💠🔹امام عليه السلام در اين كلام كوتاه و نورانى خود اشاره به آثار ميانهروى در امور كرده و مىفرمايد: «كسى كه در هزينهكردن ميانهروى كند هرگز فقير نخواهد شد»؛ (مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ) . «عال» از ريشۀ «عيل» (بر وزن عين) در اصل به معناى عيالمند شدن است؛ ولى اين واژه به معناى فقير نيز به كار رفته است. بعضى گفتهاند اگر از مادۀ «عول» باشد به معناى فزونى عيال است و اگر از ريشۀ «عيل» باشد به معناى فقر است و «اقتصاد» به معناى ميانهروى در هر كار مخصوصاً در امور مالى است. اين معنا امروز هم در مقياس كوچك خانواده و هم در مقياس وسيع جامعه ثابت شده است كه اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايهها صرفجويى و ميانهروى گردد بسيارى از مشكلات حل مىشود؛ مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مىشود كه حساب دقيقى براى هزينهها و نيازها در نظر نگيرد و يا بىحساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مىرسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مىروند.
#حکمت_140
🔶 @Nahj_Et
202030_1428010996.mp3
1.72M
🌠 دنیاشناسی در نهج البلاغه
0⃣1⃣ بخش دهم
🌁 سرای خوشی و ناخوشی
🌀 دنیا، جایگاهی است که اگر طراوت دوران جوانی را به انسان ها می دهد؛ در مقابل، خستگی و فرسودگی روزگار پیری را هم نصیبشان می کند. اگر چشم های تیزبین و گوش های کاملا شنوا در اختیار کسی بگذارد؛ دیری نخواهد گذشت که بینایی را از آن چشمان و شنوایی را از آن گوش ها خواهد گرفت. تبدیل صورت های گلگون به چهره های زرد، بازوان نیرومند به بازوان ناتوان، بهار به خزان و زندگی به مرگ، کار دیرینه این دنیاست. بنابراین، مقتضای حقیقت بینی آن است که به هیچ یک از آنها دل نبندد تا به هنگام از دست دادن آن، شکافی در زندگی و شخصیت انسان روی ندهد.
❄ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این مورد می فرماید :
💯 «هیچ شخصی از طراوت و عیش و عشرت دنیا برخوردار نگردد، مگر اینکه از مصیبت هایش، خستگی و مشقّت بچشد.... اگر طرفی از این دنیا، گوارا و شیرین باشد، طرف دیگر آن تلخ و ناگوار است».
📚 قسمتی از #خطبه_111
👈 ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
🌱 اى بندگان خدا شما را به ترك اين دنيا كه سرانجام رهایتان میکند توصيه مى كنم گرچه شما ترك آن را دوست نداريد، دنيایى كه جسم را فرسوده مى كند با اينكه دوست داريد هميشه نو باشيد. شما و دنيا به مسافرانى مى مانيد كه تازه گام در جاده نهاده، احساس مى كنند به انتها رسيده و تا قصد رسيدن نشانه اى در وسط راه مى كنند گويا به آن رسيده اند. آن چنان دنيا به سرعت مى گذرد كه هنوز گام در آن نگذارده پايان مى يابد. در حالي كه براى رسيدن به مقصد نهایى بايد راه زيادى پیمود. اما چگونه مى تواند به مقصد برسد كسى كه روز معينى در پيش دارد و از آن تجاوز نخواهد كرد؟ مرگ به سرعت او را مي راند و عوامل مختلف او را برخلاف ميل به جدایى از دنيا وادار مى سازد.
♻ پس در افتخارات جهان سر و دست نشكنيد و به زیورهایش نفریبید و از سختيهاىش زارى نكنيد، زيرا افتخارات آن به زودى پايان و زيورهایش زايل و سختى آن تمام و هر خوب و بد آن پايان می یابد و هر موجودی به سوى فنا پيش مى رود.
#خطبه_98
🔶 @Nahj_Et
🗣 آشنایی با خطبه های نهج البلاغه
1⃣ قسمت نخست
🎤 خطبه های امیرالمؤمنین علی علیه السلام از گذشته ها همواره با ویژگی هایی همراه بوده که با آنها شناخته می شده است؛ فصاحت و بلاغت، چند بُعدی بودن، زیبایی ها، تأثیر و نفوذ خطبه ها در جان های مستعد و...
🎨 هر یک از این ها به تنهایی کافی است که به خطبه های امیرالمؤمنین علی علیه السلام ارزش فراوانی بدهد، ولی همراه شدن این امتیازها با یکدیگر، خطبه های آن حضرت را تا به سرحد اعجاز رسانده است و دربارهاش گفته اند: "فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق." یعنی بالاتر از کلام مخلد و پایین تر از کلام خالق هستند.
🔆 درباره شیوایی و زیبایی سخنان حضرت علی علیه السلام همین بس که سخن شناسان و تا عصر حاضر همه به عظمت و زیبایی آن اعتراف کرده اند. خطبه های نهج البلاغه پس از چهارده قرن از زمان امیرالمؤمنین علیه السلام، برای شنونده همان لطف و حلاوت و گیرایی را دارد که برای مردم روزگار خود آن بزرگوار داشته است. مواعظ آن حضرت دل ها را می لرزاند و اشک ها را از دیده ها سرازیر میکند.
🖌 تعریف #خطبه:
در روزگاران گذشته سخنرانی های ارزشمند و جالب را خطبه، و سخنور توانا را خطیب میگفتند. ایراد خطبه، نوعی هنر و توانایی عقلی و عملی و سیاسی یک سخنور به حساب میآمد.
👈 ادامه دارد.....
🔶 @Nahj_Et
202030_972641304.mp3
1.66M
🌅 دنیاشناسی در نهج البلاغه
1⃣1⃣ بخش یازدهم
🌋 سرای رنج و نابودی
🌀 دنیا، خانه ای است که همواره رنج و مشقت برای ساکنان آن وجود داشته و خواهد داشت. هیچ لذت و رفاهی در دنیا نیست که با رنج و دردی همراه نباشد. هیچ کس در دنیا نیست که با دغدغه و فکری همراه نباشد و کاستی و غبار روزگار بر چهره اش ننشسته باشد. آری، آسایش و رفاه واقعی از آنِ آخرت است و انسان ها باید درصدد به دست آوردن آن باشند و هیچ گاه فریفته این دنیای پوشیده از رنج و نابودی نگردند.
🌞 به این سخن از امیرالمؤمنین علی علیه السلام توجه کنید :
«چگونه خانه دنیا را توصیف کنم که ابتدای آن سختی و مشقت و پایان آن نابودی است؟ در حلال دنیا حساب و در حرام آن عذاب است. کسی که ثروتمند گردد فریب می خورد و آن کس که نیازمند باشد اندوهناک است. تلاش کننده دنیا به آن نرسد و به رها کننده آن روی آورد. کسی که با چشم بصیرت به آن بنگرد، او را آگاهی بخشد و آن کس که چشم به دنیا دوزد، کوردلش می کند».
#خطبه_82
👈 ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام كوتاه حكمتآميز اشاره به اسباب فزونى نعمت كرده مىفرمايد: «روزى را به وسيلۀ صدقه فرود آوريد»؛ (اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ) . منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است كه انسان در زندگى به آن نياز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبيل مال و املاك گوناگون اطلاق مىشود، هرچند درباره امور معنوى نيز به كار مىرود؛ مثلاً مىگوييم: «اللّٰهُمّ ارْزُقْنَا الْايمانَ وَ الْيَقينَ ؛ خداوندا ايمان و يقين به ما روزى بفرما» ولى در كلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است. منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است كه بدون عوض و با انگيزۀ الهى در اختيار ديگرى قرار داده شود.
#حکمت_137
ادامه دارد........
🔶 @Nahj_Et
🌺 استاد شهید مطهری
در نهج البلاغه بر این معنا تاکید شده که تقوا حافظ و پناهگاه است نه زنجیر و زندان و محدودیت. بسیارند کسانی که در میان "مصونیت" و "محدودیت" فرقی نمی نهند و با نام آزادی و رهایی از قید و بند، به خرابی حصار تقوا فتوا می دهند.
📚 سیری در نهج البلاغه، ص ۲۰۵
🔶 @Nahj_Et