eitaa logo
نهج البلاغه ایها
1.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
707 ویدیو
46 فایل
لینک عضویت در کانال نهج البلاغه ایها: http://eitaa.com/joinchat/2906390528C2c9b7b7778
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃 حڪمت 231 : تعريف عدل و إحسان(اخلاقى، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود : (در تفسير آيه 90 سوره نحل "خدا به عدل و احسان فرمان مى دهد" فرمود:) عدل ، همان انصاف ، و احسان، همان بخشش است. 🍃حڪمت 232 : ره آورد إنفاق(اخلاقى، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: آن كس كه با دست كوتاه ببخشد، از دستى بلند پاداش گيرد. مى گويم: (معنى سخن اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مى كند، هر چند كم باشد، خداوند پاداش او را بسيار مى دهد، و منظور از "دو دست" در اينجا دو نعمت است كه امام [عليه السلام] بين نعمت پروردگار ، و نعمت از ناحيه انسان، را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است كه نعمت و بخشش از ناحيه بنده را كوتاه ، و از ناحيه خداوند را بلند قرار داده است ، بدان جهت كه نعمت خدا هميشگى و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا كه نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمت ها است، بنابراين تمام نعمت ها به نعمت هاى خدا باز مى گردد، و از آن سرچشمه مى گيرد). 🍃 حڪمت 233 : پرهيز از آغاز گرى در مبارزه(اخلاقى،اجتماعى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : (به فرزندش امام مجتبى (ع) فرمود) كسى را به پيكار دعوت نكن ، اما اگر تو را به نبرد خواندند بپذير، زيرا آغازگر پيكار تجاوزكار است و تجاوز ڪار، شكست خورده است. 🍃حڪمت 234 : تفاوت اخلاقى مردان و زنان (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او ، فرمود : برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند تكبر ، ترس ، بخل : هرگاه زنى متكبر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى دهد ، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى كند، و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مى گيرد. 🍃 حڪمت 235 : نشانة خردمندى(اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود : (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان ، پاسخ داد:) خردمند آن است كه هر چيزى را در جاى خود مى نهد. (گفتند پس جاهل را تعريف كن فرمود) با معرفى خردمند، جاهل را نيز شناساندم . (يعنى جاهل كسى كه هر چيزى را در جاى خود نمى گذارد ، بنابراين با ترك معرفى مجدد جاهل را شناساند). 🍃 حڪمت 236 : زشتى دنياى حرام(اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: به خدا سوگند ! اين دنياى شما كه به انواع حرام آلوده است ، در ديده ے من از استخوان خوكى كه در دست بيمارى جذامى باشد، پست تر است!. 🍃 حڪمت 237 : اقسام عبادت(عبادي، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : گروهى خدا را به اميد بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش بازرگانان است، و گروهى او را از روى ترس عبادت كردند كه اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگذارى پرستيدند و اين پرستش آزادگان است. 🍃 حڪمت 238 : مشكلات تشكيل خانواده(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : زن و زندگى همه اش زحمت و دردسر است و زحمت بارتر اينكه چاره اى جز بودن با او نيست. 🍃حڪمت 239 : زشتى سستى و سخن چينى(اخلاقى، اجتماعی) و درود خدا بر او ، فرمود : هر كس تن به سستى دهد ، حقوق را پايمال كند ، و هر كس سخن چين را پيروى كند دوستى را به نابودى كشاند. 🍃 حڪمت 240 : غضب و ويرانى(اخلاقى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : سنگ غضبى در بناى خانه، مايه ے ويران شدن آن است. (اين سخن از رسول خدا نقل شده است، و اينكه سخن پيامبر (ص) و على [عليه السلام] شبيه يكديگرند جاى شگفتى نيست براى اينكه هر دو از يك جا سرچشمه گرفته و در دو ظرف ريخته شده است). 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃حڪمت 241 : آيندة دردناك ستمكاران (سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود : روزى كه ستمديده از ستمكار انتقام كشد، سخت تر از روزى است كه ستمكار بر او ستم روا مى داشت. 🍃حڪمت 242 : ارزش ترس از خداوند(اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود : از خدا بترس هر چند اندك ؛ و ميان خود و خدا پرده اى قرار ده هر چند نازك!. 🍃 حڪمت 243 : روش صحيح پاسخگويى(علمى) و درود خدا بر او ، فرمود : هر گاه پاسخ ها همانند و زياد شد ، پاسخ درست پنهان گردد. 🍃حڪمت 244 : مسئوليت نعمت هاى الهى(اعتقادى،اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : خدا را در هر نعمتى حقّى است، هر كس آن را بپردازد ، فزونى يابد، و آن كس كه نپردازد و كوتاهى كند، در خطر نابودى قرار گيرد. 🍃حڪمت 245 : كاستى قدرت و كنترل شهوت (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او ، فرمود : هنگامى كه توانايى فزونى يابد، شهوت كاستى گيرد. 🍃 حڪمت 246 : هشدار از پشت كردن نعمت ها (معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود : از فرار نعمت ها بپرهيزيد ، زيرا هر گريخته اى باز نمى گردد. 🍃حڪمت 247 : ره آورد سخاوت (اقتصادى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : بخشش بيش از خويشاوندى محبت مى آورد. 🍃 حڪمت 248 : تقويت خوش بينى ها(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود : چون كسى به تو گمان نيك بْرد ، خوشبينى او را تصديق كن. 🍃 حڪمت 249 : بهترين عمل ها(اخلاقى، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود : بهترين كارها آن است كه با ناخشنودى در انجام آن بكوشي. 🍃حڪمت 250 : خداشناسى در حوادث روزگار (اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود : خدا را ازسست شدن اراده هاى قوى ، گشوده شدن گره هاى دشوار ، و درهم شكسته شدن تصميم ها ، شناختم. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
🌹اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم 🔹یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَي ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ 💢اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آنگاه كه براى نماز روز جمعه ندا داده شد، پس به سوى ياد خدا (نماز) شتاب كنيد و داد و ستد را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است، اگر بدانيد. 📚سوره جمعه آیه ۹ 🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 👇👇 ✅ براى دعوت مردم به عبادت بايد بسترسازى كرد. (در ابتداى سوره قبل از دستور به شركت در نماز جمعه، سخن از تسبيح موجودات است.) «يسبّح للّه... فاسعوا الى ذكر اللّه» ✅ براى دعوت مردم، آنان را با احترام و نام نيك ياد كنيم. «يا ايّها الّذين آمنوا» ✅ حضور در نماز جمعه، نشانه ايمان است. «يا ايّها الّذين آمنوا اذا نودى للصّلاة...» ✅ نماز، مايه ى ذكر خدا است. «اذا نودى للصّلاة... فاسعوا الى ذكر اللّه» ✅ براى حضور در نماز جمعه، شتاب كنيد. «للصّلاة من يوم الجمعة فاسعوا» ✅ براى حضور در نماز جمعه، بايد موانع موجود را برطرف كرد. «و ذروا البيع» (رها كردن كسب و كار و تجارت از باب نمونه است وگرنه همه كارها را بايد در هنگام نماز، رها كرد و در نماز جمعه حضور يافت.) ✅ خداوند كه فرمان ترك تجارت مى دهد، آن را با وعده هاى حق جبران مى كند. «ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون» ✅ نشانه علم واقعى، انتخاب بهترين ها در هر زمان است. «ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون» 👈 در تربيت دينى، هم تشويق لازم است، «يا ايّها الّذين آمنوا» 👈هم فرمان لازم است، «فاسعوا الى ذكر اللّه» 👈هم نهى لازم است، «ذروا البيع» 👈هم استدلال لازم است. «ذلكم خير لكم» 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹لَا تَرَي الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً. 🔻You will not find an ignorant person but at one extreme or the other (i.e. a person who neglects or a person who exaggerates) 💢نادان را يا تندرو يا كندرو مي بيني. 📚نهج البلاغه، حکمت ۷۰ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ. 🔻As intelligence increases, speech decreases. 💢چون عقل كامل گردد سخن اندك باشد. 📚نهج البلاغه، حکمت ۷۱ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ 🔹وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ 🔹مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ .💢دنيا بدن ها را فرسوده و آرزوها را تازه مي نمايد 💢مرگ را نزديك و خواسته ها را دور و دراز مي سازد 💢كسي كه به آن دست يافت خسته مي شود و آنكه به دنيا نرسيد رنج مي برد. 📚نهج البلاغه، حکمت ۷۲ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 💢دعوايي نسبت به يكي از احكام اجتماعي نزد عالمي مي برند كه با راي خود حكمي صادر مي كند، پس همان دعوي را نزد ديگري مي برند كه او درست برخلاف راي اولي، حكم مي دهد، سپس همه قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، جمع مي گردند، او راي همه را بر حق مي شمارد!! 💢در صورتيكه خدايشان يكي، پيغمبرشان يكي، و كتابشان يكي است، 💢آيا خداي سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ كه اطاعت كردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟ 💢آيا خداي سبحان، دين ناقصي فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟ 💢آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه مي خواهند در احكام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟ 💢آيا خداي سبحان، دين كاملي فرستاد پس پيامبر (ص) در ابلاغ آن كوتاهي ورزيد؟ در حالي كه خداي سبحان مي فرمايد: ✅ ( ما در قرآن چيزي را فروگذار نكرديم) و فرمود: ✅ ( در قرآن بيان هر چيزي است) و يادآور شديم كه: ✅ بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافي در آن نيست. پس خداي سبحان فرمود: ‼️( اگر قرآن از طرف غير خدا نازل ميشد اختلافات زيادي در آن مي يافتند) 💢همانا قرآن داراي ظاهري زيبا و باطني ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمي شود و اسرار نهفته آن پايان نمي پذيرد و در تاريكيها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۸ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی عليه السلام: 🔹سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ 🔹وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ 🔹وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ. 🔸Protect your belief by charity; 🔸guard your wealth by paying Allah's share; 🔸and ward off the waves of calamity by praying. 💢 خود را با دادن 💢و را با دادن نگاهداريد 💢و را با از خود برانيد. 📚نهج البلاغه، حکمت 146 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ ✔ 🍃حڪمت 261 : مظلوميت امام على [عليه السلام] (سياسى، تاريخى) و درود خدا بر او ، فرمود : (آن هنگام كه تهاجم ياران معاويه به شهر انبار، و غارت كردن آن را شنيد ، تنها و پياده به طرف پادگان نظامى كوفه "نخليه" حركت كرد ، مردم خود را به او رسانده ، گفتند اى امير مؤمنان ما آنان را كفايت مى كنيم، فرمود) شما از انجام كار خود درمانده ايد! چگونه كار ديگرى را برايم كفايت مى كنيد؟ اگر رعاياى پيش از من از ستم حاكمان مى ناليدند، امروز از رعيت خود مى نالم، گويى من پيرو، وآنان حكمرانند، يا من محكوم و آنان فرمانروايانند. وقتى سخن امام در يك سخنرانى طولانى كه برخى از آن را در ضمن خطبه هاى گذشته آورديم به اينجا رسيد. (دو نفر از ياران جلو آمدند و يكى گفت: من جز خود و برادرم را در اختيار ندارم، اى امير مؤمنان فرمان ده تا هر چه خواهى انجام دهم، امام فرمود) شما كجا و آنچه من خواهم كجا؟! 🍃 حڪمت 262 : فسلفة احكام الهى (اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: (حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آيا چنين پندارى كه من اصحاب جُمُل را گمراه مى دانم؟ چنين نيست، امام فرمود) اى حارث ! تو زير پاى خود را ديدى ، اما به پيرامونت نگاه نكردي، پس سرگردان شدي، تو حق را نشناختى تا بدانى كه اهل حق چه كسانى مى باشند؟ و باطل را نيز نشناختى تا باطل گرايان را بداني. (حارث گفت: من و سُعد بن مالك و عبدالله بن عمر، از جنگ كنار مى رويم ، امام فرمود) همانا سعد و عبدالله بن عمر ، نه حق را يارى كردند، نه باطل را خوار ساختند. 🍃 حڪمت 263 : مشكل هم نشينى با قدرتمندان(سياسى) و درود خدا بر او، فرمود: همنشين پادشاه، شيرسوارى را ماند كه ديگران حسرت منزلت او را دارند، ولى خود مى داند كه در جاى خطرناكى قرار گرفته است. 🍃 حڪمت 264 : نيكى به بازماندگان ديگران(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: به بازماندگان ديگران نيكى كنيد، تا حرمت بازماندگان شما را نگاه دارند. 🍃 حڪمت 265 : گفتار حكيمان و درمان (علمى، درمانى) و درود خدا بر او ، فرمود: گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان (41) ، و اگر نادرست باشد، درد جان است. 🍃 حڪمت 266 : روش صحيح پاسخ دادن(علمى) و درود خدا بر او ، فرمود: (شخصى از امام پرسيد كه ايمان را تعريف كن) در پاسخ فرمودند: فردا نزد من بيا تا در جمع مردم پاسخ گويم ، كه اگر تو گفتارم را فراموش كنى و ديگرى آن را در خاطرش بسپارد ، زيرا گفتار چونان شكار رمنده است، يكى آن را به دست آورد، و ديگرى آن را از دست مى دهد. 🍃 حڪمت 267 : پرهيز از حرص ورزى در كسب روزى (اعتقادى، معنوى) . و درود خدا بر او ، فرمود: اى فرزند آدم ! اندوه روز نيامده را بر اِمروزت ميفزا ، زيرا اگر روزِ نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند. 🍃 حڪمت 268 : اعتدال در دوستى ها و دشمنى ها(اخلاقى،اجتماعى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: در دوستى با دوست مدارا كن، شايد روزى دشمن تو گردد، و در دشمنى با دشمن نيز مدارا كن ، زيرا شايد روزى دوست تو گردد. 🍃 حڪمت 269 : روش برخورد با دنيا(اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: مردم در دنيا دو دسته اند: يك دسته براى كسانى كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستى هراسان ، و از تهيدستى خويش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مى دهد. و ديگرى آن كه در نيا براى آخرت كار مى كند، و نعمت هاى دنيا نيز بدون تلاش به او روى مى آورد، پس بهرة هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مى كند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى كند جز آن كه روا مى گردد. 🍃 حڪمت 270 : ضرورت حفظ اموال كعبه (تاريخي، فقهي، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: در زمان حكومت عمر، نسبت به فراوانى زيور و زينت هاى كعبه صحبت شد، گروهى گفتند اگر آن ها را براى لشگر اسلام مصرف كنے ثوابش بیشتر است، كعبه زر و زيور نمى خواهد، او نیز خواست چنین ڪند وقتى از امير المؤمنين [عليه السلام] پرسيدند، فرمود) همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامى نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان، كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان ، تقسيم كرد، و غنيمت جنگى كه آن را به نيازمندانش رساند، و خمس كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات ، كه خداوند راه هاى بخشش آن را مشخص فرمود. و زيور آلات و زينت كعبه از اموالى بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت ، نه از روى فراموشى آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام: 🔹إِنَّ اللّه َ افْتَرَضَ عَلَيْكُمُ فَرائِضَ، فَلاَ تُضَيِّعُوها؛وَحَدَّ لَكُمْ حُدُودا، فَلاَ تَعْتَدُوها؛وَنَهاكُمْ عَنْ أَشْياءَ، فَلاَ تَنْتَهِكُوها؛وَسَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْياءَ وَلَمْ يَدَعْها نِسْيانا، فـَلاَتَتَكـَلَّـفُوها. 💢خداى بزرگ فريضه هايى را بر شما واجب شمرده است، پس تباهشان مسازيد 💢و مرزهايى تعيين كرده است، از آن حدود پا فراتر مگذاريد 💢و شما را از امورى نهى كرده است، حرمت اين حريمها را نشكيند، 💢در مواردى نيز سكوت كرده است كه بى گمان از روى فراموشى آنها را واننهاده است پس خود را با كاوش بيهوده در مورد آنها به رنج و زحمت ميندازيد. 📚نهج البلاغه، نامه 106 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹لَا غِنَي كَالْعَقْلِ 🔹وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ 🔹وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ 🔹وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ. 🔸There is no wealth like wisdom 🔸no destitution like ignorance 🔸no inheritance like refinement 🔸and no support like consultation 💢هيچ بي نيازي چون عقل 💢و هيچ فقري چون ناداني نيست 💢هيچ ارثي چون ادب 💢و هيچ پشتيباني چون مشورت نيست. 📚نهج البلاغه، حکمت ۵۴ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علي عليه السلام: 🔹فَاءَزمِعُوا عِبَادَ اللّهِ الرَّحيلَ عَنْ هذِهِ الدَّارِ الْمَقْدُورِ عَلَىْ اءَهْلِهَا الزَّوَالُ وَ لاَ يَغْلِبَنَّكُمْ فِيهَا الاَْمَلُ وَ لايَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ فِيهَا الاَْمَدُ. 💢اى بـنـدگـان خدا! تصميم كوچ نمودن از سرايى بگيريد كه سرانجام به نيستى مى گرايد، مـبـادا آرزوها به شما چيره شوند خيال نكنيد عمر طولانى خواهيد داشت! 🔷🔹[[بنابراين از مركب غرور فرود آييد و از دنياپرستى و خودخواهى و تعدى و تجاوز بر ديگران دست بداريد.]] 📚 نهج البلاغه، خطبه 52 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🔷🔹 از منظر نهج البلاغه 👇 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لاَ يُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَي إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ 💢اما ظلمي كه بخشوده نخواهد شد «شرك بخدا است» خداوند مي فرمايد: «خداوند هيچگاه از شرك به خود در نمي گذرد» 🔹وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي يُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَنَاتِ 💢اما ظلمي كه بخشوده مي شود ستمي است كه بنده با گناهان صغيره به خويشتن كرده است 🔹وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لاَ يُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً 💢و اما ستمي كه بدون مجازات نمي ماند ستمگري بعضي از بندگان به برخي ديگر است 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین على عليه السلام: 🔹العادَةُ عَدُوٌّ مُتَمَلِّكٌ 💢عادت، دشمنى است كه انسان را در تملّك خود دارد. 📚غررالحكم حدیث 958 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَي قَدْرِ هِمَّتِهِ 🔹وَ صِدْقُهُ عَلَي قَدْرِ مُرُوءَتِهِ 🔹وَ شَجَاعَتُهُ عَلَي قَدْرِ أَنَفَتِهِ 🔹وَ عِفَّتُهُ عَلَي قَدْرِ غَيْرَتِهِ. 🔸The worth of a man is according to his courage, 🔸his truthfulness is according to his balance of temper, 🔸his valour is according to his self-respect 🔸and his chasteness is according to his sense of shame. 💢ارزش مرد به اندازه همت اوست 💢و راستگويي او به ميزان جوانمرديش 💢و شجاعت او به قدر ننگي است كه احساس مي كند 💢و پاكدامني او به اندازه غيرت اوست. 📚نهج البلاغه، حکمت ۴۷ 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
و 🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹آگاه باشيد به خدا سوگند خلیفه اول، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالي كه ميدانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامي، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت ميكند. 🔹او ميدانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جاري است و مرغان دور پرواز انديشه ها به بلنداي ارزش من نتوانند پرواز كرد. 🔹پس من رداي خلافت رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره گيري كردم 🔹و در اين انديشه بودم كه آيا با دست تنها براي گرفتن حق خود به پاخيزم يا در اين محيط خفقانزا و تاريكي كه به وجود آوردند، صبر پيشه سازم كه ◀️پيران را فرسوده، ◀️جوانان را پير، ◀️و مردان با ايمان را تا قيامت و ملاقات پروردگار اندوهگين نگه ميدارد 🔹پس از ارزيابي درست، صبر و بردباري را خردمندانه تر ديدم. 🔹پس صبر كردم در حالي كه گويا خار در چشم و استخوان در گلوي من مانده بود. 🔹و با ديدگان خود مينگريستم كه ميراث مرا به غارت ميبرند. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۳ (شقشقیه) 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 👇👇 🔹تا اينكه خليفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به خلیفه دوم سپرد. سپس امام مثلي را با شعري از أعشي عنوان كرد: مرا با برادر جابر، «حيّان» چه شباهتي است (من همه روز را در گرماي سوزان كار كردم و او راحت و آسوده در خانه بود.) شگفتا خلیفه اول كه در حيات خود از مردم ميخواست ، چگونه در هنگام مرگ، در آورد. هر دو از و از حاصل آن بهره مند گرديدند. و ماجراي خلافت👇👇 🔹سرانجام اوّلي حكومت را به راهي در آورد و به دست كسي سپرد كه و بود 🔹زمامدار مانند كسي كه بر شتري سركش سوار است، اگر عنان محكم كشد، پرده هاي بيني حيوان پاره ميشود و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط ميكند. 🔹سوگند به خدا مردم در حكومت دومي، در ناراحتي و رنج مهمّي گرفتار آمده بودند، و دچار دو روييها و اعتراضها شدند 🔹و من در اين مدت طولاني محنت زا و عذاب آور، چاره اي جز شكيبايي نداشتم، تا آن كه روزگار دومی هم سپري شد. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۳ (شقشقیه) 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 👇 🔹سپس دومی خلافت را در گرو گروهي قرار داد كه پنداشت من همسنگ آنان ميباشم پناه بر خدا از اين شورا، در كدام زمان در برابر شخص اوّلشان در خلافت برابر بودم، تا امروز با اعضاي شورا برابر شوم كه هم اكنون مرا همانند آنها پندارند و در صف آنها قرارم دهند ناچار باز هم كوتاه آمدم و با آنان هماهنگ گرديدم. 🔹يكي از آنها با كينه اي كه از من داشت روي بر تافت و ديگري دامادش را بر حقيقت برتري داد و آن دو نفر ديگر كه زشت است آوردن نامشان. 👇 🔹تا آن كه سومي به خلافت رسيد دو پهلويش از پرخوري باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويي سرگردان بود و خويشاوندان پدري او از بني اميّه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنهاي كه بجان گياه بهاري بيفتد، آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافته او باز شد و أعمال او مردم را برانگيخت و شكم بارگي او نابودش ساخت. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۳ (شقشقیه) 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃حڪمت 271 : روش صحيح قضاوت (قضايى) و درود خدا بر او ، فرمود: دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزدى كرده بودند، يكى برده مردم، و ديگرى برده اى جزو بيت المال بود، امام فرمود برده اى كه از بيت المال است حدى بر او نيست، زيرا مال خدا مقدارى از مال خدا را خورده است، اما ديگرى بايد حد دزدى با شدت بر او اجرا گردد (سپس دست راست او را بريد). 🍃حڪمت 272 : ضرورت استقامت در برداشتن كجى ها (سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: اگر از اين فتنه ها و لغزشگاه با قدرت بگذرم، دگرگونى هاى بسيار پديد مى آورم. 🍃 حڪمت 273 : ضرورت توكل به خداوند(اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: به يقين بدانيد! خداوند براى بندة خود هر چند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در علم الهے وعده فرمود: قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، و آنچه در قرآن براى او رقم زده حايلى نخواهد گذاشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و به كار گيرد، از همة مردم آسوده تر است و سود بيشترى خواهد بد. و آن كه آن را وا گذارد و در آن شک كند، از همه مردم گرفتار تر و زيانكار تر است، چه بسا نعمت شده اى كه گرفتار عذاب شود و بسا گرفتارى كه در گرفتارى ساخته شده و آزمايش گردد، پس اى كسى كه از اين گفتار بهره مند مى شوي، بر شكرگزارى بيفزاى ، و از شتاب بى جا دست بردار ، و به روزيِ رسيده قناعت كن. 🍃 حڪمت 274 : ضرورت عمل گرايى(اخلاقى، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود: علم خود را نادانى ، و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هر گاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد. 🍃 حڪمت 275 : ضد ارزش هاى اخلاقى(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: طمع انسان را به هلاكت مى كشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت كند، وفادار نيست، و بسا نوشندة آبى كه پيش از سيراب شدن گلو گيرش شد؛ و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت مى كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوه بارتر خواهد بود، و آرزوها چشم بصيرت را كور مى كند، و آنچه روزى هر كسى است بى جستجو خواهد رسيد. 🍃 حڪمت 276 : پرهيز از دو رويى ها(اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود: خدايا به تو پناه مى برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو و درونم در آنچه كه از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى كه تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمايم، و چهره ے ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستى كه درونم را زشت كرده به سوى تو آیم، تا به بندگانت ، نزديك ، و از خشنودى تو دور گردم. 🍃حڪمت 277 : سوگند امام (ع)(اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: نه ، سوگند به خدايى كه با قدرت او شب تاريك را به سر برديم كه روز سپيدى در پى داشت، چنين و چنان بود! 🍃 حڪمت 278 : ارزش تداوم عمل(اخلاقى، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود: كار اندكى كه ادامه يابد، از كار بسيارى كه از آن به ستوه آيى اميدوار كننده تر است. 🍃 حڪمت 279 : شناخت جايگاه واجبات و مستحبات (عبادى) و درود خدا بر او ، فرمود: هر گاه مستحابت به واجبات زيان رساند آن را ترك كنيد. 🍃 حڪمت 280 : ياد قيامت و آمادگى(اخلاقى، اعتقادى) . و درود خدا بر او ، فرمود: كسى كه به ياد سفر طولانى آخرت باشد خود را آماده مى سازد. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃 حڪمت 281 : برترى عقل از مشاهده چشم(علمى) و درود خدا بر او، فرمود: انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهى چشم ها دروغ مى نماياند ، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمى كند. 🍃 حڪمت 282 : غرور ، آفت پندپذيرى (اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود: ميان شما و پندپذيرى ، پرده اى از غرور و خود خواهى وجود دارد. 🍃 حڪمت 283 : علل سقوط جامعه(اجتماعى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: جاهلان شما پرتلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهى ورزند!. 🍃 حڪمت 284 : دانش ، نابود كنندة عذرها (اخلاقى، علمى) و درود خدا بر او ، فرمود: دانش، راه عذر تراشى را بر بهانه جويان بسته است. 🍃 حڪمت 285 : ضرورت استفاده از فرصت ها(اخلاقى) درود خدا بر او ، فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند ، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى ورزند!. 🍃 حڪمت 286 : سرانجام خوشى ها(سياسى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: مردم چيزى را نگفتند خوش باد، جز آن كه روزگار، روز بدى را براى او تدارك ديد. 🍃 حڪمت 287 : مشكل درك قضا و قدر(اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: (از قَدَر پرسيدند، پاسخ داد: ) راهى است تاريك ، آن را مى پيمائيد ، و دريايى است ژرف ، وارد آن نشويد ، و رازى است خدايى ، خود را به زحمت نيندازيد. 🍃 حڪمت 288 : جهل و خوارى (علمی) و درود خدا بر او، فرمود: هرگاه خدا بخواهد بنده اى را خوار كند ، دانش را از او دور سازد. 🍃 حڪمت 289 : الگوى كامل انسانيت(اخلاقى، اجتماعى، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود: در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود، چون دنياى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شڪم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد، و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، اما در بر خورد جدى چونان شير بيشه مى خروشيد، يا چون مار بيابانى به حركت در مى آمد . تا پيش قاضى نمى رفت دليلى مطرح نمى كرد، و كسى را عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن عذر او را مى شنيد، از درد شكوه نمى كرد، مگر پس از تندرسى و بهبودي، آنچه عمل مى كرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند در سكوت مغلوب نمى گرديد. و بر شنيدن بشتر از سخن گفتن حريص بود. اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى گرفت ، مى انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك تر است با آن مخالفت مى كرد، پس بر شما باد روى آوردن به اين گونه از ارزش هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آن ها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد ، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه آن هاست. 🍃 حڪمت 290 : مسؤوليت نعمت ها(اخلاقى، اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: اگر خدا بر گناهان وعده عذاب هم نمى داد ، لازم بود به خاطر سپاسگزارى از نعمت هايش نافرمانى نشود. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ ✔️ 🍃 حڪمت 291 : روش تسليت گفتن(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: (جهت تسليت گفتن به اشعث بن قيس در مرگ فرزندش) اى اشعث ! اگر براى پسرت اندوهناكى ، به خاطر پيوند خويشاوندى سزاواري، اما اگر شكيبا باشى هر مصيبتى را نزد خدا پاداشى است. اى اشعث ! اگر شكيبا باشى تقدير الهى بر تو جارى مى شود و تو پاداش داده خواهى شد و اگر بى تابى كنى نيز تقدير الهى بر تو جارى مى شود و تو گناهكارى . اى اشعث ! پسرت تو را شاد مى ساخت و براى تو گرفتارى و آزمايش بود، و مرگ او تو را اندوهگين كرد در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است. 🍃 حڪمت 292 : عزاى پيامبر (ص) و بى تابى ها (اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: (به هنگام دفن رسول خدا ص) همانا شكيبايى نيكوست جز در غم از دست دادنت، و بى تابى نا پسند است، جز در اندوه مرگ تو، مصيبت تو بزرگ ، و مصيبت هاى پيش از تو و پس از تو نا چيزند. 🍃 حڪمت 293 : دوستى با احمق ، هرگز!(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: همنشين بى خرد مباش، كه كار زشت را زيبا جلوه داده ، دوست دارد تو همانند او باشي. 🍃 حڪمت 294 : فاصله ميان شرق و غرب (علمى) و درود خدا بر او ، فرمود: ( از فاصله ميان مشرق و مغرب پرسيدند ، فرمود:) به اندازه يك روز حركت خورشيد. 🍃 حڪمت 295 : شناخت دوستان و دشمنان(اخلاقى، اجتماعى،سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: دوستان تو سه گروهند، و دشمنان تو نيز سه دسته اند؛ اما دوستانت : دوست تو و دوستِ دوست تو ، و دشمنِ دشمن تو است، و اما دشمنانت : دشمن تو ، و دشمن دوست تو ، و دوست دشمن تو است. 🍃 حڪمت 296 : پرهيز از دشمنى ها(اخلاقى) و درود خدا بر او ، فرمود: (شخصى را ديد كه چنان بر ضد دشمنش مى كوشيد كه به خود زيان مى رسانيد ، فرمود:) تو مانند كسى هستى كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگرى را كه در كنار اوست بكشد! 🍃 حڪمت 297 : ضرورت عبرت گرفتن(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك 🍃 حڪمت 298 : اعتدال در دشمنى ها و درود خدا بر او ، فرمود: كسى كه در دشمنى زياده روى كند گناهكار ، و آن كس كه در دشمنى كوتاهى كند ستمكار است، و هر كس كه بى دليل دشمنى كند نمى تواند با تقوا باشد!. 🍃 حڪمت 299 : نماز در نگرانى ها(اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: آنچه كه بين من و خدا ناروا است اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت. 🍃 حڪمت 300 : شگفتى روزى بندگان (اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانى انسان ها به حسابشان رسيدگى مى كند؟ آن چنان كه با فراوانى آنان روزيشان مى دهد! (و باز پرسيدند چگونه به حساب انسان ها رسيدگى مى كند كه او را نمى بينند، فرمود) همان گونه كه آنان را روزى مى دهد و او را نمى بينند. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ 🍃 حڪمت 301 : احتياط در فرستادن پيك ها و نامه ها(اجتماعى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو ، و نامه تو گوياترين سخنگوى تو است!. 🍃 حڪمت 302 : نياز انسان به دعا(معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود: آن كس كه به شدت گرفتار دردى است نيازش به دعا بيشتر از شخص تندرستى كه از بلا در امان است نمى باشد. 🍃 حڪمت 303 : ارزش دنيا دوستى(اخلاقى، تربيتى) و درود خدا بر او ، فرمود: مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستى مادرش نمى توان سرزنش كرد. 🍃حڪمت 304 : ضرورت پاسخ دادن به درخواست ها(اخلاقى، اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: نيازمندى كه به تو روى آورده فرستادة خداست ، كسى كه از يارى او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است. 🍃حڪمت 305 : غيرتمندى و ترك زنا(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: غيرتمند هرگز زنا نمى كند. 🍃 حڪمت 306 : نگهدارندگى أجل(اعتقادى) و درود خدا بر او ، فرمود: اجل ، نگهبان خوبى است 🍃 حڪمت 307 : مشكل مال غارت شده(اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: آدم داغدار مى خوابد، اما كسى كه مالش غارت شده نمى خوابد. مى گويم: (معناى سخن امام، اين است كه انسان بر كشته شدن فرزندان بردبارى مى كند اما در غارت و ربوده شدن اموال بردبار نيست). 🍃 حڪمت 308 : ره آورد دوستى پدران(اخلاقى، اجتماعى) و درود خدا بر او ، فرمود: دوستى ميان پدران ، سبب خويشاوندى فرزندان است. خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است از دوستى به خويشاوندي. 🍃حڪمت 309 : ارزش گمان مؤمن(اخلاقى، معنوى) و درود خدا بر او ، فرمود: از گمان مؤمنان به بپرهيزيد كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. 🍃حڪمت 310 : ضرورت اطمينان به وعده هاى الهي (اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: ايمان بنده اى درست نباشد جز آن كه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
عیدتان مبارک @Nahjolbalagheeiha
🔰هرچند دیدن امام زمان علیه السلام فضیلتی عظیم است، اما افضل از آن عمل کردن به دستوراتشان است که مورد توجه حضرت واقع شویم 💢میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) مبارکباد. @Nahjolbalagheeiha
☀️☀️☀️ 🍃 حڪمت 311 : نفرين امام [عليه السلام](اعتقادى) و درود خدا بر او، فرمود: (چون به شهر بصره رسيد خواست انس بن مالك را به سو طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر (ص) درباره آنان شنيده ، يادشان آورد، أنس ، سرباز زد و گفت من آن سخن پيامبر (ص) را فراموش كردم، فرمود) اگر دروغ مى گويى خداوند تو را به بيمارى برص (سفيدى روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند، (پس از نفرين امام ، أنس به بيمار برص در سر و صورت دچار شد ، كه همواره نقاب مى زد). 🍃 حڪمت 312 : روانشناسے عبادت(علمی وعبادی) و درود خدا بر او ، فرمود: دل ها را روى آوردن و نشاط ، و پْشت كردن و فرارى است؛ پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات وا داريد ، و آنگاه كه پْشت كرده بى نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنيد. حڪمت 313 : جامعيت قرآن (علمى) و درود خدا بر او ، فرمود: در قرآن اخبار گذشتگان ، و آيندگان ، و احكام مورد نياز زندگى تان وجود دارد. 🍃 حڪمت 314 : روش برخورد با متجاوز (اخلاقى، سياسى) و درود خدا بر او ، فرمود: سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده ، باز گردانيد ، كه شر را جز شر پاسخى نيست. 🍃 حڪمت 315 : روش نويسندگى(علمى، هنرى) و درود خدا بر او ، فرمود: (به نويسندة خود عبيدالله بن ابى رافع دستور داد) در دوات، ليقه بينداز ، نوك قلم را بلند بگير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس ، كه اين شيوه براى زيبايى خط بهتر است. 🍃 حڪمت 316 : پيشواى مؤمنان و تبهكاران(اعتقادى،اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: من پيشواى مؤمنان ، و مال ، پيشواى تبهكاران است. مى گويم: (معناى سخن امام ، اين است كه مؤمنان از من پيروى مى كنند و بدكاران پيرو مال مى باشند آنگونه كه زنبورانِ عسل از رئيس خود اطاعت مى كنند) 🍃حڪمت 317 : اختلاف مسلمين و انحراف يهوديان(اعتقادى، سياسى) . و درود خدا بر او ، فرمود: (شخصى يهودى ، به امام گفت: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كرديد، امام فرمود:) ما درباره آنچه كه از او رسيده اختلاف كرديم، نه در خود او ؛ اما شما يهوديان ، هنوز پاى شما پس از نجات از درياى نيل خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد:" براى ما خدايى بساز، چنانكه بت پرستان خدايى دارند!" و پيامبر شما گفت: "شما مردمى نادانيد". 🍃حڪمت 318 : قاطعيت در مبارزات(سياسى، نظامى) و درود خدا بر او ، فرمود: (از امام پرسيدند: با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدي؟ فرمود) كسى را نديدم جز آن كه مرا در شكست خود يارى مى داد!. مى گويم: (امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس مولايمان در دلها جاى مى گرفت). 🍃 حڪمت 319 : ره آورد شوم تهيدستى(اقتصادى) و درود خدا بر او ، فرمود: (به پسرش محمد حنفيه سفارش كرد) اى فرزند! من از تهيدستى بر تو هراسناكم ، از فقر به خدا پناه ببر ، كه همانا فقر ، دين انسان را ناقص ، و عقل را سرگردان ، و عامل دشمنى است. 🍃 حڪمت 320 : روش صحيح پرستيدن (علمى) و درود خدا بر او ، فرمود: (شخصى مسئله پيچيده اى سؤال كرد، فرمود: ) براى فهميدن بپرس ، نه براى آزار دادن ؛ كه نادان آموزش گيرنده، همانند داناست، و همانا داناى بى انصاف چون نادان بهانه جو است!. 🌴🌴🌴 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹لَا شَرَفَ أَعْلَي مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَا عِزَّ أَعَزُّ مِنَ التَّقْوَي وَ لَا مَعْقِلَ أَحْسَنُ مِنَ الْوَرَعِ وَ لَا شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ التَّوْبَةِ وَ لَا كَنْزَ أَغْنَي مِنَ الْقَنَاعَةِ وَ لَا مَالَ أَذْهَبُ لِلْفَاقَةِ مِنَ الرِّضَي بِالْقُوتِ وَ مَنِ اقْتَصَرَ عَلَي بُلْغَةِ الْكَفَافِ فَقَدِ انْتَظَمَ الرَّاحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ الدَّعَةِ وَ الرَّغْبَةُ مِفْتَاحُ النَّصَبِ وَ مَطِيَّةُ التَّعَبِ وَ الْحِرْصُ وَ الْكِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَي التَّقَحُّمِ فِي الذُّنُوبِ وَ الشَّرُّ جَامِعُ مَسَاوِئِ الْعُيُوب 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 هيچ شرافتي برتر از اسلام، 🌼و هيچ عزتي گرامي تر از تقوا، 🍃 و هيچ سنگري نيكوتر از پارسايي، 🌼 و هيچ شفاعت كننده اي كارسازتر از توبه، 🍃و هيچ گنجي بي نيازكننده تر از قناعت، 🌼 و هيچ مالي در فقرزدايي، از بين برنده تر از رضايت دادن به روزي نيست. 🍃و كسي كه به اندازه كفايت زندگي از دنيا بردارد به آسايش دست يابد، و آسوده خاطر گردد، 🌼در حالي كه دنياپرستي كليد دشواري، و مركب رنج و گرفتاري است، و حرص ورزي و خود بزرگ بيني و حسادت، 🍃عامل بي پروايي در گناهان است، و بدي جامع تمام عيبها است. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۷۱ 🌺@Nahjolbalagheeiha🌺
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً سَمِعَ حُكْماً فَوَعَي وَ دُعِيَ إِلَي رَشَادٍ فَدَنَا وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا رَاقَبَ رَبَّهُ وَ خَافَ ذَنْبَهُ قَدَّمَ خَالِصاً وَ عَمِلَ صَالِحاً اكْتَسَبَ مَذْخُوراً وَ اجْتَنَبَ مَحْذُوراً وَ رَمَي غَرَضاً وَ أَحْرَزَ عِوَضاً كَابَرَ هَوَاهُ وَ كَذَّبَ مُنَاهُ جَعَلَ الصَّبْرَ مَطِيَّةَ نَجَاتِهِ وَ التَّقْوَي عُدَّةَ وَفَاتِهِ رَكِبَ الطَّرِيقَةَ الْغَرَّاءَ وَ لَزِمَ الْمَحَجَّةَ الْبَيْضَاءَ اغْتَنَمَ الْمَهَلَ وَ بَادَرَ الْأَجَلَ وَ تَزَوَّدَ مِنَ الْعَمَلِ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌸صفات بنده پرهيزكار 🌸 خدا رحمت كند كسي را كه چون سخن حكيمانه بشنود، خوب فرا گيرد، 🍃🌸و چون هدايت شود بپذيرد، دست به دامن هدايت كننده زند و نجات يابد، 🍃🌸 مراقب خويش در برابر پروردگار باشد، از گناهان خود بترسد، خالصانه گام بردارد، عمل نيكو انجام دهد، ذخيره اي براي آخرت فراهم آورد، و از گناه بپرهيزد، 🍃🌸همواره اغراض دنيايي را از سر دور كند، و درجات آخرت به دست آورد. با خواسته هاي دل مبارزه كند، آرزوهاي دروغين را طرد و استقامت را مركب نجات خود قرار دهد. 🍃🌸 و تقوي را زاد و توشه روز مردن گرداند، در راه روشن هدايت قدم بگذارد، و از راه روشن هدايت فاصله نگيرد. 🍃🌸 چند روز زندگي دنيا را غنيمت شمارد و بيش از آنكه، مرگ او فرا رسد خود را آماده سازد، و از اعمال نيكو، توشه آخرت برگيرد. 📚نهج البلاغه، خطبه ۷۶ 🌸@Nahjolbalagheeiha🌸
🌺بخوان دعای فرج را که دست غیب خدا حجاب غیبت از آن روی ماه بردارد🌺 🌹 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیک الْفَرَجُ 🌹 🌹بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰن ِالرَّحیم 🌹اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ 🌹وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی 🌹 وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ 🌹اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّد 🌹ٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ 🌹وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَر 🌹ِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ 🌹وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ 🌹 الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ 🌹اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی 🌹 السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَه 🌹َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ 🌹 یا اَرْحَمَ الرّاحِمین 🌹بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرین🌹 🌺 ️برای سلامتی حضرت🌺 🌹"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک حجت ابن الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هذه الساعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِدا و نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَک طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلا ِ🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 @Nahjolbalagheeiha
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام: 🔹لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلاً 💢هر سخنى كه از دهان كسى خارج مى شود، تا احتمال خير و نيكى در آن مى يابى حمل بر فساد مكن. 📚نهج البلاغه، حکمت 360 🔻 در حديث ديگرى از امام كاظم علیه السلام كه در كتاب كافى آمده مى خوانيم: راوى خدمت آن حضرت عرض میكند: فدايت شوم، گاهى از يكى از برادرانم مطلبى به من مى رسد كه من آن را ناخوشايند مى دارم هنگامى كه از او سوال مى كنم انكار مى كند در حالى كه جمعيتى از افراد مورد وثوق آن را به من خبر داده اند. 🔻امام علیه السلام فرمود: حتى گوش و چشم خود را در برابر برادر مسلمانت تكذيب كن. اگر پنجاه نفر نزد تو آيند و بر چيزى سوگند ياد كنند؛ ولى او مطلب ديگرى بگويد او را تصديق كن و آن گواهان را تكذيب نما. 👈البته منظور اين نيست كه آن جمعيت را آشكارا تكذيب كند و متهم به دروغ سازد، بلكه منظور اين است كه حسن ظن خود را در دل نسبت به برادر مسلمانت با گفته آنها رها مكن. 👈اين نكته را در اينجا بايد افزود كه آنچه در اين حديث آمده درمورد مسائل شخصى است وگرنه امورى كه سرنوشت ساز است و به حقوق الهى يا جامعه مرتبط مى شود بايد مورد توجه قرار گيرد و درباره آن تحقيق شود. همه اينها درواقع برگرفته از دستورات قرآن مجيد است، آنجا كه مى فرمايد: 🔹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرآ مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛ 💢اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، چراكه پارهاى از آنها گناه است». 🔰به خانواده بزرگ ایها بپیوندید 👇 @Nahjolbalagheeiha
✅کانالی برای رسیدن به خدا 📢مطالب مذهبی 💠احادیث 🔶روایات 💠آیات قرآن کریم 🔶 سخنرانی 💠مطالب اخلاقی 🔶داستانی از علما و... #پیشنهاد_عصویت👌 به کانال 🌹قدم به قدم با خدا🌹【بپیوندید 】↷ _______________ 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1414332416Ce214f73a61