eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 حکمت(۳۲۰)روش صحیح پرستیدن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3289 📚حکمت/(۳۲۱)🔻قاطعیت رهبری در مشورت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3291 📚حکمت(۳۲۲)🔻ضرورت تقویت روحیه مردم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3293 📚حکمت(۳۲۳)🔻علل انحراف خوارج https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3295 📚حکمت(۲۲۴)خدا ترس در خلوتگاهها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3297 📚حکمت(۳۲۵)اندوه عزای محمدبن ابی بکر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3299 📚حکمت(۳۲۶)مهلت پذیرش توبه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3301 📚حکمت(۳۲۷)پیروزی های دروغین https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3304 📚حکمت(۳۲۸)وظیفه سرمایه داران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3306 📚حکمت(۳۲۹)بی نیازی از عذرخواهی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3308 📚حکمت(۳۳۰)مسولیت نعمتها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3310 📚حکمت(۳۳۱)ارزش عبادت و بندگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3315 📚حکمت(۳۳۲)مسولیت رهبری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3317 📚حکمت(۳۳۳)روانشناسی مومن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3319 📚حکمت(۳۳۴)یاد مرگ و آرزوها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3321 حکمت(۳۳۵)آفات اموال https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3323 📚حکمت(۳۳۶)مسولیت وعده دادن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3325 📚حکمت(۳۳۷)ضرورت عمل گرایی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3328 📚حکمت(۳۳۸)اقسام علم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3330 📚حکمت(۳۳۹)قدرت و حاکمیت اندیشه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3332 📚حکمت(۳۴۰)ارزش پاکدامنی و شکر گذاری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3334 📚حکمت(۳۴۱)روز دردناک ظالم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3345 📚حکمت(۳۴۲)راه بی نیازی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3347 📚حکمت(۳۴۳)شناخت مردم و ضد ارزشها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3349 📚 حکمت(۳۴۴)ضرورت توجه به فناپذیری دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3351 📚حکمت۳۴۵)یکی از راهای پاک ماندن معنوی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3353 📚حکمت(۳۴۶)مشکلات درخواست کردن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3355 📚حکمت(۳۴۷)جایگاه ستایش https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3357 📚حکمت(۳۴۸)سخت ترین گناه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3359 📚حکمت(۳۴۹)الگوی انسان کامل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3361 📚حکم ت(۳۵۰)روانشناسی،مردان ستمکار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3364 📚حکمت(۳۵۱)امیدواری در سختی ها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3371 حکمت(۳۵۲)اعتدال در پرداخت به امور خانواده https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3373 📚حکمت(۳۵۳)بزرگترین عیب https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3375 📚حکمت(۳۵۴)روش تبریک گفتن در تولدفرزند https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3377 📚حکمت(۳۵۵)پرهیز از تجمل گرایی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3379 📚حکمت(۳۵۶)قدرت خداوند در روزی رسانی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3381 📚حکمت(۳۵۷)روش تسلیت گفتن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3383 📚حکمت(۳۵۸)مسولیت نعمتها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3385 📚حکمت(۳۵۹)راه خودسازی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3387 📚حکمت(۳۶۰)ضرورت پرهیز از بدگمانی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3389 📚حکمت(۳۶۱)روش خواستن از خدا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3397 📚حکمت(۳۶۲)ضرورت پرهیز از جدال و درگیری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3399 📚حکمت(۳۶۳)نشانه بی خردی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3401 📚حکمت(۳۶۴)جایگاه پرسیدن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3403 📚حکمت(۳۶۵)ارزشهای اخلاقی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3405 📚حکمت(۳۶۶)هماهنگی علم و عمل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3407 📚حکمت(۳۶۷)روش برخورد با دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3409 📚حکمت(۳۶۸)فلسفه کیفر و پاداش https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3411 📚حکمت(۳۶۹)خبر از مسخ ارزشها دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3413 📚حکمت(۳۷۰)هدفداری انسان و ضرورت تقوا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3415 📚حکمت(۳۷۱)ارزشهای والای اخلاقی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3421 📚حکمت(۳۷۲)عوامل استحکام دین و دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3423 📚حکمت(۳۷۳)مراحل امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3425 📚حکمت(۳۷۴)مراحل امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3427 📚حکمت(۳۷۵)مراحل شکست در مبارزه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3429 📚حکمت(۳۷۶)سرانجام حق و باطل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3431 حکمت(۳۷۷)ضرورت ترسیدن از عذاب الهی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3433 @Nahjolbalaghe2
✅فهرست لینک های دسترسی آسان به حکمتها 📚حکمت(۳۷۸)آثار شوم بخل ورزی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3435 📚حکمت(۳۷۹)اقسام روزی و پرهیز از حرص زدن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3437 📚/ حکمت (۳۸۰)ضرورت یاد مرگ https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3439 📚حکمت(۳۸۱)ضرورت رازداری و کنترل زبان https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3441 📚حکمت(۳۸۲)ارزش سکوت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3443 📚حکمت(۳۸۳)تلاش در اطاعت و بندگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3445 📚حکمت(۳۸۴)راه چگونه زیستن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3447 📚حکمت(۳۸۵)دنیا شناسی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3449 📚حکمت(۳۸۶)ضرورت استقامت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3451 📚حکمت(۳۸۷)شناخت خوبی ها و بدیها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3453 📚حکمت(۳۸۸)فقر زدایی و سلامت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3455 📚حکمت(۳۸۹)ضرورت عمل گرایی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3457 📚حکمت(۳۹۰)برنامه ریزی صحیح در زندگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3459 📚حکمت(۳۹۱)ضرورت ترک حرام و غفلت زدگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3461 📚حکمت(۳۹۲)راه شناخت انسانها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3463 📚حکمت(۳۹۳)روش برخورد با دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3465 📚حکمت(۳۹۴)ارزش سخن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3467 📚حکمت(۳۹۵)ارزش قناعت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3469 📚حکمت(۳۹۶)راه خوب زیستن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3471 📚حکمت(۳۹۷)عطر خوب https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3473 📚حکمت(۳۹۸)ترک غرور و یاد مرگ https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3475 📚حکمت(۳۹۹)حقوق متقابل پدر و فرزند https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3477 📚حکمت(۴۰۰)شناخت واقعیت ها و خرافات https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3479 📚حکمت(۴۰۱)ضرورت هماهنگی با مردم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3487 📚حکمت(۴۰۲)ضرورت موقعیت شناسی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3489 📚حکمت(۴۰۳)پرهیز از کارهای گوناگون https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3491 📚حکمت(۴۰۴)تفسیر لا حول ولا قوه الا بالله https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3493 📚حکمت(۴۰۵)جاهلان متظاهر به دین https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3495 📚حکمت(۴۰۶)اخلاق تهیدستان و توانگران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3497 📚حکمت(۴۰۷)ارزش عقل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3499 📚حکمت(۴۰۸)سر انجام حق ستیزی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3501 📚حکمت(۴۰۹)هماهنگی قلب و چشم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3503 📚حکمت(۴۱۰)ارزش پرهیزگاری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3505 📚حکمت(۴۱۱)احترام به استاد https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3511 📚حکمت(۴۱۲)راه خودسازی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3513 📚حکمت(۴۱۳)راه تحمل مصیبتها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3515 📚حکمت(۴۱۴)راه تحمل مصیبتها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3517 📚حکمت(۴۱۵)دنیا شناسی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3519 📚حکمت(۴۱۶)روش برخورد با دنیا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3521 📚حکمت(۴۱۷)شرایط توبه و استغفار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3523 📚حکمت(۴۱۸)ره آورد حلم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3525 📚حکمت(۴۱۹)مشکلات انسان https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3527 حکمت(۴۲۰)راه درمان شهوت و عفو اهانت کننده https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3529 📚حکمت(۴۲۱)ره آورد عقل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3537 📚حکمت(۴۲۲)ارزش نیکوکاری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3539 📚حکمت(۴۲۳)ره آورد خودسازی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3541 📚حکمت(۴۲۴)ارزش عقل و بردباری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3543 📚حکمت(۴۲۵)مسئولیت توانگران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3545 📚حکمت(۴۲۶)دو چیز ناپایدار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3547 📚حکمت(۴۲۷)جایگاه شکوه کردن https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3549 📚حکمت(۴۲۸)عید واقعی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3551 📚حکمت(۴۲۹)اندوه سرمایه داران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3553 📚حکمت(۴۳۰)اندوه زر اندوزی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3555 📚حکمت(۴۳۱)اقسام روزی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3558 📚حکمت(۴۳۲)ویژگی های دوستان https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3560 📚حکمت(۴۳۳)ضرورت توجه به فناپذیری لذتها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3562 📚حکمت(۴۳۴)آزمودن انسانها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3564 📚حکمت(۴۳۵)ارزشهای والای اخلاقی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3566 📚حکمت(۴۳۶)راه شناخت بزرگواران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3568 @Nahjolbalaghe2
✅فهرست لینک های دسترسی آسان به حکمتها 📚حکمت(۴۳۷)شناخت عدل و بخشش https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3570 📚حکمت(۴۳۸)جهل و دشمنی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3572 📚حکمت(۴۳۹)توصیف زهد و پارسایی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3574 📚حکمت(۴۴۰)نقش خواب دیدنها در زندگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3576 📚حکمت(۴۴۱)تجربه کاری و شناخت مدیران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3578 📚(حکمت۴۴۲)راه انتخاب شهرها برای زندگی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3580 📚حکمت(۴۴۳)ویژگی های مالک اشتر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3582 📚حکمت(۴۴۴)ارزش تداوم کار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3584 📚حکمت(۴۴۵)انسان شناسی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3586 📚حکمت(۴۴۶)ضرورت پرداخت دیون مردم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3588 📚حکمت(۴۴۷)ضرورت فقه در تجارت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3590 📚حکمت(۴۴۸)راه برخورد با مصیبت ها https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3595 📚(حکمت ۴۴۹)راه مبارزه با هوا پرستی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3597 📚حکمت(۴۵۰)پرهیز از شوخی بیجا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3599 📚حکمت(۴۵۱)روش برخورد با مردم https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3601 📚حکمت(۴۵۲)معیار شناخت فقر و غنا https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3603 📚حکمت(۴۵۳)علل انحراف زبیر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3605 📚حکمت(۴۵۴)راه غرور زدایی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3607 📚حکمت(۴۵۵)راه شناخت بزرگ ترین شاعر https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3609 📚حکمت(۴۵۶)بهای جان آدمی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3611 📚حکمت(۴۵۷)مال اندوزی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3613 📚حکمت(۴۵۸)نشانه هاى ايمان https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3615 📚حکمت(۴۵۹)شناخت جایگاه جبر و اختیار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3620 📚حکمت(۴۶۰)ارزش صبر و تحمل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3622 📚حکمت(۴۶۱)غیبت نشانه ناتوانی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3624 📚حکمت(۴۶۲)پرهیز از غرور زدگی در ستایش https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3626 📚حکمت(۴۶۳)دنیا برای آخرت است https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3628 📚حکمت(۴۶۴)سرانجام درد ناک بنی امیه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3630 📚حکمت(۴۶۵)ارزشهای والای انصار https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3632 📚حکمت(۴۶۶)دقت در مشاهدات https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3636 📚حکمت(۴۶۷)وصف یکی از رهبران الهی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3638 📚حکمت(۴۶۸)مسئولیت سرمایه داری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3640 📚حکمت(۴۶۹)پرهیز از افراط و تفریط نسبت به امام‌علیه‌السلام https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3643 📚حکمت(۴۷۰)توصیف توحید و عدل https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3645 📚حکمت(۴۷۱)شناخت جایگاه سخن و سکوت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3647 📚حکمت(۴۷۲)دعای باران https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3649 📚حکمت(۴۷۳)ارزش رنگ کردن مو و آرایش https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3651 📚حکمت(۴۷۴)ارزش عفت و پاکدامنی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3653 📚حکمت ۴۷۵)ارزش قناعت https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3655 📚حکمت(۴۷۶)راه کشور داری https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3657 📚حکمت(۴۷۷)بزرگترین گناه https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3659 📚حکمت(۴۷۸)مسئولیت آگاهان https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3661 📚حکمت(۴۷۹)بدترین دوست https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3663 📚حکمت(۴۸۰)آفتِ دوستی https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/3665 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✅برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام 🍃قسمت (1 ) 🌸 امام باقر علیه السلام: «به خدا سوگند شیوۂ علی علیه السلام چنان بود که مانند بنده گان غذا می خورْد و بر زمین می نشست. دو پیراهنِ کهنه می خرید و غلامش را مُخیّر می نمود بهترینِ آنها را بردارد و خود آن دیگری را می پوشید. و اگر دامان یا آستینش بلندتر بود آن را قطع می کرد. در مدت 5 سال خلافتش آجری روی آجر نگذاشت و طلا و نقره ای نیاندوخت. هرگاه با دو کارِ خداپسند روبرو می شد، سخت ترینِ آنها را انتخاب می کرد. به مردم نان گندم و گوشت می خورانید اما خود به منزلش رفته، نان جو با سرکه می خورد... .» --------------------- 📚 امالی شیخ صدوق، مجلس 47، حدیث14 ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
4_5778601930938910100.mp3
1.76M
✅کامل شدن عقلها در زمان ظهور امام مهدی(عج) 🎤 #حجت‌الاسلام‌عالی ⚘ @Nahjolbalaghe2
🌺🌿 شرح و تفسیر خطبه۱
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْ
💥 ✅ شرح و تفسیر/خطبه ۱/بخش۱/نهج البلاغه 🕊هماى بلند پرواز اندیشه ها به کنه ذاتش نرسد! 🔹یک نگاه کوتاه به این فراز از خطبه نشان مى دهد که امیرمؤمنان على(علیه السلام)دوازده وصف از اوصاف الهى را با انسجام زیبا و نظام جالبى بیان کرده است: 🔹در مرحله اوّل نشان مى دهد که چگونه بندگان در مقام مدح و ثنا و شکر خداوند در عمل ناتوانند (در این مرحله به سه وصف اشاره شده است). 🔹در مرحله دوّم این حقیقت را بیان مى کند که از نظر اندیشه نیز چگونه انسانها از درک عظمت و کنه ذات او عاجزند (در این مرحله به دو وصف اشاره شده است). 🔹در مرحله سوّم دلیل این مطلب را بازگو مى کند که ذات پاک او از هر نظر نامحدود و طبعاً نعمتهایش نیز بى پایان است و عجز ما از درک ذاتش یا اداى حقّش درست به همین دلیل است (در این مرحله به چهار وصف اشاره مى فرماید). 🔹سرانجام در مرحله چهارم به جهان آفرینش و مخلوقات او باز مى گردد، گویى مى خواهد این حقیقت را بیان کند که ذات پاکش را تنها از این طریق باید شناخت و این حداکثر توان و قدرت ماست (و در این قسمت به سه وصف از اوصاف فعل او اشاره شده است). 🔹اینها گواهى مى دهد که این معلّم بزرگ عالم بشریّت تعبیراتى را که در خطبه بلند خود انتخاب فرموده همه حساب شده و روى نظام خاصّى بوده است. 🔹با این نگاه اجمالى به تفسیر اوصاف دوازده گانه بالا باز مى گردیم: 🔹امام(علیه السلام) سخن را از حمد و ثناى الهى شروع مى کند و در برابر آن اظهار عجز کرده، مى گوید: «ستایش مخصوص خداوندى است که ستایشگران از مدح و ثناى او عاجز و ناتوانند» (اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذى لا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ).(۱) 🔹چرا که اوصاف «کمال» و «جمال» او از حدّ بیرون است. آنچه انسانها و فرشتگان از حمد و مدح او گویند به مقدار معرفت و شناخت خودشان از آن ذات بى مثال است نه به مقدار کمالات او. 🔹هنگامى که شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) که بزرگ ترین پیامبر الهى است مطابق حدیث مشهور اظهار عجز از معرفت خالق متعال مى کند و نغمه «ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ»(۲)را سر مى دهد دیگران چگونه مى توانند دعوى معرفت او کنند؟ و هنگامى که انسان از معرفت او عاجز باشد چگونه مى تواند حقّ حمد و ستایش او را به جا آورد؟ بنابراین بالاترین حدّ «حمد» ما همان است که مولا فرموده، یعنى اظهار عجز و ناتوانى در برابر حمد و ثناى او کردن و اعتراف به این که هیچ گوینده اى توانایى ندارد که بر قلّه حمد و ثنایش عروج کند. 🔹در حدیثى از «امام صادق(علیه السلام)» مى خوانیم که: «خداوند به موسى(علیه السلام) وحى فرستاد: اى موسى! حقّ شکر مرا به جا آور. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حقّ شکر تو را به جا آورم در حالى که هرگاه شکر تو را به جا آورم، این خود نعمتى است که به من ارزانى 🔹فرمودى (و توفیق شکرگزارى دادى و به این ترتیب مشمول نعمت تازه اى شده ام که شکر دیگرى بر آن لازم است)؟! 🔹فرمود: «یا مُوسى اَلآنَ شَکَرْتَنى حینَ عَلِمْتَ اَنَّ ذلِکَ مِنّى; اى موسى الآن شکر مرا به جا آورى که دانستى این هم از من است (و تو از اداى شکرش ناتوانى)».(۳) 🔹البتّه از یک نظر هنگامى که انسان به طور سربسته مى گوید: الحمدلله (هر گونه حمد و ستایش مخصوص خداست) چیزى از مراتب حمد و ستایش باقى نمى ماند، مگر این که مخصوص ذات پاک او مى شود. به همین جهت در حدیثى مى خوانیم که امام صادق(علیه السلام) از مسجد بیرون آمد در حالى که مرکب او گم شده بود، فرمود: «اگر خداوند آن را به من بازگرداند، حقّ شکر او را ادا مى کنم، چیزى نگذشت که مرکب امام(علیه السلام) را آوردند در این موقع عرض کرد: الحمدلله! کسى گفت ـ فدایت شوم ـ مگر شما نفرمودید حقّ شکر خدا را به جا مى آورم؟ امام فرمود: مگر نشنیدى گفتم الحمدلله» (مگر چیزى بالاتر از این است که هر گونه حمد و ستایش را مخصوص او بدانم).(۴) 🔹در توصیف دوّم مى فرماید: «و حسابگران (زبردست) هرگز نتوانند نعمت هایش را شماره کنند» (وَ لا یُحْصی نَعْمائَهُ الْعادُونَ). 🔹زیرا نعمت هاى مادّى و معنوى، ظاهرى و باطنى، فردى و جمعى او از آن برتر و بیشتر است که قابل احصا باشد. بدن یک انسان از سلولها و یاخته هاى بى حدّ و حصرى تشکیل شده (۱۰ میلیون میلیارد به طور متوسّط!) که هر کدام یک موجود زنده است با ساختمان پیچیده اش و هر یک نعمتى است از نعمتهاى پروردگار که شمارش آنها در ده ها هزار سال نیز ممکن نیست. وقتى انسان نتواند تنها این بخش کوچک از نعمت هاى الهى را شماره کند، چگونه مى تواند آن همه نعمتهاى بیرونى چه در جنبه هاى مادّى یا معنوى را شماره کند؟ اصولا ما از همه نعمت هاى او آگاه نیستیم که بخواهیم آنها را شماره کنیم؟ ادامه دارد ... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2 📚شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش۱ /آیت...مکارم شیرازی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پرچم بر دروازه های چین 🌷❤️🌺❤️🌺🌷❤️🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان مردی که پسرش را به خاطر برپایی روضه امام حسین علیه السلام به غلامی فروخت ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ﷽ ✨ تحویل سال سوختگان از محـرم است حَوِل قُلُوبنا به بُکاءِ عَلَی الْحُسَیـن 🏴 آغاز سال ۱۴۴۱ هـ.ق
YEKNET.IR -Moghadam-Shab 01 Moharam1397-001.mp3
5.83M
🍂 اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن 🏴 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ZiyaratAshoura.mp3
12.64M
✨﴾﷽﴿✨ 🎙 زیارت عاشورا (قرائت سریع) 🔺 ⏱مدت: ۱۳ دقیقه @Nahjolbalaghe2
🏴ده روز شبیه یکی از یاران امام حسین علیه السلام ،زندگی کنیم 🔰دوست شهیدت رو انتخاب کن 🌷🌷رفیق شهیدم 👇🏻 🔹سیرت پاک به ز صورت نیکو! ✅در ادامه بحث، درباره یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا، نام یک غلام سیاه چهره ای به چشم می خورد که به جهانیان ثابت کرد که معرفت حجّت الهی به صورت نیکو نیست بلکه طینت پاک می خواهد و بس! نامش《جَون بن حُوَی 》 است. او فردی سیاه پوست اهل نوبه (منطقه‌ای در آفریقا) بود. او ابتدا غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که حضرت امیرالمؤمنین(ع) او را به ۱۵۰ دینار خرید و به ابوذر بخشید. هنگامی که ابوذر را به رَبذه تبعید کردند، این غلام برای کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر در سال ۳۲ هجری به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیرالمؤمنین(ع) و بعد از شهادت آن حضرت(ع) به خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید و سپس در خدمت امام حسین(ع) حاضر شد و همراه آن حضرت(ع) از مدینه به مکّه و از مکه به کربلا آمد. گویا او در تعمیر و آماده سازی اسلحه مهارت داشته و در نقلی از امام سجاد(ع) آمده است : 《شب عاشورا جون در چادر امام حسین(ع) بود و شمشیر او را آماده می‌کرد.》 هنگامی که جنگ در روز عاشورا شدّت گرفت او خدمت امام حسین(ع) آمد و برای میدان رفتن و دفاع از حریم ولایت و امامت اجازه خواست. حضرت فرمودند : 《در این سفر به امید عافیت و سلامتی همراه ما بودی! اکنون خویشتن را به خاطر ما مبتلا مساز.》 جون خود را به قدم های مبارک امام حسین(ع) انداخت و بوسید و گفت : ای پسر رسول خدا(ص)! هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسه لیس شما بودم، حالا که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم؟ جون با خود فکر کرد : من کجا و این خاندان کجا؟! لذا عرضه داشت : آقای من! بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است. یا ابا عبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم. نه آقای من! از شما جدا نمی شوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد. جون می گفت و گریه می کرد به حدّی که امام حسین(ع) نیز گریستند و اجازه دادند. با آنکه جون پیرمردی به نقلی ۹۰ ساله بود، ولی بچّه ها در حرم با او انس فراوانی داشتند. او به کنار خیمه ها برای خداحافظی و طلب حلالیّت آمد، که صدای گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند. هر یک را به زبانی ساکت و به خیمه ها فرستاد و مانند شیری غضبناک روی به آن قوم نا پاک کرد. او جنگ نمایانی کرد، تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم های فراوانی به او وارد کردند. هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین(ع) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست، و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود : 《اَللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ الأبرارِ وَ عَرِّف بَینَهُ و بَینَ مُحمدٍ(ص) و آلِ مُحمدٍ(ص)》 خدایا! رویش را سفید و بویش را خوش گردان و با نیکان محشور کن و با محمد(ص) و آل محمد(ص) آشنا ساز. از برکت دعای حضرت(ع) روی غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوی عطر از وی به مشام رسید. بعد از ده روز از واقعه عاشورا جمعی از بنی اسد بدن شریف جُوْن، غلام ابی ذر غفاری را پیدا کردند، در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطّر بود و سپس او را دفن کردند. پیکر او همراه دیگر شهدا پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپرده شد. اما علامه مجلسی(ره) روایتی را نقل می‌کند که بدن وی پس از ده روز از دفن شهدا پیدا شده و بوی عطر از آن به مشام میرسید  نام او در زیارت الشهداء و چنین آمده است : 《اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِی‌ذَرٍّ الْغِفَارِی(ره)》 📚 منابع : ۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۵، ص۷۱-۲۲ ۲)وسیلة الدّارین فی انصار الحسین(ع)، ص۱۱۵ ۳)اعیان الشیعه عاملی، ج۱، ص۶۰ ۴)نفس المهموم محدث قمی، ص۲۴۶ ۵)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۹۳ ۶)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۱۹۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅دعای روز یکشنبه 🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌹 بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لاَ أَرْجُو إِلاَّ فَضْلَهُ وَ لاَ أَخْشَى إِلاَّ عَدْلَهُ‏ به نام خداى بخشنده مهربان به نام خدايى كه جز به فضل و رحمتش به چيزى اميدوار نيستم و غير از عدل و دادش از چيزى نمى ‏ترسم 🌹وَ لاَ أَعْتَمِدُ إِلاَّ قَوْلَهُ وَ لاَ أُمْسِكُ إِلاَّ بِحَبْلِهِ‏ و جز به قول او (و كتاب او) به چيزى اعتماد ندارم و جز به رشته (اخلاص و محبت) اش به چيزى چنگ نمى ‏زنم 🌹بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ‏ به تو پناه مى‏ برم اى خداى صاحب عفو و خوشنودى از ظلم و تعدى خلق 🌹وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ‏ و از تغيرات و حوادث روزگار و غم و اندوه پى در پى و پيش آمدهاى سخت ناگوار 🌹وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاَحُ وَ الْإِصْلاَحُ‏ و از اينكه عمرم بسر آيد و خود را مهيا و آماده سفر آن جهان نكرده باشم و از تو مى‏ طلبم كه رهبرى به هر خير و صلاح و اصلاح امورم بفرمايى 🌹وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ‏ و از تو يارى مى‏ طلبم كه مرا با هر چه فتح و فيروزى و كامروايى است مقرون سازى 🌹وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا وَ شُمُولِ السَّلاَمَةِ وَ دَوَامِهَا و تنها از تو خواهانم كه مرا لباس عافيت كامل (از هر رنج و غم) بپوشانى و سلامتى دائم (از هر درد و الم) عطا كنى 🌹وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ‏ و به تو پناه مى ‏برم اى خدا از وسوسه ‏هاى شياطين 🌹وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاَطِينِ‏ و در پناه سلطنت تواز ظلم و جور سلاطين امان مى‏ جويم 🌹فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاَتِي وَ صَوْمِي‏ پس تو نماز و روزه و طاعتم بپذير 🌹وَ اجْعَلْ غَدِي وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي‏ و فردا و پس فرداى مرا نيكوتر از اين ساعت و اين روزم قرار ده 🌹وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي‏ و مرا در ميان خويش و قبيله و قومم عزيز گردان و از هر شرى در خواب و بيدارى محفوظم بدار 🌹فَأَنْتَ اللَّهُ خَيْرٌ حَافِظاً وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ‏ كه تويى خداى بهترين نگهبان خلق و مهربانترين اهل عالم 🌹اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ خدايا به درگاه تو آمده و بيزارى مى‏ جويم از امروز و هميشه ايام بعد آن از يكايك شرك و كفر و كجروى 🌹وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ و به درگاهت به اخلاص دعا مى‏ كنم كه در معرض اجابت قرار گيرد و عمرى بر طاعتت پايدارى مى ‏كنم به اميد ثواب تو 🌹فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ‏ پس درود فرست بر محمد (ص) كه بهترين خلق تو و خواننده خلق بسوى معرفت و توحيد توست 🌹وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لاَ يُضَامُ وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لاَ تَنَامُ‏ و مرا عزيز گردان به عزت ابدى خود كه ذلت از پى آن نيست و محفوظ بدار به ديده خود كه خواب نخواهد داشت 🌹وَ اخْتِمْ بِالاِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏ و كارم را به بريدن از خلق و توجه كامل به تو به پايان آرم و عمرم را به آمرزش و مغفرت خود ختم كن كه تو بسيار بخشنده و مهربانى. ⚘@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی اجمالی -1.mp3
5.08M
📚 #معرفی_اجمالی نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی 💠حجه الاسلام مهدوی ارفع #شماره_1 زمان 2:38 ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✅برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام 🍃قسمت (1 ) 🌸 امام باقر علیه السلام: «به خدا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام قسمت (۲) ✅ "شکّ در مورد علی(علیه السلام) کُفر است." حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) از پدرانش نقل کرد که رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به علی ابن ابیطالب (علیه السلام) فرمود: «یاعلی! تو بهترینِ انسان هایی، و در مورد تو شک و تردید نمی کند مگر کسی که کافر باشد.» -------------------------------- 📚 بحارالانوار،  ج۲۶ ص۳۰۶ 📚 غایَة المَرام،  ج۵ ص۱۰ ⚘@Nahjolbalaghe2