فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🔴وظیفه انسانها در مقابل احسان دیگران
🎙استاد محمدعلی انصاری
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥إِنَّ الطَّمَعَ مُورِدٌ غَيْرُ مُصْدِرٍ
🌎طمع (انسان را) به سرچشمه آب وارد مى كند و او را تشنه بازمى گرداند
🖊زيرا شخص طمعكار غالبا دنبال چيزى مى رود كه در دسترس او قرار نخواهد گرفت؛ ولى طمع ، او را به هوس مى اندازد كه به آن برسد و به اشتباه، آن را دست يافتنى مى پندارد ، اما همچون كسى كه به سراغ آب مى رود ولى با سراب روبرو مى شود ، ناكام بازمى گردد.
حکمت 275
🔶 @Nahj_Et
▫️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
ِانَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَام؛
با ارزشترين چيزى كه متوسلان به پروردگار سبحان، به آن توسل مىجويند، ايمان به او و فرستاده او، و جهاد در راه او است
▫️ . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 164.
🔶 @Nahj_Et
💢 اعتماد به خدا، لازمۀ ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 لا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه.
🔹ايمان عبد صادق نيست مگر اينكه اعتمادش به آنچه نزد خداست از آنچه در دست خود دارد بيشتر باشد.
📚 حکمت ٣١٠ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
📖💗« #درس_استاد_مطهری ~»
🤲دعاهای اسلامی یکی از بهترین و آموزندهترین تعلیمات اخلاقی و معنوی است.
💫چه نکتهها و لطایف روحی و اجتماعی بزرگ که با زبان دعا گفته میشود! جملهای در همین دعا هست که: وَ اجْعَلْ ثارَنا عَلی مَنْ ظَلَمَنا
🗣یعنی خدایا، انتقام ما را نسبت به آن کسان قرار بده که به ما ظلم کردند. این جمله نکته لطیفی دارد.
❗️رسول اکرم نفرمود خدایا از ستمگران ما انتقام بکش، فرمود: خدایا انتقامجویی ما را نسبت به آن کسان قرار بده که بر ما ظلم کردند.
✍«ثأر» یا «ثار» به معنی میل به مکافات دادن است و به اصطلاح حس انتقامجویی. میخواهد بفرماید در اثر اینکه ظلمی بر ما مردم میشود،
😫قهرآ روح ما فشرده و آزرده و انتقامجو و ثائر میشود. همینکه این حالت در روح ما پیدا شد، هر وقت باشد و هرجا باشد و به هر راه باشد اثر خودش را خواهد کرد،
🔥مثل یک آتش زبانه خواهد کشید. امروز علمای معرفةالروح ثابت کردهاند که کینهها و عداوتهایی که در روح پیدا میشود ممکن است موقتآ به اعماق روح فرو برود و انسان به حسب شعور ظاهر خود، آنها را فراموش کند
😶و از یاد ببرد اما واقعآ محو نمیشود؛ در همان اعماق روح، بیخبر از شعور ظاهر و عقل ظاهر مشغول فعالیت است که راهی پیدا کند و بیرون بیاید.
💗🤒رسول اکرم میگوید: خدایا این آتش که در دل ما هست و روزی زبانه خواهد کشید، دیگری را نسوزد، اگر میخواهد بسوزد همان کس را بسوزد که به ما ظلم کرده و سبب این آتش شده است.
☝️اگر بنا بشود انسان با عقل و اراده و شعور ظاهر خود انتقام بگیرد، انتقام شخصی را از شخصی دیگر نمیگیرد،
🙅♂اگر در بلخ آهنگری گناه کرده باشد در شوشتر سر مسگری را نمیبرد. اما وقتی که انسان نه به فرمان عقل آزاد بلکه به فرمان آن عقدهها و کینههای تهنشینشده در اعماق روح بخواهد انتقام بگیرد، دیگر این ملاحظات در کار نیست.
👈رسول خدا میفرماید: خدایا ما را طوری کن که انتقامها و کینههای ما همانقدر باشد که دشمن را سرکوب کنیم؛
😔😱در اعماق روح ما در اثر بیعدالتیها و مظلومیتها و ناتوانیها عقدهها و ثأرها پیدا نشود که روح ما طبعآ فشرده و آزرده و عاصی و سرکش و بدخواه و ظالم بشود، از ظلم لذت ببرد، از لگدمال کردن مردم لذت ببرد.
📚 #استاد_مطهری، بیست گفتار، ص78،79 ✨
🔶 @Nahj_Et
💠گوشه ای از زهد پیامبر اسلام (ص)
💠🔹پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم ) بیش از حد نیاز، از دنیا بهره نگرفت، پهلویش از همه لاغرتر، و شکمش از همه گرسنه تر بود ... روی زمین (بدون فرش) می نشست و غذا می خورد، و متواضعانه هم چون بردگان می نشست، و با دست خود، کفش و لباسش را وصله می کرد، و بر مرکب برهنه سوار می شد، حتی کسی را پشت سر خود، سوار می کرد. روزی پرده ای را در خانه (حجره یکی از همسرانش) آویخته دید، که تصویرهائی در آن پرده بود به او فرمود:
«غیبیه عنّی، فانّی اذا نظرت الیه ذکرت الدّنیا و زخارفها؛ آن را از من دور ساز، که هرگاه چشمم به آن می افتد، به یاد دنیا و زرق و برقش می افتم».
آری او با تمام قلب خویش از زرق و برق دنیا، چشم پوشید، و یاد دنیا را در وجود خود میراند، او علاقه بسیار داشت که زیورهای دنیا در برابر دیدگانش قرار نگیرند. دنیا را کاروان سرا قرار داده بود. از این رو دلبستگی به آن را از قلبش دور ساخت... .
از شما می پرسم: آیا خداوند، محمد (صلی الله علیه و اله و سلم ) که چنین روشی برای خود انتخاب کرده بود، را گرامی داشت، یا به او اهانت نمود، اگر کسی بگوید: خدا او را تحقیر کرده که به خدا سوگند، دروغ بزرگی به خدا نسبت داده است، و اگر بگوید: او را گرامی داشته، پس باید بداند که خداوند غیر او را (که روش او را انتخاب نکرده و دلبستگی به زرق و برق دنیا پیدا کرده)، تحقیر کرده است.
بنابر این، پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) را الگو قرار دهید و در خط او حرکت کنید و گرنه راه شما، راه هلاکت و سقوط خواهد بود.[1]
پی نوشت:
[1] . نگاه کنید به قسمت آخر خطبه 160 نهج البلاغه
🔶 @N
با وجود عترت، گمراهى چرا⁉️
#نهج_البلاغه
◽️فَأَيْنَ يُتَاهُ بِکُمْ! وَ کَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّينِ، وَ أَلْسِنَةُالصِّدْقِ
🌖چرا سرگردانیددر حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقیند، پیشوایان دین، وزبان های راستی و راستگویانند.
📚 #خطبه_87
🔶 @Nahj_Et
#نهجالبلاغه 🌹
♦️امام علی علیه السلام:
در دگرگونیهای روزگار، گوهر مردان شناخته میشود
فی تَقَلُّبِ الأَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ
حکمت ۲۱۷
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_ویژه
❇️ وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد...
🔹این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که می گوید اگر علی (ع) خدا را قبول دارد من هم قبول دارم.
🔶 @Nahj_Et
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد 👇
🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِذا بَلَغَ النِّساءُ نَصَّ الْحِقاقِ فَالْعَصَبَةُ
در گفتار آن حضرت است: هنگامی که زنان به نهایت کمال رسند خویشان پدری
🔹اَوْلــى .
سزاوارترند.
🔹- وَيُرْوى «نَصَّ الْحَقائِقِ». وَالنَّصُّ: مُنْتَهَى الاَْشْياءِ وَمَبْلَغُ اَقْصاهاكَالنَّصِّ فِى
«نصّ الحقائق» هم روایت شده. «نصّ» نهایت اشیاء و آخرین مرحله آنهاست مانند نصّ در
🔹السَّيْرِ، لاَِنَّهُ اَقْصى ما تَقْدِرُ عَلَيْهِ الدّابَّةُ. وَ تَقُولُ: «نَصَصْتُ
سیر و حرکت، که نهایت سیری است که مرکب بر آن قدرت دارد. و می گویی:
🔹«نَصَصْتُ
الرَّجُلَ عَنِ الاَْمْر» اِذَا اسْتَقْصَيْتَ مَسْاَلَتَهُ عَنْهُ لِتَسْتَخْرِجَ ما عِنْدَهُ فيهِ.
الرَّجُلَ عَنِ الاَْمْر» زمانی که سؤال خود را از او به آخر برسانی تا آنچه را نزد اوست به دست آوری.
🔶 @Nahj_Et
💢 اهمیت مال برای انسان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ينَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ، وَ لَا يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ.
🔹آدم داغدار مى خوابد، امّا مال غارت شده، نمى خوابد.
📚 حکمت 307 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠(دین حقیقی، حقوق حیوانات را رعایت می کند چه برسد به حقوق و جان انسانها)
☀️امیرالمومنین امام على صلوات الله عليه فرمودند :
وَ لْيُرَفِّهْ عَلَى اللاّغِبِ وَلْيَستَأنِ بِالنَّقِبِ و الظّالِعِ
🌙و بايد شتر خسته را استراحت دهد و آن را ، كه آسيب ديده يا از رفتن ناتوان شده ، آرام براند
📗نهج البلاغه ، نامه 25
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند:
پس ادمی باید در کوتاهی روزگار اندیشه کند و به ماندن کوتاه در دنیا نظر ورزد تا آن را به منزلگاهی بهتر مبدل سازد خوشا به حال کسی که قلبی سالم دارد
خدای هدایتگر را اطاعت می کند از شیطان گمراه کننده دوری میگزیند
📚خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
بالاتر از هر نيكوكارى، نيكوكارى [ديگر] هست، تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس چون در راه خدا كشته شد، بالاتر از آن، نيكى اى (ارزشى) وجود ندارد
الكافی جلد 2 صفحه 348
امام على عليه السلام ـ در پايان عهدنامه خود به مالك اشتر ـ نوشت:
من از خداوند، به [حقّ ] رحمت گسترده و قدرت عظيمش بر برآوردن هر خواهشى، مسألت دارم كه... عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرمايد
از نامه 53 نهج البلاغه
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند
آیه 169آل عمران
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
🔹کشته شدن پایه گذار فرقه خوارج
💠🔹حرقوص بن زهیر مشهور به «ذو الثّدیه» صاحب دو پستان، پایه گذار مقدس نماهای خوارج نهروان و رئیس آن ها بود، و او را «مخدج» نیز می خواندند.
در مورد سابقه او نقل می کنند: در جنگ «حنین» ( که در سال هشتم هجرت بین سپاه اسلام و لشکر کفر در طائف واقع شد) مسلمانان پیروز شدند و غنائم بی شماری بدست مسلمین افتاد پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم)مشغول تقسیم غنائم بین مسلمانان بود، ناگاه همین حرقوص (که از قبیله بنی تمیم بود و او را ذو الخویصره نیز می گفتند) نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و با کمال گستاخی گفت: «ای رسول خدا، عدالت را رعایت کن».
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم)به او فرمود: «وای بر تو اگر من، عدالت را رعایت نکنم، چه کسی آن را رعایت خواهد کرد؟!».
عمر بن خطاب از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم)خواست که اجازه بدهد تا او را بکشد.
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: او را به حال خود بگذار، او اصحابی دارد، که اگر نماز و روزه آن ها را بنگرید، نماز و روزه خودتان را کوچک می شمرید. آن ها همواره قرآن می خوانند، ولی قرآن از مرز گلوگاهشان بیرون نمی رود، از اسلام آن چنان خارج می گردند که تیر از کمان خارج می پوشد و پوچ و تو خالی هستند مرد سیاه چهره ای که بالای یکی از بازوانش، گوشت اضافی مانند پستان زن قرار دارد که اگر آن را حرکت دهی به جلو و عقب حرکت می کند، به سوی اصحابش می آید و آن ها را از امت اسلامی جدا می سازد.[1]
امام امیر مؤمنان علی (علیه السلام) این شخص را که ایدئولوگ خوارج بود[2] در جنگ نهروان کشت، و در فرازی از «خطبه قاصعه» می فرماید:
«و امّا شیطان الرّدهه فقد کفیته بصعقه سمعت لها وجبه قلبه، ورجّه صدره؛ اما شیطان ردهه ( ذو الثّدیه) را با صاعقه ای که قلبش را به طپش در آورد و سینه اش را بلرزاند، سر به نیست کردم»[3]
امام علی (علیه السلام) در این عبارت از او به عنوان «شیطان ردهه» یاد کرد، زیرا او هم چون شیطان، مردم را از راه حق گمراه می کرد، و کلمه «ردهه»به معنی گودالی است که در آن آب جمع می شود، نظر به این که این شخص در جنگ نهروان به گودالی افتاده بود و کشته شده بود، از این رو علی (علیه السلام) او را به آن گودال نسبت داد.
و منظور از «صعقه»، صاعقه و صدای غراّ و نعره پلنگ افکن علی (علیه السلام) بود که آن چنان بر «ذو الثّدیه» رعب و وحشت افکند که شتابزده فرار کرد و بی آن که اسلحه ای به او بخورد، به حفره افتاد و مرد.[4]
در جریان کشته شدنش نقل شده: سپاه علی (علیه السلام) به جنگ خوارج نهروان رفت و با آن ها جنگید و همه آن ها ـ جز 9 نفر فراری ـ کشته شدند، بعد از جنگ، علی (علیه السلام) فرمود:
در میان کشته شدگان خوارج عبور کنید ببینید که «مخدج ذو الثّدیه» کشته شده است یا نه؟
عده ای رفتند هر چه در میان کشته ها به جستجو پرداختند او را نیافتند، و جریان را به علی (علیه السلام) گزارش دادند. آن حضرت خود به میان کشته شدگان آمد و در یک جا که پیکرهای آن ها انباشته شده بود، آن ها را کنار زد و در میان آن ها جسد ناپاک «ذو الثّدیه» را یافت و فرمود: «الله اکبر، من هرگز نسبت دروغ به محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم)نداده ام» (چرا که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) خبر داده بود که علی (علیه السلام) ذوالثدیه را می کشد) سپس علی (علیه السلام) به کنار آمد و سجده شکر به جا آورد،
آن گاه سوار بر مرکب شد و از میان کشته های دشمن گذشت و فرمود: لقد صرعکم من غرّکم: «آن کس که شما را مغرور ساخت، این چنین شما را به خاک هلاکت افکند» از آن حضرت سوال شد: چه کسی آن ها را مغرور کرد؟
فرمود: «شیطان و هوس های زشت».[5]
[1] . اعلام الوری، ص 127 ـ 128.
[2] . مانند میشل عفلق که امروز ایده ئولوگ حزب بعث عراق است.
[3] . نگاه کنید به خطبه 192 نهج البلاغه.
[4] . اقتباس از شرح نهج البلاغه خوئی، ج 12، ص 25.
[5] . تتمه المنتهی، ص 21.
منبع :محمد محمدی اشتهاردی ؛داستان های نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💢 اهمیت وجود حاکم و حکومت
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِه.
🔹سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمين اوست.
📚 حکمت 332 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
🌾سکوتِ بسیار، هیبت میآورد
📚نهجالبلاغه حکمت ۲۲۴
🔶 @Nahj_Et
💢 نیازمند، فرستادۀ خداست
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 إنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللَّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ وَ مَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللَّهَ.
🔹 مستمند، فرستاده خداست، كسى كه از او دريغ دارد از خدا دريغ داشته و كسى كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است.
📚 حکمت 304 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🔴 وسعت عجیب علم امام علی علیه السلام
🌕 عمار بن یاسر گوید:
➖ در یکی از جنگ ها با امیرالمومنین بودم که به سرزمین مورچگان رسیدیم. آن زمین پر از مورچه بود. گفتم: یا امیرالمومنین، فکر می کنی از خلق خداوند کسی هست که تعداد این مورچه ها را بداند؟ حضرت فرمود: آری ای عمار، من مردی را می شناسم که تعداد آنها را می داند، و می داند چند عدد از آنها نر و چند عدد از آنها ماده است گفتم کیست؟
➖ فرمود: ای عمار آیا در سوره #یس نخوانده ای
«و کل شی ء احصیناه فی امام مبین»
ما همه چیز را در امام مبین جمع کرده ایم. عرض کردم آری ای مولای من خوانده ام. فرمود منم آن امام مبین
📜 بحارالانوار، ج40 ص176
📜 ینابیع المودة ص77
🌕 کمیل گفت از امیرالمومنین پرسیدم حقیقت چیست ؟
امام فرمودند: تو را با حقیقت چه کار. کمیل گفت: آیا من صاحب سرّ شما نیستم؟ امام فرمودند: آری هستی، ولی ترشحی از کفِ سرریز از دیگ سینه ام به تو می رسد.
📜منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغة (خوئى) 19/247
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنیای فانی خطبه ای بسیار زیبا از نهج البلاغه
خطبه173
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت ششم
🔰امام عليه السلام به سراغ وصف برجسته ديگرى مى رود که آن مقام يقين شهودى پرهيزگاران والامقام است، مى فرمايد:
✨فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ، وَ هُمْ وَ النَّارُ کَمَنْ قَدْ رَآهَا، فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ
💠 «آنها به کسانى مى مانند که بهشت را با چشم خود ديده و در آن متنعم اند، و همچون کسانى هستند که آتش دوزخ را مشاهده کرده و در آن معذّبند»
🖊ايمان و يقين، مراحلى دارد ، گروهى ايمانشان برخاسته از ادله عقلى است و دلايل کافى و شافى بر آن دارند. بزرگان اخلاق و عرفان با اقتباس از آيات قرآن از اين مرحله به علم اليقين تعبير کرده اند.
✔️مرحله والاتر ، مرحله شهود است. در اين مرحله انسان، استدلالات عقلى را پشت سر مى گذارد و به مقام شهود مى رسد و با چشم دل، خدا را مى بيند و عظمت او را مشاهده مى کند و هرگونه شک و ترديد و وسوسه هايى که گاهى در اعماق استدلالات عقلى نيز وجود دارد از او زايل مى شود و آن را مقام عين اليقين گويند.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et