eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین 🌹🌹🌹 راه های اصلی رسیدن به آرامش تقدیمتون میش
۲ 🌷 زیربنای هر فضیلتی آرامش هست. 🌹اگه زن و شوهری میخوان خونه ای پر از محبت و عشق و صمیمیت داشته باشن، ✔️اولین و مهم ترین چیزی که باید برای به وجود آوردنش تلاش کنن، "آرامش" هست. 💖🌷 🚸 بدون آرامش به هیچ لذت و عشقی نخواهید رسید. 🌺 زن و شوهر مهم ترین وظیفه خودشون رو آرامش دادن به همدیگه بدونن😌💖 شما به این موضوع دقت دارید؟! @Nahjolbalaghe2
Part 2.mp3
2.96M
🔶 چرا امام زمان ما غایب هست؟ آیا ما میتونیم ایشون رو از غیبت درش بیاریم؟ 🏵استاد مهدی طائب @Nahjolbalaghe2
ツ 🌷آیت الله فاطمی نیا: عزيزان من اگر روحتون ‌لطيف نباشد هيچ چيز نصيبتان نميشود خـــود را معطل نكنيد به حضرت‌زهراسلام‌الله عليها قسم تا نشويد چيزی گيرتان نمی آيد! از خانه شروع كنيد و با خشـــــم وغضب، تن خانواده را نلرزانيد. ↷↷↷ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فحشای فلسفه غرب آیت‌الله حامد کاری از پایگاه بسیجیان اندیشمند @Nahjolbalaghe2
♨️ اعتراض شدید حضرت آیت‌الله‌ نوری‌همدانی به طرح جدید بانکداری در مجلس حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم:🔻 ◽️عده‌ای از اساتیدحوزه، نامه ای به بنده نوشتند که لایحه ای برای رسمیت بخشیدن به به عنوان قرض به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و عده ای از طلاب نیز به درست بودن آن رأی دادند. ◽️ اجماع فقها بر این است که گرفتن پول در برابر تأخیر در أدای دین، رباست و قرآن کریم نیز در هفت جا بر حرمت آن تأکید کرده است. ◽️بانکها در برابر وامی که به مردم می دهند، در ابتدا مبلغی را به عنوان سود برمی‌دارند که این رباست؛ همچنین تأخیر در أدای دین را به صورت روزشمار از مردم می گیرند که این مصداق آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! ربا (و سود پول) را چند برابر نخورید» می باشد. ◽️حوزه علمیه با این موضوع است و اعلام می‌کنیم اشخاصی که این لایحه را درست دانسته اند، صاحب نظر نیستند و حوزه با آن مخالف است. @Nahjolbalaghe2
❌ علی علیه السلام و یتیمان 🔆 روزی حضرت علی علیه السلام مشاهده نمود زنی مشک آبی به دوش گرفته و می‌رود. مشک آب را از او گرفت و به مقصد رساند؛ ضمنا از وضع او پرسش نمود. زن گفت: علی بن ابی طالب همسرم را به ماموریت فرستاد و او کشته شد و حال چند کودک یتیم برایم مانده و قدرت اداره زندگی آنان را ندارم. احتیاج وادارم کرده که برای مردم خدمتکاری کنم. علی علیه السلام برگشت و آن شب را با ناراحتی گذراند. صبح زنبیل طعامی با خود برداشت و به طرف خانه زن روان شد. بین راه، کسانی از علی علیه السلام درخواست می‌کردند زنبیل را بدهید ما حمل کنیم. حضرت می‌فرمود: - روز قیامت اعمال مرا چه کسی به دوش می‌گیرد؟ به خانه آن زن رسید و در زد. زن پرسید: - کیست؟ حضرت جواب دادند: - کسی که دیروز تو را کمک کرد و مشک آب را به خانه تو رساند، برای کودکانت طعامی آورده، در را باز کن! زن در را باز کرد و گفت: - خداوند از تو راضی شود و بین من و علی بن ابی طالب خودش حکم کند. حضرت وارد شد، به زن فرمود: - نان می‌پزی یا از کودکانت نگهداری می‌کنی؟ زن گفت: - من در پختن نان تواناترم، شما کودکان مرا نگهدار! زن آرد را خمیر نمود. علی علیه السلام گوشتی را که همراه آورده بود کباب می‌کرد و با خرما به دهان بچه‌ها می‌گذاشت. با مهر و محبت پدرانه ای لقمه بر دهان کودکان می‌گذاشت و هر بار می‌فرمود: فرزندم! علی را حلال کن! اگر در کار شما کوتاهی کرده است. خمیر که حاضر شد، علی علیه السلام تنور را روشن کرد. در این حال، صورت خویش را به آتش تنور نزدیک می‌کرد و می‌فرمود: - ای علی! بچش طعم آتش را! این جزای آن کسی است که از وضع یتیم‌ها و بیوه زنان بی خبر باشد. اتفاقا زنی که علی علیه السلام را می‌شناخت به آن منزل وارد شد. به محض اینکه حضرت را دید، با عجله خود را به زن صاحب خانه رساند و گفت: وای بر تو! این پیشوای مسلمین و زمامدار کشور، علی بن ابی طالب علیه السلام است. زن که از گفتار خود شرمنده بود با شتاب زدگی گفت: - یا امیر المؤمنین! از شما خجالت می‌کشم، مرا ببخش! حضرت فرمود: - از اینکه در کار تو و کودکانت کوتاهی شده است، من از تو شرمنده ام! بحارالانوار - ج1 🌀💠🌀💠🌀💠🌀 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عسگـــری یا عسکـــری ⁉️ ⬅️ عسگری به معنای عقیم و بی‌دانه است؛ 🍇همانطور که انگور عسگری به جهت بی دانه بودنش به این نام مشهور شده🍇 🗡 لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان استفاده میکرده و میکنند. ⬅️ عسکر محله‌ای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت. 😡 خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی(علیه السلام)، آن حضرت را در سال 236 ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری(علیه السلام) و پدر بزرگوارش امام هادی(علیه السلام) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی می‌کردند و به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(علیه السلام) است و آنها را عسکریین گفته‌اند. 😳 اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی نیز عقیم می‌بود و از نعمت فرزند محروم تلقی می‌شد. ✏️ از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف). 📢 در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی دست داشتند همچون خلفای عباسی... 🚨 شایسته است با نشر این مطلب کمر همت بسته و در ترویج کلمه صحیح عسکری به جای عسگری کوشش کنیم. ⛅️ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ 🔹معنای استعلا استعلا در لغت ، به معناى (برترى طلبى ، ميل به بلندى ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از (ميل ريشه زبان به طرف سقف دهان در هنگام تلفظ حرف ). در اثر اين صفت ، حرف حالت پرحجم و درشتى به خود مى گيرد. 🍃حروف استعلا عبارتند از: (خ ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ غ ـ ق ). در هنگام اداى چهار حرف (ص ـ ض ـ ط ـ ظ) قسمتى از سطح زبان ، سقف دهان را مى پوشاند و در نتيجه ، اين حروف درشت تر و غليظتر از سه حرف ديگر تلفّظ مى شوند. 🌿تمرین: صَلِّ ـ صَوْتُ ـ صَبِيًّا ـ صَدْرى ـ صُرِفَتْ ـ يَصْبِرْ ـ ضَنْكاً ـ اِلى ضُرٍّ ـ يُضْلِلْ ـ يَضْرِبُ ـ ضـيـزى ـ نَضِجَتْ ـ بَطَشْتُمْ ـ طُمِسَتْ ـ طُوبى ـ يُطْفِئُوا ـ يُشْطِطْ ـ طِفْلاً ـ ظَلَّ ـ ظَلَمَ ـ ظَهيرٍ ـ مـُنـْظـَريـنَ ـ فَظًّا ـ ظِلالُها ـ خَشِىَ ـ خَتَمَ ـ خَسَفَ ـ خَبَرٍ ـ يُخْرِبُونَ ـ اَخْبارِها ـ غَنِمْتُمْ ـ غُلِبَتْ ـ يَبْغُونَ ـ يَغْلى ـ نَغْفِرْ ـ اَبْغيكُمْ ـ قَريباً ـ قَبْلُ ـ بِقَدَرٍ ـ نُقَدِّسُ ـ نَقْتَبِسْ ـ لا اُقْسِمُ 🔹استفال‌ اسـتـفـال در لغـت ، بـه معناى (پايين آمدن ، پست شدن ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از (پايين آمدن سطح زبان از كام بالا). در اثر اين صفت ، حرف ، نازك و كم حجم تلفّظ مى شود. 🍃بجز هفت حرف استعلا، بقيّه حروف داراى صفت استفال مى باشند. # يـادسـپـارى : در تـلفـّظ كـلمـات بـايد دقّت شود كه هر حرف با صفت خود اداء شود و حالت حرف مجاور را به خود نگيرد. 🔸1 ـ استعلا را تعريف كرده و حروف آن را نام ببريد. 2 ـ كدام يك از حروف استعلا، درشت تر از بقيّه حروف تلفّظ مى شوند؟ 3 ـ استفال را تعريف كرده و حروف آن را نام ببريد. 4 ـ حروف استعلا را در كلمات زير مشخّص كنيد. اَصْحابٌ ـ فَوْقَ عِبادِهِ ـ راحِمينَ ـ يَقْنَطُونَ ـ خالِدينَ ـ مُصَدِّقٌ ـ عاقِبَةُ ـ صالِحاتٌ ـ عَذابُ ـ يُضاعَفُ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
013.الرعد.mp3
6.49M
✅ سوره‌ الرعد 🎤صوت استاد خلیل الحصری 🌺مخصوص و کانال ‌قرآن‌و‌نهج‌البلاغه ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨فَرَدَدْنَاهُ إِلَي أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَي آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (14) /قصص 🍃چون موسى نيرومند شد و كامل گرديد، به او حكمت و دانش عطا كرديم و ما اين گونه نيكوكاران را پاداش مى دهيم. 🔷«أشدّ» از «شدّت»، به معنى نيرومند شدن و «استوى» از «استواء» به معناى كمال خلقت واعتدال آن است. عبارت «حُكماً و عِلماً» سه مرتبه در قرآن مجيد آمده كه در همه موارد، حُكم بر علم مقدّم شده است. «حُكم» به معناى فهم درست و قدرت بر داورى صحيح و «عِلم» به معناى داشتن آگاهى و اطلاعات است. 🔹- اوّلين شرط پذيرش مسئوليّت، بلوغ جسمانى است. «و لمّا بَلَغ» 🔹- بلوغ واقعى، تنها به رشد جسمى و نيروى جنسى نيست، بلكه به كمال فكر و عقل نيز وابسته است. «و لمّا بَلَغ أشدّه و استوى » 🔹- وعده هاى الهى، تخلّف ناپذير است. «جاعلوه من المرسلين - ولمّا بَلغ... آتيناه» 🔹- نزول الطاف الهى، شرايط مناسب مى خواهد. «و لمّا بَلَغ ... آتيناه» 🔹- حكمت بر علم مقدّم است. «حُكماً و علماً» - لطف به نيكوكاران، سنّت الهى است. «وكذلك» 🔹- پاداش نيكوكاران، منحصر به آخرت نيست. «و كذلك نجزى المحسنين» (بهره مند شدن موسى عليه السلام از حكمت ودانش، پاداش الهى در برابر احسان اوست.) ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2 #تفسیر‌‌قرآن
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 🌟روش حفظ قرآن : ✅ برای حفظ قرآن باید دو گام برداریم : گام اول زیرسازی حفظ قرآن را انجام دهیم که از طریق استماع ترتیل زیر سازی الفاظ را خواهیم داشت که وقتی می خواهیم حفظ جدید داشته باشیم باید ترتیل صفحه ی جدید و چهار صفحه ی آینده را گوش دهیم ✅ گام دوم در بحث حفظ زیر سازی مفاهیم و ترجمه است که حفظ بدون معنا برای ما بی معناست حالا از چه منابعی و چه تفسیری استفاده کنیم ( تفسیر ذکر مبارک ، تفسیر مبین ، تفسیر نسیم حیات ، تفسیر برگزیده نمونه ، تفسیر نور ، خلاصه تفسیر جوان ) و نرم افزار حبل المتین برای ترجمه واژگان ، کتاب ترجمه واژگان استاد بهرام پور ✅ حفظ جدید مانند خشت اول ساختمان است ، خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج از روز اول خوب حفظ کنید حق حفظ جدید را ادا کنید و به جا آورید سمی ترین جمله در حفظ قرآن این است فعلا حفظ میکنم بعدا تثبیت میکنم از همان اول خوب خوب حفظ کنیم حفظ مسلط و قوی ✅ بهترین شیوه حفظ کردن تکرار هدفمند یک قطعه یعنی قطعه ای از آیه را انتخاب کنیم که به راحتی بشود آن را حفظ کرد و یک آیه را چندین قطعه میکنیم قطعه اول را که خوب حفظ کردیم قطعه ی دوم را حفظ میکنیم و بعد قطعه اول و دوم را با هم جوشکاری میکنیم یعنی وصل کردن دو قطعه و چندین بار تکرار کردن و بعد به همین ترتیب قطعه ی سوم را حفظ میکنیم و بعد جوشکاری دو قطعه ی قبلی با قطعه ی سوم به همین ترتیب تا آیه تمام شود 💫مثلا آیه ۱۷ سوره مبارکه بقره را میخواهیم حفظ کنیم اول کار گوش دادن ترتیل البته این کار را از روزهای قبل یا شب گذشته هم میتوانیم داشته باشیم که اشتباه کلمه ای و اعرابی نداشته باشیم موقع حفظ کردن 💫بعد مفاهیم و ترجمه را میخوانیم چون میخواهیم بفهمیم چه چیزی را داریم حفظ میکنیم 💫مرحله بعد خود آیه ۱۷ را چند قطعه میکنیم (مثلهم کمثل الذی استوقد نارا) این قطعه را چندین بار تکرار میکنیم تا بتوانیم بدون نگاه به قرآن از حفظ بخوانیم بعد قطعه ( فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم) این قطعه را که حفظ کردیم و توانستیم به راحتی از حفظ بخوانیم قطعه ی اول و دوم را بهم وصل میکنیم یعنی جوشکاری میکنیم بین آیات را ( مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم ) چندین بار تکرار میکنیم و بعد قسمت آخر آیه را حفظ میکنیم ( و ترکهم فی ظلمات لا یبصرون ) این قسمت را که حفظ شدیم این قسمت را به قسمت قبلی وصل میکنیم ( مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لا یبصرون ) و چندین بار تکرار میکنیم ✅به همین صورت آیات بعد را هم حفظ میکنیم و برای اینکه این آیات بصورت زنجیروار در ذهن جا بگیرد آیه اول را که حفظ کردیم و بعد آیه دوم را هم حفظ کردیم دو تا آیه را با هم میخوانیم و بعد آیات بعدی تا ارتباط بین آیات در ذهن شکل بگیرد و تا آخر صفحه به همین شکل پیش میرویم ✅نکته بعدی حفظِ حفظ مهم تر از خود حفظ است یعنی آیاتی را که حفظ میکنیم چندین روز (ده الی بیست روز ) هر روز باید بخوانیم تا به این آیات مسلط شویم در پناه امام زمان موفق و موید باشید @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌿 ✅ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ اللَّيْلَ مُظْلِما بِقُدْرَتِهِ، وَ جَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ، وَ كَسَانِي ضِيَاءَهُ وَ أَنَا فِي نِعْمَتِهِ، اللَّهُمَّ فَكَمَا أَبْقَيْتَنِي لَهُ فَأَبْقِنِي لِأَمْثَالِهِ، وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لا تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ، بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ، وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَ ارْزُقْنِي خَيْرَهُ وَ خَيْرَ مَا فِيهِ وَ خَيْرَ مَا بَعْدَهُ، وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّهُ وَ شَرَّ مَا فِيهِ وَ شَرَّ مَا بَعْدَهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیکَ فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِيَ الَّتِي رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِي، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْخَمِيسِ خَمْساً، لا يَتَّسِعُ لَهَا إِلا كَرَمُكَ، وَ لا يُطِيقُهَا إِلّا نِعَمُكَ: سَلامَةً أَقْوَى بِهَا عَلَى طَاعَتِكَ، وَ عِبَادَةً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ، وَ سَعَةً فِي الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ، وَ أَنْ تُؤْمِنَنِي فِي مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ، وَ تَجْعَلَنِي مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِي حِصْنِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْ تَوَسُّلِي بِهِ شَافِعاً يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَافِعاً، إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. 🌷🌿 __________________________ ✅ 🌺روز پنجشنبه به نام امام حسن عسكرى عليه السّلام است. در زيارت آن حضرت بگو:السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. 🌺🌿 __________________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جواب مخالفان و منتقدان به توسل را اینگونه بدهید💢 ✅ مشروعیت توسل به وسیله بررسی سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 🔸در حديث صحيح مسند احمد و سنن ترمذى و ابن ماجه و بيهقى ديديم كه رسول خدا (ص) آن صحابى نابينا را آموزش داد تا پس از نماز بگويد: «خداوندا من از تو درخواست می كنم و به وسيله پيامبرت نبىّ رحمت به سوى تو می آيم. اى محمد! من به وسيله تو به سوى پروردگارم می روم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا او را شفيع من قرار ده» و خداوند حاجتش را برآورده ساخت و پيامبر را شفيع او قرار داد و شفايش بخشيد. اينگونه توسل مصداق سخن خداى متعال در اين آيه است كه می فرمايد: «وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»: «و براى تقرب به او وسيله اى بجوئيد» و نيز در اين آيه كه می فرمايد: «يَبْتَغُونَ إِلى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»: «براى تقرب به پروردگارشان وسيله اى می جويند» @Nahjolbalaghe2
1⃣خاکسپاری حضرت رسول اکرم(ص):👇 ✅پس از سه روز که برنامه ی نماز بر بدن پیامبر(ص) پایان یافت. امام علی(ع) جنازه مطهر را در طی مراسمی به خاک سپرد. در حالی که بسیاری از غاصبین خلافت، حتی برای شرکت در نماز بر بدن پیامبر(ص) نیز حاضر نشدند. 📚منبع: الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۱۸۹ @Nahjolbalaghe2
2⃣مرحله اول و دوم اتمام حجت امام علی(ع) با مردم مدینه:👇 🔷مرحله اول: قبل از دفن پیامبر اکرم(ص): امام(ع) در اولین اقدام در همان شب غصب خلافت، هنوز جنازه مطهر پیامبر(ص) دفن نشده بود، که مرکبی را آماده کردند، وحضرت زهرا(س) سوار بر مرکب،و دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته بود،و در خانه ی تمامی مهاجر و انصار رفت و حق خود را یاد آوری کرد و پیمان گرفت که همگی فردا صبح برای بیعت با علی (ع) در مسجد جمع شوند، ولی صبح فردا بجز چهار نفر (سلمان ،ابوذر ،مقداد ،زبیر) کس دیگری نیامد.  امام علی (ع) این کار را سه شب تکرار کرد. 🔷مرحله دوم: بعد از دفن پیامبر(ص): حضرت دوباره مثل حالت قبل، شبانه اقدام به رفتن در خانه مهاجر و انصار کرد، که مانند سابق فقط همان چهار نفر به ندای امام(ع) لبیک گفتند. حضرت علی(ع) خود در این رابطه می فرماید : 《فَفَعَلْتُ ثُمَّ حَمَلْتُ فَاطِمَهَ وَأَخَذْتُ بِیَدِ ابْنَیَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ فَلَمْ أَدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَأَهْلِ السَّابِقَهِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ إِلَّا نَاشَدْتُهُمُ اللَّهَ فِی حَقِّی وَدَعَوْتُهُمْ إِلَی نُصْرَتِی فَلَمْ یَسْتَجِبْ لِی مِنْ جَمِیعِ النَّاسِ إِلَّا أَرْبَعَهُ رَهْطٍ سَلْمَانُ وَأَبُو ذَرٍّ وَالْمِقْدَادُ وَالزُّبَیْرُ وَلَمْ یَکُنْ مَعِی أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَصُولُ بِهِ وَلَا أَقْوَی بِهِ》 🔸پس چنین کردم و سپس فاطمه را برداشتم و دست پسرانم حسن و حسین را گرفتم و به خانه یکایک مجاهدان بدر و پیشگامان در اسلام از مهاجران و انصار رفتم و آنان را درباره حقّم به خدا سوگند دادم و آنان را به یاری خویش فراخواندم، از همه آنان تنها چهار نفر به دعوتم پاسخ دادند : سلمان، ابوذر، مقداد، و زبیر واز خاندانم نیز کسی نبود تا از من پشتیبانی کند. امام علی(ع) این کار را سه شب (و در برخی نقلها چهل شب) تکرار کرد، ولی جز این چهار نفر کس دیگری نمی آمد. حضرت زهرا(س) خطاب به مهاجر و انصار فرمود : 《يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا الله! فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ الله(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ الله(ص) بِبَيْعَتِكُمْ》 🔸ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید. او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا(ص) عمل نمایید. اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و پاسخ او را نداد و یاری اش نکرد. و همگی می گفتند : (قَد مَضَت بَیعتُنا لِهَذا الرَجُلِ) کار از کار گذشته است و ما دیگر با ابوبکر بیعت کردیم. امام علی(ع) با این کار حجت را با همه تمام کرد. 📚منابع: ۱)کتاب سلیم بن قیس هلالی، ج۲، ص۸۴۵ ۲)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴ ۳)الإمامة والسیاسة دینوری، ج۲، ص۲۲ ۴)ماساة الزهرا(س) عاملی، ج۲، ص۸۵ @Nahjolbalaghe2