eitaa logo
نهج البلاغه
36.7هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 جوان ها در اعتکاف قرآن نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بخوانند. 📆 رهبرانقلاب ۱۳۸۷/۰۴/۲۶ 🔶 @Nahj_Et
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدیو| حق مردم، قابل فروش نیست 💠 (فانّما اهلک من کان قبلکم انّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه).* اینها که مسئولین هستند، در ادارات نشسته اند؛ باید بدانند که حق مال اینها نیست. حق مردم را به مردم دادید، دیگر که نباید بفروشید! تعبیر این حق_فروشی عبارت اُخری از رشوه_گرفتن و رو میزی و زیر میزی و اختلاس و نجومی و اینهاست. فرمود: مال مردم را دارید می دهید؛ مال مردم را که نمی توانید به مردم بفروشید؛ چه پولی است که از اینها می گیرید؟! قهراً این ناراضی می شود، از یک طرف؛ آنچه را که به شما داد روی جنس می کشد، از طرف دوم؛ بار سنگین اش روی دوش طبقه ضعیف است، از طرف سوم. * نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد 🔶 @Nahj_Et
🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺 🍂 حکمت ١١۴: إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلَاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ، فَقَدْ ظَلَمَ؛ وَ إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ، فَقَدْ غَرَّرَ. ⚡️ترجمه : هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد، اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده، به او ستم كرده است. و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد، هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد، خود را فريب داده است. 🔴 اصل در جامعه اسلامى بر حسن ظن است. و این سخن حضرت، مربوط به زمانى است که چهره اسلام در محیط نمایان باشد و غالب مردم راه صلاح بپویند; اما زمانى که فساد، غالب بر زمان شد و اکثر مردم به راه خلاف مى روند، حسن ظن نسبت به افراد سبب مى شود انسان خودش را فریب دهد و باید جانب احتیاط را نگه دارد تا گرفتار توطئه ها و مفسده ها نگردد. این بدان معنا نیست که انسان سوء ظن خود را به اشخاص آشکار سازد و آنها را متهم کند، بلکه منظور این است که بدون این که عکس العمل منفى که سبب اهانت به مؤمن مى شود ظاهر سازد، در عمل جانب احتیاط را از دست ندهد. 💥همچنین گاه افرادى که در یک زمان زندگى مى کنند با هم متفاوتند; بعضى سوابق خوبى دارند که باید به آنها حسن ظن داشت و بعضى داراى سوابق سوءاند که باید درباره آنها جانب احتیاط را رعایت کرد، بنابراین معیار، فساد تمام مردم زمان نیست. پس سوء ظن به کسى که سابقه سویى از او دیده نشده ممنوع است. 🔶 @Nahj_Et
نعمتِ بلا ...!! یکی از بزرگترین مشکلات انسان جهل او نسبت به واقعیت‌های عالم است؛ لذا با آنچه که نمی‌داند دشمنی و مبارزه می کند... 🔹قال علی [عليه السلام] النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا . مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى‌دانند. ١ مثلا ، چون ریشه و فلسفه بلا و گرفتاری ها را نمی‌داند، در هنگام بلا، احساس می‌کند دچار ضرر و زیان شده است؛ لذا به جای صبر و تشکر، از خدا گلایه‌مند می‌شود؛ درحالیکه پس از مدتی می‌بیند همان که ضرر می‌پنداشته، موهبتی از طرف حضرت دوست بوده و موجبات رشد و تعالی او را فراهم کرده است. 👌مانند حضرت زینب (سلام الله علیها) که بعد از مصیبت عاشورا فرمود : «ما رأیت إلا جمیلا...» جز زیبایی ندیدم ..❗️ 🔹 امام صادق علیه السلام : إنَّ اللّه َإذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا ، وإنّا وإيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ ونُمْسي . امام صادق عليه السلام ـ در حضور سدير ـ فرمود : خداوند هرگاه بنده اى را دوست بدارد او را در بلا غوطه ور مى سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى كنيم.۲ ۱.نهج البلاغه ح۱۷۲ ۲.میزان الحکمه 🔶 @Nahj_Et
💠 💠 🔰 امام علی علیه‌السلام: ❇️ لا يَكُونُ الصَّدِيقُ صَدِيقاً حَتَّى يَحْفَظَ أَخَاهُ فِي ثَلَاثٍ: فِي نَكْبَتِهِ وَ غَيْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ. 👈دوست، دوست واقعی نخواهد بود، مگر آن‌که از دوستش در سه حال مراقبت کند: 1️⃣در سختی‌اش، 2️⃣در غیبت او 3️⃣و پس از مرگش. 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۱۳۴ 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ 💎 با انصاف بودن، دوستان را فراوان كند 🖊حقيقت انصاف آن است كه انسان ، نه حق كسى را غصب كند و نه سبب محروميت كسى از حقش شود ، نه سخنى به نفع خود و زيان ديگران بگويد و نه گامى در اين راه بردارد ، بلكه همه جا حقوق را رعايت كند حتى در مورد افراد ضعيف كه قادر به دفاع از حق خويش نيستند. بديهى است كسى كه اين امور را رعايت كند دوستان فراوانى پيدا مى كند و جاذبه انصاف بر كسى پوشيده نيست. حکمت 224 🔶 @Nahj_Et
💥ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَةٍ فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الْأَحْوَالِ وَ لَا تُقْطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِنْ حَاشِیَتِکَ وَ حَامَّتِکَ قَطِیعَةً وَ لَا یَطْمَعَنَّ مِنْکَ فِی اعْتِقَادِ عُقْدَةٍ تَضُرُّ بِمَنْ یَلِیهَا مِنَ النَّاسِ 🌎همانا زمامداران را خواص و نزدیکانى است که خود خواه و چپاول گرند ، و در معاملات انصاف ندارند ، ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان ، و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن و به گونه اى با آنان رفتار کن که قرار دادى به سودشان منعقد نگردد که به مردم زیان رساند. نامه 53 🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه👇 🔹نصیحت به عثمان 💠🔹دوران خلافت عثمان بود، مسلمین به گرد امام علی (علیه السلام) حلقه زدند و از عثمان در مورد کارهایش شکایت نمودند، و از امام علی (علیه السلام) تقاضا کردند، تا با عثمان صحبت کند و او را از خطاهایش بر حذر دارد. امام علی (علیه السلام) (از کنار این مسائل سیاسی بی تفاوت رد نشد، و نگفت بگذار من هم مانند سایرین تماشاچی باشم) به درخواست آن ها احترام گذاشت و نزد عثمان رفت و به نصیحت او پرداخت. در این نصیحت، پس از ذکر شکایات و اعتراضات مردم و ... فرمود: بدان که بهترین بندگان خدا، در پیشگاه او، رهبر عادلی است که خود هدایت یافته و دیگران را هدایت می کند، سنّت معلوم اسلامی را بر پا و استوار می دارد و سنت مجهول را می میراند. سنت های اسلام، روشن و مشخص می باشند، و بدعت ها نیز با نشانه هائی که دارند آشکارند. «و انّ شرّ النّاس عند الله امام جائر ضلّ و ضلّ به، فامات سنّه مأخوذه، و احیا بدعه متروکه ...؛ بدترین انسان ها در پیشگاه خدا، رهبر ستمگری است که هم خودش گمراه است و هم دیگران را گمراه می کند، سنّت های صحیح را نابود می کند و بدعت های متروک را زنده می نماید، رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ فرمود: پیشوای ظالم را در روز قیامت حاضر می کنند، در حالی که نه یاوری دارد و نه عذر خواهی، او را به آتش دوزخ می افکنند و او هم چون سنگ آسیاب در آتش، به چرخش می افتد، سپس او را در قعر جهنّم به زنجیر می کشند، نکند تو همان پیشوای مقتول باشی که پیامبر ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ همواره می فرمود: «در این امّت، پیشوائی کشته می شود، و پس از او تا قیامت، درهای کشت و کشتار به روی آن ها باز می گردد ...». و پس از گفتاری فرمود: تو را به خدا سوگند می دهم مبادا زمام امور خود را بدست مروان بدهی، تا هر جا که بخواهد، آن را بکشد... عثمان گفت: «از مردم بخواه به من مهلتی بدهند، تا حقوق از دست رفته آن ها را تأمین کنم». امام فرمود: در مورد مدینه، مهلتی در آن نیست، و باید فوری اقدام کرد، و در مورد خارج از مدینه، مهلتش به اندازه رسیدن دستور تو، به آن ها است.[1] به این ترتیب: در این تابلو نیز می نگریم، که امام علی (علیه السلام) به عالی ترین اصول اخلاقی و سیاسی، که نصیحت برای اصلاح امور می باشد، اقدام می کند و با کمال منطق و ادب به رسیدگی امور می پردازد. [1] . نگاه کنید به خطبه 164 نهج البلاغه. 🔶 @Nahj_Et
🌰 علی علیه السلام : 🥜 وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ 🍪 پرهیز از مواضع تهمت : و درود خدا بر او فرمود: كسی كه خود را در جایگاه تهمت قرار داد جز خود را نكوهش نكند. حکمت159 🔶 @Nahj_Et
💢 تأثیر یاد مرگ در ترک آرزوها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لوْ رَأَى الْعَبْدُ الْأَجَلَ وَ مَصِيرَهُ، لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَه. 🔹اگر انسان، سرآمد زندگى و عاقبت كار خود را مى ديد، آرزوها و غرور ناشى از آن را دشمن مى شمرد. 📚 حکمت 334 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et