فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
🌎اهمیت کنترل نگاه در نظام خانواده
🎤استاد محمدعلی انصاری
🔶 @Nahj_Et
❇️امام علی علیه السّلام فرمودند:
🔹اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّاني وَ مُتَعَلِّمٌ عَلي سَبيلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَمْ يَسْتَضيئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَؤُوا اِلي رُكْنٍ وَثيقٍ.
✅مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوي در راه رستگاري و فرومايگاني بي اراده و سرگردان كه هر دعوتي را اجابت مي كنند و به هر طرف كه باد بيايد به همان طرف مي روند، از نور دانش روشنايي نمي گيرند و به پايگاه محكمي پناه نمي برند.
نهج البلاغه، قصار 147
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند:
پس ادمی باید در کوتاهی روزگار اندیشه کند و به ماندن کوتاه در دنیا نظر ورزد تا آن را به منزلگاهی بهتر مبدل سازد خوشا به حال کسی که قلبی سالم دارد
خدای هدایتگر را اطاعت می کند از شیطان گمراه کننده دوری میگزیند
📚خطبه ۲۱۴ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌤#امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
⛈ وَ قَالَ (عليه السلام): وَ كُلَّمَا عَظُمَ قَدْرُ الشَّيْءِ الْمُتَنَافَسِ فِيهِ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ لِفَقْدِهِ وَ الْأَمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ وَ الْحَظُّ يَأْتِي مَنْ لَا يَأْتِيهِ
🍂 هرچه گرانتر، اندوه بیشتر :
و درود خدا بر او فرمود: و ارزش آنچه كه رقابت می كنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصیرت را كور می كند، و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسید.
حکمت ۲۷۵
🔶 @Nahj_Et
🌺نهج البلاغه...
🌖فساد آشکار شده نه انکارکننده اى ديده مى شود که براى تغيير آن برخيزد و نه نهى کننده اى که خود نهى را پذيرفته باشد (سکوت در برابر اين نامردمان شما را فراگرفته و بزرگترين وظيفه شرعى خود يعنى امر به معروف و نهى از منکر را به فراموشى سپرده ايد) آيا با اين حال مى خواهيد در سراى قدس پروردگار و جايگاه رحمتش منزل گزينيد و عزيزترين اوليا خدا نزد او باشيد ؟ !
منظور اين است : با اين وضعى که شما در پيش گرفته ايد و در برابر فساد سکوت، يا همکارى داريد نه امر به معروفى در کار است و نه نهى از منکر، هرگز نمى توانيد به مقام قرّب خدا نايل شويد و در صف اولياء الله قرار گيريد.
📘خطبه۱۲۹
🔶 @Nahj_Et
🌸امیرالمؤمنین (ع):
🔥 شیطان بر بنده گُماشته شده است و گناه را در نظرش تزئین کند، تا مرتكب آن شود، و او را به توبه كردن (در آینده) اميدوار مى سازد تا آن را به تأخير اندازد.
📗 نهج البلاغة : الخطبة 64 🍃
🔶 @Nahj_Et
#فاطمه_ام_البنین
#ادب
#۱۳جمادی_الثانی
۱۳جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین تسلیت باد.
✍یکی از وجوه بارز و کمال مشهود در ویژگیهای این خانم #ادب هست.
آقا امیرالمؤمنين علی عليه السلام در
خطبه۵۴ #نهج_البلاغه میفرمایند: #لامیراث_کالأدب تَرَکه و ارثی گرانبهاتر از ادب نیست. غالب دستورات دینی ما بحث اخلاقیات و تربیت نفس است.
ادب مراتبی دارد؛
۱_ادب در مقابل خدا
۲_ادب در مقابل ولی خدا
۳_ادب در مقابل مرد
هر سه نوع ادب در سراسر زندگی این خانم مشهود است و بالاخص ادب در مقابل علی و زهرا ادب در مقابل بچه های علی ،آنجا که شرط کرد علی جان با این شرط وارد خانه تو میشوم دیگر مرا فاطمه صدا نزنی ، من از بچه های #فاطمه شرم دارم.
آری و این مادر پسری تربیت میکند: #أب_الادب که هیچ گاه ابا عبد الله الحسین را برادر خطاب نکرد مگر زمانی که تیر در چشم و عمود بر فرق و دستهایش بریده بود.
📚نهج البلاغه خطبه ۵۴
🔶 @Nahj_Et
💠 خدا عقل را به انسانی نداد جز آن كه روزی او را با كمك عقل نجات بخشید.
حكمت ۴۰۷ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 دیگر مرا #ام_البنین نخوانید ...
🎤نوحه قدیمی و محزون از مرحوم #کوثری در رثاے حضرت #ام_البنین سلام الله علیه السلام
#وفات_حضرت_ام_البنین
🔶 @Nahj_Et
🍀ما عاقلانه فکر می کنيم و عاشقانه عمل می کني👈 سالروز شهادت شهید
"سید حسین علم الهدی" گرامی باد...
💥نهج البلاغه همراه اسلحه
برای تهیه تدارکات و اسلحه ی نیروها رفته بود اهواز. اسلحه و تدارکات رو که تهیه کرد افتاد دنبال کتابفروشی. کتابفروشی ها تعطیل بود، اما با تلاش زیاد نهج البلاغه تهیه کرد و همراه اسلحه به تک تک بچه ها یک نهج البلاغه میداد. می گفت: همراه آموزش نظامی باید با نهج البلاغه آشنا بشین..
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
🔹کشته شدن پایه گذار فرقه خوارج
💠🔹حرقوص بن زهیر مشهور به «ذو الثّدیه» صاحب دو پستان، پایه گذار مقدس نماهای خوارج نهروان و رئیس آن ها بود، و او را «مخدج» نیز می خواندند.
در مورد سابقه او نقل می کنند: در جنگ «حنین» ( که در سال هشتم هجرت بین سپاه اسلام و لشکر کفر در طائف واقع شد) مسلمانان پیروز شدند و غنائم بی شماری بدست مسلمین افتاد پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم)مشغول تقسیم غنائم بین مسلمانان بود، ناگاه همین حرقوص (که از قبیله بنی تمیم بود و او را ذو الخویصره نیز می گفتند) نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و با کمال گستاخی گفت: «ای رسول خدا، عدالت را رعایت کن».
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم)به او فرمود: «وای بر تو اگر من، عدالت را رعایت نکنم، چه کسی آن را رعایت خواهد کرد؟!».
عمر بن خطاب از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم)خواست که اجازه بدهد تا او را بکشد.
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: او را به حال خود بگذار، او اصحابی دارد، که اگر نماز و روزه آن ها را بنگرید، نماز و روزه خودتان را کوچک می شمرید. آن ها همواره قرآن می خوانند، ولی قرآن از مرز گلوگاهشان بیرون نمی رود، از اسلام آن چنان خارج می گردند که تیر از کمان خارج می پوشد و پوچ و تو خالی هستند مرد سیاه چهره ای که بالای یکی از بازوانش، گوشت اضافی مانند پستان زن قرار دارد که اگر آن را حرکت دهی به جلو و عقب حرکت می کند، به سوی اصحابش می آید و آن ها را از امت اسلامی جدا می سازد.[1]
امام امیر مؤمنان علی (علیه السلام) این شخص را که ایدئولوگ خوارج بود[2] در جنگ نهروان کشت، و در فرازی از «خطبه قاصعه» می فرماید:
«و امّا شیطان الرّدهه فقد کفیته بصعقه سمعت لها وجبه قلبه، ورجّه صدره؛ اما شیطان ردهه ( ذو الثّدیه) را با صاعقه ای که قلبش را به طپش در آورد و سینه اش را بلرزاند، سر به نیست کردم»[3]
امام علی (علیه السلام) در این عبارت از او به عنوان «شیطان ردهه» یاد کرد، زیرا او هم چون شیطان، مردم را از راه حق گمراه می کرد، و کلمه «ردهه» به معنی گودالی است که در آن آب جمع می شود، نظر به این که این شخص در جنگ نهروان به گودالی افتاده بود و کشته شده بود، از این رو علی (علیه السلام) او را به آن گودال نسبت داد.
و منظور از «صعقه»، صاعقه و صدای غراّ و نعره پلنگ افکن علی (علیه السلام) بود که آن چنان بر «ذو الثّدیه» رعب و وحشت افکند که شتابزده فرار کرد و بی آن که اسلحه ای به او بخورد، به حفره افتاد و مرد.[4]
در جریان کشته شدنش نقل شده: سپاه علی (علیه السلام) به جنگ خوارج نهروان رفت و با آن ها جنگید و همه آن ها ـ جز 9 نفر فراری ـ کشته شدند، بعد از جنگ، علی (علیه السلام) فرمود:
در میان کشته شدگان خوارج عبور کنید ببینید که «مخدج ذو الثّدیه» کشته شده است یا نه؟
عده ای رفتند هر چه در میان کشته ها به جستجو پرداختند او را نیافتند، و جریان را به علی (علیه السلام) گزارش دادند. آن حضرت خود به میان کشته شدگان آمد و در یک جا که پیکرهای آن ها انباشته شده بود، آن ها را کنار زد و در میان آن ها جسد ناپاک «ذو الثّدیه» را یافت و فرمود: «الله اکبر، من هرگز نسبت دروغ به محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم)نداده ام» (چرا که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) خبر داده بود که علی (علیه السلام) ذوالثدیه را می کشد) سپس علی (علیه السلام) به کنار آمد و سجده شکر به جا آورد،آن گاه سوار بر مرکب شد و از میان کشته های دشمن گذشت و فرمود: لقد صرعکم من غرّکم: «آن کس که شما را مغرور ساخت، این چنین شما را به خاک هلاکت افکند» از آن حضرت سوال شد: چه کسی آن ها را مغرور کرد؟
فرمود: «شیطان و هوس های زشت».[5]
[1] . اعلام الوری، ص 127 ـ 128.
[2] . مانند میشل عفلق که امروز ایده ئولوگ حزب بعث عراق است.
[3] . نگاه کنید به خطبه 192 نهج البلاغه.
[4] . اقتباس از شرح نهج البلاغه خوئی، ج 12، ص 25.
[5] . تتمه المنتهی، ص 21.
منبع :محمد محمدی اشتهاردی ؛داستان های نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌸 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍑 مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ کَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَهً.
🍎 یکی بودن راه راست :
هیچ گاه دو دعوت متضاد وجود ندارد مگر این که یکى از آن دوضلالت و گمراهى است.
حکمت ۱۸۳
🔶 @Nahj_Et
💠درس های نهج البلاغه
زن گل است نه کارگزار خانواده🌱
مروری بر استناد حضرت امام خامنه ای به نهج البلاغه در دیدار اقشار مختلف بانوان
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥🔥 نیت پلید معاویه علیه الهاویه برای نابودی اسلام و نام مبارک پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)
👇👇👇
🔥 معاويه به مغيرة بن شعبه گفت
ابوبكر، عمر و عثمان آمدند و رفتند و از آنان جز نامی نمانده است ولی هر روز پنج مرتبه فرياد «أشهد أن محمدا رسول اللّه» به گوش می رسد،
«فأيّ عمل يبقي مع هذا لا أم لك!؟ لا واللّه إلا دفنا دفنا»؛
با اين وضع ديگر چه چيزی برای ما بنی اميّه باقي مانده است به خدا سوگند تا نام پيامبر را دفن نكنم و از زبان ها نيندازم، آرام نخواهم گرفت
📚 موفقيات زبير بن بكار، ص ۵۷۶؛
مروج الذهب، ج ۳ ، ص ۴۵۴، شرح حوادث سال ۲۱۲؛
شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۵ ، ص ۱۳۰_۱۲۹
و النصائح الكافية، ص ۱۲۴
🎥گوشه ایی از بیانات آیت الله حسین گنجی اشتهاردی
🔶 @Nahj_Et
امام علی (علیه السلام ) فرمودند :
غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ.
غيرت زن، كفر آور، و غيرت مرد نشانه ايمان اوست
📘نهج البلاغه ، حکمت ۱۲۴
🔶 @Nahj_Et
♥️امیرالمومنین علی (علیه السلام):
🔹روزگاری خواهد آمد که
مردم به گناه افتخار و از پاکدامنی
تعجب می کنند.
📚نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت صبر و بردباری
🎤 آیت الله فاطمی نیا
امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:"الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُیُوبِ "(نهج البلاغة ، حکمت6) یعنی تحمل، بردباری قبر عیب هاست، چه طور جسد در قبر پنهان میشود، همه عیب ها با بردباری پنهان میشود.
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇
🔹فرمان بسیج و سخن جمجمه!
💠🔹ارّابه زمان در حرکت بود، تا این که پنجم شوّال سال 36 هجری فرا رسید و خبر رسید که معاویه متجاوز، به کار جمع آوری لشکر از اطراف پرداخته است و تصمیم دارد به سرزمین های تحت پرچم علی (علیه السلام) هجوم آورد.
امام علی (علیه السلام) برای سرکوبی متجاوزین، سپاه مجهّزی را آماده ساخت. این سپاه در «نخیله» (که لشکرگاه و قرارگاه تصمیم گیری و آماده باش سپاه علی (علیه السلام) بود) در آماده باش کامل بسر می بردند.
امام علی (علیه السلام) از کوفه بیرون آمد و رهسپار قرارگاه نخیله شد، در آن جا برای آماده سازی و فرمان بسیج، به سخنرانی پرداخت، در این سخنرانی، پس از حمد و ثنا فرمود:
آگاه باشید، من پیشتازان سپاه خود را به سوی میدان نبرد فرستاده ام، و به آنان فرمان داده ام که در کنار ساحل فرات بمانند، تا فرمان بعدی من به آن ها برسد، نیک و بدکار را سنجیده ام و چنین صلاح می دانم که از آب بگذرم و از مسلمانان کنار دجله کمک بگیرم تا پشت سپاه قوی گردد و در نتیجه دشمن از هر سو خود را در محاصره دیده و شکست را احساس کند.[1]
سپاه مجهّز علی (علیه السلام) همراه آن حضرت، از نخیله به سوی «صفین» حرکت کردند، در مسیر راه به مدائن (پایتخت شاهان ساسانی) رسیدند. در این هنگام که آنان ویرانه های کاخ ها و تالارها را مشاهده می کردند، ناگاه علی (علیه السلام) جمجمه پوسیده ای را در خرابه ای دید، به یکی از یاران فرمود: آن را بردار و به همراه من بیا.
سپس علی (علیه السلام) به ایوان معروف کاخ مدائن آمد و در آن نشست و طشتی طلبید، و مقداری آب در طشت ریخت و به آورنده جمجمه فرمود: آن را در میان طشت بگذار، او همان کار را انجام داد.
علی (علیه السلام) خطاب به جمجمه فرمود: ای جمجمه! تو را سوگند می دهم بگو من کیستم و تو کیستی؟!»
جمجمه با زبان رسا گفت: تو امیرمؤمنان و سید اوصیاء و پیشوای پرهیزکاران هستی، ولی من بنده خدا و فرزند کنیز خدا، «کسری انوشیروان» هستم.
علی (علیه السلام) به او فرمود: حالت چطور است؟
او گفتاری گفت که خلاصه اش این است: «من نسبت به زیر دستانم مهربان بودم ولی در آئین مجوس بسر می بردم، ریاست و زرق و برق سلطنت مرا از ایمان و دین حقیقی باز داشت، اینک از بهشت، محروم هستم و گرفتار دوزخ می باشم، اما به خاطر این که با رعیت مدارا می کردم از آتش دوزخ در امان هستم، واحسرتا! اگر من ایمان می آوردم با تو بودم ای سرور خاندان محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و ای امیر مؤمنان».
سخن او به قدری جانسوز بود که همه حاضران صدا را به گریه بلند کردند.[2]
امید آن که با خواندن این سرگذشت، تا مرگ به سراغ ما نیامده، هم اکنون تصمیم بگیریم تا پیرو واقعی امام امیرمؤمنان علی (علیه السلام) شویم، تا واحسرتای پس از مرگ ما بلند نشود.
[1] . نگاه کنید به خطبه 48 نهج البلاغه.
[2] . اقتباس از منهاج البراعه، ج 4، ص 272.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠گزيده سخنان مشكل آن حضرت كه نياز به تفسير دارد 👇 🔹وَ فى حَديثِهِ عَلَيْهِ السَّلامُ:- اِذا بَلَ
💠گزیده سخنان مشکل امام علی علیه السلام👇
🔹فَنَصُّ الْحِقاقِ يُريدُ بِهِ الاِْدْراكَ، لاَِنَّهُ مُنْتَهَى الصِّغَرِ،
پس نصّ الحقاق منظور رسیدن دختر به بلوغ است، چه اینکه منتهای زمان کودکی می باشد
🔹وَالْوَقْتُ الَّذى يَخْرُجُ مِنْهُ الصَّغيرُ اِلى حَدِّ الْكَبيرِ. وَ هُوَ مِنْ اَفْصَح ِ
و وقت گذر از خُردی و رسیدن به بزرگی است. و این از فصیح ترین
🔹الْكِناياتِ عَنْ هذَا الاَْمْرِ وَ اَغْرَبِها. يَقُولُ: فَاِذا بَلَغَ النِّساءُ ذلِكَ
کنایه ها و شگفت آورترین آنها در این زمینه است. می فرماید: زمانی که زنان به مرحله
🔹فَالْعَصَبَةُ اَوْلى بِالْمَرْاَةِ مِنْ اُمِّها اِذا كانُوا مَحْرَماً مِثْلَ الاِْخْوَةِ وَ الاَْعْمامِ،
رشد و بلوغ برسند خویشان پدری که محرم او هستند مانند برادران و عموها
🔹وَ بِتَزْويجِها اِنْ اَرادُوا ذلِكَ.
به شوهردادن او از مادرش سزاوارترند
🔶 @Nahj_Et