🌺تأملی در نهج البلاغه :🌺
🍂 حکمت ١١٨:
إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ، غُصَّةٌ.
⚡️ ترجمه :
از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است.
🔴 فرصت به معناى فراهم شدن اسباب انجام كارى است، زيرا بسيارى از كارها به ويژه كارهاى مهم نيازمند به مقدماتى است كه گاه از اختيار انسان بيرون است.
⭐️هنگامى كه بر اثر پيش آمدهايى، آن اسباب فراهم گردد، بايد هرچه زودتر از آنها استفاده كرد و به مقصد رسيد، زيرا بسيار مى شود فرصت از دست رفته هرگز باز نمى گردد.
🍁جوانىِ انسان، فراغت، نشاط كار، صحت و سلامت همه از فرصت هايى است كه به سرعت مى گذرد و گاه به آسانى يا هرگز باز نمى گردد.
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
💥وَلاَ عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ
🌎هیچ عقلى همچون عاقبت اندیشى نیست
✍منظور از عقل همان قوه ادراک است که انسان به وسیله آن کارهاى دنیا و آخرت خویش را نظام مى بخشد و به یقین نتیجه هر کارى در پایان آن روشن مى شود ، آنها که در فکر عاقبت کارها و نتیجه نهایى آن هستند به یقین از همه عاقل ترند.
📙حکمت 113
🔶 @Nahj_Et
✍ امام علی علیه السلام
كارها چنان در سيطره تقدير است كه چاره انديشى به مرگ مى انجامد.
📗نهج البلاغه، حکمت 16
🔶 @Nahj_Et
🪐پوينده راه حق
#نهج_البلاغه
💎قَدْ أَحْيَا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّى دَقَّ جَلِيلُهُ وَ لَطُفَ غَلِيظُهُ
🌔«او عقلش را زنده کرده و شهواتش را ميرانده است تا آنجا که جسمش لاغر شده و خشونت اخلاقش به لطافت مبدّل شده است
✍احياى عقل اشاره به بهره گرفتن از استدلالات عقلى براى تکامل ايمان و حسن و قبح عقلى براى تکامل فضايل اخلاقى است و به اين ترتيب واژه عقل در اينجا هم عقل نظرى را شامل مى شود و هم عقل عملى را
امّا نفس به معناى از بين بردن غرائز نفسانى نيست بلکه منظور مهار کردن آنهاست به گونه اى که قدرت نداشته باشند انسان را در دام شيطان گرفتار کنند و از راه خدا باز دارند.
«دَقَّ جَليلُهُ» اشاره به بدنهاى چاق و فربه است که بر اثر پرخورى و افراط در غذاهاى چرب و شيرين به اين صورت درآمده و با ترک شهوات وزن خود را کم مى کند و سبک بار مى شود.
📙خطبه 220
🔶 @Nahj_Et
✍امام علی(ع):
اگر رای و اندیشه زمامدار دچار دگرگونی شد او را از اجرای عدالت بسیار بازمیدارد پس باید که کار مردم در آنچه حق است نزد تو یکسان باشد.
📚نهج البلاغه-نامه ۵۹
🔶 @Nahj_Et
✨
💚🌸زود قضاوت نکن🌸💚
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
هرگاه سخنی از شخصی سر زد,
و تو می توانی برای آن توجیه خوبی بیابی،
به آن گمان بد مبر.
📚نهج البلاغه، حکمت ۳۶۰
🔶 @Nahj_Et
🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى است،
دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى.
📗خطبه ۸۶ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
امام علی عليه السلام
إِنَّمَا حَظُّ أَحَدِكُمْ مِنَ اَلْأَرْضِ ذَاتِ اَلطُّولِ وَ اَلْعَرْضِ قِيدُ قَدِّهِ
بهره هر کدام شما از زمین، به اندازه طول و عرض قامت شماست.
نهج البلاغه، خطبه 83
🔶 @Nahj_Et
🍇 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🍎 و من كلام له (عليه السلام)
قالوا لما انتهت إلي أمير المؤمنين عليه السلام أنباء السقيفة بعد وفاة رسول الله صلي الله عليه وآله، قال عليه السلام ما قالت الأنصار قالوا قالت منا أمير و منكم أمير قال عليه السلام فَهَلَّا احْتَجَجْتُمْ عَلَيْهِمْ بِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وَصَّي بِأَنْ يُحْسَنَ إِلَي مُحْسِنِهِمْ وَ يُتَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ قَالُوا وَ مَا فِي هَذَا مِنَ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ فَقَالَ عليه السلام لَوْ كَانَ الْإِمَامَةُ فِيهِمْ لَمْ تَكُنِ الْوَصِيَّةُ بِهِمْ ثُمَّ قَالَ عليه السلام فَمَا ذَا قَالَتْ قُرَيْشٌ قَالُوا احْتَجَّتْ بِأَنَّهَا شَجَرَةُ الرَّسُولِ صلي الله عليه وآله فَقَالَ عليه السلام احْتَجُّوا بِالشَّجَرَةِ وَ أَضَاعُوا الثَّمَرَةَ
🍏 ردّ استدلال انصار و قریش نسبت به امامت در سقیفه :
وقتی در 28 صفر سال 11 هجری ماجرای سقیفه را به امام رساندند پرسید: انصار چه گفتند پاسخ شنید كه انصار گفتند: زمامداری از ما، و رهبری از شما مهاجرین انتخاب گردد. پس امام علیه السّلام فرمود: چرا با آنها به این آیه قرآن استدلال نكردید كه پیامبر (ص) درباره انصار سفارش فرمود: با نیكان آنها به نیكی رفتار كنید و از بدكاران آنها درگذرید! پرسیدند چگونه این حدیث انصار را از زمامداری دور می كند؟ پاسخ داد: اگر زمامداری و حكومت در آنان بود، سفارش كردن درباره آنها معنایی نداشت. سپس پرسید، قریش در سقیفه چه گفتند؟ جواب دادند: قریش می گفتند ما از درخت رسالتیم، امام (ع) فرمود: به درخت رسالت استدلال كردند!! اما میوه اش را ضایع ساختند.
📙نهج البلاغه خطبه ۶۷
🔶 @Nahj_Et
💢 تضاد حب دنیا و آخرت طلبی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃إنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ
🔹 دنیا و آخرت به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون كسى كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديک مى شود از ديگرى دور مى گردد.
📚 حکمت 103 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
🌼نصیحت حضرت علی(ع)
✍مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
اِقبَلْ عُذرَ مَنِ اعتَذَرَ اِلَیكَ
اگر كسی از تو عذر خواهی كرد تو نیز عذر او را بپذیر (كه نشانه شخصیت والای تو است)
ای مالک بدان مردم اغلب بی انصاف و بی منطق و خودمحورند،آنان را ببخش .
اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ، ولی تو مهربان باش.
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند، ولی تو شریف ودرستکار باش.
نیکیهای امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش.
بهترین های خودت را به دیگران ببخش ، حتی اگر اندک باشد .
در انتها خواهی دید ، آنچه می ماند میان تو وخدای توست نه میان تو و مردم .
📚نامه امام علی"ع" به مالک اشتر
📚" نهج البلاغه"
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام علی علیه السلام:
🔹حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ المُؤمِنينَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّكَواتِ ومُجاهَدَةِ الصِّيامِ فِي الأَيّامِ المَفروضاتِ ؛ تَسكينا لِأَطرافِهِم ، وتَخشيعا لِأَبصارِهِم ، وتَذليلاً لِنُفوسِهِم ، وتَخفيضا لِقُلوبِهِم ، وإذهابا لِلخُيَلاءِ عَنهُم ، ...
🔸خداوند ، بندگان مؤمن خويش را با نمازها، زكاتها و تلاش براى روزه گرفتن در روزهاى واجب شده، نگهدارى كرده تا اعضايشان آرامش و چشمانشان خشوع پيدا كند و جان هايشان رام گردد و دل هايشان متواضع شود و غرور از آنان زدوده گردد...
📚 نهج البلاغة، خطبة ١٩٢
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
❄️وَأَکْرِمْ عَشِيرَتَکَ فَإِنَّهُمْ جَنَاحُکَ الَّذِي بِهِ تَطِيرُ وَأَصْلُکَ الَّذِي إِلَيْهِ تَصِيرُ وَيَدُکَ الَّتِي بِهَا تَصُولُ
🌎قبيله و خويشاوندانت را گرامى دار زيرا آنها پر و بال تو اند که به وسيله آنها پرواز مى کنى و اصل و ريشه تو اند که به آنها باز مى گردى و دست و نيروى تو که با آن (به دشمن) حمله مى کنى
📙نامه 31
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃
🍃
امام علی علیه السّلام فرمودند:
أولَی الأشیاءِأن یتَعَلَّمَها الأحداثُ الأشیاءُالَّتِی إذا صاروُارِجالاً إحتاجوا إلَیها؛
بهترین چیزی که نوجوانان باید فراگیرند، چیزهایی است که در بزرگسالی خود به آنها نیاز خواهند داشت.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج2، ص333
🔶 @Nahj_Et
#خطبه_متقین
📌قسمت هجدهم
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در ادامه برنامه روزانه پرهيزکاران مى فرمايد:
🌐قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْيَ الْقِدَاحِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَض وَ يَقُولُ: لَقَدْ خُولِطُواوَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ!
✍تعبير به «قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْيَ الْقِدَاحِ»تنها مقصودش اين نيست که پرهيزگاران از خوف مسئوليتها لاغر اندامند بلکه آنها بر اثر اين خوف فعاليت قوى تر و قاطع ترى در راه انجام وظيفه دارند زيرا وقتى چوبه تير را مى تراشند براى خوردن به هدف پرواز بهتر و نوک تيزترى دارد.
✔️تعبير به اينکه «ناظران آنها را بيمار مى پندارند» اشاره به اين است که همواره عالمان بردبار و پرهيزگاران نيکوکار در چشم افراد ساده لوح انسان هاى غير قاطع با مديريت ضعيف محسوب مى شوند به همين دليل مى بينيم غالب پيامبران از سوى امت هاى نادان به جهل و جنون متّهم شدند به خصوص اين که آنها همرنگ جماعت نيستند و آن کس که هم رنگ جماعت نباشند از نظر جاهلان سند رسوايى خود را امضا کرده و چنين کسى که نان به نرخ روز نمى خورد عاقل نيست.
📝ادامه دارد...
🔶 @Nahj_Et
💢علی علیه السلام در نهج البلاغه «مردمی بودن » و «انس با مردم داشتن » را چنین معنا می کند:
«خالطوا الناس مخالطة ان متم معها بکوا علیکم وان عشتم حنوا الیکم》
✅ آن گونه با مردم زندگی کنید که اگر از دنیا رفتید، برایتان گریه کنند و اگر در کنار آنان به سر بردید، به شما عشق بورزند»
حکمت ۱۰ نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
🌷ای کاش الان در خانه ی قدیمی ما تشریف داشتید من هنوز نهج البلاغه اش را به یادگار دارم . یک اتاق داشت که خلوت می کرد و کتاب نهج البلاغه را می خواند .
🌷من وقتی وارد اتاق می شدم احساس می کردم او با نهج البلاغه با خدا و امیرالمومنین صحبت می کند . حالا این که درونش چه بود نمی دانم با #نهجالبلاغه حس عجیبی داشت و چه در آن دیده بود و چه می خواست و چه می گرفت را نمی دانم.
"شهید منصور رهبر"
✍ راوی : خواهر شهید
#ماه_رمضان🌙
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شرح نامه 31 نهج البلاغه
💢جلسه نود و ششم
🌐فرزندم خداوند شریکی ندارد۱
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💠داستانی از نهج البلاغه
💠اتحاد داخلی مقابل دشمن خارجی
🔹شخصی یهودی به امام گفت: هنوز پیامبرتان را دفن نكرده درباره اش اختلاف كردید؟
🔹امام علی علیه السلام فرمودند: ما درباره آنچه از او رسیده اختلاف كردیم نه در خود او، اما شما یهودیان هنوز پای شما پس از نجات از دریای نیل خشك نشده بود كه به پیامبرتان گفتید: "برای ما خدایی بساز چنان كه بت پرستان خدایی دارند"و پیامبر شما گفت: شما مردمی نادانید.
منبع:
نهج البلاغه حكمت ٣١٧
🔶 @Nahj_Et
🍪 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌰 وَ سَمِعَ (عليه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَي يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍّ.
🥜 اندیشه در اخبار :
و درود خدا بر او (یكی از خوارج را دید كه نماز شب می خواند و قرآن تلاوت می كند)فرمود: خوابیدن با یقین برتر از نمازگزاردن با شك و تردید است
📙نهج البلاغه حکمت۹۷
🔶 @Nahj_Et
امام على عليه السلام:
در شگفتم از كسى كه آفريده هاى خدا را مى بيند و باز در خدا شك مى كند
عَجِبتُ لِمَن شَكَّ فِي اللّهِ وهُوَ يَرى خَلقَ اللّهِ
نهج البلاغه، حکمت 126
🔶 @Nahj_Et