eitaa logo
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
246 دنبال‌کننده
406 عکس
41 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ #هر_روز_با_نهج_البلاغـہ #حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_ حکمت۷ َ قَالَ ( عليه السلام ) : الصّ
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ حکمت ۸ 🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ 🌷و درود خدا بر او فرمود: از ويژگيهاي انسان در شگفتي مانيد، كه با پاره اي (پي) مي نگرد، و با (گوشت) سخن مي گويد، و با (استخوان) مي شنود، و از (شكافي) نفس مي كشد!! ⛅️...⛅️ 🌺
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🍀🌹نهج البلاغه نامه هاي مولا اميرالمومنين امام علي عليه السلام🍀🌹 نامه شش: 🍃🍂و من كتاب له ع إلى معا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه هفت و من كتاب منه ع إليه أيضا أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلاَلِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ اِمْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لاَ قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ اَلْهَوَى فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ اَلضَّلاَلُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لاَغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً. وَ مِنْهُ لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لاَ يُثَنَّى فِيهَا اَلنَّظَرُ وَ لاَ يُسْتَأْنَفُ فِيهَا اَلْخِيَارُ اَلْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ اَلْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ. ترجمه: نامه‏اى ديگر از آن حضرت ( ع ) به معاويه اما بعد ، اندرزنامه ‏اى از تو به من رسيد با جمله ‏هايى بربافته و عباراتى كه به ضلالت خويش آراسته بودى و از روى بدانديشى روانه كرده بودى . اين نامه ، نامه كسى است كه نه خود ديده بينا دارد تا راه هدايت را به او نشان دهد ، و نه او را رهبرى است كه راهش بنمايد . هوا و هواس او را فراخوانده و او نيز پاسخش گفته و ضلالت رهنمونش گشته و او نيز متابعتش نموده . هذيانى در هم آميخته ، گم گشته و به خطا رفته است . و از اين نامه است بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد . گزينش از سر گرفته نشود . هر كه از بيعت بيرون رود ، طعن زننده است ، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد ، منافق است. ❉↝ ✿ ↜❉ ⛅️...⛅️ 🌷
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🍀🌹نهج البلاغه نامه هاي مولا اميرالمومنين امام علي عليه السلام🍀🌹 نامه شش: 🍃🍂و من كتاب له ع إلى معا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه هفت و من كتاب منه ع إليه أيضا أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلاَلِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ اِمْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لاَ قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ اَلْهَوَى فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ اَلضَّلاَلُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لاَغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً. وَ مِنْهُ لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لاَ يُثَنَّى فِيهَا اَلنَّظَرُ وَ لاَ يُسْتَأْنَفُ فِيهَا اَلْخِيَارُ اَلْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ اَلْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ. ترجمه: نامهاى ديگر از آن حضرت ( ع ) به معاويه اما بعد ، اندرزنامه اى از تو به من رسيد با جمله هايى بربافته و عباراتى كه به ضلالت خويش آراسته بودى و از روى بدانديشى روانه كرده بودى . اين نامه ، نامه كسى است كه نه خود ديده بينا دارد تا راه هدايت را به او نشان دهد ، و نه او را رهبرى است كه راهش بنمايد . هوا و هواس او را فراخوانده و او نيز پاسخش گفته و ضلالت رهنمونش گشته و او نيز متابعتش نموده . هذيانى در هم آميخته ، گم گشته و به خطا رفته است . و از اين نامه است بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد . گزينش از سر گرفته نشود . هر كه از بيعت بيرون رود ، طعن زننده است ، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد ، منافق است. ❉↝ ✿ ↜❉ ⛅️...⛅️ 🌹
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
📌فراز ٣ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... _راههای خدا شناسی چهار
📌فراز ۴ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... 🔹فلسفه بعثت پیامبران(نبوت عامه) خدا پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند آنگاه که در عصر جاهلیتها بیشتر مردم پیمان خدا را نادیده انگاشتند و حق پروردگار را نشناختند و برابر او به خدایان دروغین روی آوردند و شیطان مردم را از معرفت خدا باز داشت و از پرستش اوجدا کرد خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواسته انسانها رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت باز جویند و نعمتهای فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندیهای پنهان شده عقل ها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرفی کنندمانند سقف بلند پایه آسمانها بر فراز انسانها ،گهواره گسترده زمین در زیر پای آنهاو وسایل عوامل حیات و زندگی و راههای مرگ و مردن و مشکلات و رنجهای پیر کننده و حوادث پی در پی که همواره بر سر راه آدمیان است.خداوند هرگز انسانها را بدون پیامبر یا کتابی آسمانی یا برهانی قاطع،یا راهی استوار رها نساخته است پیامبرانی که با اندک بودن یاران،و فراوانی انکار کنندگان هر گز در انجام وظیفه خود کوتاهی نکردند بعضی از پیامبران ،بشارت ظهور پیامبر آینده را دادند و برخی دیگر را پیامبران گذشته معرفی کردند بدین گونه قرنها پدید آمد و روز گاران سپری شدپدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند. ⛅️اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج⛅️ 🌷 💠 با هم نهج البلاغه بخوانيم💠 🎇 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇🎇
🌿🌺 ❁﷽❁ 🌷إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ بقره (۶) 🌹همانا كسانى كه كفر ورزيده اند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند 🌿تفسیر آیه: «كفر»، به معناى پوشاندن و ناديده گرفتن است. به كشاورز و شب، كافر مى گويند. چون كشاورز دانه و هسته را زير خاك مى پوشاند و شب فضا را در برمى گيرد. كفران نعمت نيز به معنى ناديده گرفتن آن است. شخص منكر دين، به سبب اينكه حقايق و آيات الهى را كتمان مى كند و يا ناديده مى گيرد، كافر خوانده شده است. قرآن، بعد از متّقين، گروهى از كفّار را معرّفى مى كند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند و در برابر دعوت پيامبران، زبان قال و حالشان اين بود: «سواء علينا أوَعَظتَ ام لم تكن من الواعظين»(133) براى ما وعظ و نصيحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد كه پند دهى يا از نصيحت دهندگان نباشى. اگر زمينه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبيا نيز مؤثّر واقع نمى شود. باران كه در لطافت طبعش، خلاف نيست  در باغ لاله رويد و در شوره زار، خَس  ----- 133) شعراء، 136. 📜پیام آیه - لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مى كند. «سواء عليهم» - روش تبليغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعده ها نيز اثر نخواهند كرد. «سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم» - انتظار ايمان آوردنِ همه ى مردم را نداشته باشيد.(134) «...لا يؤمنون» ----- 134) در آيه ى 103 سوره يوسف مى فرمايد: «وما اكثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنين» هر چند آرزومند و حريص باشى، بسيارى از مردم ايمان نخواهند آورد. منبع: تفسیر نور 🌺🌺 @Nahjolbalaghe1 ⛅️...⛅️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ #هر_روز_با_نهج_البلاغـہ #حڪمتهاے_نهج_البلاغـہ_ حکمت ۸ 🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْ
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ حکمت۹ 🌹وَ قَالَ ( عليه السلام ) : إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ . 🌹و درود خدا بر او فرمود: چون دنيا به كسي روي آورد، نيكيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد. ⛅️...⛅️ ❤️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🌿🌺 ❁﷽❁ 🌹أُوْلَـئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَـئِكَ هُم
🌷 ❁﷽❁ 🌹خَتَمَ اللّهُ عَلَي قُلُوبِهمْ وَعَلَي سَمْعِهِمْ وَعَلَي أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيم ٌ  بقره(7) 🌷خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پرده اى است و براى آنان عذابى بزرگ است. 🌿تفسیر آیه: مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى زند، كيفر لجاجت هاى آنان است. چنانكه مى خوانيم: «يطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار»(135) خدا بر دل افراد متكبّر و ستم پيشه، مهر مى زند. و در آيه 23 سوره ى جاثيه نيز مى خوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مى روند مهر مى زند. بنابراين مهر الهى نتيجه ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى كند: 1. قلب سليم،2. قلب منيب، 3. قلب مريض. ويژگى هاى قلب سليم  الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه»(136) ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسليم حقّ باشد.(137) ج: قلبى كه از حبّ دنيا، سالم باشد.(138) د: قلبى كه با ياد خدا، آرام گيرد.(139) ه: قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است.(140) البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مى گيرد و هم از قهر او مى ترسد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم»(141) همانند كودكى كه هم به والدين آرام مى گيرد و هم از آنان حساب مى برد. ويژگى هاى قلب مريض  الف: قلبى كه از خدا غافل است ولايق رهبرى نيست. «لاتطع من اغفلنا قلبه»(142) ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مى گردد. «فامّا الّذين فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»(143) ج: دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسية»(144) د: دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون»(145) ه: دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه عليها بكفرهم»(146) ويژگى قلب منيب  قلب منيب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار وگفتار انسان است. خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است: الف: انكار حقايق. «قُلوبُهم مُنكِرة»(147) ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَميّة»(148) ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم»(149) د: قساوت و سنگدلى. «فَويلٌ لِلقاسيَة قلوبهم»(150) ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى»(151) و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم»(152) ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض»(153) ح: ضيق. «يجعلْ صَدره ضَيّقاً»(154) ط: طبع. «طَبع اللّه عليها بكفرهم»(155) قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است. لذا مؤمنان اينچنين دعا مى كنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا»(156) خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز. امام صادق عليه السلام فرمودند: اين جمله (آيه) را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و درامان ندانيد.(157) ----- 135) غافر، 35. 136) نورالثقلين، ج 4، ص 57. 137) نهج البلاغه، خطبه 214. 138) تفسير صافى. 139) فتح، 4. 140) حديد، 16. 141) انفال، 2. 142) كهف، 28. 143) آل عمران، 7. 144) مائده، 13. 145) مطففين، 14. 146) نساء، 155. 147) نحل، 22. 148) فتح، 26. 149) توبه، 127. 150) زمر، 22. 151) روم، 52. 152) مطففين، 14. 153) بقره، 10. 154) انعام، 125. 155) نساء، 155. 156) آل عمران، 8. 157) تفسير نورالثقلين. 📜پیام آیه  درك نكردن حقيقت، شايد بالاترين كيفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم» - كفر و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوش هاست. «الذين كفروا... ختم اللَّه» - در اثر پافشارى بر كفر، امتيازات اساسى انسان (درك حقايق و واقعيّات) سلب مى شود. «الّذين كفروا... ختم اللَّه» - كيفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذين كفروا... ختم اللَّه» آرى، جزاى كسى كه حقّ را فهميد وبر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خويش را فراهم مى كند. چنانكه امام رضاعليه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.(158)158) تفاسير نورالثقلين و كنزالدقائق. منبع:تفسیر نور ✨اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم✨ 🌿🌺 @Nahjolbalaghe1 ⛅️...⛅️
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه هفت و من كتاب منه ع إليه أيضا
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه هشت و من كتاب له ( عليه السلام ) >إلي جرير بن عبد الله البجلي لما أرسله إلي معاوية < أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي فَاحْمِلْ مُعَاوِيَةَ عَلَي الْفَصْلِ وَ خُذْهُ بِالْأَمْرِ الْجَزْمِ ثُمَّ خَيِّرْهُ بَيْنَ حَرْبٍ مُجْلِيَةٍ أَوْ سِلْمٍ مُخْزِيَةٍ فَإِنِ اخْتَارَ الْحَرْبَ فَانْبِذْ إِلَيْهِ وَ إِنِ اخْتَارَ السِّلْمَ فَخُذْ بَيْعَتَهُ وَ السَّلَامُ .نامه ۸-به جرير بن عبدالله البجلي وادار ساختن معاويه به بيعت پس از نام خدا و درود! هنگامي كه نامه ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار، و با او برخوردي قاطع داشته باش، سپس او را آزاد بگذار در پذيرفتن جنگي كه مردم را از خانه بيرون مي ريزد، يا تسليم شدني خواركننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب، و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود. ⛅️اللّٰهُمَــ ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّجْ ⛅️ http://eitaa.com/joinchat/1166016514Ca3f8e39137
📌فراز ۵ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... 🔹فلسفه بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و اله و سلم): تا اینکه خدای سبحان برای وفای به عهد خود و کامل گردانیدن دوران نبوت حضرت محمد که (درود خدا بر او باد)را مبعوث کرد پیامبری که از همه پیامبران پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود نشانه های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روشهای متفاوت بودند عده ای خدا را به پدیده ها تشبیه کرده و گروهی نامهای ارزشمند خدا را انکار و به بتها نسبت میدادند و برخی به غیر خدا اشاره میکردند پس خدای سبحان مردم را به وسیله محمد (ص) از گمراهی نجات داد و هدایت کرد و از جهالت رهایی بخشید سپس دیدار خود را برای پیامبر (ص) برگزید و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و او را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت و از گرفتاریها و مشکلات رهایی بخشید و کریمانه قبض روح کرد. ⛅️اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج⛅️ 💠 با هم نهج البلاغه بخوانيم💠 🎇 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇🎇
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ  بقره (8) 🔹وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى گويند: به خدا و روز قيامت ايمان آورده ايم، در حالى كه مؤمن نيستند. 🌿تفسیر آیه ‌: در آغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه و براى شناسايى كفّار دو آيه آمده است. از آيه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى مى كند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرايى است كه براى لانه اش دو راه فرار قرار مى دهد، يكى از آن دو را باز مى گذارد و از آن رفت و آمد مى كند و ديگرى را بسته نگه مى دارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى گريزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نيز از همين واژه گرفته شده است.(159) گرچه مراد از نفاق در اين آيات، كفر در دل و اظهار ايمان است، ولى در روايات نفاق، داراى معناى گسترده اى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حديث مى خوانيم: اگر به امانت خيانت كرديم و در گفتار دروغ گفتيم و به وعده هاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز و روزه باشيم.(160) نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و رياكارى نيز نوعى نفاق است.(161) ----- 📜پیام آیه: - ايمان، يك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنين» - اساس ايمان، ايمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و باليوم الآخر» - خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنين» 🔸منبع: تفسیر نور ⛅️...⛅️
↷❈🔅❂📃❂🔅❈↶ 🌷حکمت ۱۰ 🌷وَ قَالَ ( عليه السلام ) : خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ . 🌷و درود خدا بر او فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند. 🌿🌹🍃🌹🌿
🌷 نهج البلاغه نامه های مولا امیرالمومنین امام علی علیه السلام🌷 نامه ۹ نامه به معاويه افشاي دشمني هاي قريش و استقامت پيامبر (ص) خويشاوندان ما از قريش مي خواستند پيامبرمان (ص) را بكشند، و ريشه ما را بركنند، و در اين راه انديشه ها از سرگذراندند، و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند، و زندگي خوش را از ما سلب كردند، و با ترس و وحشت به هم آميختند، و ما را به پيمودن كوه هاي صعب العبور مجبور كردند، و براي ما آتش جنگ افروختند، اما خدا خواست كه ما پاسدار دين او باشيم، و شر آنان را از حريم دين باز داريم، مومن ما در اين راه خواستار پاداش بود، و كافر ما از خويشاوندان خود دفاع مي كرد، ديگر افراد قريش كه ايمان مي آوردند و از تبار ما نبودند، يا به وسيله هم پيمانهايشان و يا با نيروي قوم و قبيله شان حمايت شده و در امان بودند، هرگاه آتش جنگ زبانه مي كشيد، و دشمنان هجوم مي آوردند پيامبر اسلام (ص) اهل بيت خود را پيش مي فرستاد تا به وسيله آنها، اصحابش را از سوزش شمشيرها و نيزه ها حفظ فرمايد، چنانكه عبيده بن حارث در جنگ بدر، و حمزه در احد، و جعفر در موته، شهيد گرديدند. كساني هم بودند كه اگر مي خواستم نامشان را مي آوردم، آنان كه دوست داشتند چون شهيدان اسلام، شهيد گردند، اما مقدر چنين بود كه زنده بمانند، و مرگشان به تاخير افتاد، شگفتا از روزگار! كه مرا همسنگ كسي قرار داده كه چون من پيش قدم نبوده، و مانند من سابقه در اسلام و هجرت نداشته است، كسي را سراغ ندارم چنين ادعايي كند، مگر ادعاكننده اي كه نه من او را مي شناسم و نه فكر مي كنم خدا، او را بشناسد، در هر حال خدا را سپاسگزارم. افشاي ادعاي دروغين معاويه در خونخواهي عثمان اينكه از من خواستي تا قاتلان عثمان را به تو واگذارم، پيرامون آن فكر كردم و ديدم كه توان سپردن آنها را به تو يا غير تو ندارم، سوگند بجان خودم! اگر دست از گمراهي و تفرقه برنداري، به زودي آنها را خواهي يافت كه تو را مي جويند، بي آنكه تو را فرصت دهند تا در خشكي و دريا و كوه و صحرا زحمت پيدا كردنشان را بر خود هموار كني. و اگر در جستجوي آنان برآيي بدان كه شادمان نخواهي شد، و زيارتشان تو را خوشحال نخواهد كرد، و درود بر اهل آن. 🌹