💠حدیث روز💠
💎 ۱۸ ویژگی انسان مؤمن
🔻امام علی علیهالسلام:
الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ
🔹انسان باايمان
◻️شادىاش در چهره و
◻️اندوهش در درون قلب اوست،
◻️سينهاش از هرچيز، گشادهتر و
◻️هوسهاى نفسانىاش از هرچيز خوارتر (و تسليمتر) است،
◻️از برترى جويى بيزار و
◻️از رياكارى متنفر است،
◻️اندوهش طولانى و
◻️همتش بلند،
◻️سكوتش بسيار و
◻️تمام وقتش مشغول است،
◻️شكرگزار و
◻️صبور،
◻️بسيار ژرف انديش است و
◻️دست حاجت به سوى كسى دراز نمىكند،
◻️طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و
◻️برخوردش با ديگران توأم با نرمش است،
◻️دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سختتر و
◻️(در پيشگاه خدا) از بَرده تسليمتر است.
📚 نهج البلاغه، #حکمت_333
🔶 @Nahj_Et
34.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام علی علیه السلام:
فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: يَجِبُ عَلَيكَ أن تُشفِقَ عَلى وَلَدِكَ أكثَرَ مِن إشفاقِهِ عَلَيكَ
🔹در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ:
شفقت تو به فرزندت بايد بيشتر از شفقت او به تو باشد.
📚 شرح نهج البلاغة: ج ٢٠ ص ٢٧٢ ح ١٥٢
🔶 @Nahj_Et
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.6M
📚شرح و تفسیر #حکمت_191 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💎آل محمد (عليهم السلام) ارکان دين اند
▫️هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْلِ
🟠آنها (آل محمد) مايه حيات علم و دانش و مرگ جهل و نادانى هستند
✍امام عليه السلام در اين تعبير علم و جهل را به صورت دو موجود زنده تشبيه کرده است که آل محمّد حيات به علم مى بخشند و جهل را مى ميرانند و يا به تعبيرى ديگر روح علم اند و سبب مرگ جهل
📙#خطبه_239
🔶 @Nahj_Et
💠🔹برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
اولین خصلت حلم:
💠منتظران واقعی و یاران امام زمان علیه السلام اهل حلم و بردباری هستند .
🔷معنی حلم
حلم عبارت است از صفتی نفسانی و حالتی روحانی که از آن به سکونت نفس و آرامش خاطر تعبیر میکنند که با ورود امر ناملایمی، شخص زود از جا بدر نمیرود. اما کظم غیظ، عبارت از اینکه شخص، حالت سکونت و آرامش را به خود بدهد که آن تحلّم است و این امری است عارضی برخلاف حلم که فطری انسان است.
حضرت امیر(ع) :«إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلاّ أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم».
اگر بردبار نيستى، وانمود كن كه بردبارى؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود .(۲)
🔵شیوه کسب حلم
برای کنترل خشم و کسب مهارت حلم یکی از حکما گفته وقتی از کسی خشمگین شدی آن شخص یا مقامش بالاتر است یا پایین تر و یا مساوی
👈اما آن دسته که مافوق هستند مانند: پدر، استاد، معلم، برادر و پیرمردان و سالخوردگان، پس اگر چنانچه من اینقدر صبر و تحمل نداشته باشم که در مقابل آنها خشم خود را فرو نشانم پس پاداش بزرگی و حقوق آنها چه میشود؟
👈و اما دستهای که مادون من هستند و مرا فحش دهند و ناسزا گویند اگر چنانچه من پنجاه مرتبه هم جواب به ایشان دهم بدشان نمیآید؛ زیرا دردی ندارد، بلکه درد، برای من است که خود را با آنها برابر کردهام.
👈و اما اگر طرف مقابل مثل و مساوی من باشد و از او لغزش و خطایی دیده باشم تفضّلاً از او میگذرم؛ زیرا شرافت و فضیلت در این است که من حکومت داشته باشم بر اینکه غیظ خود را فرو نشانم. اینها جملاتی از آیات و اخباری بود که در مدح کظم الغیظ وارد شده است.
🟢حلم در اوج قدرت
امیرمؤمنان على (ع) فرمود:« لَیْسَ الْحَلیمُ مَنْ عَجَزَ فَهَجَمَ وَ إذا قَدَرَ اِنْتَقَمَ. إنَّمَا الْحَلیمُ مَنْ إذا قَدَرَ عَفا، وَکانَ الْحِلْمُ غالِبا علی کُلِّ أَمْرِهِ». کسی که چون ناتوان شود، هجوم برد و چون قدرت یابد، انتقام کشد، بردبار نیست. بردبار کسی است که قدرت داشته باشد، ولی گذشت کند و بردباری بر تمام امور او چیره باشد.(۳)
🔶خشم و دیوانگی
نقطه مقابل حلم خشونت ورزی است که عیب بزرگی محسوب می شود تا جایی که نوعی دیوانگی دانسته شده است.
امير مؤمنان عليه السّلام فرمود:
«الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمُ»
خشم شديد نوعى ديوانگى است، زيرا صاحب آن پشيمان خواهد شد، و اگر پشيمان نشود ديوانگيش ريشه دار و استوار است.(۴)
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار،ج ۶۴،ص۳۱۱.
۲.نهج البلاغه: حكمة ۲۰۷ .
۳.غرر الحكم،۲۵۲۹.
۴.نهج البلاغه، حکمت ۲۴۷.
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۴۴۹.ogg
1.72M
💠طمع ورزی او در شما کارگر افتاد .
🔹افراد سرکشِ شما تسلیم شیاطین شدند ،
و طمع ورزی او در شما کارگر افتاد ، و این حقیقت بر همه آشکار گردید ،
🔹 و شیطان بر شما مسلّط شد و با لشکر خویش به شما یورش برد ، و شما را به سقوط کشانید ، و شما را به مرز کشتار و خونریزی کشاند ،
🔹 و شما را با فرو کردن نیزه درچشم ها ، بریدن گلوها ، کوبیدن مغزها پایمال کرد ، تا شما را به سوی آتشی بکشاند که از پیش مهیّا کرده است .
🔹پس شیطان بزرگترین مانع دینداری ، و زیانبارترین و آتش افروز ترین فرد برای دنیای شماست !...
مردم ! آتش خشم خود را برضد شیطان به کار گیرید ، و ارتباط خود را با او قطع کنید .
📙نهج البلاغه ، فرازی از #خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
❌ آثار وحشتناک فقر در کلام امیرالمومنین علیه السلام:
💠 در حکمت 319 نهج البلاغه؛ امام علیه السلام آثار سوء و وحشتناك فقر را براى فرزندش محمد بن حنفيه برمى شمارد و مى فرمايد:
«فرزندم! من از فقر بر تو مى ترسم، بنابراين از آن به خدا پناه ببر»؛ (وَقال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: يَا بُنَيَّ، إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ).
بعد امام علیه السلام دليل آن را در سه جمله كوتاه و پرمعنا بيان كرده مى فرمايد: «زيرا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را مشوش مى سازد و مردم را به او و او را به مردم بدبين مى كند»؛ (فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ).
به يقين منظور از فقر در اين كلام نورانى، فقر مادى است.
🔰 اينكه چگونه فقر مادى سبب نقصان دين مى شود دليلش روشن است،
📌 زيرا انسان تحت فشار فقر ممكن است تن به گناهانى بدهد و براى به دست آوردن مال، فكر حلال و حرام آن نباشد و يا تحت عنوان ضرورت و اضطرار بعضى از محرمات را براى خود حلال بشمارد.
💢 اين احتمال نيز هست كه فقر گاهى سبب تزلزل اعتقاد انسان به خدا مىشود، زيرا از يكسو شنيده است كه خدا رزّاق و روزى رسان است و رزق همه را تضمين كرده و از طرف ديگر خود را در فقر و تنگدستى مى بيند و اين مايه سوءظنش به خدا و وعده هاى الهى مى شود، بنابراين هم نقص اعتقادى و هم نقص عملى دامن فقير را مى گيرد به خصوص اگر انسان كم ظرفيت و پايه اعتقادات او سست باشد.
✍ اضافه بر اين، ازنظر اخلاقى نيز گرفتار مشكل مىشود، زيرا كينه و حسد وبخل و صفات ديگرى از اين قبيل دامان فقير را در بسيارى از اوقات مى گيرد.
اما اينكه عقل را مشوش مى سازد نيز به تجربه ثابت شده است كه افراد گرسنه و فقير هرچند عقل نيرومندى داشته باشند توان فكر كردن و انديشيدن را از دست مى دهند و حتى گاه در مسائل ساده زندگى گرفتار اشتباه مى شوند وقدرت بر تفكر و تصميم گيرى را به دليل فقر و پريشانى از دست مى دهند.
🔹 جمله «داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ موجب بدبينى مى گردد» داراى دو تفسير است: نخست اينكه مردم از چنين شخصى فاصله مى گيرند و حتى او را مزاحم خود تصور مى كنند و ديگر اينكه او هم از مردم فاصله مى گيرد، چراكه بسيارى از اوقات فكر مى كند مردم اسباب فقر او را فراهم كرده اند و حق او را خورده و او را بر خاك سياه نشانده اند، بنابراين از دو سو خشم و ناخرسندى حاصل مى شود.
📚 شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم شیرازی #حکمت_319
🔶 @Nahj_Et