eitaa logo
نهج البلاغه
2.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
165 ویدیو
9 فایل
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ مارا چه شده است که بر لب چشمه‌ی آب حیات نشسته ایم و لبی تر نمیکنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
این روزها غمِ حرم و غربت و فراق افتاده مثل زخم به جانم، حسین جان 💠 @Nahjolbalaghaa
حکمت 186 - عاقبت ستمكاران وَ قَالَ عليه‌السلام لِلظَّالِمِ اَلْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ و درود خدا بر او، فرمود: آغاز كنندۀ ستم، در قيامت انگشت به دندان مى‌گزد. 💠 @Nahjolbalaghaa
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود هشدار شديدى به ظالمان و ستمگران مى‌دهد و مى‌فرمايد: «آن ستمگر كه ابتداى به ظلم مى‌كند فرداى قيامت دست خود را از پشيمانى (به دندان) مى‌گزد»؛ (لِلظَّالِمِ‌ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ‌ عَضَّةٌ‌) . امام عليه السلام اين سخن را از آيۀ 27 سورۀ فرقان برگرفته است آنجا كه مى‌فرمايد: «وَ يَوْمَ‌ يَعَضُّ‌ اَلظّٰالِمُ‌ عَلىٰ‌ يَدَيْهِ‌ يَقُولُ‌ يٰا لَيْتَنِي اِتَّخَذْتُ‌ مَعَ‌ اَلرَّسُولِ‌ سَبِيلاً» ؛ و (همان) روزى كه ستمكار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى‌گزد و مى‌گويد: اى كاش با رسول (خدا) راهى بر گزيده بودم». نكتۀ شايان توجه اين است كه امام عليه السلام در اينجا ظالم را مقدم به «بادى» كرده يعنى آن كسى كه ابتداى به ظلم مى‌كند، از اين نظر كه شخص دوم اگر مقابلۀ به مثل كند ظلم نيست بلكه احقاق حقى است و اگر بيش از مقابلۀ به مثل كند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازۀ كسى كه ابتدا به ظلم كرده نيست و تعبير به «عَضَّة» (به دندان گزيدن) كنايه از شدت ناراحتى است، زيرا انسان هنگامى كه به ناراحتى‌هاى شديد گرفتار مى‌شود؛ ناراحتى‌هايى كه از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى‌خواهد از خود انتقام بگيرد و براى اين كار به آزار خويشتن مى‌پردازد؛ گاه بر سر و صورت خود مى‌كوبد و گاه دست خود را كه با آن كار خلافى انجام داده مى‌گزد و همۀ اينها نشانۀ ناراحتى شديد از كار خويشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است. در حديثى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى‌خوانيم: «فى رَجُلَيْنِ‌ يَتَسابّانِ‌ فَقالَ‌: الْبادي مِنْهُما أَظْلَمُ‌ وَ وِزْرُهُ‌ وَ وِزْرُ صاحِبِهِ‌ عَلَيْهِ‌ ما لَمْ‌ يَتَعَدَّ الْمَظْلُومُ‌ ؛ امام عليه السلام در مورد دو نفر كه به هم دشنام مى‌دادند فرمود: آن كس كه ابتدا كرده ظالم‌تر است و گناه او و گناه نفر ديگر بر اوست مادامى كه مظلوم از حد تعدى نكند» 💠 @Nahjolbalaghaa
انزجار از منکر، آری ؛ ناامیدی و فشلی، هرگز ✍تفاوت اساسی وجود دارد میان "منزجر شدن از یک منکر اجتماعی و سیاسی" با "ناامید و منفعل شدن"به خاطر مشاهده همان منکر. زشت شمردن منکر و ناراحت شدن از آن، نشانه سلامت روح و علوّ طبع انسان است. کسی که معروف را نکو ندارد و منکر را زشت نشمارد، به تعبیر امیر مومنان علیه السلام "میّت بین الاحیاء" است؛ مرده ای میان زندگان. 🔹حداقل حد جهاد و حیات و امر به معروف و نهی از منکر، همین برآشفتگی روحی و تلخکامی ناشی از مشاهده ارتکاب یک منکر عمومی است. و آنها که همین منکر را می ستایند، به تعبیر امیر مومنان (ع) کسانی هستند که زیر و رو شده اند؛ اعلا و اسفل آنها به خاطر نکوهش نکردن باطل و حمایت نکردن حق، زیر و رو شده و رذیلت در آنها جای فضیلت و رفعت نشسته است. ♦️«...من لم یعرف بقلبه معروف و لم ینکر منکرا ، قلب فجُعِلَ اعلاه اسفله و اسفله اعلاه... نخستین مرحله از جهاد که باز می مانید و در آن مغلوب می شوید جهاد با دست (عملی) است ، سپس جهاد با زبان و بعد جهاد با قلب. پس هرکس با قلبش معروفی را نستاید و منکری را زشت نشمارد ،دگرگون و منقلب می شود و پستی (رذیلت های) او جای بالای او (فضیلت هایش) قرار می گیرد و بالای وی جای پستی اش می نشیند» (حکمت 375 نهج البلاغه ). 🔹بنابراین انزجار از ارتکاب منکر، یک فضیلت بلکه ضرورت حیات حقیقی انسان است. اما ناامیدی و وادادگی و فشلی و انفعال و خودزنی در اثر مشاهده همین ارتکاب منکر، نه تنها فضیلت نیست، بلکه ضعف انسان و مایه گسترش منکر است. امام صادق(ع) فرمود سزاوار است مومن هشت صفت داشته باشد و از آن جمله است «وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلاءِ، شَكُورٌ عِنْدَ الرَّخاءِ. با وقار به هنگام آشفتگی‌ها، بردبار هنگام بلاها و آزمايش‌ها، شکرگزار به وقت آسايش». ♦️امیر مومنان (ع) بعد از نبرد نهروان، ویژگی حزب الله واقعی را با بیان سیره خویش روشن کردند و این سیره، درس همیشگی برای پیروان پا به رکاب حضرت است: «فقُمتُ بالامرحین فشلوا و تَطلّعتُ حین تَقَبُّعوا... به اقامه امرالهی برخاستم، زمانی که دیگران فشل شدند. هنگامی که مردم از ترس پنهان می‌شدند، من خود را آشکار کردم. و زمانی که به لکنت افتاده بودند، سخن گفتم. و هنگامی که از حرکت بازمانده بودند، به نور الهی حرکت کردم... مانند کوهی که طوفان‌ها او را به حرکت درنیاورد» (خطبه 37 نهج‌البلاغه). 🔹هنوز اول عشق است و اضطراب نباید کرد... «هو الّذی انزل السّکینة فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم وللَّه جنود السّماوات و الأرض». 💠 @Nahjolbalaghaa
آقای اَباعبداللّٰه اسمت را دوست دارم، که خستگی‌ها را هم از یاد می‌برد ... 💠 @Nahjolbalaghaa
*💐 علی علیه السلام : * 🏵 إنّ اللّه افْترض عليْكُمْ فرائِض فلا تُضيِّعُوها و حدّ لكُمْ حُدُوداً فلا تعْتدُوها و نهاكُمْ عنْ أشْياء فلا تنْتهِكُوها و سكت لكُمْ عنْ أشْياء و لمْ يدعْها نِسْياناً فلا تتكلّفُوها *💎 پیروی از دستور خدا :* خداوند واجباتی را بر شما واجب ساخته، آنها را تباه مسازید و مرزهایی برایتان معین کرده از آنها تجاوز نکنید و از چیزهایی نهی فرموده، حرمت آنها را نشکنید و از چیزهایی هم سکوت کرده و آنها را از روی فراموشی واننهاده پس درباره ی آنها خود را به زحمت نیفکنید. *📚 ، حکمت ۱۰۵ 💠 @Nahjolbalaghaa
برهنه می آیی و برهنه می روی ضعیف می آیی و ضعیف تر می روی بدون پول و چیز های دیگر می آیی بدون پول و چیز های دیگر می روی حمام اولت را یک نفر دیگر می دهد و حمام آخرت را هم یک نفر دیگر می دهد این است زندگی پس چرا اینقدر کینه ،چرا اینقدر حسادت چرا اینقدر نفرت چرا اینقدر خشم اینقدر خودخواهی و اینقدر غرور؟چرا؟ وقتی که قرار است دست خالی برگردیم؟ مهربان باشیم ما مدت محدودی در زمین هستیم ان را با چیز های بی ارزش هدر ندهیم 🌹 💠 @Nahjolbalaghaa
فقر انسانها را به کفر میکشاند : از جمله‌ى چیزهایى که مردم را به بهشت نزدیک میکند، بهبود معیشت مردم است؛ کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا. (۱) جامعه‌اى که در آن فقر باشد، بیکارى باشد، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتى باشد، تبعیض باشد، شکاف طبقاتى باشد، حالت آرامش ایمانى پیدا نمیکند. فقر، انسانها را به فساد میکشاند، به کفر میکشاند؛ فقر را باید ریشه‌کن کرد. کار اقتصادى، فعّالیّت اقتصادى باید به‌طور جدّى در برنامه‌هاى مسئولین قرار بگیرد، که خب امروز بحمداللَّه مسئولین دنبال این چیزها هستند. فکرها را باید منتظم کرد، راه را باید درست تشخیص داد، درست باید حرکت کرد.۱۳۹۳/۰۲/۲۳ حدیث ۱ ) الكافي، ثقة الإسلام كلينى‏، ج ‏۲، ص ۳۰۷ ؛ خصال، شیخ صدوق، ج‏ ۱، ص ۱۲؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج‏ ۷۰، ص ۲۴۶. كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً. ترجمه: رسول خدا(صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله) فرمود: فقر، انسان را در آستانه كفر قرار مى‌دهد. 💠 @Nahjolbalaghaa
حکمت 187 - ضرورت ياد قيامت وَ قَالَ عليه‌السلام اَلرَّحِيلُ وَشِيكٌ و درود خدا بر او، فرمود: كوچ كردن نزديك است. 💠 @Nahjolbalaghaa