۱۱ مهر ۱۴۰۱
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اندرز مهمى به فرزندش مىدهد و مىفرمايد: «هرگز كسى را به مبارزه دعوت مكن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر كسى تو را به مبارزه فراخواند اجابت كن (و سستى در جهاد با دشمن مكن) زيرا دعوت كننده به مبارزه ستمكار و ستمكار در هر حال مغلوب است»؛ (لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ، فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ) . «مبارزة» به معناى جنگ تن به تن است و «باغى» به معناى ستمگر و «مصروع» به معناى شكستخوردۀ بر زمين افتاده است. شايد بعضى از شارحان چنين پنداشتهاند كه اين سخن اشاره به جنگهاى تن به تن در بيرون از دايرۀ جهاد است در حالى كه هرگز چنين نيست.
#حکمت_233
🔶 @Nahj_Et
۱۱ مهر ۱۴۰۱
۱۱ مهر ۱۴۰۱
۱۱ مهر ۱۴۰۱
💠مظلومیت امیرالمومنین (ع) و نفرین ظالمین
👈 ابن ابی الحدید معتزلی شارح کتاب ارزشمند نهج البلاغه در کتابش به یکی از این تظلم خواهی های امیرالمؤمنین (علیهالسلام) اشاره می کند و می نویسد:
«روزی اميرالمؤمنين (عليهالسلام) در حال خواندن خطبه بودند. در این هنگام عرب بادیه نشینی وارد مسجد شد و با صدای بلند فریاد می زد كه در حق من ظلم شده است. امیرالمؤمنین (عليهالسلام) آن عرب بادیه نشین را نزد خود فراخواندند و سپس به او فرمودند: ای اعرابی! در حق تو تنها يک ظلم واقع شده است، اما به تعداد قطرات باران و شن بیابان [ذرات عالم هستی] در حق من ظلم شده است. وای بر تو! به خدا من هم مظلوم هستم. نزديکتر بیا تا در حق كسانی كه نسبت به ما ظلم كردهاند، با همدیگر نفرين كنيم.»
📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحديد، ج4، ص106.
🔶 @Nahj_Et
۱۱ مهر ۱۴۰۱
💠 از امام علی (عليه السلام) پرسيدند: برترينِ شعراى عرب كيست؟
🍃 امام (عليه السلام) فرمود: شاعران همه يک روش نداشتند و در يک ميدان به مسابقه نپرداختند تا پيشگام آن ها مشخص شود و اگر ناگزير بايد به اين سوال پاسخ داد بايد گفت: برترين آن ها همان سلطان گمراه بود.
👈 منظور امام(عليه السلام) امرؤ القيس، شاعر معروف عرب است.
📚 نهج البلاغه #حکمت_455
🔶 @Nahj_Et
۱۱ مهر ۱۴۰۱
آیا کسانی که ولایت و امامت ائمه علیهم السلام را قبول ندارند جهنمی می شوند؟.Mp3
927.2K
⭕️ سوال
⁉️ آیا کسانی که ولایت و امامت ائمه علیهم السلام را قبول ندارند جهنمی می شوند؟
🎙 استاد #محمدی_شاهرودی
🔶 @Nahj_Et
۱۱ مهر ۱۴۰۱
💠 امام علی عليه السلام فرمود:
🍃 الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ، وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ، وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ.
🔹 نشانه ايمان اين است كه راستى را در جايى كه به زيان توست بر دروغى كه به سود توست مقدم بدارى، و اينكه گفتارت از كردارت بيشتر نباشد، و در سخن گفتن درباره ديگرى از خدا پروا كنى.
📚 نهج البلاغه #حکمت_458
🔶 @Nahj_Et
۱۱ مهر ۱۴۰۱
۱۲ مهر ۱۴۰۱
#كدام_برتر_است_عدل_يا_جود؟
💎از امام پرسیدند عدل یا بخشش، کدام یک برتر است، فرمود:
💌عدالت: هر چیزی را در جای خود می نهد، در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد. عدالت تدبیر عمومی مردم است، در حالی که بخشش گروه خاصّی را شامل است، پس عدالت شریف تر و برتر است.
#حکمت_437
🔶 @Nahj_Et
۱۲ مهر ۱۴۰۱
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اندرز مهمى به فرزندش مىدهد و مىفرمايد: «هرگز كسى را به مب
💠🔹هرگاه كسى ما را در غير ميدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذيرش دعوت او مطلوب نيست بلكه حرام است، زيرا القاى نفس در تهلكه است تنها جايى كه مىتوان دعوت به مبارزه را پذيرفت ميدان جهاد است، زيرا در بسيارى از ميدانهاى جهاد در آغاز، جنگهاى تن به تن انجام مىشد؛ كسى از لشكر دشمن بيرون مىآمد و مبارز مىطلبيد، ديگرى در برابر او قرار مىگرفت و سرانجام يكى از آن دو بر خاك مىافتاد. مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در ميدانهاى جنگ نباشند؛ ولى در صورتى كه كسى از لشكر دشمن در وسط ميدان قرار گرفت و مبارز طلبيد، سكوت در برابر او جايز نيست، زيرا چنين سكوتى مساوى با شكست به شمار مىآيد
#حکمت_233
🔶 @Nahj_Et
۱۲ مهر ۱۴۰۱
🔵 حکایتی عجیب از امیرالمؤمنین علیه السلام
✍ شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام رسید، عرض کرد: علی جان! هزار دینار در این شهر نزد فلان شخص گذاشتم و به مدینه آمدم، اکنون میگویند که او مرده است. به پسرش مراجعه کردم، گفتم: من نزد پدر شما هزار دینار امانت گذاشتم، آمدهام بگیرم. پسرش گفت: والله پدر ما در هیچ کجا، نه در دفتری و نه در وصیتش، چیزی نگفته است.
طلبکار گفت: علی جان! من واقعاً به این پول نیاز دارم، چه کنم؟ حضرت فرمودند: من نمی گذارم که حق تو پایمال شود. به پسر بدهکار فرمود: بیرون مدینه، پشت تپه ای میروی و آنجا میایستی، تعداد سگ میآیند که یکی از سگها از همه زشت تر و بدترکیب تر است، به او بگو: چنین کسی آمده و میگوید که من هزار دینار نزد تو امانت گذاشته ام، آن را کجا گذاشته ای؟
امیرالمؤمنین علیه السلام این قدرت را دارد که گوشۀ پردۀ برزخ را کنار بزند و به پسر میّت بگوید که پدرت را ببین. نه این که حضرت آنها را به دنیا آورده باشد، چون عالم برزخ، عالمی بین دنیا و آخرت است.
یعنی شما چهار دنیا را باید طی کنید؛ رحم مادر، دنیا، برزخ و قیامت. قیامت آخرین مرز است که دیگر بعد از آن دنیایی وجود ندارد.
نه این که امیرالمؤمنین علیه السلام آنها را از برزخ به دنیا آورده باشند، بلکه پسر را فرستاد و گوشۀ پرده را کنار زد که آن دنیای برزخ را ببیند.
پسر رفت، بین آن چند سگ، به سگی که از همه سیاه تر، بدتر و زشت تر بود، گفت: پدر! چنین داستانی است، آیا این طلبکار راست میگوید؟ گفت: این هزار دینارش، در خانه و زیر فلان دیوار است. آدرس داد، گفت: برو بردار و به او بده. ای پسر! این را نیز به تو بگویم که تنها راهی که در این عالم درست است، راه علی علیه السلام است و ما بی راهه رفتیم و گرفتار شدیم. این راه ما راه علی علیه السلام نیست، بلکه راه ضدّ علی علیه السلام است و روندگان در راه ضدّ علی علیه السلام، بعد از مرگ، به همین صورت محشور میشوند.
📚 کتاب مرگ و فرصتها، استاد انصاریان
🔶 @Nahj_Et
۱۲ مهر ۱۴۰۱