فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 ارتداد گروهی از مسلمانان، پس از وفات پیامبر(صلی الله علیه وآله والسلم)
🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری
📌 نهجالبلاغه/ خطبه150/ قسمت17 از 21 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_150
🔶 @Nahj_Et
اثر لقمه حرام....✨
#نهج_البلاغه
◽️وَ لاَ تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ
🟠لقمه هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازيد; چرا که شما در معرض نگاه کسى هستيد که گناه را بر شما حرام کرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است»
✍بى شک، به هنگام سلطه ظالمان و بروز فتنه ها اموال حرام در دست مردم زياد مى شود و استفاده از آن آثار بسيار شومى در وجود انسان دارد; قلب را تاريک و انسان را از خدا دور مى سازد ودر مسير شيطان قرار مى دهد. امام(عليه السلام) در اين زمينه هشدار مى دهد و در ضمن مى فرمايد: هيچ گاه راه طاعت و کسب حلال به روى شما بسته نمى شود; زيرا در هر شرايطى خداوند طرقى براى نجات از معاصى و روى آوردن به طاعت الهى به روى مردم گشوده است.
📘#خطبه_151
🔶 @Nahj_Et
✳ اصل استغفار از ریشهها است!
🔻 خیلی دلخوش به این نباشیم که حالا یک حرفی از دهانم پرید؛ اتفاقا همین چیزهای ریزی که از دهان ما بیرون میپرد، یک پشتوانههای درشتی در زندگی ما دارد. سالها انتخاب من، تصمیم من، رفتار من، فکر من و اندیشۀ من، نتیجهاش میشود یک کلمهای که الان از دهان من میپرد! یک موفقیتی از یک کسی برای من تعریف میکنند، میگویم «خب حالا!»؛ دو تا کلمه بیشتر نگفتم! بعدا هم از گفتن این خب حالا پشیمان میشوم، ولی از خب حالا باید پشیمان بشوم؟ نه! از آن ریشهای که این کلمه را به زبان من جاری کرد باید پشیمان بشوم! فردا ده تا کلمۀ دیگر در صحنههای دیگر به زبانم نیاید!
‼ اصل «استغفار» ما از گذشته نیست، از آینده است. یعنی ریشههایی که در جان من نفوذ کرده و اینها هنوز فرصت از خاک بیرون آمدن پیدا نکردهاند، هنوز در آن کورهٔ امتحان قرار نگرفته که خودش را نشان بدهد این کِبری که در من است، این حرص مضاعفی که در من است، این حسادتی که در من است، این تنگنظری و بخلی که در من است. چه بسا اینها بعدا میخواهد مرا خراب بکند. اصل استغفار من از آن ریشهها باید باشد.
👤 #حجت_الاسلام_علی_علیزاده
🎙 شرح خطبۀ ۲۱۵ نهج البلاغه
🌴رجب ،فرصت استغفار....
#استغفرالله
🔶 @Nahj_Et
✍حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجونی منفور كه گويا با زهر افعی آميخته شده مي بيند و می فرمايد:
«وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر...» [۱]
🔹شگفت آورتر از اين سرگذشتِ كسی است كه نيمه شب ظرفی سرپوشيده نزد ما آورد، ولی در آن ظرف معجونی بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قی مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده ای تا مرا بفريبی؟ آيا رشته عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان می گويي؟....
اين سخنان، تشبيهی شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتی است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود.
حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگری از اين حقايق را تبيين میکند.
🔹حضرت رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) در معراج گروهی را مشاهده كردند كه با داشتن غذايی نيكو، گوشت مُردار می خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، درباره آنان گفته شد: اينان كسانی هستند كه در دنيا با امكان دستيابی به طعامی حلال، به غذای حرام آلوده شدند.[۲]
📙[۱]نهج البلاغه خطبه ۲۲۴ بند۸
📙[۲]بحارالانوار ج۶ ص۲۳۹
📙تسنیم ج۱ ص۴۸۲،۴۸۳
🔶 @Nahj_Et
▫️أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ
🌖بهوش باشيد، مرگ را كه نابود كننده لذّت ها و شكننده شهوت ها و قطع كننده آرزوهاست، به هنگام تصميم بر كارهاى زشت، به ياد آوريد.
✍اين جا، امام(عليه السلام) از مرگ به سه عنوان ياد کرده است: نخست «نابود کننده لذّتها;» چرا که بسيارى از مردم، يک عمر زحمت مى کشند تا وسايل زندگى و عيش و نوش و لذّت را ازهر جهت فراهم سازند و درست اين در زمانى است که نشانه هاى مرگ به صورت انواع بيماريها ظاهر شده است. اضافه بر اين، بسيار ديده شده که مجالس عيش و نوش، در يک لحظه، با يک حادثه به مجلس عزا مبدّل گشته است و عجب اينکه هيچ تضمينى درباره هيچ کس درباره اين خطرها وجود ندارد.ديگر: «گلوگير کننده شهوات و خواستها»; چرا که مرگ - همان مرگى که تاريخ و زمان معيّنى ندارد و به هيچ وجه قابل پيش بينى نيست - در آن لحظه که انسان جرعه شهوات و کاميابى ها را سر مى کشد، گلويش را مى فشارد و به همه چيز پايان مى دهد.سوّم: «قطع کننده آرزوها»; چرا که آروزهاى انسان به قدرى دامنه دار است که هرگز پايان نمى پذيرد; بلکه گاه با گذشت عمر - همانند سايه هايى که نزديکى غروب آفتاب گسترده تر مى شود - دامنه دارتر مى گردد و تنها چيزى که آروزها را قطع مى کند، مرگ است و مرگ!اين تعبيرات به قدر کوبنده و هشدار دهنده است که هر انسانى را تحت تأثير قرار مى دهد.
📘#خطبه_99
🔶 @Nahj_Et
📌 پایان جنگ ۳۳ روزه و عقب نشینی اسرائیل
🔹 جنگ ۳۳ روزه، میان اسرائیل و حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶م (۱۳۸۵ش) بود. این جنگ به «جنگ تموز» نیز معروف است. اسرائیل در سال ۲۰۰۴ م برخلاف توافق با حزب الله، سه اسیر لبنانی را آزاد نکرد. حزبالله برای آزادی آنها، در جولای ۲۰۰۶، در عملیات «الوعد الصادق» دو نظامی اسرائیلی را اسیر گرفت.
🔸 اسرائیل در مقابل این عملیات، به لبنان اعلام جنگ کرد. محققان معتقدند اسرائیل قصد حمله به لبنان را داشت و عملیات حزب الله این حمله را جلو انداخت. اسرائیل به صورت رسمی خلع سلاح حزبالله و آزادی دو اسیر خود را خواستار شد. خواستههایی که در پایان جنگ به آن ها دست نیافت.
🔹این جنگ خساراتی برای دو طرف داشت. با این حال میزان خسارات و تلفات مادی و انسانی دو طرف قابل مقایسه نبود. اسرائیل به جهت برتری تسلیحاتی، ضربات و خسارات مادی و تلفات انسانی قابل توجهی به کشور و مردم لبنان وارد کرد به نحوی که ۱۵ هزار خانه بصورت کامل نابود شد و هزاران مرکز حساس از جمله نیروگاه برق، بنادر، پل ها و … از بین رفت.
🔹 این جنگ ۳۳ روز طول کشید و موفقیت های سیاسی حزب الله باعث شد اسراییل در ۱۹ رجب ۱۴۲۷ برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ ، با توسل به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، آتش بس برقرار کند و جنگ را به پایان برساند.
#تقویم_تاریخ
#رجب_۱۹
#جنگ_۳۳روزه
🔶 @Nahj_Et
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*واکنش شهید ابراهیم هادی به دخترانی که نگاهش میکردند...*
☀️ امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) :
✍ ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ ، لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائكَةِ.
کسی که در راه خدا جهاد کند و شهید شود اجرش بزرگتر از کسی نیست که بتواند گناه کند و عفّت ورزد. انسان پاکدامن نزدیک است که فرشتهای از فرشتگان خدا شود.
📒 نهج البلاغة ، الحکمة۴۷۴
🔶 @Nahj_Et
🕊 امیرالمومنین عليه السلام ـ در سرزنش يارانش فرمود :
✍ احكام خدا را شكسته مى بينيد و به خشم نمى آييد، در حالى كه از شكسته شدن فرمان هاى پدرانتان به غيرت مى آييد و ناراحت مى شويد!
📙نهج البلاغه خطبه ۱۰۶
🔶 @Nahj_Et