🌷🌷🌷
سه گام با امام علی (ع)
گام اول:
دنیا دو روز است...یک روز با تو و روز دیگر
علیه تو
روزی که با توست مغرور مشو و روزی که
علیه توست ناامید مشو...
زیرا هر دو پایان پذیرند ...
گام دوم:
بگذارید و بگذرید ..... ببینید و دل نبندید .
چشم بیاندازید و دل نبازید.... که دیر یا
زود ...... باید گذاشت و گذشت...
گام سوم:
اشکهاخشک نمیشوندمگر بر اثر قساوت قلبها
و قلبها سخت و قسی نمیگردند مگر به سبب
زیادی گناهان
@Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️
✔️ #روز_سیــزدهـم
🍃حکمت 121:
روانشناسى قبائل قريش(علمى، اجتماعى، تاريخى)
درود خدا بر او ، فرمود : چقدر فاصلة بين دو عمل دور است : عملى كه لذتش مى رود و كيفر آن مى ماند ، و عملى كه رنج آن مى گذرد و پاداش آن ماندگار است!
🍃حکمت 122 :
عبرت از مرگ ياران(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او : (در پى جنازه اى مى رفت و شنيد كه مردى مى خندد.)
فرمود : گويى مرگ بر غير ما نوشته شده ، و حق بر غير ما واجب گرديد ، و گويا اين مردگان مسافرانى هستند كه به زودى باز مى گردند ، در حالى كه بدن هايشان را به گورها مى سپاريم ، و ميراثشان را مى خوريم . گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم !!! آيا چنين است ، كه اندرز هر پند دهنده اى از زن و مرد را فراموش مى كنيم و در حالى كه نشانة تيرهاى بلا و آفات قرار گرفته ايم ؟
🍃 حکمت 123 :
الگوهاى كامل انسانيت (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك مى شمارد ، و كسب و كار او پاكيزه است ، و جانش پاك ، و اخلاقش نيكوست ، مازاد بر مصرف زندگى را در راه خدا بخشش مى كند ، و زبان را از زياده گويى باز مى دارد و آزار او به مردم نمى رسد و سنّت پيامبر (ص) او را كفايت كرده ، بدعتى در دين خدا نمى گذارد .( برخى حكمت 123 و 122 را از پيامبر (ص) نقل كرده اند.)
🍃حکمت 124 :
روانشناسى زن و مرد (علمى، اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : غيرت زن ، كفر آور ، و غيرت مرد نشانة ايمان اوست .
🍃 حکمت 125 :
امام و شناساندن اسلام(معنوي، اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : اسلام را چنان مى شناسانم كه پيش از من كسى آنگونه معرفى نكرده باشد . اسلام همان تسليم در برابر خدا و تسليم همان يقين داشتن و يقين اعتقاد راستى ، و باور راستين همان اقرار درست و اقرار درست انجام مسئوليت ها ، و انجام مسؤوليت ها همان عمل كردن به احكام دين است .
🍃 حکمت 126 :
شگفتى ضد ارزش ها (اخلاقى،اجتماعى،اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : در شگفتم از بخيل : به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد ، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند ، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود . و در شگفتم از متكبرى كه ديروز نقطه اى بی ارزش ، و فردا مردارى گنديده خواهد بود ؛ و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد! و در شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است ، و در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنى ، را آباد مى كند اما جايگاه هميشگى را از ياد برده است.
🍃 حکمت 127 :
نكوهش از سستى در عمل (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كس كه در عمل كوتاهى كند ، دچار اندوه گردد ، و آن را كه از مال و جانش بهره اى در راه خدا نباشد خدا را به او نياز نيست.
🍃 حکمت 128 :
تأثير عوامل زيست محيطى در سلامت (علمى، بهداشتى)
درود خدا بر او ، فرمود : در آغاز سرما خود را بپوشانيد ، و در پايانش آن را در يابيد ، زيرا با بدن ها همان مى كند كه با برگ درختان خواهد كرد : آغازش مى سوزاند ، و پايانش مى روياند .
🍃 حکمت 129 :
تأثير عوامل زيست محيطى در سلامت (علمى، بهداشتى)
درود خدا بر او ، فرمود : بزرگى پروردگار در جانت ، پديده ها را در چشمت كوچك مى نماياند .
🍃 حکمت 130 :
توجه به فنا پذيرى دنيا (اخلاقى، معنوى)
درود خدا بر او ، فرمود : ( امام [عليه السلام] وقتى از جنگ صفين برگشت و به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد .) فرمود :
اى ساكنان خانه هاى وحشت زا ، و محله هاى خالى و گورهاى تاريك ، اى خفتگان در خاك ، اى غريبان ، اى تنها شدگان ، اى وحشت زدگان ، شما پيش از ما رفتيد و ما در پى شما روانيم ، و به شما خواهيم رسيد. اما خانه هايتان ! ديگران در آن سكونت گزيدند ؛ و اما زنانتان ! با ديگران ازدواج كردند؛ و اما اموال شما ! در ميان ديگران تقسيم شد ! اين خبرى است كه ما داريم ، حال شما چه خبر داريد ؟ ( سپس به اصحاب خود رو كرد و فرمود : بدانيد كه اگر اجازة سخن گفتن داشتند ، شما را خبر مى دادند كه ، بهترين توشه ، تقوا است.
🌴🌴🌴
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚حکومت انقلابی
✍دوران خلافت امیرالمومنین علی(ع) به مدت چهار سال و نُه ماه و خلافت امام حسن(ع) به مدت چند ماه ، دوره ی به قدرت رسیدن امامت و تشکیل "حکومتِ انقلابی" است و از درخشنده ترین سال های حکومت اسلامی به شمار می رود.
این دوره از زندگی امامان ، مسطوره و نمونه ای برای حکومت و نظام اجتماعی در آینده بود که همواره امامان شیعه بدان فراخوانده و در راه آن تلاش کرده اند.
در عین حال این دوران ، درس و تجربه ی آموزنده ای بود که می توانست وضع یک حکومتِ انقلابی و صد در صد اسلامی را در میان جامعه ی تربیت نیافته و به انحراف کشیده شده نشان دهد.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
📔 @Nahjolbalagheeiha
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚دوره ی سکوت و همکاری
✍در مدت بیست و پنج سال ، از رحلت پیامبر(ص) تا آغاز خلافت امیرالمومنین علی(ع) ، دوران سکوت یا همکاری امام علی(ع) با قدرت های مسلط سیاسی می باشد.
این دوره حاکی از دخالتِ فعال و کمک امیرالمومنین علی(ع) است که از روی کمال دلسوزی نسبت به اسلام و جامعه ی مسلمانان انجام گرفته است ، چرا که کمترین رخنه ای در پیکره ی جامعه ی نوپای اسلامی ، به علت وجود دشمنان قدرتمند و ضربت خورده ی خارجی و نیز وجود عناصر تازه مسلمان و جانیفتاده ی داخلی ، همچون تهدیدی نسبت به اصل و اساس دین اسلام بوده است.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
@Nahjolbalagheeiha
💠انسان ۲۵۰ ساله💠
📚رهبریِ سیاسی
✍از نظر شیعه ، امامِ یک جامعه ، همان قدرت فائقه ای است که حرکت جمعی و منش فردی افراد جامعه را توجیه و رهبری می کند و در آنِ واحد ، هم آموزگار دین و اخلاق ، و هم فرمانروای زندگی و تلاش آن هاست.
با این نگاه ، پیامبر(ص) هم امام است ؛ رهبریِ فکری و سیاسی جامعه ای که خود شالوده ریزی کرده ، به دست اوست.
پس از پیامبر(ص) ، امت به امامی نیاز دارد تا بتواند جانشین وی و متحمّل بار مسئولیت های او ، از جمله رهبریِ سیاسی باشد که طبق تصریح پیامبر(ص) ، این جانشینی از آن علی بن ابی طالب(ع) و امامان معصوم آن خاندان است.
#انسان_۲۵۰_ساله
#امامت
@Nahjolballagheeiha
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃
🍃
❤️ توسل امروز ❤️
🌹 یا اَبَا الْحَسَنِ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ یا عَلِىَّ بْنَ اَبیطالِبٍ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🌹 یا فاطِمَةَ الزَّهْراءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَةً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللهِ
🍃
🌹🍃
🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃
🍃🌹🍃🌹🍃
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalagheeiha
امام على عليه السلام:
دلت براى تو سالم نخواهد شد، مگر آن گاه كه براى مؤمنان همان پسندى كه براى خود مى پسندى
📚ميزان الحكمه جلد9 صفحه 510
✅ @Nahjolbalagheeiha
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
📌#تفسیر_نور📌
🔵اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🔵
🌸 بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ 🌸
🗯فَإِنِ اسْتَكْبَرُواْ فَالَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ يُسَبِّحُونَ لَهُ بِالَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُمْ لَا يَسْئَمُونَ
🍄 جزء 24 سوره فصلت آيه 38🍄
💐 ترجمه 💐
💭و اگر (گروهى از مردم از عبادت خداوند) تكبّر ورزیدند، پس (باكى نیست زیرا) كسانى (از فرشتگان) كه نزد پروردگارت هستند شب و روز براى او تسبیح مى گویند و خسته نمى شوند.
🔘 پيام ها 🔘
1️⃣سرپیچى از سجده و عبادت، نمونه بارز استكبار است. «و اسجدوا للّه... فان استكبروا»
2️⃣ تكبّر مانع بندگى است. «و اسجدوا... فان استكبروا...»
3️⃣ با عرضه كردن الگوهاى برتر، غرور متكبران را بشكنید. اگر انسانهاى متكبّر سجده نمى كنند مهم نیست، زیرا فرشتگان بدون خستگى سجده مى كنند. «فالّذین عند ربّك یسبّحون»
4️⃣ خداوند پیامبرش را در برابر مستكبران دلدارى مى دهد. «فالّذین عند ربّك»
5️⃣ اگر همه ى انسانها نیز عبادت الهى را ترك كنند فرشتگان و جهان هستى تسلیم خدا هستند. «فان استكبروا فالّذین عند ربّك یسبحون»
💐 كى شود دریا ز پوز سگ نجس
💐 كى شود خورشید از پف منطمس
💐 گر جمله ى كائنات كافر گردند
💐 بر دامن كبریایش ننشیند گرد
6️⃣ تسبیح، كار فرشتگان است و تسبیح گویان زمینى، شبیه فرشتگان هستند. «یسبّحون له»
7️⃣ تسبیح، قلّه ى عبادت است. (در آیه قبل سخن از عبادت بود، در این آیه سخن از تسبیح است) «ایاه تعبدون... یسبّحون له»
8️⃣ شب و روز، وسیله شناخت خدا و عبادت او هستند نه آنكه خود پرستش شوند. «یسبّحون له بالّیل...»
9️⃣ عبادت در شب، مورد تأكید بیشترى است. نام شب قبل از روز آمده است). «بالّیل و النّهار»
🔟 فرشتگان شبانه روز، تسبیحگو هستند. (كلمه «یسبّحون» نشانه استمرار است به علاوه كلمه شب و روز نیز نشانه دوام است.)
👇👇👇
✅ @Nahjolbalagheeiha
🌸🌼🍃🌸🌼🍃🌸🌼🍃
☀☀☀
✔️ #روز_چهاردهـــم
🍃حکمت 131
توبیخ ونکوهش کننده دنیا (اخلاقی اجتماعی)
درود خدا بر او : (شنيد مردى دنيا را نكوهش مى كند.)
فرمود : 1ـ توبيخ نكوهش كننده دنيا: اى نكوهش كنندة دنيا ، كه به غرور دنيا مغرورى و با باطل هاى ان فريب خوردي! خود فريفته دنيايى و آن را نكوهش مى كنى ؟ آيا تو در دنيا جرمى مرتكب شده اى ؟ يا دنيا به تو جرم كرده است ؟ كى دنيا تو را سرگردان كرد ؟ و در چه زمانى تو را فريب داد ؟ آيا با گورهاى پدرانت كه پوسيده اند ؟ (تو را فريب داد) يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده اي؟ و آنان را پرستارى كرده در بسترشان خوابانده اى ؟ در خواست شفاى آنان را كدره و از طبيبان داروى آن را ها تقاضا كرده اى ؟ د ران صبحگاهان كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت ، و گريه تو فايده نكرد ، و ترس تو آنان را سودى نرساند ، و آنچه مى خواستى به دست نياوردى ، و با نيروى خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى . دنيا براى تو حال آنان را مثال زد ، و با گورهايشان ، گور خودت را به رْخ تو كشيد.
2ـ خوبيها و زيبائيهاى دنيا: همانا دنيا سراى راستى براى راست گويان ، و خانة تندرستى براى دنيا شناسان ، و خانه بى نيازى براى توشه گيران ، و خانه پند ، براى پند آموزان است . دنيا سجده گاه دوستان خدا ، نماز گاه فرشتگان الهى ، فرودگاه وحى خدا ، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند. و بهشت را سود بردند. چه كسى دنيا را نكوهش مى كند ؟ و حال آن كه دنيا جدا شدنشرا اعلام داشته و فرياد زد كه ماندگار نيست، و از نابودى خود و اهلش خبر داده است ؟ با بلاى خود بلاها را نمونه آورد، و با شادمانى خود آنان را به شادمانى رساند . در آغاز شب به سلامت گذشت ، اما در صبحگاهان با مصيبتى جانكاه بازگشت ، تا مشتاق كند ، و تهديد نمايد، و بترساند ، و هشدار دهد . پس مردمى در بامداد با پشيمانى ، دنيا را نكوهش كنند، و مردمى ديگر در روز قيامت آن را مى ستايند ، دنيا حقائق را به يادشان آورد ، يادآور آن شدند ، از رويدادها برايشان حكايت كرد ، او را تصديق كردند و اندرزشان داد ، پند پذيرفتند.
🍃 حکمت 132 :
ضرورت ياد مرگ (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : خدا را فرشته ايست كه هر روز بانگ مى زند : بزاييد براى مردن ، و فراهم آوريد نابود شدن ، و بسازيد براى ويران گشتن.
🍃 حکمت 133 :
اقسام مردم و دنيا (اخلاقى)
درود خدا بر او ، فرمود : دنيا گذرگاه عبور است ، نه جاى ماندن ؛ و مردم در آن دو دسته اند : يكى آن كه خود را فروخت و به تباهى كشاند ، و ديگرى آن كه خود را خريد و آزاد كرد.
🍃 حکمت 134 :
حقوق دوستان(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او ، فرمود : دوست ، دوست نيست مگر آن كه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد : در روزگار گرفتارى ، آن هنگام كه حضور ندارد ، و پس از مرگ
🍃 حکمت 135
چهار خصلت برتر (اخلاقی)
درود خدا بر او ، فرمود : كسى را كه چهار چيز دادند ، از چهار چيز محروم نباشد : با دعا از اجابت كردن ، با توبه از پذيرفته شدن ، با استغفار از آمرزش گناه ، با شكرگزارى از فزونى نعمت ها .
سيد رضى مى گويد : (و اين حقيقت مورد تصديق كتاب الهى است كه در مورد دعا گفته است :" مرا بخوانيد تا خواسته هاى شما را بپردازم ." (قرآن كريم ، سورة مؤمن ، آية 60) در مورد استغفار گفته است :"هر آن كه به بدى دست يابد يا بر خود ستم روا دارد و آز پس به درگاه خدا استغفار كند ، خداى را آمرزش گر و مهربان يابد". (قرآن كريم سورة نساء ، آيه 110) در مورد سپاس فرموده است :" بى شك اگر سپاس گزاريد ، نعمت مى افزايم ". ( قرآن كريم ، سورة ابراهيم ، آيه 7) و در مورد توبه فرموده است :" تنها توبه را خداوند از كسانى مى پذيرد كه از سر نادانى به كار زشتى دست مى يابند و تا دير نشده است باز مى گردند ، تنها چنين كسانند كه خداوند در موردشان تجديد نظر مى كند ، كه خدا دانا و حكيم است ".(قرآن كريم ،سوره نساء ، آيه 17).
🍃 حکمت 136 :
فلسفة احكام الهى (اخلاقى، معنوى)
درود خدا بر او فرمود : نماز موجب نزديكى هر پارسايى به خداست ، و حج جهاد هر ناتوان است . هر چيزى زكاتى دارد ، و زكات تن ، روزه و جهاد زن ، نيكو شوهر دارى است.
🍃حکمت 137 :
صدقه را نزول روزى(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او فرمود: روزي را با صدقه دادن فرود آوريد.
🍃 حکمت 138 :
نقش پاداش الهى در انفاق (اخلاقى، اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه پاداش الهى را باور دارد ، در بخشش سخاوتمند است.
🍃 حکمت 139 :
تناسب امداد الهى با نيازها (اعتقادى)
درود خدا بر او ، فرمود : كمك الهى به اندازه نياز فرود مى آيد.
🍃 حکمت 140 :
قناعت و بى نيازى (اقتصادى)
درود خدا بر او ، فرمود : آن كه ميانه روى كند تهيدست نخواهد شد.
🌴🌴🌴
#برگی از نهج البلاغه
ضرورت روحیه تهاجمی و بازدارندگی نسبت به دشمن
#امیرمومنان در فرازی
از خطبه 124 در این رابطه میفرمایند:
وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ فَرَرْتُمْ مِنْ سَيْفِ الْعَاجِلَةِ لَا تَسْلَمُوا مِنْ سَيْفِ الْآخِرَةِ وَ أَنْتُمْ لَهَامِيمُ الْعَرَبِ وَ السَّنَامُ الْأَعْظَمُ إِنَّ فِي الْفِرَارِ مَوْجِدَةَ اللَّهِ وَ الذُّلَّ اللَّازِمَ وَ الْعَارَ الْبَاقِيَ وَ إِنَّ الْفَارَّ لَغَيْرُ مَزِيدٍ فِي عُمُرِهِ وَ لَا مَحْجُوزٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ يَوْمِهِ مَنِ الرَّائِحُ إِلَي اللَّهِ كَالظَّمْآنِ يَرِدُ الْمَاءَ الْجَنَّةُ تَحْتَ أَطْرَافِ الْعَوَالِي الْيَوْمَ تُبْلَي الْأَخْبَارُ وَ اللَّهِ لَأَنَا أَشْوَقُ إِلَي لِقَائِهِمْ مِنْهُمْ إِلَي دِيَارِهِمْ اللَّهُمَّ فَإِنْ رَدُّوا الْحَقَّ فَافْضُضْ جَمَاعَتَهُمْ وَ شَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَ أَبْسِلْهُمْ بِخَطَايَاهُمْ
# آموزش معنوي سربازان
#بخدا سوگند!
اگر از شمشير دنيا فرار كنيد از شمشير آخرت سالم نمي مانيد، شما بزرگان عرب و شرافتمندان برجسته ايد، در فرار از جنگ، خشم و غضب الهي و ذلت هميشگي و ننگ جاويدان قرار دارد، فراركننده بر عمر خود نمي افزايد. و بين خود و روز مرگش مانعي نخواهد كرد، كيست كه شتابان و با نشاط با جهاد خويش به سوي خدا حركت كند؟ چونان تشنه كامي كه به سوي آب مي دود؟ بهشت در سايه نيزه هاي دلاوران است، امروز در هنگامه نبرد آنچه در دلها و سر زبانهاست آشكار مي شود، به خدا سوگند! كه من به ديدار شاميان در ميدان نبرد شيفته ترم تا آنان به بازگشت به خانه هاشان!
امام خامنه ای :
⚠️ایمان جوانان هدف بمباران امروز دشمن است
🔻رهبرانقلاب: یک روز امام فرمود: «امروز اسلام محتاج کمک شما جوانهاست.» بعد از ظهرش بنده به خیابانها آمدم و کاری داشتم. دیدم مثل روزهای اوّل انقلاب شده و مردم به طرف پاوه در حرکتند. این ماجرا و این صحنه، بارها تا آخر جنگ تکرار شد.
🔹هر وقت که اسم اسلام و فرمان امام به گوش مردم میرسید، ناگهان میدیدید این ملت، به جوش و خروش در میآید. جوانان شهر را، ده را، دانشگاه را، بازار را، کار و کسب را، میدان فوتبال را، همه را رها میکنند و میروند. برای چه؟ برای اینکه جانشان رادر معرض خطر مرگ بگذارند!
🔹دشمن اینها را دید و تحلیل کرد و فهمید این ملت عقبهای دارد. فهمید تا آن عقبه هست، این ملت را با #محاصره_اقتصادی و با #محاصره_نظامی و یا چه و چه، نمیشود به زانو درآورد.
🔺پس، آن عقبه را باید بمباران کرد؛ فرهنگ او را، اخلاق او را، ایمان او را، ایثار او را، اعتقاد به دین او را، اعتقاد به رهبری او را، اعتقاد به قرآن و جهاد و شهادت او را؛ اینها را باید از بین برد و شروع کرد.۱۳۷۱/۰۵/۲۱
@Nahjolbalagheeiha
#تفکری_در_قرآن
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
🔹هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ
💢او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آيات محكم (روشن و صريح) است كه اصل و اساس اين كتاب را تشكيل مى دهد. (و هرگونه ابهامى در آيات ديگر، با مراجعه به اين محكمات روشن مى شود) و بخشى از آن، آيات متشابه است (كه احتمالات مختلفى در معناى آيه مى رود، ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن مى شود.) امّا كسانى كه در دلهايشان انحراف است، به جهت ايجاد فتنه (و گمراه كردن مردم) و نيز به جهت تفسير آيه به دلخواه خود، به سراغ آيات متشابه مى روند، در حالى كه تفسير اين آيات را جز خداوند و راسخان در علم نمى دانند. آنان كه مى گويند: ما به آن ايمان آورده ايم همه ى آيات از طرف پروردگار ماست (خواه محكم باشد يا متشابه) و جز خردمندان پند نگيرند.
📚سوره آل عمران آیه ۷
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
#شرح و #تفسیر 👇👇
💢در اين آيه، چند #سوال مطرح است:
⁉️سؤال: قرآن در يكجا همه ى آيات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آياته» و در ج[هود ۱] اى ديگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[زمر ۲۳] ولى در اين آيه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چيست؟
✅ پاسخ:
آنجا كه فرمود: تمام آياتِ قرآن محكم است، يعنى سخن سست و بى اساس در هيچ آيه اى نيست و آنجا كه فرمود: همه ى آيات متشابه هستند، يعنى سيستم و آهنگ آيات قرآن، هماهنگ، يكنواخت و شبيه بهم است.
اما با اين حال، از نظر فهم مردم همه ى آيات يكسان نيستند، بعضى صريح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپيچيده اند كه همين امر موجب شبهه و اشتباه آنان مى گردد.
⁉️سؤال: چرا در قرآن آيات متشابه به كار رفته است؟
✅ پاسخ:
اوّلاً: وجود آيات متشابه زمينه ى فكر و تدّبر در آيات است.
ثانياً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مى شود. آرى، اگر همه ى درس آسان باشد، شاگرد احساس نياز به استاد نمى كند.
ثالثاً: متشابهات وسيله آزمايش مردم است. گروهى كژانديش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مى روند و گروهى انديشمند، به فرموده امام رضاعليه السلام با مراجعه به محكمات، معناى صحيح آيات را كشف مى نمايند.[بحار ج ۲ ص ۱۸۵]
⁉️سؤال: نمونه آيات متشابه كدام است؟
✅ پاسخ:
در قرآن مى خوانيم: «الى ربّها ناظرة»[قیامت ۲۳] در قيامت، چشم ها به پروردگارشان مى نگرند. چون عقل سليم، جسم بودن را براى خداوند محال مى داند و در آيات ديگر قرآن نيز مى خوانيم: «لاتدركه الابصار»[انعام ۱۰۳] چشمها او را درك نمى كنند، لذا مى فهميم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قيامت است.
👈همچنين مراد از «دست خدا» در آيه ى «يداللّه فوق ايديهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نيز مى گوييم: فلانى در فلان شهر يا اداره دست دارد، يعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نيست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نيز مى فرمايد: «ليس كمثله شى ء»[شورا ۱۱] او همانندى ندارد.
👈اين گونه آيات، سبب انحراف ساده انديشانى شده كه به آيات ديگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى يعنى اهل بيت پيامبرعليهم السلام جدا افتاده اند و شايد به جهت همين خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است
🔹هنگام قرائت قرآن از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريد. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»[نحل ۹۸]
⁉️سؤال: تأويل قرآن به چه معناست؟
✅ پاسخ:
مراد از تأويل، اهداف و معارف و اسرار پشت پرده اى است كه بعد روشن مى شود. نظير تعبير خوابى كه حضرت يوسف ديد و بعد روشن شد و يا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى بود كه بعد روشن شد.
در روايات مى خوانيم: آيات ناسخ، از محكمات وآيات منسوخ از متشابهات قرآن است و ائمه معصومين عليهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.[تفسیر نور الثقلین] همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج انديشانى هستند كه به دنبال آيات متشابه مى روند.[تفسیر درالمنثور ج ۲ ص ۱۴۸]
👈حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه[خطبه ۹۱] از راسخان در علم ستايش مى كند. آنان كه به عجز علمى خود اعتراف دارند و از تعمق در چيزى كه ضرورتى ندارد دست باز مى دارند.
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
#تفکری_در_قرآن
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
🔹فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
🔹إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَي الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَلَي رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
💢پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى، از (شر) شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
💢البته شيطان را بر كسانى كه ايمان آورده و بر پروردگارشان توكل مى كنند، غلبه و سلطه اى نيست.
📚سوره نحل آیات ۹۸ و ۹۹
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#شرح و #تفسیر 👇👇
💢هر كار خوبى ممكن است آفاتى داشته باشد، همان گونه كه عزّت، آفتى دارد مثل تكّبر و خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منت گذاشتن، قرائت قرآن نيز ممكن است آفاتى از قبيل خودنمايى، كسب درآمد، رقابت هاى منفى، فريب مردم، فهم غلط، تفسير به راى و... داشته باشد كه انسان بايد هنگام تلاوت قرآن از شرّ همه ى آفات، به خداوند پناه ببرد.
🌹🌹امام صادق عليه السلام فرمود:
تلاوت نياز به سه چيز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى. يعنى حالتى كه در آن پيش داورى نباشد.(تفسیر فرقان)
💢قرآن اگر همراه با تفسير و نظرات امامان معصوم عليهم السلام باشد، «كتاب اللَّه و عترتى لن يفترقا» وبر دل هاى پاك وارد شود، «هدىً للمتقين» سبب هدايت ورشد و زياد شدن ايمان وعلم مى گردد.
چنانكه قرآن مى فرمايد: اى پيامبر هرگاه قرآن تلاوت مى كنى ما ميان تو و كسانى كه ايمان به آخرت ندارند مانعى قرار مى دهيم(اسراء ۴۵)
در روايات مى خوانيم: پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هنگام تلاوت قرآن جمله «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» را مى خواندند.(تفسیر کنزالدقائق)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#پیام_ها 👇👇
🔹از خطر نفوذ شيطان در بهترين افراد و مقدّس ترين كار غافل نباشيد. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پيامبر اكرم هم نياز به استعاذه دارد)
🔹شيطان به سراغ همه مى آيد، امّا در همه تأثيرگزار نيست. «ليس له سلطان على الّذين آمنوا»
🔹ايمان و توكّل، قلعه اى است كه انسان را از آسيب پذيرى حفظ مى كند. «ليس له سلطان على الّذين آمنوا»
🔹پناه بردن به خداوند، نشانه ى ايمان به او و توكّل بر اوست. «فاستعذ باللَّه ... امنوا و على ربّهم يتوكّلون»
🔹پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببريد، «فاستعذ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بيهوده است.)
🔹جز پناهندگى به او راه ديگرى نيست. «فاستعذ باللَّه»
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️
✔️ #روزپانزدهــم
🍃 حکمت 141 :
راه آسايش (اجتماعى، اقتصادى)
درود خدا بر او ، فرمود : اندك بودن تعداد زن و فرزند يكى از دو آسايش است.
🍃 حکمت 142 :
دوستى ها و خردمندى(اخلاقى، اجتماعى)
درود خدا بر او ، فرمود : دوستى كردن نيمى از خردمندى است.
🍃 حکمت 143 :
غمها و پيرى زودرس(اخلاقى،بهداشت روانى)
درود خدا بر او ، فرمود : اندوه خوردن ، نيمى از پيرى است.
🍃 حکمت 144 :
تناسب بردبارى با مصيبتها (اخلاقى، معنوى)
درود خدا بر او ، فرمود : صبر با اندازة مصيبت فرود آيد ، و آن كه در مصيبت بى تاب بر رانش زند ، اجرش نابود مى گردد.
🍃 حکمت 145 :
عبادتهاى بى حاصل(اخلاقى،معنوي،عبادى)
درود خدا بر او ، فرمود : بسا روزه دارى كه بهره اى جز گرسنگى و تشنگى از روزه دارى خود ندارد ، و بسا شب زنده دارى كه از شب زنده دارى چيزى جز رنج و بى خوابى به دست نياورد ! خوشا خواب زيركان، و افطارشان!
🍃حکمت 146 :
ارزش دعا ، صدقه و زكات دادن(اخلاقى، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ايمان خود را با صدقه دادن ، و اموالتان را با زكات دادن نگاهداريد، و امواج بلا را با دعا از خود برانيد.
🍃 حکمت 147 :
(عملي، اخلاقى، اعتقادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (كميل بن زياد مى گويد: امام دست مرا گرفت و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پْر دردى كشيد و فرمود )
اى كميل بن زياد ! اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند ، كه بهترين آن ها ، فراگيرترين آن هاست، پس آنچه را مى گويم نگاهدار:
1ـ اقسام مردم (مردم شناسى)
مردم سه دسته اند ، دانشمند الهى ، و آموزنده اى بر راه رستگارى ، و پشه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان ، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند. و با وزش هر بادى حركت مى كنند؛ نه از روشنايى دانش نور گرفتند ، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند .
2ـ ارزش هاى والاى دانش
اى كميل: دانش بهتر از مال است . زيرا علم ، نگهبان تو است ، ولى تو بايد از مال خويش نگهدارى كني؛ مال با بخشيدن كم مى شود اما علم با بخشش فزونى گيرد ؛ و مقام و شخصيتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال ، نابود مى گردد.
اى كميل بن زياد! شناخت علم راستين ( علم الهى آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند ، و پس از مرگ ، نام نيكو به يادگار گذارد . دانش . فرمانروا؛ و مال، فرمانبر است.
3ـ ارزش دانشمندان
اى كميل!ثروت اندوزانِ بى تقوا، مرده اى به ظاهر زنده اند ، اما دانشمندان تا دنيا بر قرار است زنده اند ، بدن هايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دل ها هميشه زنده است.
4ـ اقسام دانش پژوهان
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته اتس، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند ؟ آرى تيزهوشانى مى يابم اما مورد اعتماد نمى باشند . دين را وسيله دنيا قرار داده ، و با نعمت هاى خدا بر بندگان ، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند . يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند اما ژرف انيشيِ لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اولين شبهه اى ، شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند؛ پس نه آنها ، و نه اينها ، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند. يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذت بوده ، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد ، هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد.
5ـ ويژگى هاى رهبران الهي
آرى ! خداوندا! زمين هيچ گاه از حجت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان ، تا حجت خدا باطل نشود ، و نشانه هايش از ميان نرود. تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند ! كه تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند ، كه خدا به وسيله آنان حجت ها و نشان هاى خود را نگاه مى دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد ، و در دل هاى آن بكارد، آنان كه دانش ، نور حقيقت بينى را بر قلبشان تابيده ، و روح يقين را در يافته اند ، كه آنچه را خوشگذران ها دشوار مى شمارند ، آسان گرفتند، و آن چه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند أنس گرفتند . در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم! كميل! هرگاه خواستى بازگرد.
🍃 حکمت 148 :
تنقش سخن در شناخت انسان (رفتار شناسى) (اخلاقى، علمى)
و درود خدا بر او ، فرمود : انسان زير زبان خود پنهان است
🍃 حکمت 149 :
ضرورت خود شناسى (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : نابود شد كسى كه ارزش خود را ندانست.
🍃 حکمت 150
:
ضد ارزش ها و هشدارها (اخلاقى،اجتماعى،سياسى)
و درود خدا بر او ، فرمود : (مردى از امام درخواست اندرز كرد.)
از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است ، اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود ، و در محروميت قناعت ندارد ، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست و از آنچه مانده ، زياده طلب است.
ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد ، به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد ، نيكوكاران را دوست دارد ، اما رفتارشان را ندارد ، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است ، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد ، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد، اگر بيمار شود پشيمان مى شود ، و اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند ؛ اگر به گشايش ، دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند ، نفس به نيروى گُمان ناروا بر او چيرگى دارد ، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد.
براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران ، و بيش ار [چه كه عمل كرده اميدوار است . اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود ، و اگر تهى دست گردد ، مأيوس و سْست شود ، چون كار كند در آن كوتاهى ورزد ، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد ، چون در برابر شهوت قرار گيردگناه را برگزيده ، توبه را به تأخير اندازد ، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند ، عبرت آموزى را طرح مى كند اما خود عبرت نمى گيرد ، در پند دادن مبالغه مى كند اما خود پند پذير نمى باشد.
سخن بسيار مى گويد ، اما كردار خوب او اندك است ! براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد اما براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد؛ سود را زيان و زيان را سود مى پندارد ، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست مى دهد ، گناه ديگران را بزرگ مى شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت خود را رياكارانه بر خورد مى كند ، خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد ، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند اما هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد.
🌴🌴🌴
@Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام صادق عليه السلام:
🔹مَنْ يَزْرَعْ خَيْرا، يَحْصِدْ غِبْطَةً
🔹وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّا، يَحْصِدْ نَدامَةً
🔹وَ لِكُلِّ زارِعٍ، ما زَرَعَ؛
💢هر كس خوبى بكارد، خشنودى درو مى كند
💢و هر كس بدى بكارد، پشيمانى مى چيند،
💢هر كس هر چه بكارد، همان را دِرو مى كند.
📚كافى، ج 2، ص 458، ح 19
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امام صادق عليه السلام:
🔹يَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ اَنْ يَكونَ فيهِ ثَمانى خِصالٍ:
🔻وَقوراً عِنْدَ الْهَزاهِزِ،
🔻صَبوراً عِندَ الْبَلاءِ،
🔻شَكوراً عِنْدَ الرَّخاءِ،
🔻قانِعا بِما رَزَقَهُ اللّه ُ،
🔻لايَظْلِمُ الاَْعْداءَ،
🔻وَ لايَتَحامَلُ لِلاَْصْدِقاءِ،
🔻بَدَنُهُ مِنْهُ فى تَعَبٍ
🔻وَ النّاسُ مِنْه فى راحَةٍ؛
🔹سزاوار است مؤمن، هشت خصلت داشته باشد:
🔻در سختى ها باوقار،
🔻در گرفتارى صبور،
🔻در آسايش شاكر
🔻و به روزى خداوند قانع باشد،
🔻به دشمنان ستم نكند،
🔻از دوستان كينه و دشمنى به دل نگيرد،
🔻بدنش از او در رنج
🔻و مردم از او در آسايش باشند.
📚كافى، ج 2، ص 47، ح 1
🔰به خانواده بزرگ #نهج_البلاغه ایها بپیوندید 👇
@Nahjolbalagheeiha
استشمام عطر خوشبوي رمضان از پنجره ملکوتي شعبان گواراي وجود پاکتان.
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد سعید شعبانیه را به تمام ولایت مداران تبریک عرض مینمایم.
@Nahjolbalagheeiha