نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 205 - وسعت علم و علم آموزی وَ قَالَ عليهالسلام كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِ
شرح حکمت 👇👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ مهمى دربارۀ اهميت علم و دانش اشاره مىكند و مىفرمايد: «هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مىشود مگر پيمانۀ علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مىگردد!»؛ (كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ) . اين نكتۀ بسيار دقيقى است كه امام عليه السلام به آن اشاره فرموده است. حقيقت اين است كه در «وعاء» (ظرف) مادى گنجايش محدودى وجود دارد كه اگر چيزى در آن قرار دهند تدريجاً محدود و سرانجام پر مىشود به گونهاى كه قابل قرار دادن چيز ديگرى در آن نيست؛ ولى روح و فكر و قوۀ عاقلۀ انسان كاملاً با آن متفاوت است؛ هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گويى گنجايش بيشرتى پيدا مىكند هر علمى سرچشمۀ علم ديگرى مىشود و هر تجربهاى تجربۀ ديگرى با خود مىآورد وبه يك معنا تا بىنهايت پيش مىرود و اين دليل اهميت فوقالعادۀ آن و اشاره است به اين كه ما از فراگيرى علوم هرگز خسته نشويم كه واقعاً خسته كننده نيست، بلكه نشاطآور و روح پرور است. هنگامى كه انسان مىبيند در كنار نهالى كه از يك مسئلۀ علمى در سرزمين مغز خود كاشته نهالهاى ديگرى جوانه مىزند و مىرويد و اطراف خود را پر گل مىكند، قطعاً به شوق و نشاط مىآيد. حتى مغزهاى كامپيوترى كه در عصر و زمان ما به وجود آمده و بعضى از روى ناآگاهى گمان مىبرند مىتواند روزى جانشين مغز انسان شود هر كدام ظرفيت محدودى دارند كه وقتى اشباع شد مطلب تازهاى را نمىپذيرد در حالى كه روح آدمى چنين نيست و بسيارند دانشمندان بزرگى كه تا آخرين لحظههاى عمر در تكاپوى علم و دانش بوده و هر روز حتى در واپسين ساعات عمر حقيقت تازهاى را كشف مىكردند. از جمله كسانى كه به اين حقيقت در شرح كلام حكيمانۀ بالا اشاره كرده ابن ابى الحديد معتزلى است كه در شرح نهج البلاغۀ خود چنين مىگويد: «در ذيل اين كلام سرّ عظيمى نهفته شده و رمزى است به معناى شريف پيچيدهاى كه طرفداران نفس ناطقه (روح مجرد) از اين راه دليل براى اثبات عقيدۀ خود گرفتهاند نتيجۀ آن اين است كه قواى جسمانى بر اثر تكرار افعال خسته و ناتوان مىشوند؛ مثلاً هر گاه با چشمهاى خود پيوسته صحنههايى را ببينيم چشم خسته مىشود و اگر باز هم ادامه دهيم ممكن است چشم صدمه ببيند.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
🌸 تو مراقب #آخرت خود باش، #دنیا
خودش ذلیلانه پیش تو می آید. 🌍
🕊 #امیرالمؤمنین (ع) 💕
☘غرر الحکم: ۶۰۸۰📚
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
حکمت 206 - ارزشد حلم و بردبارى
وَ قَالَ عليهالسلام أَوَّلُ عِوَضِ اَلْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ اَلنَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى اَلْجَاهِلِ
و درود خدا بر او، فرمود: نخستين پاداش بردبار از بردبارىاش آن كه مردم در برابر نادان، پشتيبان او خواهند بود
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
تو اوقات بیکاری به جای پرسه
الکیتو فضای مجازی
یکم وقت بزار دربارهیِ امامها و نحوه شھادت
وزندگی نامشون و اخلاق و رفتار و ...مطالعه کن
تولدت زندگیت ازشون استفاده کن
فقط مداحی گوش دادن کافی نیست ...!
بچه مذهبی باید اینطوری باشه :)🌿
#تلنگرانه
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 206 - ارزشد حلم و بردبارى وَ قَالَ عليهالسلام أَوَّلُ عِوَضِ اَلْحَلِيمِ مِنْ ح
شرح حکمت 👇👇
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، به يكى از آثار ارزندۀ حلم و بردبارى در مقابل سفيهان و جاهلان اشاره كرده مىفرمايد: «نخستين نتيجهاى كه شخص بردبار از بردبارى خود مىبرد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد»؛ (أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ) . بعضى از ارباب لغت «حلم» را به معناى خويشتندارى به هنگام هيجان غضب دانستهاند و از آنجا كه اين حالت از عقل و خرد نشأت مىگيرد، گاه واژۀ «حليم» به معناى عاقل به كار رفته است. بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاينرو هنگامى كه در برابر دانشمند وارستهاى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانتها را روا دارند. حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است؛ اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بىادب به خرج دهد و عكسالعملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مىكنند و به حكم غريزۀ حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسانها نهفته است به حمايت از او بر مىخيزند و جاهل جسور و بىادب را بر سر جايش مىنشانند. اين نخستين نتيجهاى است كه افراد حليم از حلمشان مىبرند و در واقع دفاع از خود را بر عهدۀ ديگران مىنهند. قرآن مجيد دربارۀ عباد الرحمان (بندگان خاص خدا) مىفرمايد: «وَ إِذٰا خٰاطَبَهُمُ اَلْجٰاهِلُونَ قٰالُوا سَلاٰماً» ؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مىگويند (و با بىاعتنايى و بزرگوارى مىگذرند)». در جايى ديگر خداوند به پيامبرش دستور مىدهد كه: «خُذِ اَلْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ اَلْجٰاهِلِينَ» ؛ (به هر حال) با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستيزه مكن)!»
نهج البلاغه
حکمت 207 - ارزش همانند شدن با خوبان
وَ قَالَ عليهالسلام إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ
و درود خدا بر او، فرمود: اگر بردبار نيستى، خود را به بردبارى بنماى، زيرا اندك است كسى كه خود را همانند مردمى كند و از جملۀ آنان به حساب نيايد
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
در بدن عضوی كم سپاس تر از چشم نیست
پس خواهش آن را بر آورده نسازید
كه شما را از یاد خدای بزرگ
و بلند مرتبه باز می دارد.
- امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) -
غرر الحكم، ص ۳۹۵
💠 @Nahjolbalaghaa
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 207 - ارزش همانند شدن با خوبان وَ قَالَ عليهالسلام إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَ
شرح حکمت 👇👇👇
امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع تكميلى است براى كلام حكيمانۀ گذشته اشاره به نكتۀ ديگرى دربارۀ حلم و بردبارى مىكند و مىفرمايد: «اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»؛ (إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ) . كلام حكيمانۀ پيشين دربارۀ بعضى از آثار مهم حلم بود و امام عليه السلام در اين كلام، راه رسيدن به اين خلق از اخلاق فضيله را بيان مىكند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند؛ مثلاً حادثۀ خشمآورى واقع مىشود و انسان عصبانى مىگردد و از درون مىجوشد و مىخروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قيافهاى همچون حليمان و بردباران به خود بگيرد. اين كار در نخستين بار ممكن است بسيار مشكل باشد ولى هرچه تكرار شود آسانتر مىگردد تا زمانى كه انسان به آن عادت مىكند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه مىشود. البته تمام صفات فضيله را مىتوان از اين راه به دست آورد؛ مثلاً علماى اخلاق دربارۀ افراد جبان و ترسو مىگويند: خود را در ميدانهاى ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد. پس از مدتى عادت مىكند و ملكۀ شجاعت در او پيدا مىشود. جملۀ «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است و در واقع امام عليه السلام آن را به عنوان درسى فراگير در مسير تحصيل فضايل تعليم داده است و اين همان چيزى است كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از طرق رفع نقايص روانى مىشمارند. راه ديگر براى تحصيل اين صفت مهم اخلاقى، مطالعۀ حالات علما و پيشوايان بزرگ مخصوصاً رسول اكرم و ائمۀ معصومين عليهم السلام است كه آنها چقدر در برابر افراد جسور حليم و بردبار بودهاند.
#نهجالبلاغه
💠 @Nahjolbalaghaa
*💐 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام : *
🌺 وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ.
*🌸 نکوهش دنیا :*
و درود خدا بر او فرمود: چون دنیا به كسی روی آورد، نیكیهای دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبیهای او را نیز برباید.
*📚 #نهج_البلاغه ، #حکمت ۹
°•کپی با ذکر #صلوات آزاد است•°
کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚
💠 @Nahjolbalaghaa
العَفافُ يَصونُ النَّفسَ
و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا..
عفّت، نفس را مصون مىدارد
و آن را از پستیها دور نگه میدارد..
-امامعلیعلیهالسلام-
غررالحکم؛ص۲۵۶،ح۵۴۲۰
#حجاب
💠 @Nahjolbalaghaa
_امیرالمومنین علی علیهالسلام_
از غیرت ورزیدن بیجا بپرهیزید که این کار
زن سالم را به بیماری و پاکدامن را به گناه میکشاند..
#حجاب