👇👇👇
♨سوال:
🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟
✍پاسخ:
✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود:
الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند.
در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار مینمود و خوف فتنه میرفت . این مسئله میتواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید.
شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد.
در این جا میتوانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روزهای اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روزهای آخر به مکه میرسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است.
البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام میشد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز میبینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار میکنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود داشت .
ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت:
اولاً:به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است .
در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است .
سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی
ادامه مطلب در پست زیر:
👇👇👇
مطرح است.
دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آوردهاند. همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند».
بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است.
بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد.
سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمیپذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجةالوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است.
از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود:
«ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید.
آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».
از این معلوم میشود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴)
همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است.
چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتابهای اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است.
پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمیتوان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد .
یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵)
پینوشتها:
۱.مایده(۵) آیه۶۷.
۲. همان، آیه ۵۵.
۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش.
۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش.
۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛
محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش.
@nahjolbalagheeiha
#دلیل_پیروزی_باطل_بر_حق
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام:
💠 وَ اِنـّى وَاللّهِ لاََظـُنُّ اَنَّ هـؤُلاءِ القـَوْمَ سـَيـُدالُونَ مـِنـْكُمْ بِاجْتِماعِهِمْ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَن حَقِّكُمْ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
بـه خـدا سـوگـنـد مـن يـقـيـن دارم كـه آنـان (مـزدوران مـعـاويـه )، بـه دليل
#اتحادشان_بر_باطل و
#تفرقه_شما_بر_حق
به زودى بر شما مسلط خواهند شد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 25
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 عِبادَاللّه ِ، إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبادِاللّه ِ إِلَيْهِ عَبْدا أَعانَهُ اللّه ُ عَلَى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَتَجَلْبَبَ الْخَوْفَ... وَصارَ مِنْ مَفاتيحِ أَبْوابِ الْهُدَى، وَمَغالِيقِ أَبْوابِ الرَّدَى... قَدْ أَمْكَنَ الْكِتابَ مِنْ زِمامِهِ، فَهُوَ قائِدُهُ وَإِمامُهُ، يَحُلُّ حَيْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ، وَيَنْزِلُ حَيْثُ كانَ مَنْزِلُهُ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️اى بندگان خدا بى گمان #محبوب_ترين_بندگان در پيشگاه خداوند، كسى است كه
✅ خدا او را در نبرد با نفس خويش يارى كرده است.
✅ او حزن ـ دورى از خداى خود ـ را جامه زيرين و ترس از ـ عذاب ـ او را جامه زبرين خود نموده و ...
✅ خود به تنهايى كليد همه درهاى هدايت و قفل همه درهاى هلاكت و سقوط گرديده است.
✅ قرآن را رهبر و پيشواى خود قرار داده و زمام خود را به او سپرده است
✅ هر جا كه قرآن منزل كند او نيز فرود آيد و هر جا كه قرآن، برگزيند او نيز منزل كند.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 86
💠 فلسفه حكومت اسلامي
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی علیه السلام:
♦️خدايا تو مي داني كه جنگ و درگيري ما
❌ براي به دست آوردن قدرت و حكومت، و دنيا و ثروت نبود
✅ بلكه مي خواستيم نشانه هاي حق و دين تو را در جايگاه خويش باز گردانيم
✅ و در سرزمينهاي تو اصلاح را ظاهر كنيم
◀️ تا بندگان ستمديده ات در امن و امان زندگي كنند و قوانين و مقررات فراموش شده تو بار ديگر اجرا گردد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۱
🌹🌹امام علي عليه السلام:
💠 يُسـْتَدَلُّ عـَلَى إِدْبـارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ:تَضْيِيعِ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكِ بِالْفـُرُوعِوَ تـَقْديمِ الْأَراذِلَ وَ تَأْخيرِ الْأَفاضِلِ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️چهار چيز نشانه #سقوط و #انحطاط_دولت هاست:
1⃣◀️ تباه ساختن ريشه ها
2⃣◀️ و دست يازيدن به شاخ و برگها
3⃣◀️ و پيش انداختن فرومايگان
4⃣◀️ و پس راندن فرزانگان.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚غرر الحكم، ج 2 فصل 88 ح 12
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 عِبادَ اللّه ِ! زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا،وَحـاسِبُوها مِـنْ قَبْـلِ أَنْ تُحـاسَبُوا،وَتَنـَفَّسُوا قَبْـلَ ضِيـقِ الْخِنـاقِ،وَانْقادُوا قـَبْلَ عُنـْفِ السِّياقِ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️اى بندگان خدا!
✅ پيش از آنكه سنجيده شويد خويشتن را بسنجيد
✅ و پيش از آنكه به حسابتان رسيدگى شود حساب خود را تسويه كنيد،
✅ پيش از آنكه گلويتان بسته شود و نفس به شماره افتد تنفس كنيد
✅ و قبل از آنكه شما را به زور برانند خود، به راه افتيد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 89
🌹🌹امام علي عليه السلام:
💠 أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَخْوَفَ ما أَخافُ عَلَيْكُمُ اثْنَتانِ: اتِّباعُ الْهَوَى، وَطُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّباعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَأَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الاْخِرَةَ.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️اى مردم، دو چيز است كه بيش از هر موضوع ديگر از گرفتارى شما به آنها نگران و بيمناكم:
1⃣◀️ يكى #تبعيت از #هوى و #هوس
2⃣◀️ و ديگر #آرزوى_دور و #دراز،
♦️زيرا پيروى از #هوسها مانع ـ اجرا و عمل به ـ حق مى شود
♦️و #آرزوهاى_دراز، آخرت را به فراموشى مى سپارد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، خطبه 42
📛#علت_تحريم_شراب
🌹امام على عليه السلام:
خداوند براى حفظ عقل ، ترك شرابخوارى را واجب گردانيد.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲
🌹امام صادق عليه السلام:
خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام ]مى شود و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى كند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب بر شراب خوار جز شر و بدى نمى افزايد.
📚 علل الشرائع، 476/2
🆔 @nahjolbalagheeiha
📛#عاقبت_شرابخوارى
🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
كسى كه شراب بنوشد تا چهل شب نمازى از او پذيرفته نشود و اگر دوباره نوشيد از روزى كه نوشيده تا چهل شب ديگر نمازش مقبول نيفتد و اگر در خلال آن چهل روز بميرد و توبه نكرده باشد، خداوند در روز رستاخيز او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند.
📚 بحار الانوار، 79/131/20
🌹امام على عليه السلام:
هر كس شراب بنوشد در حالى كه مى داند حرام است، خداوند او را از زردابه بدن دوزخيان بنوشاند.
📚 الخصال، 621/10
🌹امام رضا عليه السلام:
خداوند شراب را حرام فرمود ؛ زيرا شراب تباهى مى آورد ، عقل شراب خواران را دگرگون مى كند و آنان را به انكار خداى عزّ و جلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى زند .
📚 عیون اخبار الرضا، 2/98/2
🆔 @nahjolbalagheeiha
📛#نحوه_رفتار_با_شراب_خوار
🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
شراب خوار اگر سخنى گفت باور نكنيد، اگر خواستگارى كرد به او زن ندهيد، اگر بيمارشد به عيادتش نرويد، اگر مُرد بر جنازه اش حاضر نشويد و به او امانت مسپاريد.
📚 بحارالانوار، 79/127/7
🆔 @nahjolbalagheeiha
📛#چگونگى_محشور_شدن_شراب_خوار
🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
دائم الخمر در روز قيامت در حالى كه چشمانش كبود، چهره اش سياه، لبهايش آويخته و آب دهانش سرازير است آورده مى شود.
📚 ثواب الاعمال، 290/4
🌹امام صادق عليه السلام:
آنان كه در دنيا از مسكرات سيراب شوند، تشنه كام مى ميرند و تشنه كام محشور مى شوند و تشنه كام به دوزخ مى روند.
📚 ثواب الاعمال، 290/5
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی عليه السلام:
💠 هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ وهُم أحياءٌ ،والعُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ وأمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ .
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️مال اندوزان، با آن كه زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده اند. پيكرهايشان از ميان مى رود، امّا يادشان در دلها هست.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه: حكمه 147
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي مُحَافِظاً عَلَي رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي تَقَرُّباً إِلَي عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِكَ
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️خدايا به تو پناه مي برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو، و درونم در آنچه كه از تو پنهان مي دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتاري كه تو از آن آگاهي، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستي كه درونم را زشت كرده به سوي تو آيم، تا به بندگانت نزديك و از خشنودي تو دور گردم.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۷۶
♦️♦️علل پيروزي و شكست ملّتها♦️♦️
🌹🌹امام علی علیه السلام:
💠 از كيفرهايي كه بر اثر #كردار_بد و #كارهاي_ناپسند بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در #خوبيها و #سختيها به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگي گذشتگان مطالعه و انديشه ميكنيد، عهده دار چيزي باشيد كه #عامل_عزّت آنان بود
✅ و دشمنان را از سر راهشان برداشت
✅ و سلامت و عافيت زندگي آنان را فراهم كرد
✅ و نعمتهاي فراوان را در اختيارشان گذاشت
✅ و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد
✅ كه از تفرقه و جدايي اجتناب كردند
✅ و بر وحدت و همدلي همّت گماشتند
✅ و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند.
🆔 @nahjolbalagheeiha
💠 و از كارهايي كه #پشت_آنها_را_شكست و قدرت آنها را در هم كوبيد
✅ چون كينه توزي با يكديگر
✅ پركردن دلها از بخل و حسد،
✅ به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن
✅ و دست از ياري هم كشيدن
بپرهيزيد
🆔 @nahjolbalagheeiha
💠 و در احوالات #مؤمنان_پيشين انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند،
✅ آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود
✅ و آيا بيش از همه مردم در سختي و زحمت نبودند
✅ و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند
✅ فرعونهاي زمان، آنها را به بردگي كشاندند
✅ و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند
✅ و انواع تلخيها را به كامشان ريختند،
كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهي وجود داشت كه سرپيچي كنند و نه چاره اي كه از خود دفاع نمايند،
🆔 @nahjolbalagheeiha
✅ تا آن كه خداوند، #تلاش و #استقامت و #بردباري در برابر ناملايمات آنها را، در راه #دوستي_خود و قدرت تحمّل ناراحتيها را براي ترس از خويش، مشاهده فرمود.
✅ آنان را از تنگناهاي بلا و سختيها نجات داد
✅ و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواري
✅ و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود،
✅ و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد
✅ و آن قدر #كرامت و بزرگي از طرف خدا به آنها #رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمي پروراندند.
🆔 @nahjolbalagheeiha
💠 پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه:
✅ وحدت اجتماعي داشتند
✅ خواسته هاي آنان يكي
✅ قلبهاي آنان يكسان
✅ و دستهاي آنان مدد كار يكديگر،
✅ شمشيرها ياري كننده
✅ نگاهها به يك سو دوخته
✅ و اراده ها واحد و همسو بود
🔷 آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشواي همه دنيا نشدند
🆔 @nahjolbalagheeiha
💠 پس به پايان كار آنها نيز بنگريد در آن هنگام كه
✅ به تفرقه و پراكندگي روي آوردند
✅ و مهرباني و دوستي آنان از بين رفت،
✅ و سخنها و دلهايشان گوناگون شد،
✅ از هم جدا شدند
✅ به #حزبها و #گروهها پيوستند،
🔷 خداوند #لباس_كرامت خود را از تنشان #بيرون_آورد و نعمتهاي فراوان شيرين را از آنها گرفت و داستان آنها در ميان شما عبرت انگيز باقي ماند.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه 192
🌹🌹امام صادق عليه السلام:
💠 مَعاشِرَ الشّيعَةِ، كونوا لَنا زَينًا ولا تَكونوا عَلَينا شَينًا، قولوا لِلنّاسِ حُسنًا، اِحفَظوا ألسِنَتَكُم وكُفّوها عَنِ الفُضولِ وقَبيحِ القَولِ
🆔 @nahjolbalagheeiha
اى گروه شيعيان! زيور ما باشيد و مايه ننگ و زشتى ما نباشيد، با مردم نيكو سخن بگوييد، زبانهايتان را نگهداريد و آنها را از زياده گويى و زشت گويى باز داريد.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 أمالي الصدوق: 326 / 17
📚 أمالي الطوسيّ: 440 / 987
💠 پندهای جادوانه 💠
🆔 @nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی علیه السلام:
🔹به یقین بدانید! که خداوند شما را بیهود و عبث نیافریده
🔹و بحال خود رهایتان نساخته
🔹سرآمد عمرتان را ثبت کرده
🔹و قوت و روزی شما را در میانتان پخش کرده
🔹برای آنکه هر صاحب خردی جایگاه خود را بشناسد
🔹و بداند که آنچه در تقدیر اوست به او خواهد رسید
🔹و آنچه از او دریغ داشته شده هرگز به او نمیرسد
🔹شما را از روزی دنیا کفایت فرموده
🔹و برای عبادت و پرستش خود خاطرتان را آسوده ساخته
🔹و بر سپاسگزاری تشویق نموده
🔹و یادآوری و ذکر خود را بر شما مقرّر داشته
🔹و به پرهیزگاری- که نهایت خشنودی اوست- سفارش کرده.
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️تقوا راه ورود هر توبه و بازگشت؛ و در افق اعلای هر خرد و دانائی، و مرتبه عالی هر کرداری است. پرهیزگاران در پرتو رعایت تقوا رستگار شدند.
🌹خداوند تبارک و تعالی فرماید:
✅ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفازاً،
«همانا رستگاری از آن افراد پرهیزگار است- نبأ: 31»،
🌹 و نیز فرماید:
✅ وَ یُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ،
« و خدا کسانى را که تقوا پیشه کرده اند، به [پاس ] کارهایى که مایهء رستگارى شان بوده، نجات مى دهد. عذاب به آنان نمى رسد و غمگین نخواهند گردید. زمر: 61».
🆔 @nahjolbalagheeiha
♦️پس ای بندگان خدا، از خدا پروا کنید و بدانید هر کس از خدا پروا کند [همو] راه بیرون شدن از هر گرفتاری را برایش پدید آرد و در کارش وی را راهنمائی کند و حجّت و برهانش را چیره سازد و روسفیدش گرداند و به آرزویش برساند. [آری، اینان] با کسانی خواهند بود که خدا نعمتشان داده: از پیامبران و راستی پیشگان و شهیدان و صالحان و ایشانند یاران خوب و همنشینان عالی.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 تحف العقول / ترجمه جعفری، ص: 213
🌹🌹امام علی علیه السلام :
✅ اي مردم، كالاي دنياي حرام چون برگهاي خشكيده وبا خيز است، پس از چراگاه آن دوري كنيد، كه دل كندن از آن لذت بخش تر از اطمينان داشتن به آن است و به قدر ضرورت از دنيا برداشتن بهتر از جمع آوري سرمايه فراوان است
🆔 @nahjolbalagheeiha
✅ آن كس كه از دنيا زياد برداشت به درويشي محكوم است و آن كس كه خود را بي نياز دانست در آسايش است و آن كس كه زيور دنيا ديدگانش را خيره سازد دچار كوردلي گردد و آن كس كه به دنياي حرام عشق ورزيد، درونش پر از اندوه شد و غم و اندوهها در خانه دلش رقص هاي ويژه دارند، كه از سويي سرگرمش سازند و از سويي ديگر رهايش نمايند تا آنجا كه گلويش را گرفته در گوشه اي بميرد، رگهاي حيات او قطع شده و نابود ساختن او بر خدا آسان و به گور انداختن او به دست دوستان است.
🆔 @nahjolbalagheeiha
✅ اما مومن با چشم عبرت به دنيا مي نگرد و از دنيا به اندازه ضرورت برمي دارد و آهنگ دلرباى آن را با بغض و نفرت مى شنود. هرگاه گفته شود فلان كس توانگر شد (ديرى نمى پايد كه) گفته مى شود بدبخت و بى نوا گشت و هرگاه مردم از فكر بقاى او (در اين جهان) شاد شوند (چيزى نمى گذرد كه) خبر مرگ او آن ها را محزون مى كند. اين حال دنياى آنهاست و هنوز روزى كه در آن به راستى غمگين و مأيوس شوند (روز رستاخيز) فرانرسيده است.
🆔 @nahjolbalagheeiha
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۶۷
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ.
🔷 Meet people in such a manner that if you die they should weep for you
🔷 and if you live they should long for you.
🍁 با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند
🍁 و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند.
📚 نهج البلاغه، حکمت 10
@nahjolbalagheeiha
♦️♦️تعصّب ورزيدن زشت و زيبا♦️♦️
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
💠 من در اعمال و رفتار جهانيان نظر دوختم، هيچ كس را نيافتم كه بدون علّت در باره چيزي تعصّب ورزد، جز با دليلي كه با آن ناآگاهان را بفريبد و يا برهاني آورد كه در عقل سفيهان نفوذ كند، جز شما زيرا در باره چيزي تعصّب ميورزيد كه نه علّتي دارد و نه سببي، ولي شيطان به خاطر اصل خلقت خود بر آدم عليه السّلام تعصّب ورزيد و آفرينش او را مورد سرزنش قرار داد و گفت
◀️ «مرا از آتش و تو را از گل ساخته اند»،
و سرمايه داران فساد زده امّتها، براي داشتن نعمتهاي فراوان تعصّب ورزيدند و گفتند:
◀️ «ما صاحبان فرزندان و اموال فراوانيم و هرگز عذاب نخواهيم شد»
💠 پس اگر در تعصّب ورزيدن ناچاريد، براي
🍁 اخلاق پسنديده،
🍁 افعال نيكو
🍁 و كارهاي خوب
تعصّب داشته باشيد، همان افعال و كرداري كه انسانهاي با شخصيّت و شجاعان خاندان عرب و سران قبائل در آنها از يكديگر پيشي ميگرفتند، يعني
🍁 اخلاق پسنديده
🍁 بردباري به هنگام خشم فراوان
🍁 و كردار و رفتار زيبا و درست
🍁 و خصلتهاي نيكو
💠 پس تعصّب ورزيد در
🍁 حمايت كردن از پناهندگان و همسايگان،
🍁 وفاداري به عهد و پيمان،
🍁 اطاعت كردن از نيكيها،
🍁 سرپيچي از تكبّر و خود پسنديها،
🍁 تلاش در جود و بخشش،
🍁 خود داري از ستمكاري،
🍁 بزرگ شمردن خونريزي،
🍁 انصاف داشتن با مردم،
🍁 فروخوردن خشم،
🍁 پرهيز از فساد در زمين،
تا رستگار شويد.
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه 192
@nahjolbalagheeiha
♦️♦️افشاي بردگي عمروعاص♦️♦️
🌹🌹امام علی علیه السلام خطاب به عمروعاص:
◀️ تو دين خود را پيرو كسي قرار دادي كه
✅ گمراهيش آشكار است،
✅ پرده اش دريده
✅ و افراد بزرگوار در همنشيني با او لكه دار
✅ و در معاشرت با او به سبك مغزي متهم مي گردند
◀️ تو در پي او مي روي و چونان سگي گرسنه بدنبال پس مانده شكار شير هستي، به بخشش او نظر دوختي كه قسمتهاي اضافي شكارش را به سوي تو افكند
◀️ پس دنيا و آخرت خود را تباه كردي، در حالي كه اگر به حق مي پيوستي به خواسته هاي خود مي رسيدي.
◀️ اگر خدا مرا بر تو و پسر ابوسفيان مسلط گرداند، سزاي زشتيهاي شما را خواهم داد، اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقي مانديد آنچه در پيش روي داريد براي شما بدتر است.
📚 نهج البلاغه، نامه 39
@nahjolbalagheeiha
🌹🌹پندهای آموزنده از امام علی علیه السلام:
🍁 آن كس كه در عيب خود بنگرد از عيبجويي ديگران باز ماند
🍁 و كسي كه به روزي خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود، اندوهگين نباشد
🍁 و كسي كه شمشير ستم بركشد با آن كشته خواهد شد
🍁 و آن كس كه در كارها خود را به رنج انداخت خود را هلاك ساخت
🍁 و هركس خود را در گردابهاي بلا افكند غرق خواهد شد
🍁 و هر كس كه به جاهاي بدنام قدم گذاشت متهم گرديد.
🍁 و كسي كه سخن زياد مي گويد زياد هم اشتباه دارد
🍁 و هر كس كه بسيار اشتباه كرد، شرم و حياء او اندك است
🍁 و آنكه شرم او اندك، پرهيزكاري او نيز اندك خواهد بود،
🍁 و كسي كه پرهيزكاري او اندك است دلش مرده و آنكه دلش مرده باشد در آتش جهنم سقوط خواهد كرد.
🍁 و آن كس كه زشتيهاي مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتيها را مرتكب شود، پس او احمق واقعي است.
🍁 قناعت مالي است كه پايان نيابد
🍁 و آن كس كه فراوان به ياد مرگ باشد در دنيا به اندك چيزي خشنود است
🍁 و هركس بداند كه گفتار او نيز از اعمال او به حساب آيد جز به ضرورت سخن نگويد.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۴۹
@nahjolbalagheeiha
♦️♦️نامه پروردگار به تمام انسانها
🔷🔹بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ
🔶🔸به نام خداوند رحمتگر مهربان.
💠 و الضحى ﴿۱﴾
🌹 سوگند به روشنایى روز،
💠 وَ اَللَّيْلِ إِذٰا سَجىٰ ﴿۲﴾
🌹 سوگند به شب چون آرام گیرد،
💠 مٰا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مٰا قَلىٰ ﴿۳﴾
🌹 [که ] پروردگارت تو را وانگذاشته، و دشمن نداشته است.
💠 وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ اَلْأُولىٰ ﴿۴﴾
🌹 و قطعا آخرت براى تو از دنیا نیکوتر خواهد بود.
💠 وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ ﴿۵﴾
🌹 و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد، تا خرسند گردى.
💠 أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوىٰ ﴿۶﴾
🌹 مگر نه تو را یتیم یافت، پس پناه داد؟
💠 وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدىٰ ﴿۷﴾
🌹 و تو را سرگشته یافت، پس هدایت کرد؟
💠 وَ وَجَدَكَ عٰائِلاً فَأَغْنىٰ ﴿۸﴾
🌹 و تو را تنگدست یافت و بى نیاز گردانید؟
💠 فَأَمَّا اَلْيَتِيمَ فَلاٰ تَقْهَرْ ﴿۹﴾
🌹 و اما[تو نیز به پاس نعمت ما] یتیم را میازار،
💠 وَ أَمَّا اَلسّٰائِلَ فَلاٰ تَنْهَرْ ﴿۱۰﴾
🌹 و گدا را مران،
💠 وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾
🌹 و از نعمت پروردگار خویش [با مردم ] سخن گوى.
📚 سوره الضحی
@nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠 إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ
💠 وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ
💠 وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ
🍁 گروهي خدا را به اميد #بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش #بازرگانان است
🍁 و گروهي او را از روي #ترس عبادت كردند كه اين عبادت #بردگان است
🍁 و گروهي خدا را از روي #سپاسگذاري پرستيدند و اين پرستش #آزادگان است.
📚 نهج البلاغه، حکمت 237
@nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام علی عليه السلام:
💠💠 سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.
🍁 #ايمان خود را با #صدقه دادن
🍁 و #اموالتان را با #زكات دادن نگاهداريد
🍁 و #امواج_بلا را با #دعا از خود برانيد.
📚 نهج البلاغه، حکمت 146
@nahjolbalagheeiha
♦️♦️پرهيز از سران متكبّر و خود پسند♦️♦️
🌹🌹امام علی علیه السلام:
💠 آگاه باشيد زنهار زنهار از پيروي و فرمانبرداري سران و بزرگانتان، آنان كه به اصل و حسب خود مي نازند و خود را بالاتر از آنچه كه هستند مي پندارند و كارهاي نادرست را به خدا نسبت ميدهند و نعمتهاي گسترده خدا را انكار ميكنند، تا با خواسته هاي پروردگار مبارزه كنند و نعمت هاي او را ناديده انگارند.
💠 آنان شالوده تعصّب جاهلي و ستونهاي فتنه و شمشيرهاي تفاخر جاهليّت هستند.
💠 پس، از خدا پروا كنيد و با نعمتهاي خدادادي درگير نشويد و به فضل و بخشش او حسادت نورزيد و از فرومايگان اطاعت نكنيد، آنان كه تيرگيشان را با صفاي خود نوشيدید و بيماريشان را با سلامت خود درهم آميخته اید و باطل آنان را با حق خويش مخلوط كرده ايد، در حالي كه آنان ريشه همه فسق ها و انحرافات و همراه انواع گناهانند.
💠 شيطان آنها را براي گمراه كردن مردم، مركبهاي رام قرار داد و از آنان لشكري براي هجوم به مردم ساخت و براي دزديدن عقلهاي شما آنان را سخنگوي خود برگزيد، كه شما را هدف تيرهاي خويش و پايمال قدمهاي خود و دستاويز وسوسه هاي خود گردانيد.
📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه 192
@nahjolbalagheeiha
♦️♦️هشدار از دشمني هاي شيطان♦️♦️
🌹🌹امام علی علیه السلام:
💠 اي بندگان خدا از دشمن خدا پرهيز كنيد، مبادا شما را به بيماري خود مبتلا سازد و با نداي خود شما را به حركت در آورد و با لشكرهاي پياده و سواره خود بر شما بتازد
💠 به جانم سوگند، شيطان تير خطرناكي براي شكار شما بر چلّه كمان گذارده و تا حد توان كشيده و از نزديكترين مكان شما را هدف قرار داده است و خطاب به خدا گفته: «پروردگارا به سبب آن كه مرا دور كردي، دنيا را در چشمهايشان جلوه ميدهم و همه را گمراه خواهم كرد» امّا تيري در تاريكيها و سنگي بدون نشانه روي رها ساخت، گرچه فرزندان خودپسندي و برادران تعصّب و خود خواهي، و سواران مركب جهالت و خود پرستي، او را تصديق كردند.
💠 افراد سركش شما تسليم شيطان شدند و طمع ورزي او را در شما كارگر افتاد و اين حقيقت بر همه آشكار گرديد و حكومت شيطان بر شما استوار شد و با لشكر خويش به شما يورش برد و شما را به ذلّت سقوط كشانيد و شما را به مرز كشتار و خونريزي كشاند و شما را با فروكردن نيزه در چشمها، بريدن گلوها، كوبيدن مغزها پايمال كرد، تا شما را به سوي آتشي بكشاند كه از پيش مهيّا گرديد.
💠 پس شيطان بزرگترين مانع براي دينداري و زيانبارترين و آتش افروزترين فرد براي دنياي شماست
💠 شيطان از كساني كه دشمن سر سخت شما هستند و براي در هم شكستنشان كمر بسته ايد خطرناكتر است.
💠 مردم آتش خشم خود را بر ضد شيطان به كار گيريد و ارتباط خود را با او قطع كنيد.
💠 به خدا سوگند، شيطان بر اصل و ريشه شما فخر فروخت و بر حسب و نسب شما طعنه زد و عيب گرفت و با سپاهيان سواره خود به شما هجوم آورد و با لشكر پياده راه شما را بست، كه هر كجا شما را بيابند شكار ميكنند و دست و پاي شما را قطع ميكنند، نه ميتوانيد با حيله و نقشه آنها را بپراكنيد و نه با سوگندها قادريد از سر راهتان دور كنيد.
💠 زيرا كمينگاه شيطان ذلّت آور، تنگ و تاريك، مرگ آور و جولانگاه بلا و سختيهاست، پس شرارههاي تعصّب و كينه هاي جاهلي را در قلب خود خاموش سازيد، كه تكبّر و خود پرستي در دل مسلمان از آفتهاي شيطان، غرورها و كشش ها و وسوسه هاي اوست.
💠 تاج تواضع و فروتني را بر سر نهيد و تكبر و خود پسندي را زير پا بگذاريد و حلقه هاي زنجير خود بزرگ بيني را از گردن باز كنيد و تواضع و فروتني را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهي لشكريان و ياراني سواره و پياده دارد.
💠 و شما همانا قابيل«» نباشيد كه بر برادرش تكبّر كرد، خدا او را برتري نداد، خويشتن را بزرگ ميپنداشت و حسادت او را به دشمني واداشت، تعصّب آتش كينه در دلش شعله ور كرد و شيطان باد كبر و غرور در دماغش دميد و سر انجام پشيمان شد و خداوند گناه قاتلان را تا روز قيامت بر گردن او نهاد.
📚 نهج البلاغه، فرازی از خطبه 192
@nahjolbalagheeiha