✴️ آیا می دانید شرط قبول ولایت اهل بیت علیهم السلام چیست ؟ ✴️
🔸أمیرمؤمنان امام علی صلوات الله علیه فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند:
« یاعلی! سوگند به خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد، و بر همه مردم برانگیخت، اگر بندهای خدا را هزار سال عبادت کند، خداوند از او قبول نمیکند، مگر با ولایت تو و ولایت امامان از فرزندانت؛ و همانا ولایت تو نیز پذیرفته نخواهد شد مگر با برائت از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندانت؛ این خبر را جبرئیل برایم آورد، پس هرکس میخواهد ایمان بیاورد و هر کس میخواهد کفر بورزد.»
📚 بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، باب وجوب موالاة أولیائهم و معاداة أعدائهم، المجلد 27، الصفحة 63
یا علی
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. ✅شرح خطبه ۱ ویژگی های قرآن ( مکارم شیرازی ) 🌿ويژگى هاى قرآن: در خطبه هاى نهج البلاغه، مکرر در
🍃
✅ادامه شرح خطبه ۱ بخش ۱۱ (ویژگیهای قرآن)
🔹4ـ «و خاصّ و عام آن را توضيح داده است» (وَ خاصَّهُ وَ عامَّهُ).
✅«خاص» احکامى است که همه مسلمين را شامل نمى شود مانند حکم حج که مخصوص افراد مستطيع است ✨«وَ للهِِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلا»(9) و
✅«عام» مانند دستور نماز است که همه را شامل مى گردد: «وَ اَقيمُوا الصَّلاةَ».
🔹اين احتمال نيز داده شده که منظور از خاص، آياتى است که ظاهر آن عموميّت دارد ولى منظور از آن، مورد خاصّى است، مانند
💥آيه ولايت:
✨«اِنَّما وَليُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّکاةِ وَهُمْ راکِعُونَ; سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پيامبر او و آنها که ايمان آورده اند همانها که نماز را برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند».(10) و مى دانيم که اين آيه، تنها يک مصداق بيشتر نداشت و آن اميرمؤمنان على(عليه السلام) بود.
🔹ولى عام، آياتى است که عموميّت دارد و همگان را شامل مى شود مانند: ✨«السّارِقُ وَ السّارِقَهُ فَاقْطَعُوا اَيْدِيَهُما; دست مرد و زن دزد را ببريد»!(11)
🔹5ـ «و پندها و مثل هايش را تببين کرده است»
🍃 (وَ عِبَرَهُ وَ اَمْثالهُ).
🌿«عبر» از مادّه «عبرت» از ريشه «عبور» گرفته شده، به همين دليل هنگامى که انسان حادثه اى را مى بيند و از آن عبور کرده و مصداقهاى ديگرى را در نظر مى گيرد به آن عبرت گفته مى شود و قرآن مجيد پر است از تواريخ انبيا و اقوام پيشين که به عنوان درس عبرت بيان شده و جاى جاى آنها آموزنده و پرمعناست.
🔹«امثال» مى تواند اشاره به مثلهايى باشد که در قرآن مجيد آمده و آن نيز فراوان است، مانند:
✨«اَلَمْ تَرَ کَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلا کَلِمَةَ طَيِّبَةً کَشَجَرَة طَيِّبَة; آيا نديدى چگونه خداوند مثالى براى سخن پاک گفته است و آن را تشبيه به درخت پاک و پاکيزه اى مى کند (که پربار و پرثمر است)؟(12) و مى تواند اشاره به افراد و اشخاصى بوده باشد که شرح حال آنها به عنوان يک مثال و يک الگو در قرآن آمده، مانند: ✨«ضَرَبَ اللهُ مَثَلا لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَاَةَ فِرْعَوْنَ اِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِنْدَکَ بَيْتاً فِى الْجَنَّةِ وَ نَجِّنى مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنى مِنَ الْقَومِ الظّالِمينَ; خداوند مثلى براى مؤمنان زده، به همسر فرعون در آن هنگام که گفت: پروردگارا خانه اى براى من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون و عمل او نجات ده و مرا از قوم ظالم، رهايى بخش».(13)
🔹6ـ «و مطلق و مقيّد آن را روشن ساخته است»
🍃(وَ مُرْسَلَهُ وَ مَحْدُودَهُ).
🔻«مطلق» احکامى است که بدون قيد و شرط بيان شده، مانند:
✨ «اَحَلَّ اللهُ الْبَيْعَ; خداوند خريد و فروش را حلال کرده»(14)
🔻و «مقيّد» حکمى است که با قيد و شرطى بيان شده، مانند:
✨ «تِجارَةً عَنْ تَراض مِنْکُمْ; تجارتى که از روى رضايت شما بوده باشد».(15)
🌻روشن است که جمع ميان مطلق و مقيّد ايجاب مى کند که مطلق را به وسيله مقيّد، تقييد کنيم و در مثال بالا تنها معامله اى را صحيح بدانيم که مورد تراضى طرفين باشد. و نيز مطلق مى تواند اشاره به احکامى باشد که بدون قيد و شرط آمده و مقيّد احکام ديگرى که با قيد و شرط آمده، مانند کفّاره قسم که در آن آمده است:
✨ «اَوْ تَحْريرُ رَقَبَة; يا آزاد کردن يک برده»(16) در حالى که درباره کفّاره قتل خطأ مى خوانيم:
✨«فَتَحْريرُ رَقَبَة مُؤمِنَة; آزاد کردن يک بنده باايمان».(17)
🔹7ـ و نيز «محکم و متشابه آن را معيّن فرموده»
✨ (وَ مُحْکَمَهُ وَ مُتَشابِهَهُ).
♦️«محکم» اشاره به آياتى است که دلالت آن کاملا روشن است مانند:
✨ «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد; بگو اوست خداى يکتا» و متشابه، آياتى است که در ابتداى نظر نوعى ابهام و پيچيدگى دارد هر چند به کمک آيات ديگر قرآن تبيين مى شود، مانند:
✨ «اِلى رَبِّها ناظِرَة; چشمها در آن روز به پروردگارش مى نگرد».(18) که در پرتو آياتي که مي گويند خداوند مکان و جهت و جسم ندارد و ديده نمي شود ابهام ظاهري آن برطرف مي گردد, مانند:
✨ "لاتدرکه الابصار وهو يدرک الابصار؛ چشمها او را درک نمي کند و او چشمها را ادراک مي نمايد". (19)
🌱ادامه دارد...
⚘
@Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
۱۶- و من كلام له ( عليه السلام )
> لما بويع في المدينة و فيها يخبر الناس بعلمه بما تئول إليه أحوالهم و فيها يقسمهم إلي أقسام <
ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَي عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ ( صلي الله عليه وآله ) وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّي يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا وَ اللَّهِ مَا كَتَمْتُ وَشْمَةً وَ لَا كَذَبْتُ كِذْبَةً وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقَامِ وَ هَذَا الْيَوْمِ أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَي مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَاوَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْءٌ فَأَقْبَلَ .
#قال السيد الشريف : و أقول إن في هذا الكلام الأدني من مواقع الإحسان ما لا تبلغه مواقع الاستحسان و إن حظ العجب منه أكثر من حظ العجب به و فيه مع الحال التي وصفنا وائد من الفصاحة لا يقوم بها لسان و لا يطلع فجها إنسان و لا يعرف ما أقول إلا من ضرب في هذه الصناعة بحق و جري فيها علي عرق وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ .#
>و من هذه الخطبة و فيها يقسم الناس إلي ثلاثة أصناف<
شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِيءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِي النَّارِ هَوَي الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَي هِيَ الْجَادَّةُ عَلَيْهَا بَاقِي الْكِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّةِ وَ مِنْهَا مَنْفَذُ السُّنَّةِ وَ إِلَيْهَا مَصِيرُ الْعَاقِبَةِ هَلَكَ مَنِ ادَّعَي وَ خابَ مَنِ افْتَري مَنْ أَبْدَي صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ وَ كَفَي بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ لَا يَهْلِكُ عَلَي التَّقْوَي سِنْخُ أَصْلٍ وَ لَا يَظْمَأُ عَلَيْهَا زَرْعُ قَوْمٍ فَاسْتَتِرُوا فِي بُيُوتِكُمْ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ التَّوْبَةُ مِنْ وَرَائِكُمْ وَ لَا يَحْمَدْ حَامِدٌ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَلُمْ لَائِمٌ إِلَّا نَفْسَهُ .
شرح_صوتی_خطبه_۱۶_جلسه_۲.mp3
8.65M
✅شرح خطبه ۱۶
قسمت دوم
/بنیادمجازی
کانال #قرآنونهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرخطبههاینهجالبلاغه
🔴 شایستهسالاری، شروع اصلاحات
قال امیرالمؤمنین الامام علی علیه السلام : «فلیست تصلح الرعیه الا بصلاح الولاهًْ و لاتصلح الولاهًْ الا باستقامه الرعیه».
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمود: پس امور مردم اصلاح نمیشود مگر به اصلاح رهبران و زمامداران، و زمامداران اصلاح نمیشوند مگر با استقامت مردم. (بصیرت و بینش مردم)
______________
📚 نهجالبلاغه- خطبه ۲۱۶
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🔰🔰🔰🔰 #شکوه_امر_خدا منو وپسرم .... عاشق این است که من یا مادرش با همان لحنی که قربان صدقه اش می ر
#نکات_تربیتی_خانواده 5
🔹 قرار شد هر چیزی که آرامش خونه رو از بین میبره ما کنار بذاریم.
⛔️ مثلا گفتیم تلویزیون آرامش خانواده رو بهم میریزه.
🔶 این جهت که فیلم های سینمایی و سریال هاش باعث میشه که زن و شوهرها بدون توجه به شرایطشون
همسرشون رو با افراد توی فیلم ها مقایسه کنن.
💢 خانمه میگه چرا شوهر فلان خانم توی فیلم "خوشکل و ثروتمند" هست هیچ مشکلی نداره.😌
اما شوهر من فقیر و بدبخته!😤
مگه من چیم کم بود که شدم زن این؟!😣
⭕️ واقعا هم سخته که صبح تا شب ثروتمندان رو توی تلویزیون ببینه اما مقایسه نکنه!
🚸 شما بزرگواران یا تلویزیون و ماهواره نبینید یا اگه دیدید خیییلی مراقب باشید که مقایسه نکنید.
✅ همش خوبی های همسرتون رو ببینید.
🚸 "مراقب باشید با مقایسه هاتون آرامش همسرتون رو بهم نریزید".
دقت کردید جمله رو؟👆😉
#گمشده_ای_به_نام_آرامش
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
P 7.mp3
2.57M
#دشمن_شناسی 7
🔵 ماجرای کوچه های بنی هاشم و آتش زدن درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیه...
استاد طائب
🌷⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2