💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مىفرمايد: «كسى كه در دشمنى با مخالفان افراط كند به گناه آلوده مىشود»؛ (مَنْ بَالَغَ فِي الخُصومَةِ أَثِمَ) . معمولاً خصومت و ستيز با ديگران قابل كنترل نيست، حتى بهترين افراد وقتى گرفتار آن مىشوند و آتش خشم و غضب در آنان شعلهور مىگردد قادر به كنترل خويشتن نيستند و گرفتار گناهانى ازقبيل ظلم و ستم، گفتن سخنان ناروا، ريختن آبروى ديگران و اذيت و آزار مسلمانان مىشوند. در جملۀ دوم به نقطۀ مقابل آن اشاره كرده، مىفرمايد: «و كسى كه در مقام خصومت و احقاق حق كوتاهى كند بر خود ستم كرده (زيرا حقش پايمال مىشود)»؛ (وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهَا ظَلَمَ)
#حکمت_298
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥عِبَادَ اللّهِ، إِنَّ الدَّهْرَ يَجْرِي بِالْبَاقِينَ کَجَرْيِهِ بِالْمَاضِينَ
💠بندگان خدا! روزگار بر بازماندگان، آن سان مى گذرد که بر پيشينيان گذشت!»
✍اين سخن، اشاره به مطلب معروفى است که مى گوييم تاريخ همواره تکرار مى شود و حوادث امروز ، با تفاوت مختصرى ـ همچون حوادث ديروز است
📘 #خطبه_157
🔶 @Nahj_Et
🌰 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌹 وَ قَالَ (عليه السلام):
وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ
✨ رابطه توبه و آمرزش :
و درود خدا بر او فرمود: و «خداوند» دَرِ توبه كردن را باز نگذاشته كه دَرِ آمرزش را بسته نگهدارد.
📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت_435
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃امیرالمؤمنین امام على علیه السلام:
🌲🌳لَعَنَ اللّهُ مَنْ لایغارُ.
خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد.
📚نهج البلاغه، کلمات قصار ح۴۷
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به سه نكته در مورد خصومت پرداخته، نخست مىفرمايد: «كسى كه د
💠🔹قرآن مجيد نيز در ذيل آيات نهى از ربا مىفرمايد: «لاٰ تَظْلِمُونَ وَ لاٰ تُظْلَمُونَ» ؛ نه ظلم كنيد و نه ظلم به شما شود». گرچه اين آيه دربارۀ رباخواران است؛ ولى در حقيقت يك شعار وسيع اسلامى است كه دستور مىدهد به همان نسبت كه مسلمانان بايد از ستمگرى بپرهيزند بايد از تن دادن به ظلم نيز اجتناب كنند و به گفتۀ بعضى از دانشمندان: «اگر ستمكِش نباشد ستمگر كمتر پيدا مىشود». و اگر مسلمانان آمادگى كافى براى دفاع از خود داشته باشند، كسى نمىتواند به آنها ستم كند، بنابراين همان گونه كه بايد به ظالم بگوييم ستم مكن، به مظلوم بايد بگوييم تن به ستم مده
#حکمت_298
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت ۲۱۰
✨اتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ شَمَّرَ تَجْرِيداً، وَجَدَّ تَشْمِيراً; وَكَمَّشَ فِي مَهَل، وَبَادَرَ عَنْ وَجَل، وَنَظَرَ فِي كَرَّةِ الْمَوْئِلِ وَعَاقِبَةِ الْمَصْدَرِ، وَمَغَبَّةِ الْمَرْجِعِ
💠تقواى الهى پيشه كنيد; تقواى كسى كه براى اطاعت خدا دامن به كمر زده در حالى كه خود را از جدا ساخته و سخت مى كوشد و با بصيرت در راه خدا با چابكى گام بر مى دارد و از ترس اعمالِ خود، به سرعت پيش مى رود و در بازگشت به پناهگاه اصلى و به سرانجام زندگى و عاقبت كار مى انديشد»
✍مى دانیم تقوا و پرهیزگارى بهترین زاد و توشه سفر آخرت: و والاترین نشانه شخصیت انسان و قرب او در درگاه خدا:
👈ولى تقوا مراحلى دارد که بستگى زیادى به انگیزه هاى آن و نشانه هایى در آثار آن دارد و امام علیه السلام در اینجا بالاترین مرحله تقوا را پیشنهاد مى کند که پنج وصف در آن موجود است.
🔹نخست به شخص باایمانى اشاره مى کند که دامن همت به کمر زده و خود را از علایق مادى جدا ساخته است
🔹دومین وصف این است که بعد از آمادگى کامل با جدیت تمام در این مسیر گام بر مى دارد.
🔹سومین وصف این که در عین جدیت، با بصیرت و دقت حرکت مى کند و چالاکى را با فکر و اندیشى مى آمیزد.
🔹چهارمین توصیف این که انگیزه او ترس از مجازات الهى به علّت گناهان و یا ترس از پایان یافتن عمر پیش از اندوختن زاد و توشه براى سفر آخرت است.
🔹پنجمین وصف این که او دائماً درباره سعادت جاویدن و جایگاهش در آخرت و سرانجامِ این حرکت و منزلگاه اصلى که به آن منتهى مى شود مى اندیشد.
✔️به یقین کسى که با این انگیزه هاى بسیار قوى و مؤثر و با آمادگى کامل و تلاش توأم با بصیرت در این راه گام بر دارد به عالى ترین درجه تقوا رسیده است.
#حکمت_210
🔶 @Nahj_Et
بسم الله
🔵خلافتِ انتصابیِ علی بن ابیطالب در کلمات خود حضرت
1) روایات متعدد: امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایات متعددی این مضمون را بیان کرده است که من حقی داشتم و آن حق را پس از وفات پیامبر ضایع کردند.
2) تواتر معنوی این روایات: ابنابیالحدید درباره این روایات پذیرفته است که این روایات تواتر دارند.
3) ظهور روایات در خلافت انتصابی: ابنابیالحدید این را هم پذیرفته است که این روایات ظهور دارند در اینکه علی ع نه فقط به خاطر فضایل شخصی بلکه به خاطر فضایل شخصی و نصب الاهی، استحقاق آن را داشته است که اولین خلیفه انتصابی بعد از پیامبر ص باشد.
4) تأویل روایات: ابنابیالحدید این ظهور را تأویل برده و از اندیشمندان امامیه نیز گلایه کرده است که چرا این روایات را به همان معنای ظاهریاش حمل میکنند؟!!!!!
5) قرینهی ابنابیالحدید برای تأویل بردن این روایات چیست؟ او معتقد است اگر این روایات را بر معنای ظاهریاش حمل کنیم، لازم میآید که برخی از بزرگان مهاجرین و انصار را فاسق بدانیم! فقط همین!
↩️پ ن:
این روایات، به گزارش خود ابنابیالحدید، عبارتاند از:
قوله: «ما زلت مظلوما منذ قبض الله رسوله حتى يوم الناس هذا»
و قوله: «اللهم أخز قريشا فإنها منعتني حقي و غصبتني أمري»
و «قوله فجزى قريشا عني الجوازي فإنهم ظلموني حقي و اغتصبوني سلطان ابن أمي»
و قوله: «و قد سمع صارخا ينادي أنا مظلوم فقال هلم فلنصرخ معا فإني ما زلت مظلوما»
و قوله: «و إنه ليعلم أن محلي منها محل القطب من الرحى»
و قوله: «أرى تراثي نهبا»
و «قوله أصغيا بإنائنا و حملا الناس على رقابنا» و قوله:«إن لنا حقا إن نعطه نأخذه و إن نمنعه نركب أعجاز الإبل و إن طال السرى»
و قوله: «ما زلت مستأثرا علي مدفوعا عما أستحقه و أستوجبه»
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج9، ص: 306 و 307
با معارف نهج البلاغه238
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت نهج البلاغه خوانی
🔺در کلام استاد نظافت
💠 امیدوارم که این نهضت نهج البلاغه خوانی که راه افتاده روز به روز عمق بیشتر و گسترش بیشتری پیدا کند.
آذر ماه ۱۴۰۱- مشهدمقدس
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#نامه 14 - به لشکریان در مورد رعايت اصول انسانى در جنگ
و من وصية له عليهالسلام لعسكره قبل لقاء العدو بصفين لاَ تُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى يَبْدَءُوكُمْ فَإِنَّكُمْ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَلَى حُجَّةٍ وَ تَرْكُكُمْ إِيَّاهُمْ حَتَّى يَبْدَأُوكُمْ حُجَّةٌ أُخْرَى لَكُمْ عَلَيْهِمْ
با دشمن جنگ را آغاز نكنيد تا آنها شروع كنند، زيرا بحمد اللّه حجّت با شماست، و آغازگر جنگ نبودنتان، تا آن كه دشمن به جنگ روى آورد، حجّت ديگر بر حقّانيت شما خواهد بود
فَإِذَا كَانَتِ اَلْهَزِيمَةُ بِإِذْنِ اَللَّهِ فَلاَ تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لاَ تُصِيبُوا مُعْوِراً وَ لاَ تُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ لاَ تَهِيجُوا اَلنِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَكُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَكُمْ فَإِنَّهُنَّ ضَعِيفَاتُ اَلْقُوَى وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلْعُقُولِ
اگر به اذن خدا شكست خوردند و گريختند، آن كس را كه پشت كرده نكشيد، و آن را كه قدرت دفاع ندارد آسيب نرسانيد، و مجروحان را به قتل نرسانيد. زنان را با آزار دادن تحريك نكنيد هر چند آبروى شما را بريزند، يا اميران شما را دشنام دهند، كه آنان در نيروى بدنى و روانى و انديشه كم توانند
إِنْ كُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْكَفِّ عَنْهُنَّ وَ إِنَّهُنَّ لَمُشْرِكَاتٌ وَ إِنْ كَانَ اَلرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ اَلْمَرْأَةَ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ اَلْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ
در روزگارى كه زنان مشرك بودند مأمور بوديم دست از آزارشان برداريم، و در جاهليّت اگر مردى با سنگ يا چوب دستى، به زنى حمله مىكرد، او و فرزندانش را سرزنش مىكردند
#نامه_14
🔶 @Nahj_Et
#شركت_در_امور
#نهج_البلاغه
💥ايها الناس! انما يجمع الناسَ الرضا و السخطُ و انما عَقر ناقه ثمود رجل واحد، فعمّهم الله بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا.
🌎اى مردم! راضى بودن و ناراضى بودن به كارى، مردم را در آن كار شريك مى گرداند، ناقه ثمود را تنها يك مرد پى كرد؛ اما خداوند همه قوم ثمود را عذاب کرد؛ زيرا همه به كار آن مرد راضى بودند.
📘#نامه_62
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
خطبه 219 - تأسّف بر كشتگان نبرد جمل
و من كلام له عليهالسلام لما مر بطلحة بن عبد الله و عبد الرحمن بن عتاب بن أسيد و هما قتيلان يوم الجمل
(در ميدان نبرد جمل در سال 36 هجرى وقتى به جنازه طلحه و عبد الرحمن بن عتاب رسيد فرمود)
لَقَدْ أَصْبَحَ أَبُو مُحَمَّدٍ بِهَذَا اَلْمَكَانِ غَرِيباً أَمَا وَ اَللَّهِ لَقَدْ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ تَكُونَ قُرَيْشٌ قَتْلَى تَحْتَ بُطُونِ اَلْكَوَاكِبِ أَدْرَكْتُ وَتْرِي مِنْ بَنِي عَبْدِ مَنَافٍ وَ أَفْلَتَتْنِي أَعْيَانُ بَنِي جُمَحَ
ابو محمد (طلحه) در اين مكان، غريب مانده است! به خدا سوگند خوش نداشتم قريش را زير تابش ستارگان كشته و افتاده بينم! به خونخواهى، بر فرزندان «عبد مناف» دست يافتم، ولى سر كردگانى «بنى جمح» از دستم گريختند
لَقَدْ أَتْلَعُوا أَعْنَاقَهُمْ إِلَى أَمْرٍ لَمْ يَكُونُوا أَهْلَهُ فَوُقِصُوا دُونَهُ
آنان براى كارى كه در شأن آنها نبود سر بر افراشتند، و پيش از رسيدن به آن سركوب شدند
#خطبه_219
🔶 @Nahj_Et
💢 ارزش صبر بر مصیبت
💠 امام علی علیه السلام، اشعث را به خاطر مرگ فرزندش اين گونه تسليت داد:
🍃 يا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ.
🔹اى اشعث، اگر صبر كنى تقدير الهى بر تو جارى شده و اجر خواهى برد، و اگر بى تابى كنى تقدير الهى بر تو جارى شده و گناهكار خواهى شد.
📚 #حکمت_291 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌴ترجمه خطبه ۲
(پس از بازگشت ازنبردصفین درسال۳۸هجری ایراد فرمود)
🌱۱.ستایش پروردگار
ستایش می کنم خداوند را، برای تکمیل نعمتهای او تسلیم بودن در برابر بزرگی او، و ایمن ماندن از نافرمانی او. و در رفع نیازها از او یاری می طلبم، زیرا آن کس را که خدا هدایت کند، هرگز گمراه نگردد، وآن را که خدا دشمن دارد، هرگز نجات نیابد و هر آن کس را که خداوند بی نیاز گرداند، نیازمند نخواهد شد. پس ستایش خداوند، گرانسنگ ترین چیز است، وبرترین گنجی است که ارزش ذخیره شدن دارد، گواهی میدهم که جز خدای یکتای بی شریک معبودی نیست، شهادتی که اخلاص آن آزموده و با پاکی و خلوص آن را باور داریم و تا زنده ایم بر این باور استواریم، و آن را برای صحنههای هولناک روز قیامت ذخیره میکنیم، زیراشهادت به یگانگی خدا، نشانه استواری ایمان، باز کننده در های احسان، مایه ی خوشنودی خدای رحمان، و دور کننده شیطان است.
🌱۲. ویژگی های پیامبر اسلام
شهادت میدهم که محمد صلی الله علیه و آله و سلم بنده خدا و فرستاده ی او ست. خداوند او را با دینی آشکار، و اشارهای پایدار و قرآنی نوشته شده و استوار و نوری درخشان و چراغی تابان و فرمانی آشکار کننده فرستاد تا شک و تردیدی ها را نابود سازد و با دلایل روشن استدلال کند و با آیات الهی مردم را پرهیز دهد،و از کیفرهای الهی بترساند.
#نهجالبلاغه
🌴۳.شناخت عصرجاهلیت
خدا پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده، رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود. در اصول دین اختلاف داشته، و امور مردم پراکنده بود، راه رهایی دشوار و پناهگاهی وجود نداشت، چراغ هدایت بی نور و کوردلی همگان را فرا گرفته بود. خدای رحمان معصیت میشد و شیطان یاری میگردید، ایمان بدون یاور مانده و ستونهای آن ویران گردیده و نشانهای آن انکار شده، راههای آن ویران و جادههای آن کهنه و فراموش گردیده بود. مردم جاهلی شیطان را اطاعت میکردند و به راههای او می رفتند و در آبشخور شیطان سیراب می شدند. با دست مردم جاهیت، نشانه های شیطان آشکار و پرچم او بر افراشته گردید، فتنه هامردم را لگدمال و با سم های محکم خود، نابودشان کرده و پا بر جا ایستاده بود. اما مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده در کنار بهترینخانه (کعبه) وبدترین همسایگان(بت پرستان) زندگی میکردند. خواب آنها بیداری، و سرمه چشم آنها اشک بود. در سرزمینی که دانشمندان آن لب فروبسته و جاهل گرامی بود.
🌱 ۴ ویژگی های اهل بیت علیهم السلام
عترت پیامبر اسرار خداوندی و پناهگاه فرمان الهی و مخزن علم خدا ومرجع احکام اسلامی، نگهبان کتابهای آسمانی و کوههای همیشه استوار دین خدایند. خدا به وسیله اهل بیت پشت خمیده ی دین را راست نمود بود و لرزش واضطراب را از میان برداشت.
🌱۵. سیمای فاسدان:
برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند، و با آب غرور و فریب آبیاری کردند، و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.
🌱۶.جایگاه خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
کسی را با خاندان رسالت نمیشود و مقایسه کرد آنان که پرورده ی نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند با آنان برابر نخواهند بود. عترت پیامبر صلی الله علیه و آله اساس دین و ستونهای استوار یقین می باشند. شتاب کننده باید به آنان بازگردد و عقب مانده باید به آنان بپیوندد، ویژگی های حق ولایت به آنها اختصاص داردو وصیت پیامبر به خلافت مسلمین رسالت، به آنها تعلق دارد. هم اکنون که خلافت را به من سپردید حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جایگاهی که از آن دور مانده بود بازگردانده شد.
#نهجالبلاغه
#فقطحیدرامیرالمومنیناست
#خطبه_2
🔶 @Nahj_Et
#عالم_نماهاى_حيله_گر_و_فريب_کار
#نهج_البلاغه
💥يُؤْمِنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظَائِمِ، وَ يُهَوِّنُ کَبِيرَ الْجَرَائِمِ
🔴«او مردم را در برابر گناهان بزرگ، ايمنى مى بخشد و جرايم سنگين را در نظرها سبک جلوه مى دهد»
🖊به اين وسيله افراد گنه کار و بى بند و بار را -که گاهى اکثريّت جوامع را تشکيل مى دهند- علاقه مند به خود مى سازد و بر حمايت و آراى آنها تکيه مى کند.
به تعبير ديگر: در هر جامعه اى گروه عظيمى هستند که مى خواهند ظاهراً ديندار باشند، ولى در باطن آزاد; دنبال کسى مى گردند که گناهان بزرگ را کوچک بشمرد و در مسأله ديندارى، تنها به تشريفات و پوسته ها قناعت کند. اينجاست که عالم نمايانِ فريبکار، با درک اين معنا به سراغ بهره بردارى از آن گروه مى روند.
📘#خطبه_87
🔶 @Nahj_Et
*☀️ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :*
🌤 و من كلام له (عليه السلام)
ذَهَبَ نَقِيَّ الثَّوْبِ قَلِيلَ الْعَيْبِ أَصَابَ خَيْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّي إِلَي اللَّهِ طَاعَتَهُ
*🌼 ویژگی های سلمان فارسی :*
با دامن پاك، و عیبی اندك، درگذشت، به نیكی های دنیا رسیده و از بدیهای آن رهایی یافت، وظائف خود نسبت به پروردگارش را انجام داد.
#خطبه_228
🔶 @Nahj_Et
💢 پرهیز از دنیا طلبی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ...وَ إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ وَ يَقْتَاتُ مِنْهَا بِبَطْنِ الِاضْطِرَارِ وَ يَسْمَعُ فِيهَا بِأُذُنِ الْمَقْتِ وَ الْإِبْغَاضِ...
🔹 ... انسان مؤمن، تنها با چشم عبرت به دنيا مى نگرد، از مواهب آن به مقدار ضرورت بهره مى گيرد و آهنگ دلرباى آن را با بغض و نفرت مى شنود...
📚 #حکمت_367 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
#شكيبا_باش ❗️
#نهج_البلاغه
💥عوّد نفسك التصبّر على المكروه، و نعم الخُلق التصبّر فى الحق !
🌔خويشتن را بر صبر بر آنچه ناپسند است عادت ده و شكيبا بودن در راه حق چه خوبى نيكويى است!
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام راه نجات از گناه را در اين گفتار حكيمانۀ خود نشان مىدهد و مىفرمايد: «گناهى كه بعد از آن مهلت دو ركعت نماز داشته باشم مرا نگران و غمگين نمىكند (چراكه در اين نماز يا بعد از آن، عفو و) عافيت را از خدا مىطلبم (و توبه مىكنم)»؛ (مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ حَتَّى أُصَلِّىَ رَكْعَتَيْنِ وَ أَسْأَلَ اللّٰهَ الْعَافِيَةَ) . جملۀ «مَا أَهَمَّنِي ذَنْبٌ» به معناى بىاهميت شمردن گناه نيست، بلكه به معنى اندوهگين و نگران نشدن است، چراكه انسان راه توبه را از طريق نماز باز مىكند. به هر حال اين كلام شريف، تشويق به گناه نيست، بلكه تشويق به توبه است به اينگونه كه هشدار مىدهد هر لحظه ممكن است مرگ انسان فرا برسد خواه عوامل درونى وجود او ازقبيل سكتهها و مرگ ناگهانى باعث شود و يا عوامل برونى و حوادث گوناگونى كه در يك لحظه به عمر انسان پايان مىدهد، بنابراين انسان بايد مهلتى را كه براى دو ركعت نماز و توبه در پيشگاه خدا دارد از دست ندهد و فوراً شيطان را از خود دور سازد و به درگاه خدا روى آورد و با تعظيم و خضوع و اقرار به گناه و اظهار ندامت، عفو و آمرزش را طلب كند.
#حکمت_299
🔶 @Nahj_Et