11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📄 باید او را ستود! او را که دبیر کلیدیترین نهاد فرهنگی کشور است.
خسروپناه نماد «انتظارِ بیحاصل» ملّت برای اقدام حاکمیت علیه کشف حجاب و بیحیایی است.
استحالۀ فرهنگی در او و دیگر متولیان تصمیمسازی فرهنگی کشور به ثمر رسیده و به کف جامعه سرریز شده.
باید از او ممنون بود.
«او درون مکتومِ تمام مسئولین فرهنگی کشور را علنی کرد».
حالا همگی باید بفهمیم:
ـ امت و امام در جبهۀ حجاب تنهایند!
ـ منتظر و دلخوش به اقدام مسئولین ماندن، یعنی از کف دادن کامل اولین خاکریز جبهۀ انقلاب.
ـ امام جامعه مدتهاست حکم «حرام شرعی و سیاسی» را صادر کرده و حاکمان آشکارا امر ولی را بر زمین نهادهاند.
ـ اکنون زمان ورود مستقیم، پرتعداد و متشکل امّت به میدان اطاعت است.
ـ نقشۀ هوشمندانۀ عملیات هم سالها قبل صادر شده: «بگو و بگذر».
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
📄 آقای خسروپناه اگر از این بیانات رهبر انقلاب بیخبر بوده، مقصّر است!
و اگر میدانسته و چنین گفته، با اندیشه و امر ولایت، زاویۀ آشکار یافته است.
〰〰〰
«یک جریان فساد هم فسادهای اخلاقی و
رواج منکرات است. با این باید مقابله و
مبارزه کرد. ما خوب میدانیم، این جزو تعالیم اسلام است که با زبان و تبیین باید مردم را با فضایل اخلاقی آشنا کرد و از منکرات دور نگه داشت. این به جای خود درست؛ اما با شیوع منکرات و با تظاهر به آن باید مقابله کرد. اسلام مرتکبِ منکر را نصیحت و هدایت میکند؛ اما حد هم برای او میگذارد. با صِرف زبان و توصیه نمیشود کاری کرد! قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد».(۱۳۸۰/۰۵/۱۱)
«با ترویج گناه در جامعه مقابله کنید! مسئلۀ امنیت اخلاقی مهم است؛ به محیط جامعه باید توجه کرد. بعضی قمه میکشند اما بعضی هنجارشکنی میکنند و گناه را رواج میدهند؛ اگر این اهمیتش بیشتر نباشد کمتر نیست».( ۱۳۹۵/۰۲/۱۹)
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
🔻پارهای از وطن که در دست ما نیست
🖋آزاده محمودیان
حقیقت این است که منطقه عظیمی از کشور اکنون در دست دشمن است و آنها نیز از همان بخش به ما ضربه میزنند و آن را تبدیل به قتلگاه مردم ما کردهاند. حاکمیت نظام بر آن بخش، از دسترفته و رها شده است. امروز همانطور که زمین و دریا و هوا برای کشورها بخشی از قلمرو محسوب میشود، فضای مجازی نیز ذیل حاکمیت قرار دارد و حکمرانی برآن به دلیل اثر بیبدیلش بر سایر ابعاد، چهبسا مهمترین بهشمار آید. اما تصمیمسازان این عرصه در کشور ما آن را مجازی تصور کردهاند و از اینرو نسبت به مهار و مدیریت و تنظیمگری آن بیاهتمام ماندهاند. امروز درحالیکه با برخی نظارتها، بیسروسامانی فضای مجازی همچنان تلفات میگیرد، مسئولین دولت و مجلس بر سر لغو همین حداقلها با یکدیگر در رقابتند.
۱. گام نخست در مسیر سروسامان یافتن وضعیت فضای مجازی پذیرش ضرورت حکمرانی بر فضای مجازی است که نیازمند آگاهی از حقایق میدان است. اول اینکه فضای مجازی فضایی کاملا واقعی است؛ بهویژه در ایران که استفاده از اینترنت در آن از متوسط جهانی بالاتر بوده و جزو چهار کشور برتر جهان در ثبت دامنه است. بیش از ۸۰درصد مردم استفاده مستمر از این فضا دارند و بهطور متوسط روزانه سه ساعت وقت صرف آن میکنند. همین چند نکته ضرورت انکارناشدنی حکمرانی دقیق و قدرتمند در این فضا را اثبات میکند. حقیقت دوم این میدان اثر بیبدیل فضای مجازی بر ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. حتی مردم عادی نیز میتوانند نمونههای متعددی را از تاثیر محتواهای کذب و صدق پراکنده شده در فضای مجازی بر زیست جامعه ایرانی بهیاد آورند. فضایی که قادر است در طی چند روز میلیونها ایرانی را به طمع انداخته، همستر بهدست کند، چرا نتواند با امتداد آن در نظام اقتصادی اخلال بیآفریند. فضایی که کودکان آمریکایی را دستبهاسلحه میکند، چرا نتواند دانشآموزان ما را به هنجارشکنیهای سال ۱۴۰۱ در مدرسه وادار کند و... . تجربیات گذشته بهخصوص سالهای ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ نشان داده که نفوذ در قلمرو فضای مجازی، تا لایههای زیرین امنیت روانی، اجتماعی و حتی جغرافیایی کشور قابلیت پیشروی دارد و بیش از هر قلمروی نیازمند اعمال حاکمیت است.
۲. برای رسیدن به چهارچوبی معقول در حاکمیت بر فضای مجازی باید بهسراغ سازندگان آن رفت. خاستگاه این فضا وزارت دفاع امریکاست و در تمام کشورهایی که سهمی درمنازعات گسترده جهانی دارند، تعیین سازوکار حکمرانی بر این فضا با نیروهای نظامی و امنیتی است. امروز نیز شواهد میدان نشان میدهد از کاربردهای ویژه این فضا نفوذ در ابعاد متنوع امنیتی کشورهاست. از اینرو بیتردید تصمیمسازی برای نحوۀ اعمال حاکمیت بر فضای مجازی یک مقوله وابسته به امنیت است و باید بر عهده نیروهای حافظ امنیت کشور باشد و دستگاههای ارتباطی و مخابراتی تنها میبایست در جایگاه کاربر این فضا و ذیل نظامات دفاعی کشور تعریف شوند؛ همانطور که در زادگاه اینترنت نیز چنین است. قصور در این امر تا کنون خسارات شدیدی به کشور وارد کرده اما امتداد آن بیشک ضربات بسیار جدیتری را بههمراه خواهد داشت؛ وقایعی همانند آنچه که این روزها در لبنان شاهد بودیم.
۳. هیچ عقل سلیمی ضرورت تعیین و اعمال قوانین برای چنین حوزه پرنفوذ و پرخطری را کتمان نمیکند. از اروپا و آمریکا گرفته تا روسیه و چین و هند و ترکیه و... همگی با رویکردهای مختلفی بر فضای مجازی اعمال حاکمیت میکنند. این رویکردها از سانسور کامل و حذف محتوا یا دامنه یا حتی کاربری را شامل میشود و شدیدترین مواجهات را با متخلفان بهکار میبندند. در امریکا و فرانسه که بهعنوان مهد آزادیهای مدنی بازنمایی شدهاند، هم برای فعالیت سکوهای بیگانه سازوکار جدی و سخت در نظر میگیرند و در صورت لزوم برای قوانین موجود خود تبصره و استثنا قایل میشوند، و هم برای کاربران، خط و مرز غیرقابل تخطی طراحی میکنند و در صورت خروج، بیهیچ تذکری کاربری او را حذف میکنند و حتی تا اعمال احکام تعزیری پیش میروند. مهمتر اینکه برای تأمین آرامش روانی جامعه، تمام این اعمال را تحت عنوان «حفاظت از امنیت کاربر» انجام میدهند. این درحالی است که هیچیک از این کشورها بهاندازۀ ایران مورد هجمه و تهدید قرار نداشته و ندارد؛ با وجود تمام این واقعیات مسئولین دولت جدید و برخی نمایندگان مجلس جدید، متعمّدانه از واژۀ فیلترینگ و سانسور استفاده میکنند و آن را پیش چشم ملّت، تصمیمی برای تأمین منافع شخصی برخی افراد ترسیم میکنند و بر سر از بین بردن همین دیوار دفاعی کوتاه با یکدیگر در رقابتند. آنان به امید کسب سرمایۀ اجتماعی برای انتخابات بعدی، یا ناآگاهانه در جهت تکمیل پازل بیثباتی نظام، در گسترش این قتلگاه در حرکتند؛ وگرنه مسئولین کجای دنیا امنیت ملی خود را بهسخره گرفتهاند جز ایران؟!
@Najvayeqalam_Mahmoudian
📄 امّت انقلابی سردارانِ سپاه را شهدای زنده میانگارند، چون ماندگان و رفتگان ایشان را مطیعان مخلص ولایت میدانند. «فرماندهان میدان مراقب باشند تا این انگاره مردم مبدّل به غیر آن نشود!»
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
🔻عاقبت عقبنشینی غیرتاکتیکی
🖋 آزاده محمودیان
۱. سخنرانی اخیر او را که شنیدم، دلم فروریخت. از اتصال جنود الهی در آسمان و زمین و پیوستگی عناصر نظام هستی با لشکر عابدان و مطیعانِ مقاومت گفت. چنان آرامشی در صدا و چشمانش بود که گویی عارفی به لحظۀ وصال خود آگاه شده. او واصل شد به لحظهای که سالها انتظارش را میکشید. عزای ما نه برای او، که برای خویش، در فقدان اوست.
۲. پس از ترور اسماعیل هنیه، حتی مردم عوام کوچه و بازار هم فهمیده بودند رخنهای جدی در بدنۀ اطلاعاتی امنیتی ما ایجاد شده است. اما برای خواص این سؤال مطرح بود که چرا استراتژی میدان نبرد که از سوی رهبر انقلاب تعیین شده است بر زمین مانده؛ همان راهبردِ «هر یک ضربه دشمن، ده ضربه در پاسخ خواهد گرفت». صدای خمینی کبیر در گوش اهل تعمّق طنینانداز شده بود که «مهلت دادن به اسرائیل اشتباه است» و پیام مکرّر خلف او که تأکید کرد به ازای هر یک قدمی که عقب بنشینید، دشمن ده قدم به سوی شما خواهد تاخت. گستاخی دشمن هار تا جایی پیش رفت که پس از آنکه نفر اول حماس را در قلب امالقرای مقاومت به خاک و خون کشید، تهدید کرد که میتواند افراد بالاتر از او را نیز در همین مکان ترور کند. آیا شایسته نبود فرماندهان نظامی ایران جمجمه این سگ هار را پس از این تهدیدات درهم بشکنند؟!
۳. اکنون این تنبّه متوجه تصمیمسازان نظامی ماست که مخاطب هشدار اخیر رهبر انقلاب که فرمود «عقبنشینی غیرتاکتیکی غضب الهی را در پی دارد» کیست؟! ایشان بعنوان فرماندۀ کل قوا و کسیکه وعدۀ انتقام خونین برای خون شهید هنیه را داده، این هشدار را به چه کسانی میدهد جز فرماندهان میدان؟! امّت انقلابی سرداران سپاه را شهدای زنده میانگارند، چون ماندگان و رفتگان ایشان را مطیعان مخلص ولایت میدانند. فرماندهان میدان مراقب باشند تا این انگاره مردم مبدّل به غیر آن نشود. البته چهبسا لازم باشد ریشه امر را در جای دیگری، جز دستگاه نظامی جستجو کرد.
۴. دیدن ریشهها در پاسخ به این سؤال بسیار مهم میسر است که از زمان ترور شهید هنیه تا امروز که داغدار سید مقاومت شدیم چه پیامهایی از سوی دولتمردان ایران برای آمریکا و اسرائیل مخابره شده است که اینطور بر وقاحت آنها افزوده. در مجمع سازمان ملل که بهترین فرصت برای ارسال پیام بود، سران بسیاری از کشورها در آمریکا از کودککشی اسراییل گله کردند، اما دولت ما بعنوان هستۀ مرکزی این مناقشۀ بزرگ چه پیامی فراتر از سایر دولتها ارسال کرده است؟ رئیس شورای راهبری رئیسجمهور در مصاحبه با سیانان در پاسخ به این سؤال که اگر حمله اسرائیل به لبنان جدیتر شود آیا ایران وارد جنگ خواهد شد، صراحتاً میگوید ایران در تلۀ جنگ نخواهد افتاد. خود رئیسجمهور میگوید: «اگر اسراییل سلاح بر زمین گذارد ما نیز میگذاریم.» باید پرسید این پیامهای آشکار چه سهمی در وحشیتر شدن اسراییل داشته است؟! درحالی دولت جدید بهدنبال همراهی مجامع بینالمللی و رسیدن به سازش به هر قیمتی است که خمینی کبیر فرمود توقع از مجامع بینالمللی در کنترل اسرائیلِ غاصب تنها شعری ناموزون است.
۵. امّت انقلابی نیک میداند که لیبرالهای اصلاحطلب، با اینکه میدانند هزینۀ سازش بسیار بیشتر از هر چالشی است اما بدان متمسک میشوند و به قیمت آبرو و عزت و استقلال ایران وارد نبرد نخواهند شد. چه توقعی میرود از کسانیکه نتانیاهو آنان را سرمایۀ اسرائیل در داخل خاک ایران خطاب کرده است. امّا مسئولین اگر بیش از این تعلّل کنند یا در پاسخ به رژیم غاصب راه تعامل و ترس بپیمایند «خسرالدنیا و العاقبۀ» این عصر خواهند شد، زیرا در هنگامهای دچار قصور شدهاند که امت در رکاب ولایت است و هیچ دلیلی برای تعلل و ترس نیست.
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
🔻لنزها بر فراز موشکها
🖋 آزاده محمودیان
۱. «بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که دلها و ذهنها را تحت تأثیر قرار میدهند. جنگ، جنگ رسانهای است و هر کس رسانۀ قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد، موفّقتر خواهد بود»(بیانات ۷فروردین۱۴۰۳).
در عصر روایت و روایتزدگی، بیتردید یکی از کارویژههای رسانۀ انقلابیِ پیشرو، ارائۀ روایتی دستاول، حرفهای، جامع و صادقانه از وقایع است. آنهم در هنگامهای که کثرت کجروایتهای داخلی و خارجی در پی انحراف افکار عمومی در ابعاد جهانی هستند. اقناعسازی به مدد انبوه متراکم و گسترده و چندبعدی روایتهای درست، بدانگونه که زاویهای تاریک در ذهن مخاطب باقی نگذارد، فرصت فضاسازی را از کجروایتها صلب میکند و سپری میشود برای حفاظت از ذهن مخاطب در برابر جنگ روانی و شلیک دروغپردازیها. اهتمام به ارائۀ اولین روایت و نیز روایت دستاول از مهمترین عوامل دراختیار گرفتن ذهن مخاطب است. این مهم که روایت رسانۀ رسمی ما در مقام دفاع باشد یا در مقام آگاهیبخشی، بهتنهایی نیمی از راه را در تصرف ذهن مخاطب رفته است. موضع اثر و نفوذ اولین روایت آنچنان برتر است که رسانه را بهجای قرار گرفتن در حالت دفاع، در مقام نفوذ قرار میدهد. همچنین روایت دستاول بهدلیل همان دستاول بودن، مخاطب وفادار میسازد. احساس مخاطب از اینکه روایت، مستقیم از سوی راوی به او رسیده یا با چند دست واسطه، در میزان پذیرش و حس اطمینان او عمیقاً مؤثر است.
۲. همزمان با عملیات وعدۀ صادق-۲ شاهد پوششی نسبتاً حرفهای از رسانۀ ملی بودیم. انتقادات پس از وعده صادق-۱ کارگر افتاد و رسانۀ ملی در جایگاه واقعی خود توانست به صورت مطلوبی آنچه را که وظیفۀ اصلی رسانه پیشرو است را در میدان محقق کند. مردم اینبار عملیات را در لحظه و از شبکهای داخلی مشاهده کردند و واکنش کف میدان مردم منطقه را بههمراه تحلیلهای بهموقع تحلیلگران در ابعاد متنوع رصد کردند. اینبار مردم ایران مجبور به انتظار برای روایتپردازیهای رسانههای دیگری نبودند. این روایتپردازی دستاول و جامع موفق به موجآفرینی در میدان شد.
۳. فردا نیز عرصهای مهم برای رسانههای رسمی ایران است، و این بار با مخاطبانی جهانی. زیرا موضوع در خاک ایران واقع میشود و جهان چشم به تصاویری خواهد دوخت که از رسانههای ایرانی صادر خواهد شد. فردا فرصتی است برای تولید روایتی که میتواند در نبرد شناختی تحمیلشده از سوی دشمن مؤثرتر از موشکها عمل کند. تحقق این مهم نیازمند ترکیبی حرفهای از فنآوری و روایتپردازی است. در دنیای امروز، کیفیت تصویرها سازندۀ ذهنیت مخاطبهاست. دوربینها و زوایای تصاویر ارسالیشان در حکم «صنع رهاییبخش» افکار عمومی از هجوم پرتلفات روایتهای تصویری دشمنی است؛ که لااقل تا امروز در این عرصه دست برتر را داشته است. باید از بهترین ابزارها برای ساخت بهترین تصویرها بهره جست. قدرت تصویر را نباید دستکم گرفت. نمیتوان از این واقعیت غفلت کرد که با وجود تجربیات متعدد جمهوری اسلامی از تجمعات میلیونی مردم، گاهی تصاویر مخابره شده از تجمعات مردمی در میادین یمن بسیار باشکوهتر از تمام تصاویر رسانهای ماست.
۴. اما باید پرسید این تصاویر بر اساس کدام سناریو پرداخته و منتقل میشود. پاسخ دقیق به این سؤال است که تصاویر را معنی میبخشد. برای رسیدن به این پاسخها باید تکتک کجروایتهای دیگری را در واقعه پرابهت فردا شناخت. وفاداری خللناپذیر اقشار گوناگون مردم به انقلاب، همنوایی دقیق دستگاهها،وحدت امت اسلامی و جایگاه ایران بهعنوان پدر معنویِ مقاومت در دل آزادگان جهان -و نه فقط جهان اسلام- و... از دالهای مرکزی است که فردا باید با روایتهای رسانههای ایران به جهان مخابره گردد. همچنین در این میان، رسانههای رسمی نباید از قدرت عظیم خردهروایتهای مردمی غافل شوند. هریک از گوشیهای همراه، فردا اسلحهای است در دست مردم ایران که میتواند فضای رسانههای مجازی، بهویژه سکوهای پرطرفدار اسرائیلی را بهدست گرفته و دشمن را در محاصرۀ ۳۶۰درجهای قرار دهد؛ و اینچنین صنع عدو را سبب خیر سازند. این روایتها چنانچه با پیوند تخصص و هنر همراه گردد، چهبسا کشور را از حرکت پهپادها و موشکها بینیاز گرداند.
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
📄رسانه در متن جنگهای نظامی
رسانه همچنان در حال پیشروی از جهت علیّت و تعیینکنندگی در زندگی انسان است. پیش از اینها رسانه بستری بود برای فشارهای فکری و تأمین بسترهای روانی نسبت به جنگ؛ اما اکنون دیگر در متن جنگهای نظامی نشسته است. امپراطوری رسانهها امروز همۀ ساحات زندگی انسان را تحت تأثیر قرار میدهند و حتی از جهت امنیتی و نظامی نیز خود یک چالش بسیار جدی قلمداد میشوند. رسانه دیگر فقط رسانه نیست؛ همهچیز به رسانه گره خورده است، حتی جنگ. نه اینکه برای کامیابی، لازم باشد رسانه ضمیمۀ جنگ شود، بلکه عملیات تروریستی پیجرها در لبنان نشان داد اساساً رسانه خود بهابزار مستقیم کشتار تبدیل شده است.
〰〰〰〰
🖇در شرایط حساس فعلی که استفاده عمومی از سکوهای بیگانه میتواند چالشهای جبرانناپذیری برای امنیت ملی کشور در پی داشته باشد، شورایعالی فضای مجازی، در حال بررسی رفع فیلترینگ سکوهای صهیونیستی است! بر این اساس ضروری است چند سؤال از رئیسجمهور که ریاست شورایعالی فضای مجازی و شورایعالی امنیت ملی را برعهده دارد، بپرسیم:
۱. آیا پسر شهید هنیه احتمال ردیابی پدرش از طریق واتساپ را تأیید نکرد؟
۲. آیا اسرائیل در جریان انفجار پیجرها، ترور را به میدان عمومی نکشاند؟
۳. آیا احتمال دارد از طریق پیامرسانهای صهیونیستی، دیوایسهای مختلف در دست مردم ایران، تبدیل به عاملی برای انواع عملیات تروریستی در سطح عمومی شود؟
یک هشدار جدی:
حتی اگر احتمال عملیات تروریستی سایبری وجود دارد، ضروری است رئیسجمهور بهعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی، برای حفظ جان شهروندان ایرانی، بهجای همراهی با هجمۀ پوپولیستیِ ضدفیلترینگِ اصلاحطلبان، سریعاً استفاده از پیامرسانهای صهیونیستی را ممنوع کند.
🖋آزاده محمودیان
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
🔻ستیز روشنفکرانه با نظم حکمرانی
🖋آزاده محمودیان
۱. چند روز اخیر حملات اصلاحطلبان علیه حکمرانیِ فضای مجازی شدت گرفته است. از بیاثری فیلترینگ و استفاده فراگیر از فیلترشکن گرفته تا ضربات اقتصادی و علمی(!) فیلترینگ، داد سخن میدهند. در انتها هم نتیجه میگیرند که پس چاره فقط برداشتن فیلتر است. این جماعت منقادِ منفعل بهجای مطالعه و جستجوی راهکارهای نوین اعتلای حکمرانی در فضای مجازی تمام سعی خود را برای پاککردن صورت مسئله به کار بستهاند. ایشان همانهایی هستند که از فرط وادادگی و خمودگی در برابر دشمن، هنوز طرفدار این هستند که نفت را بهدلیل بدبویی باید به انگلیس داد! اینها در کودکی هم اگر دفتر مشقشان تمام میشد به فکر ترک تحصیل میافتادند.
۲. دنیای امروز دوران نبردهای ترکیبی است. آرایش جنگی و جبهههای این نبرد و ابزارهای آن بر کسی پوشیده نیست. در حالیکه در این نبرد حق علیه باطل، جبهه غرب، با تمام توان، ابزارهای جنگی سخت و نرم خود را به کار بسته، عدهای در داخل، یا واقعاً سوادِ فهم جایگاه رسانه را ندارند یا چنین فهم و تصمیماتِ تابع آن را بهضرر منافع خود میدانند. اینها، در برابر منازعۀ جهانی موجود در حکمرانی فضای مجازی روزۀ سکوت گرفتهاند. بهبهانۀ ضرورت آزادی جریان اطلاعات و اینکه نمیتوان در جهان امروز در مقابل این آزادی ایستاد، اندک حصارهای سست مقابله با نفوذ دشمن را هم برنمیتابند. باید از ایشان پرسید در جهان اطلاعاتِ آزاد، هند چطور توئیتر(ایکس) را وادار به تبعیت از قوانین خود نمود؛ یا چرا آمریکای آزاد از هراس ورود افکار کمونیستی، تیکتاک را تعطیل کرد. ایشان بیسوادی و بیاطلاعی خود از جهان را زیر انگزنی به طرفداران حکمرانی فضای مجازی و نشخوار واژۀ آزادی پنهان میکنند.
۳. در دولتهای ما که اراده و توان قانونپذیرکردن پیامرسانهای غربی وجود ندارد، یکی از اساسیترین راهکارهای کوتاهکردن دست این ادوات جنگیِ دشمن، کاهش حداکثری پهنای باند است. راهکار بعدی که به مذاق مخالفان فیلترشکنفروشی باید خوش بیاید، پیگیری امنیتی فروشندگان و استفادهکنندگان از فیلترشکن است. ارسال یک پیامکِ تذکر- مثل پیامکهای میلیونیای که در زمان تبلیغات انتخاباتی ارسال میشد- جمع کثیری از کاربران را از استفاده از فیلترشکن دور خواهد کرد. راهکارهای متعددی در حل این مسئله وجود دارد که سابقۀ موفق خود را پیش از این در چین و روسیه و برزیل و هند و... به اثبات رساندهاند. اما دولتهای ما، همواره بهدلیل بیم کاهش محبوبیت و در هراسِ از دستدادن فرداهایی که شاید هرگز نرسد، چشم بر چنین راهحلهایی بستهاند. البته پروندۀ حامیان بازتاب صدای دشمن از طریق رسانهها را باید جداگانه بررسی کرد.
۴. جالب اینکه با آمدن دولت جدید، چهرههایی دوباره فرصت ابراز وجود پیدا کردهاند که بهدلیل محکومیتهای قطعی، خیانتها یا توهینهایی که به ملت کرده بودند در چند سال اخیر در لاک انزوا خزیده بودند. این شکستخوردگان سیاسی در دولت قبلی حتی در قالب اپوزیسیون هم توان عرض اندام نداشتند؛ اما امروز با توهّم اینکه مردم گذشته را فراموش کردهاند، درباره رفع فیلترینگ نسخههای صدمنیکغاز میپیچند. حالآنکه نه تخصص چنین اظهاراتی را دارند، نه عقبۀ موفق سیاسی آن را. برای سنجش میزان اثربخشی چنین نسخههایی کافی است از مردم پرسید با شنیدن نام برخی چهرههای سیاسی مخالف فیلترینگ، یاد چه حوادث و خاطرات تلخی در دو دهۀ اخیر میافتند.
۵. آقای پزشکیان باید بداند که اندک امید ایجاد شده در دل مردم، به دلیل حمایت رهبر انقلاب از وی بودهاست. مجلس و قوۀ قضائیه نیز در جریان رأی اعتماد و آزادی محکومان اغتشاش، نهایت همکاری را با او داشتهاند. این دولت بهعنوان حداقلیترین دولت پس از انقلاب باید توجه ویژهای به آن قریب ۷۵درصدی که به او رأی ندادهاند داشته باشد و بداند سکوت موقّت مردم در برابر مواردی چون کشف حجاب و حکمرانی ضعیف فضای مجازی، تنها بهدلیل امیدی است که به تصمیمات آتی او بستهاند.
https://eitaa.com/Najvayeqalam_Mahmoudian
🔰 #گزارش_راهبردی
«واکاوی ابعاد مسئله اطلاعرسانی در کشور و ارائه راهکارهای سیاستی برای افزایش اعتماد و مرجعیت رسانهای»
+لینک دانلود در سایت مرکز پژوهشهای مجلس
✍ آزاده محمودیان
🔻چکیده:
🔹تصحیح و تنظیم گردش اطلاعات با تمرکز بر افزایش مرجعیت رسانهای یک کلان مسئلهای حیاتی است. یافتن پاسخی متقن، قابل اعتماد و کاربردی برای این مسئله که «بهرهمندی از گردش اطلاعات برای تحقق اعتماد و مرجعیت رسانهای، چه بایستههایی دارد؟»، پیش از هر اقدامی نیازمند ادراک دقیق مفاهیمی مانند: جنگ شناختی، روایت و روایتپردازی، نظام هنجاری رسانهای، مصرف رسانهای و رقابت رسانهای است. مقصود از ادراک دقیق، آن است که علاوه بر شناسایی هریک از این ریزدانشها، تطبیق و تناسب آنها با ویژگیهای منحصربهفرد جامعه ایرانی و نظام انقلابی آن ضرورتی است که غفلت از آن مانع وصول ما به هدف مطلوب و دستیابی به نسخهای کارآمد در حل معضل مذکور میشود. این پژوهش، گزارشی از اولویتهای کلان تنظیمگری گردش اطلاعات و شناسایی نقاط آسیبزا در تحقق مرجعیت رسانهای، حاصل از رصد جامعه ایران است. ازجمله آسیبهای شناساییشده در این زمینه، فقدان مواردی چون: الزامات اجرایی در قوانین موجود؛ فضای رقابتی برای رسانههای رسمی و غیررسمی؛ سازوکار دقیق نظارتی؛ اطلاعات آمایشی قابل اعتماد و روزآمد؛ قوانین الزامآور برای فعالیت رسانههای غیرایرانی در داخل است.
لینک دریافت گزارش:
🔗 https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1816254
🌐 گروهرسانهوفضایمجازی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
(ble.ir/join/9z5ay3GhWV)