🌺رابطه شکرگذاری و جلب رزق
إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.
حکمت ۱۳ نهج البلاغه
🔵هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»
نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد.
👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند;
👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.
همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
🔵این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است
که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ); به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».
🔶 @Nahj_Et
🍏 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍐 وَ قَالَ (عليه السلام): الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ
🍈 تنگدستی :
و درود خدا بر او فرمود: فقر مرگ بزرگ است.
حکمت ۱۶۳
🔶 @Nahj_Et
❓در ۲۴ رجب سال ۷ هجری قمری چه اتفاقی افتاد؟⁉️
🔶سالروز فتح خیبر
🔵…در چنین روزی در ماه رجب المرجب سال ۷ هجری قمری ، مَرحَب به دست امیرالمومنین علی علیه السلام کشته شد و قلعه خیبر به دست آن حضرت فتح گردید.(۱)
🔴چون پیامبر صلی الله علیه و آله به جنگ خیبریان رفت و قلعه " قموص" را محاصره نمود ابتدا پرچم را برای مبارزه به ابوبکر داد ولی او , چون نظر به سپاه دشمن و پهلوانان آنان نمود، فرار کرد و لشکریان نیز از پی او بازگشتند، سپاهیان، فرمانده را متهم به فرار کردند؛
روز بعد حضرت ختمی مرتبت سلام الله علیه و علی آله، پرچم را به عمر دادند و او هم از ترس کشته شدن به میدان جنگ نرسیده، از ترس بازگشت.(*)
🔵این بازگشت های بدون جنگ ، باعث ناراحتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می شود.(۲)
🔴از آنجایی که ماجرای خیبر نقطهای حساس در سیر پیشرفت اسلام محسوب می شد ، این فرار از سوی دو خلیفه و افتخار فتح خیبر به دست امیرالمومنین علی علیه السلام، توجه نکته سنجان را به خود جلب کرده است؛ هستند عالمان اهل تسنن، که به طعنه در این باب شعرها در مذمت فراریان سرودهاند(۳)
⬅️در پی این دو شکست که تاثیر بدی بر سپاهیان داشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
👈"فردا، پرچم را به مردی میدهم که حمله هایش را تکرار کند، کسی که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند؛ و خدا خیبر را به دست او فتح می کند ."
⬅️برخی از منابع این سخن نورانی رسول بزرگ خدا صلی الله علیه و آله از کتب معتبر اهل تسنن:
📚صحیح بخاری , ج۴, ص۱۲، ۲۰، ۲۰۷ و ج۵, ص۷۶
📚صحیح مسلم , ج۵,ص۱۹۵ و ج۷ , ص۱۲۲-۱۲۰
📚طبقات الکبری , ج۲ , ص۱۱۱
📚المصنف(ابن ابی شیبة) ,ج۷, ص۴۹۷ ، ۵۰۰و ج۸ , ص ۵۲۰ ، ۵۲۲
📚مسند احمد , ج۱ ، ص ۹۹ ، ۱۸۵و ج ۳، ص۱۶ ، ج۵ ، ص۵۲
📚انساب الاشراف , ص ۹۳ ، ۹۴
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید , ج۱۳ , ص ۱۸۶
📚کنز العمال , ج۱۳ , ص۱۲۱ ، ۱۶۲
📚تاریخ دمشق , ج۴۲ , ۱۲۳-۸۱
📚المناقب(خوارزمی) ص ۱۰۸ ، ۱۷۰ ، ۱۹۹
📚جواهر المطالب فی مناقب الامام علی علیه السلام , ج۱ ، ص۱۷۷، ۱۸۳
📚استیعاب , ج۲ ، ص ۷۸۷ ، ج۳ ، ص ۱۰۹۹
📚حلیة الاولياء , ج۱ ، ص ۶۲
📚المعجم الکبیر , ج۶ , ص ۱۵۲ ، ۱۸۷ ، ۱۹۸ ، ج۷ , ص۳۱ ، ۳۵ و ج۱۸ ، ص۲۳۷
📚ینابیع المودة ، ج١ ، ص ١٥٣ ، ١٦١ ، ج ٢ ، ص ١٢٠ ، ١٦٤ ، ٢٣١ ، ٢٩٠
📚سنن ترمذی , ج۵ ، ص ۳۰۲
📚مستدرک حاکم , ج۳ ، ص ۳۸ ، ۴۳۷
📚تاریخ طبری , ج۲ ، ص۳۰۰
1⃣ بحارالانوار ۱۶۸/۹۷
2⃣ بحارالانوار ۳/۲۱
3⃣ابن ابی الحدید معتزلی در ضمن قصیده ای در "علویات سبع"میگوید:
🔵 هر چه را فراموش کنم ، آن دو پیش افتاده را از یاد نخواهم برد و گریز ایشان را با آن که میدانستند آن فرار گناه است، و فراموش نمیکنم آن پرچم را که بردند و با پوششهایی لایه لایه از خواری ، بازگرداندند.
حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔶 @Nahj_Et
🌰 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
💔 وَ قَالَ (عليه السلام): لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ
💚 دست اندازی به حق دیگران :
و درود خدا بر او فرمود:مرد را سرزنش نكنند كه حقش را با تاخیر گیرد بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نیست بگیرد.
📚 حکمت ۱۶۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفره موسی بن جعفر علیهالسلام
🏴نماهنگ به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (علیهالسلام) با صدای صابر خراسانی و محمدحسین پویانفر
🔶 @Nahj_Et
🏴امام كاظم عليه السلام فرمودند:
رَجُلٌ مِن اَهلِ قُم يَدعُو النّاسَ اِلَي الحَقِّ مُجتَمِعٌ مَعَهُ قَومٌ كَزُبُرِ الحَديدِ لاتَزَلَّهُمُ الرِياحُ العَواصِفُ و لايَمِلُّونَ مِنَ الحَربِ و لايَجبَنُونَ و عَلَي الّلهِ يَتَوَكَّلُونَ و العاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ
▪️ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت میكند، قومی همراه او جمع میشوند مانند پارههای آهن كه تند بادهای حوادث آنها را نمیلغزاند، از جنگ خسته و ملول نمیشوند و نمیترسند و به خداوند توكل میكنند و سرانجام نيک، برای پرهيزگاران خواهد بود.
بحارالأنوار، ج ۶۰ ص ۲۱۶.
زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.
📚اصول کافی، ج 4، ص 191
◼️ سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد🥀
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت دوازدهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران می فرماید:
✨أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا، وَ أَسَرَتْهُمْ فَفَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْهَا
🌐دنيا (با جلوه گريهايش) به سراغ آنها آمد; ولى آنها فريبش را نخوردند و آن را نخواستند. دنيا مى رفت که آنها را اسير خود سازد ولى آنان به بهاى جان، خويش را از اسارتش آزاد ساختند
✍اشاره به اينکه دنيا با زرق و برق هايى که دارد به سراغ همه مى رود و خود را چنان مى آرايد که نفوس انسانى را به سوى خود جلب کند. آنها که ناآگاه يا هوسبازند، در دام دنيا گرفتار مى شوند
✔️ ولى پرهيزگاران که سراب بودن متاع دنيا را مى دانند، هرگز فريب آن را نمى خورند. همچنين دنيا از طريق مال و ثروت و جاه و مقام و شهوات گوناگون انسان هاى بسيارى را در دام خود اسير مى سازد و راه آزادى و نجات را بر آنها مى بندد; ولى پرهيزگاران در همان گام هاى نخستين به اين معنا پى مى برند و به بهاى جان خود را از اين اسارت رهايى مى بخشند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥وَالصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ
🌐دوست آن است که در غياب انسان، حق دوستى را ادا کند
✍اشاره به اينکه کسانى که در حضور انسان اظهار محبّت و عشق و علاقه مى کنند، ممکن است نشانه واقعى دوستى آنها نباشد; دوستى واقعى آن گاه آشکار مى شود که انسان در غياب دوستش تمام آنچه را در حضور مى گفت و رعايت مى کرد بگويد و رعايت کند.
نامه31
🔶 @Nahj_Et
❤️ صفت خانمان سوز
به نظر شما، کسی که داشته های خود را بزرگ و داشته های دیگران را کوچک ببیند، مبتلا به چه مرضی شده است؟
کبر، صفتی خانمان سوز برای انسان است.
این صفت مخصوص خداوند است؛ اگرچه شاید متکبر، منکر خداوند نباشد، ولی مدعی صفتی میشود که مخصوص خداوند است.
امام علی میفرمایند:
«در شگفتم از متکبری که دیروز، نطفهای بی ارزش بود و فردا مرداری گندیده خواهد شد»
📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۴
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
🔴عرق کار
✍امام کاظم(ع) در زمینی که متعلق به شخص خودش بود مشغول کار و اصلاح زمین بود. فعالیت زیاد، عرق امام را از تمام بدنش جاری ساخته بود. علی بن ابی حمزه بطائنی در این وقت رسید و عرض کرد:
- «قربانت گردم، چرا این کار را به عهده دیگران نمیگذاری؟»
- چرا به عهده دیگران بگذارم؟ افرادِ از من بهتر همواره از این کارها میکردهاند.
- مثلا چه کسانی؟
- رسول خدا و امیرالمؤمنین و همه پدران و اجدادم. اساسا کار و فعالیت در زمین از سنن پیغمبران و اوصیای پیغمبران و بندگان شایسته خداوند است.
📒 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۸۶
🔶 @Nahj_Et
تاسیس صندوق یا مکانی خاص، برای انتقادات و پیشنهادات، [برای اولین بار] توسط امیرالمومنین علی - علیه السلام - در دوره حکومت داری
قلقشندی گوید: نخستين كسى كه مكانى را بنياد كرد كه در آن، شِكوه داد خواهان افكنده مى شد، اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) بود. (۱)
ابن ابی الحدید گوید: براى اميرمؤمنان، خانه اى بود. آن را بيت القصص (صندوق گزارش ها و شكايات) ناميد و مردم، نامه هاى خود را در آن مى افكندند. (۲)
ابن عبد الربه نقل میکند: امام على (عليه السلام) میفرمود: هركس از شما از من خواسته اى دارد، آن را در كاغذى بنگارد تا چهره هاتان را از خواستن، مصون دارم. (۳)
📓کتاب صبح الاعشی جلد ۱ صفحه ۴۷۱
📓کتاب شرح نهج البلاغة جلد ۱۷ صفحه ۸۷
📓کتاب العقد الفريد جلد ۱ صفحه ۱۹۹
🔶 @Nahj_Et
💠حضرتِ علی (ع) فرمودند :
🖌به کسی که به تو علاقه ای ندارد ، دل نبند.
نهج البلاغه،نامه۳۱
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
💠مالک اشتر، فرمانده فرماندهان!
💠🔹امام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) لشکری را به فرماندهی دو نفر به نام های «زیاد بن نضر، و شریح بن هانی» به جبهه (سپاه معاویه) فرستاد، و دستور العمل های جالبی برای حفاظت لشکر اسلام، و غافلگیری دشمن به آنها آموخت. (چنان که در نامه 11 نهج البلاغه آمده است).
سپس مالک اشتر را به سوی آنها فرستاد، و برای آن دو فرمانده چنین پیام داد: «مالک بن حارث اشتر را امیر شما و آنان که تحت امر شما هستند نمودم. گوش به فرمانش دهید و از اوامر و دستورات او پیروی کنید، و اجعلا و درعاً و مجناً...: او را زره و سپر خود قرار دهید، زیرا او از کسانی است که گمان نمی برم، سستی نماید، و لغزش پیدا کند و او از کسانی نیست که در مورد سرعت، کندی کند و یا در مورد کندی شتابزدگی نماید».[1]
امام علی (علیه السلام) در مورد دیگر در پیام خود به مردم مصر، در شأن مالک اشتر چنین می گوید: «بنده ای از بندگان خداوند (مالک اشتر) را به سوی شما فرستادم که به هنگام وحشت جنگ، خواب او را فرا نمی گیرد و از دشمن نمی هراسد و نسبت به مجرمین و جنایتکاران، از شعله آتش سوزنده تر است، او مالک بن حارث از قبیله «مَذحِج» است، سخنش را بشنوید و فرمانش را آنجا که حق است، اطاعت کنید.
«فانّه سیف من سیوف الله، لاکلیل الظبّه، ولا نابی الضّریبه...؛ زیرا مالک اشتر، شمشیری از شمشیرهای خداوند است، آن شمشیر از تیزی به کندی بر نمی گردد، و ضربتش بی اثر نیست. اگر او به شما فرمان حرکت به سوی جنگ داد، حرکت کنید و اگر دستور توقف داد، توقف نمایید. هر گونه اقدام او همان اقدام من است، من شما را برگزیدم که چنین شخصیتی را به نزد شما فرستادم، تا شما را نصیحت کند و راه و چاره را به شما نشان دهد که نسبت به دشمنان تان، قاطع و سختگیر باشد».[2]
این است سیمای درخشان مالک اشتر در پیشگاه علی (علیه السلام) که حتی او را از هر جهت به جای خود معرفی می کند (با توجه به این که او در مصر نمی توانست در همه جزئیات به علی (علیه السلام) مراجعه کند زیرا فاصله مصر و عراق، بسیار است) و به راستی عجیب است آیا شخصی را (غیر از امامان) سراغ دارید که امام معصوم، این گونه به او در همه جهات اطمینان داشته باشد؟!
پی نوشت :
[1]. نگاه کنید به نهج البلاغه، نامه 13.
[2]. نگاه کنید به قسمت آخر نامه 38 نهج البلاغه.
🔶 @Nahj_Et
🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) :
✍ از گذشته های دنیا برای باقیمانده ی آن عبرت آموز ، زیرا پاره های دنیا شبیه یکدیگرند.
📚( نامه ۶۹ نهج البلاغه)
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهمیت نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥بَادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الْعُمُرِ مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ يُرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ
🌎در اعمال نيكو شتاب كنيد، و از فرارسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، زيرا آنچه از روزى كه از دست رفته، اميد بازگشت آن وجود دارد، اما عمر گذشته را نمى شود باز گرداند، آنچه را امروز از بهره دنيا كم شده مى توان فردا به دست آورد امّا آنچه ديروز از عمر گذشته، اميد به بازگشت آن نيست
خطبه 114
🔶 @Nahj_Et
💢 مسئولیت اغنیا نسبت به فقرا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَخْتَصُّهُمُ اللَّهُ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ، فَيُقِرُّهَا فِي أَيْدِيهِمْ مَا بَذَلُوهَا؛ فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ، ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَى غَيْرِهِمْ.
🔹خدا را بندگانى است كه آنان را براى منافع ديگر بندگان به نعمتها اختصاص مى دهد، آن نعمت ها را تا زمانى كه بخشش مى كنند در دست آنان وامى گذارد، و چون از بخشش منع كنند از آنان بگيرد و به ديگران تحويل دهد.
📚 حکمت 425 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🏴 بهمناسبت سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام (۲۶ رجب)
✅از فضل بسیار تو کمتر گفته شد، زیرا
در سایهی نور علی نور تو مستور است.
💎 إمام محمد باقر علیه السلام میفرمایند:
«لو وضع إیمان أبی طالب فی كفة میزان و إیمان هذا الخلق فی الكفة الأخرى لرجح إیمانه»
👌اگر ایمان ابوطالب را در یک کفه ترازو قرار دهند و ایمان این آفریدهها را در کفه دیگر، ایمان ابوطالب فزونی خواهد داشت.
📖شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید، ج 3، ص 311
🔶 @Nahj_Et
💢 شرایط توبه و استغفار واقعی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃امام علی(عليه السلام) به شخصى كه در حضور او استغفرالله گفت، فرمود: مادرت به عزايت بنشيند آيا مى دانى استغفار چيست؟ استغفار مقام بلندمرتبه گان است و واژه اى است كه بر شش معنا اطلاق مى شود: نخست پشيمانى از اعمال گذشته، دوم تصميم بر ترك هميشگى آن ها در آينده. سوم اين است كه حقوقى را كه از مردم ضايع كرده اى به آن ها بازگردانى تا به هنگام ملاقات پروردگار حق كسى بر تو نباشد و چهارم اين كه هر واجبى كه از تو فوت شده است حق آن را ادا كنى . پنجم، گوشت هايى را كه براثر حرام بر اندامت روييده با اندوه بر گناه آب كنى تا چيزى از آن باقى نماند و پوست به استخوانت بچسبد و گوشت تازه در ميان آن ها برويد و ششم آن كه به همان اندازه كه لذت و شيرينى گناه را به جسمت چشانده اى زحمت و مرارت طاعت را نيز به آن بچشانى. پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله.
📚 حکمت 417 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💢 نکوهش قضاوت با ظنّ و گمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ليْسَ مِنَ الْعَدْلِ، الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِ.
🔹 داورى نمودن به گمان عليه انسان مورد اعتماد از عدالت نيست.
📚( حکمت 220 نهج البلاغه)
🔶 @Nahj_Et