eitaa logo
نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
165 ویدیو
9 فایل
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ مارا چه شده است که بر لب چشمه‌ی آب حیات نشسته ایم و لبی تر نمیکنیم @Yaheadarkarar
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 206 - ارزشد حلم و بردبارى وَ قَالَ عليه‌السلام أَوَّلُ عِوَضِ اَلْحَلِيمِ مِنْ ح
شرح حکمت 👇👇 ‮امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، به يكى از آثار ارزندۀ حلم و بردبارى در مقابل سفيهان و جاهلان اشاره كرده مى‌فرمايد: «نخستين نتيجه‌اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى‌برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد»؛ (أَوَّلُ‌ عِوَضِ‌ الْحَلِيمِ‌ مِنْ‌ حِلْمِهِ‌ أَنَّ‌ النَّاسَ‌ أَنْصَارُهُ‌ عَلَى الْجَاهِلِ‌) . بعضى از ارباب لغت «حلم» را به معناى خويشتن‌دارى به هنگام هيجان غضب دانسته‌اند و از آنجا كه اين حالت از عقل و خرد نشأت مى‌گيرد، گاه واژۀ «حليم» به معناى عاقل به كار رفته است. بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين‌رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته‌اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت‌ها را روا دارند. حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است؛ اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى‌ادب به خرج دهد و عكس‌العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى‌كنند و به حكم غريزۀ حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان‌ها نهفته است به حمايت از او بر مى‌خيزند و جاهل جسور و بى‌ادب را بر سر جايش مى‌نشانند. اين نخستين نتيجه‌اى است كه افراد حليم از حلمشان مى‌برند و در واقع دفاع از خود را بر عهدۀ ديگران مى‌نهند. قرآن مجيد دربارۀ عباد الرحمان (بندگان خاص خدا) مى‌فرمايد: «وَ إِذٰا خٰاطَبَهُمُ‌ اَلْجٰاهِلُونَ‌ قٰالُوا سَلاٰماً» ؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مى‌گويند (و با بى‌اعتنايى و بزرگوارى مى‌گذرند)». در جايى ديگر خداوند به پيامبرش دستور مى‌دهد كه: «خُذِ اَلْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ‌ وَ أَعْرِضْ‌ عَنِ‌ اَلْجٰاهِلِينَ‌» ؛ (به هر حال) با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستيزه مكن)!»
۱۵ مرداد ۱۴۰۲
نهج البلاغه حکمت 207 - ارزش همانند شدن با خوبان وَ قَالَ عليه‌السلام إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ و درود خدا بر او، فرمود: اگر بردبار نيستى، خود را به بردبارى بنماى، زيرا اندك است كسى كه خود را همانند مردمى كند و از جملۀ آنان به حساب نيايد 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
در بدن عضوی كم سپاس تر از چشم نیست پس خواهش آن را بر آورده نسازید كه شما را از یاد خدای بزرگ و بلند مرتبه باز می دارد. - امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) - غرر الحكم، ص ۳۹۵ 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
نهج البلاغه
نهج البلاغه حکمت 207 - ارزش همانند شدن با خوبان وَ قَالَ عليه‌السلام إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَ
شرح حکمت 👇👇👇 ‮امام عليه السلام در اين كلام نورانى كه در واقع تكميلى است براى كلام حكيمانۀ گذشته اشاره به نكتۀ ديگرى دربارۀ حلم و بردبارى مى‌كند و مى‌فرمايد: «اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»؛ (إِنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ‌؛ فَإِنَّهُ‌ قَلَّ‌ مَنْ‌ تَشَبَّهَ‌ بِقَوْمٍ‌ إِلَّا أَوْشَكَ‌ أَنْ‌ يَكُونَ‌ مِنْهُمْ‌) . كلام حكيمانۀ پيشين دربارۀ بعضى از آثار مهم حلم بود و امام عليه السلام در اين كلام، راه رسيدن به اين خلق از اخلاق فضيله را بيان مى‌كند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند؛ مثلاً حادثۀ خشم‌آورى واقع مى‌شود و انسان عصبانى مى‌گردد و از درون مى‌جوشد و مى‌خروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قيافه‌اى همچون حليمان و بردباران به خود بگيرد. اين كار در نخستين بار ممكن است بسيار مشكل باشد ولى هرچه تكرار شود آسان‌تر مى‌گردد تا زمانى كه انسان به آن عادت مى‌كند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه مى‌شود. البته تمام صفات فضيله را مى‌توان از اين راه به دست آورد؛ مثلاً علماى اخلاق دربارۀ افراد جبان و ترسو مى‌گويند: خود را در ميدان‌هاى ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد. پس از مدتى عادت مى‌كند و ملكۀ شجاعت در او پيدا مى‌شود. جملۀ «قَلَّ‌ مَنْ‌ تَشَبَّهَ‌ بِقَوْمٍ‌» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است و در واقع امام عليه السلام آن را به عنوان درسى فراگير در مسير تحصيل فضايل تعليم داده است و اين همان چيزى است كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از طرق رفع نقايص روانى مى‌شمارند. راه ديگر براى تحصيل اين صفت مهم اخلاقى، مطالعۀ حالات علما و پيشوايان بزرگ مخصوصاً رسول اكرم و ائمۀ معصومين عليهم السلام است كه آنها چقدر در برابر افراد جسور حليم و بردبار بوده‌اند. 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
*💐 علی علیه السلام : * 🌺 وَ قَالَ (عليه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ. *🌸 نکوهش دنیا :* و درود خدا بر او فرمود: چون دنیا به كسی روی آورد، نیكیهای دیگران را به او عاریت دهد، و چون از او روی برگرداند خوبیهای او را نیز برباید. *📚 ، ۹ °•کپی با ذکر آزاد است•° کانال 📚 نــَهْـ ْـج البَلاغه 📚 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
العَفافُ يَصونُ النَّفسَ و يُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا.. عفّت، نفس را مصون مى‌دارد و آن را از پستی‌ها دور نگه می‌دارد.. -امام‌علی‌علیه‌السلام- غررالحکم؛ص۲۵۶،ح‌۵۴۲۰ 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
_امیرالمومنین علی علیه‌السلام_ از غیرت ورزیدن بی‌جا بپرهیزید که این کار زن سالم را به بیماری و پاکدامن را به گناه می‌کشاند..
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۸ مرداد ۱۴۰۲
نهج البلاغه حکمت 208 - اهمیت محاسبه نفس و عبرت گرفتن وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِرَ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از خود حساب كشد، سود مى‌برد، و آن كه از خود غفلت كند زيان مى‌بيند وَ مَنْ خَافَ أَمِنَ وَ مَنِ اِعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ أَبْصَرَ فَهِمَ وَ مَنْ فَهِمَ عَلِمَ و كسى كه از خدا بترسد ايمن باشد، و كسى كه عبرت آموزد آگاهى يابد، و آن كه آگاهى يابد مى‌فهمد، و آن كه بفهمد دانش آموخته است 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۸ مرداد ۱۴۰۲
ابن قولویه قمی قدس سره روایت کرده است که حضرت زینب سلام الله علیها از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که در هنگام احتضار از وقایع عاشورا صحبت نمودند و سپس به نقل از حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «به درستی که ابلیس در این روز (بعد از واقعه کربلا) حول زمین پرواز می‌کند در حالی که است و تمامی شیاطین و اجنه خبیث را جمع می‌کند و می‌گوید: ای گروه شیاطین! همانا که ما انتقام و طلب خود را از ذریه آدم گرفتیم و مردم را اهل کردیم مگر کسی که در این مصیبت گریه کند و به دوستی آل محمد پایدار باشد. پس تا می‌توانید مردم را به اندازید و از این مصیبت دور کنید، تا زحمت من به هدر نرود.» کامل الزیارات، تالیف ابن قولویه قمی، باب ۸۸، حدیث ۱، صفحه ۴۸۸، چاپ دار الحجه 💠 @Nahjolbalaghaa
۱۸ مرداد ۱۴۰۲