eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:🌺 وقتى انسان بميرد دنباله كارهاى نيك او بريده شود جز سه چيز؛ صدقه جارى و دانشى كه كسان از آن بهره ور شوند و فرزنددرست كارى كه براى او دعا كند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🌺🍃🌺 ✅سوره فاطر ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ✨الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَي وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) ستايش، مخصوص خداوندى است كه آفريدگار آسمان ها و زمين است؛ فرشتگان را كه داراى بال هاى (قدرت) دو تا دو تا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا هستند، رسولانى قرار داد. او هر چه را بخواهد در آفرينش مى افزايد، البتّه خداوند بر هر كارى تواناست. 🔹نکته: «فاطر» به معناى آفريدن ابتكارى است و «اجنِحة» از «جناح» به معناى بال و كنايه از قدرت است. در زبان فارسى نيز مى گوئيم: فلانى پروبالش سوخته يا شكسته، كنايه از اين كه قدرتى ندارد. ⬜️پیام: - ستايش بايد بر اساس ارزش و لياقت باشد. (اگر قرآن مى فرمايد: «الحمدللّه» به دليل آن است كه او فاطر، جاعل و قدير است.) - با آن كه خداوند قدرت دارد، ليكن نظام آفرينش را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده است. «جاعل الملائكة رسلا» - نقش و قدرت فرشتگان متفاوت است. «اولى اجنحة مثنى و ثلاث و رباع» - دست خداوند در آفرينش باز است و جهان در حال توسعه و گسترش مى باشد. «يزيد فى الخلق ما يشاء» - آفرينش جهان، امرى بديع و ابتكارى است. «فاطر السموات و الارض» سيماى فرشتگان در قرآن  قرآن كريم درباره ى فرشتگان مطالبى دارد از جمله: 1. فرشتگان، بندگان گرامى خداوند هستند. «بل عباد مكرمون»(انبیاء۲۶) 2. مطيع خداوند هستند. «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون»(انبیاء۲۷) «لا يعصون اللّه ما امرهم و يفعلون ما يُؤمرون»(تحریم ۶) 3. تدبير و تقسيم امور بر عهده ى آنهاست. «فالمدبّرات أمراً»(نازعات،۵ «فالمقسّمات أمراً»(ذاریات، ۴) 4. مراقب الفاظ و سخن انسانند. «ما يلفظ من قولٍ الا لديه رقيبٌ عتيدٌ» (ق،۱۸) 5. كاتب اعمالند. «و رسلنا لديهم يكتبون»(زخرف،۸۰) 6. بشارت دهنده به رزمندگان در جنگ هستند. «بجنود لم تروها»(توبه،۴۰) 7. بشارت دهنده در مورد فرزنددار شدن هستند. «انا نبشرك بغلام اسمه يحيى»(مریم، ۷) 8. بشارت دهنده به مؤمنان در لحظه ى مرگ هستند. «الاّ تخافوا ولا تحزنوا»(فصلت،۳۰) 9. مأمور عذاب مجرمان هستند. «لمّا جاءت رسلنا لوطا سى ء بهم»(هود،۷۷) 10. محافظ انسان هستند. «يُرسل عليكم حفظة»(انعام،۶۱) 11. دعاگوى مؤمنانند. «و يستغفرون للذين آمنوا»(غافر،۷۰) «و يستغفرون لمن فى الارض»(شوری،۵) 12. شفاعت مى كنند. «و كم من ملك فى السموات لا تغنى شفاعتهم شيئا الاّ من بعد ان يأذن اللّه لمن يشاء و يرضى»(نجم،۲۶) 13. لعن كننده ى كفّارند. «أولئك عليهم لعنة اللّه والملائكة والنّاس أجمعين»(بقره،۱۶۱) 14. امدادگر جبهه ها هستند. «يُمدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين»(آل عمران ۱۲۶) «بلى ان تصبروا و تتّقوا... يمددكم ربّكم بخمسة آلاف»(آل عمران ۱۲۵) 15. مجرمان را لحظه ى مرگ تنبيه مى كنند. «توفّتهم الملائكة يضربون وجوههم و أدبارهم»(محمد،۲۷) 16. از بهشتيان استقبال مى كنند. «سلام عليكم بما صبرتم»(زمر۷۳) 17. مسئول عذاب دوزخ هستند. «عليها تسعة عشر»(مدثر ۳۱) 18. مسئول قبض روح هستند. «توفّته رسلنا»(انعام ۶۱) 19. داراى درجاتى هستند. «ما منّا الا له مقام معلوم»(صافات ۱۶۴) 20. مسئول نزول وحى هستند. «ينزّل الملائكة بالروح»(نحل،۲) 21. گاهى به صورت انسان در مى آيند. «فتمثّل لها بشراً سويّا»(مریم ۱۷) 22. از عبادت خسته نمى شوند. «يسبّحون له باليل والنهار و هم لا يسأمون»(فصلت ۳۸) 23. با غير انبيا نيز تماس و گفتگو دارند. «انّما انا رسول ربّك لاهب لك غلاماً»(مریم،۱۹) 24. بعضى فرشتگان برگزيده اند. «اللّه يصطفى من الملائكة رسلا و من الناس»(حج۷۵) 25. ايمان به فرشتگان لازم است. «والمؤمنون كلّ آمن باللّه و ملائكته و كتبه و رسله»(بقره۲۸۵)  «و مَن يكفر باللّه و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر فقد ضلّ ضلالاً بعيدا»(نساء۱۳۶) 🌺🍃🌺 ⚘ @Nahjolbalaghe2
🏴 دیدن روے تو بر دیدہ جلا مےبخشد قدم یار بہ هر خانہ صفا مےبخشد بدتر از درد جدایے بہ خدا دردے نیسٺ خاڪ پاهاے تو گفتند دوا مے بخشد #السلام‌علیک‌یا‌ابا‌صالح‌المهدی‌(عج) ⚘ @Nahjolbalaghe2
✨ #الله✨ ✅فلسفهٔ نماز امام رضا علیه السلام دربارهٔ علت واجب شدن نماز فرمودند: «تا بنده به خدایی خدا توجه و اقرار کند و مبارزه با شرک و ایستادن در برابر خدا در نهایت فروتنی و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش گناهان گذشته و گذاشتن پیشانی بر زمین، همه روزه انجام شود. همچنین انسان همیشه هوشیار باشد، غبار فراموش کاری بر دلش ننشیند، مست و مغرور نشود، افتاده و خاکی باشد و علاقه مند به نعمتهای دینی و دنیوی و طالب افزایش آن شود. همین توجه به خدا و ایستادن در برابر او، انسان را از گناهان باز می دارد و جلوی انواع فساد را می گیرد. 📚 تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۴ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 🎥 #بیانات‌امام‌خامنه‌ای 🌿ویژگی های #امیرالمومنین‌علیه‌السلام ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام قسمت (۲) #حديث ✅ "شکّ در مورد علی(علیه السل
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام قسمت( ۳) ✅ عبداللّه ابن عباس میگوید: شبی در عالم خواب سلمان (علیه السلام) را دیدم. مشاهده کردم که تاجی از یاقوت برسر دارد و لباسهای عالیِ بهشتی بر تن پوشیده. گفتم: ای مرد! تو غلام آزاد شدۂ رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نیستی؟ گفت: بلی هستم. گفتم: ای سلمان، این مقامی را که من مشاهده میکنم حکایت از مقام عالیِ تو میکند که خداوند متعال به تو عنایت کرده. فرمود: آری. گفتم: تو در بهشت بعد از ایمان به خدا و ایمان به رسولش چه چیزی را بهتر از همه دیدی؟ فرمود: «لَیسَ فی الْجَنَّةِ بَعْدَ الاْیمانِ بِاللّهِ وَرَسُولِه شیئٌ هُوَ اَفْضَلُ مِنْ حُبّ علی بنِ ابیطالبٍ(علیه السلام).» بعد از ایمان به خدا و رسولش، در بهشت چیزی بهتر از دوستی و محبّت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) نیست. ---------------------------------------- 📚 کِراماتُ العَلَویه،  میرخلف زاده ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ شرح و تفسیر/خطبه ۱/بخش۱/نهج البلاغه 🕊هماى بلند پرواز اندیشه ها به کنه ذاتش نرسد! 🔹یک نگاه کو
💥 ✅ ادامه‌ شرح و تفسیر/ خطبه۱/بخش۱/نهج البلاغه 🔹بسیارى از نعمتهاى او سراسر وجود ما را احاطه کرده و چون هرگز از ما سلب نمى شود، پى به وجود آنها نمى بریم (زیرا وجود نعمت همیشه بعد از فقدان آن شناخته مى شود) اضافه بر این، هر قدر دامنه علم و دانش انسان توسعه مى یابد، به مواهب جدید و نعمت هاى تازه اى از خداوند دست مى یابد. با این حال باید قبول کرد ـ همان گونه که مولا مى فرماید ـ حسابگران قادر به احصاى نعمت هاى او نیستند! 🔹این جمله مى تواند به منزله علّتى براى جمله قبل باشد، زیرا وقتى نتوان نعمت هاى او را احصا کرد چگونه مى توان مدح و ستایش و حمد او را به جا آورد؟ 🔹گرچه متأسفانه گروهى از بى خبران و ستمگران، بسیارى از نعمتهاى او را به صورت انحصارى درآورده، یا از طریق اسراف و تبذیر بر باد داده اند و گروهى از خلق خدا را به زحمت افکنده اند، ولى اینها هرگز دلیل بر محدویّت نعمت هاى او نیست. 🔹در سوّمین توصیف مى فرماید: «و تلاشگران و کوشش کنندگان حقّ او را ادا نمى کنند (هر چند خود را به زحمت بیفکنند)» (وَلا یُؤدّی حَقَّهُ الُْمجْتَهِدونَ). 🔹این جمله در حقیقت نتیجه اى است از جمله سابق، زیرا وقتى نتوان نعمتهاى او را احصا کرد، چگونه مى توان حق او را ادا نمود؟ و به تعبیر دیگر حقّ او به اندازه عظمت ذات اوست و شکر و حمد ما به مقدار توان ناچیز ماست و به همین دلیل این، جوابگوى آن نخواهد بود. نه تنها در مقام عمل از مدح و ثنا و اداى حقّ او عاجزند که در مقام اندیشه و تفکّر نیز از درک ذاتش ناتوانند. 🔹به همین دلیل در ادامه این سخن ـ ضمن بیان دو وصف دیگر ـ مى فرماید: «همان خدایى که افکار بلند و ژرف اندیش، کنه ذاتش را درک نکنند، و غوّاصان هوشمند دریاى علوم و دانش ها، دسترسى به کمال هستیش پیدا ننمایند» (اَلَّذِى لا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَلا یَنالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ).(۵) 🔹تعبیر به «بُعْدُ الْهِمَمِ وَ غَوْصُ الْفِطَنِ» گویا اشاره به این حقیقت است که اگر افکار بلند در قوس صعودى و اندیشه هاى قوى در قوس نزولى حرکت کنند، هیچ یک به جایى نمى رسند و از درک کنه ذاتش عاجز و ناتوانند. 🔹سپس در ادامه این سخن، خود امام(علیه السلام) به دلیل آن پرداخته که چرا انسانها از درک کنه ذاتش عاجز و ناتوانند؟ مى فرماید: «او کسى است که براى صفاتش حدّى نیست و توصیفى براى بیان اوصافش وجود ندارد، و نه وقت معیّنى و نه سرآمد مشخّصى براى ذات پاک اوست!» (اَلَّذى لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدّ مَحْدُود، وَ لا نَعْت(۶) مَوْجُود، و لا وَقْت مَعْدُود وَ لا اَجَل(۷) مَمْدُود). 🔹یعنى چگونه ما مى توانیم به کنه ذاتش برسیم در حالى که فکر ما بلکه تمام هستى ما محدود است و جز اشیاى محدود را درک نمى کند حال آن که ذات خدا از هر نظر نامحدود و صفات بى پایانش از ازل تا ابد را گرفته، نه حدّى دارد، نه توصیف قابل درکى و نه آغاز و نه پایانى. 🔹نه تنها ذات او که صفات او نیز نامحدود است. علمش نامحدود است و قدرتش بى پایان، چرا که همه اینها عین ذات نامحدود اوست. 🔹به تعبیر دیگر او هستى مطلق است و هیچ قید و شرطى ندارد و اگر قید و شرط و حدّ محدودى به ذاتش راه یابد مرکّب خواهد بود و مى دانیم که هر موجود مرکّبى ممکن الوجود است نه واجب الوجود. بنابراین واجب الوجود ذاتى است نامحدود در تمام جهات و به همین دلیل یکتا و یگانه و بى نظیر و بى مانند است زیرا دو وجود نامحدود از هر جهت، غیر ممکن است چرا که دوگانگى باعث محدویّت هر دو مى شود این یک، فاقد وجود دیگرى است و آن هم فاقد وجود این. (دقّت کنید) 🔹پس از اشاره اى که در جمله هاى سابق به صفات جمال و جلال خدا (صفات ثبوتى و سلبى) آمد، به گوشه اى از صفات فعل پروردگار اشاره کرده مى فرماید: «مخلوقات را با قدرتش آفرید و بادها را با رحمتش به حرکت درآورد و گسترش داد و لرزش و اضطراب زمین را به وسیله کوه ها برطرف ساخت» (فَطَرَ(۸) الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ(۹) بِالصُّخُورِ(۱۰) مَیَدانَ(۱۱) أرْضِهِ). 🔹تعبیرات بالا هر کدام ناظر به یک یا چند آیه قرآنى است: جمله «فَطَرَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ» ناظر است به آیه «فاطِرِ السَّمواتِ وَ الاَرْضِ» که در چندین سوره قرآن آمده(۱۲)و جمله «نَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحْمَتِهِ» ناظر است به آیه «وَ هُوَ الَّذى یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْرىً بَیْنَ یَدَىْ رَحْمَتِهِ;(۱۳) او کسى است که بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش فرستاد)». 🔹جمله سوّم اشاره دارد به آیه شریفه «وَ اَلْقى فِى الاَرْضِ رَواسِىَ اَنْ تَمیدَ بِکُمْ; در زمین کوه هایى افکند تا شما را نلرزاند».(۱۴) ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
🔹توصیه عارف بالله سید علی قاضی طباطبایی نسبت به زیارت و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام @Nahjolbalaghe2
امام رضا عليه السلام: شخص بخشنده از غذاى مردم مى خورد، تا مردم از غذاى او بخورند، اما شخص خسيس از غذاى مردم نمى خورد تا آنها نيز از غذاى او نخورند السَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِيَأكُلُوا مِن طَعامِهِ، و البَخيلُ لا يَأكُلُ مِن طَعامِ الناسِ لِئَلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ ميزان الحكمه جلد5 صفحه257 🍃🌺
راهکارهای فراموشی عشق کذایی👇 https://eitaa.com/Porseman_channel/1752
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
۱- و من كتاب له ( عليه السلام ) >إلي أهل الكوفة عند مسيره من المدينة إلي البصرة< مِنْ عَبْدِ اللّ
✨﴾﷽﴿✨ ✅شرح نامه اول نهج البلاغه 🍃مقدمه 🔹سید رضی متوفای ۴۰۶ هجری، بخشی از سخنان امیر المومنین(ع) را که از نظرش، به لحاظ ادبی و محتوایی جالب‌تر می‌آمد، در کتابی با نام نهج البلاغه جمع آوری کرد. او کلام حضرت را در سه بخش دسته بندی نمود. ۱- خطبه ها، ۲- نامه ها، ۳- کلمات کوتاه. این تقسیم بندی دقیق نیست چون در خطبه‌ها دعا، مکالمه و سخنان کوتاه نیز هست و در نامه‌ها خطبه و گفتار نیز وجود دارد و در کلمات قصار خطبه‌های بلند نیز موجود است. مطالب نهج البلاغه موضوع بندی نشده و موضوعات آن بسیار پراکنده است. ویژگی خاصی که باعث شده ما به بخش نامه‌های حضرت بپردازیم این است که نامه‌ها موضع‌گیری امام در مورد حوادث خاصی است که از جانب امام غالباً در جریان حوادث پیش آمده حکومت ایشان انجام می‌گرفته است و برای شرایط خاص اجتماعی ما بسیار درس‌آموز است. ما قبل از شرح و توضیح هر نامه ابتدا به زمینه اجتماعی نوشته شدن نامه می‌پردازیم تا محتوای نامه برای خوانندگان ملموس‌تر شود. 🌿زمینه‌شناسی نامه ۱: 🔹این نامه در زمانی نوشته شده است که عثمان در شهر مدینه کشته شده و مردم با امیر المومنین بیعت کرده اند. عایشه همسر سرشناس پیامبر که برای انجام مراسم حج به مکه رفته بود با شنیدن خبر بیعت مردم با علی بن ابی طالب، به دلیل دشمنی دیرینه با ایشان از این بیعت بسیار ناراحت شد و حاضر به بازگشت به شهر مدینه نگشت. طلحه و زبیر از اصحاب دیرین پیامبر و از رفقای علی(ع) که به خاطر حسادت و دنیا‌طلبی، با علی(ع) به مخالفت پرداختند. آنان از بیت المال سهم بیشتری می‌خواستند و خواهان حکومت بصره و کوفه بودند ولی عدالت علی(ع) با این خواسته‌ها هماهنگ نبود. آنان به بهانه انجام عمره به عایشه پیوستند. بنی امیهِ عثمانی مستقر در مدینه نیز برای گرفتن انتقام خون عثمان به عایشه و طلحه و زبیر پیوستند. 🔹معاویه که از زمان خلیفه دوم در شام حکومت می‌کرد و از جانب امیر المومنین عزل شده بود، حاضر نشد شام را ترک کند و حکومت را به خلیفه مسلمین واگذار نماید. او خواستار انتقام خلیفه مقتول عثمان بود و مردم را برای گرفتن انتقام تحریک می‌کرد. امام برای مقابله با معاویه، خواهان بسیج مردم شد ولی بزرگانی از اصحاب پیامبر(ص) چون اسامه بن زید، محمد بن مَسلَمه، سعد بن ابی وقاص، حسان بن ثابت، عبد الله بن عمر، ثابت بن زید حاضر نبودند رو در روی مسلمانان قرار گیرند. 🔹اینگونه بود که مردم مدینه النبی، علی(ع) را تنها گذاشتند. مردم شهر مکه نیز گرد عایشه بودند و امام در آنجا پایگاه چندانی به لحاظ اعتقادی نداشت. ایشان تصمیم گرفتند راهی عراقین(بصره و کوفه) شوند. چون ایشان احتمال می‌دادند که در آنجا یار و مددکار بیشتری برای اجرای برنامه‌های عدالت طلبانه خویش پیدا کنند. در بین راه خبر رسید که عایشه، طلحه، زبیر و بنی امیه که گرد عثمان بودند، راهی بصره شده‌اند به همین جهت امام تصمیم گرفتند که قبل از آنها به بصره برسد، چرا که مردم بصره نسبت به اهل بیت سست بودند و اگر ایشان زودتر می‌رسید وی را همراهی می‌کردند. به امام(ع) خبر رسید که اهل جمل زودتر خود را به بصره رسانده‌اند به همین جهت تنها امید امیر المومنین مردم کوفه شدند. از این رو امام نامه زیر را خطاب به آنان تحریر می‌کند: ☝️ریپلای رو دنبال کنید و متن عربی و سپس ترجمه فارسی نامه اول امام رو مطالعه فرمائید ادامه دارد... ‌‌↶【 ‌به‌کانال نهج البلاغه بپیوندید‌】↷ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌷وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن سلام صبحتون بخیر 🌺🍃 🏴 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ ✨مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم / فاطر ۲ 🌷هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشايد، بازدارنده اى براى آن نيست، و هر چه را خداوند دريغ دارد، پس غير او فرستنده اى براى آن نيست، و اوست عزيز و حكيم. پیام 🔹- در دنيا همه مردم از رحمت الهى برخوردارند. «يفتح اللّه للناس من رحمة» - رحمت الهى قبل از قهر اوست. (كلمه ى «يفتح» قبل از «يمسك» آمده است.) - دادن ها و گرفتن هاى خداوند، همراه با حكمت است. «يفتح - يمسك - الحكيم» - نعمت هاى الهى، داراى خزاينى است كه گوشه اى از آن به روى انسان باز مى شود. «يفتح - مرسل» - چشمداشت به غير خدا بيهوده است، اگر او نخواهد هيچ قدرتى كارائى ندارد. «فلا ممسك - فلا مرسل» - اراده ى خداوند خلل ناپذير است. «ما يفتح... فلا ممسك لها و ما يمسك فلا مرسل» ⚘ @Nahjolbalaghe2 👈
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْ
✨بسم الله الرحمن االرحیم ✅امیرالمومنین علیه السلام درباره افرینش فرشتگان فرمود: (بارخدایا)توفرشتگان را آفریدی و آنان رادر آسمان هایت سکنی دادی سستی به انان دست نمی دهند،ودچار غفلت نمی شوند وگناهی انجام نمی دهند ،انان ،داناترین ،ترسا ترین ونزدیکترین خلق تونسبت به تو هستند وپس از انان طاعت تورا به جای می اورند خواب چشمان ،غفلت دل هاو سستی چسم ها انان را نمی پوشاند ،انان در صلب ها سکنی نداشته و رحم هاانان رادربر نگرفته اند وتوانهارااز اب بی ارزش نیافریدی ،بلکه انان را به شیوه دیگری پدیداوردی و دراسمان هایت سکنی داده وبا قراردادن انهادر جوارت ،انان را گرامی داشتی و اسیب ها دور داشته واز بلاهانگاهداشتی واز گناهان پاک نمودی،اگر نیروی تونبود،نیروئی نداشتن واگر تو انان را استوارنمیداشتی استوار نمی ماندندواگر رحمت تو نبود ، اطاعت نمیکردند واگرتونبودی انها نیز وجود نداشتند،اما رغم جایگاهی که نزدتو دارندواز تو اطاعت می کنند ونزدتو صاحب قدرومنزلت می باشند ،اگر ان چه را که از انها پوشیده است با چشم خود می دیدند اعمال خودرا تحقیرشمرده وخودرا سر زنش (۸)میکردندومی دانستندکه حق عبادت تو را به جای نیاورده اند ای خالق وای معبودتو پاک ومنزهی ،بلا وامتحان تو برای مخلوقات چه خوب است (۹)
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ ادامه‌ شرح و تفسیر/ خطبه۱/بخش۱/نهج البلاغه 🔹بسیارى از نعمتهاى او سراسر وجود ما را احاطه کرده و
💥 ✅ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش ۱ نهج البلاغه 🔹با توجّه به آنچه در معناى «فطر» گفته شد، آفرینش را تشبیه به شکافتن پرده ظلمانى عدم کرده، پرده اى که یکپارچه و منسجم و خالى از هر گونه شکاف است، ولى قدرت بى پایان حق آن را مى شکافد و مخلوقات را از آن بیرون مى فرستد و این چیزى است که جز از قدرت او ساخته نیست. 🔹دانشمندان، امروز در این مسأله اتّفاق نظر دارند که محال است ما بتوانیم چیزى از عدم به وجود آوریم، یا از وجود به دیار عدم بفرستیم، آنچه در قدرت ماست همان تغییر شکل موجودات است و بس! 🔹تعبیر به رحمت، در مورد وزش بادها تعبیرى است گیرا و جذّاب که با لطافت نسیم و وزش باد و آثار مختلف آن مانند حرکت ابرها به سوى زمین هاى تشنه، تلقیح و بارور ساختن گیاهان، تلطیف و جابجایى هوا، حرکت کشتى ها، تعدیل درجه گرما و سرماى هوا و برکات فراوان دیگر، بسیار سازگار است. 🔹امّا این که چگونه کوه ها و صخره ها از لرزش زمین جلوگیرى مى کنند، دانشمندان پیشین با اعتقاد به سکون زمین، تفسیرهایى براى آن داشته اند که امروز قابل قبول نیست. بلکه تفسیرهاى روشن ترى در دست داریم که هم با حقایق مسلّم علمى سازگار است و هم با آیات قرآنى و روایات هماهنگ; زیرا: 🔹۱ـ وجود کوه ها بر سطح زمین سبب مى شود که اثر جزر و مدّ که نتیجه جاذبه ماه و خورشید است در خشکیها به حدّاقل برسد. اگر سطح زمین را خاکهاى نرم فرا گرفته بود، جزر و مدّى همچون دریاها در آن به وجود مى آمد و قابل سکونت نبود. 🔹۲ـ ریشه هاى کوه ها در زیر خاکها به هم پیوسته است و همچون زرهى گرداگرد زمین را گرفته و اگر آنها نبودند، فشارهاى داخلى ناشى از گازهاى درونى و موادّ مذاب دائماً مناطق مختلف را به حرکت درمى آورد و آرامشى وجود نداشت. هم اکنون گهگاه فشارها که زیاد از حدّ مى شود، زلزله هاى ویرانگرى به وجود مى آید و اگر کوه ها نبودند این زلزله ها دائمى بود. 🔹۳ـ کوه ها همچون دندانه هاى یک چرخ، پنجه در قشر هواى اطراف زمین افکنده و آن را با خود حرکت مى دهند. اگر سطح زمین صاف بود، حرکت سریع دورانى زمین به دور خود سبب برخورد دائمى با قشر هوا مى شد، از یکسو دائماً طوفان هاى شدید همه جا را در هم مى کوبید و از سوى دیگر حرارت فوق العاده اى بر اثر این تماس پیدا مى شد که زندگى براى انسان مشکل بود. 🔹به این ترتیب «صخور» (کوه ها) «مَیَدان» (حرکات نامنظم و شدید) زمین را کنترل مى کنند و اضافه بر همه اینها کوه ها مهم ترین منبع ذخیره آب براى انسان ها هستند و تمام چشمه ها و نهرها از ذخایر زیرزمینى و روى زمینى کوههاست. 🔹از آنچه در بالا در مورد نقش حیاتى بادها و کوه ها در زندگى انسان ها و تمام موجودات زنده گفته شد روشن مى شود که چرا «امیرمؤمنان على»(علیه السلام)بعد از اشاره به مسأله خلقت و آفرینش، روى دو موضوع بالخصوص تکیه کرده است. ادامه در پست بعدی⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2
⬆️⬇️ ادامه مطلب قبل ۴٫ همان مدرک، ص ۹۷، ح ۱۸٫ ۵٫ «هِمَمِ» جمع «همّت» به گفته «مقاییس اللغة» در اصل به معناى ذوب شدن و جریان یافتن و حرکت کردن است و اندوه را از این جهت «همّ» مى گویند که سبب ذوب شدن جسم و جان انسان است. سپس به هر امرى که داراى اهمیّت است یا فکر و هوش انسان را به خود مشغول مى سازد و مایه حرکت مى باشد، همّ و همّت اطلاق شده است (در مفردات نیز قسمتى شبیه به همین آمده است). «غَوْص» در اصل به معناى فرو رفتن در آب است، سپس به ورود در هر کار مهمّى نیز اطلاق شده است. «فِطَن» جمع «فِطْنَة» (بر وزن فتنه) به گفته «لسان العرب» به معناى فهم و هوش و ذکاوت است. ۶٫ «نَعْت» به گفته «خلیل بن احمد» به معناى توصیف چیزى با صفات نیک است (بنابراین با وصف که در خوب و بد مى آید تفاوت دارد). ۷٫ «اَجَل» به معناى سرآمد و سررسید هر چیزى است، خواه در مورد عمر انسان باشد یا اشیاى دیگر، یا سررسید قراردادها و بدهیها. ۸٫ «فَطَرَ» از مادّه «فَطْر» (بر وزن سطر) به گفته «راغب» در «مفردات» در اصل به معناى شکافتن چیزى از طول است و لذا خوردن روزه را افطار مى گویند گویى حالت روزه با آن شکافته مى شود. این واژه به معناى آفرینش و ایجاد و ابداع چیزى نیز آمده گویى پرده عدم شکافته مى شود و به عالم وجود گام مى نهد. ۹٫ «وَتَّدَ» از مادّه «وَتْد» (بر وزن وقت) به معناى ثابت کردن چیزى است و لذا به میخ که در اشیا ثابت مى شود و آنها را نیز ثبات مى بخشد «وَتَد» (بر وزن سبد) و گاه «وَتْد» (بر وزن وقت) مى گویند. ۱۰٫ «صُخُور» جمع صَخْرة به گفته «لسان العرب» به معناى سنگ بزرگ و سخت است. ۱۱٫ «مَیَدان» از مادّه «مَیْد» (بر وزن صید) است که به معناى تحرّک و اضطراب است و «مَیَدان» (بر وزن ضربان) نیز به همین معناست و «مَیْدان» (بر وزن حیران) به معناى فضاى وسیع است و جمع آن میادین مى باشد. ۱۲٫ سوره یوسف، آیه ۱۰۱ ـ سوره ابراهیم، آیه ۱۰۰ ـ سوره فاطر، آیه ۳۵ و… . ۱۳٫ سوره اعراف، آیه ۵۷٫ ۱۴٫ سوره نحل، آیه ۱۵٫ 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا