشغول به تکاليفى است که تا آن را انجام ندهند آزاد نمى شوند. در زمانهاى گذشته در ميان بعضى از اقوام چنين معمول بود که اگر بدهکارى توان پرداخت بدهى هاى خود را نداشت طلبکار شخص بدهکار را به بردگى مى گرفت و تا بدهى خود را نمى پرداخت آزاد نمى شد و طوق بندگى او را در گردن داشت، جمله بالا مى تواند کنايه اى از اين مطلب باشد. 📘 🔶 @Nahj_Et
بیانات امیر مؤمنان سلام الله علیه در تبعات سوء حسد و کینه آیت الله العظمی جوادی آملی: «فرمود حسودِ يكديگر نباشيد،همان مُنعِم مي‌تواند به شما هم بدهد، تمنّی زوال نعمت از متنعّم، حسادت است، خب چرا از او بگيرند؟! بگو خدايا به من هم بده؛ غبطه داشته باشيد، نه حسد. فرمود حسد ايمان را مي‌خورد، همان‌ طوری كه آتش، هيزم را مي‌خورد.در كنار حسد بغض و كينه برادر مؤمن به دل داشتن را نهي كرده است فرمود: «و لا تباغَضوا؛ فإنّها الحالِقة». يك وقت است اما طرفين در شبها وقتی به نماز شب برخاستند يكديگر را دعا مي‌كنند، خب اين اختلاف نظری است كه بين دو صاحب نظر، دو فقیه، دو اصولی، دو مفسر بوده و هست اما همه‌شان موقع نماز شب يكديگر را دعا مي‌كنند، به يكديگر اقتدا مي‌كنند، اينكه ممدوح است. اما آن اختلافی كه تبعات دنيايی را به همراه دارد فرمود: «فإنها الحالقة». تيغ را مي‌گويند آلتِ حالقه كه حلق مي‌كند موی سر را تيغ مي‌كنند، تا سری كه تيغ شده موی او بيرون بيايد مدتها طول مي‌كشد. حالا اگر كسی كينه برادر مؤمن را در دل داشت اين هر روز تيغ تيز در دست اوست هر روز دارد زير دينش را تيغ مي‌كند، اين دين ديگر فرصت روييدن و رويش ندارد» ۷۶/٧/٢۵ 🔶 @Nahj_Et
هماهنگى معقول با مردم ▫️مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلاَقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ 🟠 هماهنگى با مردم در اخلاقشان سبب در امان بودن از كينه توزى و دشمنى آن هاست. ✍شك نيست كه هر قوم و جمعيت بلكه هر انسانى صفات و اخلاق ويژه خود را دارد و به كسانى علاقه مند است كه در صفات و اخلاق با او هماهنگ باشند، به آداب و رسومش احترام بگذارند و مطابق خواسته هاى او عمل كنند. هماهنگى با مردم در اين امور ـ البته در مواردى كه برخلاف شرع و عقل نيست ـ سبب مى شود كه آن ها انسان را از خود بدانند و با او رابطه دوستى برقرار كنند و همين امر سبب امنيت از كينه توزى و دشمنى آن ها مى شود. البته همان گونه كه اشاره شد منظور، هم رنگ جماعت شدن در زشتى و بدى ها و آداب و رسوم غلط و كارهاى خلاف شرع و عقل نيست چراكه نه شرع به ما چنين اجازه اى را مى دهد و نه عقل و خرد. 📘 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازیگر معروف تلویزیون: برای تشکر از امام حسین علیه السلام به کربلا رفتم/ اربعین انرژی خاصی دارد 🔶 @Nahj_Et