eitaa logo
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
246 دنبال‌کننده
406 عکس
41 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚نهج البلاغه/خطبه۳۳-در راه جنگ اهل بصره 🔹(به هنگام عزيمت به شهر بصره، جهت جنگ با ناكثين فرمود) 🍃(ابن عباس مي گويد در (سرزمين ذي قار) خدمت امام رفتم كه داشت كفش خود را پينه مي زد، تا مرا ديد، فرمود: قيمت اين كفش چقدر است؟ گفتم بهايي ندارد. فرمود: به خدا سوگند، همين كفش بي ارزش نزد من از حكومت بر شما محبوب تر است مگر اينكه حقي را با آن بپا دارم، يا باطلي را دفع نمايم. آنگاه از خيمه بيرون آمد و براي مردم خطبه خواند) 🌿آثار بعثت پيامبر اسلام همانا خداوند هنگامي محمد (ص) را مبعوث فرمود كه هيچ كس از عرب، كتاب آسماني نداشت، و ادعاي پيامبري نمي كرد، پيامبر (ص) مردم جاهلي را به جايگاه كرامت انساني پيش برد و به رستگاري رساند، كه سرنيزه هايشان كندي نپذيرفت و پيروز شدند و جامعه آنان استحكام گرفت. 🍃ويژگيهاي نظامي و اخلاقي امام علي (ع) به خدا سوگند! من از پيشتازان لشگر اسلام بودم تا آنجا كه صفوف كفر و شرك تار و مار شد، هرگز ناتوان نشدم، و نترسيدم، هم اكنون نيز همان راه را مي روم، پرده باطل را مي شكافم تا حق را از پهلوي آن بيرون آورم. 🔸شكوه از فتنه گري قريش مرا با قريش چه كار، به خدا سوگند، آن روز كه كافر بودند با آنها جنگيدم، و هم اكنون كه فريب خورد ه اند، با آنها مبارزه مي كنم، ديروز با آنها زندگي مي كردم و امروز نيز گرفتار آنها مي باشم. به خدا سوگند! قريش از ما انتقام نمي گيرد جز به آن علت كه خداوند ما را از ميان آنان برگزيده و گرامي داشت، ما هم آنان را در زندگي خود پذيرفتيم، پس چنان بودند كه شاعر گفته است. (به جان خودم سوگند، هر صبح از شير صاف نوشيدي. و سرشير و خرماي بي هسته خوردي. ما اين مقام و عظمت را به تو بخشيديم در حالي كه بلند مرتبت نبودي و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهباني داديم و تو را حفظ كرديم) 🌿🌺🌿
♦ چه تضمینی وجود داره که ما همیشه پیروز باشیم⁉️ پاسخ قرآن 👆 🇮🇷 @roshangarii1
🌸 قرآن و نهج البلاغه 🌸🍃
خاطرات برادر آزاده⬇️ 🍂🍂 🔻ملاصالح قاری 9⃣ 👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه قاضی دادگاه که نظامی بود،
خاطرات برادر آزاده👇 🍂🍂 🔻ملاصالح قاری 0⃣1⃣ 👈 بخش اول: مبارزه و زندان شاه هنوز سیر خواب نرفته بودم که با وحشت بیدار شدم. سلول تاریک بود و همه در خواب بودند. از ترس کابوسی که دیده بودم، هن و هن می کردم. باز هم کابوس شکنجه گران به سراغم آمده بود. چند ثانیه بعد دوباره سر بر بالشی که بوی تعفن و عرق میداد گذاشتم و از فرط خستگی خوابم برد. چند ماهی از محکومیتم و انتقالم به اهواز می گذشت و هیچ کس از خانواده به سراغم نیامده بود. چون شناسنامه نداشتم و در زندان به صالح دكسن معروف بودم، زندانیها همه من را به همین نام صدا میزدند. مادر بیچاره ام چند بار آمده و مأيوس برگشته بود؛ چون کسی به نام «صالح الاسدی» فرزند مهدی در زندان وجود نداشت. نه خورد و خوراک درستی داشتم و نه لباس راحت و تمیزی. گاهی زندانیان کنارم از خوراکی هایی که خانواده هایشان می آوردند، به من هم می دادند و گاهی لباس کهنه ای هم نصیبم میشد. به مرور زمان با همه کسانی که در بند بودند، دوست شدم. برایشان صحبت می کردم، مسائل شرعی مربوط به نماز و دیگر چیزها را توضیح می دادم و از اوضاع بیرون و اتفاقات مدرسه فیضیه قم و تبعید امام خمینی به عراق و مبارزاتش با رژیم تعریف می کردم با خلافکارهایی که وارد زندان می شدند، گرم می گرفتم و آنها را وادار به مطالعه می کردم تا شخصیت خود را بسازند. پاسخگوی سؤالات عقیدتی و شرعی آنان هم بودم. روزی نبود که تنها بنشینم و جوانی یا فرد میانسالی در کنارم نباشد. حالا دو سال بود که زندگی در زندان را می گذراندم. یک روز باشگفتی وقتی با زندانیان در حیاط هواخوری می کردیم، ناگهان کسی را دیدم که باورم نمیشد سروکارش به زندان بیفتد: علی بنی سعیدی، همان جاسوس ساواکی و کارمند شرکت نفت، از دوستان هم محله ام....
اقسام بردباری(اخلاقی) 📜 نهج البلاغه/ حکمت۵۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَي مَا تَكْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ . 🌷و درود خدا بر او فرمود: شكيبايي دو گونه است، شكيبايي بر آنچه خوش نمي داري، و شكيبايي از آنچه دوست مي داري.
✅ یک اقتصاددان: اقتصاد ایران از توهم تورم رنج می‌برد/ تولید کننده‌ها فکر می‌کنند اگر کالای خود را گران نکنند از قافله عقب می‌مانند 👤حجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق: گرانی در اقتصاد ایران در پی افزایش قیمت ارز و نگرانی تولیدکننده‌ها نسبت به عقب ماندن از غافله گرانی قیمت هاست. چنین مسأله ای هم درنهایت باعث می شود تا توهم تورم به واقعیت تبدیل شود که تنها راه کنترل آن از مجرای دولت می گذرد. 👈راه درمان اقتصاد ما به دلیل افزایش قیمت در بخش روانی، توجه به سیاست های روان درمانی است. دولت برای تنظیم وضعیت اقتصادی کشور باید در دو بازه زمانی کوتاه و بلند مدت سیاست های درمانی مناسب را به کار گیرد.
اقامه ی نمازهای واجب اقامه برای نمازهای واجب گرچه مستحب است اما آنقدر اهمیت دارد که مراجع تقلید می فرمایند: می توان قبل از رکوع رکعت اول، نماز را شکست، ابتدا اقامه گفت و سپس نماز را آغاز کرد. اما بسیاری از نماز گذاران اقامه نماز را نمی گویند. مساله : اگر پیش از آنکه به اندازه ی رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا اقامه نماز را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند.1 1. توضیح المسائل مراجع ج1 ص656 م1164 🌱 منبع:کانال برداشت های نادرست از احکام
#صبحها #دعای_عهد_با #امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 🌷ثُمَّ بَعَثْنَاكُم مِّن بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ بقره (56) 🌹سپس شما را پس از مرگتان (حيات بخشيديم و) برانگيختيم، شايد شكر او را بجا آوريد. 🌿تفسیر آیه: زنده كردن مجددِ كسانى كه در اثر صاعقه از بين رفتند، به دنبال پريشانى و نگرانى و دعاى حضرت موسى عليه السلام بود كه در سوره ى اعراف [345] ان شاءاللّه بحث آن خواهد آمد.(پست بعدی) ----- 345) اعراف، 155. 📜پیام آیه:  رجعت و معاد، امر محالى نيست. بعضى از مردگان در همين دنيا زنده شده اند. «بعثناكم من بعد موتكم» - رمز بروز برخى تلخى ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه ى شكرگزارى است. «بعثناكم ... لعلكم تشكّرون» منبع:تفسیر نور 🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷 🌿🌺🌿
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم 🌷وَاخْتَارَ مُوسَي قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِّمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاء مِنَّا إِنْ هِيَ إِلاَّ فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَاء وَتَهْدِي مَن تَشَاء أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الْغَافِرِين َ اعراف(155) 🌹و موسى براى (آمدن به) ميعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزيد. پس همين كه (در پى درخواست ديدن خدا) زمين لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى خواستى، مى توانستى آنها و مرا پيش از اين (آمدن به طور) بميرانى، آيا مارا به خاطر كارهاى بى خردان ما هلاك مى كنى؟ اين صحنه جز آزمايشى از جانب تو نيست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مى كنى و هر كه را بخواهى (و لايق بدانى) هدايت مى كنى، تو ولىّ و سرپرست مايى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترين آمرزندگانى. 🌿تفسیر آیه: در اين كه حضرت موسى عليه السلام يك ميقات يا چند ميقات داشته و مرگ و هلاكت در ميقات، به خاطر تقاضاى ديدار خدا بوده يا گوساله پرستى مردم، گفتگوهايى است كه در فهم آيه نقشى ندارد و از آن چشم مى پوشيم. ياران موسى عليه السلام با ديدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى ديدن خدا يا شنيدن صداى خدا را داشتند، درحالى كه آن هفتاد نفر، برگزيده ى حضرت موسى از ميان هفتصد نفر بودند كه به كوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زيرا كسى كه معجزه اى ديد، نبايد بهانه بياورد. در عدد «هفتاد» نيز مانند عدد «چهل»، راز و رمزى نهفته است. وقتى برگزيدگان پيامبرى همچون موسى عليه السلام چنين از كار درآيند، چگونه مى توان گفت: مردم عادّى، امام را برگزينند؟! حضرت مهدى عليه السلام در پاسخ كسى كه پرسيد چرا مردم حقّ انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى كه هفتاد نفر را انتخاب كرد معلوم شد لايق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پيامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخاب شدگان مردم چه وضعى خواهند داشت. (285) ----- 285) تفسير نورالثقلين 📜پیام آیه: براى حضور در مراكز مهم و مسائل حسّاس، بايد گزينش انجام شود و افرادى انتخاب شوند، نه هر كس و در هر سطحى حاضر شود. «واختار موسى» - مردن، از تحمّل فشار حرف مردم آسانتر است. «لو شئت أهلكتهم من قبل و ايّاى» (يعنى اى كاش قبل از آمدن مردم همراه من به كوه طور، جان ما را مى گرفتى كه تحمّل اينكه بگويند: تو بهترين ها را برگزيدى و به قتلگاه بردى و آنان را نابود كردى و... سخت تر است.) - پيامبران در حركات خود، به ظاهر عمل مى كنند نه به علم غيب. از اين رو گاهى برگزيدگان انبيا نيز نالايق در مى آيند. «بما فعل السفهاء منّا» - گاهى آتش قهر الهى چنان فراگير است كه خشك و تر را با هم مى سوزاند. «أتهلكنا بما فعل السفهاء» (خوبان را به خاطر سكوت و بى تفاوتى) - بهانه گيرى، نشانه ى سفاهت است. «السفهاء» - بلاها و حوادث، گاهى آزمايش الهى است، «اِن هِىَ الاّ فتنتك...» كه در آن افراد شناخته شده و صف ها از هم جدا مى شود. «تضلّ... تهدى» - ستايش خداوند پيش از دعا، از آداب دعاست. «أنت وليّنا فاغفرلنا» - تا صفحه ى روح از آلودگى گناه پاك نشود، رحمت الهى را جذب نمى كند. «اغفر لنا و ارحمنا» - آمرزش و عفو الهى، (بر خلاف بخشش مردم كه يا با تأخير است، يا همراه با منّت و تحقير،) بهترين بخشايش هاست. «خير الغافرين» منبع:تفسیر نور 🌷 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌷 🌿🌺🌿
تهی دستی و تنهایی(اخلاقی،اجتماعی) 📜نهج البلاغه/حکمت ۵۶: و درود خدا بر او فرمود: بي نيازي در غربت، چون در وطن بودن، و تهيدستي در وطن غربت است. 🌿🌺🌿
💢حکم شرکت در قرعه کشی پیامکی💢 در تلویزیون مسابقه پیامکی اجرا می‌شود که در آن برای حمایت مالی از تیم مورد علاقه خود پیامک می‌زنید و به خاطر حمایت و جمع شدن پول بیشتر، 200 تومان از شما کم می‌شود. قسمتی از پول را به تیم داده و قسمتی هم برای اپراتور صدا و سیما است. در آخر هم به خاطر این پیامک زدن، قرعه کشی می‌کنند و به افرادی جایزه می‌دهند. آیا این کار و جایزه در صورت برنده شدن اشکال شرعی دارد؟ اگر همه پرداخت کنندگان راضی به استفاده از جایزه باشند چطور؟ برخی فقها معتقدند با توجه به اینکه جایزه‌ٔ برنده‌ی قرعه‌کشی، از مبلغ پرداختی شرکت‌کنندگانی که برنده نشده‌اند پرداخت می‌شود، این کار حکم قمار را داشته و جایز نیست، مگر آنکه شرکت‌کنندگان، ابتدا و بدون هیچ پیش شرطی، مبلغ پرداختی را به ملکیت نهاد برگزارکننده درآورند و سپس آن نهاد، جوایز را از مال خود تهیه کند. در هر حال، با توجه به رضایت شرکت‌کنندگان، فرد برنده می‌تواند از جایزه استفاده نماید. ضمن اینکه برخی از فقها این نوع مسابقه را عرفاً از موارد شرط‌بندی و قمار خارج دانسته و بر آن ایراد شرعی نمی‌گیرند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر اصل پول را از اعضاء به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه دریافت کنند و بعد از مالکیت، با مال خود جایزه بدهند مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): این کار جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): این کار اشکال شرعی دارد؛ هر چند همه راضی باشند./پرسمان دینی 🇮🇷 @roshangarii1